Aspergerin oireet

ADHD -pojan äiti

Meillä on siis pojalla diagnoosina vaikea-asteinen ADHD sekä kielenkehityksen erityisvaikeus. Minusta hänellä on todella paljon Aspergertyyppistä käytöstä. Kirjakieltä hän ei tosin puhu jatkuvasti, mutta toisinaan kyllä, varsinkin vieraille ihmisille.

Te, joilla lapsen diagnoosi Asperger, kertoisitteko mikä johti juuri tuohon diagnoosiin?

67

4729

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ritalin

      Erojahan on ADHD:n ja assin välillä vaikka kuinka.
      Jotkut asiat vaikuttavat samanlaisilta, mutta pelkkä as ei täytä ADHD diagnoosin kriteereitä, mutta on lähellä näitä kriteerejä. Tavallinen ihminen ei ole lähelläkään ADHD diagnoosia assiin verrattuna.
      Virhediagnoosit ovat kai aika yleisiä. Moni as on diagnosoitu ADHD:ksi, koska moni ammatti-ihminenkään ei tunne juuri lainkaan assia, valitettavasti.
      Tosin Suomi ja Ruotsi ovat edistyksellisiä assin tunnistamisessa. Mielestäni.
      Sitten on niitä, joilla on sekä as, että ADHD.
      Tunnen yhden!
      Aspergerin synrooma on verrattain tuntematon ja moni oireinen, joten asseja on diagnosoitu lukemattomiksi eri häiriöksi. Tavallisia ovat ADHD ja erilaiset persoonallisuushäiriösekoitukset.

      • ritalin

        Ärsyttävä piirre ADHD ihmisessä on se, että voi kysyä jotain asiaa ja vaatia pitkää vastausta, mutta sitten ei kuuntelekkaan sanaakaan. Jos sanoo sitten, että etsä kuunnellutkaan? Ja käskee kuuntelemaan ja aloittaa alusta, niin ADHD heppu sanoo: on nyt hiljaa, en mä jaksa kuunnella. Tällaista ei ole aikuisella assilla. Siis voimakasta tarkkaavaisuusongelmaa, tosin ajatuksiinsa voi vaipua, mutta ei muuta.
        Itselläni oli paljon ADHD oireita lapsena, mutta murrosiän aikana nämä lähtivät melkein tyystin pois. Olen muuten as.
        Lisäksi ADHD:ssa kaikkeen suorituskykyyn vaikuttaa impulsiivisuus. As henkilöt kiinnostuvat yleensä todella syvällisesti joistain asioista, mutta ADHD:ssa ei ole pitkäjänteisyyttä mihinkään syventymistä vaativaan. On kyllä ADHD henkilöitä, jotka tietävät paljon jostain asiasta, mutta eivät aivan niin syvällisesti ja tarkasti, kuin as henkilöt. Myös addi ei käytä aikaa niin suunnattomasti johonkin yhteen asiaan, kuin as.
        Lisäksi addid ovat aina jossain touhussa ja yleensä eivät saa mitään loppuunasti valmiiksi. Minkäänlaista perfektionismia ei addeilla ole, toisin kuin asseilla. Eli as henkilöstä löytyy ns. compulsiivisen persoonallisuushäiriön oireet, mutta addilta löytyy ihan ADHD-oireet.


      • ADHD -pojan äiti
        ritalin kirjoitti:

        Ärsyttävä piirre ADHD ihmisessä on se, että voi kysyä jotain asiaa ja vaatia pitkää vastausta, mutta sitten ei kuuntelekkaan sanaakaan. Jos sanoo sitten, että etsä kuunnellutkaan? Ja käskee kuuntelemaan ja aloittaa alusta, niin ADHD heppu sanoo: on nyt hiljaa, en mä jaksa kuunnella. Tällaista ei ole aikuisella assilla. Siis voimakasta tarkkaavaisuusongelmaa, tosin ajatuksiinsa voi vaipua, mutta ei muuta.
        Itselläni oli paljon ADHD oireita lapsena, mutta murrosiän aikana nämä lähtivät melkein tyystin pois. Olen muuten as.
        Lisäksi ADHD:ssa kaikkeen suorituskykyyn vaikuttaa impulsiivisuus. As henkilöt kiinnostuvat yleensä todella syvällisesti joistain asioista, mutta ADHD:ssa ei ole pitkäjänteisyyttä mihinkään syventymistä vaativaan. On kyllä ADHD henkilöitä, jotka tietävät paljon jostain asiasta, mutta eivät aivan niin syvällisesti ja tarkasti, kuin as henkilöt. Myös addi ei käytä aikaa niin suunnattomasti johonkin yhteen asiaan, kuin as.
        Lisäksi addid ovat aina jossain touhussa ja yleensä eivät saa mitään loppuunasti valmiiksi. Minkäänlaista perfektionismia ei addeilla ole, toisin kuin asseilla. Eli as henkilöstä löytyy ns. compulsiivisen persoonallisuushäiriön oireet, mutta addilta löytyy ihan ADHD-oireet.

        Eli kuitenkin vaikka on ADHD on poika tunnollinen, oppii helposti ja on pikkutarkka. Hänellä ei ole ongelmaa ettei saisi asioita vietyä loppuun vaan päinvastoin se, ettei voi millään lopettaa ennenkuin on saanut työnsä valmiiksi. Tämäkin tuottaa tietysti paljon ongelmia...

        Hänellä on paljon aistiherkkyyksiä kuten kuulo (tietyt äänet kuulee tosi kovina) maku ja tunto (kaikki laput leikellään vaatteista pois jne.)

        Lääkäri sanoi että ei sillä ole väliä onko hänellä Asperger vai ei. Mennään nyt tällä diagnoosilla.


      • kuin adhd
        ADHD -pojan äiti kirjoitti:

        Eli kuitenkin vaikka on ADHD on poika tunnollinen, oppii helposti ja on pikkutarkka. Hänellä ei ole ongelmaa ettei saisi asioita vietyä loppuun vaan päinvastoin se, ettei voi millään lopettaa ennenkuin on saanut työnsä valmiiksi. Tämäkin tuottaa tietysti paljon ongelmia...

        Hänellä on paljon aistiherkkyyksiä kuten kuulo (tietyt äänet kuulee tosi kovina) maku ja tunto (kaikki laput leikellään vaatteista pois jne.)

        Lääkäri sanoi että ei sillä ole väliä onko hänellä Asperger vai ei. Mennään nyt tällä diagnoosilla.

        meillä pojalla as-epäily,on tarkka ja tarkertuu epäoleellisiin seikkoihin ym
        Assia ei tunneta niin hyvin ja monet asiaanperehtymättömät lääkärit laittavat varmuuden vuoksi adhd-diagnoosin koska se on muodissa toisin kuin as..käy lukemassa as-ihmisten ajatuksia www.aspalsta.net


      • ritalin
        ADHD -pojan äiti kirjoitti:

        Eli kuitenkin vaikka on ADHD on poika tunnollinen, oppii helposti ja on pikkutarkka. Hänellä ei ole ongelmaa ettei saisi asioita vietyä loppuun vaan päinvastoin se, ettei voi millään lopettaa ennenkuin on saanut työnsä valmiiksi. Tämäkin tuottaa tietysti paljon ongelmia...

        Hänellä on paljon aistiherkkyyksiä kuten kuulo (tietyt äänet kuulee tosi kovina) maku ja tunto (kaikki laput leikellään vaatteista pois jne.)

        Lääkäri sanoi että ei sillä ole väliä onko hänellä Asperger vai ei. Mennään nyt tällä diagnoosilla.

        Sanoisin, että pojalla on joko as, tai as ja ADHD.
        On aika vaikea verrata eroja näillä, mutta aikuinen as on kohtuu rauhallisen oloinen ja sellainen mielellään yksin viihtyvä. Voi vaikuttaa aika synkältä tyypiltä monien nt ihmisten mielestä.
        Jos on adhd lisänä, on sellainen aika vilkas vielä aikuisenakin ja jotenkin vielä oudompi, kuin assi.
        Koko ajan jossain toimessa ja ei ole niin vetäytyvä.
        Kovin iloisen tuntuinen yleisilmeeltään. Pelkkä assi on jotenkin synkempi, vaikka hymyilisi koko ajan.


      • Eenokki.
        ADHD -pojan äiti kirjoitti:

        Eli kuitenkin vaikka on ADHD on poika tunnollinen, oppii helposti ja on pikkutarkka. Hänellä ei ole ongelmaa ettei saisi asioita vietyä loppuun vaan päinvastoin se, ettei voi millään lopettaa ennenkuin on saanut työnsä valmiiksi. Tämäkin tuottaa tietysti paljon ongelmia...

        Hänellä on paljon aistiherkkyyksiä kuten kuulo (tietyt äänet kuulee tosi kovina) maku ja tunto (kaikki laput leikellään vaatteista pois jne.)

        Lääkäri sanoi että ei sillä ole väliä onko hänellä Asperger vai ei. Mennään nyt tällä diagnoosilla.

        Minä tyhmänä maalaisena en ymmärrä, kun kaksi keskustelijaa kilvan diagnosoivat omat ja vieraat mukulat sairaiksi. "tunnollinen, oppii helposti ja on pikkutarkka"-mikä sairaus se on? Kaikki lapsethan ovat erilaisia, tässä maailmasta ei löydy kahta samanlaista ihmistä. Mikä on kun vimmalla täytyy luonteenpiirteetkin määritellä sairauksiksi?
        PS. En äimistele keskustelua loukatakseni.


      • diagnosoitu
        Eenokki. kirjoitti:

        Minä tyhmänä maalaisena en ymmärrä, kun kaksi keskustelijaa kilvan diagnosoivat omat ja vieraat mukulat sairaiksi. "tunnollinen, oppii helposti ja on pikkutarkka"-mikä sairaus se on? Kaikki lapsethan ovat erilaisia, tässä maailmasta ei löydy kahta samanlaista ihmistä. Mikä on kun vimmalla täytyy luonteenpiirteetkin määritellä sairauksiksi?
        PS. En äimistele keskustelua loukatakseni.

        ei nämä diagnoosit ole tämän palstan keksintöjä.
        Olen itsekin tavallaan ärsyyntynyt siitä etten voi olla tavallinen ihminen muiden joukossa jolla on omat erityispiirteet. Onneksi minua ei lapsena diagnosoitu, olisin saanut vammaisen leiman otsaani.

        Mutta asiasssa on toinenkin puoli: kun nyt itse tiedän olevani as, minun on helpompi elää luonteeni kanssa. Tiedän että se on minussa rakenteellinen ominaisuus eikä pelkästään tyhmyyttä, etten osaa käyttäytyä niin kuin muut. Tieto on helpottanut elämääni. Osaan toisaalta välttää tilanteita jotka ovat aina olleet vaikeita mutta joihin olen luullut olevan pakko osallistua. Ja toisaalta en enää syyllisyydentuntoisesti pinnistele ollakseni erilainen kuin olen.


      • Asperger-pojan äiti

        ei liity keskittymishäiriötä, vaan henkilö päinvastoin suorastaan uppoutuu omiin kiinnostuksen kohteisiinsa. Sen sijaan aspergereita on vaikea saada tekemään sellaisia asioita, joita he itse eivät koe mielekkäiksi. Onneksi asperger poikani suorastaan rakastaa koulunkäyntiä.


      • ADHD -pojan äiti
        Eenokki. kirjoitti:

        Minä tyhmänä maalaisena en ymmärrä, kun kaksi keskustelijaa kilvan diagnosoivat omat ja vieraat mukulat sairaiksi. "tunnollinen, oppii helposti ja on pikkutarkka"-mikä sairaus se on? Kaikki lapsethan ovat erilaisia, tässä maailmasta ei löydy kahta samanlaista ihmistä. Mikä on kun vimmalla täytyy luonteenpiirteetkin määritellä sairauksiksi?
        PS. En äimistele keskustelua loukatakseni.

        "tunnollinen, oppii helposti ja on pikkutarkka"

        Lapsella on vahvuuksia, niitä ei saa unohtaa. Tunnollisuus ja pikkutarkkuus kuitenkin menee niin ääripäähän, että se haittaa normaalia elämää. Jumitutaan, ei osata siirtyä seuraavaan asiaan, vaan kun esim. leikki pitäisi lopettaa ja mennä päiväunille, se tuottaa niin ison raivarin, että siinä saattaa mennä tuntikin, ennenkuín lapsi saadaan siirtymävaiheesta toiseen. Meillä apuna joudutaan käyttämään pictoja, kuvia, joiden avulla on helpompi hahmottaa päiväjärjestystä.

        Lapsi saattaa tietää jostain suppeasta erikoisalasta kuten tähtitieteestä tms. älyttömän paljon. Tavallisista arkiasioista kuten pukemisesta ja syömisestä ei kuitenkaan tule mitään ilman aikuisen jatkuvaa ohjausta ja tukea. Eli ollaan pikkuprofessoria mutta ei selvitä arjen normaaleista asioista.

        Tällainen lapsi tarvitsee jatkuvaa aikuisen tukea ja ohjausta. Diagnoosi ei ole tuulesta temmattu huvin vuoksi, vaan selviytyäkseen ja päästäkseen joskus oman elämän syrjään kiinni tarvitaan paljon tukitoimia. Toivottavasti tämä hiukan edes selvensi asiaa sinulle =).

        Ymmärrän, että sellainen, jolla ei ole läheistä jolla on ADHD tai as, on vaikea ymmärtää mistä puhutaan. Mekin saamme korotettua hoitotukea, koska lapsen hoito poikkeaa niin paljon samanikäisen lapsen kanssa arjessa elämisessä.


      • ihminen tee
        Asperger-pojan äiti kirjoitti:

        ei liity keskittymishäiriötä, vaan henkilö päinvastoin suorastaan uppoutuu omiin kiinnostuksen kohteisiinsa. Sen sijaan aspergereita on vaikea saada tekemään sellaisia asioita, joita he itse eivät koe mielekkäiksi. Onneksi asperger poikani suorastaan rakastaa koulunkäyntiä.

        sellaista,jota ei koe mielekkääksi.


      • ihan yleistää...
        Asperger-pojan äiti kirjoitti:

        ei liity keskittymishäiriötä, vaan henkilö päinvastoin suorastaan uppoutuu omiin kiinnostuksen kohteisiinsa. Sen sijaan aspergereita on vaikea saada tekemään sellaisia asioita, joita he itse eivät koe mielekkäiksi. Onneksi asperger poikani suorastaan rakastaa koulunkäyntiä.

        Eivät kaikki ADHD:t ole keskenään samanlaisia kuten eivät kaikki Aspergeritkaan.

        Meillä ADHD -poika keskittyy hienosti siihen mikä häntä kiinnostaa. Väitän että asseilla esiintyy paljonkin keskittymishäiriöitä. Ei kuulla eikä nähdä ja ollaan omassa maailmassaan.

        Monilla ADHD - ja As -oireet menevät "sekaisin", eli löytyy oireita molemmista.


      • Asperger-pojan äiti
        ihan yleistää... kirjoitti:

        Eivät kaikki ADHD:t ole keskenään samanlaisia kuten eivät kaikki Aspergeritkaan.

        Meillä ADHD -poika keskittyy hienosti siihen mikä häntä kiinnostaa. Väitän että asseilla esiintyy paljonkin keskittymishäiriöitä. Ei kuulla eikä nähdä ja ollaan omassa maailmassaan.

        Monilla ADHD - ja As -oireet menevät "sekaisin", eli löytyy oireita molemmista.

        sillä monilla as-lapsilla on ryhtymisvaikeuksia eli ns siirtymävaikeuksia tehtävästä toiseen ja aluksi vaikea keskittyä uuteen asiaan. Mutta kun asia sitten saadaan käyntiin as-lapsi keskittyy hienosti.

        Toisaalta as-lapsilla on sitä omaan maailmaansa vajoamista, mutta silloin hän keskittyy tietysti siihen. Silloin lapsi saattaa esim ravata edestakaisin, huutaa ja räpyttää käsiään autisteille tyypillisellä tavalla, eikä häneen saa mitään kontaktia.

        Ihmisellä voi tietysti olla useampiakin neurologisia vaivoja yhtäaikaa. Teidänkin pojallanne voi olla sekä ADHD että asperger. (Toivon kuitenkin, ettei ole.)

        Jos aspergerin syndrooma on selväpiirteinen ts autistiset oireet ovat selvät, oireet ovat alkaneet 3-4-vuotiaana, ja lapsella on selvä as-persoonallisuus, niin diagnoosi on helppo tehdä. Varhaislapsuuden autismi eli Kannerin syndrooma nimittäin alkaa aikaisemmin jo siinä 1-1 1/2-vuotiaana. Itse pelkäsin yhteen aikaan, että pojallani olisi jokin pahempi autismin muoto.


      • ADHD -pojan äiti
        Asperger-pojan äiti kirjoitti:

        sillä monilla as-lapsilla on ryhtymisvaikeuksia eli ns siirtymävaikeuksia tehtävästä toiseen ja aluksi vaikea keskittyä uuteen asiaan. Mutta kun asia sitten saadaan käyntiin as-lapsi keskittyy hienosti.

        Toisaalta as-lapsilla on sitä omaan maailmaansa vajoamista, mutta silloin hän keskittyy tietysti siihen. Silloin lapsi saattaa esim ravata edestakaisin, huutaa ja räpyttää käsiään autisteille tyypillisellä tavalla, eikä häneen saa mitään kontaktia.

        Ihmisellä voi tietysti olla useampiakin neurologisia vaivoja yhtäaikaa. Teidänkin pojallanne voi olla sekä ADHD että asperger. (Toivon kuitenkin, ettei ole.)

        Jos aspergerin syndrooma on selväpiirteinen ts autistiset oireet ovat selvät, oireet ovat alkaneet 3-4-vuotiaana, ja lapsella on selvä as-persoonallisuus, niin diagnoosi on helppo tehdä. Varhaislapsuuden autismi eli Kannerin syndrooma nimittäin alkaa aikaisemmin jo siinä 1-1 1/2-vuotiaana. Itse pelkäsin yhteen aikaan, että pojallani olisi jokin pahempi autismin muoto.

        Pojalla on paljon Asperger -oireita. Hän on sekoitus ADHD:ta ja Aspergeria. Tai toisinpäin. Hän on muuten ollut erilainen ihan pienestä vauvasta asti.

        Hän oli vaativa ja piti pitkiä itkukonsertteja päivittäin. Nukkui huonosti. Itkukonsertit jatkuivat ainakin 5 vuotiaaksi, ja niitä on vieläkin joskus (6v. poika). Oppi aikaisin kävelemään. Ei viihtynyt sylissä. Oppi puhumaan myöhään jne.


      • ritalin
        ADHD -pojan äiti kirjoitti:

        Pojalla on paljon Asperger -oireita. Hän on sekoitus ADHD:ta ja Aspergeria. Tai toisinpäin. Hän on muuten ollut erilainen ihan pienestä vauvasta asti.

        Hän oli vaativa ja piti pitkiä itkukonsertteja päivittäin. Nukkui huonosti. Itkukonsertit jatkuivat ainakin 5 vuotiaaksi, ja niitä on vieläkin joskus (6v. poika). Oppi aikaisin kävelemään. Ei viihtynyt sylissä. Oppi puhumaan myöhään jne.

        Hyviä kommentteja on tullut. Olen sitä mieltä, että assina minulla on juuri sellaisia keskittymis ongelmia, että on ollut vaikea esim. koulussa oppia sellaisia aineita, mistä ei ole ollut kiinnostunut.
        Muutenkin joskus kun lapsena joku kaveri kertoi minulle pitkää juttua aiheesta, mistä en ollut kiinnostunut, kuuntelin vain osittain ja olin samalla ajatuksissani. Vielä on tämän tyyppistä. Usein olen keskustelussa mukana, mutta en todellisuudessa kuuntele ollenkaan. Mutta kun en kuuntele, vaivun ajatuksiini.
        ADHD:ssa henkilö vaikuttaisi olevan koko ajan keskittynyt johonkin ulkoiseen asiaan, eli ei ole aivan ajatuksissaan. Mutta keskittymisen kohde voi olla väärä, tai usein on. Esim. kun häneltä kysyy jotain, ei tarvitse odottaa vastausta, kun hän tarkkailee vaikkapa toisia ihmisiä.
        Lisäksi vaikuttaisi, että addit eivät ajattele ikinä kovin syvällisesti, kuten assit koko ajan. Addi toimii täysin ympäristön mukaan. Addit kuitenkin näyttävät keskittyvän usein siihen, mitä pitävät sillä hetkellä kaikkein hyödyllisimpänä, ei kaikkein mielekkäämpänä.
        Asseilla ei ole ongelmana vaikkapa vastata lyhyeen kysymykseen, addeilla näyttää olevan.
        Addeilla ongelma on keskittymisen suuntaaminen, kun taas asseilla kiinostuksen puutteesta johtuva ajatuksiinsa vajoaminen. Tosin assit voivat samalla kuunnella asiaa, vaikka ovatkin ajatuksissaa. Addille on turha puhua, jos se näkee, että lentokone lentää yli, koska tällöin keskittyminen on suuntautunut täysin lentokoneeseen. (aika ääriesimerkki, mutta suuntaa antava).


      • Asperger-pojan äiti
        ADHD -pojan äiti kirjoitti:

        Pojalla on paljon Asperger -oireita. Hän on sekoitus ADHD:ta ja Aspergeria. Tai toisinpäin. Hän on muuten ollut erilainen ihan pienestä vauvasta asti.

        Hän oli vaativa ja piti pitkiä itkukonsertteja päivittäin. Nukkui huonosti. Itkukonsertit jatkuivat ainakin 5 vuotiaaksi, ja niitä on vieläkin joskus (6v. poika). Oppi aikaisin kävelemään. Ei viihtynyt sylissä. Oppi puhumaan myöhään jne.

        oli pikkulapsena tavallista kiltimpi ja helpompi vauva, joka oppi sekä kävelemään, että puhumaan tavallista aikaisemmin. Kun hän oppi kävelemään seitsemän kuukauden ikäisenä, ajattelin, että ihan kuin Pietari Suuri. Pietari Suuri käveli puolivuotiaana, vaikka siihen aikaan lapset kävelivät yleensä vasta toisella vuodellaan. Myöhemmin olen lukenut, että tällä Venäjän nerokkaalla hallitsijalla oli ehkä aspergerin syndrooma, mutta sitä en tiennyt silloin.


      • Asperger-pojan äiti
        ritalin kirjoitti:

        Hyviä kommentteja on tullut. Olen sitä mieltä, että assina minulla on juuri sellaisia keskittymis ongelmia, että on ollut vaikea esim. koulussa oppia sellaisia aineita, mistä ei ole ollut kiinnostunut.
        Muutenkin joskus kun lapsena joku kaveri kertoi minulle pitkää juttua aiheesta, mistä en ollut kiinnostunut, kuuntelin vain osittain ja olin samalla ajatuksissani. Vielä on tämän tyyppistä. Usein olen keskustelussa mukana, mutta en todellisuudessa kuuntele ollenkaan. Mutta kun en kuuntele, vaivun ajatuksiini.
        ADHD:ssa henkilö vaikuttaisi olevan koko ajan keskittynyt johonkin ulkoiseen asiaan, eli ei ole aivan ajatuksissaan. Mutta keskittymisen kohde voi olla väärä, tai usein on. Esim. kun häneltä kysyy jotain, ei tarvitse odottaa vastausta, kun hän tarkkailee vaikkapa toisia ihmisiä.
        Lisäksi vaikuttaisi, että addit eivät ajattele ikinä kovin syvällisesti, kuten assit koko ajan. Addi toimii täysin ympäristön mukaan. Addit kuitenkin näyttävät keskittyvän usein siihen, mitä pitävät sillä hetkellä kaikkein hyödyllisimpänä, ei kaikkein mielekkäämpänä.
        Asseilla ei ole ongelmana vaikkapa vastata lyhyeen kysymykseen, addeilla näyttää olevan.
        Addeilla ongelma on keskittymisen suuntaaminen, kun taas asseilla kiinostuksen puutteesta johtuva ajatuksiinsa vajoaminen. Tosin assit voivat samalla kuunnella asiaa, vaikka ovatkin ajatuksissaa. Addille on turha puhua, jos se näkee, että lentokone lentää yli, koska tällöin keskittyminen on suuntautunut täysin lentokoneeseen. (aika ääriesimerkki, mutta suuntaa antava).

        assien ja addien keskittymisvaikeuksien eron. Addien tarkkaavaisuus on pintapuolista, he hyppelevät asiasta toiseen ulkoisten virikkeiden mukaan. Assit taas eivät kykyne keskittymään, jos asia ei kiinnosta heitä tai he ovat vielä henkisesti kiinni edellisessä asiassa.

        Olen mieheni kanssa huomannut, että meissä molemmissa on monia asperger piirteitä, vaikka ei ehkä oireyhtymää. Minäkin aina vaivun ajatuksiini enkä kuule ja näe mitään, enkä aina pysty seuraamaan keskusteluja.


      • ritalin
        Asperger-pojan äiti kirjoitti:

        oli pikkulapsena tavallista kiltimpi ja helpompi vauva, joka oppi sekä kävelemään, että puhumaan tavallista aikaisemmin. Kun hän oppi kävelemään seitsemän kuukauden ikäisenä, ajattelin, että ihan kuin Pietari Suuri. Pietari Suuri käveli puolivuotiaana, vaikka siihen aikaan lapset kävelivät yleensä vasta toisella vuodellaan. Myöhemmin olen lukenut, että tällä Venäjän nerokkaalla hallitsijalla oli ehkä aspergerin syndrooma, mutta sitä en tiennyt silloin.

        Ai olet lukenut historian henkilöistä. Sepä sattuma.
        Pietari Suurelle mulla onkin paljon hampaankolossa, kun se voitti suuren suosikkini Ruotsin Kaarle XII:n ja vei Suomelta alueita.
        Kaarle oli kanssa aika as-oireinen. Aika epeli vain 16 vuotias kuningas joutui sotaan samanaikaisesti sekä Tanskan, Saksi-Puolan, Saksan osavaltioiden, että Venäjän kanssa. Kuningas löi vastustajansa yksi kerrallaan ja lopulta, kun muut oli voitettu hyökkäsi hän kohti Moskovaa, virhe sillä sinne asti ei hän koskaan päässyt. Kun ruotsalaiset, suomalaiset ja baltit olivat Venäjällä, oli Pietari Suuren helppo hyökätä Nevan linnaan ja avata yhteys itämerelle. Nevanlinna on vanha suomalainen kaupunki ja tunnetaan nykyään Pietarina. Pietari Suuren mukaan.
        Turkkilaiset pettivät etelässä ja Venäjä pelastui heiltä. Kaarle myöhemmin kuoli epäilyttävissä olosuhteissa Norjaan tapahtuneen hyökkäyksen aikana. Sai luodin päähänsä piirityksessä.

        Mäkin opin aika hyvin lapsena. 11 kuukauden ikäisenä puhumaan kunnolla ja 12 kuukauden ikäisenä kävelemään. Tosin 12 on aika normaali.
        Mutta eipä as haittaa välttämättä kehitystä.
        Muuten en oppinut myöhään, enkä aikaiseen mitään.

        Pietarilla taitaa olla ennätyslukemia hallussaan.
        Toinen todennäköinen as-henkilö William James Sidis oppi puhumaan kunnolla 8 kuukauden ikäisenä ja sanoi ensimmäisen sanansa 6 kuukauden ikäisenä. Näillä oppimisilla voidaan laskea sen hetkistä ÄO:ta ja Sidiksellä oli ehkä kaikkien aikojen korkein ÄO.
        Tosin emme mainitse Michael Kearneyta, sillä hän oppi puhumaan kunnolla 6kk ikäisenä ja osasi laskea 8kk ikäisenä.


      • =) =)
        ritalin kirjoitti:

        Ai olet lukenut historian henkilöistä. Sepä sattuma.
        Pietari Suurelle mulla onkin paljon hampaankolossa, kun se voitti suuren suosikkini Ruotsin Kaarle XII:n ja vei Suomelta alueita.
        Kaarle oli kanssa aika as-oireinen. Aika epeli vain 16 vuotias kuningas joutui sotaan samanaikaisesti sekä Tanskan, Saksi-Puolan, Saksan osavaltioiden, että Venäjän kanssa. Kuningas löi vastustajansa yksi kerrallaan ja lopulta, kun muut oli voitettu hyökkäsi hän kohti Moskovaa, virhe sillä sinne asti ei hän koskaan päässyt. Kun ruotsalaiset, suomalaiset ja baltit olivat Venäjällä, oli Pietari Suuren helppo hyökätä Nevan linnaan ja avata yhteys itämerelle. Nevanlinna on vanha suomalainen kaupunki ja tunnetaan nykyään Pietarina. Pietari Suuren mukaan.
        Turkkilaiset pettivät etelässä ja Venäjä pelastui heiltä. Kaarle myöhemmin kuoli epäilyttävissä olosuhteissa Norjaan tapahtuneen hyökkäyksen aikana. Sai luodin päähänsä piirityksessä.

        Mäkin opin aika hyvin lapsena. 11 kuukauden ikäisenä puhumaan kunnolla ja 12 kuukauden ikäisenä kävelemään. Tosin 12 on aika normaali.
        Mutta eipä as haittaa välttämättä kehitystä.
        Muuten en oppinut myöhään, enkä aikaiseen mitään.

        Pietarilla taitaa olla ennätyslukemia hallussaan.
        Toinen todennäköinen as-henkilö William James Sidis oppi puhumaan kunnolla 8 kuukauden ikäisenä ja sanoi ensimmäisen sanansa 6 kuukauden ikäisenä. Näillä oppimisilla voidaan laskea sen hetkistä ÄO:ta ja Sidiksellä oli ehkä kaikkien aikojen korkein ÄO.
        Tosin emme mainitse Michael Kearneyta, sillä hän oppi puhumaan kunnolla 6kk ikäisenä ja osasi laskea 8kk ikäisenä.

        Meillä poika siis rupesi puhumaan myöhään. Hän ei sanonut sanaakaan, kunnes 2,5 v. rupesi suoraan puhumaan lausein. Siinä oltiin kuin ällikällä lyötyjä.

        Sanavarasto oli valmiina. Huomasimme, että hän myös osasi tunnistaa sanoja, vaikkei varsinaisesti lukea osannutkaan. Hänellä on siis todella tarkka ja hyvä näkömuisti. Laskeminen kuuluu myös lempiharrastuksiin.

        Puhumaan ja kävelemään oppimisesta ei voi vetää suoraa johtopäätöstä henkilön älykkyysosamäärästä.

        Toisaalta se, että osaa lukea 3 vuotiaana ja tietää tähtitieteestä kaiken, ei pahemmin kyseistä henkilöä auta, jos ei kuitenkaan selviä normaaliin arkipäivään kuuluvista asioista kuten kengännauhojen sitomisesta tms. Puhumattakaan sosiaalisista taidoista.

        Älykkyyttähän voi mitata monella tavalla. Minusta älykkyys on taitoa selvitä uusista eteentulevista asioista. Toisaalta se on kykyä selvitä elämässään käyttämällä hyödyksi omia vahvuuksiaan. Kukaanhan ei voi olla joka asiassa hyvä. Eikä tarvitsekkaan.


      • ...tekevät...
        ihminen tee kirjoitti:

        sellaista,jota ei koe mielekkääksi.

        ...jos on pakko.


      • ja"pakko"
        ...tekevät... kirjoitti:

        ...jos on pakko.

        ei ole,kun kuolla.


      • Normaali epänormaali
        ja"pakko" kirjoitti:

        ei ole,kun kuolla.

        Aspergeriin kuuluu mustavalkoinen ajattelutapa. Se näkyy näissä kirjoituksissa. Ei ymmärretä että on olemassa monenlaisia mielipiteitä. Eikä sitä, että ei ole olemassa yhtä totuutta.

        Totuushan lienee, että on paljonkin velvollisuuksia joita jokainen joutuu taipaleensa varrella tekemään. Piti siitä sitten tai ei.


      • ritalin
        =) =) kirjoitti:

        Meillä poika siis rupesi puhumaan myöhään. Hän ei sanonut sanaakaan, kunnes 2,5 v. rupesi suoraan puhumaan lausein. Siinä oltiin kuin ällikällä lyötyjä.

        Sanavarasto oli valmiina. Huomasimme, että hän myös osasi tunnistaa sanoja, vaikkei varsinaisesti lukea osannutkaan. Hänellä on siis todella tarkka ja hyvä näkömuisti. Laskeminen kuuluu myös lempiharrastuksiin.

        Puhumaan ja kävelemään oppimisesta ei voi vetää suoraa johtopäätöstä henkilön älykkyysosamäärästä.

        Toisaalta se, että osaa lukea 3 vuotiaana ja tietää tähtitieteestä kaiken, ei pahemmin kyseistä henkilöä auta, jos ei kuitenkaan selviä normaaliin arkipäivään kuuluvista asioista kuten kengännauhojen sitomisesta tms. Puhumattakaan sosiaalisista taidoista.

        Älykkyyttähän voi mitata monella tavalla. Minusta älykkyys on taitoa selvitä uusista eteentulevista asioista. Toisaalta se on kykyä selvitä elämässään käyttämällä hyödyksi omia vahvuuksiaan. Kukaanhan ei voi olla joka asiassa hyvä. Eikä tarvitsekkaan.

        En mä mitään yleistänyt. Tiedän kyllä, että voi älykäs lapsi oppia asioita myöhään.
        Esimerkkejä: Einstein oppi kunnolla puhumaan oliko se 3 vai 5 vuotiaana? Olen lukenut molempia.

        Annoin vain näytön siitä, että as ei välttämättä merkitse myöhäistä kehitystä. Eli kirjoitin vastakkaista yleistystä vastaan.
        Lisäksi olen edelleen sitä mieltä, että jos lapsi oppii laskemaan 8 kk ikäisenä, hänen täytyy olla aika älykäs. Mutta myöhäinen kehitys ei merkitse huonoa älykkyyttä.


      • =) =)
        ritalin kirjoitti:

        En mä mitään yleistänyt. Tiedän kyllä, että voi älykäs lapsi oppia asioita myöhään.
        Esimerkkejä: Einstein oppi kunnolla puhumaan oliko se 3 vai 5 vuotiaana? Olen lukenut molempia.

        Annoin vain näytön siitä, että as ei välttämättä merkitse myöhäistä kehitystä. Eli kirjoitin vastakkaista yleistystä vastaan.
        Lisäksi olen edelleen sitä mieltä, että jos lapsi oppii laskemaan 8 kk ikäisenä, hänen täytyy olla aika älykäs. Mutta myöhäinen kehitys ei merkitse huonoa älykkyyttä.

        8 kk ja osaa laskea =).


      • =) =)
        =) =) kirjoitti:

        8 kk ja osaa laskea =).

        Siis laskea alleen.

        Kuvittelee mielessään. Äiti vaihtaa 8 kk vauvelille vaippaa. Vauva sanoo "Tämä on jo neljäs vaippa tänään, neljä kertaa seitsemän on 28 eli se tekee noin 112 vaippaa kuukaudessa". Sitten vauveli jatkaa "Yksi vaippapussi maksaa 15 egee"...


      • ritalin
        Normaali epänormaali kirjoitti:

        Aspergeriin kuuluu mustavalkoinen ajattelutapa. Se näkyy näissä kirjoituksissa. Ei ymmärretä että on olemassa monenlaisia mielipiteitä. Eikä sitä, että ei ole olemassa yhtä totuutta.

        Totuushan lienee, että on paljonkin velvollisuuksia joita jokainen joutuu taipaleensa varrella tekemään. Piti siitä sitten tai ei.

        "Eikä sitä, että ei ole olemassa yhtä totuutta." Helvetissähän on monta totuutta. Ei millään pahalla, mutta on aina olemassa vain yksi paras vaihtoehto ja yksi täydellinen vaihtoehto ei voi olla kahta parasta, valitan. Mutta loppu viimein kaikki on fysiikkaa ja on mahdotonta, että olisi monta totuutta. Tai voi olla monta ideaa, mutta niillä on lyhyt tempo, kuten shakissa sanotaan eli ilmenevät vääriksi ennemmin tai myöhemmin. Tyhmää on pitää kiinni häviävästä linjasta shakissa. Tyhmää on pitää kiinni valheesta elämässä, koska se on ajan hukkaa.

        Tämä väitteesi on kuultu usein ja yhdistän sen kapitalismin ateistiseen muotitermistöön.
        Se on alunperin tarkoituksella huijaamiseen keksitty lause. Älä usko sitä.

        En millään tavalla ole sinua vastaan, mutta tuota esittämääsi lausetta ei kannata uskoa, koska se vie tappioon.
        Jos olisi monta totuutta, yksikään laji ei kuolisi sukupuuttoon, ei olisi fysiikan lakeja ja ei olisi olemassa maailmankaikkeutta.


        "Ei ymmärretä että on olemassa monenlaisia mielipiteitä."

        Voi olla, mutta tämä liittyy myös muihin, kuin asseihin. Minulla on sellainen tapa, että pidän mielipiteistäni kiinni, niin kauan kuin joku osoittaa ne vääriksi ja tarkastelen kyllä mielipiteitäni puolueettomasti, jotta niitä voi kehittää.


      • Monta totuutta
        ritalin kirjoitti:

        "Eikä sitä, että ei ole olemassa yhtä totuutta." Helvetissähän on monta totuutta. Ei millään pahalla, mutta on aina olemassa vain yksi paras vaihtoehto ja yksi täydellinen vaihtoehto ei voi olla kahta parasta, valitan. Mutta loppu viimein kaikki on fysiikkaa ja on mahdotonta, että olisi monta totuutta. Tai voi olla monta ideaa, mutta niillä on lyhyt tempo, kuten shakissa sanotaan eli ilmenevät vääriksi ennemmin tai myöhemmin. Tyhmää on pitää kiinni häviävästä linjasta shakissa. Tyhmää on pitää kiinni valheesta elämässä, koska se on ajan hukkaa.

        Tämä väitteesi on kuultu usein ja yhdistän sen kapitalismin ateistiseen muotitermistöön.
        Se on alunperin tarkoituksella huijaamiseen keksitty lause. Älä usko sitä.

        En millään tavalla ole sinua vastaan, mutta tuota esittämääsi lausetta ei kannata uskoa, koska se vie tappioon.
        Jos olisi monta totuutta, yksikään laji ei kuolisi sukupuuttoon, ei olisi fysiikan lakeja ja ei olisi olemassa maailmankaikkeutta.


        "Ei ymmärretä että on olemassa monenlaisia mielipiteitä."

        Voi olla, mutta tämä liittyy myös muihin, kuin asseihin. Minulla on sellainen tapa, että pidän mielipiteistäni kiinni, niin kauan kuin joku osoittaa ne vääriksi ja tarkastelen kyllä mielipiteitäni puolueettomasti, jotta niitä voi kehittää.

        Noiden kaikkien hienojen fysiikan lakien lisäksi on olemassa muitakin vaikuttavia voimia. Ihan yksinkertaisesti sattuma ja hyvä/huono tuuri.


      • ritalin
        =) =) kirjoitti:

        Siis laskea alleen.

        Kuvittelee mielessään. Äiti vaihtaa 8 kk vauvelille vaippaa. Vauva sanoo "Tämä on jo neljäs vaippa tänään, neljä kertaa seitsemän on 28 eli se tekee noin 112 vaippaa kuukaudessa". Sitten vauveli jatkaa "Yksi vaippapussi maksaa 15 egee"...

        Tarkoitin sillä 8kk hommalla Kearneytä. Vertaili kuulemma lastenvaunuista hintoja kaupassa.

        Teit muuten pienen virheen tuossa: 3 vuotiaan ei mielestäni kyllä tarvitse osata kengän nauhoja solmia eteenkään, kun asseilla on näitä motoorisia ongelmia. Lisäksi asseilla, jos ei opi jotain asiaa, se ei johdu siitä, että hän ei olisi riittävän älykäs, vaan siitä, ettei kiinnosta pätkääkään.
        Jos 3 vuotias osaa tähtitiedettä, olisi syytä kehittää tätä kykyä.

        Maailma on täynnä tällaisia lapsineroja, joilla tie on noussut pystyyn jostain mitättömästä pikkuseikasta, kuten huonosta sosiaalisuudesta ja sitten lapsinerot tähtitieteilijät saavat aikuisina katsella tähtiä tahtomattaankin, kun ei ole kattoa pään päällä.
        Miksi tällaisia kykyjä ei kehitetä.
        Sellaisia joita on kehitetty, niin lukekaa Judit Polgarista hyvänä esimerkkinä. Hän tuskin on kylläkään as.


      • ritalin
        Monta totuutta kirjoitti:

        Noiden kaikkien hienojen fysiikan lakien lisäksi on olemassa muitakin vaikuttavia voimia. Ihan yksinkertaisesti sattuma ja hyvä/huono tuuri.

        Loppujen lopuski kaikki on ennalta laskettua ja kaikki toimii kaavojen mukaan. Sattuma ja tuuri eivät tule ns. randomilla, vaan niillekkin on syy ja seuraus. Sattuma termiä käytetään, silloin kun ei tiedetä tekijöitä, mistä tapahtuma johtuu, mutta se ei tarkoita, että olisi olemassa aikaa tai tilaa, jossa ei ole mitään kaavoja. Ei ole aukkoja, sillä maailmankaikkeus on täydellinen.


      • ritalin
        Monta totuutta kirjoitti:

        Noiden kaikkien hienojen fysiikan lakien lisäksi on olemassa muitakin vaikuttavia voimia. Ihan yksinkertaisesti sattuma ja hyvä/huono tuuri.

        vastustajalla käy tuuri, kun itseltä loppuu taidot kesken.


      • =) =)
        ritalin kirjoitti:

        Tarkoitin sillä 8kk hommalla Kearneytä. Vertaili kuulemma lastenvaunuista hintoja kaupassa.

        Teit muuten pienen virheen tuossa: 3 vuotiaan ei mielestäni kyllä tarvitse osata kengän nauhoja solmia eteenkään, kun asseilla on näitä motoorisia ongelmia. Lisäksi asseilla, jos ei opi jotain asiaa, se ei johdu siitä, että hän ei olisi riittävän älykäs, vaan siitä, ettei kiinnosta pätkääkään.
        Jos 3 vuotias osaa tähtitiedettä, olisi syytä kehittää tätä kykyä.

        Maailma on täynnä tällaisia lapsineroja, joilla tie on noussut pystyyn jostain mitättömästä pikkuseikasta, kuten huonosta sosiaalisuudesta ja sitten lapsinerot tähtitieteilijät saavat aikuisina katsella tähtiä tahtomattaankin, kun ei ole kattoa pään päällä.
        Miksi tällaisia kykyjä ei kehitetä.
        Sellaisia joita on kehitetty, niin lukekaa Judit Polgarista hyvänä esimerkkinä. Hän tuskin on kylläkään as.

        Yksi osa älykkyydestä, eikä suinkaan vähäisin, on elämänkokemus. Sitä näillä lapsineroilla ei ole. On kirjasta luettua (usein ulkomuistista lauottua) hienoa tekstiä. Asioiden sisäistäminen ja ymmärtäminen onkin sitten eri juttu.


      • Anju'
        =) =) kirjoitti:

        Yksi osa älykkyydestä, eikä suinkaan vähäisin, on elämänkokemus. Sitä näillä lapsineroilla ei ole. On kirjasta luettua (usein ulkomuistista lauottua) hienoa tekstiä. Asioiden sisäistäminen ja ymmärtäminen onkin sitten eri juttu.

        siitä on vaistoavianaan älykkyyden vähättelyä, aivan pientä mutta kuitenkin. Tuolla toisessa viestiketjussa olen aavistelevinani jotakin samantapaista...


      • =) =)
        Anju' kirjoitti:

        siitä on vaistoavianaan älykkyyden vähättelyä, aivan pientä mutta kuitenkin. Tuolla toisessa viestiketjussa olen aavistelevinani jotakin samantapaista...

        Tarkoitukseni ei ole vähätellä.

        Vanhempien olisi hyvä kannustaa lapsiaan kehittämään vahvuuksiaan. Jokainen vanhempihan on ylpeä siitä kun lapsi on jossain asiassa hyvä.

        Lasta tulisi kuitenkin ohjata myös kehittämään heikkouksiaan. Vaikka kaikki asiat eivät aina tuntuisi niin maailman kiinnostavimmilta, (lue, kaikki ei voi aina olla kivaa) niin tylsiäkin juttuja tulisi vain jaksaa opetella. Sen verran ainakin, että pärjää tässä yhteiskunnassa joka ei ole helppo paikka vaatimuksineen kenellekkään meistä.

        Puhun nyt siis viitaten näihin lapsineroihin. Lapsia ovat hekin "neroudestaan" huolimatta. Monesti juuri kapeasta erityiskiinnostuksestaan johtuen monessa muussa asiassa reilustikkin kehityksestä jäljessä.


      • - niin
        =) =) kirjoitti:

        Tarkoitukseni ei ole vähätellä.

        Vanhempien olisi hyvä kannustaa lapsiaan kehittämään vahvuuksiaan. Jokainen vanhempihan on ylpeä siitä kun lapsi on jossain asiassa hyvä.

        Lasta tulisi kuitenkin ohjata myös kehittämään heikkouksiaan. Vaikka kaikki asiat eivät aina tuntuisi niin maailman kiinnostavimmilta, (lue, kaikki ei voi aina olla kivaa) niin tylsiäkin juttuja tulisi vain jaksaa opetella. Sen verran ainakin, että pärjää tässä yhteiskunnassa joka ei ole helppo paikka vaatimuksineen kenellekkään meistä.

        Puhun nyt siis viitaten näihin lapsineroihin. Lapsia ovat hekin "neroudestaan" huolimatta. Monesti juuri kapeasta erityiskiinnostuksestaan johtuen monessa muussa asiassa reilustikkin kehityksestä jäljessä.

        No totta kai vanhemmat opettavat lapsiaan kaikenlaisissa asioissa. Ei kai siitä ole ollut kysymyskään.

        Mutta on erityisen tärkeää huomata lahjakkaan lapsen lahjakkuus. As-lapsilla on hyvin suuri vaara jäädä alisuoriutujiksi. Itse pitkälle opiskelleet vanhemmat varmaankin näkevät lahjakkuudet ja arvostavat niitä, mutta saattaa olla että vähemmän koulutusta saaneet eivät välttämättä ymmärrä lahjakkuuden arvoa ja sitä että erityislahjojensa ansiosta as-lapsi saattaa hyvinkin selviytyä eikä jää aspergeriutensa vangiksi.


      • =) =)
        - niin kirjoitti:

        No totta kai vanhemmat opettavat lapsiaan kaikenlaisissa asioissa. Ei kai siitä ole ollut kysymyskään.

        Mutta on erityisen tärkeää huomata lahjakkaan lapsen lahjakkuus. As-lapsilla on hyvin suuri vaara jäädä alisuoriutujiksi. Itse pitkälle opiskelleet vanhemmat varmaankin näkevät lahjakkuudet ja arvostavat niitä, mutta saattaa olla että vähemmän koulutusta saaneet eivät välttämättä ymmärrä lahjakkuuden arvoa ja sitä että erityislahjojensa ansiosta as-lapsi saattaa hyvinkin selviytyä eikä jää aspergeriutensa vangiksi.

        Ei vanhemman tarvitse olla mitään korkeakouluja käynyt että osaisi tai ymmärtäisi kannustaa lastaan tämän vahvuuksissa. Älä vähättele.

        Eiköhän vanhemmuudessa ole ihan jostain muusta kyse kuin koulutuksen tasosta.

        Olen kirjoittanut muuten jo moneen kertaan, että on tärkeää kannustaa lasta siinä missä hän on hyvä. Missä asiassa siis oikein olet eri mieltä kanssani?


      • ABCD
        ritalin kirjoitti:

        Loppujen lopuski kaikki on ennalta laskettua ja kaikki toimii kaavojen mukaan. Sattuma ja tuuri eivät tule ns. randomilla, vaan niillekkin on syy ja seuraus. Sattuma termiä käytetään, silloin kun ei tiedetä tekijöitä, mistä tapahtuma johtuu, mutta se ei tarkoita, että olisi olemassa aikaa tai tilaa, jossa ei ole mitään kaavoja. Ei ole aukkoja, sillä maailmankaikkeus on täydellinen.

        Maailmankaikkeus on täydellinen...

        Jos jotain olen oppinut, niin täydellisyyttä ei ole.

        On paljonkin ihmisiä, jotka luulevat tietävänsä kaiken. Huomatakseen etteivät ole tienneet mitään.

        Se mitä tänään pidetään totuutena, voi huomenna olla toisin. No, se siitä...


      • =) =)
        ritalin kirjoitti:

        vastustajalla käy tuuri, kun itseltä loppuu taidot kesken.

        Pidä siitä kiinni =)


      • -niin
        =) =) kirjoitti:

        Ei vanhemman tarvitse olla mitään korkeakouluja käynyt että osaisi tai ymmärtäisi kannustaa lastaan tämän vahvuuksissa. Älä vähättele.

        Eiköhän vanhemmuudessa ole ihan jostain muusta kyse kuin koulutuksen tasosta.

        Olen kirjoittanut muuten jo moneen kertaan, että on tärkeää kannustaa lasta siinä missä hän on hyvä. Missä asiassa siis oikein olet eri mieltä kanssani?

        Minusta sen sanoo ihan arkijärki, mutta myös tutkimukset osoittavat että itse koulutusta saaneet vanhemmat kannustavat lapsiaan koulutukseen enemmän kuin kouluttamattomat vanhemmat.

        Kasvatus on muuten kyllä myös tietoa.

        En ole nimimerkin keskusteluja seurannut, joten en tiedä mitä hän on aiemmin kirjoittanut.


      • =) =)
        ihan yleistää... kirjoitti:

        Eivät kaikki ADHD:t ole keskenään samanlaisia kuten eivät kaikki Aspergeritkaan.

        Meillä ADHD -poika keskittyy hienosti siihen mikä häntä kiinnostaa. Väitän että asseilla esiintyy paljonkin keskittymishäiriöitä. Ei kuulla eikä nähdä ja ollaan omassa maailmassaan.

        Monilla ADHD - ja As -oireet menevät "sekaisin", eli löytyy oireita molemmista.

        Ketju tuli täyteen, joten jatkan tänne...

        Siis siitä että korkeammin koulutetut osaavat paremmin tukea myös lastaan opiskelemaan. Pitää varmasti paikkansa.

        Toisaalta se että kouluttamaton ihminen on joutunut kovalla työllä ansaitsemaan leipänsä, voi tehdä ihan saman reaktion, siis että halutaan lapselleen hyvä koulutus että hän pääsisi työelämässään helpommalla.

        Kasvatukseen tarvitaan toki paljon tietoa. Totta sekin. Mutta tarkoitin tätä kiintymyspuolta jne. Siinähän kaikki ovat samalla lähtöviivalla. Koulutetut ja ne vähemmän koulutetut.

        En ole hyvä tuomaan ajatuksiani julki, olen surkea kirjoittaja. Mutta toivottavasti nämä paikoin tarkoituksellisestikin provot kirjoitukset saavat keskustelua aikaiseksi.


      • ass
        ihan yleistää... kirjoitti:

        Eivät kaikki ADHD:t ole keskenään samanlaisia kuten eivät kaikki Aspergeritkaan.

        Meillä ADHD -poika keskittyy hienosti siihen mikä häntä kiinnostaa. Väitän että asseilla esiintyy paljonkin keskittymishäiriöitä. Ei kuulla eikä nähdä ja ollaan omassa maailmassaan.

        Monilla ADHD - ja As -oireet menevät "sekaisin", eli löytyy oireita molemmista.

        keskittymishäiriöt liittyy nimenoman masennukseen.
        Kun menee hyvin, jaksan keskittyä kiinnostavaan asiaan todella hyvin. Kun menee huonosti, en kykene keskittymään juuri ollenkaan. Niihin asioihin, joista en pidän, en kykene keskittymään ollenkaan, vaikka menisi kuinka hyvin.


      • ass
        =) =) kirjoitti:

        Ketju tuli täyteen, joten jatkan tänne...

        Siis siitä että korkeammin koulutetut osaavat paremmin tukea myös lastaan opiskelemaan. Pitää varmasti paikkansa.

        Toisaalta se että kouluttamaton ihminen on joutunut kovalla työllä ansaitsemaan leipänsä, voi tehdä ihan saman reaktion, siis että halutaan lapselleen hyvä koulutus että hän pääsisi työelämässään helpommalla.

        Kasvatukseen tarvitaan toki paljon tietoa. Totta sekin. Mutta tarkoitin tätä kiintymyspuolta jne. Siinähän kaikki ovat samalla lähtöviivalla. Koulutetut ja ne vähemmän koulutetut.

        En ole hyvä tuomaan ajatuksiani julki, olen surkea kirjoittaja. Mutta toivottavasti nämä paikoin tarkoituksellisestikin provot kirjoitukset saavat keskustelua aikaiseksi.

        ei se vähäinen koulutus aina merkitse huonoa palkkaa.
        Itse en ole opiskellut työhöni sekuntiakaan ja tienaan enempi kuin terapeuttini, joka on opiskellut useamman vuoden.


      • =) =)
        ass kirjoitti:

        keskittymishäiriöt liittyy nimenoman masennukseen.
        Kun menee hyvin, jaksan keskittyä kiinnostavaan asiaan todella hyvin. Kun menee huonosti, en kykene keskittymään juuri ollenkaan. Niihin asioihin, joista en pidän, en kykene keskittymään ollenkaan, vaikka menisi kuinka hyvin.

        Ihan sama juttu. Minullakin on suurta vaihtelua siinä, miten jaksan keskittyä. Olen kuitenkin onnekseni niitä, jotka oppivat helposti.

        Minulla on paljon as-piirteitä, kuten myös ADHD -piirteitä. Mutta en oikein tiedä olenko kuitenkaan as tai ADHD.

        Pidän kuitenkin suunnattomasti as-aikuisten suorista ja terävistä mielipiteistä ja rakastan väittelyä ylikaiken. (Ja sen kyllä tietysti huomaa näistä kommenteistani... "punastuu")


      • ass
        =) =) kirjoitti:

        Ihan sama juttu. Minullakin on suurta vaihtelua siinä, miten jaksan keskittyä. Olen kuitenkin onnekseni niitä, jotka oppivat helposti.

        Minulla on paljon as-piirteitä, kuten myös ADHD -piirteitä. Mutta en oikein tiedä olenko kuitenkaan as tai ADHD.

        Pidän kuitenkin suunnattomasti as-aikuisten suorista ja terävistä mielipiteistä ja rakastan väittelyä ylikaiken. (Ja sen kyllä tietysti huomaa näistä kommenteistani... "punastuu")

        taas raivostuttaa ihmiset, jotka väittelee asioista. Se on mun mielestä ajan hukkaa.


      • =) =)
        ass kirjoitti:

        taas raivostuttaa ihmiset, jotka väittelee asioista. Se on mun mielestä ajan hukkaa.

        Paremminkin voisi aikaansa kuluttaa.

        Öitä!


      • ritalin
        ABCD kirjoitti:

        Maailmankaikkeus on täydellinen...

        Jos jotain olen oppinut, niin täydellisyyttä ei ole.

        On paljonkin ihmisiä, jotka luulevat tietävänsä kaiken. Huomatakseen etteivät ole tienneet mitään.

        Se mitä tänään pidetään totuutena, voi huomenna olla toisin. No, se siitä...

        Keskustelu ajautui vähän sivuraiteille, mutta jatkan silti.
        "Jos jotain olen oppinut, niin täydellisyyttä ei ole." Et ehkä ymmärrä, mutta loppujen lopuksi se on täydellinen, niin kuin Mikhail Tallin gombinaatio osoittautuu aina toimivaksi, vaikka se ei siltä näytä. Sinua ei olisi, jos maailmankaikkeus ei olisi täydellinen. Fysiikan lait eivät voisi toimia, jos ne eivät olisi täydellisiä ja koska kaikki riippuu aukottomasti kaavoista, ei ole muuta, kuin täydellisyys.

        "On paljonkin ihmisiä, jotka luulevat tietävänsä kaiken. Huomatakseen etteivät ole tienneet mitään."

        Tämä on tyhmä asenne, sillä vain harva ihminen voi olla henkisesti täydellinen ja aina on opittavaa tiedoissa joka suuntaan. Tietoa on loputtomasti.
        Itse en usko olevani henkisesti kovin viisas.

        "Se mitä tänään pidetään totuutena, voi huomenna olla toisin. No, se siitä..."
        Tämähän johtuu vain ihmisten tyhmyydestä ja myös pahuudesta. Ei se muuta todista. Sillä ei ole tekemistä maailmankaikkeuden täydellisyyden kanssa, että ihminen uskoo typeriin illuusioihin.
        Yksi elämän tärkeimmistä tehtävistä on nähdä totuus äärettömien illuusioiden joukosta.

        Sitä parempi shakin pelaaja, mitä paremmin näkee linjat ja ainoastaan täydellinen ei koskaan tee virhettä.


      • ritalin
        =) =) kirjoitti:

        Yksi osa älykkyydestä, eikä suinkaan vähäisin, on elämänkokemus. Sitä näillä lapsineroilla ei ole. On kirjasta luettua (usein ulkomuistista lauottua) hienoa tekstiä. Asioiden sisäistäminen ja ymmärtäminen onkin sitten eri juttu.

        Totta, mutta hyvä se on jo lapsena alkaa kartuttamaan tietoja ja taitoja, jotta on vanhempana, mitä miettiä. Sillä myös voittaa aikaa. Nämä on hyviä metodeja asseille, koska ne on epäsosiaalisia.

        Aika raaka kommentti multa, mutta...


      • ritalin
        =) =) kirjoitti:

        Ketju tuli täyteen, joten jatkan tänne...

        Siis siitä että korkeammin koulutetut osaavat paremmin tukea myös lastaan opiskelemaan. Pitää varmasti paikkansa.

        Toisaalta se että kouluttamaton ihminen on joutunut kovalla työllä ansaitsemaan leipänsä, voi tehdä ihan saman reaktion, siis että halutaan lapselleen hyvä koulutus että hän pääsisi työelämässään helpommalla.

        Kasvatukseen tarvitaan toki paljon tietoa. Totta sekin. Mutta tarkoitin tätä kiintymyspuolta jne. Siinähän kaikki ovat samalla lähtöviivalla. Koulutetut ja ne vähemmän koulutetut.

        En ole hyvä tuomaan ajatuksiani julki, olen surkea kirjoittaja. Mutta toivottavasti nämä paikoin tarkoituksellisestikin provot kirjoitukset saavat keskustelua aikaiseksi.

        Kyllä mä luulen, että pohjimmiltaan homma on älykkyydestä kiinni, siinä kuinka vanhemmat suhtautuvat lapsiinsa ja myös tiedoista.

        Jonkun psykologin tai as-ihmisen as-lapsesta kehitetään suorastaan tieteellisillä menetelmillä yleisnero.

        Korkeasti koulutettujen as-lapsista tehdään oman alansa huippuosaajia.

        Keskitasoisestikoulutettujen as-lapsista tulee outoina pidettyjä ja päähänpotkittuja.

        Huonostikoulutettujen as-lapsista rosmoja ja juoppoja.


        Korostan sitä, että kirjoitukseni oli liioiteltu ja äärimmäisen stereotypinen ja epätarkka, mutta suuntaa antava. Älkää kukaan ottako nokkiinne!


      • ritalin
        ass kirjoitti:

        taas raivostuttaa ihmiset, jotka väittelee asioista. Se on mun mielestä ajan hukkaa.

        Toisaalta en halua väitellä, koska on turha väitellä selvistä asioista, mutta kun toiset alkaa väittämään että olen väärässä, niin kyllä väittelytaidot löytyy. Lapsesta asti olen väitellyt kavereiden kanssa ja hermostuttanut heitä.


      • =) =)
        ritalin kirjoitti:

        Kyllä mä luulen, että pohjimmiltaan homma on älykkyydestä kiinni, siinä kuinka vanhemmat suhtautuvat lapsiinsa ja myös tiedoista.

        Jonkun psykologin tai as-ihmisen as-lapsesta kehitetään suorastaan tieteellisillä menetelmillä yleisnero.

        Korkeasti koulutettujen as-lapsista tehdään oman alansa huippuosaajia.

        Keskitasoisestikoulutettujen as-lapsista tulee outoina pidettyjä ja päähänpotkittuja.

        Huonostikoulutettujen as-lapsista rosmoja ja juoppoja.


        Korostan sitä, että kirjoitukseni oli liioiteltu ja äärimmäisen stereotypinen ja epätarkka, mutta suuntaa antava. Älkää kukaan ottako nokkiinne!

        vanhempien koulutuksen piikkiin...

        Nousee niskavillat pystyyn koko ajatuksesta. Uskotko tosiaan, että asperger -henkilön tulevaisuus on sillä sinetöity, mitä kouluja vanhempi on käynyt?

        Hmmm. Isä on heikohkosti kouluja käynyt autonkorjaaja, lapsesta tulee rosmo ja rattijuoppo. Hih!


      • =) =)
        ritalin kirjoitti:

        Toisaalta en halua väitellä, koska on turha väitellä selvistä asioista, mutta kun toiset alkaa väittämään että olen väärässä, niin kyllä väittelytaidot löytyy. Lapsesta asti olen väitellyt kavereiden kanssa ja hermostuttanut heitä.

        Kunnon väittelijä ei koskaan myönnä väittävänsä vastaan, vaan väittää vastaan =)


      • ritalin
        =) =) kirjoitti:

        vanhempien koulutuksen piikkiin...

        Nousee niskavillat pystyyn koko ajatuksesta. Uskotko tosiaan, että asperger -henkilön tulevaisuus on sillä sinetöity, mitä kouluja vanhempi on käynyt?

        Hmmm. Isä on heikohkosti kouluja käynyt autonkorjaaja, lapsesta tulee rosmo ja rattijuoppo. Hih!

        Se oli todella epätarkka kommentti ja kaukana todellisuudesta, joten en väitä että koulutus sinetöisi mitään. Koulutuksesta ei riipu suoraan mikään.


      • ritalin
        ritalin kirjoitti:

        Kyllä mä luulen, että pohjimmiltaan homma on älykkyydestä kiinni, siinä kuinka vanhemmat suhtautuvat lapsiinsa ja myös tiedoista.

        Jonkun psykologin tai as-ihmisen as-lapsesta kehitetään suorastaan tieteellisillä menetelmillä yleisnero.

        Korkeasti koulutettujen as-lapsista tehdään oman alansa huippuosaajia.

        Keskitasoisestikoulutettujen as-lapsista tulee outoina pidettyjä ja päähänpotkittuja.

        Huonostikoulutettujen as-lapsista rosmoja ja juoppoja.


        Korostan sitä, että kirjoitukseni oli liioiteltu ja äärimmäisen stereotypinen ja epätarkka, mutta suuntaa antava. Älkää kukaan ottako nokkiinne!

        Jossain olosuhteissa as-lasta saatetaan jopa hävetä ja yritetään kasvattaa häntä pitämään itseään vammaisena. As henkilö suorastaan pakotetaan johonkin hoitoon vastoin kaikkea todellisuutta. Riittävän tyhmille vanhemmille as-lapsi on vain vammainen, jonka ei olisi pitänyt koskaan syntyä.


      • =) =)
        ritalin kirjoitti:

        Jossain olosuhteissa as-lasta saatetaan jopa hävetä ja yritetään kasvattaa häntä pitämään itseään vammaisena. As henkilö suorastaan pakotetaan johonkin hoitoon vastoin kaikkea todellisuutta. Riittävän tyhmille vanhemmille as-lapsi on vain vammainen, jonka ei olisi pitänyt koskaan syntyä.

        En usko sillä asialla olevan koulutuksen kanssa mitään tekemistä. Sydämellä pikemminkin.

        Minä ymmärrän lastani monissa asioissa siksi, että itselläni on niin paljon samoja juttuja. Aistiherkkyyksiä yms. Samoin impulsiivisuutta ja vilkkautta. Kärsimättömyyttä jne. (Nämä kaikki edelliset ovat muuten myös vahvuuksia, joita voi käyttää hyödyksi.)

        Toivon, että voin kuitenkin tarjota lapselleni onnellisen lapsuuden. Ja sen että hän saa olla lapsi. Vammaisena en häntä ole koskaan pitänyt, enkä pidä.


      • minulla on,
        ritalin kirjoitti:

        Jossain olosuhteissa as-lasta saatetaan jopa hävetä ja yritetään kasvattaa häntä pitämään itseään vammaisena. As henkilö suorastaan pakotetaan johonkin hoitoon vastoin kaikkea todellisuutta. Riittävän tyhmille vanhemmille as-lapsi on vain vammainen, jonka ei olisi pitänyt koskaan syntyä.

        as-lapsi,ja rakkaampaa en olisi voinut saada,vaikeinta on kun yhteiskunta yrittää pakottaa lastani,johonkin "rooliin"siihen en suostu.


      • ass
        ritalin kirjoitti:

        Toisaalta en halua väitellä, koska on turha väitellä selvistä asioista, mutta kun toiset alkaa väittämään että olen väärässä, niin kyllä väittelytaidot löytyy. Lapsesta asti olen väitellyt kavereiden kanssa ja hermostuttanut heitä.

        tiedän olevani oikeassa, silloin väitän vastaan. Todistan myös olevani oikeassa, vaikka siihen menisi loppuelämä. Tiedän, että se on typerää, mutta siitä tulee pakkomielle; on pakko todistaa olevani oikeassa. Ja olen aina oikeassa, jos alan väittämään vastaan, koska en väitä vastaan, jos en tiedä olevani 100 % oikeassa.


      • ass
        ritalin kirjoitti:

        Kyllä mä luulen, että pohjimmiltaan homma on älykkyydestä kiinni, siinä kuinka vanhemmat suhtautuvat lapsiinsa ja myös tiedoista.

        Jonkun psykologin tai as-ihmisen as-lapsesta kehitetään suorastaan tieteellisillä menetelmillä yleisnero.

        Korkeasti koulutettujen as-lapsista tehdään oman alansa huippuosaajia.

        Keskitasoisestikoulutettujen as-lapsista tulee outoina pidettyjä ja päähänpotkittuja.

        Huonostikoulutettujen as-lapsista rosmoja ja juoppoja.


        Korostan sitä, että kirjoitukseni oli liioiteltu ja äärimmäisen stereotypinen ja epätarkka, mutta suuntaa antava. Älkää kukaan ottako nokkiinne!

        muuten pitää ainakin osittain paikkansa. Mielenkinntoinen näkemys.

        Itse olen keskitasoisesti koulutettujen vanhempieni outona pidetty ja päähänpotkittu as. En syytä vanhempiani. Mulla on hyvät välit vanhempiini, vaikka ne ei aina ymmärräkään mun hevos- ja koiratouhuja. Mulla oli myös ihana koti ja mahtava lapsuus kotona. Koti oli mun turvallisin ja ihanin paikka.


      • ritalin
        minulla on, kirjoitti:

        as-lapsi,ja rakkaampaa en olisi voinut saada,vaikeinta on kun yhteiskunta yrittää pakottaa lastani,johonkin "rooliin"siihen en suostu.

        Niinhän sen pitäisikin, mutta myös vastakkaista on olemassa. Ylempään viestiin vielä, että en uskokkaan, että koulutus suoraan määrää tilannetta.
        Mutta satun tietämään vain muutaman tämän suuntaisen tapauksen, missä täysin junteilla vanhemmilla on erilainen lapsi ja sitä ei ymmärretä perheessä alkuunkaan. (en kerro nyt minun kodistani)
        Asseja heitetään kodista pihalle kun 18 tulee täyteen ja sellaista. Erilaisuutta ei jotkut ymmärrä. Mielisairaalaan haluttaisiin laittaa.
        Monille ei ole olemassa, kuin hulluja ja vammaisia. Ja kaikki tällaiset pitäisi pistää lukkojen taakse tai kolkata. He eivät kuuntele totuutta, koska enemmän tietävät he luokittelevat tyhmiksi.


      • ritalin
        ritalin kirjoitti:

        Totta, mutta hyvä se on jo lapsena alkaa kartuttamaan tietoja ja taitoja, jotta on vanhempana, mitä miettiä. Sillä myös voittaa aikaa. Nämä on hyviä metodeja asseille, koska ne on epäsosiaalisia.

        Aika raaka kommentti multa, mutta...

        Olen kanssa keskitasoisesti koulutettujen vanhempien lapsi ja päähänpotkittu niinikään. Mun erilaisuutta vanhemmat eivät oikein tajua ja luulevat, että voisin olla normaali, jos tahtoisin. Myös harrastuksiani ei ole ymmärretty. Jos kiinnostun jostain, niin käytän siihen paljon aikaa. Heidän mielestään se ei ole hyvä. Kun olen nyt pitkien taistelujen jälkeen osoittanut olevani Suomessa huipputasolla jossain asiassa, harrastustani aletaan ymmärtää. Mutta vastaan on pantu.


      • ritalin
        ass kirjoitti:

        muuten pitää ainakin osittain paikkansa. Mielenkinntoinen näkemys.

        Itse olen keskitasoisesti koulutettujen vanhempieni outona pidetty ja päähänpotkittu as. En syytä vanhempiani. Mulla on hyvät välit vanhempiini, vaikka ne ei aina ymmärräkään mun hevos- ja koiratouhuja. Mulla oli myös ihana koti ja mahtava lapsuus kotona. Koti oli mun turvallisin ja ihanin paikka.

        Olen kanssa keskitasoisesti koulutettujen vanhempien lapsi ja päähänpotkittu niinikään. Mun erilaisuutta vanhemmat eivät oikein tajua ja luulevat, että voisin olla normaali, jos tahtoisin. Myös harrastuksiani ei ole ymmärretty. Jos kiinnostun jostain, niin käytän siihen paljon aikaa. Heidän mielestään se ei ole hyvä. Kun olen nyt pitkien taistelujen jälkeen osoittanut olevani Suomessa huipputasolla jossain asiassa, harrastustani aletaan ymmärtää. Mutta vastaan on pantu.

        Lipsahti tämä ensin väärään paikkaan.


      • S.oS
        ritalin kirjoitti:

        Keskustelu ajautui vähän sivuraiteille, mutta jatkan silti.
        "Jos jotain olen oppinut, niin täydellisyyttä ei ole." Et ehkä ymmärrä, mutta loppujen lopuksi se on täydellinen, niin kuin Mikhail Tallin gombinaatio osoittautuu aina toimivaksi, vaikka se ei siltä näytä. Sinua ei olisi, jos maailmankaikkeus ei olisi täydellinen. Fysiikan lait eivät voisi toimia, jos ne eivät olisi täydellisiä ja koska kaikki riippuu aukottomasti kaavoista, ei ole muuta, kuin täydellisyys.

        "On paljonkin ihmisiä, jotka luulevat tietävänsä kaiken. Huomatakseen etteivät ole tienneet mitään."

        Tämä on tyhmä asenne, sillä vain harva ihminen voi olla henkisesti täydellinen ja aina on opittavaa tiedoissa joka suuntaan. Tietoa on loputtomasti.
        Itse en usko olevani henkisesti kovin viisas.

        "Se mitä tänään pidetään totuutena, voi huomenna olla toisin. No, se siitä..."
        Tämähän johtuu vain ihmisten tyhmyydestä ja myös pahuudesta. Ei se muuta todista. Sillä ei ole tekemistä maailmankaikkeuden täydellisyyden kanssa, että ihminen uskoo typeriin illuusioihin.
        Yksi elämän tärkeimmistä tehtävistä on nähdä totuus äärettömien illuusioiden joukosta.

        Sitä parempi shakin pelaaja, mitä paremmin näkee linjat ja ainoastaan täydellinen ei koskaan tee virhettä.

        Tiedätkö, että mietin noita asioita aikoinani joskus 16-17 vuotiaana. Itseasiassa juuri syytä ja seurausta ja kirjoitin aiheesta 20 sivuisen pienoiskirjan. Lopulta homma kävi kuitenkin niin visaiseksi, että en kyennyt jatkamaan. Fysiikanlakien selittäminen kävi mahdottomaksi ja äärettömyys astui kuvioihin. En kyennyt selvittämään maailmankaikkeuden äärilaitoja ja sitä, että vaikuttavatko kaikki samat fysiikanlait siellä minne yksikään ihminen ei voi koskaan päästä. En käsittänyt sitä mitä voi olla täydellinen tyhjyys ilman protonin protonia tai mitä on siellä minne maailmankaikkeuden synnyttäneen alkuräjähdyksen paineaalto (pulssi) ei ole vielä iskenyt. Onko siellä kenties toinen maailma, joka pyyhkiytyy pois, kun uusi maailma jyrää sen. Asuuko siellä kenties kaltaisiani ihmisiä jollain pienen pienellä pallolla tietämättöminä siitä tosiasiasta, että miljardien valovuosinen päässä on tapahtunut uusi supernova josta syntynyt paineaalto (pulssi) pyyhkäisee kaiken yli ja tuhoaa vanhan maailman ja siellä vallineet fysiikan lait.

        Tajusin lopulta, että koko elämäni ei riittäisi selvittämään todellista totuutta siitä, kuin vahvalla taikka huteralla pohjalla olemme. Aloin ajatella että tietämättömyyteni on rikkauteni. Uskoin vuoroin Jumalaan ja tieteeseen ja yhdistelin sopivasti elämäni -ja Jumalan tarkoitusta ja sitä mihin Jumala tiedettä ja fysiikkaa tarvitee. Ovatko nämä fysikaaliset lait vain Jumalan luomia keinoja pitää ohjakset omissa näpeissään ja loiko Hän maailmankaikkeuden pelkäksi pyöriväksi hyrräksi, jonka aika on kohta ohi. Loin oman uskontoni.

        No kuitenkin! Eihän sitä koskaan voi tietää, mikä on oikea totuus tai mikä on väärä vai onko sana väärä vain jonkinlainen ihmismielen luoma matrix, jossa elämme. Olemmeko ylipäätään olemassa vai olemmeko tietokoneen luomia heijastuksia, jotka vakaasti uskovat olevansa todellisia. Mietin, olenko kenties kiven kaltainen, perusperiaatteeltan ja olemukseltaan yhtä tarpeeton kuin pikkukivi aavikolla. Vai onko kivi kenties enemmän minun kaltaiseni kuin uskonkaan sen olevan? Atomeistahan me molemmat koostumme - vain vähän erilaisista.

        No joo, kaikilla on tapansa ajatella, mutta tämä on minun.


      • ritalin
        S.oS kirjoitti:

        Tiedätkö, että mietin noita asioita aikoinani joskus 16-17 vuotiaana. Itseasiassa juuri syytä ja seurausta ja kirjoitin aiheesta 20 sivuisen pienoiskirjan. Lopulta homma kävi kuitenkin niin visaiseksi, että en kyennyt jatkamaan. Fysiikanlakien selittäminen kävi mahdottomaksi ja äärettömyys astui kuvioihin. En kyennyt selvittämään maailmankaikkeuden äärilaitoja ja sitä, että vaikuttavatko kaikki samat fysiikanlait siellä minne yksikään ihminen ei voi koskaan päästä. En käsittänyt sitä mitä voi olla täydellinen tyhjyys ilman protonin protonia tai mitä on siellä minne maailmankaikkeuden synnyttäneen alkuräjähdyksen paineaalto (pulssi) ei ole vielä iskenyt. Onko siellä kenties toinen maailma, joka pyyhkiytyy pois, kun uusi maailma jyrää sen. Asuuko siellä kenties kaltaisiani ihmisiä jollain pienen pienellä pallolla tietämättöminä siitä tosiasiasta, että miljardien valovuosinen päässä on tapahtunut uusi supernova josta syntynyt paineaalto (pulssi) pyyhkäisee kaiken yli ja tuhoaa vanhan maailman ja siellä vallineet fysiikan lait.

        Tajusin lopulta, että koko elämäni ei riittäisi selvittämään todellista totuutta siitä, kuin vahvalla taikka huteralla pohjalla olemme. Aloin ajatella että tietämättömyyteni on rikkauteni. Uskoin vuoroin Jumalaan ja tieteeseen ja yhdistelin sopivasti elämäni -ja Jumalan tarkoitusta ja sitä mihin Jumala tiedettä ja fysiikkaa tarvitee. Ovatko nämä fysikaaliset lait vain Jumalan luomia keinoja pitää ohjakset omissa näpeissään ja loiko Hän maailmankaikkeuden pelkäksi pyöriväksi hyrräksi, jonka aika on kohta ohi. Loin oman uskontoni.

        No kuitenkin! Eihän sitä koskaan voi tietää, mikä on oikea totuus tai mikä on väärä vai onko sana väärä vain jonkinlainen ihmismielen luoma matrix, jossa elämme. Olemmeko ylipäätään olemassa vai olemmeko tietokoneen luomia heijastuksia, jotka vakaasti uskovat olevansa todellisia. Mietin, olenko kenties kiven kaltainen, perusperiaatteeltan ja olemukseltaan yhtä tarpeeton kuin pikkukivi aavikolla. Vai onko kivi kenties enemmän minun kaltaiseni kuin uskonkaan sen olevan? Atomeistahan me molemmat koostumme - vain vähän erilaisista.

        No joo, kaikilla on tapansa ajatella, mutta tämä on minun.

        Minäkin aloin miettiä joskus 14 vuotiaana näitä juttuja, mutta en ole antanut periksi, sillä sitä enemmän on tullut ikää, sen selvemmäksi kaikki on alkanut tulla ja kokonaisuus on alkanut hahmottua selvemmin. Sitä enemmän aikaa kuluu, sitä paremmin tajuan asioita. Aina on tullut käsittämättömän tuntuisia esteitä, mutta olen päättänyt aina ne ratkaista. Ongelmia on äärettömästi.

        Väitän, että ei ole kuin yksi mahdollisuus, miten kaikki asiat tapahtuvat. Raamatussahan käytetään seuraavia sanoja: on kirjoitettu, että näin tapahtuu. Tämä maailmankaikkeus on, kuin laajeneva ilmapallo ja me olemme sen sisällä, emmekä tiedä, mitä ulkona on. Ajan kuluminen riippuu maailmankaikkeuden laajenemisen nopeudesta, eli siitä kuinka nopeasti ilmapallo täyttyy sitä nopeampaa on laajeneminen, sitä nopeampaa aika kuluu. Kun olimme 5 vuotiaita, tunti oli moninkertainen siihen nähden mitä se nyt on.
        (jos joku keksii, että ihmisten elinikä pitäisi tämän takia pidentyä, niin voin sanoa, että vanheneminen on sidoksissa aikaan.)
        Kun maailmankaikkeus saapuu pisteeseen, jossa alkuräjähdyksen voima ei enää pysty laajentamaan ilmapalloa, maailmankaikkeus alkaa pienentyä ja kaikki jo tapahtuneet asiat tapahtuvat takaperin.
        Sillä jokainen asia tapahtuu tietyssä maailmankaikkeuden koon kohdassa. Eli kaikki oli määrätty jo alusta asti. Tässä ilmapallossa kaikki toimii lakien mukaan ja tulevaisuus on jo ennalta määrätty. Teot ovat sidoksissa aikaan. Tässä on ratkaisu tulevaisuuden ennustamiseen tarkasti.

        Siitä, mitä on ilmapallon ulkopuolella ei voi puhua. Onko siellä toisia ilmapalloja ja voivatko ne olla samassa tilassa päällekkäin ilman, että toista todellisuutta huomaa? Mustien aukkojen kautta saattaa päästä, tai pääseekin ilmapallostamme ulos. Ulkopuolella on toisia ulottuvuuksia, on yleiskäsite, ehkä kuin ilmapalloja nekin. Silloin niitäkin koskisivat lait, mutta mitkä? Valitit tyhjyyden ongelmaa, mutta täyttä tyhjyyttä ei ole olemassa, vaan on vain äärettömyys, jossa kaikelle on jokin selitys ja syy, ei ole mitään turhaa eikä mitään puutu.
        Ainoa asia, mitä Jumala meiltä vaatii, on olla tekemättä pahaa ja auttaa toisia vastustamaan pahuutta. Itse yritin tätä, mutta huonoin tuloksin. En edes pysty täysin vaikuttamaan omiin tekoihini.


    • Asperger-pojan äiti

      aivan selväpiirteinen. Lapsi syntyy terveenä ja pikkulapsena hän oppii kaiken tavattoman nopeasti.

      3-4-vuotiaana alkavat selvät autistiset oireet, eli vetäytyminen omiin oloihinsa, sosiaalisen kehityksen viivästyminen. Lapsi ei ymmärrä mitä toiset tarkoittavat, ei muista ihmisten kasvoja eikä osaa lukea ilmeitä, ääni on usein poikkeava, yksitoikkoinen, liian kova tai hiljainen. Puhe on usein pikkuvanhaa ja kirjakielimäistä.

      Esiintyy kaikupuhetta, kaavamaista käytöstä ja kummallisia pelkoja. Lisäksi potilaalla voi olla motoorista kömpelyyttä, ja aistien yliherkkyyttä. Älykkyys on usein keskivertoa parempi, mutta kykyprofiili voi olla epätasainen. Monilla as-lapsilla on superhyvä kaiken imevä muisti.

      Kaikkia näitä oireita esiintyi minun nyt 9-vuotiaalla asperger-pojallani, joten diagnoosin tekeminen oli helppoa.

      • ritalin

        varsinkin, jos osaa diagnoosin tehdä. Kaikki lääkärit kun eivät näköjään osaa.


      • Asperger-pojan äiti
        ritalin kirjoitti:

        varsinkin, jos osaa diagnoosin tehdä. Kaikki lääkärit kun eivät näköjään osaa.

        aspergerin syndroomaa. Poikani kummitäti esim, joka on terveyskeskuslääkäri ei tiennyt oireyhtymää. Jos aspergerin syndrooma on selväpiirteinen niin kuin pojallani, on se helppo tunnistaa. Miehellänikin on ehkä aspergerin syndrooma tai ainakin vahvoja aspergerpiirteitä, mutta diagnoosista ei yli 50-vuotiaalle olisi enää mitään hyötyä, niin että antaa olla.


      • lukisi suoraan

        epikriisiä potilaasta?


      • neupsy
        Asperger-pojan äiti kirjoitti:

        aspergerin syndroomaa. Poikani kummitäti esim, joka on terveyskeskuslääkäri ei tiennyt oireyhtymää. Jos aspergerin syndrooma on selväpiirteinen niin kuin pojallani, on se helppo tunnistaa. Miehellänikin on ehkä aspergerin syndrooma tai ainakin vahvoja aspergerpiirteitä, mutta diagnoosista ei yli 50-vuotiaalle olisi enää mitään hyötyä, niin että antaa olla.

        As on neuron puolen "heiniä", ei yleislääkärin diagnosoitavissa. Nyt ajetaan asiaa eteenpäin niin, että ADHD ja As tulisi voida diagnosoida yleislääkärillä, mutta tämä vaatisi erittäin paljon lisäkoulutusta. En henkilökohtaisesti tuosta ajatuksesta pidä, minusta edelleen tulisi olla erityispuolen diagnoosin varassa.


      • joku...
        neupsy kirjoitti:

        As on neuron puolen "heiniä", ei yleislääkärin diagnosoitavissa. Nyt ajetaan asiaa eteenpäin niin, että ADHD ja As tulisi voida diagnosoida yleislääkärillä, mutta tämä vaatisi erittäin paljon lisäkoulutusta. En henkilökohtaisesti tuosta ajatuksesta pidä, minusta edelleen tulisi olla erityispuolen diagnoosin varassa.

        psykiatri, tunnistaisiko?


    • Anonyymi

      Lapsena olin hieman omalaatuinen kun joskus toimin oudosti, vieläkin ajoittain pulmia sosiaalisessa vuorovaikutuksessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1109
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe