Ratatie on suljettu yksityisautoilijoita Dixin kohdalta. He joutuvat kääntymään, Vantaan hotellin suunnasta tullessa, siinä R-kioskin kohdalta takaisin.
Monet autoilijat ajavat sitten Asematien kävelykadulle (!!!), koska luulevat pääsevänsä sieltä. Osa "etsii" ulospääsyä niin Kielotien suunnalta kuin Torin takaa, ovat kuin eksyksiin eli ansaan joutuneet eläimet.
Monet autoilijat ajavat Unikkotieltä Vehkapolun kävelykadun kautta Asematien kävelykadulle. Sieltäkin tulleet ovat kuin eksyksiin eli ansaan joutuneet!
Kävelykadulle ei voi joutua vahingossa, koska ne on merkitty kävelykadun liikennemerkeillä.
Tunnetusta autoilijat eivät tykkää siitä, että jalankulkijat kävelevät kävelykadulla missä haluavat. Lain mukaan ajoneuvon on annettava kävelykadulla jalankulkijalle esteetön kulku ja nopeus on max 20 km/h, mutta sovitettava jalankulkijan nopeuteen.
Tänään eräs mersu tuli Männistönpolun kävelykatua ja ajoi Asematien kävelykadulle Apteekille asti. Joutui kääntymään ja lähti kohti Ratatietä. Ajoi suoraan minua kohti, pysähdyin ja viitoitin siirtymään. Hänellä oli tilaa siirtyä vain n. 40 m, mutta ei siirtynyt. Ajoi lähemmäksi ja pysähdyin. Ilmoitin kuskille, että kävelykatu ja hän väistää. Huusi, että täällä ajaa muitakin ja lopulta autosta löytyi kääntyvät pyörät.
Teille "viisaille", jotka olette sitä mieltä, että minä jalankulkijana voin väistää autoja, niin kerrottakoon että Suomessa on liikennesäännöt mitä tulee noudattaa!
Asematien ja sen ympäristön kävelykaduista ei tule todellisia kävelykatuja tällä vuosituhannella, koska valvontaa ei ole!
Asematien kävelykadun autoliikenne lisääntynyt
40
511
Vastaukset
- Anonyymi00001
Surkea totuus. Patikkaratikalle löytyy ihan sairaasti ymmärrystä, tosin tietyltä paikallispoliittisesti sitoutuneelta vähemmistöltä. Suu vaahdossa puolustetaan ratikkaa.
Kävelykaduilla yrittää taapertaa myös pienet lapset, vanhukset ja vammaiset. Vai eikö patikkaratikan intoilijat laske näitä jalankulkijoiksi. Odotan innolla kesää kun skuutit tulee liikenteeseen. Niiden ajajat ei ainakaan huomioi autoja kävelykaduilla. Ne ei ehdi eikä halua.- Anonyymi00002
"Odotan innolla kesää kun skuutit tulee liikenteeseen. Niiden ajajat ei ainakaan huomioi autoja kävelykaduilla. Ne ei ehdi eikä halua."
Kaikki ajoneuvot, pyöräilijät, sähkömopoilijat, sähköskootteristit (pääasiassa Woltin ruokalähetit), skuuttaajaat (max 25 km/h) autojen lisäksi ovat väistämisvelvollisia kävelykadulla jalankulkijoita kohtaan. Koska se päivä koittaa, että niin tapahtuu?
Jalankulkija saa pitää kulkusuuntansa sekä kulkea rinnakkain ja ajoneuvot odottakoon vuoroaan ja/tai väistäköön!
Muutamat ihmiset autoillaan jopa muuttavat kulkusuuntaansa ja kääntyvät ajamaan kohti jalankulkijoita!
Kävelykadulla on autoille huolto- ja tontille ajo sallittu, mutta ei pysäköinti, ei käynnit kaupoissa, partureissa, ravintoloissa eikä edes kirkossa!
Kävelykadulla pitäisi olla turvallista kävellä kaiken ikäisillä ja kaiken kuntoisilla jalankulkijoilla, mutta sitä se ei todellakoon ole Tikkurilassa!
Joskus olen siellä nähnyt pari poliisipartiota ajavan ja olen pysäyttänyt heidät ja jutellut ongelmissa. Heidän vastauksensa on, että eivät valvo siellä ajamista eikä nopeuksia!
Jalankukijoiden, aikuisten, pitäisi uskaltaa kävellä kävelykadulla myös keskelllä eikä vain "seiniä" pitkin, kuten suurin osa tekee!
Monia läheltä piti tapauksia olen nähnyt ja tiedän myös erään tapauksen, jossa autoilija ajoi pienen pyöräilevän lapsen päälle. Montako tapausta on todellisuusta tapahtunut, jossa jalankulkijoita on kolhittu? - Anonyymi00014
Anonyymi00002 kirjoitti:
"Odotan innolla kesää kun skuutit tulee liikenteeseen. Niiden ajajat ei ainakaan huomioi autoja kävelykaduilla. Ne ei ehdi eikä halua."
Kaikki ajoneuvot, pyöräilijät, sähkömopoilijat, sähköskootteristit (pääasiassa Woltin ruokalähetit), skuuttaajaat (max 25 km/h) autojen lisäksi ovat väistämisvelvollisia kävelykadulla jalankulkijoita kohtaan. Koska se päivä koittaa, että niin tapahtuu?
Jalankulkija saa pitää kulkusuuntansa sekä kulkea rinnakkain ja ajoneuvot odottakoon vuoroaan ja/tai väistäköön!
Muutamat ihmiset autoillaan jopa muuttavat kulkusuuntaansa ja kääntyvät ajamaan kohti jalankulkijoita!
Kävelykadulla on autoille huolto- ja tontille ajo sallittu, mutta ei pysäköinti, ei käynnit kaupoissa, partureissa, ravintoloissa eikä edes kirkossa!
Kävelykadulla pitäisi olla turvallista kävellä kaiken ikäisillä ja kaiken kuntoisilla jalankulkijoilla, mutta sitä se ei todellakoon ole Tikkurilassa!
Joskus olen siellä nähnyt pari poliisipartiota ajavan ja olen pysäyttänyt heidät ja jutellut ongelmissa. Heidän vastauksensa on, että eivät valvo siellä ajamista eikä nopeuksia!
Jalankukijoiden, aikuisten, pitäisi uskaltaa kävellä kävelykadulla myös keskelllä eikä vain "seiniä" pitkin, kuten suurin osa tekee!
Monia läheltä piti tapauksia olen nähnyt ja tiedän myös erään tapauksen, jossa autoilija ajoi pienen pyöräilevän lapsen päälle. Montako tapausta on todellisuusta tapahtunut, jossa jalankulkijoita on kolhittu?Montako onnettomuutta vielä tahdot lisää ?
- Anonyymi00015
Anonyymi00014 kirjoitti:
Montako onnettomuutta vielä tahdot lisää ?
"Montako onnettomuutta vielä tahdot lisää ?"
Mitä tarkoitat tällä? Sitäkö, että jalankulkijoiden pitää kulkea reunassa?
Suomen lain mukaan jalankulkijan paikkaa ei ole laissa määritelty kävelykadulla eli jalankulkija saa kulkea missä haluaa.
Pyöräilijät, skuuttaajat, sähköskootteristit, he saavat myös ajaa kävelykadulla missä haluavat, sillä ei siellä ole niillä oikean puoleista liikennettä.
Heidän täytyy ainoastaan antaa jalankulkijalle esteetön kulku!
Niitä onnettomuuksia ei tule, jos kaikki idiootit eli ne ajoneuvoilla liikkuvat noudattavat liikennesääntöjä eli Suomen Lakia!
Ei tällaista autoliikennettä näe muiden kaupunkien kävelykaduilla, vaikka osassa niissäkin on huoltoajo ja tonteille ajo sallittu.
Pyöräilijät, skuuttaajat yms valittavat, kun autoilijat eivät väistä heitä esim. suojatiellä vaikka itse ovat väistämisvelvollisia. Samaten he kirjoittavat juttujen kommenteissa, että päälleajo-oikeutta ei ole! Mitä he itse tekevät?
Itse kuljen ajoneuvolla eli polkupyörällä kävelykadulla, mutta yksikään jalankulkija ei ole joutunut minun takia vaaraan! Pyöräilijän, skuuttaajan, autoilijan yms tulee varautua siihen, että jalankulkija saattaa muuttaa kulkusuuntaansa kävelykadulla.
Apteekin kulmalla on jalankulkijoille liikennemerkillä osoitettu alue ja se on todellakin vain jalankulkijoille kuuluva alue. Se ei ole kävelykadulla, joten kävelykadun liikennesäännöt eivät koske sitä aluetta. Lähes jokainen pyöräilijä, skuuttaajaa, Woltin ruokalähetit sähköskoottereilla ja -mopoilla ajavat siellä kapealla väylällä.
He eivät saa ajaa siinä, mutta jos haluavat sitä kautta kulkea, niin sitten vain kävelemään! - Anonyymi00016
Anonyymi00015 kirjoitti:
"Montako onnettomuutta vielä tahdot lisää ?"
Mitä tarkoitat tällä? Sitäkö, että jalankulkijoiden pitää kulkea reunassa?
Suomen lain mukaan jalankulkijan paikkaa ei ole laissa määritelty kävelykadulla eli jalankulkija saa kulkea missä haluaa.
Pyöräilijät, skuuttaajat, sähköskootteristit, he saavat myös ajaa kävelykadulla missä haluavat, sillä ei siellä ole niillä oikean puoleista liikennettä.
Heidän täytyy ainoastaan antaa jalankulkijalle esteetön kulku!
Niitä onnettomuuksia ei tule, jos kaikki idiootit eli ne ajoneuvoilla liikkuvat noudattavat liikennesääntöjä eli Suomen Lakia!
Ei tällaista autoliikennettä näe muiden kaupunkien kävelykaduilla, vaikka osassa niissäkin on huoltoajo ja tonteille ajo sallittu.
Pyöräilijät, skuuttaajat yms valittavat, kun autoilijat eivät väistä heitä esim. suojatiellä vaikka itse ovat väistämisvelvollisia. Samaten he kirjoittavat juttujen kommenteissa, että päälleajo-oikeutta ei ole! Mitä he itse tekevät?
Itse kuljen ajoneuvolla eli polkupyörällä kävelykadulla, mutta yksikään jalankulkija ei ole joutunut minun takia vaaraan! Pyöräilijän, skuuttaajan, autoilijan yms tulee varautua siihen, että jalankulkija saattaa muuttaa kulkusuuntaansa kävelykadulla.
Apteekin kulmalla on jalankulkijoille liikennemerkillä osoitettu alue ja se on todellakin vain jalankulkijoille kuuluva alue. Se ei ole kävelykadulla, joten kävelykadun liikennesäännöt eivät koske sitä aluetta. Lähes jokainen pyöräilijä, skuuttaajaa, Woltin ruokalähetit sähköskoottereilla ja -mopoilla ajavat siellä kapealla väylällä.
He eivät saa ajaa siinä, mutta jos haluavat sitä kautta kulkea, niin sitten vain kävelemään!Ihan samanlaista ’autoliikennettä’ on ihan kaikkialla Suomen kaupungeissa, joissa on kävelykatuja, joita pitkin joutuu autolla ajamaan, joko huoltoajoa , taksiliikennettäkin tai yleiselle parkkipaikalle. Ja tietysti asukasliikennettä.
Tikkurilan kävelykatu ei tee minkäänlaista poikkeusta tämän osalta. - Anonyymi00019
Anonyymi00016 kirjoitti:
Ihan samanlaista ’autoliikennettä’ on ihan kaikkialla Suomen kaupungeissa, joissa on kävelykatuja, joita pitkin joutuu autolla ajamaan, joko huoltoajoa , taksiliikennettäkin tai yleiselle parkkipaikalle. Ja tietysti asukasliikennettä.
Tikkurilan kävelykatu ei tee minkäänlaista poikkeusta tämän osalta.Niin ja Delhissä kanssa
- Anonyymi00039
Millä tavalla ratikka liikenne on parempaa kuin sähkö useilla
Ainakin reititys on kalliimpaa
Byd tulee ostaa temusta, kansa ei saa ostaa temusta
- Anonyymi00003
Taasen tänään sitten tuli autoilijoita Ratatieltä pohjoissuunnasta. Kävelin kävelykadulla ja vanha ukko autollaan ajoi suoraan kohti, vaikka tilaa oli väistää. Pysähdyin ja ukkokin pysähtyi. Ukko alkoi sitten huitelemaan kädellän siellä autossa, että väistä, väistä ja jne. Huitelin häntä väistämään, mutta ei vaikutusta. Hän avasi auton ikkuna ja huuteli, että minun pitäisi väistää. Menin juttelemaan ja kerroin, että tämä on kävelykatu ja sinä väistät. Näytin hänelle kävelykadun liikennemerkkiä, jolloin hän sanoi osaavansa liikennemerkit ja hänellä on ollut taksikortti 50 vuotta. Halusi näyttää se, mutta sanoin, että ei sillä ole merkitystä siihen, että tämä ei olisi kävelykatu. Meni sitten pidemmälle ja kävi kääntymässä. Ei ollut taksilla liikkeellä vaan muulla autolla.!
On se kumma, että vieläkään siellä jalankulkija saisi kävellä vapaasti vaan aina pitäisi västää ajoneuvoja!
Asematien kävelykatu on ollut jo kesäkuusta 2023 kävelykatu! Lisäksi kerrottakoon, että se on selvästi merkitty kävelykaduksi monesta suunnasta. Jo Taivaasta tippuu niin silloin onnistuu ohittamaan kävelykadun liikennemerkin.- Anonyymi00004
Kävelykadulla saa ajaa autolla kiinteistölle ja huoltoajoa. Parkkipaikalle myös jos sellainen sijaitsee kävelykadun varrella.
Kävelykadulla ajetaan max 20 km/t ja jalankulkijan ehdoilla. Jalankulku on sallittu missä kohtaa tahansa kävelykadulla, mutta sallitun autoliikenteen estäminen tarpeettomasti ei ole sallittua.
Poliisille taas kuuluu liikennesääntöjen noudattamisen valvonta, ei muille.
Sitten tietysti voi aina miettiä, onko kiusaaminen minä-minä -hengen mukaisesti fiksua. Tämä tietysti koskee kaikkia, autoilijoita, pyöräilijöitä, kävelijöitä.
Ei tämä minä-minä -asenne valitettavasti näy ainoastaan kävelykaduilla, vaan liian usein liikenteessä yleensäkin. - Anonyymi00005
Anonyymi00004 kirjoitti:
Kävelykadulla saa ajaa autolla kiinteistölle ja huoltoajoa. Parkkipaikalle myös jos sellainen sijaitsee kävelykadun varrella.
Kävelykadulla ajetaan max 20 km/t ja jalankulkijan ehdoilla. Jalankulku on sallittu missä kohtaa tahansa kävelykadulla, mutta sallitun autoliikenteen estäminen tarpeettomasti ei ole sallittua.
Sitten tietysti voi aina miettiä, onko kiusaaminen minä-minä -hengen mukaisesti fiksua. Tämä tietysti koskee kaikkia, autoilijoita, pyöräilijöitä, kävelijöitä.
Ei tämä minä-minä -asenne valitettavasti näy ainoastaan kävelykaduilla, vaan liian usein liikenteessä yleensäkin.Kävelykadulla ajoneuvojen tulee antaa jalankulkijalle esteetön kulku.
Asematien kävelykatu on niin leveä, että siellä mahtuu ajoneuvo hyvin ohittamaan jalankulkijan, jos vain tahtoa on.
Jopa siinä kirkon ja kaupungintalon välillä autoilija ei ole pystynyt ohittamaan paria jalankulkijaa vaan ajaa suoraan kohti! Siinä taitaa olla tilaa jopa 30 m?
Entisen Nordean ja Tikkurilan torin kohdalla on tilaa jopa 70-80 m ohittaa, sillä Tikkurilan torikin on kävelykatua.
Se ei ole autoliikenteen estämistä, jos jalankulkija pitää kävelysuuntansa, se ei ole siis kiusaamista, eikä siirry auton eteen.
Autossa on tietämäni mukaan kääntyvät pyörät?
Harva ajoneuvo siellä on menossa pysäköintipaikoille tai on huoltoajoa. Läpiajoa Asematien kävelykadulla on Unikkotien ja Ratatien välillä molempiin suuntiin! Mitä järkeä?
Huoltoajoa ei ole kaupassa, parturissa tai ravintolassa käynnit, tietysti parkkipaikalle saa ajaa, mutta kun pysäköidään kävelykadulle.
Huoltoajoa ei ole ei vaimon tai miehen töihin tuomista, niitäkin näkee.
Kävelykadulla ei saa pysäköidä!
Lähitaksi ottaa vakavasti asiat, kun heille ilmoittaa takseista, jotka ajavat kohti jalankulkijaa ja kuskit jopa uhkailevat. Ihmettevät, jopa mitä heidän taksi ajaa kävelykadulla läpiajoa.
Tiedoksi, että poliisi ei valvo tuolla liikennesääntöjen noudattamista! Ovat itse minulle sanoneet, kun olen kysynyt.
Asematien kävelykatu on koko leveydeltään kävelykatu, vaikka esim. Tikkurin edessä ei ole vielä rakennettu uusiksi. Liikennemerkki on ratkaiseva eli ei se miltä katu näyttää.
Kirkon edustallakin jalankulkijat saavat kävellä koko osuudella, vaikka siinä on asfaltoitu pätkä.
https://www.vantaa.fi/fi/ajankohtaista/uutinen/asematie-kaupungintalon-edustalta-ratatielle-nyt-kavelykatu
Se ei ole ajoneuvojen kiusaamista, jos jalankulkija kävelee kävelykadulla eikä väistä ajoneuvoja! - Anonyymi00037
Anonyymi00004 kirjoitti:
Ei tämä minä-minä -asenne valitettavasti näy ainoastaan kävelykaduilla, vaan liian usein liikenteessä yleensäkin."Jalankulku on sallittu missä kohtaa tahansa kävelykadulla, mutta sallitun autoliikenteen estäminen tarpeettomasti ei ole sallittua."
Jalankulkija, joka kävelee kävelykadulla niin onko se sinun mielestä autoliikenteen estämistä?
Ajoneuvojen tulee antaa jalankulkijalle esteetön kulku kävelykadulla!
Koska ajoneuvot jättävät pääosin sen noudattamatta niin ne estävät jalankulkijan kulun esteettömästi!
- Anonyymi00006
Tätä se Vantaalle turha patikkaratikka saa aikaan.
- Anonyymi00007
Minä pyysin pyörällä ajavaa et taluttaa apteekin eessä kun on ahdasta ja hän huusi, missä sitten voi ajaa, et silleen ja pidä suuni kiinni jatkossa.
- Anonyymi00008
Siinä on selvästi kuvilla merkitty, että se on jalankulkijoiden valtakuntaa!
Ei siis tarvitse edes kielitaitoa.
Ajoneuvot; pyöräilijät, skuuttaajat, ruokalähetit sähköskoottereilla ja -sähkömopoilla eivät saa siellä ajaa.
Mikäli ei jaksa tai halua taluttaa niin aina voi etsiä toisen reitin.
Se väylä on kaiken lisäksi kapea!
Jos edellä mainitun ajoneuvon kuljettajille asiallisesti huomauttaa asiasta niin sieltä tulee mitä vain. Matujen mielestä kantasuomalaiset ovat rasisteja, jos heille sanoo.
Monet jalankulkijat pelkäävät siellä ja monia on kolhittu eli nähty, koettu ja kuultu!
Muutaman kuukauden päästä alkaa pyöräliikenne ja skuuttiliikenne tulee lisääntymään myös tuolla jalankulkijoiden alueella.
Pitääkö ottaa kättä pidempää mukaan oman turvallisuuden vuoksi???
Aina voi käyttää sateenvarjoja kelistä riippumatta ja aina voi käyttää kävelysauvoja.
Vuosia on ollut Vantaalla niin, että jalankulkijoiden turvallisuudesta ei niin väliä, kun vain edellä mainitut ajoneuvojen annetaan ajaa missä ja miten vain.
Koska olette nähneet, että poliisit ovat puuttuneet edellä mainittujen ajoneuvojen ajamisiin jalkakäytävällä?
Tikkurilassa ja sen ympäristössä suurin osa ajoradasta erotuista väylistä on jalkakäytäviä.
Mistä sen tietää? Sen tietää siitä, että pyörätie merkitään aina pyörätien likennemerkillä!
Kävelykadulla saavat sinne kuulumattomat ajoneuvot ajaa ja pysäköidä!
Tikkuraitille tullaan sentään tekemään paljon esteitä, jotta sinne eivät ajoneuvot pääse helposti!
- Anonyymi00009
Hyvä jos tapahtuu muutos, sillä ihmiset ei koko aikaa voi huomioida pyöräilijöitä ym.
- Anonyymi00010
Kävelykadulla ajoneuvojen, siis myös pyöräilijät, skuutit ym. max nopeus 20km/h, mutta nopeus tulee suhteuttaa jalankulkijoihin.
Kaikkien ajoneuvojen tulee antaa jalankulkijoille esteetön kulku kävelykadulla, kuten suojatiellä kävelevälle tai suojatielle astuvalle.
Laista myös löytyy:
Ajoneuvon tulee antaa jalankulkijalle turvallinen tila tiellä.
Lisäksi siellä on 1.6.2020 alkaen; pyöräilijän tulee antaa jalankulkijalle turvallinen tila tiellä.
Suomessa nuo sähköiset liikkumisvälineen, joiden nopeus on max 25 km/h (+määrätyt tehot ja painot), koskee pyöräilijän liikennesäännöt.
Ajoneuvoilla liikkuville vielä sellainen, että päälleajo-oikeutta ei ole!
Jalankulkijoiden olisi jo lähes 3 vuoden jälkeen aika ottaa kävelykatu "haltuun"!
- Anonyymi00011
Samaa mieltä olen myös.
- Anonyymi00012
Tänään oli ensimmäinen POstNordin auto, jossa ei ollut kääntyvät pyörät!
Tämän 2,5 vuoden aikana, kun Asematie on ollut kävelykatu niin kaikki muut PostNordin autonkuljettajat ovat hyvin huomioineet jalankulkijat.
He saavat ajaa siellä tavaratoimitusten takia, mutta heitä koskee myös se, että jalankulkijalle tulee antaa esteetön kulku!
Tänään sitten yksi soitti torvea, kun ei muka mahtunut ohittamaan. Väistin sitten, koska oli takana ihan lähellä.
Menin hänen perään Terveyskeskukselle ja kerroin liikennesäännöt.
Väitti, että siinä Tikkurin edustalla on huoltotie (se entinen ajorata) ja jalankulkija ei saa siinä kävellä vaan pitää kävellä siellä olevilla jalkakäytävillä. Sanoin, että siellä on kävelykadun liikennemerkki ja se on koko leveydeltään kävelykatu. Sanoin myös, että ajoneuvon tulee antaa jalankulkijalle esteetön kulku!
Jatkoi vain väistämistä, että siellä on huoltotie!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kirkon ja kaupungintalon välillä on erillinen asfaltoitu osuus, niin jalankulkijat saavat siinäkin kävellä!
Täytyy tästä laittaa palautetta PostNordille! - Anonyymi00013
Tieliikennelaki:
44 §
Kävelykadulla ajaminen, pysäyttäminen ja pysäköinti
Ajoneuvolla kävelykadulla ajettaessa on jalankulkijoille annettava esteetön kulku.
Moottorikäyttöisen ajoneuvon saa kävelykadulla ajaa vain kävelykadun varrella olevalle kiinteistölle, jos kiinteistölle ei ole muuta ajokelpoista yhteyttä. Kävelykadun ylittäminen on kuitenkin sallittu. Myös huoltoajo kävelykadulla on sallittu, jos liikennemerkillä niin osoitetaan.
Ajonopeus on sovitettava kävelykadulla jalankulun mukaiseksi, eikä se saa ylittää 20 kilometriä tunnissa.
Moottorikäyttöistä ajoneuvoa tai sen perävaunua ei saa pysäyttää eikä pysäköidä kävelykadulla. Pysäyttäminen on kuitenkin sallittu pakollisen liikenne-esteen, väistämisvelvollisuuden noudattamisen tai hätätilanteen vuoksi.
Jos huoltoajo on kävelykadulla liikennemerkillä sallittu, ajoneuvon saa pysäyttää huoltoajon vaatimaksi ajaksi.
Tuossa lakipykälässä on selvästi kirjoitettu, että jalankulkijalle on annettava esteetön kulku. Myös nopeusrajoituksesta on maininta eli liikennemerkki Kävelykatu "kertoo" sen nopeusrajoituksen!
Asematien kävelykadulla suurin osa ihmisistä kävelee "seinillä", mutta jalankulkija saa kävellä myös siinä entisellä ajoradalla, joka on Kauppakeskus Tikkurin edessä.
Kävelykadun liikennemerkit, joka suunnalta, kertoo, että siinäkin on kävelykatu.
Ensimmäisen kesä eli kesä 2023, kävelin normaaliin tapaan siinä "entisellä" ajoradalla, Asematie 1 puolella. Takaa tuli auto, josta soitettiin torvea moneen otteeseen ja täysillä. Kerrottakoon, että ajoivat samaa puolta missä kävelin, vaikka Tikkurin puolella oli tilaa. Jatkoin kävelemistä ja autosta alettiin huutamaan. Osaan itsekin huutaa, joten saivat kuulla kunniansa. Siihen tuli sitten kävelle mieshenkilö ja arvatkaa mitä sanoi? Sanoi, että siinä on ajorata eikä siinä saa kävellä. Sanoin, että katso kävelykadun liikennemerkit tuolla ja tuolla. Hän sanoin, että on autokoulunopettaja ja hän osaa liikennesäännöt!!!! Väitti, että koska Asematien päässä Ratatien risteyksessä on pakollinen kääntyminen liikennemerkki, niin sen vuoksi siinä ajorata.
Sitä pakollinen kääntyminen liikennemerkkiä on tarvittu ja tarvitaan, jotta autoliikenne (huoltoajo ja tontille ajo) ohjautuu kävelykadulta poistuessa etelään!
Ei ihmekään, jos tänä päivänä saa autokoulusta huonot tiedot ja autoilijat eivät tunne liikennemerkkejä!
Osaan minäkin liikennesäännöt eikä autokoulun kirjallisissa eikä ajokokeissa ollut yhtään virhettä tuolla 1970-luvulla! - Anonyymi00017
Vehkapolun kävelykadulla on vaarallista kävellä kun siinä ajaa autoja koko ajan!
- Anonyymi00018
Näin on!
Sen lisäksi siellä pysäköidään kuukauden alussa muuttoautoja odottamaan muuttokuormia. Huoltoajoa ei ole, jos ei tapahdu aktiivista lastin purkamista tai kuormaamista. Eli autoa ei saa tuoda valmiiksi odottamaan muuttokuormaa tai muuta lastaamista.
Moni pitää sitä huoltoajona, kun mennään esim. Asematien 1:ssä, Kauppakeskus Tikkurissa tai jopa torille ostoksille. Ne eivät ole huoltoajoa!
Kauppakeskus Tikkurissa on satoja parkkipaikkoja, joten sinne autot parkkiin ja vähän hyötyliikuntaa kävellen.
Vehkapolku, Asematie, Männistönpolku (se menee torilta R-kioskille Ratatielle), Uusi tori ovat kaikki kävelykatuja.
Moni ajaa Ratatieltä Asematielle ja sieltä Vehkapolun kautta Unikkotielle tai päin vastoin.
Eli läpiajoa, joka ei ole sallittua.
Ajoneuvojen tulee antaa jalankulkijalle esteetön kulku kävelykadulla. Se tarkoittaa sitä, että ajoneuvon kuljettajan tulee kääntää ratista tai ohjaustangosta, jotta pyörät kääntyvät.
Sitä en ymmärrä, että monet ovat sitä mieltä, että jalankulkijan tulee väistää ajoneuvoja kävelykadulla!
Kaupunki on näiden vuosien aikana luvannut yhtä sun toista estettä kävelykaduille, jotta turha ajo saadaan vähenemään ja nopeudet alenemaan, mutta ei ole mitään tapahtunut!
Mistä tiedän? Siitä, että ovat minulle palautteisiin vastanneet.
Kävelykadulla todella harva ajaa alle 20 km/h, sillä siellä ajetaan jopa 50-70 km/h.
- Anonyymi00020
Minä liikun joka päivä Tikkurilan kävelykadulla, koska asunnlähistöllä. Minä en todellakaan ole huomannut mitään erityistä häiritsevää autoliikennettä siellä. Saati hurjasteluja.
Näen kyllä, firmojen jakeluautolla, huoltoautoja, takseja ja joskus ihan vaan ’tavallisia’ henkilöautojakin. En tiedä miksi he siellä liikkuvat, kun en ole kysellyt. En ole huomannut olevan mitään autoilua vain ’huvin vuoksi’ tms, vaan kyllä enemmänkin olettanut ihan asialliseksi asiointiliikenteeksi.
Häiriöksi en ole niitä autoja kokenut mitenkään. Enkä ole onnistunut näkemään vaaratilanteitakaan. Ja lopultakin aika vähän sitä liikennettä kyllä päivisin on yleensä.- Anonyymi00021
"vaan kyllä enemmänkin olettanut ihan asialliseksi asiointiliikenteeksi."
Nyt pitää erottaa asiointiliikenne todellisesta huoltoajosta tai parkkipaikalle ajosta!
Esim. jos olet menossa Lihakauppaan lihaostoksille tai Pizzeriaan ostamaan pizzaa, niin et voi pysäköidä autoasi kävelykadulle ja käydä kaupassa! Helppoa, kun osaa!
Kävelykadulla ajaminen ei ole sallittua asiointiliikenteessä (kaupassa käynti, ravintolaan syömään, lihakauppaan jne) ellei aja parkkipaikalle. Kävelykadulle ei saa pysäköidä!
Siellä hyvin näkee kenellä on todellinen huoltoajo kyseessä ja näkee myös ketkä ajavat parkkipaikalle. Siellä monet pysäköivät kävelykadulle ja se on kielletty!
Harvassa on se päivä, että siellä ei ole turhaa ajoa tai pysäköintiä. Erotan kyllä todellisen huoltoajon, joka saa pysäköidä lastin purkauksen/kuormauksen aikana!
Et ole nähnyt, kun on ajettu lapsen päälle (tarkista poliisilta, että tapahtunut 6/2025), ajettu rollaattorilla kulkevan läheltä hihaa hipoen, ajetaan suoraan kohti jalankulkijoita, vaikka tilaa on metri kaupalla väistää jne.
Ja jos ei tilaa ohittaa sitten odotetaan kiltisti, että pääsee ohi! Esteetön kulku tarkoitta sitä!
Tänään aamupäivällä näin, kun 3 autoa tuli Ratatien suunnasta, luulivat ilmeisesti pääsevän kävelykadulta Kielotielle, ja kääntyivät takaisin Torin kohdalla ja menivät takaisin Ratatielle.Eivät siis tulleet parkkipaikoilta, eivät olleet pysäköineet kävelykadulle eivätkä pudonneet taivaasta!
Viime viikolla eräs autoilija kysyi minulta neuvoa, miten pääsee Kielotielle. Oli joutunut Ratatiellä kääntymään takaisin, koska läpiajo on kielletty yksityisautoilijoita. Kääntyi kävelykadulle, vaikka on liikennemerkki.
Kävelykadun liikennemerkki ja kävelykadun liikennesäännöt ovat eri asia kuin pihakadun.
Pihakadulla on oma liikennemerkki ja siellä saa kaikki autoilijat ajaa, jalankulkijan ehdoilla, mutta pysäköiminen on sallittu vain merkityillä paikoilla.
On siellä ollut myös niitä ammattiautoilijoita "aukomassa" päätänsä, jotka väittävät siinä olevan pihakatu.
Viime syksynä aloitin tekemään jokaisesta ammattiautoilijasta, joka ajaa lähes päälle, kääntää autonsa kohti, uhkailee, niin teen heidän työnantajalle ilmoituksen.
Puhuttelu tulee ja merkintä tietoihin, ainakin osalla!
Joka kerta, siis JOKA KERTA, autoilijalla on ollut tilaa väistää, mutta kun siellä penkin ja ratin välissä on idiootti! - Anonyymi00025
Väittää se, joka katsoo liikennettä verhojensa takaa.
- Anonyymi00022
Tänään taas meinasin mennä keskelle kävelykatua, peräännyin kun henkilöauto oli menossa ratatielle. Et se siitä ja sen kestävyydestä.
- Anonyymi00023
Eilen aamupäivällä kävelin Ratatien suunnasta keskellä kävelykatua. N. 30 m päästä Ratatien risteyksestä auto ohitti minut eikä soittanut torvea. Siiinä autossa oli siis kääntyvät pyörät.
Auto jatkoi torille asti ja ilmeisesti huomasi, että ei pääse Kielotielle sitä kautta. Teki u-käännöksen torilla ja lähti kohti Ratatietä n. 40-50 km/h nopeudella eli ylinopeudella.
Kääntyi Ratatien risteyksessä etelään eli Vantaan hotellin suuntaan.
Tikkurin edessä oli ennen vanhaan eli ennen kesäkuuta 2023 kaksi kaistaa autoille eli kaista suuntaansa ja silloin autot ovat pystyneet kohtaamaan toisensa omilla kaistoilla.
Miten se ei nyt onnistu jalankulkijoiden ja autojen välillä, jos toisella entisellä kaistalla kävelee jalankulkija tai jalankulkijoita, joka eivät kävele koko entisen ajoradan leveydeltä?
Tosin koko entisen ajoradan leveydeltäkin on sallittu kävellä!
Ajoneuvojen tulee antaa esteetön kulku jalankulkijoille kävelykadulla!
Eikö lähes jokaisella autoilijalla ole tänä päivänä autossaan navigaattori?
- Anonyymi00024
Tänään näin tuolla tienpätkällä roska-auton tyhjentämässä roskalaatikoita. Taksin, joka toi mummon kirkon eteen, taksikuski auttoi mummon rollaattorin esiin peräkontista. Jonkun postifirman, olikohan DHL, pakettiauton parkkeerattuna. Vei varmaan jotain postikuljetusta johonkin. Kuskia en nähnyt, oli varmaan toimittamassa pakettia johonkin.
Elämäni ei häiriintynyt mitenkään…- Anonyymi00026
Ehkei sivustaseuraajan elämä häiriinny, mutta sen ihmisen kyllä, joka joutuu väistelemään kaikkia ylimääräisiä esteitä eikä vanhukset edes kuule kunnolla, jos aiheeton auto tulee takaa tai sivulta. Saati että vanhus ehtii alta pois.
- Anonyymi00027
Anonyymi00026 kirjoitti:
Ehkei sivustaseuraajan elämä häiriinny, mutta sen ihmisen kyllä, joka joutuu väistelemään kaikkia ylimääräisiä esteitä eikä vanhukset edes kuule kunnolla, jos aiheeton auto tulee takaa tai sivulta. Saati että vanhus ehtii alta pois.
Oliko nuo autot sinusta aiheettomasti tuolla?
- Anonyymi00028
Anonyymi00026 kirjoitti:
Autojen ajonopeudet ovat pääsääntöisesti ylinopeuksia!
Harva autoilija tietää mikä on esteetön kulku, joka tulee antaa jalankulkijalle.
Nuori tai vanha, terve tai liikuntarajoitteinen, pitäisi voida luottaa siihen, että autoilijat noudattavat liikennesääntöjä eli kävelykadulla ei aiheetonta ajoa ja huoltoajoa niin he ovat silti väistämisvelvollisia jalankulkijoita kohtaan.
Tänään kävelin Ratatien suunnasta Asematien kävelykadulle. Olin kävellyt kävelykadulla siinä entisellä ajoradalla oikealla reunalla n. 10 m, kun vastaan tuli "villi" taksi (oli vain kattokilpi). Kuski sieltä autostaan huuteli minulle ja huitoille, että minun pitää siitä pois.
Eli hänen mielestään en saa kävellä kävelykadulla!
Taksi ei joutunut minun takia siirtymään! - Anonyymi00029
Anonyymi00027 kirjoitti:
Oliko nuo autot sinusta aiheettomasti tuolla?
Huoltoajoa ajavat ajoneuvot ovat väistämisvelvollisia jalankulkijoita kohtaa eli esteetön kulku tulee antaa.
Huoltoajoa ajavat ajoneuvot, heitä koskee myös nopeusrajoitus 20 km/h ja tarvittaessa nopeus tulee sovittaa jalankulkijoihin.
Suomeksi: jos jalankulkija kulkee 2 km/h ja autoilija ei pääse ohi, niin silloin sitä ajetaan samaa nopeutta! - Anonyymi00030
Tänäänkin taas kuljin kävelykatua. Siellä näin kaksi pakettiautoa pysähtyneenä liikkeiden edessä. Toisella vilkkui hätävilkut. Kuljettajia en nähnyt.
Ja yksi farmariauto taidelainaamon edessä, jossa joku, ilmeisesti kuljettaja, vei suojattuja esineitä taidelainaamon. Luultavasti taide-esineitä.
Taas selvisin kävelystäni ilman henkisiä tai fyysisiä vammoja. - Anonyymi00032
Anonyymi00030 kirjoitti:
Tänäänkin taas kuljin kävelykatua. Siellä näin kaksi pakettiautoa pysähtyneenä liikkeiden edessä. Toisella vilkkui hätävilkut. Kuljettajia en nähnyt.
Ja yksi farmariauto taidelainaamon edessä, jossa joku, ilmeisesti kuljettaja, vei suojattuja esineitä taidelainaamon. Luultavasti taide-esineitä.
Taas selvisin kävelystäni ilman henkisiä tai fyysisiä vammoja.Käveletkö entisellä ajoradalla vai entisillä jalkakäytävillä siinä Tikkurin kohdalla?
Käveletkö kirkon ja kaupungintalon kohdalla ihan reunassa vai keskempää? Siinä keskellä, joka ei nyt näy, on asfaltoitu osuus, jossa myös saa jalankulkijat kävellä.
Kevät/kesä kun koittaa niin entisellä jalkakäytävällä Tikkurin puolella on ahdasta, sillä suurin osa jalankulkijoista kävelee siellä ja lähes kaikki pyöräilijät, skuuttaajat, Woltin ruokalähetit sähköskoottereilla ja mopoilla ajavat siellä.
Sitä sitten näkee, kun edellä mainitut ajoneuvot soittavat kelloja, että pääsisivät ohi tai sitten pitävät jalankulkijoita pujottelukeppeinä! Kellojen soittoon ei tarvitse reagoida, koska ajoneuvon tulee antaa jalankulkijalle esteetön kulku.
Mikä hinku on ahtautua kapealle osalle kävelykadusta ja jättää käyttämättä 10-12 m vapaan tilan kävelykadulla?
Kävelykadulla ei ole suojateitä, joten jalankulkijat saavat siirtyä reunasta toiseen missä kohtaa tahansa. Kuten muutenkin saa kävellä missä haluaa.
- Anonyymi00031
Vantaan kaupungin sivuilta 8.12.2023 olleesta uutisesta osa:
"Asematien remontin ensimmäinen vaihe valmistui marraskuun lopulla. Katuosuus kaupungintalon edustalta, Galleria K:n kulmalta Vehkapolulle saakka on nyt rakennettu kävelykaduksi. Myös myöhemmin rakennettavan Vehkapolun ja Ratatien välinen osuus on liikennemerkein osoitettu kävelykaduksi."
Kävelykadun liikennemerkki "kertoo":
Ajoneuvon tulee antaa jalankulkijalle esteetön kulku kävelykadulla! Nopeus max 20 km/h kävelykadulla!
Jos edellä olevia tekstejä ei ymmärrä niin kannattaa jäädä kotiin nukkumaan eikä lähteä autolla liikenteeseen! - Anonyymi00033
No jospa annan sittenkin autoilijalle tietä kun olen kohtelias muutenkin, hän on voinut eksyä kun ei tunne aluetta. Sopu sijaa antaa ja hyvää mieltä kantaa.
- Anonyymi00034
Jos ei tunne kävelykadun liikennemerkkiä niin silloin kannattaa luopua autosta ja viedä ajokortti poliisille!
- Anonyymi00035
Anonyymi00034 kirjoitti:
Jos ei tunne kävelykadun liikennemerkkiä niin silloin kannattaa luopua autosta ja viedä ajokortti poliisille!
Etpä taida sietää ihmisten erehtyväisyyttä ja virheitä? Minä pidän niitä inhimillisyyteen kuuluvana ominaisuutena. Kuten myös kohteliaisuutta. Enkä pidä minä-minä- asennettakaan mitenkään hyvänä.
Meitä on erilaisia ja hyvä niin. Olisi kuitenkin suotavaa, että kaikki kykenisivät sietämään ihmisten epätäydellisyyttä ja muutakin erilaisuutta. - Anonyymi00038
Anonyymi00035 kirjoitti:
Etpä taida sietää ihmisten erehtyväisyyttä ja virheitä? Minä pidän niitä inhimillisyyteen kuuluvana ominaisuutena. Kuten myös kohteliaisuutta. Enkä pidä minä-minä- asennettakaan mitenkään hyvänä.
Meitä on erilaisia ja hyvä niin. Olisi kuitenkin suotavaa, että kaikki kykenisivät sietämään ihmisten epätäydellisyyttä ja muutakin erilaisuutta.Sinulle autoilijalle tiedoksi, että jos jalankulkija erehtyy ja tekee virheitä kävelemällä esimerkiksi Ratatiellä, Unikkotiellä, Talvikkitiellä jne ajoradalla niin mitä teet?
Onhan mahdollista, että jalankulkijakin erehtyy siitä missä saa kävellä.
Pidätkö sitä inhimillisyyteen kuuluvana ominaisuutena?
"Enkä pidä minä-minä- asennettakaan mitenkään hyvänä."
Autoilijat ovat juuri niitä minä-minä- asenteella ajavia.
Tiedoksi, että itse en ole koskaan eksynyt ajamaan autolla kävelykadulle, sillä osaan liikennemerkit.
En ole eksynyt ajamaan pyörällä jalkakäytävälle, sillä tiedän ja noudatan pyöräilijän liikennesäännöt. Tikkurilassa on paljon katuja, joissa ei ole pyörätietä, joten silloin saan ajaa pyörällä ajoradalla.
En ole eksynyt kävelemään ajoradalla, jos vieressä on jalkakäytävä tai yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä.
"Olisi kuitenkin suotavaa, että kaikki kykenisivät sietämään ihmisten epätäydellisyyttä ja muutakin erilaisuutta."
Mahtaisitko sietää jalankulkijoiden epätäydellisyyttä ja muutakin erilaisuutta?
- Anonyymi00036
Ratatie on ollut jo viikkoja suljettu yksityisautoilijoilta Dixin kohdalla.
Poliisit valvovat siellä ja sakottavat, kun yksityisautoilijat ajavat kielletyllä alueella haitaten mm. busseja.
Miksi Asematien kävelykadulla ei valvota aiheetonta liikennettä? Jalankulkijat ovat siellä paljon suuremmassa vaarassa kuin autoilijat "peltilehmien" sisällä Ratatiellä?
Tässäkin tapauksessa näkee, että ei meistä jalankulkijoista mitään väliä! - Anonyymi00040
Laki on sama. Kaikille mutta tulkinta on eri rikkaille meesukuskikle kuin sinulle köyhä työlöisperheen työtön viherpiioertäjä
Asiantuntija
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo räyhää: kansan on muututtava
Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san3123655Muovikassikartelli
Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell292016Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta
Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.441646- 841491
Hallintooikeus..
"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.971290- 1441191
- 811074
Olen rakastunut
varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.961038Kannattaa ymmärtää se asia
että mitään stalkkausta tai hakkerointia ei tapahdu. Oikeasti kannattaa tutkituttaa päänsä.212867Jos se joskus oli molemminpuolista
niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.61787