miten pitkän ajan päästä pillerit alkaa vaikuttaa..? jotkut heti ensimmäisestä pilleristä alkaen, mutta mulla on kaikista (?) pienitehoisimmat mirelle-merkkise, niin alkaako nekin muka vaikuttaa heti?
lyhyt kysymys pillereistä...
id
10653
0Äänestä
Muut lukivat myös
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 10
Vanhimmat
Kyllä ne alkavat heti vaikuttaa(ihan merkistä riippumatta), jos todellakin otat ne heti menkkojen ekana päivänä. Pillerien oton voi myös aloittaa vasta esim toisena menkkapäivänä, mutta silloin pitää vielä 7 päivää käyttää jotain lisäehkäisyä. Henkilökohtaisesti käyttäisin varmuuden vuoksi lisäehkäisyä sen ekan viikon, kun ei se nyt siinä enää pitkä lisäaika ole... Mutta siis kyllä se teho alkaa jo ekasta päivästä.
kiitos kun viitsit vastata mulle =)
oon syöny niitä pillereit jo lähemmäs 3 vk, niin kai se sitten pelkästään riittää.. =)
..en taas oikein ymmärrä..miten voi ottaa sen pilsun ekana menkkapäivänä? sillonhan vuoto on jo alkanu, joten eihän ne pääse enää estää munasolun irtoomista?? *ei tajua* ja miten sen voi oikeestaan nii varmaks sanoo, että koska menkat sit alkaa..eli jos otat pilsun ku huomaat että ne on alkanu, vai kun luulet, että ne vois alkaa??
huh..että on vaikeeta!!
Siis munasoluhan ei irtoa silloin kun menkat alkavat, vaan noin puolessa välissä kuukautiskiertoa eli noin kaksi viikkoa menkkojen alkamispäivän jälkeen. Niinpä kuukautisten alkaessa aloitetut pillerit ehtivät siis jo vaikuttaa sen seuraavan munasolun irtoamiseen. Irtoamispäivä vaihtelee tietysti ihmisillä kuukautiskierron pituuden mukaan ja samallakin ihmisellä päivä voi heitellä paljonkin - siksipä rytmimenetelmä (eli "turvallisten" seksipäivien lasku kuukautiskierron mukaan) onkin niin epävarma ehkäisykeino ja sitä ei suositella.
Se että koska menkat sitten tarkalleen ottaen alkavat voikin olla jo hiukan hankalampi määrittää, mutta kyllä se kuitenkin yleensä päivän tarkkuudella onnistuu. Mutta juuri tämän pienen epävarmuuden ja kehon yllättävien "toimintahäiriöiden" (esim. munasolu sattuukin irtoamaan hiukan virheelliseen aikaan) vuoksi odottelisin itse sen viikon, ennen kuin täydellisesti luottaisin pillereiden tehoon. Mutta se on sellaista ylivarovaisuutta, sillä pilleripakkauksissa (ainakin kaikissa tietämissäni yhdistelmäpillerimerkeissä) vakuutetaan tehon alkavan jo heti ensimmäisenä päivänä, jos se ensimmäinen ottopäivä on kuukautisten alkamispäivä.
hei!
Kuukautiset tulevat n. 14 päivää sen jälkeen kun munasolu on irronnut, eli kierto loppuu siihen. Eli ensiksi 14pv, sitten munasolu irtoaa, sitten 14pv jonka loppupuolella vuoto.
Eli pillerit eivät anna _seuraavan_ munasolun irrota, se joka siis irtoaisi n. 14 päivän päästä kuukautisista.
Toivottaasti ymmärsit mitä tarkoitin :)
Menkat eivät ala jos hormoonitaso pysyy tasaisen korkeana, eli kun syö pillerit. Kun on 7 päivän tauko, hormoonitaso laskee, ja menkat alkavat. Omat menkkani ovat todella säännölliset, alkavat -2h aina samaan aikaan.
nimittäin se, että kannattaa ottaa huomioon kirjoitettaessa myös se ettei kaikissa pillereissä pidetä 7 päivän taukoa!!
ite olin aina luullut että kaikissa on se tauko, koska niin joka paikassa sanotaan.. mutta on joitakin merkkejä (kuten ne, jotka itse vasta aloitin) joissa taukoa ei ole! ja olin todella ihmeissäni ja eksyksissä kun itselleni määrätyissä ei sitä taukoa ole!!! onneks se asia sitten selvis ku juttelin terveydenhoitajan kanssa! =)
((mutta pilleri liuskaan kuuluu 4 tablettia joissa ei ole vaikuttavia hormooneja joten kuukautiset tulevat niiden tablettejen aikana. kyseiset 4 tablettia kuitenkin syödään siksi, että kyseessä ovat sen verran pienitehoiset pillerit että syömiseen ei mielellään tulisi pitää taukoja koska sitten pillereiden aloittamisen unohdus riski kasvaa... ja tietenkään se 4 päivää ei ole mikään vakio, joillakin kuukautiset voivat alkaa jo viimeisiä vaikuttavia tabletteja syödessä...))
jotakuinkin näin. =)
PS. kun olen aloittanut todellakin omat pillerini vasta noin 2,5 vk sitten, onko normaalia että tuleva erite vuoto on lähes mustaa...?!
siis kyllä tiesin sen, että munasolu irtoaa noin puolessa välissä eli juuri noin 14-15 päivää ennen menkkojen alkamista..mutta tarkoitin lähinnä sitä, että miten se ensimmäinen pilleri sitten voi muka estää, ettei munasolu hedelmöity (jos nyt vaikka tosiaan harrastaisi seksiä heti ekan pillerin jälkeen)..eihän se pilleri estä sen ekan munasolun irtoomista!!! tappaako se sen matkalla jotenkin, vai osaako joku kertoa, että miten se voi pitää paikkaansa? *ei käsitä*
ja jatkuvatko menkat ensin ihan normaalisti, kun ekat pillerit syö, ja sitten menevät rytmin mukaisiksi, vai loppuvatko heti parin päivän päästä pillerien syömisen aloittamisesta? voiko tulla jotain lisävuotoa? ja miksi? jos kerran tabu sen munasolun pitää kiinni??
(okei okei, mulle tarvii kaikki nää asiat selittää niin realistisesti kun vaan mahdollista!:) muuten en usko/tajua/voi käsittää, vaikea luonne? toki.:))
On se ihan normaalia (siis jos sitä vuotoa on vain hyvin vähän), varsinkin kun syöt sellaisia todella matalahormonisia pillereitä. Ekan pillerilevyn aikana voi kuukautiset venyä ja venyä ja eihän se erite sitten enää ihan vereltä näytä vaan epämääräiseltä mömmöltä... Mutta kun se tyhjennysvuoto tulee ekan kerran, niin sitten viimeistään pitäis loppua epämääräiset välivuodot. Jos ei lopu, niin valmiste on vaihdettava toiseen, jossa on enemmän hormoneja.
Niin siis se vuotohan tulee siinä puolivälissä eli silloin on edellisen munasolun irtoamisesta kulunut jo noin 14 päivää ja seuraavan munasolun irtoamiseen on vielä noin 14 päivää. Siis munasolujahan irtoaa vain yksi jokaisen kuukautiskierron aikana (no joskus voi poikkeustapauksessa irrota parikin, jolloin hedelmöittymisen seurauksena tulisi erimunaiset kaksoset, mutta tällöinkin ne kaksi irtoavat melkeinpä samana päivänä), joten mitään ensimmäistä tai viimeistä ei ole vaan se yksi ja ainut. Se edellinen munasolu on tuossa vaiheessa jo poistunut kehosta (heti ensimmäisien kuukautisverien mukana) tai vähintäänkin jo ohittanut ne otolliset hedelmöittymispaikat. Sen noin 14 päivän päästä irtoavan munasolun irtoamisen e-pillerit sitten puolestaan ehtivätkin jo estää:)
Menkat jatkuvat ihan normaalisti kun pillereiden syönnin aloittaa aika usein ne vieläpä venyvät normaalia pidemmiksi ja jonkinlaista "epämääräistä" vuotoa voi ilmeisesti joillain kestää jopa siihen ensimmäisen pilleritauon aikana tulevaan tyhjennysvuotoon asti. Ensimmäinen tyhjennysvuoto voi myös alkaa vasta melko myöhään, esim vasta tablettitauon viidentenä päivänä, mutta tämän jälkeen "kierron" pitäisikin sitten jo asettua pillerirytmin mukaiseksi.
kiitos.. =) alko olla jo välillä epänormaali olo kun koko ajan tulee jotain ihmeellistä, mutta eiköhän tää tästä kohta puoleen sitten selkene =) kiitos sulle vastauksesta taas! =)