En ole koskaan ollut puhdas ateisti, koska olen aina ollut kiinnostunut jostakin uskonnosta. Siksi minua kiinnostaa tietää. Kommusteja kai pidettiin ateisteina, mutta.... Humanismin eri muodot ovat kaiketi ei-mihinkään uskovia. Mutta... Kertokaa, niin minäkin olen taas viisaampi.
Mihin ateisti uskoo?
12
969
Vastaukset
- Nasse
että sateen jälkeen tulee pouta.
- Apostoli34
Ymmärrän pointtisi tai en ole varma. Niinhän minäkin uskon. Olenko siis ateisti? Ei vaan. Kyllä itselläkin on niitä päiviä, että epäilee ja kyselee.
Syö kun on nälkä. Nukkuu kun on väsynyt. Elämän yksinkertaisiin iloihin. - Nasse
Apostoli34 kirjoitti:
Ymmärrän pointtisi tai en ole varma. Niinhän minäkin uskon. Olenko siis ateisti? Ei vaan. Kyllä itselläkin on niitä päiviä, että epäilee ja kyselee.
Syö kun on nälkä. Nukkuu kun on väsynyt. Elämän yksinkertaisiin iloihin.käsittelet sanaa usko sen uskonnollisesta näkökulmasta.
Samoin näkee raiskattavan toista suomenkilen sanaa: totuus, joka uskonnollisessa kontekstissa saa aivan eri sisällön.
Ateismi ei ole uskonto. Se on tilaisuus. Tilaisuus todella avartaa mieltä. Psykologia on hyvä vaihtoehto uskonnoille. Siitä voi olla jopa todellista hyötyä. Esimerkiksi kun tutkitaan oppimista, käsitellään useita oppimistapoja, ja verratan niitä omaan.
Minä pidän psykologiaa ykivertaisena uskontoon ja filosofiaan nähden, koska siitä on niin paljon oikeaa hyötyä itsensä ja muiden tuntemisen kannalta.- herra
"Minä pidän psykologiaa ykivertaisena uskontoon ja filosofiaan nähden, koska siitä on niin paljon oikeaa hyötyä itsensä ja muiden tuntemisen kannalta."
Siitä on niin paljon "oikeaa hyötyä"??? Psykologia, tuo uskonnon jälkeen itse emätiede, jonka uskottavuus koettelee jokaikisen itseään kunnioittavan ajattelijan hermoja. Löytää ihmisestä jotakin, jota ei voi löytää..
- PaulaPakana
kiihkoton kysymys ilman solvaustulvaa, vrt. Mattiaaron samalla tavoin otsikoitu kysymys. Siispä se ansaitsee vastauksen.
Sellaista kuin "ei-mihinkään uskova" tuskin on olemassa. Riippuu tietysti miten uskominen määritellään.
Huom: Uskon = pidän todennäköisenä että...
"Uskon", että on olemassa objektiivinen havainnoista riippumaton todellisuus, jota voidaan tutkia. Kaikki _ei_ siis ole vain kehittyneemmän lajin koejärjestelyä, jossa aivoni olisivat liuoksessa ja niitä stimuloitaisiin tietyllä tavalla mikä saisi minut kuvittelemaan että elän tätä nykyistä elämääni. Tätä uskomusta en voi tietenkään mitenkään todistaa.
"Uskon", että on tärkeää miten elämänsä elää ja että hyvyys ja kohtuullisuus itseä, muita ja ympäristöä kohtaan parantaa elämän laatua ja on siten pohjimmiltaan itsekästä ja ja myös kannatettavaa.
"Uskon" että on tärkeää antaa arvo nykyhetkelle, koska kaikki muu on vain kuvitelmaa tai muistoa.
Ja että sateen jälkeen tulee pouta. Mikä muuten tapahtui juuri äsken.
Ja uskon pari muutakin juttua, mutta nyt täytyy mennä.
PS. En pidä itseäni humanistina, koska humanismin (samoin kuin monien uskontojen) ahdas ihmiskeskeisyys luo pahoja ongelmia ja on muutenkin lähtökohdiltaan vääristynyttä.- Apostoli34
Vastauksestasi.
Ateisti voi uskoa moniin asioihin...mutta ei jumalaan/jumaliin. Ja sehän uskovaisia vituttaa.
- aaargh
hohhoijaa...kylläpäs veeituttaa
- Apostoli34
Mainitsemasi asia. Ketään ei toinen voi pakottaa uskomaan. Moni uskova ei vaan myöskään ole sisäistänyt sitä. Minulle on itseasiassa aika sama uskooko kukaan muu samoin kuin minä. Koska sillä ei ole loppupeleissä minun kohtaloni kanssa mitään tekemistä :).
- Markus
ja periaatteisiin, jotka ovat luoneet ihmisen, joka syntyessään on tuonut maailmankaikkeuteen persoonallisen tietoisuuden, joka muokkaa vanhaa ja luo uutta tarkoituksellisesti.
Nämä ilmiöt jäänevät tuntemattomiksi, eikä ole väliä miten niitä kutsutaan, koska niiden olemusta ei pystytä sen syvällisemmin tajuamaan kuin maan vetovoimaakaan. Uskikset kutsuvat tätä tuntematonta Jumalaksi, uskovat sen olevan persoonallinen ja olemukseltaan henkeä erotuksena materiasta. Ja niin edelleen blaa blaa blaa...... - Diagoras
Tätä kysymystä kysytään joka viikko. Ateisteista ei voi ryhmänä sanoa mitää muuta kuin, että he eivät usko jumaliin, joten ateisti voi uskoa jumalia lukuunottamatta mihin tahansa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?972018- 981478
- 1121187
- 761067
- 1211062
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57903- 51877
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis58836- 36822
- 33723