Lue Kol. 3:16-17. Mikä erityisesti mahdollistaa sen, että Kristus hallitsee, ja mikä osa musiikilla on tässä kaikessa ?
Tässä käytetty kieli on hyvin kuvailevaa. Se kuvaa Kristuksen sanan asettumista asumaan meihin. Näin tapahtuu, kun luemme Raamattua tarkaavaisesti kuunellaksemme ja oppiaksemme Jumalan viisaudesta. Vaikka kreikankielinen teksti onkin hieman epäselvä, musiikki näyttää oleman tärkeässä osassa opetamisessa ja neuvomisessa. Kol. 3:16. Ei kuitenkaan mikä tahansa musiikki.
Paavali käyttää sekä tässä Ef. 5:19 hyvin täsmällistä terminolokiaa : " psalmeja, ylistysvirsiä ja hengelisiä lauluja. " Vaikka emme voi olla varmoja, näyttää siltä, että tässä tehdään ero olemassa olevan Vanhan testamentin psalmikokoelman ja kasvavan Uuden testamentin hymnikokoelman . Hengeliset laulut voivat olla yleisempi termi kaikille hengeliseen tai seurakunnan elämään liittyville ylistyslauluille. Laulujen sanat ovat keino että voidaan opettaa hengelistä totuutta ja antaa ohjeita uuteen elämään Kristuksessa. Monissa viime vuosisatojen upeissa hymneissä on voimakaasti mieltä ylentäviä viestejä toivosta ja pelastusvarmuudesta, joita todelakin tarvitaan maailmassa, joka niin helposti masentaa.
Musiikin vaikutus on voimallinen. Daavidin harpunsoitto rauhoitti kunigas Saulia, 1.Sam. 16:23. Kun sitten Daavidista tuli Saulin kilpailija, Saulin viha ja kauna kasvoivat 1 Sam. 18:10-11. Rauhalisen klassisen musiikin on kliinisesti osoitettu vähentävän ahdistusta, tehostavan aivotoimintaa, lisäävän rentoutumista, lievittävän kipua sekä liisäävän sisiaalista vuorovaikutusta. Kukapa meistä ei olisi itse kokenut miten musiikki vaikuttaa voimakaasti, hyvässä tai pahassa, tunteisiime.
Musiiki-oikeanlainen musiikki- voi olla hengelisesti kohottavaa .
Minkälaista musiikkia sinä kuuntelet ?
Mitä Raamattu sanoo hyvästä musiikista !
22
257
Vastaukset
- Anonyymi00001
1Sam.16:23 Kuin Jumalan henki tuli Saulin päälle, otti David kanteleen ja soitti kädellänsä; niin Saul virvoitettiin ja tuli paremmaksi. Biblia (1776)
- Anonyymi00002
heteroseksuaalista musiikkia.
- Anonyymi00004
tämä on sellaista suurseksikkäällä twistillä mahdollisesti huor..... piip piip, tai sitten se vaan on mun likainen mielikuvitukseni.Tisseistä iso osa näkyy usein.
https://www.youtube.com/watch?v=w0a6qLujLTs&list=RDHWelpY0O0jc&index=2 - Anonyymi00007
Anonyymi00004 kirjoitti:
tämä on sellaista suurseksikkäällä twistillä mahdollisesti huor..... piip piip, tai sitten se vaan on mun likainen mielikuvitukseni.Tisseistä iso osa näkyy usein.
https://www.youtube.com/watch?v=w0a6qLujLTs&list=RDHWelpY0O0jc&index=2Toi biisihän oli toteutunut profetia Ajatollahista kun oli tehty ennen ajatollahin kuolemaa.
- Anonyymi00021
Anonyymi00004 kirjoitti:
https://www.youtube.com/watch?v=w0a6qLujLTs&list=RDHWelpY0O0jc&index=2Mutta on siellä Juudan Leijonakin, Jeesus, joka tuo ilon ja rauhan, ei is lam sitä voi kskaan tuoda, se ei ole tuonut muuta kuin valhetta, kuolemaan ja kurjuutta ja jatkaa sitä saatanan yllyttämänä, juutalaisten ja kristittyjen murhaamista.
Murhattuj ja muuten vainottuja ihmisiä on muslimeilla paljon kontollaan. Tarkan luvun tietää yksin Jumala.
- Anonyymi00003
60-luvun Rolling Stones on ehdottomasti parasta!
- Anonyymi00005
1Aikak.16:9 Veisatkaat hänelle, soittakaat hänelle, puhukaat kaikista hänen ihmeellisistä töistänsä! Biblia (1776)
- Anonyymi00006
Minkälaista on hyvä kristilinen musiikki ?
- Anonyymi00008
Kun kuuntelee radio Deitä niin kaiholla muistelee minkälaisia lauluja aikoinaan Anna Mari Kaskinen teki. Miten paljon taso on tippunut.
- Anonyymi00009
Hyvä musiikki laittaa lahkojalan vipajamaan.
https://youtube.com/shorts/BZGQqosVrAc?is=71zfThrHrbKvJ_hY - Anonyymi00010
milloin mitäkin.
- Anonyymi00011
Moraali laskee jatkuvasti !
- Anonyymi00012
Raskaammanpuoleista gospelia, eli hengellistä hard rockia ja heviä. Se vasta kohottavaa ja voimaannuttavaa onkin. Koska sitä ei Suomessa tehdä, olen valikoinut muutamia vierasmaalaisia bändejä, kuten Jenkkilästä Rez band, Ruotsista Jerusalem ja Guatemalasta Sangre inocente. Sitten on tekoälyllä tehtyä kristillistä sinfonista heviä Espanjasta, sitä tuottaa yksi mies nimeltä Leo Z YouTubeen.
- Anonyymi00013
Onko Jeesus sinun Herrasi ja Vapahtajasi ?
- Anonyymi00014
Anonyymi00013 kirjoitti:
Onko Jeesus sinun Herrasi ja Vapahtajasi ?
On erittäin runsaasti. Oletko sinä vanhurskautettu?
- Anonyymi00015
Anonyymi00014 kirjoitti:
Kyllä Jeesus on Hyvä !! Halleluujaa !
- Anonyymi00016
Anonyymi00014 kirjoitti:
Mikä saa sut kuuntelemaan rockia?
https://www.youtube.com/watch?v=NIlkyIJ7Hlw - Anonyymi00017
Anonyymi00016 kirjoitti:
Mikä saa sut kuuntelemaan rockia?
https://www.youtube.com/watch?v=NIlkyIJ7HlwOpin kuuntelemaan rockia kauan sitten jo nuorena ennen uskoon tuloa. Varmaan siihen on psykologiset syynsä. Siihen saattoi purkaa teiniangstiaan. Sittemmin lakkasin kuuntelemasta maallista rockia ja siirryin kuuntelemaan helluntailaisten ja baptistien rockia, kuten edellämainitsemani bändit. Mellerin kasetin olen kuunnellut ja omistan hänen rock-kirjansa. Samoin on kuunneltu helluntailaisten 80-luvulla tekemän kuuluisan kasetin aiheesta. Niissä ei ole niitä bändejä, joita aiemmin tykkäsin kuunnella. Toki yhdessä vaiheessa nuoruuttani uskoin noihin juttuihin ja hävitin kaikki levyni ja kasettini. En tullut siitä hullua hurskaammaksi. Enkä muutenkaan hurskaammaksi. Herätyskristilliset bändit ovat kyllä tehneet paljon hienoa rockia, jossa julistetaan suoraa veren evankeliumia ja kristillistä sanomaa.
- Anonyymi00018
Anonyymi00017 kirjoitti:
Opin kuuntelemaan rockia kauan sitten jo nuorena ennen uskoon tuloa. Varmaan siihen on psykologiset syynsä. Siihen saattoi purkaa teiniangstiaan. Sittemmin lakkasin kuuntelemasta maallista rockia ja siirryin kuuntelemaan helluntailaisten ja baptistien rockia, kuten edellämainitsemani bändit. Mellerin kasetin olen kuunnellut ja omistan hänen rock-kirjansa. Samoin on kuunneltu helluntailaisten 80-luvulla tekemän kuuluisan kasetin aiheesta. Niissä ei ole niitä bändejä, joita aiemmin tykkäsin kuunnella. Toki yhdessä vaiheessa nuoruuttani uskoin noihin juttuihin ja hävitin kaikki levyni ja kasettini. En tullut siitä hullua hurskaammaksi. Enkä muutenkaan hurskaammaksi. Herätyskristilliset bändit ovat kyllä tehneet paljon hienoa rockia, jossa julistetaan suoraa veren evankeliumia ja kristillistä sanomaa.
Oletko katsonut You tupesta Distraction Dilemma-Musiikin vaikutus mieleen ?
Anna palautetta ohjelmasta, kiitos.
ROCK'N ROLL ALL NIGHT LONG!🎼🎸🎸🎷🎷🎺🥁🎹👍❤️❤️❤️🎵🎵🎵🎵🎵🎵🎵🎵🎵🎶🎵🎶🎵
- Anonyymi00019
https://duckduckgo.com/?q=pdf+dawson+church+mind+to+matter&ia=web
Ei-helluntailainen kommentti:
Muistaakseni tuossa kirjassa selostettiin, että hevi vaikuttaa terveyteen haitallisesti, ja klassinen musiikki terveellisesti. Itselläni on käsitys, että subjektiivisista tunteista, henkilökohtaisesta historiasta siinä on kysymys, eikä jostakin patenttiratkaisusta, joka sopii yhtäläisesti kaikille.
Musiikkia olen kuunnellut paljon monenlaista. Ei voi sanoa että olisin tavanomainen "hevari", koska en tykkää kaikesta sen alan rytkytyksestä, vaan eri musiikkityylien joistakin yksittäisistä kappaleista, kuten Rick Rubin. Mutta jos pitäisi ryhtyä luettelemaan joitakin suosikkilevyjä, aika paljon siellä olisi 80-90-lukujen heviä, koska siihen olen jonkin verran perehtynyt. - Anonyymi00020
Christian Berdahl you tubesa on mielenkiintoisia näkemyksiä musikin vaikutuksesta meihin ihmisiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle
Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle142029Oletko nainen alkanut kammoamaan minua
Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom631415Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä
Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise1061389Toivoisitko Rakas vielä?
Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.681235Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen
Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A51151Ihan pieni näkeminen vaan
👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥31997En haluaisi kaiken kuihtuvan pois
ilman, että olemme voineet jutella rauhassa kasvotusten... Mutta mistä ihmeestä löydän sinut?52996- 47981
Keskustelua kasteesta
You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti334960Huh, huh! Sofia Belorf ei ole itse pessyt hiuksiaan kolmeen vuoteen
Sofia Belorf elää ökyelämää Dubaissa. Sofian arjessa kulta, raha ja luksus ovat vahvasti läsnä. Luksuselämään tottuneell42927