Kristillisdemokraatit istuvat hallituksessa, joka aikoo lakkauttaa uskonnon opetuksen?

Anonyymi-ap

Hallitus alkaa valmistella siirtymistä uskonnonopetuksesta uskonnottoman elämäntiedon opettamiseen.

Mitäs ovat palstahihhulit asiasta mieltä?

37

376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Eivät istu! Kyllä sen tekee vasemmistohallitus jos sekainen tehdään!

      • Anonyymi00009

        Erinomainen ajatus. Tunnustuksellinen uskonnonopetus pitää lopettaa, jotta Suomi ei tule täyteen kunnan kustantamia koraanikouluja.


      • sekainen 😹👍


      • Anonyymi00010
        Demokrates kirjoitti:

        sekainen 😹👍

        Kiitos, Denokrates. Taistelumme rakkaan äidinkielemme puolesta jatkuu vankkumattomana!


    • Anonyymi00002

      Ödets ironi, sano ruåtsalainen.

      Kepu oli pääministeripuolue, kun Suomi meni EU:hun.
      Vasemmistoliitto oli hallituksessa kun Suomi meni Natoon.
      KD on hallituksessa kun viinan kotiinkuljetus sallitaan ja "oman uskonnon" opetus lopeteaan.

      • Anonyymi00003

        ” KD on hallituksessa kun viinan kotiinkuljetus sallitaan ja "oman uskonnon" opetus lopeteaan.”

        Ei tule toteutumaan! Niele tappiosi!


      • Anonyymi00004
        Anonyymi00003 kirjoitti:

        ” KD on hallituksessa kun viinan kotiinkuljetus sallitaan ja "oman uskonnon" opetus lopeteaan.”

        Ei tule toteutumaan! Niele tappiosi!

        Alulle laittavat kuitenkin.


      • Anonyymi00005
        Anonyymi00004 kirjoitti:

        Alulle laittavat kuitenkin.

        Ei KD:n toimesta.


        ” Tänään julkaistussa raportissa perusopetuksen väestökehityksestä esitetään siirtymistä uskonnon opetuksesta yhteiseen katsomusaineeseen. Minä ja @kristillisdemokraatit kannatamme oman uskonnon opetusta, eikä siitä tulla tällä hallituskaudella luopumaan.

        Tänä aikana uskonnonlukutaitoa tarvitaan enemmän, ei vähemmän. Ymmärtääkseen vierasta täytyy ensin jäsentää se, mikä on tuttua. Oman uskonnon osaaminen on avain muiden uskontojen tuntemiseen samalla tavalla kuin oman äidinkielen osaaminen luo pohjan muiden kielten osaamiselle.

        Jo nykyisin uskontotunneilla tutustutaan paljon muihin uskontoihin, eikä uskontotunneilla harjoiteta mitään uskontoa. Samoin on hyvä muistaa, että jo nyt eri uskontojen väliset yhteiset tunnit ovat mahdollisia.

        Uskonnon opetuksessa voitaisiin hyödyntää paremmin etäopetusmahdollisuuksia. Samoin on tärkeää huolehtia opettajien pätevyydestä, mistä huoli on noussut erityisesti vähemmistöuskontojen osalta.

        Viime päivinä huolta ovat herättäneet mm. islamistisia oppeja levittävät kotikoulut. KD on huolissaan nuorten radikalisoitumisesta, vaikka vaaliikin yleisesti ottaen perheen vapautta valita, miten lapsen oppivelvollisuus toteutetaan.

        Oman uskonnon laadukasta opetusta vaikuttavampaa työkalua ekstremismin ennaltaehkäisyyn ei ole. Tutkimusten mukaan nuoret itse näkevät uskontotiedon ja kriittisen ajattelun taitojen lisäämisen avaintekijöinä radikalisoitumisen ehkäisyssä. Omaan uskontoon syventyminen koulussa tarjoaa tärkeää perspektiiviä kunkin omaan katsomukseen. Yksittäiset epäpäteviin opettajiin liittyneet ongelmatapaukset tulee ratkaista sen sijaan, että ongelma siirretään vapaa-ajalle koulujärjestelmän uloittumattomiin.

        Tällaisena polarisaation ja konfliktien aikana tarvitsemme yhä enemmän uskontojen ymmärtämistä, eikä uskonnollisia teemoja tule kouluissa pelätä – oli sitten kyse uskonnon opetuksesta, joulujuhlasta tai suvivirrestä.”

        -Mika_Poutala-


      • Anonyymi00005 kirjoitti:

        Ei KD:n toimesta.


        ” Tänään julkaistussa raportissa perusopetuksen väestökehityksestä esitetään siirtymistä uskonnon opetuksesta yhteiseen katsomusaineeseen. Minä ja @kristillisdemokraatit kannatamme oman uskonnon opetusta, eikä siitä tulla tällä hallituskaudella luopumaan.

        Tänä aikana uskonnonlukutaitoa tarvitaan enemmän, ei vähemmän. Ymmärtääkseen vierasta täytyy ensin jäsentää se, mikä on tuttua. Oman uskonnon osaaminen on avain muiden uskontojen tuntemiseen samalla tavalla kuin oman äidinkielen osaaminen luo pohjan muiden kielten osaamiselle.

        Jo nykyisin uskontotunneilla tutustutaan paljon muihin uskontoihin, eikä uskontotunneilla harjoiteta mitään uskontoa. Samoin on hyvä muistaa, että jo nyt eri uskontojen väliset yhteiset tunnit ovat mahdollisia.

        Uskonnon opetuksessa voitaisiin hyödyntää paremmin etäopetusmahdollisuuksia. Samoin on tärkeää huolehtia opettajien pätevyydestä, mistä huoli on noussut erityisesti vähemmistöuskontojen osalta.

        Viime päivinä huolta ovat herättäneet mm. islamistisia oppeja levittävät kotikoulut. KD on huolissaan nuorten radikalisoitumisesta, vaikka vaaliikin yleisesti ottaen perheen vapautta valita, miten lapsen oppivelvollisuus toteutetaan.

        Oman uskonnon laadukasta opetusta vaikuttavampaa työkalua ekstremismin ennaltaehkäisyyn ei ole. Tutkimusten mukaan nuoret itse näkevät uskontotiedon ja kriittisen ajattelun taitojen lisäämisen avaintekijöinä radikalisoitumisen ehkäisyssä. Omaan uskontoon syventyminen koulussa tarjoaa tärkeää perspektiiviä kunkin omaan katsomukseen. Yksittäiset epäpäteviin opettajiin liittyneet ongelmatapaukset tulee ratkaista sen sijaan, että ongelma siirretään vapaa-ajalle koulujärjestelmän uloittumattomiin.

        Tällaisena polarisaation ja konfliktien aikana tarvitsemme yhä enemmän uskontojen ymmärtämistä, eikä uskonnollisia teemoja tule kouluissa pelätä – oli sitten kyse uskonnon opetuksesta, joulujuhlasta tai suvivirrestä.”

        -Mika_Poutala-

        Poutala varmaan puolustaisi Näkymättömän yliopiston taikamaailmaakin.

        Hihuilla ei pitäisi olla mitään sanottavaa politiikkaan.


      • Anonyymi00008
        he-ma kirjoitti:

        Poutala varmaan puolustaisi Näkymättömän yliopiston taikamaailmaakin.

        Hihuilla ei pitäisi olla mitään sanottavaa politiikkaan.

        Älä tyrkytä omia ihanteitasi muille!


      • Rukoilen herraa että kd laillistaa wiinan kotipolton Hallituksessa.🔥🥃🥃🥃🥃🥃🥃🥃🥃🥃🥃🥃🥃👍


      • Anonyymi00004 kirjoitti:

        Alulle laittavat kuitenkin.

        Panevat alulle.🍌👌🍑💦🍆🥚🥚


      • Anonyymi00011
        Demokrates kirjoitti:

        Rukoilen herraa että kd laillistaa wiinan kotipolton Hallituksessa.🔥🥃🥃🥃🥃🥃🥃🥃🥃🥃🥃🥃🥃👍

        Kyllähän tuo helpottaisi monen puutetta kärsivän taloudellista asemaa.

        Tietysti kannabiksen kotikasvatus on helpompaa.


      • Anonyymi00027
        Demokrates kirjoitti:

        Rukoilen herraa että kd laillistaa wiinan kotipolton Hallituksessa.🔥🥃🥃🥃🥃🥃🥃🥃🥃🥃🥃🥃🥃👍

        herrasi on väärä


    • Anonyymi00013

      ArtoTTT

      Oliko tuo hallitusohjelmassa?

      • Anonyymi00014

        Siirtymistä jo tapahtuu, Helsinki aloitti kaikile yhteisen uskomusaineen valmistelun. Osin yhyteistä opetusta on ollut jo kauan, tämähän ei tarvitse mitään erillistä lakia, vaan on mahdollista nykyisenkin lainsäädännön puitteissa. Yllättäen yksi edelläkävijä on ollut Pohjanmaa:

        https://yle.fi/a/3-8432759

        Tämä hallituksen ministeriö valmistelee asiaa valtakunnallisesti, ministeriön työryhmä ehdottaa peruskouluun yhteistä katsomusainetta uskonnon ja elämänkatsomustiedon tilalle. Ei kaiken mitä hallituksen alaisuudessa tehdään tarvitse olla hallitusohjelmassa, eivätkä kaikki hallituksenkaan toimet ole tietenkään hallitusohjelmaan kirjattuja.

        Ja jos jollekin asialle on riittävä tahtotila eduskunnassa ei hallituksella ole valtaa estä asian etenemistä, kaikki valta kun on loppujen lopuksi eduskunnalla ja hallitús on viimekädessä eduskunnan tahdon toteuttaja.

        Näinhän kävi uuden avioliittolain kohdalla, puhtaasti poliittisista syistä hallitusohjelmaan kirjattu lupaus, ettei uutta avioliittolakia edistetä oli merkityksetön, koska eduskunta päätti toisin. Ja tällöinhän asian ratkaisi täysin se, että hallituspuolueidenkin edustaja puolsivat asiaa, vaikka se olikin hallitusohjelman vastainen.


      • Anonyymi00015
        Anonyymi00014 kirjoitti:

        Siirtymistä jo tapahtuu, Helsinki aloitti kaikile yhteisen uskomusaineen valmistelun. Osin yhyteistä opetusta on ollut jo kauan, tämähän ei tarvitse mitään erillistä lakia, vaan on mahdollista nykyisenkin lainsäädännön puitteissa. Yllättäen yksi edelläkävijä on ollut Pohjanmaa:

        https://yle.fi/a/3-8432759

        Tämä hallituksen ministeriö valmistelee asiaa valtakunnallisesti, ministeriön työryhmä ehdottaa peruskouluun yhteistä katsomusainetta uskonnon ja elämänkatsomustiedon tilalle. Ei kaiken mitä hallituksen alaisuudessa tehdään tarvitse olla hallitusohjelmassa, eivätkä kaikki hallituksenkaan toimet ole tietenkään hallitusohjelmaan kirjattuja.

        Ja jos jollekin asialle on riittävä tahtotila eduskunnassa ei hallituksella ole valtaa estä asian etenemistä, kaikki valta kun on loppujen lopuksi eduskunnalla ja hallitús on viimekädessä eduskunnan tahdon toteuttaja.

        Näinhän kävi uuden avioliittolain kohdalla, puhtaasti poliittisista syistä hallitusohjelmaan kirjattu lupaus, ettei uutta avioliittolakia edistetä oli merkityksetön, koska eduskunta päätti toisin. Ja tällöinhän asian ratkaisi täysin se, että hallituspuolueidenkin edustaja puolsivat asiaa, vaikka se olikin hallitusohjelman vastainen.

        ArtoTTT

        Lopetetaanko myös Pride uskonnon opetus kouluissa?


      • Anonyymi00016
        Anonyymi00015 kirjoitti:

        ArtoTTT

        Lopetetaanko myös Pride uskonnon opetus kouluissa?

        Asiaperusteisia syitä sille, että katsomusaineiden tulisi olla kaikille uskontokunnille eriliset ei ole. On vain uskoon vetoaminen. Onneksi sekulaarin yhteiskunnan ei tarvitse sitä huomioida.


      • Anonyymi00017
        Anonyymi00015 kirjoitti:

        ArtoTTT

        Lopetetaanko myös Pride uskonnon opetus kouluissa?

        Et näytä edes tietävän mitä uskonto on, niin miksi edes kommentoit?


      • Anonyymi00018
        Anonyymi00016 kirjoitti:

        Asiaperusteisia syitä sille, että katsomusaineiden tulisi olla kaikille uskontokunnille eriliset ei ole. On vain uskoon vetoaminen. Onneksi sekulaarin yhteiskunnan ei tarvitse sitä huomioida.

        Ei-sekulaarien tulee siis alistua sekulaarien sortoon?


      • Anonyymi00022
        Anonyymi00017 kirjoitti:

        Et näytä edes tietävän mitä uskonto on, niin miksi edes kommentoit?

        Seta opettaa uskonnollisesti sukupuolista, vastoin tiedettä.


      • Anonyymi00022 kirjoitti:

        Seta opettaa uskonnollisesti sukupuolista, vastoin tiedettä.

        Millä oppitunnilla SETA näin tekee? Onko SETAlla tähän oikein opettajatkin? Ynnä kuinka monta oppituntia viikossa on tätä SETA-ohjelmaa?


    • AI-yhteenvedon mukaan elämänkatsomustietoon sisältyy yllätys yllätys myös uskontoa:

      "Monitieteinen tieto: Filosofia, uskontotiede (uskontokritiikki), sosiologia, antropologia ja kulttuurintutkimus."

    • Anonyymi00019

      Kyllä, tämä on järkyttää kun haluavat lopettaa islamin opettamisen kouluissa. Hyvä että uskovat ovat tätä vastustamassa!

    • Anonyymi00020

      Myyväthän kristilliset myös viinaa kotiovelle.
      Hillotolpasta pidetään kiinni

      • Anonyymi00023

        Kyllä KD saa äänestää alkoholilakien vapautuksia vastaan. Niin on sovittu.


    • Anonyymi00021

      Eiköhän muslimit pistä hanttiin sen verran kovaa, ettei tule menemään läpi.
      Jos kristityt eivät pidä puoliaan niin tulee muslimin pakkosyöttö eikä enää kysytä haluatko osallistua.

      • Kerro nyt ne muslimikansanedustajat, jotka tätä vastustavat?


      • Mitäsnäitäoikeintulee kirjoitti:

        Kerro nyt ne muslimikansanedustajat, jotka tätä vastustavat?

        Minuakin kiinnostaisi :D


    • Noin yleisesti voi todeta, että laki ei mene tällä vaalikaudella vielä läpi. Mutta se että sitä valmistellaan, tulee varmistamaan sen että seuraavan hallituksen aikana uskonto väistyy ja tilanne tulee elämänkatsomustieto, joka tulee myös säästämään melkoisesti koulujen rahaa.

    • "Kristillisdemokraatit istuvat hallituksessa, joka aikoo lakkauttaa uskonnon opetuksen?"

      Näin siinä vain käy. :D

      • Anonyymi00026

        Et vaikuta ymmärtävän hallitusneuvotteluista ja -yhteistyöstä juuri mitään


      • Anonyymi00026 kirjoitti:

        Et vaikuta ymmärtävän hallitusneuvotteluista ja -yhteistyöstä juuri mitään

        Kyllä vain ymmärrän. Kun on se "hyvä hallitusohjelma", ei hallituksessa olevat puolueet voi siitä juuri poiketa.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      804
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe