Kirkko muutti kastekäskyä väärentämällä Matteuksen evankeliumia

Anonyymi-ap

Jeesuksen alkuperäinen kastekäsky perustuu Pietarin kastekäskyyn Ap. t. 2:38. Apostolien tekojen kirjassa ja Paavalin kirjeissä kaste on annettu sen mukaan.

Miksi sitten kirkko kastaa kolminaisuuden nimellä? Kirkko muutti Matteuksen evankeliumin lähetyskäskyä Matt 28:19, jotta kaste annettaisiin väärällä nimellä, eikä kukaan pelastuisi.

Kirkon tekemä muutos voidaan kuitenkin todistaa, vaikka keisari Diocletian vuonna 303 jKr. määräsi useita kristittyjen kirjoja polttoroviolle. Kirjojen joukossa on ollut myös varhaisia UT:n käsikirjoituksia. Matteuksen evankeliumin 28:19 (kastakaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen) varhaisin olemassa oleva muoto on noin 300-luvun lopulta tai 400-luvulta. Kirkkohistorioitsija Eusebius siteeraa kirjoituksissaan monta kertaa Matteuksen evankeliumin 28 lukua ja jaetta 19 näin: “Menkää ja tehkää kaikista kansoista opetuslapsia minun nimeeni.”

Eusebiuksen kirjoitukset ovat 300-luvulta. Yhdessäkään olemassa olevassa Matt 28:19 UT:n käsikirjoituksessa ei ole Eusebiuksen siteeraamaa kohtaa. Koska ei ole olemassa yhtään Matt 28:19 Eusebiuksen siteeraamaa kohtaa, niin kaste Herran Jeesukseen nimeen ei tule perustua Eusebiuksen varaan, vaan Raamatun oman ilmoituksen varaan.

Kaikki apostolien teoissa mainitut kohdat, joissa suoritetaan kaste johonkin nimeen kertovat meille, että alkuseurakunnassa vesikaste suoritettiin Herran Jeesuksen nimeen. Paavalin todistuksen mukaan kaikki mitä uskovat tekevät sanalla ja työllä tulee tehdä Herran Jeesuksen nimeen. Täten Raamatun oma todistus todistaa sen, että vesikaste suoritetaan Herran Jeesuksen nimeen.

Apostolien teot:
2:38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.

8:16 Henki näet ei ollut vielä laskeutunut kehenkään heistä; heidät oli ainoastaan kastettu Herran Jeesuksen nimeen.

10: 46-48 -- Silloin Pietari sanoi: "Kuka voi estää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niin kuin mekin?" Hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen.

19: 4-6 Silloin Paavali sanoi: "Johannes tosin kastoi vedellä parannukseen, mutta hän kehotti ihmisiä uskomaan toiseen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, Jeesukseen." Tämän kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen, ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, Pyhä Henki tuli heihin ja he puhuivat kielillä ja profetoivat.

Galatalaiskirje:
3: 26,27 Te kaikki olette Jumalan lapsia, kun uskotte Kristukseen Jeesukseen. Kaikki te, jotka olette Kristukseen kastettuja, olette pukeneet Kristuksen yllenne.

Roomalaiskirje:
6:3,4 Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa. Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista.

Kolossalaiskirje:
3:17 Mitä teettekin, sanoin tai teoin, tehkää kaikki Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen hänen kauttaan Jumalaa, Isäämme.

Todellinen Jeesuksen antama lähetyskäsky löytyy Luukkaan evankeliumista, mikä käskee kastamaan hänen nimellään.

182

1487

Vastaukset

• Anonyymi00001

Ei ole mitenkään mahdollista, että seurakunnassa olisi sellaista hajaannusta, että olisi käytössä kaksi erilaista kastekaavaa ja kaksi erilaista nimeä, mihin kaste annetaan. Paavalin mukaan on olemassa vain yksi Herra, yksi oikea tapa uskoa ja vain yksi oikea oppi kasteesta.

Tässä on kaksi erilaista kaskekäskyä ja kaksi erilaista kastekaavaa. Toinen ei voi olla alkuperäinen.

Matt 28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

Ap.t 2:38 Pietari vastasi: “Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.

Tutkittaessa tätä kysymystä on syytä ottaa huomioon Luukkaan ja Markuksen evankeliumeissa oleva lähetyskäsky. Siinä ei ole kolminaisuutta, mutta on Jumalan Pojan nimi, kuten Pietari käski kastamaan. Pietari siis noudatti Jeesuksen alkuperäistä lähetyskäskyä.

Luuk 24:46 Ja hän sanoi heille: “Niin on kirjoitettu, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista,
      47 ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.

Mark 16:15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
      16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
      17 Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä,

• Anonyymi00003

Sanan mukaan jokainen asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan sanalla. Yhden todistajan todistus ei ole pätevä. Matteus 28:19 "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen". löytyy Raamatusta vain yhden ainoan kerran. Näin ollen Sanan pohjalta Matteus 28:19 ei ole pätevä, vaan arvoton, jota ei pidä huomioida ja jonka varaan ei pidä kirkkoaan perustaa. "Kahden tai kolmen todistajan sanalla on jokainen asia vahvistettava". Ilmaisuun "Jokainen sana" sisältyy myös Raamatun ilmoitus.
        Hebrealaiskirje todistaa: jos emme välitä tuosta niin suuresta pelastuksesta, jonka Herra alkuaan julisti ja joka niiden vahvistamana, jotka olivat sen kuulleet, saatettiin meille,
        Jokainen apostoli ja Herran opetuslapsi käytti vain ja ainoastaan Jeesuksen nimeä. Isän ja pojan ja pyhän hengen nimeä ei yksikään apostoli vahvistanut eikä käyttänyt.

• Anonyymi00006

Isän ja pojan ja pyhän hengen-nimeen EI OLE NIMI, vaan kolme arvonimeä, titteliä. Jeesus ei opettanut eikä kehottanut käyttämään arvonimien rimpsua, vaan nimeä: mitä hyvänsä te anotte minun nimessäni, sen minä teen, että Isä kirkastettaisiin Pojassa.
        Jeesuksen nimi on Jeesus: Mitä hyvänsä te anotte minun (Jeesus) nimessäni, sen minä teen.
        Paavali kirjoitti: kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa.
        Pietari, joka oli kuullut mitä Jeesus oli opettanut ja joka Jeesuksen sanoen mukaan tiesi, mitä Jeesus oli opettanut, sanoi: "Ei kukaan muu voi pelastaa kuin hän (Jeesus). Mitään muuta nimeä (Jeesus), joka meidät pelastaisi, ei ole ihmisille annettu koko taivaankannen alla." (Mistähän kääntäjät ovat reipäisseen kannen?)
        Monet muutkin kuin vain apostolit, olivat kuulleet Jeesuksen nimestä, jopa loitsijat: muutamat kuljeksivat juutalaiset loitsijat rupesivat lausumaan Herran Jeesuksen nimeä niiden ylitse, joissa oli pahoja henkiä, sanoen: "Minä vannotan teitä sen Jeesuksen kautta, jota Paavali julistaa".
        Jeesus sanoi Pergamon seurakunnalle: Minä tiedän, missä sinä asut: siellä, missä saatanan valtaistuin on; ja sinä pidät minun nimestäni (Jeesus) kiinni etkä ole kieltänyt minun uskoani niinäkään päivinä,

• Anonyymi00011
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Sanan mukaan jokainen asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan sanalla. Yhden todistajan todistus ei ole pätevä. Matteus 28:19 "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen". löytyy Raamatusta vain yhden ainoan kerran. Näin ollen Sanan pohjalta Matteus 28:19 ei ole pätevä, vaan arvoton, jota ei pidä huomioida ja jonka varaan ei pidä kirkkoaan perustaa. "Kahden tai kolmen todistajan sanalla on jokainen asia vahvistettava". Ilmaisuun "Jokainen sana" sisältyy myös Raamatun ilmoitus.
        Hebrealaiskirje todistaa: jos emme välitä tuosta niin suuresta pelastuksesta, jonka Herra alkuaan julisti ja joka niiden vahvistamana, jotka olivat sen kuulleet, saatettiin meille,
        Jokainen apostoli ja Herran opetuslapsi käytti vain ja ainoastaan Jeesuksen nimeä. Isän ja pojan ja pyhän hengen nimeä ei yksikään apostoli vahvistanut eikä käyttänyt.

Jeesuksen oman todistuksen mukaan Pietari tiesi ja tunsi Jeesuksen opetukset:
        "Kysy niiltä, jotka ovat kuulleet, mitä minä olen heille puhunut; katso, he tietävät, mitä minä (Jeesus) olen sanonut."
        Luukas kirjoittaa Korneliuksen kodin tapatumista. hän (Pietari) käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen.
        Pietarin tuntema, Herran Jeesuksen väärentämätön opetus oli käsky kastaa Jeesuksen nimeen.

• Anonyymi00716
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Jeesuksen oman todistuksen mukaan Pietari tiesi ja tunsi Jeesuksen opetukset:
        "Kysy niiltä, jotka ovat kuulleet, mitä minä olen heille puhunut; katso, he tietävät, mitä minä (Jeesus) olen sanonut."
        Luukas kirjoittaa Korneliuksen kodin tapatumista. hän (Pietari) käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen.
        Pietarin tuntema, Herran Jeesuksen väärentämätön opetus oli käsky kastaa Jeesuksen nimeen.

Ei ole väärennetty yhtään kohtaa

• Anonyymi00002

Katolisen kirkon Sanaan lisäämä Matt. 28:19 on ainoa kohta, jossa käytetään isä ja poika ja pyhä henki nimeä.
      Yksikään opetuslapsi ei koskaan käyttänyt isä ja poika ja pyhä henki nimeä. Toisin sanoen he eivät olleet kuulleetkaan ns. lähetyskäskyä. Näin ollen Matt. 28:19 on lisätty Raamattuun apostolien jälkeen.
      Herra Jeesus sanoo: "Ja minä olen tehnyt sinun nimesi heille tunnetuksi ja teen vastakin" Matt. 28:19 ei ole Hyvän Paimenen ääni, vaan vieras ääni.
      Mutta vierasta ne eivät seuraa, vaan pakenevat häntä, koska eivät tunne vierasten ääntä."

• Anonyymi00029

Eusebioksen kirjoituksista saamme varmuuden siitä, että kirkko on lisännyt kastekäskyn jakeeseen Matt 28:19.

• Anonyymi00040
        Anonyymi00029 kirjoitti:

Eusebioksen kirjoituksista saamme varmuuden siitä, että kirkko on lisännyt kastekäskyn jakeeseen Matt 28:19.

Ei ole lisännyt mitään, tuo on valhe

• Anonyymi00055
        Anonyymi00029 kirjoitti:

• Anonyymi00117
        Anonyymi00055 kirjoitti:

Tuosta on helppo olla samaa mieltä

• Anonyymi00248

JOHANNES KASTAJAN KASTE

Johannes saarnasi kastetta vertauskuvaksi katumuksesta Lakiliittoa vastaan tehtyjen syntien anteeksi antamiseksi, siis kastetta, jonka ehtona on katumus. Se ei ollut Johanneksen kautta toteutettu puhdistustoimenpide, vaan

Gal.3:24 ”Laista tullut kasvattaja Kristukseen, että uskosta vanhurskaiksi tulisimme.”

Jesaja ja Malakia olivat ennustaneet Johanneksen työn, jolla Luuk.63: ”kaikki saavat nähdä Jumalan pelastustyön”, jonka avulla Lu:1 ”toimitti Luojalle valmistetun kansan."

Ei tule tehdä sitä virhettä, että Mooseksenlain, fariseusten tai essealaislahkojen puhdistusmenot tai Naemanin kastautuminen Jordanissa olisivat ennakoineet Johanneksen ja kristillistä kastetta.

-Naemanin kaste ainoastaan paransi spitaalinsa.

-Johannes sanoi, että Jumala lähetti hänet, ei essealaiset.

-Fariseusten pesuvaatimuksista Jeesus sanoi, että rikotte Jumalan käskyt perinteillänne.

-Edes käännynnäisiä ei kastettu, vaan ympärileikattiin.

-Johannes kastoi vain niitä, jotka jo olivat Jumala seurakunnan jäseniä

Luuk.1:16 ”Hän kääntää monta Israelin lapsista Herran, heidän Jumalansa, tykö.”

Johannes valmisti tietä Messiaan vastaanottamiseksi. Ennen paluuttaan taivaaseen Jeesuksen opetuslapset kastoivat Jeesuksen opetuslapsiksi Johanneksen kasteen kaltaisella kasteella, eli vertauskuvana heidän katumisestaan Lakiliittoa vastaan tekemiensä syntien johdosta.

Johanneksen kasteen tilalle piti tulla Jeesuksen määräämä kaste. Tämä oli ainoa vesikaste, jonka Jumala hyväksyi vuoden 33 helluntaista lähtien. Joitakin vuosia sen jälkeen Apollosta oikaistiin, koska vaikka saarnasi Jeesuksesta, tunsi ainoastaan Johanneksen kasteen

Ap 18; 19: N. 20 vuotta sen jälkeen, kun Lakiliitto oli lakkautettu, Paavali havaitsi Efesoksessa, että siellä aikuiset oli kastettu Johanneksen kasteella. Siksi heidät kastettiin uudelleen, nyt asianmukaisesti Jeesuksen nimessä,

• Anonyymi00249
        Anonyymi00248 kirjoitti:

JOHANNES KASTAJAN KASTE

Johannes saarnasi kastetta vertauskuvaksi katumuksesta Lakiliittoa vastaan tehtyjen syntien anteeksi antamiseksi, siis kastetta, jonka ehtona on katumus. Se ei ollut Johanneksen kautta toteutettu puhdistustoimenpide, vaan

Gal.3:24 ”Laista tullut kasvattaja Kristukseen, että uskosta vanhurskaiksi tulisimme.”

Jesaja ja Malakia olivat ennustaneet Johanneksen työn, jolla Luuk.63: ”kaikki saavat nähdä Jumalan pelastustyön”, jonka avulla Lu:1 ”toimitti Luojalle valmistetun kansan."

Ei tule tehdä sitä virhettä, että Mooseksenlain, fariseusten tai essealaislahkojen puhdistusmenot tai Naemanin kastautuminen Jordanissa olisivat ennakoineet Johanneksen ja kristillistä kastetta.

-Naemanin kaste ainoastaan paransi spitaalinsa.

-Johannes sanoi, että Jumala lähetti hänet, ei essealaiset.

-Fariseusten pesuvaatimuksista Jeesus sanoi, että rikotte Jumalan käskyt perinteillänne.

-Edes käännynnäisiä ei kastettu, vaan ympärileikattiin.

-Johannes kastoi vain niitä, jotka jo olivat Jumala seurakunnan jäseniä

Luuk.1:16 ”Hän kääntää monta Israelin lapsista Herran, heidän Jumalansa, tykö.”

Johannes valmisti tietä Messiaan vastaanottamiseksi. Ennen paluuttaan taivaaseen Jeesuksen opetuslapset kastoivat Jeesuksen opetuslapsiksi Johanneksen kasteen kaltaisella kasteella, eli vertauskuvana heidän katumisestaan Lakiliittoa vastaan tekemiensä syntien johdosta.

Johanneksen kasteen tilalle piti tulla Jeesuksen määräämä kaste. Tämä oli ainoa vesikaste, jonka Jumala hyväksyi vuoden 33 helluntaista lähtien. Joitakin vuosia sen jälkeen Apollosta oikaistiin, koska vaikka saarnasi Jeesuksesta, tunsi ainoastaan Johanneksen kasteen

Ap 18; 19: N. 20 vuotta sen jälkeen, kun Lakiliitto oli lakkautettu, Paavali havaitsi Efesoksessa, että siellä aikuiset oli kastettu Johanneksen kasteella. Siksi heidät kastettiin uudelleen, nyt asianmukaisesti Jeesuksen nimessä,

JEESUKSEN KASTAMINEN VEDESSÄ

Koska Jeesus oli synnitön ja kykeni täyttämään Mooseksen lain 100 %:sti, eli jopa lain kieltämät väärät halutkin, hänen kasteensa ei voinut olla syntien katumiseen liittyvä. Siksi Johannes yritti torjua sen, että Jeesuskin tarjoutui kastettavaksi.

1.piet.2:22 Kristus ”ei syntiä tehnyt ja jonka suussa ei petosta ollut",

Mat.3:13-15.”Johannes esteli Jeesusta, mutta Jeesus sanoi: ”Salli se tämän kerran, sillä näin meidän on sopivaa panna täytäntöön kaikki vanhurskaus.”

Luuk.3:21 Kun ”Jeesus oli saanut kasteen, hän rukoili.”

Hebr.10 kertoo, että Jeesus ei tullut maailmaan silloin, kun syntyi, kun ei osannut puhua, lukea eikä kirjoittaa, vaan vasta silloin, kun pyysi tulla kastetuksi silloin, kun aloitti Jumalansa palvelemisen.

Hebr.10:5-9 ”Maailmaan tullessaan hän sanoo: (Pslm.40) "Teurasuhreja ja uhrilahjaa sinä et tahtonut , mutta ruumiin sinä minulle valmistit;

hän sanoo sitten: "Katso, olen tullut - kirjakääröön on kirjoitettu minusta - tekemään sinun tahtosi*, Jumala". Hän poistaa ensimmäisen, pystyttääkseen toisen.”

>”Hän poistaa ensimmäisen” eli Jeesus lakkautti Mooseksen lain kuollessaan.<

Jeesus oli jo syntyessään liittosuhteessa Jumalaan seurakunnan jäsenenä, kun tarjoutui Johanneksen kastettavaksi. Siksi Jeesus teki enemmän kuin Mooseksen laki velvoitti tarjoutumalla Isälleen Luojalle, tehdäkseen hänen *”tahtonsa”.

Tuohon Isänsä ”tahtoon” sisältyi se, että hänelle valmistettu täydellinen ihmisruumis piti uhrata, sekä piti myös poistaa eli lakkauttaa lain vaatimat eläinuhrit.

Hebr.10:10 ”Ja tämän ”tahdon” perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilahjalla kerta kaikkiaan.”

Luuk,4:43 Luojansa ”tahtoon” kuului myös Jumalan valtakunnasta saarnaaminen, ”sillä sitä varten minut on lähetetty".”

Luoja tunnusti ja hyväksyi luomansa Pojan tarjoutumisen ”tahtonsa” toteuttamiseen ja voiteli eli asetti ja valtuutti hänet 30-vuotiaana virkaan pyhällä hengellä ja sanoi:
        ”Sinä olet minun rakas Poikani, olen hyväksynyt sinut, tänä päivänä synnytin sinut.”

• Anonyymi00250
        Anonyymi00249 kirjoitti:

JEESUKSEN KASTAMINEN VEDESSÄ

Koska Jeesus oli synnitön ja kykeni täyttämään Mooseksen lain 100 %:sti, eli jopa lain kieltämät väärät halutkin, hänen kasteensa ei voinut olla syntien katumiseen liittyvä. Siksi Johannes yritti torjua sen, että Jeesuskin tarjoutui kastettavaksi.

1.piet.2:22 Kristus ”ei syntiä tehnyt ja jonka suussa ei petosta ollut",

Mat.3:13-15.”Johannes esteli Jeesusta, mutta Jeesus sanoi: ”Salli se tämän kerran, sillä näin meidän on sopivaa panna täytäntöön kaikki vanhurskaus.”

Luuk.3:21 Kun ”Jeesus oli saanut kasteen, hän rukoili.”

Hebr.10 kertoo, että Jeesus ei tullut maailmaan silloin, kun syntyi, kun ei osannut puhua, lukea eikä kirjoittaa, vaan vasta silloin, kun pyysi tulla kastetuksi silloin, kun aloitti Jumalansa palvelemisen.

Hebr.10:5-9 ”Maailmaan tullessaan hän sanoo: (Pslm.40) "Teurasuhreja ja uhrilahjaa sinä et tahtonut , mutta ruumiin sinä minulle valmistit;

hän sanoo sitten: "Katso, olen tullut - kirjakääröön on kirjoitettu minusta - tekemään sinun tahtosi*, Jumala". Hän poistaa ensimmäisen, pystyttääkseen toisen.”

>”Hän poistaa ensimmäisen” eli Jeesus lakkautti Mooseksen lain kuollessaan.<

Jeesus oli jo syntyessään liittosuhteessa Jumalaan seurakunnan jäsenenä, kun tarjoutui Johanneksen kastettavaksi. Siksi Jeesus teki enemmän kuin Mooseksen laki velvoitti tarjoutumalla Isälleen Luojalle, tehdäkseen hänen *”tahtonsa”.

Tuohon Isänsä ”tahtoon” sisältyi se, että hänelle valmistettu täydellinen ihmisruumis piti uhrata, sekä piti myös poistaa eli lakkauttaa lain vaatimat eläinuhrit.

Hebr.10:10 ”Ja tämän ”tahdon” perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilahjalla kerta kaikkiaan.”

Luuk,4:43 Luojansa ”tahtoon” kuului myös Jumalan valtakunnasta saarnaaminen, ”sillä sitä varten minut on lähetetty".”

Luoja tunnusti ja hyväksyi luomansa Pojan tarjoutumisen ”tahtonsa” toteuttamiseen ja voiteli eli asetti ja valtuutti hänet 30-vuotiaana virkaan pyhällä hengellä ja sanoi:
        ”Sinä olet minun rakas Poikani, olen hyväksynyt sinut, tänä päivänä synnytin sinut.”

JEESUKSEN SEURAAJIEN VESIKASTE

Jeesuksen määräämä kaste tuli Johanneksen kasteen tilalle:
        Jeesus EI sanonut,että kastakaa ”Isän eli Pojan eli Pyhän Hengen nimessä”, vaan käski:

Mat.28:19.”Tehkää opetuslapsia kansojen ihmisistä, kastakaa heidät Isän JA Pojan JA pyhän hengen nimessä.”

Jeesuksen käskyn mukaan kristillistä kastetta täytyi edeltää Raamatun ymmärtäminen, sekä tietoiseen ajatteluun perustuva päätös tarjoutua Jeesuksen tavoin tekemään Luojan paljastama ”tahto”.

Apt.2 Pietari puhui helluntaina v. 33 niille, jotka jo tunsivat Raamatun ja osoitti, että Jeesus oli täyttänyt Messias-ennustukset. 3000 kastettiin upottamalla veteen.

Ap 8:12 Samarialaiset palvoivat Jumalaa Mooseksen lain mukaan, mutta kun Filippus opetti heille hyvän uutisen, että Jeesus oli Mooseksen ennustama Messias, heidät kastettiin.

Ap 8:34-36 Kun etiopialainen eunukki, harras juutalaiskäännynnäinen, jolla oli siksi tietoa Luojasta ja VT:n kirjoituksista, kuuli Kristuksessa täyttyneiden raamatunkohtien selityksen, hän hyväksyi sen ja halusi sen jälkeen tulla kastetuksi.

UT:ssa kaikissa kohdissa, jossa puhutaan kastamisesta kristityiksi, kerrotaan, että vain ne kastettiin, joille ensin opetettiin Raamatusta, että Jeesus on Messias eli Kristus.

• Anonyymi00251
        Anonyymi00250 kirjoitti:

JEESUKSEN SEURAAJIEN VESIKASTE

Jeesuksen määräämä kaste tuli Johanneksen kasteen tilalle:
        Jeesus EI sanonut,että kastakaa ”Isän eli Pojan eli Pyhän Hengen nimessä”, vaan käski:

Mat.28:19.”Tehkää opetuslapsia kansojen ihmisistä, kastakaa heidät Isän JA Pojan JA pyhän hengen nimessä.”

Jeesuksen käskyn mukaan kristillistä kastetta täytyi edeltää Raamatun ymmärtäminen, sekä tietoiseen ajatteluun perustuva päätös tarjoutua Jeesuksen tavoin tekemään Luojan paljastama ”tahto”.

Apt.2 Pietari puhui helluntaina v. 33 niille, jotka jo tunsivat Raamatun ja osoitti, että Jeesus oli täyttänyt Messias-ennustukset. 3000 kastettiin upottamalla veteen.

Ap 8:12 Samarialaiset palvoivat Jumalaa Mooseksen lain mukaan, mutta kun Filippus opetti heille hyvän uutisen, että Jeesus oli Mooseksen ennustama Messias, heidät kastettiin.

Ap 8:34-36 Kun etiopialainen eunukki, harras juutalaiskäännynnäinen, jolla oli siksi tietoa Luojasta ja VT:n kirjoituksista, kuuli Kristuksessa täyttyneiden raamatunkohtien selityksen, hän hyväksyi sen ja halusi sen jälkeen tulla kastetuksi.

UT:ssa kaikissa kohdissa, jossa puhutaan kastamisesta kristityiksi, kerrotaan, että vain ne kastettiin, joille ensin opetettiin Raamatusta, että Jeesus on Messias eli Kristus.

KASTAMINEN ISÄN JA POJAN JA PYHÄN HENGEN NIMESSÄ

Kaikki, jotka kastettiin Isän JA Pojan JA pyhän hengen nimessä”, saivat Luojalta voimaa kuten Jeesuskin oli saanut. Se voima oli välttämätöntä, jotta Jeesuksen tosi seuraajat kykenivät täyttämään tämän ennustuksen aina tähän päivään saakka:

Apt.1:8 ”Kun pyhä henki tulee yllenne, te saatte voimaa (siihen), että tulette olemaan minun todistajani aina maan ääriin saakka".

Apt.20 ”Te tiedätte, kuinka minä olen palvellut Herraa koettelemuksissa, jotka ovat kohdanneet minua salahankkeiden tähden;

kuinka minä en ole vetäytynyt pois julistamasta teille sitä, mikä hyödyllistä on, ja opettamasta teitä sekä julkisesti (δημοσίᾳ) ja talosta taloon (καὶ κατ’ οἴκους),

vaan olen todistanut, että kaikkien täytyy katuvina kääntyä Jumalan puoleen ja uskoa Herraamme Jeesukseen Kristukseen.

Tiedän, että kahleet ja ahdistukset minua odottavat.”

Lopun ajan alettua
        Ilmsts.12 ”Suuri lohikäärme, jota Saatanaksi kutsutaan, koko maanpiirin villitsijä, heitettiin maan päälle enkeleineen.

Minä kuulin suuren äänen taivaassa sanovan: "Nyt on tullut pelastus ja voima ja meidän Jumalamme (Luojan) valtakunta ja hänen Voideltunsa (Kristuksen) valta, sillä meidän veljiemme syyttäjä, joka yöt ja päivät syytti heitä meidän Jumalamme edessä, on heitetty ulos.

Ja lohikäärme vihastui niitä vastaan, jotka pitävät Jumalan käskyt ja todistavat Jeesuksesta”, että hän on nyt Jumalan valtakunnan kuningas.

Kolminaisuuden nimeen kastetuilla ei ole Luojalta saatua voimaa ja siksi eivät kykene täyttämään tätä Luojan vaatimusta:

Mat.24: 13.14 ”Tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu. Mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu.”

• Anonyymi00004

Pietari todisti: Hän (Jeesus) on 'se kivi, jonka te, rakentajat, hylkäsitte, mutta joka on kulmakiveksi tullut'.
      Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman."
      isä ja poika ja pyhä henki ovat titteleitä, eivät nimiä. On vain yksi nimi, jossa pelastuu, JEESUS!

• Anonyymi00233

Kyllä ja vain hänessä on pelastus

• Anonyymi00532
        Anonyymi00233 kirjoitti:

Kyllä ja vain hänessä on pelastus

perusasioita tuo kyllä

• Anonyymi00005

isä ja poika ja pyhä henki ovat kolme saastaista henkeä. "minä näin lohikäärmeen suusta ja pedon suusta ja väärän profeetan suusta lähtevän kolme saastaista henkeä, sammakon muotoista.
      Sillä ne ovat riivaajain henkiä, jotka tekevät ihmeitä; ne lähtevät koko maanpiirin kuningasten luo kokoamaan heidät sotaan Jumalan, Kaikkivaltiaan, suurena päivänä".
      Kansojen Historia-teoksesta löytyy kuvateksti: Kujanjuoksu: Jost Ammanin puupiirros 1500-puolivälistä. Kun pyöveli oli ensin iskenyt kuolemaantuomittua kolmesti. Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, oli hänen kuljettava 100-300 keihäsmiehen muodostaman kujan läpi ja sotilaat pistelivät hänet hengiltä.
      Kenelläkään vilpittömällä Jeesuksen seuraajalla ei pitäisi olla tarvetta käyttää Isän ja Pojan Pyhän Hengen nimeen-hokemaan.
      Jeesus opetti omilleen useita kertoja: mitä hyvänsä te anotte minun nimessäni, sen minä teen, että Isä kirkastettaisiin Pojassa.

• Anonyymi00007

Sinä olet pilkannut Pyhää Henkeä, mitä et saa anteeksi. Sinä et voi enää pelastua vaan joudut varmasti kadotukseen.

Mark 3:29 Mutta jos joku herjaa Pyhää Henkeä, hän ei saa ikinä anteeksi vaan on syypää ikuiseen syntiin."
        30 He näet olivat sanoneet, että Jeesuksessa oli saastainen henki.

Jes 22:14 Niin minä sain kuulla Herran Sebaotin sanat: -- Tietäkää: tämä synti jää sovittamatta aina kuolemaanne saakka. Näin sanoo Jumala, Herra Sebaot.

• Anonyymi00008
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Sinä olet pilkannut Pyhää Henkeä, mitä et saa anteeksi. Sinä et voi enää pelastua vaan joudut varmasti kadotukseen.

Mark 3:29 Mutta jos joku herjaa Pyhää Henkeä, hän ei saa ikinä anteeksi vaan on syypää ikuiseen syntiin."

Jes 22:14 Niin minä sain kuulla Herran Sebaotin sanat: -- Tietäkää: tämä synti jää sovittamatta aina kuolemaanne saakka. Näin sanoo Jumala, Herra Sebaot.

Sinäkö Anonyymi00007 olet minun tuomarini? Heehaaa heheeheh!

• Anonyymi00013
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Sinäkö Anonyymi00007 olet minun tuomarini? Heehaaa heheeheh!

Jumalan Sana sinut tuomitsee.

• Anonyymi00019
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Näin Jeesus opettaa: Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen... "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.
        Siis Jeesus on ainoa ovi Jumalan valtakuntaan. Sen sijaan luterilaisuudessa, sen virallisen opin mukaan, ennen Jeesusta on heidän oma, kirkon pystyttämä ovi, ns. kaste. Tie Taivasten valtakuntaan käy luterilaisuudessa vain ja ainoastaan tämän kirkon pystyttämän oven kautta: Taivasten valtakuntaan astutaan kasteen sakramentin kautta, Etkö tunne kirkkosi oppia?
        Jeesus itse jatkaa ja opettaa: Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka ei mene ovesta lammastarhaan, vaan nousee sinne muualta, se on varas ja ryöväri.
        Jos ei käy sisälle yhdestä ja ainoasta ovesta, Jeesuksen kautta, vaan nousee muualta lammastarhaan on varas ja ryöväri, näin Jeesus opettaa.
        Kastevesi ei ole Jeesus, näin ollen kasteen kautta Taivasten valtakuntaan astuneet ovat varkaita ja ryöväreitä.

• Anonyymi00028
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Näin Jeesus opettaa: Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen... "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.
        Siis Jeesus on ainoa ovi Jumalan valtakuntaan. Sen sijaan luterilaisuudessa, sen virallisen opin mukaan, ennen Jeesusta on heidän oma, kirkon pystyttämä ovi, ns. kaste. Tie Taivasten valtakuntaan käy luterilaisuudessa vain ja ainoastaan tämän kirkon pystyttämän oven kautta: Taivasten valtakuntaan astutaan kasteen sakramentin kautta, Etkö tunne kirkkosi oppia?
        Jeesus itse jatkaa ja opettaa: Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka ei mene ovesta lammastarhaan, vaan nousee sinne muualta, se on varas ja ryöväri.
        Jos ei käy sisälle yhdestä ja ainoasta ovesta, Jeesuksen kautta, vaan nousee muualta lammastarhaan on varas ja ryöväri, näin Jeesus opettaa.
        Kastevesi ei ole Jeesus, näin ollen kasteen kautta Taivasten valtakuntaan astuneet ovat varkaita ja ryöväreitä.

Kaste on Jeesuksen määräys, minkä takia ilman sitä ei voi pelastua.

Mark 16:15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
        16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

• Anonyymi00075
        Anonyymi00028 kirjoitti:

Kaste on Jeesuksen määräys, minkä takia ilman sitä ei voi pelastua.

Näin Jeesus opettaa

• Anonyymi00582

ja Häntä me kuuntelemme

• Kulttiropaskaa koko alotus.💩
      Harhaoppia. 🔥👹🔥
      Tulen ruokaa.🔥☠️🔥

• Anonyymi00010

Et osaa muuta sanoa kuin saastaa.

• Anonyymi00014
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Et osaa muuta sanoa kuin saastaa.

Taas ylläpito lopetti ketjun, kun jonglööri kumppaneineen tuli edelliseen ketjuun rienaamaan.
        Hän hermostuu aina, kun jää toiseksi.
        Ketjun aihe: "Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan".
        "Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin."!

Vauvoista ei ole mitään mainintaa.

• Anonyymi00015
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Taas ylläpito lopetti ketjun, kun jonglööri kumppaneineen tuli edelliseen ketjuun rienaamaan.

Lestat on sitten väärässä uskossa ja oikein kun niitä isot pojat herjaavat. Vaikka tietenkin heidänkin touhuissaan olisi ehkä jotain sanomista.

• Anonyymi00016
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa jäi toiseksi ja alkoi rienaamaan uskovia kuten tekee taas ja haukkuu muita jonglööriksi. Onneksi yp lopettaa turhan keskustelut.

Kaste tulisi todella tehdä Ap. 2:38:en mukaan eli syntien anteeksi antamiseksi.-

Lapsista on maininta!

• Anonyymi00017
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa jäi toiseksi ja alkoi rienaamaan uskovia kuten tekee taas ja haukkuu muita jonglööriksi. Onneksi yp lopettaa turhan keskustelut.

Kaste tulisi todella tehdä Ap. 2:38:en mukaan eli syntien anteeksi antamiseksi.-

Lapsista on maininta!

Hienoa että jonglööri korjasi minua. Lapsista todella on maininta ja vauvathan ovat lapsia.

Me helluntailaiset emme vain kasta Jeesuksen nimeen kuten Ap. 2:38 neuvoo vaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kuten lut. kirkkokin.

• Anonyymi00018
        Anonyymi00017 kirjoitti:

Hienoa että jonglööri korjasi minua. Lapsista todella on maininta ja vauvathan ovat lapsia.

Me helluntailaiset emme vain kasta Jeesuksen nimeen kuten Ap. 2:38 neuvoo vaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kuten lut. kirkkokin.

Merkittävä osa tämän päivän helluntailaisten opeista otettu luterilaisuuden kautta katolilaiselta paavin kirkolta.

• Anonyymi00020
        Anonyymi00017 kirjoitti:

"Me helluntailaiset emme vain kasta Jeesuksen nimeen kuten Ap. 2:38 neuvoo vaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kuten lut. kirkkokin."

Sen takia helluntailaisten kaste ei kelpaa Jumalalle.

• Anonyymi00021
        Anonyymi00020 kirjoitti:

"Me helluntailaiset emme vain kasta Jeesuksen nimeen kuten Ap. 2:38 neuvoo vaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kuten lut. kirkkokin."

Sen takia helluntailaisten kaste ei kelpaa Jumalalle.

Ahaa, eli käytännössä ketään helluntailaista ei siis ole kastettu?

• Anonyymi00023
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Ahaa, eli käytännössä ketään helluntailaista ei siis ole kastettu?

Jos joku ottaa Jeesuksen käskyn vastaisen kasteen, häntä ei ole silloin kastettu ollenkaan.

• Anonyymi00024
        Anonyymi00023 kirjoitti:

Jos joku ottaa Jeesuksen käskyn vastaisen kasteen, häntä ei ole silloin kastettu ollenkaan.

Eli helluntailaiset ovat mielestäsi kastamattomia?

• Anonyymi00025
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Eli helluntailaiset ovat mielestäsi kastamattomia?

Kyllä ja siten ilman pelastusta, koska uskovien upotuskaste on Jeesuksen kastekäskyn antamisen jälkeen ollut pelastuksen ehto.

• Anonyymi00026
        Anonyymi00025 kirjoitti:

Kyllä ja siten ilman pelastusta, koska uskovien upotuskaste on Jeesuksen kastekäskyn antamisen jälkeen ollut pelastuksen ehto.

Sanaan on mahdollista lisätä omiaan: Johannes kirjoittaa Ilmestyskirjan lopussa: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan;
        Siis pitää katsoa, onko joku mahdollisesti on saanut päällensä Ilmestyskirjan vitsaukset ja näin silmien edessä on, onko lisätty ja kuka on lisännyt Raamattuun omiaan.

• Anonyymi00030
        Anonyymi00025 kirjoitti:

Jeesuksen rinnalla ei ole toista pelastajaa, vettä. Jumala ei asettanut luonnollista ja katoaa vettä rinnalleen pelastajaksi. Pilkkaat elävää Jumalaa asettamalla veden ja vesikasteen pelastajaksi! Kaste vedessä on uskon apu ja sisäisen muutoksen vahvistus, niin kuin Pietari kirjoitti: pyrkikää juuri sentähden kaikella ahkeruudella osoittamaan uskossanne avuja, avuissa ymmärtäväisyyttä,
        Sana kumoaa harhaoppisi:
        Minä, minä olen Herra, eikä ole muuta pelastajaa, kuin minä.
        Ns. kastekäsky ei antanut vedelle Jumalan asemaa! Minä, Herra, se on minun nimeni, minä en anna kunniaani toiselle enkä ylistystäni epäjumalille.

• Anonyymi00031
        Anonyymi00030 kirjoitti:

Jeesuksen rinnalla ei ole toista pelastajaa, vettä. Jumala ei asettanut luonnollista ja katoaa vettä rinnalleen pelastajaksi. Pilkkaat elävää Jumalaa asettamalla veden ja vesikasteen pelastajaksi! Kaste vedessä on uskon apu ja sisäisen muutoksen vahvistus, niin kuin Pietari kirjoitti: pyrkikää juuri sentähden kaikella ahkeruudella osoittamaan uskossanne avuja, avuissa ymmärtäväisyyttä,
        Sana kumoaa harhaoppisi:
        Ns. kastekäsky ei antanut vedelle Jumalan asemaa! Minä, Herra, se on minun nimeni, minä en anna kunniaani toiselle enkä ylistystäni epäjumalille.

Jos Paavalista voidaan tehdä valehtelija ja murhaaja, niin kylä vedestä voidaan tehdä pelastaja ilman saastaisuuden poistoa. Se itseasiassa aika helppo nakki. Kummempaakin on nähty ja jos joku haluaa tehdä uskostaan ihmeellistä, niin tehköön. Ainut että kunhan usko on ihmishenkiä säästävä. Vedellä voi läträtä miten tahansa ja olla miten saastainen tahansa kun vain pitäytyy siinä eikä intoudu siihen että vielä lisäksi pitää silmittömästi tappaa ihmisiä.

• Anonyymi00035
        Anonyymi00030 kirjoitti:

Sana kumoaa harhaoppisi:

Jeesus pelastaa ja kaste liittää Kristuksen kuolemaan

• Anonyymi00047
        Anonyymi00035 kirjoitti:

Jeesus pelastaa ja kaste liittää Kristuksen kuolemaan

Kasteella liitetään luterilaiseen luopiokirkkoon.

• Anonyymi00062
        Anonyymi00047 kirjoitti:

Kasteella liitetään luterilaiseen luopiokirkkoon.

Ei vaan Kristuksen kirkkoon

• Anonyymi00246
        Anonyymi00014 kirjoitti:

1700-luvulla kaksi kälviäläistä papin poikaa, varakkaat Jaakko ja Eerik Eriksson joutuvat ristiriitaan ympäristönsä eli kirkollisten piirien kanssa ja uskonnollisesta syystä heidät ajettiin maanpakoon kuninkaan vahvistamalla oikeuden päätöksellä.

Erikssonien uskonnollinen katsomus edellytti lukeneisuutta ja ymmärrystä syvimpiin ja vaikeimpiin kysymyksiin.

Jaakko osasi myös latinaa, ja lukea Raamattua alkukielellä, joten luonnollisesti he havaitsivat, että lapsikaste oli epäraamatullinen oppi. He myös lakkasivat käymästä vähän väliä nk. ”ehtoollisella”, koska Raamatun mukaan se oli vain pääsiäisenä eli kerran vuodessa.

13.01.1725 mylvähti myrsky 1. kerran, kun itse Korkeastikirkollinen piispa, teologian tohtori Witte saapui pitämään piispantarkastusta.

Veljesten isän jälkeen kirkkoherraksi oli tullut väkivaltainen Falander, joka pappistovereineen kavalsi veljekset piispalle.

Jaakko pyysi kuulustelusta pöytäkirjan selittääkseen tarkemmin näkemyksensä,, mutta sitä ei annettu. Tylyn ja päsmäröivän piispan mielestä kirkollinen opetus tulee ylhäältä, joten oli tarpeetonta kallistaa korvaansa maallikoiden näkemyksille ja komensi kirkkoherran ojentamaan veljekset monopolin ruotuun.

Tämän seurauksena veljekset lakkasivat käymästä kirkossa, välit kirkkoherraan katkesivat ja veljeksistä alkoi tuntua, että heitä vainottiin. Silti, kun kirkkoon hankittiin Raamattu ja seremoniaesineitä, hekin osallistuivat kustannuksiin.

Koska Erikssonien "harhaoppisuus" oli paljastunut, he olivat ”merkittyjä” eli heidän luonaan ei enää käyty, poikkeuksena kovakouraisen ympäristön käsiksi käyminen.

Heitä raahattiin jatkuvasti oikeudenkäynteihin ja näin kului pari vuotta - veljesten vain halutessa elää rauhallista elämää ja "säilyttää omantunnon vapauden" kuten he sanoivat.

Vuoden 1730 (1732?) maaliskuussa sai Jaakko Erikssonin vaimo viidennen lapsensa. Isä kirjoitti Falanderille pyytäen kirkkoherraa saapumaan, mutta kirjeessä ei nimenomaan maininnut, että oliko kysymyksessä kastaminen.

Mutta aikaisemmin tuo nokkiinsa ottanut herkkähipiäinen kirkkoherra lähetti kappalaisensa, mutta jonka kanssa Eriksson ei ryhtynyt juttusille.

Viikkoa myöhemmin Falander sai kaksi kirjettä Jaakolta ja toisessa pyysi ”Jumalan sanan mukaan” kastamaan hänen pienen poikansa.

Mutta kun Falander saapui, kastamisesta ei tullut mitään, koska Jaakko halusi kastamisen tapahtuvan ”Jumalan sanan mukaan” ja siksi alkoi esittää papille kastetta koskevia raamatullisia kysymyksiä ja mielipiteitään, jolloin kuumakallelta jälleen paloivat päreet.

Falanderin seuraajaksi Kälviän kirkkoherranvirkaan tuli niin virkaintoinen Johannes Salmenius, että jo seuraavana päivänä virassaan ryntäsi Erikssonille kutsumatta ja etukäteen ilmoittamatta ja käskytti saada kastaa lapsen.

Eriksson oli suostuvainen, jos kastekaavasta olisi jätetty pois eksorkismi eli pahojen henkien poismanaaminen sekä pakanallisen ristinmerkin tekeminen. Tällainen vaatimus tietenkin hikeennytti Salmeniuksen, joka marssi pois kastamatta lasta, mutta teki kastamattomasta lapsesta rikosilmoituksen.

4. heinäkuuta Operaatio Kastaminen:

Oikeus oli valtuuttanut viranomaiset kastamaan lapsen tarvittaessa jopa väkivaltaa käyttäen. Ilkityöpäivänä papit Salmenius ja Cajan luikkivat kirkkoon, mutta virkavalta marssi Erikssonille tekemään likaisen työn.

Kruununvouti Arnkihl kysyi Jaakolta, tahtoiko että lapsi kastetaan, mutta samaan hengenvetoon jatkoi, että se tehdään nyt joka tapauksessa. Eriksson aneli, ettei sairaalle vaimolle ja lapselle tehtäisi väkivaltaa.

Yritettyään avata lukittua kamarin ovea, minne äiti lastensa kanssa oli paennut hyökkäystä, kruununvouti Arnkihl, nimismies Carlenius, 7 lautamiestä ja 2 naista kiersivät talon, repivät irti ikkunan, tunkeutuivat sisään ja raastoivat lapsen järkyttyneen äidin sylistä. Tunkeutujaeukko alkoi kiljua niin, että kaikki lapset alkoivat itkeä ja lautamiehet repivät lapsen irti äitinsä otteesta.

Lautamies kääri 5 kuukauden ikäisen lapsen peitteeseen ja omituinen kulkue marssi kirkkoon. Siellä huomattiin, että oli unohtunut kysyä, mikä pannaan nimeksi. Kappalainen määrättiin hakemaan tieto, mutta Jaakko vastasi: "Väkivaltainen kaste ei ole mikään kaste".

Pslm.94:20 ”Onko yhteyttä sinun kanssasi turmeltuneella tuomioistuimella, jossa väkivaltaa tehdään lain varjolla.”

Kirkossa ”väkivaltaa lain varjolla” tehneet päättivät kastaa lapsi Iisakiksi.

Saman heinäkuun lopulla alkoivat Kokkolan ylimääräiset käräjät Erikssoneja vastaan. Oikeuteen oli kutsuttu kaikki lähiseutujen papit. Asia eteni hovioikeuteen.

Hovioikeuden tuomio annettiin 4.5. 1733. Sen mukaan veljekset olivat rikkoneet kirkkolakia, koska olivat poissa yhteisistä jumalanpalveluksista, hylänneet lapsikasteen jne.

Tuomio: "Jotta valtakunnan uskonnollinen yhtenäisyys ei häviäisi eikä aiheuttaisi seurakunnalle levottomuutta ja maallisessa hallinnossa sekasortoa, tuomitsi Erikssonit maanpakoon sekä menettämään oikeutensa". -lähde https://www.porstuakirjastot.fi/

• Anonyymi00255
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Lapsista on maininta!

ENTÄPÄ JOS KRISTITTY KÄÄNNYTTÄÄ TOISEN KRISTITYN?

Anonyymi00016
        2026-03-15 19:16:36
        Uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä alkoi rienaamaan uskovia...
        Lapsista on maininta!

xxxxxx

Ei oikein avaudu tuo kommentti! Siis tarkoittaako tuo sitä Raamatun vastaista hypoteesia, että lapsia tulisi kastaa?

Nimittäin Apt.3:19 käskee: ”Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois,”

Etkö havaitsekin selvästi, että lapsikaste oli siis mahdotonta, koska ketään ei voinut kastaa kristityksi ilman käännyttämistä!

Ja ilman käännyttämistä ei voitu kastaa ketään!

Tai tietenkin voitiin, mutta sellainen kaste oli pätemätön.

Entä jos ’kristitty’ käännyttää toisen ’kristityn? Tuleeko sellaisesta lahkolainen?

Nyt täytyy ymmärtää, mitä tarkoittaa sana lahko.

Tekoäly vastaa: ”Sana lahko tarkoittaa uskonnollista tai aatteellista ryhmää, joka on eronnut suuremmasta kirkosta tai emojärjestöstä.”

Ahaa, siis jokainen kristikunnan uskonto, joka ei kuulu katoliseen kirkkoon, on siis lahko!

Esim.

Mormonit, adventistit, baptistit, skientologit, voodoolaiset,
        ortodoksit, anabaptistit (hutteriitit, mennoniitat ja amishit), anglikaanit, helluntailaiset, siionilaiset, saalemilaiset, luterilaiset, metodistit, presbyteerit, shiiat, reformoidut (kalvinistit), vanhakatolilaiset, pelastusarmeijalaiset, vapaakirkkolaiset, puunhalaajalaiset (metsäkirkkolaiset),

rukoilevaiset, herännäiset (körttiläiset), pietistit, lestadiolaiset, vanhoillislestadiolaiset, uudestiheränneet, rauhanyhdistysläiset, evankeliset, viides-herätysliikeläiset, luterilais-karismaattiset, esikoislestadiolaiset, rauhansanalaiset, töröläläiset, uusheränneet, iitinmattilaiset, vanhaerikiinit, uuserikiinit, auneslaiset, koptilaiset, monofysistiläiset, uskontojen uhrilaiset, nestorilaiset, papit, kristillispoliitikkolaiset jne.
        -

Entä kun Jeesuksen opetuslapset käännyttivät juutalaisia Jeesuksen seuraajiksi, tarkoittaako se sitä, että heistä tuli lahkolaisia?

Apt.11:26 ”Antiokiassa ruvettiin opetuslapsia ensiksi nimittämään kristityiksi.”

Siis ei lapsia kastettu, vaan opetuslapsia. Heitä oli siis ennen kastetta opetettu pitämään kaikki, mitä Jeesus oli käskenyt teidän pitää.

Kristitty on siis selkosuomeksi ymmärrysiässä oleva ihminen, jolle on

1 opetettu Raamatun perusopetukset, ja

2 hän on kääntynyt aikaisemmalta leveältä tieltä kapealle, elämään johtavalle tielle, jolla kulkevia nimitetään kristityiksi eli Kristuksen askeleissa tarkoin kulkeviksi Jeesuksen seuraajiksi ja

3 hänet on upotettu veteen eli kastettu Jeesuksen antaman mallin mukaisesti.

Jos henkilöä ei ole kastettu Isän, Pojan ja pyhän hengen nimessä, vaan pakanallisen kolmiyhteisen jumalan nimessä, sellainen kaste tai pirskottelu ei ole pätevä.

Kaste on vertauskuva siitä, että henkilö on ’kuollut’ entiselle elämälleen ja on virallisesti vihkiytynyt Luojan palvelukseen.

Apt.24 ”Sitä tietä vaeltaen, jota he lahkoksi sanovat, niin palvelen isieni Jumalaa (Luojaa), että minä uskon kaiken, mitä on kirjoitettuna Raamatussa,
        ja pidän sen toivon Jumalaan, että on oleva ylösnousemus, sekä vanhurskasten että vääräin.

Sentähden minä myös ahkeroitsen, että minulla aina olisi loukkaamaton omatunto Jumalan ja ihmisten edessä.”

• Kaste on Matt 28:19-20 eikä muuksi muutu.

• Anonyymi00048

Kirkon tekemä muutos voidaan kuitenkin todistaa, vaikka keisari Diocletian vuonna 303 jKr. määräsi useita kristittyjen kirjoja polttoroviolle. Kirjojen joukossa on ollut myös varhaisia UT:n käsikirjoituksia. Matteuksen evankeliumin 28:19 (kastakaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen) varhaisin olemassa oleva muoto on noin 300-luvun lopulta tai 400-luvulta. Kirkkohistorioitsija Eusebius siteeraa kirjoituksissaan monta kertaa Matteuksen evankeliumin 28 lukua ja jaetta 19 näin: “Menkää ja tehkää kaikista kansoista opetuslapsia minun nimeeni.”

Eusebiuksen kirjoitukset ovat 300-luvulta. Yhdessäkään olemassa olevassa Matt 28:19 UT:n käsikirjoituksessa ei ole Eusebiuksen siteeraamaa kohtaa. Koska ei ole olemassa yhtään Matt 28:19 Eusebiuksen siteeraamaa kohtaa, niin kaste Herran Jeesukseen nimeen ei tule perustua Eusebiuksen varaan, vaan Raamatun oman ilmoituksen varaan.

• Katseen armoliito 👀💸

• Syö persees😹👍💩🖕

• 😹👍❤️

• Anonyymi00036
        Demokrates kirjoitti:

😹👍❤️

Siis mitä?

• Anonyymi00037
        Anonyymi00036 kirjoitti:

Siis mitä?

Siinähän oli taas väkevää tekstiä lapsikasteesta.

• Anonyymi00038
        Anonyymi00037 kirjoitti:

Siinähän oli taas väkevää tekstiä lapsikasteesta.

Eihän siinä puhuttu kasteesta mitään.

Oletko ihan terve?

• Anonyymi00039
        Anonyymi00038 kirjoitti:

Eihän siinä puhuttu kasteesta mitään.

Oletko ihan terve?

Ei se ole, se on se helluntailainen vänkääjä

• Anonyymi00049
        Anonyymi00039 kirjoitti:

Ei se ole, se on se helluntailainen vänkääjä

Eihän noissa kasteenpalvojien kirjoituksissakaan puhuta mitään kasteesta.
        Hehän ovat keskittyneet vain haukkumaan niitä, jotka uskovat kuten Raamattu opettaa.
        Samat rienausliturgiat viikosta toiseen.

• Anonyymi00052
        Anonyymi00049 kirjoitti:

Eihän noissa kasteenpalvojien kirjoituksissakaan puhuta mitään kasteesta.
        Hehän ovat keskittyneet vain haukkumaan niitä, jotka uskovat kuten Raamattu opettaa.
        Samat rienausliturgiat viikosta toiseen.

Taas tuo pedofiilinoita inisee ja haukkuu uskovoa. Niin sillä on tapana tehdä

Viikosta toiseen samaa haukkumsit. Sitä tuo uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa harrastaa

• Anonyymi00064
        Anonyymi00052 kirjoitti:

Viikosta toiseen samaa haukkumsit. Sitä tuo uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa harrastaa

Totta, se haukkuu niitä jotka opettaa raaamtullisesti

Eräs luetteli täällä 26 eri haukkumanimeä joita se on kristityistä käyttänyt, yllä nähtiin niistä yksi. Kertoo vihasta mitä se kristittyjä kohtaan kantaa

• Anonyymi00100
        Anonyymi00064 kirjoitti:

Totta, se haukkuu niitä jotka opettaa raaamtullisesti

Eräs luetteli täällä 26 eri haukkumanimeä joita se on kristityistä käyttänyt, yllä nähtiin niistä yksi. Kertoo vihasta mitä se kristittyjä kohtaan kantaa

Tuo on kyllä surullista, jos vielä uskova on :(

• Anonyymi00103
        Anonyymi00052 kirjoitti:

`Siinä taas mainio esimerkki kasteenpalvojan vihasta.

• Anonyymi00106
        Anonyymi00103 kirjoitti:

`Siinä taas mainio esimerkki kasteenpalvojan vihasta.

Siinä taas esimerkiksi lastenraiskaajan vihasta

• Anonyymi00415
        Anonyymi00106 kirjoitti:

Siinä taas esimerkiksi lastenraiskaajan vihasta

sitä tuo noita juuri on

• Anonyymi00583
        Anonyymi00415 kirjoitti:

sitä tuo noita juuri on

näin on asia kyllä jep

• Anonyymi00704
        Anonyymi00583 kirjoitti:

näin on asia kyllä jep

Olemme siis yhtä tässä asiassa

• Anonyymi00050

Herran Jeesuksen sanojen mukaan Pietari tiesi, mitä Hän oli opettanut: Kysy niiltä, jotka ovat kuulleet, mitä minä olen heille puhunut; katso, he tietävät, mitä minä olen sanonut..
      Pietari tunsi opetukset ja näin Pietari on pätevä esimerkki.
      Luukas todistaa Pietarista: "Hopeaa ja kultaa ei minulla ole, mutta mitä minulla on, sitä minä sinulle annan: Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimessä, nouse ja käy.... hän (Pietari) käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen.
      Pietari käytti Jeesuksen nimeä sekä kasteessa että parantaessa.
      Miksi pitää mennä yli kirjoitusten ja yli Sanan antamien esimerkkien?
      Yksikään apostoli tai opetuslapsi ei koskaan käyttänyt tittelirimpsua: isän ja pojan ja pyhän hengen nimeen.
      Miksi pitää vääntää kirjoitusten opetuksia?

• Anonyymi00053

Selvää opetyusta joka ärsyttää noitaa

• Anonyymi00104
        Anonyymi00053 kirjoitti:

Selvää opetyusta joka ärsyttää noitaa

Mutta yhtään lapsikastetapausta ei Raamattu tunne!
        Sekös ärsyttää kasteenpalvojia.

• Anonyymi00105
        Anonyymi00104 kirjoitti:

Mutta yhtään lapsikastetapausta ei Raamattu tunne!
        Sekös ärsyttää kasteenpalvojia.

Pedofiilinoita uudestikastaja-inttäjäeksyttäjä näin raamatussa vikisee taas tuskaansa

Lasten kaste harmittaa häntä

• Anonyymi00110
        Anonyymi00105 kirjoitti:

Pedofiilinoita uudestikastaja-inttäjäeksyttäjä näin raamatussa vikisee taas tuskaansa

Lasten kaste harmittaa häntä

Se on sairas pedo kuten kaikki tietävät

• Anonyymi00112
        Anonyymi00110 kirjoitti:

Se on sairas pedo kuten kaikki tietävät

Mutta siitä huolimatta Raamatussa ei ole yhtään tapausta, jossa olisi kastettu vauvoja.

Koettakaa keksiä parempia haukkumasanoja.

• Anonyymi00113
        Anonyymi00112 kirjoitti:

Mutta siitä huolimatta Raamatussa ei ole yhtään tapausta, jossa olisi kastettu vauvoja.

Koettakaa keksiä parempia haukkumasanoja.

Eikö siellä kasteta suomalaisiakaan? Voi harmi

Koita pärjätä vauvojen kanssa

• Anonyymi00114
        Anonyymi00113 kirjoitti:

Eikö siellä kasteta suomalaisiakaan? Voi harmi

Koita pärjätä vauvojen kanssa

Pedo kyselee vauvoista aina

• Anonyymi00115
        Anonyymi00114 kirjoitti:

Pedo kyselee vauvoista aina

Se on tyypillistä juuri tuolle noidalle. Hän on hyvin sairas

• Anonyymi00367
        Anonyymi00115 kirjoitti:

Se on tyypillistä juuri tuolle noidalle. Hän on hyvin sairas

Tuosta olemme samaa mieltä

• Anonyymi00740
        Anonyymi00367 kirjoitti:

hozaa huudan minä

• Anonyymi00741
        Anonyymi00367 kirjoitti:

hozaa huudan minä

• Anonyymi00742
        Anonyymi00367 kirjoitti:

hozaa huudan minä

• Anonyymi00743
        Anonyymi00367 kirjoitti:

hozaa huudan minä

• Anonyymi00744
        Anonyymi00367 kirjoitti:

hozaa huudan minä

• Anonyymi00745
        Anonyymi00367 kirjoitti:

hozaa huudan minä

• Anonyymi00746
        Anonyymi00367 kirjoitti:

hozaa huudan minä

• Anonyymi00051

Jeesus opetti kolme ja puoli vuotta opetuslapsiaan kaiken aikaa ja monesti käyttämään Hänen nimeään, siis Jeesus-nimeä. "mitä hyvänsä te anotte minun nimessäni, sen minä teen, että Isä kirkastettaisiin Pojassa".
      Maine Jeesuksesta ja Jeesuksen nimestä levisi, niin että mies, joka ei kuulunut Jeesuksen opetuslapsiin, käytti Jeesuksen nimeä: Johannes sanoi hänelle: "Opettaja, me näimme erään, joka ei seuraa meitä, sinun nimessäsi ajavan ulos riivaajia; ja me kielsimme häntä, koska hän ei seurannut meitä".
      Olisi hyvin outoa ja kummallista, jos Jeesus olisi todellakin ylösnoustuaan kuolleista, vähän ennen taivaaseen menoa, antanut oman nimensä sijaan arvonimet ja käskyn kastaa isän ja pojan ja pyhän hengen nimeen.

• Anonyymi00054

Kristityt kastavat Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, mikä tuntuu ärsyttävän eräitä

• Anonyymi00102
        Anonyymi00054 kirjoitti:

Kristityt kastavat Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, mikä tuntuu ärsyttävän eräitä

Tämän päivän kristityt on paljon laajempi ihmisryhmä kuin alkuseurakunnan aikaan, jolloin vain Jeesuksen opetuslapsia kutsuttiin pilkaten kristityiksi . Nykyään suurin osa itseään kristyiksi kutsuvista on maaillman ihmisiä ja Jumalan vihollisia, himojen orjia, avionrikkojia ja ahneita, valhettelijoiita ja Jumalan pilkkaajia, kuten Paaavalii totesi, heissä on jumalisuuden ulkokuori.
        Yleisesti hyväksytty uskonnollinen tapa ei muuta luterilaista kastetta Jumalan Sanan mukaiseksi.
        Yhä edelleen Sana pysyy vahvana: kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa.

• Anonyymi00107
        Anonyymi00102 kirjoitti:

Tämän päivän kristityt on paljon laajempi ihmisryhmä kuin alkuseurakunnan aikaan, jolloin vain Jeesuksen opetuslapsia kutsuttiin pilkaten kristityiksi . Nykyään suurin osa itseään kristyiksi kutsuvista on maaillman ihmisiä ja Jumalan vihollisia, himojen orjia, avionrikkojia ja ahneita, valhettelijoiita ja Jumalan pilkkaajia, kuten Paaavalii totesi, heissä on jumalisuuden ulkokuori.
        Yleisesti hyväksytty uskonnollinen tapa ei muuta luterilaista kastetta Jumalan Sanan mukaiseksi.
        Yhä edelleen Sana pysyy vahvana: kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa.

Ei sinua kukaan usko

• Anonyymi00111
        Anonyymi00107 kirjoitti:

Ei sinua kukaan usko

Putin on uskonveljesi...

• Anonyymi00736
        Anonyymi00111 kirjoitti:

Putin on uskonveljesi...

se on noidan uskonveli

• Anonyymi00061

Ei Raamattua kukaan ole väärentänyt, uudestikastajat yrittää sumuttaa tuolla saduillaan mutta ei auta

• Anonyymi00063

Niin, harhaoppisen lähtökohta on se että "älkää vaan uskoko Raamattua"

• Anonyymi00065
        Anonyymi00063 kirjoitti:

Niin, harhaoppisen lähtökohta on se että "älkää vaan uskoko Raamattua"

Näin on!!

• Anonyymi00096

Pitääköhän Jeesus uskovaisia rasittavina tyyppeinä, sellaisina fariseuksina jotka tappelevat pilkun paikasta? Miksi kukaan haluaisi samaan taivaaseen näiden kanssa?

• Anonyymi00097

Kuka kyykäärmeen sikiöiden kanssa haluaisi hengata.

• Anonyymi00098

sitä on syytä miettiä

• Anonyymi00101

Yksikään uskosta osaton ei ole matkalla Taivaaseen.

• Anonyymi00108
        Anonyymi00101 kirjoitti:

Yksikään uskosta osaton ei ole matkalla Taivaaseen.

Ei niin, totta

• Anonyymi00256
        Anonyymi00108 kirjoitti:

Ei niin, totta

Ei varsinkaan se noita eli u-k-i-e nr

• Anonyymi00334
        Anonyymi00108 kirjoitti:

Ei niin, totta

• Anonyymi00580
        Anonyymi00334 kirjoitti:

Eikä tarvitse ollakaan, käsky kastaa löytyy

• Anonyymi00621
        Anonyymi00580 kirjoitti:

Kyllä, ja se riittää

• Anonyymi00622
        Anonyymi00580 kirjoitti:

Kyllä, ja se riittää

• Anonyymi00623
        Anonyymi00580 kirjoitti:

Kyllä, ja se riittää

• Anonyymi00624
        Anonyymi00580 kirjoitti:

Kyllä, ja se riittää

• Anonyymi00625
        Anonyymi00580 kirjoitti:

Kyllä, ja se riittää

• Anonyymi00626
        Anonyymi00580 kirjoitti:

Kyllä, ja se riittää

• Anonyymi00627
        Anonyymi00580 kirjoitti:

Kyllä, ja se riittää

• Anonyymi00628
        Anonyymi00580 kirjoitti:

Kyllä, ja se riittää

• Anonyymi00629
        Anonyymi00580 kirjoitti:

Kyllä, ja se riittää

• Anonyymi00630
        Anonyymi00580 kirjoitti:

Kyllä, ja se riittää

• Anonyymi00631
        Anonyymi00580 kirjoitti:

Kyllä, ja se riittää

• Anonyymi00632
        Anonyymi00580 kirjoitti:

Kyllä, ja se riittää

• Anonyymi00633
        Anonyymi00580 kirjoitti:

Kyllä, ja se riittää

• Anonyymi00634
        Anonyymi00580 kirjoitti:

Kyllä, ja se riittää

• Anonyymi00635
        Anonyymi00580 kirjoitti:

Kyllä, ja se riittää

• Anonyymi00636
        Anonyymi00580 kirjoitti:

Kyllä, ja se riittää

• Anonyymi00637
        Anonyymi00580 kirjoitti:

Kyllä, ja se riittää

• Anonyymi00638
        Anonyymi00580 kirjoitti:

Kyllä, ja se riittää

• Anonyymi00639
        Anonyymi00580 kirjoitti:

Kyllä, ja se riittää

• Anonyymi00640
        Anonyymi00580 kirjoitti:

Kyllä, ja se riittää

• Anonyymi00641
        Anonyymi00580 kirjoitti:

Kyllä, ja se riittää

• Anonyymi00642
        Anonyymi00580 kirjoitti:

Kyllä, ja se riittää

• Anonyymi00643
        Anonyymi00580 kirjoitti:

Kyllä, ja se riittää

• Anonyymi00644
        Anonyymi00580 kirjoitti:

Kyllä, ja se riittää

• Anonyymi00645
        Anonyymi00580 kirjoitti:

Kyllä, ja se riittää

• Anonyymi00646
        Anonyymi00580 kirjoitti:

Kyllä, ja se riittää

• Anonyymi00647
        Anonyymi00580 kirjoitti:

Kyllä, ja se riittää

• Anonyymi00648
        Anonyymi00580 kirjoitti:

Kyllä, ja se riittää

• Anonyymi00649
        Anonyymi00580 kirjoitti:

Kyllä, ja se riittää

• Anonyymi00650
        Anonyymi00580 kirjoitti:

Kyllä, ja se riittää

• Anonyymi00651
        Anonyymi00580 kirjoitti:

Kyllä, ja se riittää

• Anonyymi00652
        Anonyymi00580 kirjoitti:

Kyllä, ja se riittää

• Anonyymi00653
        Anonyymi00580 kirjoitti:

Kyllä, ja se riittää

• Anonyymi00654
        Anonyymi00580 kirjoitti:

Kyllä, ja se riittää

• Anonyymi00655
        Anonyymi00580 kirjoitti:

Kyllä, ja se riittää

• Anonyymi00656
        Anonyymi00580 kirjoitti:

Kyllä, ja se riittää

• Anonyymi00657
        Anonyymi00580 kirjoitti:

Kyllä, ja se riittää

• Anonyymi00658
        Anonyymi00580 kirjoitti:

Kyllä, ja se riittää

• Anonyymi00659
        Anonyymi00580 kirjoitti:

Kyllä, ja se riittää

• Anonyymi00660
        Anonyymi00580 kirjoitti:

Kyllä, ja se riittää

• Anonyymi00661
        Anonyymi00580 kirjoitti:

Kyllä, ja se riittää

• Anonyymi00662
        Anonyymi00580 kirjoitti:

Kyllä, ja se riittää

• Anonyymi00663
        Anonyymi00580 kirjoitti:

Kyllä, ja se riittää

• Anonyymi00099

Ei ole mitään väärennöstä, satuja moinen

• Anonyymi00116

Totta, uudestikastajien satua

• Anonyymi00232
        Anonyymi00116 kirjoitti:

Totta, uudestikastajien satua

Noita samoja aloituksia on täältä poistettukin ja hyvä niin.

• Anonyymi00245
        Anonyymi00232 kirjoitti:

Noita samoja aloituksia on täältä poistettukin ja hyvä niin.

Kasteenpalvojat poistavat postauksia, joissa siteerataan Raamattua, kuten esim
        Ap 8
        "Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: »Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?» Filippos sanoi hänelle: »Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista.» Hoviherra vastasi: »Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika.»Hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat, Filippos ja hoviherra, astuivat veteen, ja Filippos kastoi hänet.
        Kun he olivat nousseet vedestä, Herran Henki tempasi Filippoksen pois."

Kastettiinkohan tuossa vauva?

• Anonyymi00247
        Anonyymi00245 kirjoitti:

Ap 8
        "Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: »Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?» Filippos sanoi hänelle: »Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista.» Hoviherra vastasi: »Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika.»Hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat, Filippos ja hoviherra, astuivat veteen, ja Filippos kastoi hänet.

Jokainen todellista tietoa saanut tietää, että varhaisseurakunnan aikana ei kastettu lapsia. Eikö jo terve järkikin sano, että sana perhe/huonekuntansa kastettiin" ei tarkoittanut lapsia?

APT.2 ”Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta".
        JOTKA NYT OTTIVAT HÄNEN SANANSA VASTAAN, (VAIN) NE KASTETTIIN, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
        Ja KAIKKI, JOTKA USKOIVAT, olivat yhdessä.”

APT.10 ”Kesareassa oli mies, nimeltä Kornelius, sadanpäämies niin kutsutussa italialaisessa sotaväenosastossa.
        Hän oli hurskas ja Jumalaa pelkääväinen, niinkuin koko hänen perhekuntansakin.”

>OLIVATKO TUON HUONEKUNNAN VAUVATKIN ”JUMALAA PELKÄÄVÄISIÄ”?

”Kun Pietari oli astumassa sisään, meni Kornelius häntä vastaan. Hän meni sisään ja tapasi monta koolla.
        Kornelius sanoi: ”Teit hyvin, kun tulit. Nyt olemme siis tässä kaikki Jumalan edessä, kuullaksemme kaiken, mitä Herra on käskenyt sinun puhua."

Niin Pietari avasi suunsa ja sanoi: "Nyt minä totisesti käsitän, ettei Jumala katso henkilöön,
        vaan että jokaisessa kansassa se, joka häntä pelkää ja tekee vanhurskautta, on hänelle otollinen.”

>Sanoiko Pietari, että ”koska Jumala ei katso henkilöön, jokaisessa kanssa vauvelit pitää kastaa”?

APT.10 "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta (upottamalla) vedellä näitä?"
        48 Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen.”

APT.11 ”Apostolit ja veljet ympäri Juudeaa kuulivat, että pakanatkin olivat ottaneet vastaan Jumalan sanan.
        12 Pietari selitti: ”Menimme sen miehen taloon, ja hän kertoi meille, kuinka hän oli nähnyt enkelin seisovan hänen huoneessaan ja sanovan: Lähetä Joppeen noutamaan Simon, jota myös Pietariksi kutsutaan;

hän on puhuva sinulle sanoja, joiden kautta sinä pelastut, ja koko sinun perhekuntasi.”

>Noiden sanojen vastaanottaminen pelasti Korneliuksen ja hänen perhekuntansa.
        -

Vuoden 33 helluntaina juutalaiset ja käännynnäiset, jotka jo tunsivat VT:n kirjoitukset, kuulivat Pietarin puhuvan Jeesuksesta, Messiaasta, minkä johdosta 3000 ihmistä APT.2:41 ’ottivat hänen sanansa’ ja heidät ”kastettiin”.

APT.4:4 ”Monet niistä, jotka olivat kuulleet sanan, uskoivat, ja miesten luku nousi noin viiteentuhanteen.”

>Kristillinen kaste edellytti Raamatun ymmärtämistä ja tietoiseen ajatteluun perustuvaa päätöstä tarjoutua Jumalan palvelijaksi, josta julkinen osoitus oli vesikaste.
        Kun Filippos saarnasi samarialaisille he ensin uskoivat ja vasta sitten kastettiin.

APT.8:5-12 ”Filippus meni Samariaan ja saarnasi heille Kristusta. Ja kansa otti yksimielisesti vaarin siitä, mitä Filippus puhui.
        Kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset (mutta eivät vauvat).”

APT.8:34-36 Etiopialainen eunukki oli juutalaiskäännynnäinen ja jolla oli siksi myös tietoa VT:sta ja tosi Luojasta, kuuli ensin Kristuksessa täyttyneiden Raamatun ennustusten selityksen, hyväksyi sen ja halusi sen jälkeen tulla kastetuksi

MATT.28:19, 20 ja APT.1:8 mukaisesti ne, jotka omaksuvat Raamattuun perustuvan opetuksen ja joista tulee opetuslapsia, menevät asianmukaisesti kasteelle.

APT.2- APT.3:15,19 Pietari esitti kuulijoille uuden asian, että syntien anteeksiannon edellytys ollut katuminen ja kastaminen Johanneksen kasteella, vaan katuminen ja kastaminen Jeesuksen nimessä.

>Hän ei sanonut, että kaste itsessään pesisi synnit pois.

Pietari opetti, että pahojen tekojen katuminen ja ”kääntyminen’, Kristuksen tunnustaminen, saivat aikaan syntien anteeksi antamisen; hän ei tässä yhteydessä maininnut kastetta.

APT.3:19 ”Tehkää parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois.”

>Kuulitteko, pikku naperot: teidän täytyy kertoa pirskottajallenne, kun hän kysyy, että oletko ottanut vastaan Jeesuksen, teidän on vastattava selkeästi, että ”Kyllä!”

• Anonyymi00252
        Anonyymi00245 kirjoitti:

Ap 8

Satanistinoita uudestikastaja-inttäjäeksyttäjä näin raamatussa vikisee taas vauvoista kuten pedofiilillä on tapana

Tuossa kastettiin hoviherra

• Anonyymi00253
        Anonyymi00252 kirjoitti:

Satanistinoita uudestikastaja-inttäjäeksyttäjä näin raamatussa vikisee taas vauvoista kuten pedofiilillä on tapana

Tuossa kastettiin hoviherra

Se hoviherra oli kuitenkin lapsi, kun oli mennyt takaisin äitinsä kohtuun ja tullut sitten uudesti pois. Juuri sitä Jeesus hänelle selitti, miten se juttu oikein menee ja lopulta se meni hänelle jakeluun.

• Anonyymi00254
        Anonyymi00247 kirjoitti:

Jokainen todellista tietoa saanut tietää, että varhaisseurakunnan aikana ei kastettu lapsia. Eikö jo terve järkikin sano, että sana perhe/huonekuntansa kastettiin" ei tarkoittanut lapsia?

APT.2 ”Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta".
        JOTKA NYT OTTIVAT HÄNEN SANANSA VASTAAN, (VAIN) NE KASTETTIIN, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
        Ja KAIKKI, JOTKA USKOIVAT, olivat yhdessä.”

APT.10 ”Kesareassa oli mies, nimeltä Kornelius, sadanpäämies niin kutsutussa italialaisessa sotaväenosastossa.
        Hän oli hurskas ja Jumalaa pelkääväinen, niinkuin koko hänen perhekuntansakin.”

>OLIVATKO TUON HUONEKUNNAN VAUVATKIN ”JUMALAA PELKÄÄVÄISIÄ”?

”Kun Pietari oli astumassa sisään, meni Kornelius häntä vastaan. Hän meni sisään ja tapasi monta koolla.
        Kornelius sanoi: ”Teit hyvin, kun tulit. Nyt olemme siis tässä kaikki Jumalan edessä, kuullaksemme kaiken, mitä Herra on käskenyt sinun puhua."

Niin Pietari avasi suunsa ja sanoi: "Nyt minä totisesti käsitän, ettei Jumala katso henkilöön,
        vaan että jokaisessa kansassa se, joka häntä pelkää ja tekee vanhurskautta, on hänelle otollinen.”

>Sanoiko Pietari, että ”koska Jumala ei katso henkilöön, jokaisessa kanssa vauvelit pitää kastaa”?

APT.10 "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta (upottamalla) vedellä näitä?"
        48 Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen.”

APT.11 ”Apostolit ja veljet ympäri Juudeaa kuulivat, että pakanatkin olivat ottaneet vastaan Jumalan sanan.
        12 Pietari selitti: ”Menimme sen miehen taloon, ja hän kertoi meille, kuinka hän oli nähnyt enkelin seisovan hänen huoneessaan ja sanovan: Lähetä Joppeen noutamaan Simon, jota myös Pietariksi kutsutaan;

hän on puhuva sinulle sanoja, joiden kautta sinä pelastut, ja koko sinun perhekuntasi.”

>Noiden sanojen vastaanottaminen pelasti Korneliuksen ja hänen perhekuntansa.
        -

Vuoden 33 helluntaina juutalaiset ja käännynnäiset, jotka jo tunsivat VT:n kirjoitukset, kuulivat Pietarin puhuvan Jeesuksesta, Messiaasta, minkä johdosta 3000 ihmistä APT.2:41 ’ottivat hänen sanansa’ ja heidät ”kastettiin”.

APT.4:4 ”Monet niistä, jotka olivat kuulleet sanan, uskoivat, ja miesten luku nousi noin viiteentuhanteen.”

>Kristillinen kaste edellytti Raamatun ymmärtämistä ja tietoiseen ajatteluun perustuvaa päätöstä tarjoutua Jumalan palvelijaksi, josta julkinen osoitus oli vesikaste.
        Kun Filippos saarnasi samarialaisille he ensin uskoivat ja vasta sitten kastettiin.

APT.8:5-12 ”Filippus meni Samariaan ja saarnasi heille Kristusta. Ja kansa otti yksimielisesti vaarin siitä, mitä Filippus puhui.
        Kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset (mutta eivät vauvat).”

APT.8:34-36 Etiopialainen eunukki oli juutalaiskäännynnäinen ja jolla oli siksi myös tietoa VT:sta ja tosi Luojasta, kuuli ensin Kristuksessa täyttyneiden Raamatun ennustusten selityksen, hyväksyi sen ja halusi sen jälkeen tulla kastetuksi

MATT.28:19, 20 ja APT.1:8 mukaisesti ne, jotka omaksuvat Raamattuun perustuvan opetuksen ja joista tulee opetuslapsia, menevät asianmukaisesti kasteelle.

APT.2- APT.3:15,19 Pietari esitti kuulijoille uuden asian, että syntien anteeksiannon edellytys ollut katuminen ja kastaminen Johanneksen kasteella, vaan katuminen ja kastaminen Jeesuksen nimessä.

>Hän ei sanonut, että kaste itsessään pesisi synnit pois.

Pietari opetti, että pahojen tekojen katuminen ja ”kääntyminen’, Kristuksen tunnustaminen, saivat aikaan syntien anteeksi antamisen; hän ei tässä yhteydessä maininnut kastetta.

APT.3:19 ”Tehkää parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois.”

>Kuulitteko, pikku naperot: teidän täytyy kertoa pirskottajallenne, kun hän kysyy, että oletko ottanut vastaan Jeesuksen, teidän on vastattava selkeästi, että ”Kyllä!”

Kyllä kastettiin lapsia ja kastetaan yhtä

Kyllähän terve järki sanoo että perheeseen kuuluu lapsetkin

• Anonyymi00333
        Anonyymi00254 kirjoitti:

Kyllä kastettiin lapsia ja kastetaan yhtä

Kyllähän terve järki sanoo että perheeseen kuuluu lapsetkin

Totta! En tiedä onko tuo vauvoista kyselevä typerys jotenkin vähän--älyinen

Eilen se ttesi "Mutta siitä huolimatta Raamatussa ei ole yhtään tapausta, jossa olisi kastettu vauvoja." Ja sitten tänään kyseli "Kastettiinkohan tuossa vauva?"

Eikö sillä ole mitään muuta mielessä kuin vauvat?

• Anonyymi00362
        Anonyymi00333 kirjoitti:

Totta! En tiedä onko tuo vauvoista kyselevä typerys jotenkin vähän--älyinen

Eilen se ttesi "Mutta siitä huolimatta Raamatussa ei ole yhtään tapausta, jossa olisi kastettu vauvoja." Ja sitten tänään kyseli "Kastettiinkohan tuossa vauva?"

Eikö sillä ole mitään muuta mielessä kuin vauvat?

Heh heh!

"Eikö sillä ole mitään muuta mielessä kuin vauvat?"???

Milloinkahan nuo kasteenpalvojat tajuavat että olen pedofiili?

• Anonyymi00366
        Anonyymi00362 kirjoitti:

Heh heh!

"Eikö sillä ole mitään muuta mielessä kuin vauvat?"???

Milloinkahan nuo kasteenpalvojat tajuavat että olen pedofiili?

Hienoa että uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa myöntää tuon

Hänen sairas vihansa uskovia kohtaan hehkuu edelleen vahvana, kuten kaikki näkevät

• Anonyymi00531
        Anonyymi00366 kirjoitti:

Hänen sairas vihansa uskovia kohtaan hehkuu edelleen vahvana, kuten kaikki näkevät

Kaikki ovat sen nähneet

• Anonyymi00618
        Anonyymi00531 kirjoitti:

Kaikki ovat sen nähneet

kyllä, ihan kaikki

• Anonyymi00680
        Anonyymi00366 kirjoitti:

kieltämättä rohkeaa

• Anonyymi00363

Ei kukaan kasta Raamatun mukaan kokonaisia perheitä kerralla. Että jos äiti tulla pärähtää uskoon, niin koko katras kastetaan.

Onneksi kukaan ei siinä noudata Raamatun ohjeita, koska siinähän tulisi uskonnon uhreja jos isä vaikka vannoisi sen nimeen että on syntynyt kuralätäköstä ja sitten hänet kastettaisiin perhekuntakasteella.

On tietenkin hyvä vähän soveltaa Raamatun ohjeita eikä ottaa niitä aivan kirjaimelllisesti.

• Anonyymi00466

Kyllä perhekunta kastettiin Raamatussa

• Anonyymi00686
        Anonyymi00466 kirjoitti:

Kyllä perhekunta kastettiin Raamatussa

joo ap teot kertoo niistä

• Anonyymi00364

Eikä se niin tarkkaa ole uudessa liitossa kun ei ole lakia, vaan vain välttämättömät ohjeet. Ohjeesa voi vähän livetä eikä se niin vaarallista ole, ellei kyse ole toisten tappamisesta. Siitä kannattaisi olla tarkkana ja kinastella miten ja ketä tapetaan, mutta ei veden vuoksi kun pitää vain huolen ettei kukaan huku kasteen aikana.

• Anonyymi00579

Niin Raamatussa kastetaan mutta nimenomaan onneksi ei oikeassa elämässä.

Ei se sovi nykyaikaan oikein ollenkaan että ihmisiä mennään kastamaan kun joku toinen tulee uskoon. Siitä syntyy sota nykyaikana jos ihmisiä noin vain viedään kasteelle vaikka ne saattavat uskoa enemmän kuralätäkköön kuin Jumalaan.

Asioita pitää vain soveltaa nykyaikaan eikä hirttäytyä vanhoihin teksteihin ja niin onkin tehty, kun ei ainakaan sellaista missään ole tapahtunut, että jos yksi perheestä tulee uskoon, niin kaikki kastetaan heiltä kysymättä.

Mutta jos halutaan olla raamatullinen, niin täytyisi toimia siten että perhekunnat kastetaan, mutta sitten vain täytyy odottaa että kaikki muutkin tulee uskoon. Sen verran täytyy nykyaikana sovelltaa kun eletään kuitenkin sivistyneessä yhteiskunnassa ja ihminen voi valita uskonsa.

• Anonyymi00581

Uskon vaikuttaa Jumala

• Anonyymi00615
        Anonyymi00581 kirjoitti:

Uskon vaikuttaa Jumala

Mutta Raamatusa ei ole yhtään tapausta, jossa kastetaan vauvoja!

• Anonyymi00616
        Anonyymi00615 kirjoitti:

Taas tuo pedo jankkaa vauvoista

Sillä on joku ihme pakkomielle

• Anonyymi00617
        Anonyymi00615 kirjoitti:

Eikä Raamatussa ole yhtään tapausta, jossa kastetaan suomalaisia!

Jätetäänkö nyt suomaisetkin kastamatta?

• Anonyymi00619
        Anonyymi00617 kirjoitti:

Hyvä pointti! Tuo intttäjä-eksyttäjän jatkuva jankkaaminen ei siis muuta sitä tosi asiaa että lasten kastaminen on raamatullista

• Anonyymi00664
        Anonyymi00616 kirjoitti:

Kyllä, ja se riittää

• Anonyymi00666
        Anonyymi00616 kirjoitti:

Kyllä, ja se riittää

• Anonyymi00668
        Anonyymi00616 kirjoitti:

Kyllä, ja se riittää

• Anonyymi00669
        Anonyymi00616 kirjoitti:

Kyllä, ja se riittää

• Anonyymi00674
        Anonyymi00616 kirjoitti:

Kyllä, ja se riittää

• Anonyymi00681
        Anonyymi00617 kirjoitti:

Suomalset kuuluvat pakanakansoihin. Toisin sanoen samaan ryhmään kuin esimerkiksi Kornelius ja Lyydia, ja kumpikin oli aikuinen!

• Anonyymi00684
        Anonyymi00681 kirjoitti:

Suomalset kuuluvat pakanakansoihin. Toisin sanoen samaan ryhmään kuin esimerkiksi Kornelius ja Lyydia, ja kumpikin oli aikuinen!

Kyllä ja myös lapset kuuluvat pakanakansoihin

• Anonyymi00620

Ei ole muuttanut mitään käskyä

• Anonyymi00682

Opetuslapset menivät ja tekivät aivan kuin Markuksen evankeliumissa on kirjoitettuna: Ja hän (Jeesus) sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä, nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi.
      Ne, jotka näin olivat hajaantuneet, vaelsivat paikasta toiseen ja julistivat evankeliumin sanaa. Sillä monista, joissa oli saastaisia henkiä, ne lähtivät pois huutaen suurella äänellä; ja moni halvattu ja rampa parani.
      Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat.
      Mutta hän pudisti elukan (kyykäärmeen) tuleen, eikä hänelle tullut mitään vahinkoa.
      Ja he odottivat hänen ajettuvan tai äkisti kaatuvan kuolleena maahan. Mutta kun he olivat kauan odottaneet ja näkivät, ettei hänelle mitään pahaa tapahtunut,
      Kirjoitat omaan korvasyyhyysi. MARKUKSEN EVANKELIUMIN KOHTA EI OLE MIKÄÄN JUMALAN ILMOITUKSEN ULKOPUOLINEN LISÄYS.
      Sen sijaan Matteuksen evankeliumin: "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen", on todistettavasti Sanan väännös ja lisäys. Apostolit eivät kastaneet ketään hokemalla: "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen", vaan opetuslapset toimivat aivan kuin Sana opettaa:kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa. Jeesuksen seuraajat olivat tottuneet käyttämään Jeesuksen nimeä jo Herran vaeltaessa maan päällä: Herra, riivaajatkin ovat meille alamaiset sinun nimesi tähden.
      Pietarin mennessä temppeliin hän kohtasi ramman: Niin Pietari sanoi: "Hopeaa ja kultaa ei minulla ole, mutta mitä minulla on, sitä minä sinulle annan: Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimessä, nouse ja käy." Pietari käytti Jeesuksen nimeä: "Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimessä".
      Samoin Pietari käski kastaa Jeesuksen nimeen Korneliuksen perheväen: "hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen."
      Herran Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen Pietari oli kaiken aikaa Jeesuksen kanssa. Näin ollen Pietari tunsi Jeesuksen opetukset. "ilmestyen heille neljänkymmenen päivän aikana ja puhuen Jumalan valtakunnasta". Sanan perusteella voi päätellä ja voi pitää varmana, ettei Jeesus käskenyt kastaa isän ja pojan ja pyhän hengen nimeen.
      SINÄ LUTERILAINEN, ET PYSTY ITSE PERUSTELEMAAN KASTEOPPIASI ET EDES YHDELLÄ RAAMATUN JAKEELLA ETKÄ PYSTY OSOITTAMAAN JEESUKSEN OPETTANEEN KASTAMAAN ISÄN JA POJAN JA PYHÄN HENGEN NIMEEN.
      JEESUKSEN OMIEN SANOJEN MUKAAN PIETARI TIESI, MITÄ JEESUS OLI OPETTANUT:
      Miksi minulta kysyt? Kysy niiltä, jotka ovat kuulleet, mitä minä olen heille puhunut; katso, he tietävät, mitä minä olen sanonut."

• Anonyymi00685

Kyllä, Mrkuksen evankeliumin kohta on Jumalan Sanaa

Siihen voimme luottaa kuten muihinkin kohtiin

• Anonyymi00734
        Anonyymi00685 kirjoitti:

Kyllä, Mrkuksen evankeliumin kohta on Jumalan Sanaa

Siihen voimme luottaa kuten muihinkin kohtiin

Kyllä, uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjän valtava viha kertoo omaa kieltään. Hän haluaa kumota Raamatun Sanan!!!

• Anonyymi00737
        Anonyymi00734 kirjoitti:

Kyllä, uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjän valtava viha kertoo omaa kieltään. Hän haluaa kumota Raamatun Sanan!!!

Siinä ei vauvoista vinkuminenkaan edes auta!

trolli mikä trolli!!

• Anonyymi00683

Sitten oikeastaan vasta voidaan riidellä kasteesta kun jotkut kastaa niin kuin Raamatussa. Perhekunnittain kun jotkut alkaa kastamaan, että jos perheestä pärähtää uskoon, niin kaikki muutkin kastetaan uskoivat sitten saunatottuun tai Aku Ankkaan.

Vasta sen jälkeen oikeastaan voidaan alkaa kiistellä kasteesta kun joku edes kastaa raamatullisesti.

Siihen asti kaikki on vain pelkkää suunpiekstäntää ilman tietoakaan raamatullisuudesta.

• Anonyymi00697

Se on muutettu juutalaisten tahdon mukaan, koska he eivät usko Jeesukseen.

• Anonyymi00735

ei sitä ole muutettu

• Anonyymi00738

Hienoa että näemme nyt että kyseistä kohtaa EI ole muutettu

Jumala suojelee Sanaansa!

• Anonyymi00739

Hänen Sanansa on TOTUUS!

Ketjusta on poistettu 572 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo räyhää: kansan on muututtava

Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san
      Maailman menoa
      312
      3665
    2. Muovikassikartelli

Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell
      Talousrikokset
      30
      2027
    3. Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta

Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.
      Maailman menoa
      44
      1656
    4. Mikä tekee sen

Vetovoiman kaivatussasi?
      Ikävä
      87
      1523
    5. Hallintooikeus..

"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.
      Pyhäjärvi
      99
      1319
    6. Harmittaako joku

Harmittaako joku asia tai asiat, mitä on tapahtunut tai jäänyt tapahtumatta?
      Ikävä
      145
      1205
    7. Miksi et vain uskalla!?

On niin ikävä...
      Ikävä
      81
      1074
    8. Olen rakastunut

varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.
      Ikävä
      98
      1063
    9. Jos se joskus oli molemminpuolista

niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.
      Ikävä
      61
      787
    10. Laita nyt se viesti

Tiedän että haluat tavata. Kirjoitat, pyyhit, kirjoitat... Lähetä se viesti 😗
      Ikävä
      52
      749
    Aihe