Kahvikekkerit

Anonyymi-ap

TV:n aamuohjelmassa juttelivat, missä järjestyksessä kaikki "seitsemän
sortin" kahvileivät pitäisi syödä. Paras kahvileipä viimeiseksi. Moni syö
kuitenkin sen ensimmäiseksi ja "hoitelee linjojaan".

Koska itse en enää kahvileivästä välitä, niin muistelen lapsuusaikoja kun
luonamme asuvalla mummolla oli lapsen silmin katsottuna omituisia
kahvinjuontirituaaleja. Hän kaatoi kahvia aluvadille, laittoi sokeripalan
(toppasokeria) huuliensa väliin. "lierautti" kämmenellään olevaa kahvivatia ja
imi kahvia sokerin läpi! Jos oli pullaa, niin hän kasteli pullaa ensin kahvissa,
ennenkuin puraisi (?) hampaattomalla suullaan palan.

Olin myös tehnyt havainnon, että jos oltiin kylässä, niin aikaihmiset laittoivat
lopulta kahvikupin ylösalaisin vadille merkiksi, että nyt riittää. Ja emäntä
yritti vielä tuputtaa: "no kyllä sinä vielä yhden jaksat" ja vieras muka vasta-
hakoisesti: "no laita sitten puoli kuppia, kyllä tämä jo olis riittäny"!
Olikohan se jotakin käyttäytymispeliä, joka kuului kuvioihin, ettei vaikuttaisi
kovin ahneelta. Sota-ajan jälkeen oli tarjoilut useimmiten vaatimattomat.

Kahvi oli säännöstelyn alla. Joillakin oli sukulaisia Amerikassa ja jos tiedettiin,
että jollekin oli tullut paketti Atlantin toiselta puolelta, niin silloin saattoi olla
yllätysvieraita pirtin penkillä peukaloita pyörittämässä!
/MdK

3

143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mummoni kahvipöydästä muistan kuohkean , munista ja sokerista varpuvispilällä vatkatun kakun ja muhkeat pullapitkot, sokerikahvilla tummahkoiksi voidellut. Isoja kovahkoja Hannatädin kakkuja oli usein myös , taisi olla kermaan leivottuja, murenivat kivasti maitoon. Pullapitkoista tehtiin myös korppuja, joita kastettiin kahviin. Lapset saivat pullamössöä pieneen kahvitilkkaan. Mummolla ja ukilla oli pienet puukot, joilla he leikkasivat leivänpaloja ja pullankantteja , ja ainakin vaari laittoi kahviinsa voita.

      Nykyisin kestitykset ovat muuttaneet muotoaan, kahvia seitsemän sortin makeitten leivonnaisten kanssa ei taideta juurikaan harrastaa. Esimerkiksi lakkiaisjuhla on monipuolisen buffet-tarjoilun tapainen, salaatit ja "suolaiset palat" suosittuja, voi olla kalasta monenlaista tarjottavaa, makeina voi olla erilaisia juustokakkuja, hedelmä- ja marjapitoisia herkkuja.

      Äidin juhlakahvipöydässä oli ainakin vielä 60-luvun alussa valokuvissakin iso pullarinkilä, sen sisällä kaneliässiä ja lusikkaleipiä, lisäksi tiikerikakkua ja kermalla tai voikreemillä päällystetty täytekakku. Tarjolla oli usein myös pieniä munariisipasteijoita tai lohivoileipiä ja mehua isot kannulliset. Muistan, kun voileipäkakku ilmaantui nuoremman siskoni lakkiaisiin, se oli uutuus 70-luvun alussa.

      Nykyisin kutsun vieraita mielellään lounaalle tai päivälliselle, kahvia jonkin makean leivonnaisen kanssa tarjoan jälkiruuaksi. Ex-tempore piipahtaville vieraille on pakkasessa omatekoista pullaa ja jäätelöstä saa aina herkullisen tarjottavan. Kahvitteluja olen järjestämässä viikottain diakoniapiirin puitteissa, yksi laji kahvileipää riittää hyvin. En minäkään makeaa paljoa himoitse, mutta kyllä pullakahvit kerran päivässä sopivat rytmiini ja terveydelleni, leipominenkin on mukavaa ja tietää mitä leivonnainen sisältää. Juhlat on juhlia, silloin voi joustaa ja viettää myös makujen juhlaa.

      • Anonyymi00001

        Kotirouvavuosiltani muistan, että ympäristön tapojen mukaan oli
        minullakin "sen seitsemän sortin leivonnaisia" varastossa yllätys-
        kahvittelujen varmistamiseksi. Nyt on diabetes pidettävä kurissa
        ja yllätysvieraat ovat tässä iässä harvinaisia, joten tarjoamiset ovat
        tätä nykyä enemmän pikkusuolaisen puolella.

        Aamu-tv:stä tuli mieleen minkälaiselta esim. 60-luvulla kahvipöytä
        näytti. Oli "oikeat kahvikupit", eikä mukit, niinkuin nykyään on
        tavallisempaa tuttavia kahvitellessa. Oli riisipaperiset lautasliinat
        nätisti aseteltu kuppien kaveriksi. Eihän niistä paljon ollut sormien
        pyyhkimiseen, olivat vaan siinä silmänilona. Nykyään saattaa
        talouspaperirulla olla pöydän nurkalla kaiken varalta. Lautasliinatkin
        ovat käytönkestäviä.

        Ennen termoskannujen tuloa oli kahvipannu tai -kannu kahvimyssyn
        alla. Ensimmäinen termoskannuni on 1970-luvulta. Se on kirkkaan-
        vihreä ja vieläkin käytössä ja toimii moitteettomasti.

        Kerroit tuosta äitisi pullarinkilästä ja sen keskellä olleista pikkuleivon-
        naisista. Keski-Suomessa leivottiin yleensä tuollainen rinkilä ja keskusta
        täytettiin pikkuleivonnaisilla, kun mentiin katsomaan jonkun vauvaa
        synnytyksen jälkeen. Tuliaisia sanottiin "rotinoiksi". Perinne saattoi
        vaihdella paikkakunnasta riippuen. Leivonnaisten sijasta vietiin ehkä
        jotakin äidiksi tulleen mieliruokaa.


    • Anonyymi00002

      Tuttuja juttuja kaikkien teidän tarinoissa. Mukava lukea ja muistella. Kahvipöytien oli tapana notkua ennenvanhaan, onneksi ei enää. Itsekin tarjoan mieluummin ruokaa ja kahvin kanssa vain jotain pikkuhyvää jälkiruuaksi. Joskus kauan sitten taisin olla 'kuuluisa' sokerileivonnaisista jonkun sukulaisen mukaan.

      Kursailu kuului tosiaan asiaan silloin ennen, kukaan ei olisi kehdannut tulla pöytään ensin ja olla aloittaja. Kolmannella pyyntökerralla vasta alkoi tapahtua ja siihenkin tarvittiin jo äänen voimakkuuden nostoa.

      Rotinat taitavat olla karjalaisten perinne. Meirän muori - pohojalaanen - oppi kyllä karjalanpiirakoiden teon oikein hyvin ja niitä meni moniaita kertoja pikkuvavuvaperheille muitten lahjojen mukana. Joskus pullarinkilän keskellä.

      Meillä kahvikupin alusvati oli tassi. Liekö muille tuttu juttu. Entä sulaani, se paikka, jossa pullat ja leivät yms. säilytettiin, siis ruokakomero.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      127
      1316
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      100
      1013
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      944
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      927
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      299
      807
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      97
      770
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      37
      673
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      55
      613
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      141
      602
    Aihe