Luinpa äsken oudon asian. Olin vielä äsken uskossa, nyt vain luulossa. Oli Me Naisissa teksti, jossa väitettiin, että poni ei ole pieni hevonen. Onhan se! Ensin syntyy varsa ja siitä kehittyy poni ja siitä hevoinen. Nyt on toimittajalta jäänyt Darwinit lukematta.
https://www.is.fi/menaiset/vapaalla/art-2000011888759.html
Luulen - siis elän!
4
189
Vastaukset
- Anonyymi00001
Olet kokonaan väärässä, poni on oma matalan mallinen hevosrotunsa. Molemmat kyllä kuuluvat turvallisiin hevoseläimiin. Varsa on hevosen poikanen.
Ruunan merkitystä en ala tarkemmin selittämään ettet menetä yöuniasi.- Anonyymi00003
Entäs laavan?
Olen kyllä kuullut, että vuosittain ruunataan ravikuningas ja ravikuningatar. Parhaimmat on ruunattu jopa seitsemänä vuonna peräkkäin.
Luulo on korkeampi voima kuin tieto, joten ymmärrän luulottomuutesi.
Kaikki toimii luulon varassa; taloudessa pörssit saattavat romahtaa pienestäkin luulosta, sodat alkavat kun luullaan, että läheinen tai kaukainen maa on helppo nakki. Yksilöt ne vasta perustavatkin elämänsä luulojen varaan; olen ruma tai kaunis, en pärjää tietyssä tilanteessa, olen huono sängyssä, mutta hyvä sohvalla, luulen, että uskon oikein, olen oikeassa, olen sairas, maailma on totta, olen olemassa.
Miksi on olemassa sitten hevostalleja, mutta ei ponitalleja? Miksi hevostalleilla on usein poneja? Ne ovat samaa lajia. Miksi eivät ponit juokse rataa ympäri - koska ne ovat niin nuoria!- Anonyymi00002
Hevosilla, kuninkaallisilla ja misseillä on siis se(kin) yhteys että kaikki on ruunattu asemaansa?
Se on myös totta että ponit ovat nuoria ennenkuin tulevat vanhoiksi. Näin tulee siis todistetuksi se, että luulo ei todellakaan ole tiedon väärtti. Mikä sitten milloinkin on "väärtti", onkin jo hankalampi juttu.
Tieto yleensä kumoaa luulon, mutta koska mikään ei ole välttämättä totta, joudumme pohtimaan totuuksien paremmuutta eräänlaisten dilemmojen kautta. Tämä johtaa jatkuviin valintoihin erilaisten luulemisten välillä. Luulevaisuus on siis yleisempää kuin tietäväisyys. Kaikki maailman uskonnolliset oppijärjestelmätkin todistavat luulevaisuuden kuitenkin olevan mahtava voima. Melkein verrattavissa trumpistiseen voimaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan
Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html1754961Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?
Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,184336Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa
Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/593769993077Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa
Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana2482910Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien1432842- 522481
- 271909
- 341713
- 201693
- 631677