Poijun asento

Arska

Mulla on poijun paino varmasti riittävä pohjassa, vanha öljytynnyri valettu betonilla. Poiju on kovamuovia 35 L ja kiinni 10 mm ketjulla pohjaan. Miten poijun saa pysymään pystyssä? Veden korkeus vaihtelee noin 1 m kesän aikana. Onko ketjua aina kiristettänä syksyä kohti? Onko poijun alla oltava oma erillinen pieni paino pitämään se pystyssä? Miten painava? 20-30 kg? Jokin levypaino?
Tiedosta kiitollinen

40

8771

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onnistuu

      Sinähän järkeilit jo itse itsellesi vastauksen. Eli laita paino sinne kettinkiin minkä se poiju jaksaa kantaa, ei yli 35kg koska muuten poijusi painuu pohjaan. Kokeile ensin vaikka kymmenen kilon painolla ja lisää jos ei riitä...

      • Arska

        Kiitos, kaipasin näköjään vaan vahvistusta.


    • Hasse

      Huomaa kuitenkin, että betonilla täytetty öljytynnyri ei ole kovinkaan raskas vedessä. Itse asiassa se alittaa painollaan kaikki suositukset. Sen vuoksi siihen ei kannata panna kovinkaan suurta venettä kiinni, jos paikka on vähänkään avoin tuulelle.

      • Pikkuvene

        Suunnitelmissa oli rakentaa poiju ensitalven aikana.
        Betonilla täytetty tynnyri oli kanssa mielessä...

        Mutta mutta, mitäs nuo ns. suositukset painon kooksi ovat? Kuvittelin, että tynnyrilä olisi normaali 400-500kg uisteluvene pysynyt paikallaan.

        Eikös tuo tynnyri paina vedessä vähäntäänkin sen parisataa kiloa?

        Mutta joo, kysymäni piti siis, että mistä löydän jotain virallista ohjeistusta hommaan?


      • Keveys/paino
        Pikkuvene kirjoitti:

        Suunnitelmissa oli rakentaa poiju ensitalven aikana.
        Betonilla täytetty tynnyri oli kanssa mielessä...

        Mutta mutta, mitäs nuo ns. suositukset painon kooksi ovat? Kuvittelin, että tynnyrilä olisi normaali 400-500kg uisteluvene pysynyt paikallaan.

        Eikös tuo tynnyri paina vedessä vähäntäänkin sen parisataa kiloa?

        Mutta joo, kysymäni piti siis, että mistä löydän jotain virallista ohjeistusta hommaan?

        Vanha fysiikan laki sanoo...
        "kappale kevenee vedessä sen verran, mitä sen syrjäyttämä vesimäärä on"...

        Tää noin ylimalkaan sanottuna tarkoittaa, että tynnyri kevenee n. 210 kiloa siitä mitä se maalla painaa.


      • Arska
        Keveys/paino kirjoitti:

        Vanha fysiikan laki sanoo...
        "kappale kevenee vedessä sen verran, mitä sen syrjäyttämä vesimäärä on"...

        Tää noin ylimalkaan sanottuna tarkoittaa, että tynnyri kevenee n. 210 kiloa siitä mitä se maalla painaa.

        Vanha kunnon Archimedes. Jotain hyötyä koulun fysiikastakin :))


      • Pikkuvene
        Keveys/paino kirjoitti:

        Vanha fysiikan laki sanoo...
        "kappale kevenee vedessä sen verran, mitä sen syrjäyttämä vesimäärä on"...

        Tää noin ylimalkaan sanottuna tarkoittaa, että tynnyri kevenee n. 210 kiloa siitä mitä se maalla painaa.

        Ja kun betonin ominaispaino liikuu jossakin 2.5-3.0 paikkeilla laadusta riippuen niin tynnyri painaa vedessä 2.75x200-210kg=340kg

        Eli siis se kysymys oli, että paljonko sitä painoa siellä vedessä tarvitaan, että tollanen pikkuvene pysyy kovallakin tuulella paikallaan.


      • kaikki on suhteellista

        McGraw-Hill Encyclopedia of Science and Technology. "Volume generally assumed for the density of hardened concrete is 150 lb./ft3. (2400 kg/m3)"

        Meriveden tiheys 1.05 kg/dm3.

        eli vedessä 200*(2.4-1.05)= 270 kg (paino vedessä)

        Ankkurin suositus (katsastuspaino) on L B D eli pituus(m) leveys(m) paino(tonni) mikä esim tyypilliselle 30 jalkaiselle purjeveneelle antaa tulokseksi 15 kg. Ja sillä pysyy. Onhan 15 kg hieman kevyempi kuin 270 kg?

        Mistä ihmeen suosituksista puhut? Voisitko antaa jotain kirjallisuusviitteitä? Mitä itse suosittelet poijupainoksi? Omakotitalo täytettynä valuraudalla? (raudan tiheys 7.65 kg/dm3, graniitin 3.5 kg/dm3... jos haluat tehdä jotain asiallisia laskelmia höpötyksen sijasta!)

        PS. Jos tynnyri olisi täytetty kevytbetonilla (tiheys 1750 kg/m3) se painaisi "ainoastaan" 140 kg vedessä. Sekin riittää melko suurelle veneelle.


      • Hasse
        kaikki on suhteellista kirjoitti:

        McGraw-Hill Encyclopedia of Science and Technology. "Volume generally assumed for the density of hardened concrete is 150 lb./ft3. (2400 kg/m3)"

        Meriveden tiheys 1.05 kg/dm3.

        eli vedessä 200*(2.4-1.05)= 270 kg (paino vedessä)

        Ankkurin suositus (katsastuspaino) on L B D eli pituus(m) leveys(m) paino(tonni) mikä esim tyypilliselle 30 jalkaiselle purjeveneelle antaa tulokseksi 15 kg. Ja sillä pysyy. Onhan 15 kg hieman kevyempi kuin 270 kg?

        Mistä ihmeen suosituksista puhut? Voisitko antaa jotain kirjallisuusviitteitä? Mitä itse suosittelet poijupainoksi? Omakotitalo täytettynä valuraudalla? (raudan tiheys 7.65 kg/dm3, graniitin 3.5 kg/dm3... jos haluat tehdä jotain asiallisia laskelmia höpötyksen sijasta!)

        PS. Jos tynnyri olisi täytetty kevytbetonilla (tiheys 1750 kg/m3) se painaisi "ainoastaan" 140 kg vedessä. Sekin riittää melko suurelle veneelle.

        Poijupainojen suosituksia voi tiirailla vaikka vakuutusyhtiöiden "Veneen kiinnittäminen" (tai "Veneen kiinnitys" en muista varmasti) -vihkosesta. Vihkosta ei ole tässä nyt käsillä, mutta vakuutusyhtiöstä varmasti saa. Omani on venemessuilta. Pohdin myös betonitäytteistä tynnyriä, mutta ohjeistus tyrmäsi sen. Jos mukana on paljon rautaa tai isoja kiviä (siten, että eivät kuitenkaan koske reunoja), niin tiheys suurenee ja paino vedessä on siten suurempi. Voi myös kysyä Marinetekistä tai vastaavasta poijuja asentavasta liikkeestä. Heidän minimibetonipainot ovat muistaakseni 800 kg ilmassa. Siitä voi sitten laskea, että tynnyri on liian pieni, vaikke tosin kovinkaan paljon. Pienelle veneelle suojaisessa paikassa voi riittää, mutta siis suosituksia pienempi kuitenkin. Ankkurin pito perustuu sen muotoon ja siihen, että veto on aina samaan suuntaan. Tynnyri ei varmasti tartu kiinni, ellei sitä jotenkin avusta...


      • Hapa
        kaikki on suhteellista kirjoitti:

        McGraw-Hill Encyclopedia of Science and Technology. "Volume generally assumed for the density of hardened concrete is 150 lb./ft3. (2400 kg/m3)"

        Meriveden tiheys 1.05 kg/dm3.

        eli vedessä 200*(2.4-1.05)= 270 kg (paino vedessä)

        Ankkurin suositus (katsastuspaino) on L B D eli pituus(m) leveys(m) paino(tonni) mikä esim tyypilliselle 30 jalkaiselle purjeveneelle antaa tulokseksi 15 kg. Ja sillä pysyy. Onhan 15 kg hieman kevyempi kuin 270 kg?

        Mistä ihmeen suosituksista puhut? Voisitko antaa jotain kirjallisuusviitteitä? Mitä itse suosittelet poijupainoksi? Omakotitalo täytettynä valuraudalla? (raudan tiheys 7.65 kg/dm3, graniitin 3.5 kg/dm3... jos haluat tehdä jotain asiallisia laskelmia höpötyksen sijasta!)

        PS. Jos tynnyri olisi täytetty kevytbetonilla (tiheys 1750 kg/m3) se painaisi "ainoastaan" 140 kg vedessä. Sekin riittää melko suurelle veneelle.

        Nyt ei kyllä kannata sekoittaa tuota katsastussääntöjen laskukaavaa ankkuripainolle tähän tynnyrin painoon. Ankkurin pito-ominaisuudet perustuvat lähinnä ankkurin muotoon ja kykyyn kaivautua pohjaan - ankkurin paino edesauttaa tietty kaivautumista.

        Pyöreä tynnyri ei pahemmin pohjaan kaivaudu (ellei pohja ole TODELLA pehmeää mutaa ;) Tynnyri kannattaakin lävistää jollain harjateräksen tms. pätkillä. Suuntaa-antavia painosuosituksia voi katsoa esim. A-laiturien mittataulukosta http://www.a-laiturit.fi/Mittataulukko.htm


      • sekoita asioita
        Hapa kirjoitti:

        Nyt ei kyllä kannata sekoittaa tuota katsastussääntöjen laskukaavaa ankkuripainolle tähän tynnyrin painoon. Ankkurin pito-ominaisuudet perustuvat lähinnä ankkurin muotoon ja kykyyn kaivautua pohjaan - ankkurin paino edesauttaa tietty kaivautumista.

        Pyöreä tynnyri ei pahemmin pohjaan kaivaudu (ellei pohja ole TODELLA pehmeää mutaa ;) Tynnyri kannattaakin lävistää jollain harjateräksen tms. pätkillä. Suuntaa-antavia painosuosituksia voi katsoa esim. A-laiturien mittataulukosta http://www.a-laiturit.fi/Mittataulukko.htm

        Tuo linkkisi antaa suosituksia laiturin kiinnityksistä, ei veneen!

        Betoniponttoonin paino on tyypillisesti 10-40 tonnia (troolarin paino) ja sen on kestettävä rasitus vaikka tuuli tulisi suoraan sivusta (päinvastoin kuin vene joka poijussa on aina keula tuulta päin). Lisäksi kovin suurta liikettä ei ole suositeltavaa.

        Vastauksellasi kerroit aika paljon tietämisestäsi. Kerropa nyt vielä mikä se oikea poijupaini olisi?

        (idiootti)


      • Näin on
        sekoita asioita kirjoitti:

        Tuo linkkisi antaa suosituksia laiturin kiinnityksistä, ei veneen!

        Betoniponttoonin paino on tyypillisesti 10-40 tonnia (troolarin paino) ja sen on kestettävä rasitus vaikka tuuli tulisi suoraan sivusta (päinvastoin kuin vene joka poijussa on aina keula tuulta päin). Lisäksi kovin suurta liikettä ei ole suositeltavaa.

        Vastauksellasi kerroit aika paljon tietämisestäsi. Kerropa nyt vielä mikä se oikea poijupaini olisi?

        (idiootti)

        Kyllä tuo A-laitureitten mitoitustaulukko on nimeomaan poijulle. 800 kg ilmassa on siis suositus.


      • kohtalon lapsi
        Hasse kirjoitti:

        Poijupainojen suosituksia voi tiirailla vaikka vakuutusyhtiöiden "Veneen kiinnittäminen" (tai "Veneen kiinnitys" en muista varmasti) -vihkosesta. Vihkosta ei ole tässä nyt käsillä, mutta vakuutusyhtiöstä varmasti saa. Omani on venemessuilta. Pohdin myös betonitäytteistä tynnyriä, mutta ohjeistus tyrmäsi sen. Jos mukana on paljon rautaa tai isoja kiviä (siten, että eivät kuitenkaan koske reunoja), niin tiheys suurenee ja paino vedessä on siten suurempi. Voi myös kysyä Marinetekistä tai vastaavasta poijuja asentavasta liikkeestä. Heidän minimibetonipainot ovat muistaakseni 800 kg ilmassa. Siitä voi sitten laskea, että tynnyri on liian pieni, vaikke tosin kovinkaan paljon. Pienelle veneelle suojaisessa paikassa voi riittää, mutta siis suosituksia pienempi kuitenkin. Ankkurin pito perustuu sen muotoon ja siihen, että veto on aina samaan suuntaan. Tynnyri ei varmasti tartu kiinni, ellei sitä jotenkin avusta...

        Suositukset 800 kg ilmassa...? Mistä keksit nämä jutut? Laske hieman minkä kokoinen murikka se olisi! Kesämökille!

        Teit aika tyhmän kommentin. Se voidaan unohtaa. Pääasia on että et johda ihmisiä harhaan typeryyksilläsi. Kyllä se 200l tynnyri pitää veneen kuin veneen paikoillaan.


      • Hasse
        kohtalon lapsi kirjoitti:

        Suositukset 800 kg ilmassa...? Mistä keksit nämä jutut? Laske hieman minkä kokoinen murikka se olisi! Kesämökille!

        Teit aika tyhmän kommentin. Se voidaan unohtaa. Pääasia on että et johda ihmisiä harhaan typeryyksilläsi. Kyllä se 200l tynnyri pitää veneen kuin veneen paikoillaan.

        Jos tuntuu siltä, että 800 kg ilmassa on liian iso paino sinulle, niin pane sitten pienempi. Kerroin vain vakuutusyhtiöiden ja näköjään myös A-laiturit oy:n suosituksen. Kukin tekee itse päätöksensä. 100 000 euron ja 6 tn veneen voi varmasti kiinnittää 2 kg naara-ankkurilla, mutta vakuutusyhtiöt sitä eivät suosittele. Turvatyynykin on turha varuste suurimmassa osassa autoista. Harva sitäkään tarvitsee. En minä ketään harhaan johda. Vaikka haluatkin panna poijullesi pienemmän painon, niin älä väitä, että suositukseni on väärä. Siitä on sentään kirjallista dataa tässäkin keskustelussa ja A-laiturit varmasti vahvistavat tiedon.

        Sanoisin, että tyhmä on se, joka kiinnittää veneensä huonosti, mutta vielä tyhmempi on se, joka ei usko asiasta annettua suositusta. Kaikkein tyhmin on kuitenkin se, joka väittää, että suositus on huono ilman mitään laskelmia tai tutkimuksia. Tee niin kuin haluat. Muille suosittelen edelleen suositusten mukaista kiinnitystä.


      • Pena
        kaikki on suhteellista kirjoitti:

        McGraw-Hill Encyclopedia of Science and Technology. "Volume generally assumed for the density of hardened concrete is 150 lb./ft3. (2400 kg/m3)"

        Meriveden tiheys 1.05 kg/dm3.

        eli vedessä 200*(2.4-1.05)= 270 kg (paino vedessä)

        Ankkurin suositus (katsastuspaino) on L B D eli pituus(m) leveys(m) paino(tonni) mikä esim tyypilliselle 30 jalkaiselle purjeveneelle antaa tulokseksi 15 kg. Ja sillä pysyy. Onhan 15 kg hieman kevyempi kuin 270 kg?

        Mistä ihmeen suosituksista puhut? Voisitko antaa jotain kirjallisuusviitteitä? Mitä itse suosittelet poijupainoksi? Omakotitalo täytettynä valuraudalla? (raudan tiheys 7.65 kg/dm3, graniitin 3.5 kg/dm3... jos haluat tehdä jotain asiallisia laskelmia höpötyksen sijasta!)

        PS. Jos tynnyri olisi täytetty kevytbetonilla (tiheys 1750 kg/m3) se painaisi "ainoastaan" 140 kg vedessä. Sekin riittää melko suurelle veneelle.

        No, ei se vesi noin tiheätä ole, ei edes valtamerissä...


      • Jake
        kohtalon lapsi kirjoitti:

        Suositukset 800 kg ilmassa...? Mistä keksit nämä jutut? Laske hieman minkä kokoinen murikka se olisi! Kesämökille!

        Teit aika tyhmän kommentin. Se voidaan unohtaa. Pääasia on että et johda ihmisiä harhaan typeryyksilläsi. Kyllä se 200l tynnyri pitää veneen kuin veneen paikoillaan.

        Älkää nyt hyvät ihmiset lähtekö pelleilemään tynnyriankkureilla (jollette ole pikkujärvellä, ja kyseessä on kanootti).

        - 17 jalan paatti tarvitsee 500kg VEDESSÄ
        - 36 jalan paatti tarvitsee 2000kg VEDESSÄ

        200kg:llä pysyy kunnon tuulessa ja aallokossa ehkä radio-ohjatta paatti...

        Betonille paino vedessä on 0.55 x paino ilmassa, ja vaikkapa garniitille 0.64 x paino ilmassa.


      • lisätäkseni
        Jake kirjoitti:

        Älkää nyt hyvät ihmiset lähtekö pelleilemään tynnyriankkureilla (jollette ole pikkujärvellä, ja kyseessä on kanootti).

        - 17 jalan paatti tarvitsee 500kg VEDESSÄ
        - 36 jalan paatti tarvitsee 2000kg VEDESSÄ

        200kg:llä pysyy kunnon tuulessa ja aallokossa ehkä radio-ohjatta paatti...

        Betonille paino vedessä on 0.55 x paino ilmassa, ja vaikkapa garniitille 0.64 x paino ilmassa.

        Lisätäkseni vielä tähän että systeemihän on tasan niin kestävä kuin sen heikoin lenkki. Tarkoitan siis sitä että vaikka upotatte pari tonnia tavaraa sinne hiekkamutiin, joka tasan varmaan pitää, niin hankkikaa myös muut kiinnitysvälineet sen mukaan. Vanhat ja kuluneet köydet eivät kestä sen paremmin kuin piilteeman sakkelitkaan, tuskinpa ne veneen knaapitkaan nyt niin lujassa on, tietty laatuveneessä on... Kiinnitysköysiin ehdottomasti laitettava jokin vaimentava kumi/jousi ottamaan pistekuorma pois...


      • nussimista
        Pena kirjoitti:

        No, ei se vesi noin tiheätä ole, ei edes valtamerissä...

        "Density and Weight." Compton's Interactive Encyclopedia. Copyright © 1994, 1995, 1996, 1997 The Learning Company, Inc. "Seawater is usually some 3.5 percent heavier than fresh water because it contains about 35 pounds of salts in each 1,000 pounds of water" 1035 kg/m3.

        Pyöristettynä kahteen desimaaliin: 1.05 kg/dm3. Itämeren vähäsuolisessa vedessä tiheys on pienempi, järvillä vielä pienempi 1.0 kg/dm3. Raskaan veden, deuteriumin, tiheys on 1.11 kg/dm3.

        Riippumatta mikä näistä tiheyksistä käyttää, laskentani lopputulos olisi suurin pirtein sama (voit itse kokeilla jos laskutaitosi on parempi kuin sinun suhtellisuustajuusi)

        "Ajatteleminen ei ole kielletty!"


      • järkeä
        Jake kirjoitti:

        Älkää nyt hyvät ihmiset lähtekö pelleilemään tynnyriankkureilla (jollette ole pikkujärvellä, ja kyseessä on kanootti).

        - 17 jalan paatti tarvitsee 500kg VEDESSÄ
        - 36 jalan paatti tarvitsee 2000kg VEDESSÄ

        200kg:llä pysyy kunnon tuulessa ja aallokossa ehkä radio-ohjatta paatti...

        Betonille paino vedessä on 0.55 x paino ilmassa, ja vaikkapa garniitille 0.64 x paino ilmassa.

        "36 jalkainen tarvitsee 2000 kg..."

        ...eli sinä väität pokkana että tuollainen vene (oma paino n 6-7 t) tarvitsee 8 kpl betonitäytteistä tynnyriä pysyäkseen paikalla?!?

        Hei halloo!!

        "Pyörä pyörii mutta hamsteri on kuollut!"


      • Pena
        järkeä kirjoitti:

        "36 jalkainen tarvitsee 2000 kg..."

        ...eli sinä väität pokkana että tuollainen vene (oma paino n 6-7 t) tarvitsee 8 kpl betonitäytteistä tynnyriä pysyäkseen paikalla?!?

        Hei halloo!!

        "Pyörä pyörii mutta hamsteri on kuollut!"

        Jos et oikeaa tieto usko, niin mene muualle urputtamaan. Jos kyseessä on pelkkä paino (eli ei ankkurimallinen paino), niin 36 jalkainen paatti vaatii kyllä tuon 2 tonnia.

        Ehkä pieni esimerkki valottaa vähätietoisellekin asiaa: 2 tonnia vastaa 36 jalkaisessa paatissa syväydessä alle 15 cm. Eli, aika pieni aalto jaksaa nykäistä 2 tonnia meren pohjasta. Kun mukana on poiju, kentti ja köysi tuomassa joustoa, niin 2 t sitten käytännössä riittää.

        Jos kyseessä on ankkurimainen paino, jossa on myös mekaanista pitoa, niin valmistajalta löytyy mitoitusohje. Sillloin alle 2 t riittää.

        Tämä on hyvä esimerkki siitä, miksi nykyisen tapahtuu niin paljon veneonnettomuuksia: meren voimaa eivät aloittelijat ymmärrä.


      • Milla
        nussimista kirjoitti:

        "Density and Weight." Compton's Interactive Encyclopedia. Copyright © 1994, 1995, 1996, 1997 The Learning Company, Inc. "Seawater is usually some 3.5 percent heavier than fresh water because it contains about 35 pounds of salts in each 1,000 pounds of water" 1035 kg/m3.

        Pyöristettynä kahteen desimaaliin: 1.05 kg/dm3. Itämeren vähäsuolisessa vedessä tiheys on pienempi, järvillä vielä pienempi 1.0 kg/dm3. Raskaan veden, deuteriumin, tiheys on 1.11 kg/dm3.

        Riippumatta mikä näistä tiheyksistä käyttää, laskentani lopputulos olisi suurin pirtein sama (voit itse kokeilla jos laskutaitosi on parempi kuin sinun suhtellisuustajuusi)

        "Ajatteleminen ei ole kielletty!"

        Kyllä sitä kirjoja on luettu, mutta pyöristää et osaa, jos 1.035 -> 1.05.


      • vesifysiikkaa
        nussimista kirjoitti:

        "Density and Weight." Compton's Interactive Encyclopedia. Copyright © 1994, 1995, 1996, 1997 The Learning Company, Inc. "Seawater is usually some 3.5 percent heavier than fresh water because it contains about 35 pounds of salts in each 1,000 pounds of water" 1035 kg/m3.

        Pyöristettynä kahteen desimaaliin: 1.05 kg/dm3. Itämeren vähäsuolisessa vedessä tiheys on pienempi, järvillä vielä pienempi 1.0 kg/dm3. Raskaan veden, deuteriumin, tiheys on 1.11 kg/dm3.

        Riippumatta mikä näistä tiheyksistä käyttää, laskentani lopputulos olisi suurin pirtein sama (voit itse kokeilla jos laskutaitosi on parempi kuin sinun suhtellisuustajuusi)

        "Ajatteleminen ei ole kielletty!"

        Miten painavaa on sitten tritiumvesi?

        Anyway, meriveden tiheys laskelmissa (esim. laivojen vakavuuslaskelmat) on 1.025. Itämerellä käytetään 1.005. Tuo sinun kirjasi, joka väittää, että meriveden tiheys on 1035 kg/dm3 on väärässä (vai keksitkö tuon itse?).

        Merivedessä on 3.5% suolaa (valtameret), mutta tiheydeksi on meren pinnalla 1.025-1.027 ja syvällä 1.028.

        Pyöristysvirheesi jo mainittiinkin aiemmin.


      • oikeassa
        Milla kirjoitti:

        Kyllä sitä kirjoja on luettu, mutta pyöristää et osaa, jos 1.035 -> 1.05.

        1.035 pyristettynä kahteen desimaaliin on 1.04.

        tiheys paino vedessä (kg)
        1.000 280
        1.035 273
        1.050 270

        eli ero suurimman ja pienimmän arvon välillä on 3.7 % (eli sillä ei ole mitään seksuaallista merkitystä). Paljon tärkeämpi olisi huomioida miten paljon armeerausrautaa on tynnyrissä, onko betonissa täytekiviä (raskaampia kuin betoni) tynnyrin omaa painoa jne.

        Lisäksi oikealla poijun tilavuudella ja kettingin painolla on vielä paljon suurempi vaikutus, koska ne vähentävät poijupanon kohdistuvat voimat 1/10 - 1/1000. Tärkeätä on myös vedensyvyyden ja kettingin pituuden/painon välinen suhde, jotta suoraa vetoa ei pääsisi syntymään. Joku idiootti jutteli poijuköydestä, jos hän tarkoitti poijun ja poijupainon välistä yhteyttä, unohtakaa se: Kettingin oma paino toimii vaimentajana, tekokuituköysi (vaikka muuten kestäisi) ei vaimenna mitään ja ensimmäinen jää leikkaa sen poikki välittömästi!)

        Totta on että tynnyri ei ole paras muoto poijupainolle koska se ei välttämättä kaivaudu kovin syvälle pohjaan. Lisäksi sinne jää helposti hankaavia reunoja kun se makaa kyljellään pohjassa.

        Pursiseuraat (ainakin Etelä-Suomessa) käyttävät betonilaattoja 1m * 1m * 0.2m eli tilavuudeltaan 200 l (sama kuin tämä kuuluisa betonitynnyri). Myös redillä makaaville veneille. Vaikka niissä olisi käytetty reippaasti armerausrautaa (mikä on kallista), ei niiden paino kuitenkaan 400 kg millään voidaan ylittää (betonivalu ei onnistuisi). Ja vaikka nämä laatat olisivat kokonaan valuraudasta (mitä ne eivät ole), ne painaisivat maks. 1.5 tonnia. Ja niiden katsotaan riittävän veneelle kuin veneelle, koosta riippumatta! Täällä ehdotetaan 2000 kg pikkupaatille! (Kuin käyttäisi kolme k-mia päällekkäin, varmuuden välttämiseksi!)

        Ruotsissa myydään erikoisvalmisteisia poijupainoja (P-Ring). Suurin koko mitä myydään on 70 kg, suuremmille ei ole markkinoita (vaikka venekoko Ruotsissa on hieman toista luokkaa kuin meillä!)

        Tiedoksi: Minulla on monta vuotta ollut epämääräinen teräsrakenne (romuttamosta, vanha vintturi?). Paino alla 200 kg, koska kaksi miestä pystyy sen liikuttamaan laiturilla. 40 jalkainen purjevene kiinni 5 vuotta, ei ole liikahtanut senttiäkään.

        Purjehduskokemusta?: >40 vuotta, ylittänyt atlantin 2 x, suomenmestaruuksia, venesuunnittelija, veneenrakentaja, valmentaja ym.

        Joskus tuntuu hyvältä huomata että ainakin järvisuomalaiset ja lapphalaiset ovat tyhmempiä kuin minä! Tai ainakin luulevat olevansa! Tulkhaa Helsinkiin hakemaan töitä!


      • Janne
        oikeassa kirjoitti:

        1.035 pyristettynä kahteen desimaaliin on 1.04.

        tiheys paino vedessä (kg)
        1.000 280
        1.035 273
        1.050 270

        eli ero suurimman ja pienimmän arvon välillä on 3.7 % (eli sillä ei ole mitään seksuaallista merkitystä). Paljon tärkeämpi olisi huomioida miten paljon armeerausrautaa on tynnyrissä, onko betonissa täytekiviä (raskaampia kuin betoni) tynnyrin omaa painoa jne.

        Lisäksi oikealla poijun tilavuudella ja kettingin painolla on vielä paljon suurempi vaikutus, koska ne vähentävät poijupanon kohdistuvat voimat 1/10 - 1/1000. Tärkeätä on myös vedensyvyyden ja kettingin pituuden/painon välinen suhde, jotta suoraa vetoa ei pääsisi syntymään. Joku idiootti jutteli poijuköydestä, jos hän tarkoitti poijun ja poijupainon välistä yhteyttä, unohtakaa se: Kettingin oma paino toimii vaimentajana, tekokuituköysi (vaikka muuten kestäisi) ei vaimenna mitään ja ensimmäinen jää leikkaa sen poikki välittömästi!)

        Totta on että tynnyri ei ole paras muoto poijupainolle koska se ei välttämättä kaivaudu kovin syvälle pohjaan. Lisäksi sinne jää helposti hankaavia reunoja kun se makaa kyljellään pohjassa.

        Pursiseuraat (ainakin Etelä-Suomessa) käyttävät betonilaattoja 1m * 1m * 0.2m eli tilavuudeltaan 200 l (sama kuin tämä kuuluisa betonitynnyri). Myös redillä makaaville veneille. Vaikka niissä olisi käytetty reippaasti armerausrautaa (mikä on kallista), ei niiden paino kuitenkaan 400 kg millään voidaan ylittää (betonivalu ei onnistuisi). Ja vaikka nämä laatat olisivat kokonaan valuraudasta (mitä ne eivät ole), ne painaisivat maks. 1.5 tonnia. Ja niiden katsotaan riittävän veneelle kuin veneelle, koosta riippumatta! Täällä ehdotetaan 2000 kg pikkupaatille! (Kuin käyttäisi kolme k-mia päällekkäin, varmuuden välttämiseksi!)

        Ruotsissa myydään erikoisvalmisteisia poijupainoja (P-Ring). Suurin koko mitä myydään on 70 kg, suuremmille ei ole markkinoita (vaikka venekoko Ruotsissa on hieman toista luokkaa kuin meillä!)

        Tiedoksi: Minulla on monta vuotta ollut epämääräinen teräsrakenne (romuttamosta, vanha vintturi?). Paino alla 200 kg, koska kaksi miestä pystyy sen liikuttamaan laiturilla. 40 jalkainen purjevene kiinni 5 vuotta, ei ole liikahtanut senttiäkään.

        Purjehduskokemusta?: >40 vuotta, ylittänyt atlantin 2 x, suomenmestaruuksia, venesuunnittelija, veneenrakentaja, valmentaja ym.

        Joskus tuntuu hyvältä huomata että ainakin järvisuomalaiset ja lapphalaiset ovat tyhmempiä kuin minä! Tai ainakin luulevat olevansa! Tulkhaa Helsinkiin hakemaan töitä!

        Kyllä tuo aiemmin mainittu 2000 kg on oikea paino 36 jalkaiselle paatille, JOS kyseessä on:

        a) ns. "deadweight" paino, eli ei mikään ankkuri
        b) poiju on paikassa missä vene pyörii poijussa
        c) olosuhteet ovat välillä kovat (aallokko, virtaus, tuuli, myrskyt)

        Eli missään pursiseuran rannassa tuollaista ei tarvita (Suomessa), kun on toinen pää kiinni ja vene suhteellisen suojassa.

        Eri asia on, kun menet maailman merille. Tuolla kokemuksella olet ollut kiinni yli 2000 kg:n poijupainossa, et vain tunnu sitä ymmärtävän. Oma häkkyräsi on kuin ankkuri, ja pitää sopivassa pohjassa Suomessa, sehän on selvä. Muista, että aina syysmyrskyissä Suomessakin poijut pettävät...


      • keksittyä
        vesifysiikkaa kirjoitti:

        Miten painavaa on sitten tritiumvesi?

        Anyway, meriveden tiheys laskelmissa (esim. laivojen vakavuuslaskelmat) on 1.025. Itämerellä käytetään 1.005. Tuo sinun kirjasi, joka väittää, että meriveden tiheys on 1035 kg/dm3 on väärässä (vai keksitkö tuon itse?).

        Merivedessä on 3.5% suolaa (valtameret), mutta tiheydeksi on meren pinnalla 1.025-1.027 ja syvällä 1.028.

        Pyöristysvirheesi jo mainittiinkin aiemmin.

        ...asiallinen kirjallisuusviite, helposti tarkistettavissa. Miten paljon huumeita olet vetänyt jos kuvittelet maailman merien koostuvan harvinaisesta isotooppista tritiumistaa?

        Vaikka näin olisi, se ei vaikuta laskelmieni lopputulokseen mitenkään, mutta siitä ei ilmeisesti nyt ole kysymyskään?

        Jos olet pyrkimässä tekniikan alalle, vaihda linjaa ennen kuin teet maamme elinkeinoelämälle jotain suurempaa vahinkoa!

        "Sankta Simpicitas!"


      • hönttipäät
        Janne kirjoitti:

        Kyllä tuo aiemmin mainittu 2000 kg on oikea paino 36 jalkaiselle paatille, JOS kyseessä on:

        a) ns. "deadweight" paino, eli ei mikään ankkuri
        b) poiju on paikassa missä vene pyörii poijussa
        c) olosuhteet ovat välillä kovat (aallokko, virtaus, tuuli, myrskyt)

        Eli missään pursiseuran rannassa tuollaista ei tarvita (Suomessa), kun on toinen pää kiinni ja vene suhteellisen suojassa.

        Eri asia on, kun menet maailman merille. Tuolla kokemuksella olet ollut kiinni yli 2000 kg:n poijupainossa, et vain tunnu sitä ymmärtävän. Oma häkkyräsi on kuin ankkuri, ja pitää sopivassa pohjassa Suomessa, sehän on selvä. Muista, että aina syysmyrskyissä Suomessakin poijut pettävät...

        ...Sukeltajana voin kertoa että kaikki vähänkin suojassa olevat merenpohjat ovat mudan peitossa. Minne te kuvittelette että miljardien vuosien saatossa tipahtaneet lehdet ym ovat joutuneet?

        ...Dead weight tarkoittaa painoa ilmassa. Ei tämä verbaalierotiikalla parane. Puhetta vaan, pikkumies kun ei seiso!

        ...Kertokaa minulle missä itämerellä virtaus on yli 0.5 solmua?

        Kyllähän Pentland Firth:isää varmasti tarvittaisi tuollaista kahden tonnin painoa kun vuorovesivirtaus ylittää 10 solmua, mutta ei edes skotit ole niin hulluja että ne yrittävät ankkuroida veneensä tuollaiseen paikkaan!

        Kirjoitan näitä asiallisia vastuksia koska olen kiinnostunut näkemään miten helvetin tyhmiä ihmisiä tällä palstalla liikkuu.

        ("mikä on ero tyhmän ja helvetin tyhmän välillä?!?")


      • vesilinja
        Pena kirjoitti:

        Jos et oikeaa tieto usko, niin mene muualle urputtamaan. Jos kyseessä on pelkkä paino (eli ei ankkurimallinen paino), niin 36 jalkainen paatti vaatii kyllä tuon 2 tonnia.

        Ehkä pieni esimerkki valottaa vähätietoisellekin asiaa: 2 tonnia vastaa 36 jalkaisessa paatissa syväydessä alle 15 cm. Eli, aika pieni aalto jaksaa nykäistä 2 tonnia meren pohjasta. Kun mukana on poiju, kentti ja köysi tuomassa joustoa, niin 2 t sitten käytännössä riittää.

        Jos kyseessä on ankkurimainen paino, jossa on myös mekaanista pitoa, niin valmistajalta löytyy mitoitusohje. Sillloin alle 2 t riittää.

        Tämä on hyvä esimerkki siitä, miksi nykyisen tapahtuu niin paljon veneonnettomuuksia: meren voimaa eivät aloittelijat ymmärrä.

        8 m, leveys 3.5, 1 cm vastaa karkeasti 140 kg.

        15 cm vastaa täten 2.1 tonnia.

        a) veneen on oltava kiinnitettynä sekä keulasta että perästä tiukoin köysin poijupainoon. Lisäksi aallonpituus täytyy olla yli 16 m (Tsunami?) Näinkö te kiinnitätte veneenne poijuun?

        b) "mekaanista pitoa"? Lue fysiikkakirjasi uudelleen!

        c) enhän minä ole se joka urputan täällä! Teidän vastaukset ovat ne huvittavat, niillä kun ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa!


      • ukko nooa
        sekoita asioita kirjoitti:

        Tuo linkkisi antaa suosituksia laiturin kiinnityksistä, ei veneen!

        Betoniponttoonin paino on tyypillisesti 10-40 tonnia (troolarin paino) ja sen on kestettävä rasitus vaikka tuuli tulisi suoraan sivusta (päinvastoin kuin vene joka poijussa on aina keula tuulta päin). Lisäksi kovin suurta liikettä ei ole suositeltavaa.

        Vastauksellasi kerroit aika paljon tietämisestäsi. Kerropa nyt vielä mikä se oikea poijupaini olisi?

        (idiootti)

        no sähän veneiljiä olet, jos saat kesämökkisi laiturissa veneen niin sidottua poijuun, että keula on poijussa ja aina tuuleenpäin....
        yleensä meillä on ainakin tapana veneen perä kiinnittää poijuun ja keula laituriin/rantaan, ja tuulen suuntaan ei siltikään pysty oikein vaikuttamaan, että lähtisi saarta/mökkirantaa kääntelemään tuulen suunnan mukaan.....


      • Janne
        hönttipäät kirjoitti:

        ...Sukeltajana voin kertoa että kaikki vähänkin suojassa olevat merenpohjat ovat mudan peitossa. Minne te kuvittelette että miljardien vuosien saatossa tipahtaneet lehdet ym ovat joutuneet?

        ...Dead weight tarkoittaa painoa ilmassa. Ei tämä verbaalierotiikalla parane. Puhetta vaan, pikkumies kun ei seiso!

        ...Kertokaa minulle missä itämerellä virtaus on yli 0.5 solmua?

        Kyllähän Pentland Firth:isää varmasti tarvittaisi tuollaista kahden tonnin painoa kun vuorovesivirtaus ylittää 10 solmua, mutta ei edes skotit ole niin hulluja että ne yrittävät ankkuroida veneensä tuollaiseen paikkaan!

        Kirjoitan näitä asiallisia vastuksia koska olen kiinnostunut näkemään miten helvetin tyhmiä ihmisiä tällä palstalla liikkuu.

        ("mikä on ero tyhmän ja helvetin tyhmän välillä?!?")

        ...jota sinulla ei ole "kokemuksestasi" huolimatta.

        Laivoista puhuttaessa "deadweight" on lastin ja varastojen paino, ja tietenkin ilmassa. Jollet tiedä termejä, älä käytä niitä. Tässä yhteydessä "deadweight paino" tarkoitti painoa, jolla ei ole mekaanista pito, vaan pito perustuu pelkkään painoon.

        Tuo 36 jalkaa ja 2 t pitää kyllä paikkaansa (ei tietenkää Suomessa, sinun pikkusatamissasi, mutta maailman merillä, jossa "olet ollut useasti"), katso esim. ko. sataman määräyksistä:

        http://www.harbormasters.org/rockport/mooring.shtml


      • veisfysiikkaa II
        keksittyä kirjoitti:

        ...asiallinen kirjallisuusviite, helposti tarkistettavissa. Miten paljon huumeita olet vetänyt jos kuvittelet maailman merien koostuvan harvinaisesta isotooppista tritiumistaa?

        Vaikka näin olisi, se ei vaikuta laskelmieni lopputulokseen mitenkään, mutta siitä ei ilmeisesti nyt ole kysymyskään?

        Jos olet pyrkimässä tekniikan alalle, vaihda linjaa ennen kuin teet maamme elinkeinoelämälle jotain suurempaa vahinkoa!

        "Sankta Simpicitas!"

        No älä sitten usko kaikkea mitä luet! Lähteistäsi huolimatta meriveden tiheys on n. 1.025.


      • Pena
        vesilinja kirjoitti:

        8 m, leveys 3.5, 1 cm vastaa karkeasti 140 kg.

        15 cm vastaa täten 2.1 tonnia.

        a) veneen on oltava kiinnitettynä sekä keulasta että perästä tiukoin köysin poijupainoon. Lisäksi aallonpituus täytyy olla yli 16 m (Tsunami?) Näinkö te kiinnitätte veneenne poijuun?

        b) "mekaanista pitoa"? Lue fysiikkakirjasi uudelleen!

        c) enhän minä ole se joka urputan täällä! Teidän vastaukset ovat ne huvittavat, niillä kun ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa!

        Katsohan vain, osasit ihan itse laskea tuon 15 cm jutun! Onnittelut! Ja se oli vain esimerkki voimista joita veneeseen kohdistuu: jos tulee esim metrin aalto (ihan mahdollinen Suomessakin), niin aika paljon voimaa se saa aikaisesti (eikä aallonpituudenkaan tarvitse olla niin suuri).

        Jollet ymmärrä tätä, tai edes mitä mekaaninen pito tarkoittaa, niin en taida voida auttaa...


    • kettinki

      vähän vahvempaan (ja samalla siis painavampaan) laatuun. Kymppimillinen mun mielestä vähän heppoista poijukäytössä. Kyse ei oo siitä etteikö kymppimillinen kestäisi mutta siinä ei ole paljon syöpymisvaraa.

      • on yksi asia

        ...mutta paljon tärkeämpi on kettingin painon vaikutus iskunvaimentajana (vasaraniskulla pystyy upottamaan naulaa, samalla energiamäärällä hitaasti kohdistettuna ei tapahdu mitään. Nykäisyssä syntyneet jännitykset voivat olla 100-10000 kertaisia verrattuna tasaiseen rasitukseen!)

        Paksumpi kettinki, isompi poiju -> pienempi poijupaino!

        Vielä on muistettava että myös poiju toimii iskunvaimentajana. Kun se rasituksen alla painautuu veden alle se myös vähentää hetkelliset rasitukset.


    • h-t

      Tynnyrillinen tavaraa varmasti riittää. Kuitenkin siihen betoniin kannattaa valaa kiviä/rautaromua jotta sen paino vedessä kasvaisi. Muistaakseni olen jostakin lukenut, että ketjun pituus tulisi olla 3 x veden normaalisyvyys jos poiju tulee matalaan veteen.
      Onko tarkoituksenasi, että poiju tulee peräpoijuksi vai tuletko jättämään veneesi yksinomaan poijun varaan. Tälläkin on merkityksesensä koska poijupainoon kohdistuva veto on käytöstä riippuen erilainen.

      • Arska

        Kiitos hyvästä kommentista. Mun vene on melko kevyt Flipper 510 60Yamaha. Poijun olen valanut täyteen kiviä, rautaa betonin oheen. Pohja on 3 m syvyydessä ja mutainen. Varmasti on paino jämähtänyt paikoilleen. Varasin noin 6 m eli tuplat 10 mm rautakettinkiä poijun kiinnitykseen, ajatelin sen olevan riittävä. No sen aika näyttää. Säädän sitä tarv. sopivaksi.


    • ggg

      Nimimerkillä kokemusta omaava, toimii muualla kun kivipohjassa: 80 senttinen betoninen "kaivonkansi", johon porataan keskelle reikä kierretangolle, joka taas mutteroidaan kiinni kanteen. Kierretangon yläpäähän hitsautetaan lenkki kettinkiä varten (tai joku muu kiinnityszydeemi). Kierretangon alapää saa olla reilusti ylimittainen.

      Sitten vaan kaivonkansi kettinkeineen jäälle, helpohko retuuttaa. Uppoaa pohjaan kuin lätty, kikkeli (siis se kierretangon alapää) ankkuroi kiekon tiukasti pohjaan (leveä lätty vaatii melkoisesti voimaa irrotakseen), ajan myötä imeytyy pohjalietteeseen niin että irti ei enää lähde - etuna tuohon tynnyriin verrattuna on se ettei ole merivirtojen, jäiden tms. heiteltävänä, ainakaan niin pahasti.

      Oma kaivonkansiviritys on kolmen-neljän kesän aikana uponnut Näsijärven pohjahiekkoihin niin ettei reuna enää hiekan yli pilkistä. Keväisin ei haittaa sekään, että rannassa ei ole vettä (Nässyn vaihtelukorkeus n. 1,5 m), jäät eivät vie mennessään - naapurin laiturinjalka, kivillä ja valulla täytetty 120 cm kaivonrengas sen sijaan matkailee joka kevät...

      Poijun alla heiluu pari vanhaa punttitangon painoa mullakin, ei tarvii montaa kiloo.

    • kiskoa

      Kertokaas pallopäät millainen ankkuri olisi 5 metriä ratakiskoa, johon hitsattu kunnollinen lenkki ja n. 20 mm ketjut poijulle? Meinasin tollasen tipauttaa tulevana talvena järven pohjaan. Veneellä painoa n. 350 kg

      • moniala-asiantuntija

        Kuten jo edeltä huomasit niin ei yksinkertaisesti vaan käy. Ei käy niin ei käy.


    • Kapteeni itse!

      Tässä olis ainakin jonkinlaista asiantuntijatietoa
      tarjolla. Ei liiku painot ihan täällä keskustelluissa lukemissa... sivu nro 2

      http://www.maritim.fi/fin/pdfs/391-408.pdf

      • Arska

        Kiitos tiedoista!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

      Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1421
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

      Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      74
      1395
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      311
      1164
    4. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

      Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      46
      1087
    5. Aika pieni se on

      Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      32
      906
    6. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

      Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      231
      894
    7. vinkki miehille

      Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      163
      868
    8. Kiitos siitä

      Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      835
    9. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

      Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      807
    10. Pelekäätkönä mua?

      Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te
      Ikävä
      42
      804
    Aihe