pohjalla olevaa eläkejärjestelmää:
>>– Jos tälle järjestelmälle ei tehdä mitään, kaikki häviävät. Jos ajaudumme tässä meidän julkisen talouden tilanteessa siihen, mihin Kreikka ajautui, niin jokainen voi käydä tarkistamassa, montako prosenttia kreikkalaisten eläkkeitä jouduttiin pakon edessä leikkaamaan.
Kreikassa eläkkeitä leikattiin kymmeniä prosentteja osana julkisen talouden matokuuria vuodesta 2010 alkaen.<<
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011888521.html
Tere Sammallahti ajaa järkevää ja kestävällä
8
181
Vastaukset
- Anonyymi00001
eikö tuolekin kahjulle löydy mitään paikkaa, jossa voisi toteuttaa fasismiaan vaikka eläinrääkkäämisellä?
- Anonyymi00005
Perussuomalainen puolue voisi olla kiinnostunut.
- Anonyymi00002
Kusipää jätkä. Juuri tyypillinen jo lapsena hemmoteltu kokoomuksen pelle. MINÄMINÄ esille. Joo leikataan eläkkeistä vaan, niin maamme viimeisinkin ostovoima loppuu. No konkursseja vaan lisää, vaan ei se Tereä haittaa. Oma loisimispaikka on varmaan turvattu eduskunnassa, kun Sammallahden tapaisia öykkäreitä maassamme on nykyisin paljon eikä yhteen hiileen puhaltamista (pidetään kaikista suomalaisista huolta) enää ole. Eläketurvakeskus on poliittisesti riippumaton elin ja sen lukuisat asiantuntijat matemaatikkoja myöten ovat vakuuttaneet että eläkevarat riittävät vuosikymmeniä eteenpäin ja että nuoret saavat aikanaan myös työeläkettä jos vaan tekevät työtä. Työn tekeminen on edellytys työeläkkeelle. Jos työtä ei halua tehdä tai sitä ei vaan saa, niin se ei ole työeläkejärjestelmän vika. Vika on silloin ihan muualla. Tere Sammallahden toivotan jatkossa kortistoon, oppisi jätkä nöyryyttä.
- Anonyymi00004
"Kyllä, Kreikka alensi eläkkeitä merkittävästi velkakriisinsä aikana, erityisesti vuoden 2012 jälkeen, osana kansainvälisten lainoittajien (EU ja IMF) vaatimia säästötoimia.
Keskeisiä tietoja eläkeleikkauksista:
Vuoden 2012 leikkaukset: Kreikka leikkasi yksityisen sektorin eläkkeitä osana laajempaa säästöpakettia.
Toistuvat leikkaukset: Eläkkeitä ja julkisen puolen palkkoja leikattiin useaan otteeseen kriisivuosien aikana.
Oikeuden päätökset: Kreikan korkein hallinto-oikeus totesi myöhemmin vuonna 2015 osan vuoden 2012 eläkeleikkauksista perustuslain vastaisiksi.
Uudistukset: Maa teki useita vaadittuja eläkeuudistuksia, jotka kavensivat monen sukupolven elämää.
Eläkeikä: Nykyään eläkeikä Kreikassa on 67 vuotta."
- Anonyymi00003
Voidaan toki leikata eläkkeitä kymmeniä prosentteja mutta samalla hyytyy Suomen koko talous ja konkurssit jyräävät. Ei 2000 mediasnieläkkeestä ole mistä leikata.
Jos eläkejärjestelmää muutetaan, kestää se kymmeniä vuosia ennen kuin mitään näkyy sillä jo maksettuja ja maksussa olevia ei niin vain voi muuttaa.
Nykyinen järjestelmä on toimiva ja vahva verrattuna moneen muuhun euroopan maahan.
Jos joku hsluaa nostaa sijoitusten määrää, voi sen tehdä jo nyt ihan itsekseen, kukaan ei estä. Näin minä olen tehnyt.
Mikäli eläkemaksuja ja eläkkeitä pienennetään, samalla pienenee eläkevakuutus ja sairaus sekä työkyvyttömyyseläke. Voi ottaa yksityisen vakuutuksen mutten luottaisi niiden pienellä painettuun tekstiin joissa ehdot muuttuvat vuosittain. Maksu olisi nykyistä järjestelmää suurempi. Lisäksi yksityinen yritys voi kaatua konkurssiin varsinkin kun eläkeasiakkaista kilpaillaan alennetuin hinnoin jotka eivät kata tulevia eläkemaksuja. Valtio takaa aina.- Anonyymi00006
Eläkkeitä jos leikataan 10% niin voidaan alentaa työssäkäyvien eläkemaksuja 10% Rahaa olis kotimaan markkinoilla saman verran joten ei kotimaan markkinat hyytyis.
Kyse tuosta annetaanko rahat kurttunaama eläkeläisille Maijalle ja Mikolle.
Vaikko dynaamisille osaaville Mikolle ja Mikolle joilla perhesuunnittelu edessä. - Anonyymi00007
Miksi Kreikassa voitiin muutta mutta Suomessa ei voitas muuttaa. Kreikassakin joutuivat rikkomaan ihan perustuslakiakin voidakseen muuttaa joten ei edes perustuslaki ole mikään oikea este asioiden muuttamiselle.
- Anonyymi00008
"Vuoden 2012 leikkaukset: Kreikka leikkasi yksityisen sektorin eläkkeitä osana laajempaa säästöpakettia."
"Jos eläkejärjestelmää muutetaan, kestää se kymmeniä vuosia ennen kuin mitään näkyy sillä jo maksettuja ja maksussa olevia ei niin vain voi muuttaa."
Kumpi väite pitää paikkaansa. Pitää ottaa huomioon ettei olemassa olevia lakeja tai edes perustuslakia tarvitse noudattaa tai sitten niitä voidaan muuttaa koska vaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.1662120Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3111803- 931587
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois821258Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2001220- 671170
- 251091
- 481027
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl73986Maalaisliiton nuorilta paljon puhuva idea
Taas vongataan lisää tukea... kehdosta hautaan! Maalaisliiton nuoret aka Keskustanuoret haluaa Suomeen valtiollisen dei24972