Syöpä aiheuttaa sen, ettei oikein mikään enää innosta. Oletteko huomanneet saman? Ei tee mieli juhlia. Ei tee mieli alkoholia. Ei tee mieli herkkuja. Perjantai tuntuu maanantailta. Impotentti minusta tuli nelisen viikkoa sitten.
Elokuvia ei voi katsoa, kun kipujen takia ei pysty istumaan sohvalla kahta tuntia. Elokuviin ei voi mennä samasta syystä. Istuminen on liian kivuliasta. Pakko nousta kävelemään monta kertaa tunnissa. Seisaaltaan ja kävellessä kipuja on vähemmän. Elokuvateatterissa ei oikein voi kävellä kahta tuntia.
Tämä on se syöpäefekti. Kipuja 24/7. Viiden tunnin yöunia. Mikään ei oikein enää innosta. Terveenä olin kova napostelemaan vaikkapa pähkinöitä. Pähkinät ovat terveellisiä. Nyt ei tee niitäkään mieli. Ei tee mieli jäätelöä tai suklaata. Kaikki se, millä terveenä herkutteli silloin tällöin on nyt merkityksetöntä. Ruokaa sentään pystyn vielä syömään, mutta kaikenlainen "juhliminen" tai arjen juhlistaminen pienillä asioilla on ohi.
Ei tee mieli juhlia - Se on se syöpäefekti
9
457
Vastaukset
- Anonyymi00001
Oletko hakenut verteaistukea? Onko alkoholi ja herkut keino lievittää ahdistusta
- Anonyymi00002
Kun olin terve, join alkoholia niinkin paljon kuin kaksi annosta kuukaudessa. Eli dokasin kerran kuukaudessa kaksi lasia kuohuviiniä. Se oli villiä elämää.
Herkkuja kului myös poskettomasti eli jäätelöä noin 2 dl viikossa ja yksi 30 gramman suklaapatukka viikossa. Oli se upeaa aikaa.
Ironia on suuri kuinka vaikeaa on jostain kommentista hahmottaa, mitä herkuttelu tarkoittaa :)
Ihan legendaarista kuvitella, että terveenä 65 kg painanut mies olisi ollut tosi kova herkuttelija ja suorastaan deeku. Minulle tulee tuosta omasta aloituksestani mieleen joku ylipainoinen 90 kg mies, joka mättää suklaata naamaan 100 grammaa päivässä ja juo kerran vuorokaudessa yhden annoksen alkoholia. Arvasin, että tuollainen ketjun avaus, on korkean riskin toimintaa.
Yhtä kaikki, minulla on syöpä jo toista kertaa. Ensi kerrasta tuli jo tutuksi, miten se vaikuttaa. Lopuksi katoaa ruokahalu kokonaan ja sitten pääsee sairaalaan. Niin se meni ensimmäistä kertaa syöpää sairastaessani vuonna 2025. Kuvio on suhtu tuttu nyt toisella kerralla. - Anonyymi00003
Anonyymi00002 kirjoitti:
Kun olin terve, join alkoholia niinkin paljon kuin kaksi annosta kuukaudessa. Eli dokasin kerran kuukaudessa kaksi lasia kuohuviiniä. Se oli villiä elämää.
Herkkuja kului myös poskettomasti eli jäätelöä noin 2 dl viikossa ja yksi 30 gramman suklaapatukka viikossa. Oli se upeaa aikaa.
Ironia on suuri kuinka vaikeaa on jostain kommentista hahmottaa, mitä herkuttelu tarkoittaa :)
Ihan legendaarista kuvitella, että terveenä 65 kg painanut mies olisi ollut tosi kova herkuttelija ja suorastaan deeku. Minulle tulee tuosta omasta aloituksestani mieleen joku ylipainoinen 90 kg mies, joka mättää suklaata naamaan 100 grammaa päivässä ja juo kerran vuorokaudessa yhden annoksen alkoholia. Arvasin, että tuollainen ketjun avaus, on korkean riskin toimintaa.
Yhtä kaikki, minulla on syöpä jo toista kertaa. Ensi kerrasta tuli jo tutuksi, miten se vaikuttaa. Lopuksi katoaa ruokahalu kokonaan ja sitten pääsee sairaalaan. Niin se meni ensimmäistä kertaa syöpää sairastaessani vuonna 2025. Kuvio on suhtu tuttu nyt toisella kerralla.Jos jotain positiivista, niin nyt saa vetää kipuihin oksikodonia joka päivä. Siitä tulee lämmin ja hyvä olo. Parempi sekin kuin kerran kuukaudessa kaksi lasia kuohuviiniä. Aineet ovat vain vaihtuneet. Ei tässä sen kummempaa ketjun aloittajalla :)
- Anonyymi00006
Anonyymi00002 kirjoitti:
Yhtä kaikki, minulla on syöpä jo toista kertaa. Ensi kerrasta tuli jo tutuksi, miten se vaikuttaa. Lopuksi katoaa ruokahalu kokonaan ja sitten pääsee sairaalaan. Niin se meni ensimmäistä kertaa syöpää sairastaessani vuonna 2025. Kuvio on suhtu tuttu nyt toisella kerralla.Koska sinulla ei tee herkkuja mieli niin vertaistukikaan ei kelpaa?
- Anonyymi00004
Aloittaja tässä taas äänessä:
Yhtä lailla, kun harmitusta aiheuttaa hedonistisen herkuttelun ja alkoholin pienkäytön päättyminen, harmittaa se, ettei pääse kevään kauniilla ilmoilla juoksemaan. Palstalla varmaan paljon juoksuharrastajia ja kevään eka 10 kilometrin juoksulenkki on olisi kiva vetäistä, mutta syöpä on päättänyt toisin. Nyt ei jousta! Vaihdoin New Balancen juoksukenkäni ennen syöpään sairastumista Asicsin GEL-Nimbus kenkiin ja se olikin todella mieluinen juoksukenkä minulle. Jos ei olisi syöpää ja olisi siinä kunnossa, että voisi ottaa pari juoksuaskelta, olisi hienoa vetäistä taas joku mukava juoksulenkki kevään kunniaksi. Mutta tästäkin riemusta on joutunut luopumaan.
Mistä rakkaista asioista syöpä on pakottanut sinut luopumaan? On vertaistukea parhaimmillaan, kun saadaan sadat syöpäpotilaat ympäri Suomea tänne palstalle kertomaan, miten syöpä vaikutti sinun herkutteluusi tai ultra-juoksuihin.
Lopuksi on vielä todettava, että elämän suurin ironia on se, miten syöpään sairastuvat juuri ne eniten kuntoilevat ja terveintä elämäntapaa noudattaneet salilla ja juoksupoluilla käyvät ihmiset, jotka eivät päihteisiin tai tupakkaan koske. Ne kulmabaarissa keskiolutta joka päivä lipittävät ja sohvalla makaavat pizzaa ahmivat herkuttelijat saattavat olla syövästä vapaita. Ei etteikö heillekin jossain kohtaa elämää jotain tule, mutta aika harva alle 50-vuotias saa alkoholinkäytössä ja tupakoinnilla itselleen vielä syöpää, vaikka sen myöhemmin eläkeiässä saisikin.
Tarinan opetus on, ettei kannata elää terveellisesti, mutta tämä on vain oma kokemukseni ja perustuu omaan elämääni. Sen sijaan, että ottaa pari lasia kuoharia kerran kuukaudessa, sitä olisi pitänyt tehdä joka päivä! Jos tekee mieli suklaata, niin popsi patukka päivässä, ei kerran viikossa. Jos jäätelö himoituttaa, älä syö yhtä tuutti viikossa, vaan vedä tuutti päivässä! Tulee hetki, jolloin se ei enää ole mahdollista, kun olet parantumattomasti syöpäsairas. - Anonyymi00005
Syöpä on todella raskas tilanne – ei pelkästään sairaus itsessään, vaan myös se, että joutuu luopumaan asioista, jotka ovat olleet iso osa omaa identiteettiä ja arkea. Tässä muutamia lempeitä, käytännöllisiä näkökulmia, joista voi olla apua:
1. Surulle on lupa
Luopuminen aiheuttaa surua, vaikka kyse ei olisi kuolemasta vaan elämäntilanteen muutoksesta. Tätä kutsutaan joskus menetyssuruksi. Sen tunteminen ei ole heikkoutta vaan täysin inhimillinen reaktio.
2. Identiteetti voi muuttua – mutta ei katoa
Vaikka et voi tehdä samoja asioita kuin ennen, se ei tarkoita, että ne piirteet, jotka tekivät niistä merkityksellisiä, ovat kadonneet.
Esimerkiksi:
jos liikunta oli tärkeää → ehkä kevyempi liike tai luonnossa oleminen voi tuoda samaa tunnetta
jos työ toi merkitystä → ehkä auttaminen, jakaminen tai oppiminen voi edelleen olla osa elämää
3. Pienet asiat voivat kantaa yllättävän paljon
Kun isoja asioita jää pois, pienet asiat saavat usein enemmän painoarvoa:
hyvä keskustelu
musiikki, kirjat, luonto
hetket ilman kipua tai huolta
Niitä ei tarvitse vähätellä – ne voivat olla oikeasti merkityksellisiä.
4. Älä jää yksin ajatustesi kanssa
Tuki on tärkeää:
läheiset
vertaistuki (esim. Suomen Syöpäpotilaat ry)
ammattilaiset (psykologi, kriisityöntekijä)
Moni kokee helpotusta jo siitä, että saa sanoittaa ääneen, mitä on menettänyt.
5. Merkityksen etsiminen uudelleen (ei pakottamalla)
Ei tarvitse “löytää hopeareunusta” väkisin. Mutta ajan kanssa jotkut kokevat, että:
arvot kirkastuvat
tärkeät ihmissuhteet korostuvat
elämä yksinkertaistuu tavalla, joka tuntuu aidommalta
Tämä tapahtuu omassa tahdissa – eikä kaikille samalla tavalla.
6. Ole itsellesi reilu
Elämäntilanne on muuttunut – joten myös odotusten pitää muuttua.
Se, mikä ennen oli “normaalia”, ei ole enää sama mittari. - Anonyymi00007
Voi kumpa vaan pystyisin hyökätä täältä tän höntin ruudun läpi sinne halaamaan sua aloittaja <3
- Anonyymi00008
Ihmeellinen paikka tämä maailma, käsittämätön lähes, ja kaikki mikä siihen kuuluu
- Anonyymi00009
Vaikka ei olisi kipujakaan mutta kun syöpä on mielessä 24/7 niin on henkinen puoli kyllä kovilla. Ei silloinkaan kìinnosta mikään,ei siis todella mikään. Olen sitä vertaistukeakin miettinyt mutta kun lähdet pois niistä tapaamisista niin omat ajatukset alkavat taas pyöriä syövässä. Kukaan ulkopuolinen jolla ei ole syöpää niin ei voi tietää kuinka helvetellistä elämä on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2802898Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka482284Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3471987- 1141723
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1051654Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121365- 661307
- 681243
- 551179
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl771161