Israelfanittajien rakennelma on romahtanut!

Anonyymi-ap

Ja preteristit tietävät sen:

"Pauli Rahkonen toteaa Preterismin leviävän nuorten keskuudessa ja varoittaa siitä jopa kalvinismia vakavampana harhaoppina. Tälläiset järjettömät ulostulot kertovat siitä hätätilasta jota dispensationalinen Israel keskeinen premillennialismi käy läpi tällä hetkellä. Kun Israelin perustamisesta 1948 alkaa olla niin paljon aikaa, että ”tämä sukupolvi joka näkee tämän kaiken” -käsitettä ei voi enää venyttää väkisin pidemmälle niin koko oppijärjestelmä alkaa romahtaa."

https://preterismi.fi/preterismi-leviaa-suomessa-2024/

Mitä nuoriso tänään, sitä kansa huomenna!

HYVÄ!

KTS

214

1458

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Kyllä nuoriso ymmärtää ettei Jumalan siunaama kansa voi olla sellainen, joka kulkee krematorion kautta kansamurhaamiseen. Ei Jumalan siunaus voi olla sitä että täytyy koko ajan tappaa lähinaapureita milloin mistäkin syystä. Ei vaikuta oikein siltä että Jumalan varjelus on pään päällä ja toteuttaa Jumalan tahto. Vaikuttaa enemminkin siltä että paholainen saanut otteeseensa.

      • Anonyymi00002

        Ihanko totta! Onko asiat noin pahasti? Miksi kukaan ei kirjoita Israelin kansanmurhasta tai järjestä jotain mielenosoitusta? Ilmeisesti asia ei oikein kiinnosta ketään...


      • Anonyymi00003

        Juuri näin!


      • Anonyymi00017

        Lukisitte Raamatun edes kerran läpi niin tietämättömyys ei paistaisi niin pahasti läpi.
        Israel tulee vielä kokemaan sellaisen ajan, että heistä jää jäljelle vain kolmannes. Ja se kolmannes kääntyy Jeesuksen puoleen.


      • Anonyymi00122
        Anonyymi00017 kirjoitti:

        Lukisitte Raamatun edes kerran läpi niin tietämättömyys ei paistaisi niin pahasti läpi.
        Israel tulee vielä kokemaan sellaisen ajan, että heistä jää jäljelle vain kolmannes. Ja se kolmannes kääntyy Jeesuksen puoleen.

        Pitääkö sitä perkeleellistä 2/3 sakkia sitten avustaa ja siunata?


    • Anonyymi00004

      Kyllä tätä saikin saarnata vuoskymmenestä toiseen tätä OIKEAA kristinoppia ennen kuin se alkoi mennä perille. Nuoriso nousee ja toiviomatkalaiset maammot ja paapot menee hautaan.

      KTS

    • Preterismi näemmä jaetaan kahteen eri suuntaa.

      Se on siis ”teologinen ja eskatologinen näkemys, jonka mukaan Raamatun ennustukset – erityisesti Ilmestyskirjan ja Jeesuksen puheet lopun ajoista – ovat jo toteutuneet historiassa, pääosin ensimmäisellä vuosisadalla Jerusalemin hävityksen (v. 70 jaa.) yhteydessä.”

      Osittainen preterismi ”uskoo yhä fyysiseen ylösnousemukseen ja Jeesuksen näkyvään paluuseen tulevaisuudessa.”

      ”Kun Israelin perustamisesta 1948 alkaa olla niin paljon aikaa, että ”tämä sukupolvi joka näkee tämän kaiken” -käsitettä ei voi enää venyttää väkisin pidemmälle niin koko oppijärjestelmä alkaa romahtaa."

      Niin, Raamatussa tosin puhutaan sukupolvesta 2000 vuotta sitten, mutta joillekin se on muuttunut modernimpaa malliin.

      • Anonyymi00005

        Aloittaja puhuu taas palturia: ""Pauli Rahkonen toteaa Preterismin leviävän nuorten keskuudessa "

        Preterismiä kannattaa vain PIENI VÄHEMMISTÖ, joka on saanut oppia Englannissa.
        VALTAOSA ainakin Vapaakirkon, Baptistikirkon ja Helluntaikirkon työntekijöistä pitää sitä harha-oppina.
        Erään tutkimuksen mukaan vain alle 20 % pastoreista kannatti osoittaista preterismiä, ja noinkin suuri kannatusluku johtuu siitä, että vanhemmat pastorit ovat laiskoja osallistumaan galluppeihin, joten todellinen luku on siinä 10:n luokkaa.
        En ole kuullut MISSÄÄN SEURAKUNNASSA opetettavan preterismiä.

        Joten KTS voi rauhoittua. Israelin siunaaminen on yhäkin yleistä seurakunnissa.


      • Anonyymi00006
        Anonyymi00005 kirjoitti:

        Aloittaja puhuu taas palturia: ""Pauli Rahkonen toteaa Preterismin leviävän nuorten keskuudessa "

        Preterismiä kannattaa vain PIENI VÄHEMMISTÖ, joka on saanut oppia Englannissa.
        VALTAOSA ainakin Vapaakirkon, Baptistikirkon ja Helluntaikirkon työntekijöistä pitää sitä harha-oppina.
        Erään tutkimuksen mukaan vain alle 20 % pastoreista kannatti osoittaista preterismiä, ja noinkin suuri kannatusluku johtuu siitä, että vanhemmat pastorit ovat laiskoja osallistumaan galluppeihin, joten todellinen luku on siinä 10:n luokkaa.
        En ole kuullut MISSÄÄN SEURAKUNNASSA opetettavan preterismiä.

        Joten KTS voi rauhoittua. Israelin siunaaminen on yhäkin yleistä seurakunnissa.

        Tietenkin Israelia pitää siunata kuten homoja.

        Niiden tekoja vain ei pidä hyväksyä.


      • Anonyymi00005 kirjoitti:

        Aloittaja puhuu taas palturia: ""Pauli Rahkonen toteaa Preterismin leviävän nuorten keskuudessa "

        Preterismiä kannattaa vain PIENI VÄHEMMISTÖ, joka on saanut oppia Englannissa.
        VALTAOSA ainakin Vapaakirkon, Baptistikirkon ja Helluntaikirkon työntekijöistä pitää sitä harha-oppina.
        Erään tutkimuksen mukaan vain alle 20 % pastoreista kannatti osoittaista preterismiä, ja noinkin suuri kannatusluku johtuu siitä, että vanhemmat pastorit ovat laiskoja osallistumaan galluppeihin, joten todellinen luku on siinä 10:n luokkaa.
        En ole kuullut MISSÄÄN SEURAKUNNASSA opetettavan preterismiä.

        Joten KTS voi rauhoittua. Israelin siunaaminen on yhäkin yleistä seurakunnissa.

        "Preterismiä kannattaa vain PIENI VÄHEMMISTÖ, joka on saanut oppia Englannissa."

        Eli onko heillä sitten käytössä vähän "modernimpi" muunnos, missä lopun ajat ovat juuri nyt toteutumassa?


      • Anonyymi00007
        Mummomuori2 kirjoitti:

        "Preterismiä kannattaa vain PIENI VÄHEMMISTÖ, joka on saanut oppia Englannissa."

        Eli onko heillä sitten käytössä vähän "modernimpi" muunnos, missä lopun ajat ovat juuri nyt toteutumassa?

        Ei ole. Heidän mielestään kaikki on tapahtunut vuoteen 70 jKr mennessä, kun temppeli hävitettiin. Jeesuskin tuli näkymättömänä vähän samaan tapaan kuin jehovalaisuudessa.


      • Anonyymi00009

        >>>>>”Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä. Samoin te myös, kun näette tämän kaiken, tietäkää, että se on lähellä, oven edessä. Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat. Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät koskaan katoa.”
        ‭‭Matteus‬ ‭24‬:‭32‬-‭35‬ ‭FB38‬‬<<<<<<

        Katso keväällä ikkunasta ulos ja näet esim. koivun lehdet silmuilla . Normi maalaisjärki ymmärtää että kesä on lähellä. Ei siinä mitään hengellistämistä tarvitse sellainen on epätervettä. Ei siinä mistään Israelin valtion perustamisesta kerrota.Eikä muistakaan valtioista ( muita puita . Tuleehan niihinkin lehdet kesällä kun ovat lehtipuita. Ei ne mitään valtioita ole vaan puita !!!Haloo!!)

        Kun ne asiat ilmenivät mistä Jeesus oli puhunut niin Jerusalemin tuho oli lähellä. Se totetui vuonna 70 ja silloin oli vielä osa Jeesuksenkin opetus lapsia elossa. Jeesus profetoi Jerusalemin tuhon 40 vuotta aikaisemmin . Samoin Jeremia silloisen Jerusalemin tuhon 49 vuotta ennen tuhoa.


      • Anonyymi00010
        Anonyymi00005 kirjoitti:

        Aloittaja puhuu taas palturia: ""Pauli Rahkonen toteaa Preterismin leviävän nuorten keskuudessa "

        Preterismiä kannattaa vain PIENI VÄHEMMISTÖ, joka on saanut oppia Englannissa.
        VALTAOSA ainakin Vapaakirkon, Baptistikirkon ja Helluntaikirkon työntekijöistä pitää sitä harha-oppina.
        Erään tutkimuksen mukaan vain alle 20 % pastoreista kannatti osoittaista preterismiä, ja noinkin suuri kannatusluku johtuu siitä, että vanhemmat pastorit ovat laiskoja osallistumaan galluppeihin, joten todellinen luku on siinä 10:n luokkaa.
        En ole kuullut MISSÄÄN SEURAKUNNASSA opetettavan preterismiä.

        Joten KTS voi rauhoittua. Israelin siunaaminen on yhäkin yleistä seurakunnissa.

        >>>>Israelin siunaaminen on yhäkin yleistä seurakunnissa.<<<<
        Kristityn siunaus on Jeesuksessa Kristuksessa( Ef1:3.)
        Se ei ole riippuvainen Israelin siunaamisesta. Jumalalla on suunnitelmansa kyllä Israelinkin suhteen. Ja uskovilla vastuu evankelioida heitä.
        ----------
        Herran siunaus
        4.Moos.6:23. "Puhu Aaronille ja hänen pojillensa ja sano: Siunatessanne israelilaisia sanokaa heille: 24. Herra siunatkoon sinua ja varjelkoon sinua; 25. Herra valistakoon kasvonsa sinulle ja olkoon sinulle armollinen; 26. Herra kääntäköön kasvonsa sinun puoleesi ja antakoon sinulle rauhan. 27. Näin he laskekoot minun nimeni israelilaisten ylitse, ja minä siunaan heitä.".."
         
        Nk."Herran siunaus"  siunata Israelin kansaa oli annettu "lakiliiton" ylimmäis papilliselle Aaronin suvulle. Aaronilainen pappeus oli katovaista ajallista pappeutta ( Hepr.7:11- 25.)  Jeesus Kristus on Uuden liiton ylipappi  "Melkisedekin katoamattomassa pappeudessa ”. Hepr.7:17.Sillä hänestä todistetaan: "Sinä olet pappi iankaikkisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan".

        Hänessä - Jeesuksessa Kristuksessa on  Aaronilaisen Herran siunauksen sisällön täyttymys
         
        Jeesus Kristus on Herran kasvot, jotka ovat kääntyneet meidän puoleemme tuoden meille luvatun armon, rauhan ja kirkkauden.
         
        Jumalan armo 
        Jumalan rauha 
        Jumalan kirkkaus
        -----------
        *"...Herra siunatkoon sinua ..."------ Ef. ( 1:3. )"..Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka on siunannut meitä taivaallisissa* kaikella hengellisellä siunauksella Kristuksessa,...*"
         
        ".... Herra valistakoon kasvonsa sinulle ja olkoon sinulle armollinen; Herra kääntäköön kasvonsa sinun puoleesi.. ”

        Jeesus Kristus on Herran kasvot. 
        Luuk. ( 1:67. )".. Ja Sakarias, hänen isänsä, täytettiin Pyhällä Hengellä, ja hän ennusti sanoen: 68. *"Kiitetty olkoon Herra, Israelin Jumala, sillä hän on katsonut kansansa puoleen ja valmistanut sille lunastuksen.."*

        ( Luuk.1: 67-79. ) Luuk.1:76. Ja sinä, lapsukainen, olet kutsuttava Korkeimman profeetaksi, sillä sinä olet käyvä Herran edellä valmistaaksesi hänen teitään,  antaaksesi hänen kansalleen pelastuksen tuntemisen heidän syntiensä anteeksisaamisessa*, meidän Jumalamme sydämellisen laupeuden tähden, jonka kautta meidän puoleemme katsoo aamun koitto korkeudesta,  loistaen meille,* jotka istumme pimeydessä ja kuoleman varjossa, ja ohjaten meidän jalkamme rauhan tielle.".."

        Joh. 1:18 Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt; ainokainen Poika, joka on Isän helmassa, on hänet ilmoittanut.
        ( Joh.14: 1-11. ) Joh.14:8.Filippus sanoi hänelle: "Herra, näytä meille Isä, niin me tyydymme". 9 Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'? 10 Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen.

        ”….olkoon sinulle armollinen..”  ( Ef.2:1-10.) Ef.2:4.”…mutta Jumala, joka on laupeudesta rikas, suuren rakkautensa tähden, jolla hän on meitä rakastanut, on tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet rikoksiimme, eläviksi Kristuksen kanssa — armosta te olette pelastetut — 6ja yhdessä hänen kanssaan herättänyt ja yhdessä hänen kanssaan asettanut meidät taivaallisiin Kristuksessa Jeesuksessa, 7osoittaakseen tulevina maailmanaikoina armonsa ylenpalttista runsautta, hyvyydessään meitä kohtaan Kristuksessa Jeesuksessa…”

        ”..Herra kääntäköön kasvonsa sinun puoleesi ja antakoon sinulle rauhan…” Room.5:1."..Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, *niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta*, 2. jonka kautta myös olemme uskossa saaneet pääsyn tähän armoon, jossa me nyt olemme, ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo..."
         
        Apt. (10:1- 48.) Apt. 10:34. ”.. Niin Pietari avasi suunsa ja sanoi: "Nyt minä totisesti käsitän, ettei Jumala katso henkilöön,  vaan että jokaisessa kansassa se, joka häntä pelkää ja tekee vanhurskautta, on hänelle otollinen.  *Sen sanan, jonka hän lähetti Israelin lapsille, julistaen evankeliumia rauhasta Jeesuksessa Kristuksessa,* joka on kaikkien Herra,.."

        (Fil.4:4-7.) Fil. 4:6.Älkää mistään murehtiko, vaan kaikessa saattakaa pyyntönne rukouksella ja anomisella kiitoksen kanssa Jumalalle tiettäväksi, 7.ja Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi, on varjeleva teidän sydämenne ja ajatuksenne Kristuksessa Jeesuksessa…”

        2.Kor.13:13.”..Herran Jeesuksen Kristuksen armo ja Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon kaikkien teidän kanssanne…”
        Olet siunattu Jeesuksessa Kristuksessa !( Mikäli olet elävässä uskossa eli uudestisyntynyt1.Piet. 1: 23-25. Ellet ole elävässä uskossa , olet Jumalan vihan alla Joh.3:36. Jeesuksen Kristuksen ulkopuolella ei ole siunausta vaan vihaa.)


      • Anonyymi00011
        Anonyymi00010 kirjoitti:

        >>>>Israelin siunaaminen on yhäkin yleistä seurakunnissa.<<<<
        Kristityn siunaus on Jeesuksessa Kristuksessa( Ef1:3.)
        Se ei ole riippuvainen Israelin siunaamisesta. Jumalalla on suunnitelmansa kyllä Israelinkin suhteen. Ja uskovilla vastuu evankelioida heitä.
        ----------
        Herran siunaus
        4.Moos.6:23. "Puhu Aaronille ja hänen pojillensa ja sano: Siunatessanne israelilaisia sanokaa heille: 24. Herra siunatkoon sinua ja varjelkoon sinua; 25. Herra valistakoon kasvonsa sinulle ja olkoon sinulle armollinen; 26. Herra kääntäköön kasvonsa sinun puoleesi ja antakoon sinulle rauhan. 27. Näin he laskekoot minun nimeni israelilaisten ylitse, ja minä siunaan heitä.".."
         
        Nk."Herran siunaus"  siunata Israelin kansaa oli annettu "lakiliiton" ylimmäis papilliselle Aaronin suvulle. Aaronilainen pappeus oli katovaista ajallista pappeutta ( Hepr.7:11- 25.)  Jeesus Kristus on Uuden liiton ylipappi  "Melkisedekin katoamattomassa pappeudessa ”. Hepr.7:17.Sillä hänestä todistetaan: "Sinä olet pappi iankaikkisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan".

        Hänessä - Jeesuksessa Kristuksessa on  Aaronilaisen Herran siunauksen sisällön täyttymys
         
        Jeesus Kristus on Herran kasvot, jotka ovat kääntyneet meidän puoleemme tuoden meille luvatun armon, rauhan ja kirkkauden.
         
        Jumalan armo 
        Jumalan rauha 
        Jumalan kirkkaus
        -----------
        *"...Herra siunatkoon sinua ..."------ Ef. ( 1:3. )"..Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka on siunannut meitä taivaallisissa* kaikella hengellisellä siunauksella Kristuksessa,...*"
         
        ".... Herra valistakoon kasvonsa sinulle ja olkoon sinulle armollinen; Herra kääntäköön kasvonsa sinun puoleesi.. ”

        Jeesus Kristus on Herran kasvot. 
        Luuk. ( 1:67. )".. Ja Sakarias, hänen isänsä, täytettiin Pyhällä Hengellä, ja hän ennusti sanoen: 68. *"Kiitetty olkoon Herra, Israelin Jumala, sillä hän on katsonut kansansa puoleen ja valmistanut sille lunastuksen.."*

        ( Luuk.1: 67-79. ) Luuk.1:76. Ja sinä, lapsukainen, olet kutsuttava Korkeimman profeetaksi, sillä sinä olet käyvä Herran edellä valmistaaksesi hänen teitään,  antaaksesi hänen kansalleen pelastuksen tuntemisen heidän syntiensä anteeksisaamisessa*, meidän Jumalamme sydämellisen laupeuden tähden, jonka kautta meidän puoleemme katsoo aamun koitto korkeudesta,  loistaen meille,* jotka istumme pimeydessä ja kuoleman varjossa, ja ohjaten meidän jalkamme rauhan tielle.".."

        Joh. 1:18 Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt; ainokainen Poika, joka on Isän helmassa, on hänet ilmoittanut.
        ( Joh.14: 1-11. ) Joh.14:8.Filippus sanoi hänelle: "Herra, näytä meille Isä, niin me tyydymme". 9 Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'? 10 Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen.

        ”….olkoon sinulle armollinen..”  ( Ef.2:1-10.) Ef.2:4.”…mutta Jumala, joka on laupeudesta rikas, suuren rakkautensa tähden, jolla hän on meitä rakastanut, on tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet rikoksiimme, eläviksi Kristuksen kanssa — armosta te olette pelastetut — 6ja yhdessä hänen kanssaan herättänyt ja yhdessä hänen kanssaan asettanut meidät taivaallisiin Kristuksessa Jeesuksessa, 7osoittaakseen tulevina maailmanaikoina armonsa ylenpalttista runsautta, hyvyydessään meitä kohtaan Kristuksessa Jeesuksessa…”

        ”..Herra kääntäköön kasvonsa sinun puoleesi ja antakoon sinulle rauhan…” Room.5:1."..Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, *niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta*, 2. jonka kautta myös olemme uskossa saaneet pääsyn tähän armoon, jossa me nyt olemme, ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo..."
         
        Apt. (10:1- 48.) Apt. 10:34. ”.. Niin Pietari avasi suunsa ja sanoi: "Nyt minä totisesti käsitän, ettei Jumala katso henkilöön,  vaan että jokaisessa kansassa se, joka häntä pelkää ja tekee vanhurskautta, on hänelle otollinen.  *Sen sanan, jonka hän lähetti Israelin lapsille, julistaen evankeliumia rauhasta Jeesuksessa Kristuksessa,* joka on kaikkien Herra,.."

        (Fil.4:4-7.) Fil. 4:6.Älkää mistään murehtiko, vaan kaikessa saattakaa pyyntönne rukouksella ja anomisella kiitoksen kanssa Jumalalle tiettäväksi, 7.ja Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi, on varjeleva teidän sydämenne ja ajatuksenne Kristuksessa Jeesuksessa…”

        2.Kor.13:13.”..Herran Jeesuksen Kristuksen armo ja Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon kaikkien teidän kanssanne…”
        Olet siunattu Jeesuksessa Kristuksessa !( Mikäli olet elävässä uskossa eli uudestisyntynyt1.Piet. 1: 23-25. Ellet ole elävässä uskossa , olet Jumalan vihan alla Joh.3:36. Jeesuksen Kristuksen ulkopuolella ei ole siunausta vaan vihaa.)

        Laki liitossa oli Aaronin pojille annettu käsky siunata Israelin kansaa. Tuo määräyksen sisältö on irti repäisty asia yhteydestään ja soviteltu ( epäterveesti?) uskovien tehtäväksi. Kristityt ova JO SIUNATTUJA Jeesuksessa Kristuksessa ja heidän tehtävänsä on olla siunaukseksi jonka tärkeimpiä tehtäviä on evankeliumin kertominen ja lähimnäiaen rakkauden teot käytännössä. Toki kristityn palveluun kuuluu olla siunauksen levittäjä myös Israelin kansan jäsenille kertomalla heille evankeliumia ja tekemällä rakkauden tekoja.
        ----------
        ”Te olette maailman valkeus. Ei voi ylhäällä vuorella oleva kaupunki olla kätkössä; eikä lamppua sytytetä ja panna vakan alle, vaan lampunjalkaan, ja niin se loistaa kaikille huoneessa oleville. Niin loistakoon teidän valonne ihmisten edessä, että he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät teidän Isäänne, joka on taivaissa.”
        ‭‭Matteus‬ ‭5‬:‭14‬-‭16‬ ‭FB38‬‬
        -----------
        ”Olimmehan mekin ennen ymmärtämättömiä, tottelemattomia, eksyksissä, moninaisten himojen ja hekumain orjia, elimme pahuudessa ja kateudessa, olimme inhottavia ja vihasimme toisiamme. Mutta kun Jumalan, meidän vapahtajamme, hyvyys ja ihmisrakkaus ilmestyi, pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta, jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta, että me vanhurskautettuina hänen armonsa kautta tulisimme iankaikkisen elämän perillisiksi toivon mukaan. Tämä sana on varma, ja minä tahdon, että sinä näitä teroitat, niin että ne, jotka Jumalaan uskovat, ahkeroisivat hyvien tekojen harjoittamista. Nämä ovat hyviä ja hyödyllisiä ihmisille.”
        ‭‭Tituskirje‬ ‭3‬:‭3‬-‭8‬ ‭FB38‬‬
        -------
        ”Oppikoot meikäläisetkin, tarpeen vaatiessa, harjoittamaan hyviä tekoja, etteivät jäisi hedelmättömiksi.”
        ‭‭Tituskirje‬ ‭3‬:‭14‬ ‭FB38‬‬
        -----------


      • Anonyymi00007 kirjoitti:

        Ei ole. Heidän mielestään kaikki on tapahtunut vuoteen 70 jKr mennessä, kun temppeli hävitettiin. Jeesuskin tuli näkymättömänä vähän samaan tapaan kuin jehovalaisuudessa.

        "Heidän mielestään kaikki on tapahtunut vuoteen 70 jKr mennessä, kun temppeli hävitettiin. Jeesuskin tuli näkymättömänä vähän samaan tapaan kuin jehovalaisuudessa."

        Ok. Sen verran erikoinen ettei ole tullut törmättyä siihen.


      • Anonyymi00022
        Mummomuori2 kirjoitti:

        "Heidän mielestään kaikki on tapahtunut vuoteen 70 jKr mennessä, kun temppeli hävitettiin. Jeesuskin tuli näkymättömänä vähän samaan tapaan kuin jehovalaisuudessa."

        Ok. Sen verran erikoinen ettei ole tullut törmättyä siihen.

        Eikö mummonmuori ole perehtynyt Lutherin kirjoituksiin, jotka koskevat lopun aikaa?
        Lutherhan sanoo, että me elämme jo nyt tuhatvuotista valtakuntaa ja Jeesus on maanpäällä näkymättömänä seurakuntansa keskellä ja toimii sen avulla.
        Lutherin mielestä paavi on antikristus ja Jeesus tulee hävittämään hänet vähän ajan kuluttua.
        Eli Lutherkin oli preteristi.


      • Anonyymi00022 kirjoitti:

        Eikö mummonmuori ole perehtynyt Lutherin kirjoituksiin, jotka koskevat lopun aikaa?
        Lutherhan sanoo, että me elämme jo nyt tuhatvuotista valtakuntaa ja Jeesus on maanpäällä näkymättömänä seurakuntansa keskellä ja toimii sen avulla.
        Lutherin mielestä paavi on antikristus ja Jeesus tulee hävittämään hänet vähän ajan kuluttua.
        Eli Lutherkin oli preteristi.

        Ehkä, onhan noita eri teorioita kehitelty.


      • Anonyymi00031
        Anonyymi00006 kirjoitti:

        Tietenkin Israelia pitää siunata kuten homoja.

        Niiden tekoja vain ei pidä hyväksyä.

        Uskonharhaisten harhaisuuttakin tulee ymmärtää, sillä minkäpä he poloiset ihmislapset harhoilleen voivat, mutta kuten kirjailija Pentti Haanpää sen osuvasti oivalsi - "Älä jatka hullun kirveeseen vartta".


    • Anonyymi00008

      ON MYÖS ROMAHTANUT TUHANSITTAIN KOTEJA ISRAELISSA !

      Onko tullut karman laki ja Israelin pahat teot kostautuvat kansalle joka on terrorisoinut muita kymmeniä vuosia?

      MEIDÄN MEDIA ON TOSI HILIJAA KO USA ON KIELTÄNYT SELKEÄSTI UUTISOINNIT

      IRAN AMPUI JO VIIDENNEN ILMA-ALUKSEN ALAS - Tässä viime hetkiltä:

      https://www.youtube.com/watch?v=6I4s7FU0GEU

      • Anonyymi00013

        >>>>>Onko tullut karman laki ja Israelin pahat teot kostautuvat kansalle joka on terrorisoinut muita kymmeniä vuosia?<<<<<<

        Mikä se sellainen " laki" on ? Ei ainakaan tervettä kristin uskoa. Jossain pakanuudessa ( hindulaisuudessa?) puhuvat " karmasta".
        ---------
        Jumalan tahto on että senkin kansan jäsenistä tulisi kristittyjä.
        -----------
        ”Minä sanon totuuden Kristuksessa, en valhettele — sen todistaa minulle omatuntoni Pyhässä Hengessä — että minulla on suuri murhe ja ainainen kipu sydämessäni. Sillä minä soisin itse olevani kirottu pois Kristuksesta veljieni hyväksi, jotka ovat minun sukulaisiani lihan puolesta, ovat israelilaisia: heidän on lapseus ja kirkkaus ja liitot ja lain antaminen ja jumalanpalvelus ja lupaukset; heidän ovat isät, ja heistä on Kristus lihan puolesta, hän, joka on yli kaiken, Jumala, ylistetty iankaikkisesti, amen! Mutta ei niin, että Jumalan sana olisi harhaan mennyt. Sillä eivät kaikki ne, jotka ovat Israelista, ole silti Israel, eivät kaikki ole lapsia sentähden, että ovat Aabrahamin siementä, vaan: "Iisakista sinä saat nimellesi jälkeläiset"; se on: eivät ne, jotka lihan puolesta ovat lapsia, ole Jumalan lapsia, vaan lupauksen lapset, ne luetaan siemeneksi.”
        ‭‭Roomalaiskirje‬ ‭9‬:‭1‬-‭8‬ ‭FB38‬‬
        -----------
        ”Veljet, minä toivon sydämestäni ja rukoilen Jumalaa heidän edestänsä, että he pelastuisivat. Sillä minä todistan heistä, että heillä on kiivaus Jumalan puolesta, mutta ei taidon mukaan; sillä kun he eivät tunne Jumalan vanhurskautta, vaan koettavat pystyttää omaa vanhurskauttaan, eivät he ole alistuneet Jumalan vanhurskauden alle. Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo. Kirjoittaahan Mooses siitä vanhurskaudesta, joka laista tulee, että ihminen, joka sen täyttää, on siitä elävä.”
        ‭‭Roomalaiskirje‬ ‭10‬:‭1‬-‭5‬ ‭FB38‬‬
        -------------
        ”Mutta se vanhurskaus, joka uskosta tulee, sanoo näin: "Älä sano sydämessäsi: Kuka nousee taivaaseen?" se on: tuomaan Kristusta alas, tahi: "Kuka astuu alas syvyyteen?" se on: nostamaan Kristusta kuolleista. Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, ( evankeliumi) jota me saarnaamme.

        Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut; sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.

        Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään". Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat. Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu".

        Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa? Ja kuinka kukaan voi julistaa, ellei ketään lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: "Kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka hyvää sanomaa julistavat!"

        Mutta eivät kaikki ole olleet kuuliaisia evankeliumille. Sillä Esaias sanoo: "Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?" Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.”
        ‭‭Roomalaiskirje‬ ‭10‬:‭6‬-‭17‬ ‭FB38‬‬


    • Anonyymi00012

      Kyllä Israelia ja homoja pitää siunata, mutta varsinkaan Israelin tekoja ei pidä tehdä eikä hyväksyä.

      • Anonyymi00014

        Raamattu kehoittaa siunaamaan KAIKKIA IHMISIÄ ikään, sukupuoleen ja uskontoon katsomatta.
        Mutta t eri asia. Ne pitää arvioida Raamatun valossa.


      • Anonyymi00015
        Anonyymi00014 kirjoitti:

        Raamattu kehoittaa siunaamaan KAIKKIA IHMISIÄ ikään, sukupuoleen ja uskontoon katsomatta.
        Mutta t eri asia. Ne pitää arvioida Raamatun valossa.

        ...teot on eri asia.


      • Anonyymi00016
        Anonyymi00015 kirjoitti:

        ...teot on eri asia.

        Jos miehet vetelevät toisiaan kakkoseen kun naisia ei ole saatavilla, niin se tyhmää.

        Mutta tappaminen menee jo yli hilseen.


      • Anonyymi00018
        Anonyymi00016 kirjoitti:

        Jos miehet vetelevät toisiaan kakkoseen kun naisia ei ole saatavilla, niin se tyhmää.

        Mutta tappaminen menee jo yli hilseen.

        "Kyllä Israelia ja homoja pitää siunata, "???

        Iranissa homoja siunataan hirsipuulla!


    • Anonyymi00019

      Tuo preterismi on samaa kuin korvausteologia. Sitähän kannattaa Suomen luterilainen kirkko opetuksillaan lopun ajoista.
      Israelilla ei ole heidän mielestään enää mitään eskatologista merkitystä.

    • Anonyymi00020

      Enkelit jotka ilmoittivat tulevaisuuden tapahtumat profeetoille, kertoivat mitkä tapahtumat tapahtuvat lopunaikoina. Niitä ei ole vielä tahtunut, siksi meidän pitää valvoa ja pitää itsemme puhtaina.

    • Anonyymi00021

      KTS on aina ollut preteristi eli aito raamatullinen!
      :O

      KTS

    • Anonyymi00023

      "Tämä sukupolvi joka näkee tämän kaiken" viittaa tietenkin siihen sukupolveen joka näkee tämän kaiken, eikä liity mitenkään Israelin valtion perustamisvuoteen. Luulisi sen nyt olevan selvä asia, kun se kerran ihan selvästi sanotaan. Siinä puhutaan asioista, jotka tapahtuvat ja niistä ihmisistä, jotka ovat silloin katselemassa niitä asioita.

      • Anonyymi00024

        Mitähän sinä yrität sanoa:
        ""Tämä sukupolvi joka näkee tämän kaiken" viittaa tietenkin siihen sukupolveen joka näkee tämän kaiken, "????

        Jeesushan viittaa lopun aikaan ja tuo "viikunapuu" on Israelin nimitys Raamatussa:
        Luuk 21
        "Mutta kun nämä alkavat tapahtua, niin rohkaiskaa itsenne ja nostakaa päänne, sillä teidän vapautuksenne on lähellä."
        Ja hän puhui heille vertauksen: "Katsokaa viikunapuuta ja kaikkia puita.
        Kun ne jo puhkeavat lehteen, niin siitä te näette ja itsestänne ymmärrätte, että kesä jo on lähellä.
        Samoin te myös, kun näette tämän tapahtuvan, tietäkää, että Jumalan valtakunta on lähellä"

        Viikunapuu eli Israel puhkesi lehteen v 1948


      • Anonyymi00025
        Anonyymi00024 kirjoitti:

        Mitähän sinä yrität sanoa:
        ""Tämä sukupolvi joka näkee tämän kaiken" viittaa tietenkin siihen sukupolveen joka näkee tämän kaiken, "????

        Jeesushan viittaa lopun aikaan ja tuo "viikunapuu" on Israelin nimitys Raamatussa:
        Luuk 21
        "Mutta kun nämä alkavat tapahtua, niin rohkaiskaa itsenne ja nostakaa päänne, sillä teidän vapautuksenne on lähellä."
        Ja hän puhui heille vertauksen: "Katsokaa viikunapuuta ja kaikkia puita.
        Kun ne jo puhkeavat lehteen, niin siitä te näette ja itsestänne ymmärrätte, että kesä jo on lähellä.
        Samoin te myös, kun näette tämän tapahtuvan, tietäkää, että Jumalan valtakunta on lähellä"

        Viikunapuu eli Israel puhkesi lehteen v 1948

        Polttouunista nousi kun Jumala varjeli niin loistavasti että ei kuollut kuin 6 miljoonaa. Kyllä oli varjelus kohdillaan.

        Ja nyt viikunapuuta ollaan ajamassa koko ajan mereen vaikka se miten paljon tappaa lähikansoja.

        Joskin Jeesus käskee katsoa kaikkia muita. Jos sattuu että sille viikunapuulle käy huonosti.


      • Anonyymi00026
        Anonyymi00025 kirjoitti:

        Polttouunista nousi kun Jumala varjeli niin loistavasti että ei kuollut kuin 6 miljoonaa. Kyllä oli varjelus kohdillaan.

        Ja nyt viikunapuuta ollaan ajamassa koko ajan mereen vaikka se miten paljon tappaa lähikansoja.

        Joskin Jeesus käskee katsoa kaikkia muita. Jos sattuu että sille viikunapuulle käy huonosti.

        Huuhaata tuo 6 miljoonaa....juutalaiset on tappaneet varmaan tarkoitat tuota lukua toisinpäin, niin se onkin ymmärrettävää...joukkohoutoja Gazassa kun siviileitä surmaavat säälittä ja jopa lapset uhreina kiduttamisista puhumattakaan..

        TAITAA OLLA KUOLEVA MAA TUO ISRAEL kun seuraa miten hyvin Iran palauttaa rauhaa maan päälle kun USA ja Israel taas aloittivat hyökkäyssotansa.

        https://www.youtube.com/watch?v=xQMEKUAL57o


      • Anonyymi00027
        Anonyymi00026 kirjoitti:

        Huuhaata tuo 6 miljoonaa....juutalaiset on tappaneet varmaan tarkoitat tuota lukua toisinpäin, niin se onkin ymmärrettävää...joukkohoutoja Gazassa kun siviileitä surmaavat säälittä ja jopa lapset uhreina kiduttamisista puhumattakaan..

        TAITAA OLLA KUOLEVA MAA TUO ISRAEL kun seuraa miten hyvin Iran palauttaa rauhaa maan päälle kun USA ja Israel taas aloittivat hyökkäyssotansa.

        https://www.youtube.com/watch?v=xQMEKUAL57o

        Tuo oli kyllä viikon paras vitsi:
        " ISRAEL kun seuraa miten hyvin Iran palauttaa rauhaa maan päälle kun USA ja Israel taas aloittivat hyökkäyssotansa."

        Eihän tuossa "rauhan palauttamisessa" tapettu kuin 46000 mielenosoittajaa. Pysyvä rauha olisi kylläkin tullut, jos mullahit olisivat tappaneet koko kansan, jotka eivät hyväksy heidän
        terroristista hallintoaan.


      • Anonyymi00029
        Anonyymi00026 kirjoitti:

        Huuhaata tuo 6 miljoonaa....juutalaiset on tappaneet varmaan tarkoitat tuota lukua toisinpäin, niin se onkin ymmärrettävää...joukkohoutoja Gazassa kun siviileitä surmaavat säälittä ja jopa lapset uhreina kiduttamisista puhumattakaan..

        TAITAA OLLA KUOLEVA MAA TUO ISRAEL kun seuraa miten hyvin Iran palauttaa rauhaa maan päälle kun USA ja Israel taas aloittivat hyökkäyssotansa.

        https://www.youtube.com/watch?v=xQMEKUAL57o

        Tiesitkö, että holokaustin kiistäminen on nykyään rikos? Poliisi saattaa ottaa yhteyttä.


      • Anonyymi00030
        Anonyymi00024 kirjoitti:

        Mitähän sinä yrität sanoa:
        ""Tämä sukupolvi joka näkee tämän kaiken" viittaa tietenkin siihen sukupolveen joka näkee tämän kaiken, "????

        Jeesushan viittaa lopun aikaan ja tuo "viikunapuu" on Israelin nimitys Raamatussa:
        Luuk 21
        "Mutta kun nämä alkavat tapahtua, niin rohkaiskaa itsenne ja nostakaa päänne, sillä teidän vapautuksenne on lähellä."
        Ja hän puhui heille vertauksen: "Katsokaa viikunapuuta ja kaikkia puita.
        Kun ne jo puhkeavat lehteen, niin siitä te näette ja itsestänne ymmärrätte, että kesä jo on lähellä.
        Samoin te myös, kun näette tämän tapahtuvan, tietäkää, että Jumalan valtakunta on lähellä"

        Viikunapuu eli Israel puhkesi lehteen v 1948

        "teidän vapautuksenne on lähellä."

        Vapautetaanko uskovat homoista vai rahoistaan?

        "Viikunapuu eli Israel puhkesi lehteen v 1948"

        Hölpöti pölpöti. Tuollaisia allegoroita voi keksaista vaikka minkälaisia eikä missään ole mitään, joka todistaisi ne oikeaksi.

        Raamatun "ennustukset" ovat jotenkinsakin ymmärrettäviä tapahtuneen historian valossa, ja siinäkin siksi, että suurin osa on jälkeenpäin kirjoitettuja tai ainakin muokattuja. Ja mitä muuta niiden pitäisi olla? Sekopäinen tarina maan valloittamisesta ja erilaisista valtataisteluista, vuorilinnoitusten kuninkaista ja kai heidän joistain pojistaan, miten ihmeessä tuosta soopasta on saatu edes tehtyä uskonto? Mitä uskomisen aihetta tuossa on?

        Taivas viittaa jonnekin Hermonin, Jerusalemin tjms vuoren huipulle, jossa paikallinen kuningas on asunut, poikineen ja harpunsoittajineen. Jokainen ymmärtää sen lukemalla ne tekstit, siten kuin ne on kirjoitettu, ilman teologien sekavia hörinöitä. Ja nyt sitten 2000 vuotta myöhemmin jotkut hörhelöt odottavat jotain avaruusjeesusta vapauttamaan heidät... mistä?

        Kyllähän uskonto, erityisesti kaikenlaiset kristillisyyden viritykset, ovat kyllä aika mielisairaalakamaa, ei siitä mihinkään pääse. Joskus ne saavat ihmiset tekemään hyviä asioita, monesti täysin järjettömiä ja erittäin raakoja typeryyksiä. Enkä nyt puhu homojen sortamisesta kirkkohäissä.


      • Anonyymi00032
        Anonyymi00030 kirjoitti:

        "teidän vapautuksenne on lähellä."

        Vapautetaanko uskovat homoista vai rahoistaan?

        "Viikunapuu eli Israel puhkesi lehteen v 1948"

        Hölpöti pölpöti. Tuollaisia allegoroita voi keksaista vaikka minkälaisia eikä missään ole mitään, joka todistaisi ne oikeaksi.

        Raamatun "ennustukset" ovat jotenkinsakin ymmärrettäviä tapahtuneen historian valossa, ja siinäkin siksi, että suurin osa on jälkeenpäin kirjoitettuja tai ainakin muokattuja. Ja mitä muuta niiden pitäisi olla? Sekopäinen tarina maan valloittamisesta ja erilaisista valtataisteluista, vuorilinnoitusten kuninkaista ja kai heidän joistain pojistaan, miten ihmeessä tuosta soopasta on saatu edes tehtyä uskonto? Mitä uskomisen aihetta tuossa on?

        Taivas viittaa jonnekin Hermonin, Jerusalemin tjms vuoren huipulle, jossa paikallinen kuningas on asunut, poikineen ja harpunsoittajineen. Jokainen ymmärtää sen lukemalla ne tekstit, siten kuin ne on kirjoitettu, ilman teologien sekavia hörinöitä. Ja nyt sitten 2000 vuotta myöhemmin jotkut hörhelöt odottavat jotain avaruusjeesusta vapauttamaan heidät... mistä?

        Kyllähän uskonto, erityisesti kaikenlaiset kristillisyyden viritykset, ovat kyllä aika mielisairaalakamaa, ei siitä mihinkään pääse. Joskus ne saavat ihmiset tekemään hyviä asioita, monesti täysin järjettömiä ja erittäin raakoja typeryyksiä. Enkä nyt puhu homojen sortamisesta kirkkohäissä.

        " Tuollaisia allegoroita voi keksaista vaikka minkälaisia eikä missään ole mitään, joka todistaisi ne oikeaksi."

        Ei Raamatun allegorioita tarvitse keksiä, sillä Raamattu selittä itse itseään. Viikunapuu on Israelin vertauskuva:
        Hoos 9
        " Niinkuin rypäleet erämaassa minä löysin Israelin; niinkuin varhaishedelmät viikunapuussa, sen alkurunsaudessa, minä näin teidän isänne. He tulivat Baal-Peoriin, vihkiytyivät häpeäjumalalle ja tulivat kauhistaviksi, niinkuin tuo heidän rakastettunsa."


    • Anonyymi00028

      Prete-riti-ralla, tuli talvihalla...

    • Anonyymi00033

      Monelta sodalta, tappamisesta ja maaryöstältä olisi ihmiskunta pelastunit jos Israelia ei olisi perustettu
      Tämäkin Iranin sota on Israelin syytä.

      • Anonyymi00034

        Noinhan se Hitlerkin uskoi. Juutalaiset ovat kaiken pahan alku.
        Eikä tainnut Luther olla pekkaa pahempi. Veljekset kuin ilvekset.

        Outoa, että Jumala valitsi tuollaisen kansan?


      • Anonyymi00035
        Anonyymi00034 kirjoitti:

        Noinhan se Hitlerkin uskoi. Juutalaiset ovat kaiken pahan alku.
        Eikä tainnut Luther olla pekkaa pahempi. Veljekset kuin ilvekset.

        Outoa, että Jumala valitsi tuollaisen kansan?

        Luther ei uskonut että juutalaiset ovat pahan alku


      • Anonyymi00036
        Anonyymi00034 kirjoitti:

        Noinhan se Hitlerkin uskoi. Juutalaiset ovat kaiken pahan alku.
        Eikä tainnut Luther olla pekkaa pahempi. Veljekset kuin ilvekset.

        Outoa, että Jumala valitsi tuollaisen kansan?

        Olisihan muissakin galakseissakin ollut varmaan vähemmän sotaisia "valittuja kansoja"
        No


    • Anonyymi00037

      Olisikohan sukupolvi väärä käännös ja tarkoitettaisiin sukukuntaa? Juutalaisuus ei häviä maan päältä ennen kuin kaikki tapahtuu. Ei tietenkään tarkoiteta, että kaikki juutalaiset pelastuisivat, vaan tietenkin vain jäännös kaikista sukukunnista, jotka siis uskovat. Menneistäkin sukupolvista on pelastunut vain jäännös. Kyllä Roomalaiskirje puhuu totuuden asiasta.

      • Anonyymi00046

        144000 oli mainittu neitsyeiden kaltaisiksi. Eli geneettisesti puhtaiksi hebrealaisiksi. Eli 1% nykyjuutalaisista. He ovat omaisuuskansaa. Muut ihan samaa kuin muutkin ihmiset.


    • ”Anonyymi00023” 2026-04-06 14:14:41 kommentoi:
      "Tämä sukupolvi joka näkee tämän kaiken" viittaa tietenkin siihen sukupolveen joka näkee tämän kaiken, eikä liity mitenkään Israelin valtion perustamisvuoteen.”

      Taitaa tuostakin olla tehty monia eri tulkintoja?

      • Anonyymi00038

        Sinulla noita tulkintoja riittää. Aina, kun et usko jotain Raamatun kertomusta, niin vetoat eri tulkintoihin.


      • Anonyymi00039
        Anonyymi00038 kirjoitti:

        Sinulla noita tulkintoja riittää. Aina, kun et usko jotain Raamatun kertomusta, niin vetoat eri tulkintoihin.

        Mummonmuorin kannattaisi perehtyä myös oikeisiin asiantuntijoihin, jotka ASUVAT Israelissa. Jolkkonen vain vierailee siellä joskus:
        https://www.youtube.com/watch?v=Fce58YZBsL8


    • ”Anonyymi00038” 2026-04-08 10:59:54 kirjoitti: ”Sinulla noita tulkintoja riittää. Aina, kun et usko jotain Raamatun kertomusta, niin vetoat eri tulkintoihin.”

      Tuo siis koski sitä kun peterismissä on kahden laista tulkintaa siitä, mitä sukupolvea Raamatussa tarkoitetaan;
      Se on siis ”teologinen ja eskatologinen näkemys, jonka mukaan Raamatun ennustukset – erityisesti Ilmestyskirjan ja Jeesuksen puheet lopun ajoista – ovat jo toteutuneet historiassa, pääosin ensimmäisellä vuosisadalla Jerusalemin hävityksen (v. 70 jaa.) yhteydessä.”

      Osittainen preterismi ”uskoo yhä fyysiseen ylösnousemukseen ja Jeesuksen näkyvään paluuseen tulevaisuudessa.”

      Kummasta sinun mielestäsi siis puhutaan Raamatussa? Puhutaanko siitä sukupolvesta joka eli 2000 vuotta sitten, vai tästä missä se on muuttunut modernimpaa malliin?

      ”Anonyymi00039” 2026-04-08 11:04:27 kirjoitti: ”Mummonmuorin kannattaisi perehtyä myös oikeisiin asiantuntijoihin…”

      Ikävä kyllä tuota ei ole teksti muodossa mutta onko hän siis peterismin asiantuntija?

      • Anonyymi00041

        "Kummasta sinun mielestäsi siis puhutaan Raamatussa? Puhutaanko siitä sukupolvesta joka eli 2000 vuotta sitten, vai tästä missä se on muuttunut modernimpaa malliin?"

        Järkeäkin saa käyttää kun tulkitsee Raamattua.
        Lopun ajan tapahtumista kerrottaessa Raamattu puhuu SIITÄ SUKUPOLVESTA juutalaisia, jotka ovat palanneet exoduksesta Pohjoisesta, eteläisestä ja KAIKISTA MUISTA maista, mihin heidät on karkoitettu.
        Hes 37
        ": Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä otan israelilaiset pois pakanakansojen keskuudesta, minne vain he ovat kulkeutuneet, kokoan heidät joka taholta ja tuon heidät omaan maahansa. Minä teen heidät yhdeksi kansaksi siinä maassa, Israelin vuorilla".

        Tuollaista ei ole koskaan ennen tapahtunut kuin vasta meidän aikanamme, joten Jeesus puhuu tästä nykyisestä sukupolvesta, joka palaa Luvattuun maahan ja perustaa uudelleen oman valtakunnan eli viikunapuun!
        Luuk 21
        ": ”Katsokaa viikunapuuta ja kaikkia puita. 30 Kun näette niiden puhkeavan lehteen, te tiedätte kuin itsestään, että kesä on jo lähellä. "

        Kesä on lähellä ja tuo "kesä"tarkoittaa Jeesuksen paluuta maan päälle. Meneekö siihen vielä kymmenen tai sata vuotta, se on toisarvoista, mutta Jeesus käski VALVOMAAN.
        Unohda nuo eri nimitykset ja SEURAA AIKAASI. Preteristit ovat eksyttäjiä.

        "Laittomuus lisääntyy ja useimpien rakkaus kylmenee."
        Tuo on myös yksi aikamme varma tunnusmerkki.


      • Anonyymi00041 kirjoitti:

        "Kummasta sinun mielestäsi siis puhutaan Raamatussa? Puhutaanko siitä sukupolvesta joka eli 2000 vuotta sitten, vai tästä missä se on muuttunut modernimpaa malliin?"

        Järkeäkin saa käyttää kun tulkitsee Raamattua.
        Lopun ajan tapahtumista kerrottaessa Raamattu puhuu SIITÄ SUKUPOLVESTA juutalaisia, jotka ovat palanneet exoduksesta Pohjoisesta, eteläisestä ja KAIKISTA MUISTA maista, mihin heidät on karkoitettu.
        Hes 37
        ": Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä otan israelilaiset pois pakanakansojen keskuudesta, minne vain he ovat kulkeutuneet, kokoan heidät joka taholta ja tuon heidät omaan maahansa. Minä teen heidät yhdeksi kansaksi siinä maassa, Israelin vuorilla".

        Tuollaista ei ole koskaan ennen tapahtunut kuin vasta meidän aikanamme, joten Jeesus puhuu tästä nykyisestä sukupolvesta, joka palaa Luvattuun maahan ja perustaa uudelleen oman valtakunnan eli viikunapuun!
        Luuk 21
        ": ”Katsokaa viikunapuuta ja kaikkia puita. 30 Kun näette niiden puhkeavan lehteen, te tiedätte kuin itsestään, että kesä on jo lähellä. "

        Kesä on lähellä ja tuo "kesä"tarkoittaa Jeesuksen paluuta maan päälle. Meneekö siihen vielä kymmenen tai sata vuotta, se on toisarvoista, mutta Jeesus käski VALVOMAAN.
        Unohda nuo eri nimitykset ja SEURAA AIKAASI. Preteristit ovat eksyttäjiä.

        "Laittomuus lisääntyy ja useimpien rakkaus kylmenee."
        Tuo on myös yksi aikamme varma tunnusmerkki.

        ”Anonyymi00041” 2026-04-09 09:44:40 tulkitsee siis näin;
        ”Lopun ajan tapahtumista kerrottaessa Raamattu puhuu SIITÄ SUKUPOLVESTA juutalaisia, jotka ovat palanneet exoduksesta Pohjoisesta, eteläisestä ja KAIKISTA MUISTA maista…”

        Eli hän on osittainen preteristi.


        Kyse olisi siis 2000 myöhemmät sukupolvet.


      • Anonyymi00044
        Mummomuori2 kirjoitti:

        ”Anonyymi00041” 2026-04-09 09:44:40 tulkitsee siis näin;
        ”Lopun ajan tapahtumista kerrottaessa Raamattu puhuu SIITÄ SUKUPOLVESTA juutalaisia, jotka ovat palanneet exoduksesta Pohjoisesta, eteläisestä ja KAIKISTA MUISTA maista…”

        Eli hän on osittainen preteristi.


        Kyse olisi siis 2000 myöhemmät sukupolvet.

        ”Lopun ajan tapahtumista kerrottaessa Raamattu puhuu SIITÄ SUKUPOLVESTA juutalaisia, jotka ovat palanneet exoduksesta Pohjoisesta, eteläisestä ja KAIKISTA MUISTA maista…”

        No tämä Jumalan lanseeraama juutalaisten paluu omaan maahansa on vain yksi osa lopunajan tapahtumista mistä Raamattu kertoo.

        Toinen on EUn johtajuuspuute mikä realikoituu siihen että EU-valtiot alkaa vaatimaan lisää johtajuutta ja itse asiassa vaaditaan jo nyt ja sitten ilmestyy Ilmestyskirjan peto tyyliin että "tässähän minä".


      • Anonyymi00045
        Mummomuori2 kirjoitti:

        ”Anonyymi00041” 2026-04-09 09:44:40 tulkitsee siis näin;
        ”Lopun ajan tapahtumista kerrottaessa Raamattu puhuu SIITÄ SUKUPOLVESTA juutalaisia, jotka ovat palanneet exoduksesta Pohjoisesta, eteläisestä ja KAIKISTA MUISTA maista…”

        Eli hän on osittainen preteristi.


        Kyse olisi siis 2000 myöhemmät sukupolvet.

        Unohda nuo eri nimitykset! Lue enemmän Raamattua.

        Jeesuskin tuli maailmaan 2000 profetioiden jälkeen. "Vaimon siemen on rikkipolkeva käärmeen pään."


      • Anonyymi00045 kirjoitti:

        Unohda nuo eri nimitykset! Lue enemmän Raamattua.

        Jeesuskin tuli maailmaan 2000 profetioiden jälkeen. "Vaimon siemen on rikkipolkeva käärmeen pään."

        Ai siis Jeesus on tullut jo vuonna 2000?


      • Anonyymi00048
        Mummomuori2 kirjoitti:

        Ai siis Jeesus on tullut jo vuonna 2000?

        Täh: "Ai siis Jeesus on tullut jo vuonna 2000??????

        Onko mummonmuori todella noin tyhmä, vai piruuttaanko hän ei ole ymmärtävinään noita ennustuksia Jeesuksen syntymisen ajankohdasta?

        Ensimmäinen lupaus "vaimon siemenestä" annettiin jo paratiisin lankeemuksen jälkeen. Sen jälkeen on noita profetioita tullut satojen vuosien välein ja voimakkaammat ennustukset olivat n 500 eKr, Jesajan ja Jeremian kautta.


    • Anonyymi00040

      Yle fanittaa rasistisen apartheidin harjoittamaa kansanmurhaa suomalaisten verorahoin. Amalekia-puheen pitänyttä netanyahoota ei voi arvostella. Suur-Israelia ollaan luomassa ja hävittämässä ali-ihmisiksi siionistien julistamat naapurit. Katsokaapa miten siionatsien televisiossa puhutaan muista. Eivät anna alueen alkuperäisille asukkaille edes eläimen arvoa, vaan kaikki pitää hävittää. Siksi ammutaan äidit lapsineen kirkkoon, tapetaan oikeat journalistit (Yle ei kuulu näihin) lääkärit ammutaan ja räjäytetään ambulanssit. Fyyreri netanyahoo on antanut muualta tulleille "siirtolaisille" vapaat kädet hyökätä seemiläisten palestiinlaisten kimppuun armeijan tuella.

      • Anonyymi00042

        Siinäpä taas fasistista propagandaa oikein tuutin täydeltä.
        Lainasitko tuo Hitleriltä?


      • Anonyymi00043
        Anonyymi00042 kirjoitti:

        Siinäpä taas fasistista propagandaa oikein tuutin täydeltä.
        Lainasitko tuo Hitleriltä?

        Totuus ei pala tulessakaan. Iranin sotakin on Israelin syytä.


    • ”Anonyymi00044” 2026-04-11 10:04:09 kirjoitti:
      ”Toinen on EUn johtajuuspuute mikä realikoituu siihen että EU-valtiot alkaa vaatimaan lisää johtajuutta ja itse asiassa vaaditaan jo nyt ja sitten ilmestyy Ilmestyskirjan peto tyyliin että "tässähän minä".”

      Tämä on nyt niitä päätelmiä ja tulkintoja, mitä on tehty jo vuosisatoja. Nyt on keksitty tuo talousliitto EU. Toivon mukaan EU maat alkavat toimia paremmin yhdessä kun Unkarikin on luvannut muuttaa asennettaan.
      Trump toisin kovasti yrittää hävittää Eurooppaa ja onhan ne vähän tuollaista lupailleet, että he tulevat ”pelastamaan” meidät.

      ”Anonyymi00045” 2026-04-11 10:07:02 kommentoi:
      ”Unohda nuo eri nimitykset! Lue enemmän Raamattua.”

      Niin, ehkä sinusta sekavuus olisi kivaa ja se, ettei me kristityt edes yritettäisi ymmärtää toinen toisiamme. Etenkin kun tuosta Raamatusta on tehty niin monia eri tulkintoja ja painotuksia.

      • Anonyymi00047

        Israel on maailman parhaita maita.
        Ketuttaako?


      • Anonyymi00049

        ”Toinen on EUn johtajuuspuute mikä realikoituu siihen että EU-valtiot alkaa vaatimaan lisää johtajuutta ja itse asiassa vaaditaan jo nyt ja sitten ilmestyy Ilmestyskirjan peto tyyliin että "tässähän minä".”

        Tämä tulee esiin llukemattomissa EUta koskevissa poliitikkojen puheissa että EUn on vihdoinkin otettava johtajuutta eikä vieläkään kukaan uskomaalainen tiedä kelle EUssa soitetaan jos halutaan soittaa EUlle. EU ajelehtii ja samalla Nato ajelehtii kun Nato-maat eivät ota tosissaan mahdollista sotaa Venäjää vastaan vaan EUn johtajat elävät omassa mielikuvitusmaailmassaan.

        Unkarista emme tiedä mitään muuta kuin kaikenlaisia toiveunia tässäkin asiassa EU viljelee. Itse ymmärrän kun Orban otti vaali"tappion" noin kevyesti että tuo Maiar on vain lopulta Orbanin proksi kunhan vain tässä kesän yli leikitään jotain uutta hallintoa.


      • Anonyymi00050

        Miksihän mummonmuori ei edes yritä ymmärtää Raamattua?
        Kuuluuko sellainen liberaalien oppiin? Heidän oppinsa on niin sekavaa, että siitä ei kukaan ota selvää..

        Onkohan mummonmuori seonnut lopullisesti: "Trump toisin kovasti yrittää hävittää Eurooppaa "

        MISSÄ TRUMP ON TUOTA YRITTÄNYT????
        Kun Trump on aina painottanut sitä , että Euroopan on ITSE otettava vastuuta puolustuksestaan, niin ei e ole hävittämistä, vaan Euroopan ohjaamista ottamaan enemmän vastuuta itsestään!


    • ”Anonyymi00049” 2026-04-17 09:34:51 kirjoitti:
      ”….eikä vieläkään kukaan uskomaalainen tiedä kelle EUssa soitetaan jos halutaan soittaa EUlle.”

      :D Kiitos viikon vitsistä. En tiennytkään että EU on joku henkilö.

      ”Itse ymmärrän kun Orban otti vaali"tappion" noin kevyesti että tuo Maiar on vain lopulta Orbanin proksi…”

      Niin, tätä on hyvä tarkkailla mutta muutoksia ilmeisesti tulee. Orban on luonut niin vahvan verkoston, että sen purkaminen ei ole yksinkertainen juttu.
      Voihan olla että Orban yhdessä Putinin ja Trumpin kanssa punoo uusia juonia.

      ”Anonyymi00050”
      2026-04-17 16:42:06
      ”Miksihän mummonmuori ei edes yritä ymmärtää Raamattua?”

      Mistähän tuo purkaus johtuu. Tässä vuosien mittaan olen oppinut ymmärtämään aina vain paremmin Raamattua.

      ”Kun Trump on aina painottanut sitä , että Euroopan on ITSE otettava vastuuta puolustuksestaan, niin ei e ole hävittämistä…”

      Trump on Putinin puolella ja yrittää hajottaa Natoa parhaansa mukaan. Onneksi eurooppalaiset eivät anna periksi ja Kanada näyttää tukevan Natoa. Voi olla että valta valuukin Yhdysvalloilta Kanadaan ja Eurooppaan ja Trump jää yksin.

      Nämä Trumpin ”uususkovaiset” ovat jo vuosia yrittäneet murtaa eurooppalaisia niin uskonnon kuin poliittisen hajottamisen kautta. Onhan sekin vuotanut, miten he halveksivat eurooppalaisia, eivätkä halua tehdä mitään yhteistyötä.

      Putin on ollut tyytyväinen heidän toimintaansa, tavoitteet näyttää olevan samat.

      • Anonyymi00051

        Mene muualle politikoimaan!


      • Anonyymi00051 kirjoitti:

        Mene muualle politikoimaan!

        Minkäs minä sille voin että nämä poliittiset uskovat kytkevät kaiken politiikkaan.


    • Aloituksessa olevassa linkissä on mm. näin;
      ”…hätätilasta jota dispensationalinen Israel keskeinen premillennialismi käy läpi tällä hetkellä. Kun Israelin perustamisesta 1948 alkaa olla niin paljon aikaa, että ”tämä sukupolvi joka näkee tämän kaiken” -käsitettä ei voi enää venyttää väkisin pidemmälle niin koko oppijärjestelmä alkaa romahtaa.”

      Eli tarkoittaa sitä, miten laveasti tulkitaan näitä lopunaikoja, sekä niihin liittyviä tapahtumia.

      ”Lukuisat eri vapaakristilliset opettajat ja julistajat julkaisevat kiihtyvällä tahdilla opetuksia lopunajoista ja monet varoittavat preterismistä.”

      Sitten on lainattu Raamatun kohtaa
      Luuk. 17:20 Ja kun fariseukset kysyivät häneltä, milloin Jumalan valtakunta oli tuleva, vastasi hän heille ja sanoi: "Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla
      17:21 eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä".

      Niin, pitääkö siis Yhdysvaltalaisten itse järjestää tuo lopunaika sotimalla, kun ei muuten näytä tapahtuvat siten, kuin he sen haluaisivat?

      • Anonyymi00053

        Miksi mummonmuori sotkeutuu Raamatun ennustuksiin, kun ei itse usko niihin mihinkään. Eihän piilotaeteisti usko Jumalan sanaan.
        Keskittyisit vain seksuaalisen tasa-arvon asioihin. Ne luontevat sinulta parhaiden. Ja Trumpin haukkuminen.


      • Anonyymi00053 kirjoitti:

        Miksi mummonmuori sotkeutuu Raamatun ennustuksiin, kun ei itse usko niihin mihinkään. Eihän piilotaeteisti usko Jumalan sanaan.
        Keskittyisit vain seksuaalisen tasa-arvon asioihin. Ne luontevat sinulta parhaiden. Ja Trumpin haukkuminen.

        "Miksi mummonmuori sotkeutuu Raamatun ennustuksiin, kun ei itse usko niihin mihinkään. "

        Mitäs mieltä sinä olet näistä ennustuksista?


      • Anonyymi00054
        Mummomuori2 kirjoitti:

        "Miksi mummonmuori sotkeutuu Raamatun ennustuksiin, kun ei itse usko niihin mihinkään. "

        Mitäs mieltä sinä olet näistä ennustuksista?

        Taas ovela väistöliike! Puuttuuko rohkeutta näyttää värisi?


      • Anonyymi00054 kirjoitti:

        Taas ovela väistöliike! Puuttuuko rohkeutta näyttää värisi?

        Ei ollut mikään väistöliike.
        Keskusteluun liittyy myös se, että ensin itse sanoo jotain, ja sen jälkeen siihen vastataan. Pelkkä valheellinen väite ei riitä.

        Miksi luen Raamattua? Siksi että olen kristitty. Tätähän täällä myös kehotetaan tavan takaa tekemään.


      • Anonyymi00056
        Mummomuori2 kirjoitti:

        Ei ollut mikään väistöliike.
        Keskusteluun liittyy myös se, että ensin itse sanoo jotain, ja sen jälkeen siihen vastataan. Pelkkä valheellinen väite ei riitä.

        Miksi luen Raamattua? Siksi että olen kristitty. Tätähän täällä myös kehotetaan tavan takaa tekemään.

        Heh heh: "Miksi luen Raamattua? Siksi että olen kristitty. "

        MIKSI sinä et USKO, mitä Raamattuun on kirjoitettu? Suomessakin on n 4 miljoonaa , jotka sanovat olevansa kristittyjä. Tuo nimi ei vielä todista mitään.


      • Anonyymi00056 kirjoitti:

        Heh heh: "Miksi luen Raamattua? Siksi että olen kristitty. "

        MIKSI sinä et USKO, mitä Raamattuun on kirjoitettu? Suomessakin on n 4 miljoonaa , jotka sanovat olevansa kristittyjä. Tuo nimi ei vielä todista mitään.

        Eli kun en usko sinun tulkintojasi?


      • Anonyymi00057
        Mummomuori2 kirjoitti:

        Eli kun en usko sinun tulkintojasi?

        Mutta sinähän kirjoit, että esim Aabraham ei ollut historiallinen henkilö?

        Oletko tullut katumapäälle?


      • Anonyymi00057 kirjoitti:

        Mutta sinähän kirjoit, että esim Aabraham ei ollut historiallinen henkilö?

        Oletko tullut katumapäälle?

        Näin sitä yleisesti pidetään, koska mitään tietoja ei ole mistään löydetty.


      • Anonyymi00063
        Mummomuori2 kirjoitti:

        Näin sitä yleisesti pidetään, koska mitään tietoja ei ole mistään löydetty.

        Ateistit kyllä uskovat noin.
        Eli sinä luotat enemmän ateisteihin kuin Jumalan sanaan!

        Miten kehtaat kutsua itseäsi kristityksi?


      • Anonyymi00064
        Mummomuori2 kirjoitti:

        Näin sitä yleisesti pidetään, koska mitään tietoja ei ole mistään löydetty.

        "Näin sitä yleisesti pidetään, koska mitään tietoja ei ole mistään löydetty."

        Oletko koskaan vaivautunut tutkimaan Raamattua?


      • Anonyymi00066
        Anonyymi00063 kirjoitti:

        Ateistit kyllä uskovat noin.
        Eli sinä luotat enemmän ateisteihin kuin Jumalan sanaan!

        Miten kehtaat kutsua itseäsi kristityksi?

        Ateistit ovat todellisias, jumalat eivät. Siksi jumalien kohdalla puhutaan uskosta, ei tiedosta.


      • Anonyymi00064 kirjoitti:

        "Näin sitä yleisesti pidetään, koska mitään tietoja ei ole mistään löydetty."

        Oletko koskaan vaivautunut tutkimaan Raamattua?

        "Oletko koskaan vaivautunut tutkimaan Raamattua?"

        Olen mutta se ei ole mikään tieteellinen teos.
        Ehkä mieluummin uskon niitä, jotka ovat asioihin perehtyneitä ja tekevät tieteellistä tutkimusta.


    • Anonyymi00052

      Porukkaa on alkanut muuttaa Isralista pois. Ei koeta oloa maassa enää turvalliseksi.

      • Anonyymi00058

        Erikoista poismuuttoa, kun Israelin väkiluku NOUSEE joka vuosi?


    • Anonyymi00055

      Ei Israelia varjella ja suojella lopun aikoina sen enempää kuin alkuaikoina ja viime sodissa.

      • Anonyymi00060

        Niin holokausti oli juutalaisten oma operaatio - kertoo nimi HOLOKAUSTI, joka tulee VT:sta ja tarkoittaa kokonaan poltettua ihmisuhrilahjaa juutalaisten Baal-jumalalle, kun Israelin Jumala sanoo juutalaisten uhrikulttia iljetykseksi, jonka juutalaiset veivät hänen nimiinsä laitettuun temppeliin.


      • Anonyymi00061
        Anonyymi00060 kirjoitti:

        Niin holokausti oli juutalaisten oma operaatio - kertoo nimi HOLOKAUSTI, joka tulee VT:sta ja tarkoittaa kokonaan poltettua ihmisuhrilahjaa juutalaisten Baal-jumalalle, kun Israelin Jumala sanoo juutalaisten uhrikulttia iljetykseksi, jonka juutalaiset veivät hänen nimiinsä laitettuun temppeliin.

        6 miljoonaa uhria juutalaiset tarvitsivat oman valtion saamiseksi, kuten juutalaiset kirjoittivat lehdissä jo 1870-luvulla.


    • Anonyymi00059

      Miten yleisesti jo tiedetään, ettei juutalaisuuden Jumala olekaan todellisuudessa Israelin Jumala, vaan juutalaiset tekivät israelilaisen Jeesuksen nimen hyväksikäytöllä jumalahuijauksen ja varastivat israelilaisten identiteetin?

      • Anonyymi00062

        Tuollainen valhe on hyvin tiedossa. Ateistit yrittävät mitätöidä Raamatun ilmoitusta.


    • Anonyymi00065

      Kyllä Raamatusta voi lukea miksi juutalaiset joutui polttouuniin.

      Ei se liittynyt mitenkään valtion perustamiseen.

      • Anonyymi00067

        Ei Raamatusta voi lukea sellaista. Miksi keksit omiasi?


      • Sinulla taitaa olla ihka oma Raamattu? :D


      • Anonyymi00069

        Holokaustin syyt liittyivät ennen kaikkea ihmiskunnan pahuuden synnyttämään julmaan natsi-ideologiaan, antisemitismiin/rasismiin, Adolf Hitlerin johtamaan politiikkaan, ei siihen, että juutalaiset olisivat jollain tapaa ansainneet kohtalonsa


      • Anonyymi00069 kirjoitti:

        Holokaustin syyt liittyivät ennen kaikkea ihmiskunnan pahuuden synnyttämään julmaan natsi-ideologiaan, antisemitismiin/rasismiin, Adolf Hitlerin johtamaan politiikkaan, ei siihen, että juutalaiset olisivat jollain tapaa ansainneet kohtalonsa

        Ja ikävä kyllä nuo juuret menevät jopa 2000 vuoden päähän.
        Yritetään näitä jälleen nostaa esiin, mikä on pelottava asia.


      • Anonyymi00070
        Mummomuori2 kirjoitti:

        Ja ikävä kyllä nuo juuret menevät jopa 2000 vuoden päähän.
        Yritetään näitä jälleen nostaa esiin, mikä on pelottava asia.

        Höpöhöpö!


    • Anonyymi00068

      Taisivat ottaa Jeesuksen veren päälleen.

      Siitä ei hyvä heilu eikä ole heilunut.

      Muutoin olisi ollut varjelus.

      • Anonyymi00071

        Ei pidä paikkaansa: "Israelfanittajien rakennelma on romahtanut!"

        Viime sunnuntaina oli Helsingissä paljon Israel-ystäviä marssimassa ja osoittamassa tukeaan Israelille ja sen väärälle kohtelulle, mitä maailman media harjoittaa. Noin tuhatkunta marssijaa osoitti vääräksi sen väitteen, että Israelin tukeminen Suomessa olisi vähentynyt.
        Outoa vaan on, että ei Yle tai muu media noteerannut tuota mielenosoitusta mitenkään. Olisi varmaan pitänyt mennä istumaan Mannerheimin tielle heiluttamaan Palestiinan lippua, niin Yle, MTV tai Hesari olisi vaivautunut paikalle.


      • Anonyymi00073
        Anonyymi00071 kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa: "Israelfanittajien rakennelma on romahtanut!"

        Viime sunnuntaina oli Helsingissä paljon Israel-ystäviä marssimassa ja osoittamassa tukeaan Israelille ja sen väärälle kohtelulle, mitä maailman media harjoittaa. Noin tuhatkunta marssijaa osoitti vääräksi sen väitteen, että Israelin tukeminen Suomessa olisi vähentynyt.
        Outoa vaan on, että ei Yle tai muu media noteerannut tuota mielenosoitusta mitenkään. Olisi varmaan pitänyt mennä istumaan Mannerheimin tielle heiluttamaan Palestiinan lippua, niin Yle, MTV tai Hesari olisi vaivautunut paikalle.

        Tuo on totta, että ei riittänyt Iranin prokseineen maailmoja tuhoava ohjusvoima vaan myös koko läntinen maailma on taas kerran muuttunut ääriantisemisteiksi natsien mallin mukaan ja silti Israel on yhä olemassa. Ja vielä tämä Harmogedonin taistelu on tulematta, missä läntisen ym. raivo ja viha ylittää kaikki mahdolliset järjet mutta Jumalan kiitos heidät kaikki tuhotaan että Isrealilta menee vuosia pelkästään hautaamisessa kun satamiljoonainen armeijan jäännökset ja ruumiit haudataan.


      • Anonyymi00076

        käsittämätötä miten jokun voi tukea,
        fasistisia massamurhaajia...


      • Anonyymi00077
        Anonyymi00076 kirjoitti:

        käsittämätötä miten jokun voi tukea,
        fasistisia massamurhaajia...

        Totta. Iranin hirmuhallinnon tukijoita riittää tälläkin palstalla ja kun Trump yrittää laittaa kuriin noita mullaheja, niin vasemmisto kiehuu!
        40000 mielenosoittajaa ammuttiin.


    • Anonyymi00072

      Israel-ystävät olemme iloisia että Israel kuin ihmeen kaupalla pelastui taas kerran. Kun katsoo kuinka massiivinen oli Iranin varustautuminen tuhoamaan vaikka koko arabimaailman (sunnivaltiot) ja Israelin ja mikä varustus oli Hamasilla, Hispollalla ja hutheille. Ainakin puoli miljoonaa ohjusta. Nyt ne on pääosin tuhottu vaikka vieläkin on tuhoamatta vaikka tuhoamatta on valtava määrä kuten Israelin Libanonin sota osoittaa. Tämän kaiken maailmoja tuhoavan sotavoiman tuhoaman on suoranainen Jumalan ihme ennenkuin he pääsivät käyttämään voimaansa täysmääräisesti. Voidaan hyvin verrata Gideonin voittoon tuhatkertaista ylivoimaa vastaan.

      • Anonyymi00080

        Niinpä. Piru-jumala pitää omistaan huolta.


    • Anonyymi00074

      Eihän Iran vielä edes ole aloittanut sotaa. Nyt on tulitauko ja se kerää voimia ja aseita mitä saa Venäjältä ja Kiinalta.

      Voi olla viisaampi olla aloittamatta rytinää.

      • Anonyymi00075

        "Eihän Iran vielä edes ole aloittanut sotaa."

        Iran ja proksit eivät ehtineet tosiaankaan aloittaa täysimääräistä hyökkäystä Israeliin kun heti alussa 7.10 meni jotain heidän kannaltaan vakavasti pieleen. Mutta jos olisivat onnistuneet lähettämään vaikka 10000 ohjusta per vuorokausi Israelin tuhoamiseksi niin Israelista ei olisi ollut mitään jäljellä. Uskon että Jumala puuttui peliin heti alkuvaikeessa ja luulen, että Israel sitten paljastaa tämänkin puolen mikä heillä meni vikaan 7.10.23. Itse vertaan tätä Gideonin voiton ihmeeseen - lues vaikka Raamatusta Gideonin tarinan.


      • Anonyymi00078
        Anonyymi00075 kirjoitti:

        "Eihän Iran vielä edes ole aloittanut sotaa."

        Iran ja proksit eivät ehtineet tosiaankaan aloittaa täysimääräistä hyökkäystä Israeliin kun heti alussa 7.10 meni jotain heidän kannaltaan vakavasti pieleen. Mutta jos olisivat onnistuneet lähettämään vaikka 10000 ohjusta per vuorokausi Israelin tuhoamiseksi niin Israelista ei olisi ollut mitään jäljellä. Uskon että Jumala puuttui peliin heti alkuvaikeessa ja luulen, että Israel sitten paljastaa tämänkin puolen mikä heillä meni vikaan 7.10.23. Itse vertaan tätä Gideonin voiton ihmeeseen - lues vaikka Raamatusta Gideonin tarinan.

        7.10 Jumalan ihme oli, että Israelin rajalla ei ollut ketään vastassa. Huumepäiset nuoret annettiin kuin tarjottimella terroristeille.

        Ei tosin hyvä ihmde.


    • Anonyymi00079

      Israel meni vihdoinkin paljastamaan todellisen herransa. On se minkä Jeesuskin fariseuksien herrasta totesi eli Saatana.

    • Anonyymi00081

      Murhaajiksi Jeesus heitä syytti eikä kaukaa liipannut.

    • Aloituksessa oli preterismista.
      Se on siis ”teologinen ja eskatologinen näkemys, jonka mukaan Raamatun ennustukset – erityisesti Ilmestyskirjan ja Jeesuksen puheet lopun ajoista – ovat jo toteutuneet historiassa, pääosin ensimmäisellä vuosisadalla Jerusalemin hävityksen (v. 70 jaa.) yhteydessä.”

      Osittainen preterismi ”uskoo yhä fyysiseen ylösnousemukseen ja Jeesuksen näkyvään paluuseen tulevaisuudessa.”

      ”Kun Israelin perustamisesta 1948 alkaa olla niin paljon aikaa, että ”tämä sukupolvi joka näkee tämän kaiken” -käsitettä ei voi enää venyttää väkisin pidemmälle niin koko oppijärjestelmä alkaa romahtaa."

      Kyse oli siis tämän opin perusteista, voidaanko tuota tulkintaa venyttää miten pitkälle tahansa?

      • Anonyymi00082

        Kyllähän liberaaliteologit venyttävät Raamattua moneen suuntaan ja aina POISPÄIN Jumalasta. ja totuudesta.
        Yksi pahimmista venyttäjistä on piispa Wille Riekkinen, joka kumoaa Jeesuksen jumaluuden lähes kokonaan. Siinä meillä entinen pappien kouluttaja.


      • Anonyymi00083
        Anonyymi00082 kirjoitti:

        Kyllähän liberaaliteologit venyttävät Raamattua moneen suuntaan ja aina POISPÄIN Jumalasta. ja totuudesta.
        Yksi pahimmista venyttäjistä on piispa Wille Riekkinen, joka kumoaa Jeesuksen jumaluuden lähes kokonaan. Siinä meillä entinen pappien kouluttaja.

        Myös monet uudestikastajat kumoavat Jeesuksen jumaluuden


      • Anonyymi00084
        Anonyymi00083 kirjoitti:

        Myös monet uudestikastajat kumoavat Jeesuksen jumaluuden

        Tietääkseni ainoastaan jehovantodistajat!
        Mormooneista en ole varma.


      • Anonyymi00086
        Anonyymi00084 kirjoitti:

        Tietääkseni ainoastaan jehovantodistajat!
        Mormooneista en ole varma.

        Molemmat kumoavat sen


      • Anonyymi00082 kirjoitti:

        Kyllähän liberaaliteologit venyttävät Raamattua moneen suuntaan ja aina POISPÄIN Jumalasta. ja totuudesta.
        Yksi pahimmista venyttäjistä on piispa Wille Riekkinen, joka kumoaa Jeesuksen jumaluuden lähes kokonaan. Siinä meillä entinen pappien kouluttaja.

        Ei ole mikään liberaaliteologiaa. Joten "Kyse oli siis tämän opin perusteista, voidaanko tuota tulkintaa venyttää miten pitkälle tahansa?"

        Mitä mieltä olet perusteista?


      • Anonyymi00090
        Mummomuori2 kirjoitti:

        Ei ole mikään liberaaliteologiaa. Joten "Kyse oli siis tämän opin perusteista, voidaanko tuota tulkintaa venyttää miten pitkälle tahansa?"

        Mitä mieltä olet perusteista?

        Oh hoh: "Ei ole mikään liberaaliteologiaa. "???

        Tuo oli taas uutta oppia.


      • Anonyymi00093
        Anonyymi00083 kirjoitti:

        Myös monet uudestikastajat kumoavat Jeesuksen jumaluuden

        Jeesuksen jumaluus liittyy opettamaansa Israelin hyvään Jumalaan, jonka juutalaisten paha Baal käske raamatussa tuhoamaan, jos ilmestyy ihmeidentekijä, joka lupaa ihmeen ja sitten se ihme toteutuukin, koska tämä houkuttelee toisen Jumalan luo, ja käskee nostamaan kostonkäden seuraajien ylle.

        Tämän määräyksen Paavali toteuttaa Raamatussa , sanoessaan palvelleensa isiensä Jumalaa, ja tästä syystä Jeesus on kirottuna uhrina opettamansa hyvä Jumala, Israelin Jumalana, jonka Paavali näin kadottaa kokonaan, että saa pahan Baal-jumalan tekemäänsä kristinuskoon tilalle.


      • Anonyymi00095
        Anonyymi00093 kirjoitti:

        Jeesuksen jumaluus liittyy opettamaansa Israelin hyvään Jumalaan, jonka juutalaisten paha Baal käske raamatussa tuhoamaan, jos ilmestyy ihmeidentekijä, joka lupaa ihmeen ja sitten se ihme toteutuukin, koska tämä houkuttelee toisen Jumalan luo, ja käskee nostamaan kostonkäden seuraajien ylle.

        Tämän määräyksen Paavali toteuttaa Raamatussa , sanoessaan palvelleensa isiensä Jumalaa, ja tästä syystä Jeesus on kirottuna uhrina opettamansa hyvä Jumala, Israelin Jumalana, jonka Paavali näin kadottaa kokonaan, että saa pahan Baal-jumalan tekemäänsä kristinuskoon tilalle.

        Koodi unohtui - löytyy 5.Mooseksen kirja, luku 13.


    • Anonyymi00085

      Entäs se juutalaisten Baal-jumala, joka Jeesuksen sanoin on Saatana, ja juutalaisen Jeffrey Epsteinin maailman johtajien kiristysaineisto Baalin uhrikulttiorgioin?

      • Anonyymi00087

        Ilmestyskirja ja lopun ajan tapahtumat olivat vaiketa asioita jo Martti Lutherille ja siksi hän oli sitä mieltä, että Ilmestyskirja ei kuulu Raamattuun.
        Tämä sama kehitys on jatkunut meidän päiviimme asti, ja siksi luterilaiset papit ovat yleensä täysin pihalla Ilmestyskirjan sanomasta ja Israelin osuudesta lopun ajan tapahtumiin. Siksi he yleensä ovat Israel-vastaisia ja palestiinalaismyönteisiä.

        Ne harvat luterilaiset, jotka vielä ymmärtävät Israelin aseman, on haukuttu israel-faneiksi, mutta heillä on usein vaikeuksia kirkon sisällä saada ääntään kuuluville. Piispa Jolkkonen on etunenässä vaientamassa raamatullista opetusta Israelista.

        Kirkoissa ei enää siunata Israelia, kuten vielä joskus aikaisemmin. Siksi Jumala on vetänyt siunauksensa pois lut kirkon toiminnasta ja kirkko näivettyy.


      • Anonyymi00088
        Anonyymi00087 kirjoitti:

        Ilmestyskirja ja lopun ajan tapahtumat olivat vaiketa asioita jo Martti Lutherille ja siksi hän oli sitä mieltä, että Ilmestyskirja ei kuulu Raamattuun.
        Tämä sama kehitys on jatkunut meidän päiviimme asti, ja siksi luterilaiset papit ovat yleensä täysin pihalla Ilmestyskirjan sanomasta ja Israelin osuudesta lopun ajan tapahtumiin. Siksi he yleensä ovat Israel-vastaisia ja palestiinalaismyönteisiä.

        Ne harvat luterilaiset, jotka vielä ymmärtävät Israelin aseman, on haukuttu israel-faneiksi, mutta heillä on usein vaikeuksia kirkon sisällä saada ääntään kuuluville. Piispa Jolkkonen on etunenässä vaientamassa raamatullista opetusta Israelista.

        Kirkoissa ei enää siunata Israelia, kuten vielä joskus aikaisemmin. Siksi Jumala on vetänyt siunauksensa pois lut kirkon toiminnasta ja kirkko näivettyy.

        Ehkä näin, mutta tuskin. Ei Jumala näytä puuttuvan asioihin näin näkyvästi, suvereenisti vain ja käsittämättömästi.
        Totuus on, että ei Israel voi olla puolustautumatta ja yrittämättä hävittää terroristit ja vihollisensa. Koska on voimia ja kykyä, menee tietenkin överiksi. Mutta jos on vaan ja ymmärtää, itselle käy kalpaten niin kuin pahassa maailmassa aina. 'Heikot sortuu elon tiellä.'
        Emme kukaan ole israelilaisia parempia.
        Jumala sallii puolustautumisen. Olisivatko juutalaiset saaneet olla rauhassa jossain muussa maan osassa, epäilen.


      • Anonyymi00089
        Anonyymi00088 kirjoitti:

        Ehkä näin, mutta tuskin. Ei Jumala näytä puuttuvan asioihin näin näkyvästi, suvereenisti vain ja käsittämättömästi.
        Totuus on, että ei Israel voi olla puolustautumatta ja yrittämättä hävittää terroristit ja vihollisensa. Koska on voimia ja kykyä, menee tietenkin överiksi. Mutta jos on vaan ja ymmärtää, itselle käy kalpaten niin kuin pahassa maailmassa aina. 'Heikot sortuu elon tiellä.'
        Emme kukaan ole israelilaisia parempia.
        Jumala sallii puolustautumisen. Olisivatko juutalaiset saaneet olla rauhassa jossain muussa maan osassa, epäilen.

        "Olisivatko juutalaiset saaneet olla rauhassa jossain muussa maan osassa, epäilen."

        Juutalaisia on VAINOTTU kaikkialla, missä he ovat asuneet.
        Englanti karkoitti heidät v 1200
        Portugali karkoitti heidät v 1300
        Espanja karkoitti heidät v 1400
        Venäjällä oli suuret pogromit v 1800
        Saksassa alkoi holokausti v 1940


      • Anonyymi00091
        Anonyymi00089 kirjoitti:

        "Olisivatko juutalaiset saaneet olla rauhassa jossain muussa maan osassa, epäilen."

        Juutalaisia on VAINOTTU kaikkialla, missä he ovat asuneet.
        Englanti karkoitti heidät v 1200
        Portugali karkoitti heidät v 1300
        Espanja karkoitti heidät v 1400
        Venäjällä oli suuret pogromit v 1800
        Saksassa alkoi holokausti v 1940

        Ilmankos hankkivat 6 miljoonaa kokonaan poltettua uhrilahjaa Baal-jumalalleen, oman valtion saamiseksi, perustuslailla, että valtio on vain juutalaisille, kun on noin mahdottoman vaikea tulla muiden ihmisten kanssa toimeen - joka viikkoisessa sapattirukouksessaankin rukoilevat, että heidän Baal-jumalansa pitää heidät erillään muista kansalaisista.


      • Anonyymi00092
        Anonyymi00089 kirjoitti:

        "Olisivatko juutalaiset saaneet olla rauhassa jossain muussa maan osassa, epäilen."

        Juutalaisia on VAINOTTU kaikkialla, missä he ovat asuneet.
        Englanti karkoitti heidät v 1200
        Portugali karkoitti heidät v 1300
        Espanja karkoitti heidät v 1400
        Venäjällä oli suuret pogromit v 1800
        Saksassa alkoi holokausti v 1940

        Etkö tiedä, että sana 'holokausti' tulee VT:sta ja tarkoittaa kokonaan poltettua ihmisuhrilahjaa juutalaisuuden Baal-jumalalle?

        Tätä tulenjumalaa palvotaan Moolokilla/Moolokkina esimerkiksi laittamalla lapsia elävältä tuleen.

        Löytyy 2.Kuningasten kirja, luku 23.


      • Anonyymi00094
        Anonyymi00092 kirjoitti:

        Etkö tiedä, että sana 'holokausti' tulee VT:sta ja tarkoittaa kokonaan poltettua ihmisuhrilahjaa juutalaisuuden Baal-jumalalle?

        Tätä tulenjumalaa palvotaan Moolokilla/Moolokkina esimerkiksi laittamalla lapsia elävältä tuleen.

        Löytyy 2.Kuningasten kirja, luku 23.

        Moneskohan kerta on, kun kopioit tuota samaa satua?


      • Anonyymi00096
        Anonyymi00087 kirjoitti:

        Ilmestyskirja ja lopun ajan tapahtumat olivat vaiketa asioita jo Martti Lutherille ja siksi hän oli sitä mieltä, että Ilmestyskirja ei kuulu Raamattuun.
        Tämä sama kehitys on jatkunut meidän päiviimme asti, ja siksi luterilaiset papit ovat yleensä täysin pihalla Ilmestyskirjan sanomasta ja Israelin osuudesta lopun ajan tapahtumiin. Siksi he yleensä ovat Israel-vastaisia ja palestiinalaismyönteisiä.

        Ne harvat luterilaiset, jotka vielä ymmärtävät Israelin aseman, on haukuttu israel-faneiksi, mutta heillä on usein vaikeuksia kirkon sisällä saada ääntään kuuluville. Piispa Jolkkonen on etunenässä vaientamassa raamatullista opetusta Israelista.

        Kirkoissa ei enää siunata Israelia, kuten vielä joskus aikaisemmin. Siksi Jumala on vetänyt siunauksensa pois lut kirkon toiminnasta ja kirkko näivettyy.

        Et taida ymmärtää tai tietää tuon taivaallista, että mikä oli "Lutherille vaikea asia" - lähinnä ilmavaivat, kun päästeli aina suolikaasunsa Vatikaanin ja paavin suuntaa, ja kyseli Paholaiselta, että on tämä muistanut nämäkin merkitä Lutherin syntilistaan.


      • Anonyymi00165
        Anonyymi00094 kirjoitti:

        Moneskohan kerta on, kun kopioit tuota samaa satua?

        Jättimäinen uskontosatuhuijaus, totta. Likaiset yksityiskohdat alempana tähän huijaukseen.


    • ”Anonyymi00090” 2026-05-29 11:34:52 kommentoi;
      ”Oh hoh: "Ei ole mikään liberaaliteologiaa. "??? Tuo oli taas uutta oppia.”

      Pahoittelen kirjoistuvirhettä, ei preterismi ole siis mitään liberaaliteolgiaa.
      Kerrataan taas:
      Aloituksessa oli preterismista.
      Se on siis ”teologinen ja eskatologinen näkemys, jonka mukaan Raamatun ennustukset – erityisesti Ilmestyskirjan ja Jeesuksen puheet lopun ajoista – ovat jo toteutuneet historiassa, pääosin ensimmäisellä vuosisadalla Jerusalemin hävityksen (v. 70 jaa.) yhteydessä.”

      Osittainen preterismi ”uskoo yhä fyysiseen ylösnousemukseen ja Jeesuksen näkyvään paluuseen tulevaisuudessa.”

      • Anonyymi00097

        Tuo preterismi on vain vanhan korvausteologin modernimpi versio.
        Ja kun he tajusivat oppinsa mahdottomuuden, he keksivät tuon "osoittaisen preterismin", jotta eivät aivan joutuisi naurunalaiseksi.


      • Anonyymi00097 kirjoitti:

        Tuo preterismi on vain vanhan korvausteologin modernimpi versio.
        Ja kun he tajusivat oppinsa mahdottomuuden, he keksivät tuon "osoittaisen preterismin", jotta eivät aivan joutuisi naurunalaiseksi.

        Tuota, miten tämä oppi liittyy juutalaisiin?

        Lyhyesti, onko Ilmestyskirjan ja Jeesuksen puheet lopun ajoista jo toteutuneet vain toteutuvatko ne vasta tulevaisuudessa?


      • Anonyymi00098
        Mummomuori2 kirjoitti:

        Tuota, miten tämä oppi liittyy juutalaisiin?

        Lyhyesti, onko Ilmestyskirjan ja Jeesuksen puheet lopun ajoista jo toteutuneet vain toteutuvatko ne vasta tulevaisuudessa?

        Tämä liittyy juutalaisiin sillä tavalla, että suuri osa Raamatun ilmoituksista lopun ajan tapahtumista ovat jo toteutuneet, mutta osa odottaa vielä toteutumistaan.
        Toteutuneet:
        Juutalaisten karkoittaminen pois Israelin maalta, Jerusalem oli "pakanain tallattavana, kunnes pakanain ajat päättyvät,"
        Toteutumatta: Juutalaisten täysi paluu Luvattuun maahan, evankeliumia ei ole vielä saarnattu kaikille kansoille, juutalaiset eivät vielä tunnusta Jeesusta Messiaaksi.


      • Anonyymi00099
        Anonyymi00098 kirjoitti:

        Tämä liittyy juutalaisiin sillä tavalla, että suuri osa Raamatun ilmoituksista lopun ajan tapahtumista ovat jo toteutuneet, mutta osa odottaa vielä toteutumistaan.
        Toteutuneet:
        Juutalaisten karkoittaminen pois Israelin maalta, Jerusalem oli "pakanain tallattavana, kunnes pakanain ajat päättyvät,"
        Toteutumatta: Juutalaisten täysi paluu Luvattuun maahan, evankeliumia ei ole vielä saarnattu kaikille kansoille, juutalaiset eivät vielä tunnusta Jeesusta Messiaaksi.

        Yksi Raamatun ennustus lopun ajoista on se, "että LUOPUMUS PÄÄSEE VALTAAN."

        Sitä aikaahan me nyt elämme, kun useimmat kirkkokunnat luopuvat Raamatun sanomasta ja ja Jeesuksen opetuksista.
        Ihmisjärki, uudet "tutkimukset" ja maailman mielipide on ajanut kirkot siihen, että ne eivät enää pidä Jumalan sanaa auktoriteettina.
        Ei Jeesus suotta sanonut:
        "Kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö Hän uskoa maan päältä"!


      • Anonyymi00100
        Anonyymi00099 kirjoitti:

        Yksi Raamatun ennustus lopun ajoista on se, "että LUOPUMUS PÄÄSEE VALTAAN."

        Sitä aikaahan me nyt elämme, kun useimmat kirkkokunnat luopuvat Raamatun sanomasta ja ja Jeesuksen opetuksista.
        Ihmisjärki, uudet "tutkimukset" ja maailman mielipide on ajanut kirkot siihen, että ne eivät enää pidä Jumalan sanaa auktoriteettina.
        Ei Jeesus suotta sanonut:
        "Kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö Hän uskoa maan päältä"!

        Tasit nukkua tänään pommiin, mesuaja!


      • Anonyymi00101
        Anonyymi00100 kirjoitti:

        Tasit nukkua tänään pommiin, mesuaja!

        Olitko joutunut päivystämään turhaa?


      • Anonyymi00102
        Anonyymi00101 kirjoitti:

        Olitko joutunut päivystämään turhaa?

        Ikävää että tulit tänne päivystämään


      • Anonyymi00103
        Anonyymi00099 kirjoitti:

        Yksi Raamatun ennustus lopun ajoista on se, "että LUOPUMUS PÄÄSEE VALTAAN."

        Sitä aikaahan me nyt elämme, kun useimmat kirkkokunnat luopuvat Raamatun sanomasta ja ja Jeesuksen opetuksista.
        Ihmisjärki, uudet "tutkimukset" ja maailman mielipide on ajanut kirkot siihen, että ne eivät enää pidä Jumalan sanaa auktoriteettina.
        Ei Jeesus suotta sanonut:
        "Kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö Hän uskoa maan päältä"!

        En ole havainnut uskon Paavaliin mitenkään horjuneen.


      • Anonyymi00104
        Anonyymi00102 kirjoitti:

        Ikävää että tulit tänne päivystämään

        Onko sinulla oikein asiaakin?


      • Anonyymi00106
        Anonyymi00104 kirjoitti:

        Onko sinulla oikein asiaakin?

        Sinulla ei ole koskaan. Kunhan vingut


      • Anonyymi00112
        Anonyymi00106 kirjoitti:

        Sinulla ei ole koskaan. Kunhan vingut

        Sinähän päivystit tänään varsin myöhään!


      • Anonyymi00166
        Mummomuori2 kirjoitti:

        Tuota, miten tämä oppi liittyy juutalaisiin?

        Lyhyesti, onko Ilmestyskirjan ja Jeesuksen puheet lopun ajoista jo toteutuneet vain toteutuvatko ne vasta tulevaisuudessa?

        Toteutuvat parhaillaan. Olemme luvussa 14 nyt, kun Puhuva pedonkuva on paljastettu.


    • Anonyymi00105

      Israelista oli kyse eikä kenenkään höyrypäisyydestä ja siinä ahkeruudesta.

      Ei Israelia voi hyljätä tapahtui mitä tahansa, meni siellä miten tahansa, oli mitä suuntauksia tahansa, niin siunata vain pitää.

      Niin perii siunauksen. Jos siinä alkaa sekoilemaan, niin helvetti kutsuu ja aika voimakkaasti.

    • Anonyymi00107

      Itse olen tyytynyt näissä spekulaatioissa itse Jeesuksen sanoihin.
      Jeesus sanoi heille: "Ei ole teidän asianne tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa voimalla on asettanut." Apostolien teot 1 FB38
      Ehkä parempi on tyytyä tähän ettei mene aivan pyörälle päästään.

    • No eihän tuo ihme ole. Itse Trump haukkui Netanjahun taannoin huolella, että ehkä se "pyhyys" ei kanna kansanmurhan ja sen yli.

      • Anonyymi00108

        Nyt kyllä Trump ei toiminut kuten tulee toimia ja siunata Israel teki se mitä tahansa.

        Jos Trump olisi ollut krisitty, niin olisi kehunut Israelin, että hyvin olette tappaneet ja pommitelleet ja homoustelukin näyttää sujuvan, hallet sille.

        Niin kunnon kristitty olisi toiminut.

        Trump on luopio.


      • Anonyymi00109

        Ei tietenkään. Eihän sellaisten murhien toteutus ole Israelin intresseissä. Ei tarvi olla huolissaan.


      • Anonyymi00111
        Anonyymi00108 kirjoitti:

        Nyt kyllä Trump ei toiminut kuten tulee toimia ja siunata Israel teki se mitä tahansa.

        Jos Trump olisi ollut krisitty, niin olisi kehunut Israelin, että hyvin olette tappaneet ja pommitelleet ja homoustelukin näyttää sujuvan, hallet sille.

        Niin kunnon kristitty olisi toiminut.

        Trump on luopio.

        Eihän kaikkia Israelin tekoja kuulukaan kristittyjen siunata.
        Homostelut, pridet ovat Jumalan tahdon vastaisia, niin myös sodat, tappamiset, mutta terroristeja vastaan tulee käydä sotaa, rauhan eteen, eikä luovuttaa valtaa maailmassa terroristeille, jolloin juuri kenelläkään ei olisi enää hyvä elää täällä.


    • Anonyymi00110

      Trump ampui nyt itseään jalkaan kun meni Israelia moittimaan.

      Kuka häntä enää nyt kannattaa kun ei siunaa Israelia. Hän on herjattava antsimenisti jolle kaikkia helvetin kauhut on varattu.

      • Anonyymi00113

        Onko tuo "antsimenisti" joku salametsästäjä?


      • Anonyymi00114

        "Trump ampui nyt itseään jalkaan kun meni Israelia moittimaan."

        Tavallaan totta sillä Trump ei ehkä tajua Israelin ja juutalaisten motivaatiota olla olemassa. Kun valtio tai ihminen taistelee elämästään niin mitkään maalliset säännöt ja lait eivät voi vaikuttaa. On lapsellista edes pyytää Israelia ottamaan huomioon minkään muun maan intressejä kun kyse on olemassaolosta.

        "Ei koskaan enää!". Tämä motto siivittää Israelin toimia!!!


    • Anonyymi00115

      Ei se homostelu tosin auta yhtään elonjäämistaistelussa. Oikeastaan päinvastoin, niin kansa ei sikiä aivan samalla tavalla kuin mitä jos ei ole antautunut homostelulle.

      Mutta silti se homostelu tulee siunata samalla tavalla, kuin raiskaamiset sekä tappamiset eikä niitä tarvitse edes millään valeilla perustella, vaan sanoa vain, että valittu kansa siunataan tuli heistä mitä tahansa. tai tekivät mitä tahansa. Muutoin ei peri siunausta ja käy kuten Trumpille. Hänen lähtölaskenta on alkanut.

    • ”Anonyymi00098” 2026-06-03 08:41:37 kirjoitti: ”Tämä liittyy juutalaisiin sillä tavalla, että suuri osa Raamatun ilmoituksista lopun ajan tapahtumista ovat jo toteutuneet, mutta osa odottaa vielä toteutumistaan.”

      Ok, eli olet siis osittainen preteristi.

      ”Anonyymi00108” 2026-06-04 08:54:04 kommentoi; ”Nyt kyllä Trump ei toiminut kuten tulee toimia ja siunata Israel teki se mitä tahansa.”

      Kun Trump haukkui Netanjahun, siinä saattoi joidenkin ”lopunaikojen” taistelun odottajien kannatus loppua :D Eivät saaneet tarpeeksi ”verta kentäll””.

      • Anonyymi00116

        No voi kauhea. Yritä kuitenkin pärjätä. 😆


      • Anonyymi00117

        Mikä hinku sinulla on lokeroida ihmiset?
        Yritätkö sillä peittää epäuskoasi?

        EN OLE PRETERISTI, vaan uskon Raamatun olevan Jumalan sanaa ja myös sen ennustukset , jotka koskevat lopun aikaa, toteutuvat .
        Maailman viha Jerusalemia kohtaan on yksi osoitus siitä. Sak 12
        "Katso, minä teen Jerusalemin juovuttavaksi maljaksi kaikille kansoille yltympäri,"

        Uskon myös, että Aabraham oli todellinen historiallinen henkilö, päinvastoin kuin te Jumalan sanan kieltäjät.


      • Anonyymi00117 kirjoitti:

        Mikä hinku sinulla on lokeroida ihmiset?
        Yritätkö sillä peittää epäuskoasi?

        EN OLE PRETERISTI, vaan uskon Raamatun olevan Jumalan sanaa ja myös sen ennustukset , jotka koskevat lopun aikaa, toteutuvat .
        Maailman viha Jerusalemia kohtaan on yksi osoitus siitä. Sak 12
        "Katso, minä teen Jerusalemin juovuttavaksi maljaksi kaikille kansoille yltympäri,"

        Uskon myös, että Aabraham oli todellinen historiallinen henkilö, päinvastoin kuin te Jumalan sanan kieltäjät.

        Eli kiistät tämän kirjottamasi: "...suuri osa Raamatun ilmoituksista lopun ajan tapahtumista ovat jo toteutuneet, mutta osa odottaa vielä toteutumistaan.”?


      • Anonyymi00119
        Mummomuori2 kirjoitti:

        Eli kiistät tämän kirjottamasi: "...suuri osa Raamatun ilmoituksista lopun ajan tapahtumista ovat jo toteutuneet, mutta osa odottaa vielä toteutumistaan.”?

        Siinä taas mummonmuorin epätoivoinen yritys määritellä toisen sanomisia ja vääntää sitä kieroon. Tuollainen tahallinen väärinymmärtäminen on tyypillistä poliitikoille.
        Preteristi on sellainen, joka pohjaa oppinsa siihen, että kaikki on jo tapahtunut vuoteen 70 jKr mennessä.
        Raamatun kaikki ennustukset eivät ole vielä tapahtuneet, eikä sill ole mitään tekemistä preterismin kanssa. Eihän esim Jeesus ole vielä palannut maan päälle.


      • Anonyymi00119 kirjoitti:

        Siinä taas mummonmuorin epätoivoinen yritys määritellä toisen sanomisia ja vääntää sitä kieroon. Tuollainen tahallinen väärinymmärtäminen on tyypillistä poliitikoille.
        Preteristi on sellainen, joka pohjaa oppinsa siihen, että kaikki on jo tapahtunut vuoteen 70 jKr mennessä.
        Raamatun kaikki ennustukset eivät ole vielä tapahtuneet, eikä sill ole mitään tekemistä preterismin kanssa. Eihän esim Jeesus ole vielä palannut maan päälle.

        ”Preteristi on sellainen, joka pohjaa oppinsa siihen, että kaikki on jo tapahtunut vuoteen 70 jKr mennessä.”

        Pretersitien omilla sivuilla lukee näin:
        ” Preterismi (osittainen preterismi): Osittaiset preteristit uskovat, että osa Raamatun profetioista, erityisesti Jerusalemin tuho ja tämän aikakauden lopun tapahtumat, toteutuivat vuonna 70 jKr jälkeen. He pitävät näitä tapahtumia historiallisina ja kirjaimellisina, mutta uskovat myös tuleviin eskatologisiin tapahtumiin, kuten Jeesuksen paluuseen ja yleiseen ylösnousemukseen. 2

        ”Täyspreterismi (hyperpreterismi): Täyspreteristit uskovat, että kaikki Raamatun eskatologiset profetiat on jo täysin toteutettu Jerusalemin hävityksen yhteydessä vuonna 70 jKr. He uskovat, että Jeesuksen toinen tulemus ja yleinen ylösnousemus ovat jo tapahtuneet hengellisellä tasolla, eivätkä odota fyysistä tulemista tulevaisuudessa. ”
        Tätä he pitävät käytännössä poikkeuksetta harhaoppina.

        Nämä leviää etenkin helluntailaisten keskuudessa.

        Nämä mainitsinkin jo tuolla edellä.


      • Anonyymi00120
        Mummomuori2 kirjoitti:

        ”Preteristi on sellainen, joka pohjaa oppinsa siihen, että kaikki on jo tapahtunut vuoteen 70 jKr mennessä.”

        Pretersitien omilla sivuilla lukee näin:
        ” Preterismi (osittainen preterismi): Osittaiset preteristit uskovat, että osa Raamatun profetioista, erityisesti Jerusalemin tuho ja tämän aikakauden lopun tapahtumat, toteutuivat vuonna 70 jKr jälkeen. He pitävät näitä tapahtumia historiallisina ja kirjaimellisina, mutta uskovat myös tuleviin eskatologisiin tapahtumiin, kuten Jeesuksen paluuseen ja yleiseen ylösnousemukseen. 2

        ”Täyspreterismi (hyperpreterismi): Täyspreteristit uskovat, että kaikki Raamatun eskatologiset profetiat on jo täysin toteutettu Jerusalemin hävityksen yhteydessä vuonna 70 jKr. He uskovat, että Jeesuksen toinen tulemus ja yleinen ylösnousemus ovat jo tapahtuneet hengellisellä tasolla, eivätkä odota fyysistä tulemista tulevaisuudessa. ”
        Tätä he pitävät käytännössä poikkeuksetta harhaoppina.

        Nämä leviää etenkin helluntailaisten keskuudessa.

        Nämä mainitsinkin jo tuolla edellä.

        Jeesuksen toinen tulemus tapahtuu samalla tavalla kuin Hänen taivaaseen astumisensa!!!


      • Anonyymi00121
        Mummomuori2 kirjoitti:

        ”Preteristi on sellainen, joka pohjaa oppinsa siihen, että kaikki on jo tapahtunut vuoteen 70 jKr mennessä.”

        Pretersitien omilla sivuilla lukee näin:
        ” Preterismi (osittainen preterismi): Osittaiset preteristit uskovat, että osa Raamatun profetioista, erityisesti Jerusalemin tuho ja tämän aikakauden lopun tapahtumat, toteutuivat vuonna 70 jKr jälkeen. He pitävät näitä tapahtumia historiallisina ja kirjaimellisina, mutta uskovat myös tuleviin eskatologisiin tapahtumiin, kuten Jeesuksen paluuseen ja yleiseen ylösnousemukseen. 2

        ”Täyspreterismi (hyperpreterismi): Täyspreteristit uskovat, että kaikki Raamatun eskatologiset profetiat on jo täysin toteutettu Jerusalemin hävityksen yhteydessä vuonna 70 jKr. He uskovat, että Jeesuksen toinen tulemus ja yleinen ylösnousemus ovat jo tapahtuneet hengellisellä tasolla, eivätkä odota fyysistä tulemista tulevaisuudessa. ”
        Tätä he pitävät käytännössä poikkeuksetta harhaoppina.

        Nämä leviää etenkin helluntailaisten keskuudessa.

        Nämä mainitsinkin jo tuolla edellä.

        Seli, seli seli..
        Mummonmuori ei anna periksi.


      • Anonyymi00121 kirjoitti:

        Seli, seli seli..
        Mummonmuori ei anna periksi.

        Yritän tosiaan sitkeästi oikaista kun näitä tunnutaan ymmärrettävän joskus kroonisesti väärin.


      • Anonyymi00124
        Mummomuori2 kirjoitti:

        Yritän tosiaan sitkeästi oikaista kun näitä tunnutaan ymmärrettävän joskus kroonisesti väärin.

        Mummonmuorin oikaisut menveät päin prinkkalaa, koska hän ei usko Raamatun profetioihin:
        " He pitävät näitä tapahtumia historiallisina ja kirjaimellisina, mutta uskovat myös tuleviin eskatologisiin tapahtumiin, kuten Jeesuksen paluuseen ja yleiseen ylösnousemukseen."

        Enkeli ilmoitti Jeesuksen paluusta ja ylösnousemuksesta.
        " Ap 1
        Ja kun he katselivat taivaalle hänen mennessään, niin katso, heidän tykönänsä seisoi kaksi miestä valkeissa vaatteissa; ja nämä sanoivat: "Galilean miehet, mitä te seisotte ja katsotte taivaalle? Tämä Jeesus, joka otettiin teiltä ylös taivaaseen, on tuleva samalla tavalla, kuin te näitte hänen taivaaseen menevän."

        "Mutta eiväthän ateistit sitä usko.


    • Anonyymi00118

      Hyvä asia on että raamattu sanoo että israelin vastustajat joutuvat kaikki helv. lohduttaa. Nythän eu sta pakenee työteliäät ja rauhalliset juitalaiset vainoja eli maailma ajaa kaikki juut.. israeliin kuten on sanottu. Sen jälkeen alkaa kristittyjen vainot ja siru otsassa tai kädessä tulee ainoaksi maksuvälineeksi. Vokeväki pervoilee kirkoissa piispojen kanssa. Sitten ruoka vähenee, saastuminen , eläinten sukupuutot, merien saastuminen ja sodat.
      Saatte kärsiä.

    • Anonyymi00123

      Jumalan valittu kansa on vain 144000 neitsyeen kaltaista,eli DNA on puhdasta hebrealaista. Muilla on seka-DNA:ta eli ei valittua kansaa.

      • Anonyymi00125

        Ne Israelin heimosta pelastuneita

        Muista niin paljon ettei voi edes laskea.


      • Anonyymi00126
        Anonyymi00125 kirjoitti:

        Ne Israelin heimosta pelastuneita

        Muista niin paljon ettei voi edes laskea.

        Ilm 7
        "Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään"


      • Anonyymi00127
        Anonyymi00126 kirjoitti:

        Ilm 7
        "Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään"

        Hyvää keskustelua Israelin ja Gazan tilanteesta
        https://www.youtube.com/watch?v=lrBEdLjDYnQ


    • Ihmisikä on 120v eli aikaa on vielä sukupolven jaksolle.
      Asiat tapahtuu nyt hurjalla vauhdilla.
      Tekoäly tulee nopeuttamaan asioita entisestään.

    • Mitä tulee Israeliin niin siellä suurimpana riehujana on zionistit ja mitä tekemistä heillä on Israelin kanssa.
      Se oikea Israel mikä nousee pian on jäännös..pieni joukko.
      Silloin on evankeliumi työ tehty ja pakanoiden täyteys sisällä jne.

      • Anonyymi00129

        Niin ei se jäännös tapa ja homostele. Sen tekee maallinen Israel.


      • Anonyymi00129 kirjoitti:

        Niin ei se jäännös tapa ja homostele. Sen tekee maallinen Israel.

        No juurikin näin ja tämä nykyinen saa sen temppelin avustajineen pystyyn ja siihen sitten antikristus ja kuka kristitty pysyy elossa ne vuodet.
        Sitten tulee Kuningas.


    • Anonyymi00128
    • ”Anonyymi00124” 2026-06-12 17:42:48 kommentoi; ”Mummonmuorin oikaisut menveät päin prinkkalaa, koska hän ei usko Raamatun profetioihin…l”

      Eihän tässä ole kyse minusta vaan siitä, miten pretersitit itse sen määrittelevät.

      • Anonyymi00131

        Sinun "oikaisuistasihan" tässä juuri on kysymys.
        Ei noita "täyspreteristejä" ole Suomessa. Kirjoitat asiasta josta et näköjään tiedä paljoakaan. Ennakkoasenteesi johtaa sinut harhaan.


    • Anonyymi00130

      Tässä on yksi VALTAVA asia josta kertominen suomalaisille on jäänyt minimiin Suomen mediamafiassa.
      Olen kirjoittanut aikaisemminkin Abraham-sopimuksista (Abraham accord) joita on solmittu arabimaiden ja Israelin välillä.
      Noissa sopimuksissa sovitaan Israelin tunnustamisesta, rauhasta maiden välille ja mm. taloudellisesta yhteistyöstä maiden välille.
      Emiraattitutkija Amjaf Tahan ennustaa että näitä Abraham-sopimuksia tullaan solmimaan lisää Israelin ja arabivaltioiden välille.
      Nyt Israelin ja arabimaiden välisiä sopimuksia on tehty jo 6 kpl ja ne ovat olleet kultaakin kalliimpia tässä meneillään olevassa kriisissä.
      Iran, Hamas ja Hizbollah laskivat väärin jos he kuvittelivat että Hamasin 7/10-23 tekemä eläimellinen hyökkäys hajoittaisi tämän sopimukset tehneiden maiden rintaman, toisin kävi.
      Arabimaat ja Israel ovat tiivistäneet yhteistyötä tämän kriisin edetessä.
      Oli suuri virhe Hamasilta hyökätä 7/10 Israeliin kuten oli virhe Iranilta hyökätä arabivaltioihin.
      Lähi-itä on muuttunut, vihollisista on tullut Israelin liittolaisia (arabit) ja entisestä liittolaisesta tuli vihollinen (Iran).
      Iranin islamilainen tasavalta ei ole uhri vaan se on tyrannisoinut Lähi-itää ja kansalaisiaan koko olemassaolonsa ajan, eli vuoden 1979 islamistisesta vallankumouksesta lähtien.
      Ennen vuotta 1979 Iran eli sovussa Israelin kanssa.
      Arabit tietävät että nyt heillä on mahdollisuus vapautua Iranin, Hamasin, Hizbollahin ja Huthikapinallisten harjoittamasta tyranniasta.
      Israelin ja arabien liittouma ymmärtää että ongelma ei todellisuudessa ole Israel vaan tuo terroristien liitto jota johtaa Iran.
      Tuliko yllätyksenä?
      Meillä Suomessahan media haluaa demonisoida Israelin ja uhristaa tämän terroristien liittouman.
      Tänään se on vain paljon hankalampaa koska arabit ovat valinneet tavoitteekseen rauhan Israelin kanssa.
      -”hattumies”
      Emiraattitutkija Amjaf Tahan puheenvuoro Jerusalem Postin konferenssissa New Yorkissa 1.6.2026.
      https://www.facebook.com/share/v/1BFuh8avPP/?mibextid=wwXIfr Näytä

      • Anonyymi00133

        Juuri tuon sopimuksen takia, joka oli syntymässä Israelin ja Saudi-Arabian kanssa, Iran määräsi nuo terroristijoukot hyökkäämään Israelin kimppuun. Sopimus oli jo valmis, ja Iran säikähti sitä ja keksi keinon, jolla tuo sopimus voidaan estää.
        Ei tuolla hyökkäyksellä ollut mitään tekemistä Palestiinan valtion perustamisen kanssa. Ei Hamas tai Hitzbollah puhuneet mitään Palestiinan valtiosta. Iranin tarkoituksena oli ainoastaan estää rauhan syntyminen Israelin ja sen naapurimaiden kanssa.


    • Anonyymi00132

      Ei me tajuta lähi-idän asiasta höykäsen pöläystä.

      Toistetaan vain fraaseja että muslimit haluaa ajaa Israelin mereen ja siksi ne tulee tappaa ennen kuin tekevät sen.

      Ja Israel tekee kaiken oikein se siunataan ja kaikki muut tekee kaiken väärin.

      Ollaan sokeampia kuin sokea.

      Arabimaat ovat sen mukaan liitossa tai vihollisia Israelia vastaan, kuka niiden tukija on. Kylmän sodan aikana lähi-itä jakaantui Neuvostoliiton ja Yhdysvaltojen taistelutantereeksi ja kumpikin tuki niitä terroristeja, jotka olivat sille aina edullisia. Ei mitään pyrkimyksiä tai mahdollisuuksia edes rauhaan ollut.

      Kaikki sotku ja terrorismi on siltä jäljeltä alueella. Egypti sanotui irti tästä leikistä, mutta kaikki muuta lähi-idän arabivaltiot ovat siihen tavalla tai toisella sotkeentuneet.

      Me pöllöpäät vain hoetaan jotain Israelia, vaikka se vain pieni ostatekijä alueella, Yhdysvaltojen liittolainen.

      • Anonyymi00134

        Tuohan ei pidä paikkaansa: "Me pöllöpäät vain hoetaan jotain Israelia, vaikka se vain pieni ostatekijä alueella, Yhdysvaltojen liittolainen".

        Syy Lähi-idän konflikteihin on juuri se, että useat muslimimaat EIVÄT VOI SIETÄÄ Israelia. Iran on vannonut tuhoavansa juutalaisen syöpäpesäkkeen ja siksi se kouluttaa ja varustaa noita terroristijärjestöjä. Ei se ole mikään fraasi.


      • Anonyymi00135
        Anonyymi00134 kirjoitti:

        Tuohan ei pidä paikkaansa: "Me pöllöpäät vain hoetaan jotain Israelia, vaikka se vain pieni ostatekijä alueella, Yhdysvaltojen liittolainen".

        Syy Lähi-idän konflikteihin on juuri se, että useat muslimimaat EIVÄT VOI SIETÄÄ Israelia. Iran on vannonut tuhoavansa juutalaisen syöpäpesäkkeen ja siksi se kouluttaa ja varustaa noita terroristijärjestöjä. Ei se ole mikään fraasi.

        Venäjän aikoinaan Neuvostoliiton liittolaisilleen syöttämä ajatus, millä hyökätä Yhdysvaltojen liittolaista vastaan.

        Ei se ole muslimien itsensä ajatus. Sitä voi kysyä niiltä ketkä ovat Yhdysvaltojen liittolaisia ovatko sitä mieltä. Ja jos olisivat, miksi Yhdysvallat on niiden liittolainen.

        Sitä kun ei vain ymmärrä kokonaisuuksia eikä koko kuvaa, niin ymmärtää kaikki asiat, niiden johdannaiset sekä seuraukset täysin väärin.


      • Anonyymi00136
        Anonyymi00135 kirjoitti:

        Venäjän aikoinaan Neuvostoliiton liittolaisilleen syöttämä ajatus, millä hyökätä Yhdysvaltojen liittolaista vastaan.

        Ei se ole muslimien itsensä ajatus. Sitä voi kysyä niiltä ketkä ovat Yhdysvaltojen liittolaisia ovatko sitä mieltä. Ja jos olisivat, miksi Yhdysvallat on niiden liittolainen.

        Sitä kun ei vain ymmärrä kokonaisuuksia eikä koko kuvaa, niin ymmärtää kaikki asiat, niiden johdannaiset sekä seuraukset täysin väärin.

        Sinä et ainakaan ymmärrä koko kuvaa, kun et tajua, että Lähi-idän kriisien syynä on uskonto, nimeltä islam.
        Shiia-islamin perusdoktriineihin kuuluu se, että Israel on hävitettävä pois maailman kartalta. Sitähän he ovat hokeet jo 47 vuotta, eli siitä lähtien, kun ajatolla Khomieni tuli valtaan.


      • Anonyymi00137
        Anonyymi00136 kirjoitti:

        Sinä et ainakaan ymmärrä koko kuvaa, kun et tajua, että Lähi-idän kriisien syynä on uskonto, nimeltä islam.
        Shiia-islamin perusdoktriineihin kuuluu se, että Israel on hävitettävä pois maailman kartalta. Sitähän he ovat hokeet jo 47 vuotta, eli siitä lähtien, kun ajatolla Khomieni tuli valtaan.

        Pitää tosiaan olla tyhmä jos ei tajua sitä miten lähi-itä on jakautunut sen mukaan ketkeä ovat Venäjän liittolaisia ja ketkä Yhdysvaltojen. Jakautuminen alkoi kylmän sodan aikana ja nimenomaan Venäjä ruokki aravien vihaa Israelia kohtaan, tuki sitä, antoi aseita ja ja näin pyrki vakuttamaan Yhdysvaltojen asemaan alueella. Kaikki on perua kylmän sodan ajalta sieltä kaikki vihollisuus ja jakautuminen lähtee. Eivät suinkaan Yhdysvatojen liittolaiset ole Israelia vastaan, sillä mitä järkeä Yhdysvaltojen olisi olla liittolianen ja tukea sellaisia maita, jotka ovat sen aseitamaa Israelia vastaan.

        Pitää olla tyhmistä tyhmin, joka ei ymmärrä tätä asetelmaa.


    • ”Anonyymi00131” 2026-06-13 08:49:10 kirjoitti:
      ”Sinun "oikaisuistasihan" tässä juuri on kysymys.
      Ei noita "täyspreteristejä" ole Suomessa. Kirjoitat asiasta josta et näköjään tiedä paljoakaan.”

      En toki väitäkkään tietäväni kaikkea. Mutta kyse onkin enemmän tästä osittaisesta preterismistä, mitä ilmeisesti suomessa on,
      Pretersitien omilla sivuilla lukee näin:
      ” Preterismi (osittainen preterismi): Osittaiset preteristit uskovat, että osa Raamatun profetioista, erityisesti Jerusalemin tuho ja tämän aikakauden lopun tapahtumat, toteutuivat vuonna 70 jKr jälkeen. He pitävät näitä tapahtumia historiallisina ja kirjaimellisina, mutta uskovat myös tuleviin eskatologisiin tapahtumiin, kuten Jeesuksen paluuseen ja yleiseen ylösnousemukseen.”

      ”Anonyymi00130” 2026-06-13 08:23:15 kirjoitti;
      ”Olen kirjoittanut aikaisemminkin Abraham-sopimuksista (Abraham accord) joita on solmittu arabimaiden ja Israelin välillä.Noissa sopimuksissa sovitaan Israelin tunnustamisesta, rauhasta maiden välille ja mm. taloudellisesta yhteistyöstä maiden välille.”

      ”Emiraattitutkija Amjaf Tahan ennustaa että näitä Abraham-sopimuksia tullaan solmimaan lisää Israelin ja arabivaltioiden välille.
      Nyt Israelin ja arabimaiden välisiä sopimuksia on tehty jo 6 kpl ja ne ovat olleet kultaakin kalliimpia tässä meneillään olevassa kriisissä.”

      Kiitos asiallisesta kirjoituksesta. Juuri nämä ovat niitä tärkeitä puolia, mitä tässä on todella tärkeää ottaa huomioon.
      Kyse ei siis ole mistään ”uskonsodista” mitä propagandaa eräät täällä jatkuvasti toitottavat.

      ”Ennen vuotta 1979 Iran eli sovussa Israelin kanssa.
      Arabit tietävät että nyt heillä on mahdollisuus vapautua Iranin, Hamasin, Hizbollahin ja Huthikapinallisten harjoittamasta tyranniasta.”

      Nuo terroristijärjestöt eivät tosiaan aja arabimaiden etuja, vaan päinvastoin.

      ”Anonyymi00132” 2026-06-13 08:56:37 ; ”Kylmän sodan aikana lähi-itä jakaantui Neuvostoliiton ja Yhdysvaltojen taistelutantereeksi ja kumpikin tuki niitä terroristeja, jotka olivat sille aina edullisia. Ei mitään pyrkimyksiä tai mahdollisuuksia edes rauhaan ollut.”

      ”Anonyymi00137” 2026-06-13 14:45:58: ”…lähi-itä on jakautunut sen mukaan ketkeä ovat Venäjän liittolaisia ja ketkä Yhdysvaltojen. Jakautuminen alkoi kylmän sodan aikana ja nimenomaan Venäjä ruokki aravien vihaa Israelia kohtaan, tuki sitä, antoi aseita ja ja näin pyrki vakuttamaan Yhdysvaltojen asemaan alueella.”

      Tämä asetelma on tosiaan ollut se olennaisin syy, miksi tuolla alueella on sodittu koko ajan. Nyt kun Venäjän vaikutusvalta heikkenee, on paremmat mahdollisuudet saada rauha. Tosin terroristijärjestöt eivät katoa, mutta valta niillä heikkenee koko ajan.

      • Anonyymi00142

        Onko mummonmuori todella noin sokea, että ei tajua sitä, että kysymyksessä on nimenomaa USKONSOTA!
        "”Ennen vuotta 1979 Iran eli sovussa Israelin kanssa."????

        Heti, kun islamistit saivat vallan, heidän päätavoitteensa oli hävittää juutalainen syöpäpesäke pois islamin pyhältä maalta. Tätä he ovat toistaneet siitä saakka.
        Ei kukaan puhunut mistään Palestiinan valtiosta tai palestiinalaisten oikeuksista.
        Heidän tavoitteensa oli: "From the river to the sea"!, eli juutalaiset pois Palestiinan aluellta.
        Tuohan on APARTHEIDIA ja rasisimia, mutta Suomessakin vihervasemmisto ummistaa silmänsä tuolle Israel-vihansa johdosta.
        Israel on heille kaiken pahan syy.

        Kun Iran ei itse uskalla hyökätä, se käyttää noita proksiarmeijoita hyväkseen, varustaa ne ja avustaa kaikin tavoin.

        Tokihan Venäjä pyrkii hyödyntämään entisten arabiliittolaistensa avulla tilannetta , koska se on menettänyt vaikutusvaltaa mm Syyriassa ja monessa muussa arabimaassa sen tähden, että sen aseistus on osoittautunut huonommaksi kuin Israelin ja USA:n aseet. Israel on voittanut KAIKKI sodat, jotka arabimaat ovat aloittaneet. Tuota nöyryytystä Venäjä yrittää nyt paikata tukemalla noita terroristijärjestöjä.


    • Anonyymi00138

      Ei Iraniin olisi hyökätty jos Venäjä olisi voimissaan.

      Trump kosti sillä sen ettei Venäjä tehnyt rauhaa Ukrainassa.

      Sota ei tosin mennyt kuten Trump toivoi eikä seuraukset olleet sitä

      • Ehkä noitakin kannattaa pohtia.


      • Anonyymi00139
        Mummomuori2 kirjoitti:

        Ehkä noitakin kannattaa pohtia.

        Mitä sinun pohtimisessa vaikuttaa mihinkään?


      • Anonyymi00140
        Anonyymi00139 kirjoitti:

        Mitä sinun pohtimisessa vaikuttaa mihinkään?

        Pitääkin intoilla tappamisesta, herjata amerikan homoja ja Paavalia.

        Ei tosin auta mitään.


      • Anonyymi00141
        Anonyymi00140 kirjoitti:

        Pitääkin intoilla tappamisesta, herjata amerikan homoja ja Paavalia.

        Ei tosin auta mitään.

        Etkö millään pääse eroon tuosta homo-rakkaudestasi?


      • Anonyymi00143
        Anonyymi00141 kirjoitti:

        Etkö millään pääse eroon tuosta homo-rakkaudestasi?

        "Eihän tässä ole kyse minusta vaan siitä, miten pretersitit itse sen määrittelevät."

        Mummonmuori ei tajua, että tuo preterismi on vain vanhan korvausteologian uusi, naamioitu muoto.
        Sen mukaan Israelilla ei enää ole mitään merkitystä Jumalan pelastussuunnitelmassa lopun aikana ja melkein kaikki Raamatun ennustukset, jotka koskevat juutalaisia, ovat jo toteutuneet ja hengellisen tulkinnan mukaan ne koskevat vain kirkkoa.
        "Paluu luvattuun maahan" tarkoittaa sitä, että lapsia liitetään kirkkoon, "Jeesuksen toinen tuleminen" on jo tapahtunut seurakunnan keskellä, "pakanakansojen hyökkäys Israelia kohtaan" tarkoittaa sitä, kun kirkkoa vastaan hyökätään jne.

        Heidän mielestään Raamatulla ei enää ole mitään merkitystä ja kaikki lähetystyö on turhaa, sillä kuten jo paavikin opettaa, "kaikki tiet vievät taivaaseen". Jokainen pelastuu omalla uskollaan.

        Osittainen preterismi koettaa sekoittaa Raamatun ennustuksia ja toteutuneita tapahtumia toisiinsa, Osa olisi jo tapahtunut mutta osa ei vielä ole. Siinä heille riittää selittämistä, mikä on vielä edessä ja mikä on jo tapahtunutta historiaa.


      • Anonyymi00144
        Anonyymi00143 kirjoitti:

        "Eihän tässä ole kyse minusta vaan siitä, miten pretersitit itse sen määrittelevät."

        Mummonmuori ei tajua, että tuo preterismi on vain vanhan korvausteologian uusi, naamioitu muoto.
        Sen mukaan Israelilla ei enää ole mitään merkitystä Jumalan pelastussuunnitelmassa lopun aikana ja melkein kaikki Raamatun ennustukset, jotka koskevat juutalaisia, ovat jo toteutuneet ja hengellisen tulkinnan mukaan ne koskevat vain kirkkoa.
        "Paluu luvattuun maahan" tarkoittaa sitä, että lapsia liitetään kirkkoon, "Jeesuksen toinen tuleminen" on jo tapahtunut seurakunnan keskellä, "pakanakansojen hyökkäys Israelia kohtaan" tarkoittaa sitä, kun kirkkoa vastaan hyökätään jne.

        Heidän mielestään Raamatulla ei enää ole mitään merkitystä ja kaikki lähetystyö on turhaa, sillä kuten jo paavikin opettaa, "kaikki tiet vievät taivaaseen". Jokainen pelastuu omalla uskollaan.

        Osittainen preterismi koettaa sekoittaa Raamatun ennustuksia ja toteutuneita tapahtumia toisiinsa, Osa olisi jo tapahtunut mutta osa ei vielä ole. Siinä heille riittää selittämistä, mikä on vielä edessä ja mikä on jo tapahtunutta historiaa.

        Onneksi tuo preterismi ja osoittainen preterismi on jäänyt pienen porukan harrastukseksi eikä ole saanut jalansijaa lut kirkossa eikä vapaissasuunnissa. Vapaakirkossa on muutama pastori, joka kannattaa sitä.


      • Anonyymi00145
        Anonyymi00144 kirjoitti:

        Onneksi tuo preterismi ja osoittainen preterismi on jäänyt pienen porukan harrastukseksi eikä ole saanut jalansijaa lut kirkossa eikä vapaissasuunnissa. Vapaakirkossa on muutama pastori, joka kannattaa sitä.

        Emme ole nähneet Israelin kansan palaavan kotimaahansa, kun vasta osan ja kun Israel on palannut juurilleen, niin silloin tiedämme, että Jeesuksen toinen tuleminen on lähellä. Se sukupolvi, joka sen tulee näkemään ei katoa ennen kuin ne muutkin Jeesuksen kertomat asiat tapahtuvat.


      • Anonyymi00147
        Anonyymi00145 kirjoitti:

        Emme ole nähneet Israelin kansan palaavan kotimaahansa, kun vasta osan ja kun Israel on palannut juurilleen, niin silloin tiedämme, että Jeesuksen toinen tuleminen on lähellä. Se sukupolvi, joka sen tulee näkemään ei katoa ennen kuin ne muutkin Jeesuksen kertomat asiat tapahtuvat.

        No Israelin heimot ovat kyllä kaikki kadonneet.


      • Anonyymi00148
        Anonyymi00147 kirjoitti:

        No Israelin heimot ovat kyllä kaikki kadonneet.

        Miksihän eräät elävät silmät ummessa: "No Israelin heimot ovat kyllä kaikki kadonneet."?

        Juutalaisista heimoista on osa jo palannut Israeliin. Puolet on vielä diasporassa.
        Etiopiasta lennätettiin n 20000 juutalaista, Sudanista n 30000, Israelin naapurimaista ajettiin pois 820000 juutalaista v 1948, , joista suurin osa muutti Israeliin, Euroopan maista, (Ranskasta, Espanjasta, Puolasta , Ukrainasta jne ) on muuttanut Israeliin jo miljoonia juutalaisia, USA:stakin monet muuttavat, koska vainot siellä lisääntyvät.
        Juuri on meneillään muuttoaalto Kiinasta, kun Bnei Menashe-heimon juutalaiset lennätetään Israeliin,
        Näin ne Raamatun profetiat toteutuvat!


      • Anonyymi00149
        Anonyymi00145 kirjoitti:

        Emme ole nähneet Israelin kansan palaavan kotimaahansa, kun vasta osan ja kun Israel on palannut juurilleen, niin silloin tiedämme, että Jeesuksen toinen tuleminen on lähellä. Se sukupolvi, joka sen tulee näkemään ei katoa ennen kuin ne muutkin Jeesuksen kertomat asiat tapahtuvat.

        Miksi Jeesus olisi muuttanut mielensä fariseuksista. Nykyjuutalaisuus on farisealaisuuden nykyversio.


      • Anonyymi00151
        Anonyymi00148 kirjoitti:

        Miksihän eräät elävät silmät ummessa: "No Israelin heimot ovat kyllä kaikki kadonneet."?

        Juutalaisista heimoista on osa jo palannut Israeliin. Puolet on vielä diasporassa.
        Etiopiasta lennätettiin n 20000 juutalaista, Sudanista n 30000, Israelin naapurimaista ajettiin pois 820000 juutalaista v 1948, , joista suurin osa muutti Israeliin, Euroopan maista, (Ranskasta, Espanjasta, Puolasta , Ukrainasta jne ) on muuttanut Israeliin jo miljoonia juutalaisia, USA:stakin monet muuttavat, koska vainot siellä lisääntyvät.
        Juuri on meneillään muuttoaalto Kiinasta, kun Bnei Menashe-heimon juutalaiset lennätetään Israeliin,
        Näin ne Raamatun profetiat toteutuvat!

        Mitä lie paikallisiin sekasntunutta sakkia.


      • Anonyymi00155
        Anonyymi00149 kirjoitti:

        Miksi Jeesus olisi muuttanut mielensä fariseuksista. Nykyjuutalaisuus on farisealaisuuden nykyversio.

        Myös kristinusko on.


    • Anonyymi00146

      Se ei ikinä toteudu että amerikan juutalaiset menee sinne hulluuden pesään.

      Jos Jeesuksen tuleminen siihen nojaa, joutuu kyllä odottelemaan.

    • Anonyymi00150

      Puhuiko Jeesus Israelin avustamisesta ja siunaamisesta? Että olisi oikotie taivaaseen?

      • Anonyymi00152

        Kyllä puhui:
        Matt 25
        " Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'.
        "'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti. Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne; minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni"


      • Anonyymi00153
        Anonyymi00152 kirjoitti:

        Kyllä puhui:
        Matt 25
        " Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'.
        "'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti. Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne; minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni"

        Niin siis Jeesuksen puheessa on kyse taivasten valtakunnan opista ja sen julistamisesta, kun taas juutalaisuus perustuu syntioppiin, jonka vastustamisesta Jeesus tapettiin.

        Ja syntioppi on kristinuskon perustana ja Jeesus siinä kiroukseksi kirottuna uhrina, oten Jeesuksen opetusten saarnaaminen tilanteessa, kun kautta linjan juutalaisuuteen perustuen Saatana on Jumalana, on vähän kornia.


      • Anonyymi00154

        KRISTINUSKOSSA EI OLE MITÄÄN TAIVASTEN VALTAKUNTAA!


    • Anonyymi00156

      Onko liikaa pyydetty, että uskossa olisi edes hitusen järkeä

      • Anonyymi00159

        Kyllä siinä on, laitoin juuri toiseen ketjuun, kun Paholainen varastaa uskojan sielun, saamalla uskojat palvomaa Jeesusta kiroukseksi kirottuna Israelin Jumalana, että juutalaiset saivat huijattua pahan Baal-jumalansa Israelin Jumalan tilalle, ja juutalaiset varastivat näin israelilaisten identiteetin - ei heillä muuten olisi omaa valtiota Palestiinassa tällä hetkellä.


      • Anonyymi00160
        Anonyymi00159 kirjoitti:

        Kyllä siinä on, laitoin juuri toiseen ketjuun, kun Paholainen varastaa uskojan sielun, saamalla uskojat palvomaa Jeesusta kiroukseksi kirottuna Israelin Jumalana, että juutalaiset saivat huijattua pahan Baal-jumalansa Israelin Jumalan tilalle, ja juutalaiset varastivat näin israelilaisten identiteetin - ei heillä muuten olisi omaa valtiota Palestiinassa tällä hetkellä.

        Tässä alla juuri tästä huijauksen läpi menosta hyvä esimerkki.


      • Anonyymi00161
        Anonyymi00160 kirjoitti:

        Tässä alla juuri tästä huijauksen läpi menosta hyvä esimerkki.

        Eli ylempänä kirjoittaja luulee Palestiinaan palanneita juutalaisia israelin heimoiksi - hänen koko tekstinsä ylempänä.


    • Anonyymi00157

      "Miksihän eräät elävät silmät ummessa: "No Israelin heimot ovat kyllä kaikki kadonneet."?Juutalaisista heimoista on osa jo palannut Israeliin."

      Ja jotkut ovat tyhmiä kuin ladon peräseinä, tämän päivän juutalaiset eivät ole edes mitään "heimoa", heillä ei ole mitään geneettistä yhteyttä edes. Ei edes yhteyttä koskaan mihinkään Palestiiniina (askenazitausta), Eivätkä ede muinoin juutalaiset Benjaminin heimo ollut Israelin heimo, mutta tappoi kyllä Israelin heimon, saadakseen maat kuningas Salomon pojalle, jonka Jumala on tuo Baal-jumala, juutalaisten paha Jumala.

      1.Kuningasten kirja:

      "12:21 Ja kun Rehabeam tuli Jerusalemiin, kokosi hän koko JUUDAAN HEIMON JA BENJAMININ SUKUKUNNAN satakahdeksankymmentä tuhatta sotakuntoista valiomiestä, SOTIMAAN ISRAELIN HEIMOA VASTAAN ja palauttamaan kuninkuutta Rehabeamille, Salomon pojalle."

      Juutalaisuskoiset varastivat jo toistamiseen paikallisasukkaiden maat Palestiinassa. On jukolavita jo syvältä, kuvitella tänä päivänä juutalaisia geneettiseksi heimoksi ja vielä israelin heimoksi!

      • Anonyymi00158

        Ja kristinuskon juutalainen PAAVALI oli nimenomaan BENJAMININ heimoa:

        "Paavali sai ympärileikkauksessa nimen Saul (vuoden 1938 raamatunsuomennoksessa Saulus). Varsinaiselta ammatiltaan hän oli teltantekijä.[7] Paavali kuului BENJAMININ HEIMOON. Hän oli diasporajuutalainen ja peri isältään Rooman kansalaisuuden."

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Paavali

        Tämä yhdistyy Jeesuksen suuhun kirjoitettuun puheeseen näin Matteus 7 luvussa:

        <<<7:15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat RAATELEVAISIA SUSIA.<<<

        Ja 1.Mooseksen kirja:

        <<<49:27 BENJAMIN on RAATELEVAINEN SUSI; aamulla hän syö riistaa, ja illalla hän jakaa saalista."


      • Anonyymi00162
        Anonyymi00158 kirjoitti:

        Ja kristinuskon juutalainen PAAVALI oli nimenomaan BENJAMININ heimoa:

        "Paavali sai ympärileikkauksessa nimen Saul (vuoden 1938 raamatunsuomennoksessa Saulus). Varsinaiselta ammatiltaan hän oli teltantekijä.[7] Paavali kuului BENJAMININ HEIMOON. Hän oli diasporajuutalainen ja peri isältään Rooman kansalaisuuden."

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Paavali

        Tämä yhdistyy Jeesuksen suuhun kirjoitettuun puheeseen näin Matteus 7 luvussa:

        <<<7:15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat RAATELEVAISIA SUSIA.<<<

        Ja 1.Mooseksen kirja:

        <<<49:27 BENJAMIN on RAATELEVAINEN SUSI; aamulla hän syö riistaa, ja illalla hän jakaa saalista."

        Raamattu kyllä varsin taitavasti paljastaa juutalaisten huijauksen, kuten myös Jeremian kirja 7 luku.


      • Anonyymi00163
        Anonyymi00162 kirjoitti:

        Raamattu kyllä varsin taitavasti paljastaa juutalaisten huijauksen, kuten myös Jeremian kirja 7 luku.

        Kun juutalaiset veivät kuningas Salomon rakennuttamaan Jerusalemin temppeliin Israelin Jumalan sanoin Baalin uhrikultti-iljetyksen Molokin palvontana lapsiuhrauksin, mutta väittivät sitä Israelin Jumalan temppeliksi. Ilmestyskirjan luku 13 Pedon luku 666 on kuningas Salomon luku (löytyy raamattuhaulla).

        Kyllä raamatussa järki on, se pitää vain löytää; pointti on kaiken kattavassa, jättimäisessä uskontohuijauksessa, millä on ollut valtava merkitys koko läntisen pallonpuoliskon 2000 vuoden kehitykseen.


      • Anonyymi00164
        Anonyymi00163 kirjoitti:

        Kun juutalaiset veivät kuningas Salomon rakennuttamaan Jerusalemin temppeliin Israelin Jumalan sanoin Baalin uhrikultti-iljetyksen Molokin palvontana lapsiuhrauksin, mutta väittivät sitä Israelin Jumalan temppeliksi. Ilmestyskirjan luku 13 Pedon luku 666 on kuningas Salomon luku (löytyy raamattuhaulla).

        Kyllä raamatussa järki on, se pitää vain löytää; pointti on kaiken kattavassa, jättimäisessä uskontohuijauksessa, millä on ollut valtava merkitys koko läntisen pallonpuoliskon 2000 vuoden kehitykseen.

        Toivottavasti sinä, joka kyselet järkeä tarinaan edellä, ymmärrät, että mitä tarina/uskonto ja Raamattu itse kertoo.


    • Anonyymi00167

      Edellä mummomuori kyselee ilmestyskirjan lopunajan tapahtumista. Olemme nyt ilmestyskirjan 14. luvussa, kun 13.luvun puhuva Pedon kuva on paljastunut kuningas Salomon ja juutalaisuuden Baal-jumalaksi.

      Nimi oli vain peitelty huijaamalla se kristinuskoon nimeksi Jahve, islamissa vastaavasti puhutaan Allahista.

      Kristinuskossa Jeesus on kirottuna Israelin Jumallana, että juutalaiset saivat huijattua pahan Baal-jumalansa muka Israelin Jumalaksi tilalle.

      • Anonyymi00168

        Ja nyt ilmestyskirjan 14 luku kertoo, että miten pelikentälle ilmestyykin Jeesus joukkoineen, ja oikealla Israelin Jumalalla, kyselemään niiden vaatteiden valkaisusta karitsan verellä, Jeesuksen surmanneen Paavalin käskystä, jonka juutalaisten jumaluutta Jeesus Raamatussa jo sanoi Saatanaksi ja valheen isäksi. Minkä siis arkeologiset piirtokirjoituslöydöt todistivat luvusta 13 .


      • Anonyymi00169
        Anonyymi00168 kirjoitti:

        Ja nyt ilmestyskirjan 14 luku kertoo, että miten pelikentälle ilmestyykin Jeesus joukkoineen, ja oikealla Israelin Jumalalla, kyselemään niiden vaatteiden valkaisusta karitsan verellä, Jeesuksen surmanneen Paavalin käskystä, jonka juutalaisten jumaluutta Jeesus Raamatussa jo sanoi Saatanaksi ja valheen isäksi. Minkä siis arkeologiset piirtokirjoituslöydöt todistivat luvusta 13 .

        Voitte sieltä lukea, että miten nyt käykään sitten Paavalia uskoneiden.


    • ”Anonyymi00143” 2026-06-15 14:25:44 kirjoitti;
      ”Mummonmuori ei tajua, että tuo preterismi on vain vanhan korvausteologian uusi, naamioitu muoto.
      Sen mukaan Israelilla ei enää ole mitään merkitystä Jumalan pelastussuunnitelmassa lopun aikana ja melkein kaikki Raamatun ennustukset, jotka koskevat juutalaisia, ovat jo toteutuneet..”

      Tuohon en ottanut lainkaan kantaa, vaan tiivistin sen, mitä preterismi tarkoittaa.

      ”Osittainen preterismi koettaa sekoittaa Raamatun ennustuksia ja toteutuneita tapahtumia toisiinsa, Osa olisi jo tapahtunut mutta osa ei vielä ole.”

      Juu.

      On olemassa erilaisia eskatologisia oppeja, eli lopun ajan odotuksesta.

      On erilaisia vihan ja ahdistuksen ajan oppeja, mitä ja millaisia ne ovat.
      Oppi, että nuo pitää ensin toteutua, ja sitten Jeesus palaa fyysisesti. Tähän liittyy myös mm. oppi, miten juutalaisten on ensin palattava Israeliin, jotta tuo voisi tapahtua.
      On oppi missä juutalaisten on ensin käännyttävä kristityiksi, vasta sitten Jeesus palaa. On oppi missä vasta kun Jeesus on palannut, kaikki juutalaiset kääntyvät kristityiksi.
      Sitten on tempaus oppi, missä ennen vaivanaikoja uskovat temmataan pois.

      Näitä on poimittu eri kohdista Raamattua, jolla noita oppeja perustellaan.

      Sitten on niitä, jotka kiivaasti odottavat Harmageddonin taistelua eli aikojen lopulla käytävä viimeinen suurta taistelua. Osa jo odotti, että Iranin sota olisi jo ollut se.

      ”Anonyymi00145” 2026-06-15 20:27:57 kirjoitti:
      ”Emme ole nähneet Israelin kansan palaavan kotimaahansa, kun vasta osan ja kun Israel on palannut juurilleen, niin silloin tiedämme, että Jeesuksen toinen tuleminen on lähellä.”

      Tässä on eräs oppi, mistä edellä kirjoitin,.

      ”Anonyymi00148” 2026-06-16 09:43:40 kirjoitti; ”Juutalaisista heimoista on osa jo palannut Israeliin. Puolet on vielä diasporassa.”

      Israelin hallitus rahoittaa tätä maahanmuuttoa (Operaatio Wings of Dawn) ja muutamat järjestöt kuten Shavei Israel -järjestö ja muutama kristillissionistinen järjestö.

      He saavat tuntuvaa rahallista tukea. Monella maahanmuuttajalla on jonkin asteisia ongelmia kotoutumisessa, eli heprean kielen oppimisessa sekä työllistymisessä.
      Ilmeisesti laittomia siirtokuntia perustetaan juuri siksi, että sinne asutetaan nämä maahanmuuttajat.

      • Anonyymi00170

        Miksi sinä siteeraat eri käsityksiä Israelin ja lopun ajan tapahtumista, mutta ET KERRO omaa mielipidettäsi`? Eikös tässä ole tarkoitus KESKUSTELLA erilaisista käsityksistä, eikä esiintyä ylituomarina?
        Arvosteleminen on helppoa.
        Etkö uskalla?

        Tässä taas pieni pläjäytys tämän päivän tilanteesta https://www.youtube.com/watch?v=RILm3igYWgA


      • Anonyymi00170 kirjoitti:

        Miksi sinä siteeraat eri käsityksiä Israelin ja lopun ajan tapahtumista, mutta ET KERRO omaa mielipidettäsi`? Eikös tässä ole tarkoitus KESKUSTELLA erilaisista käsityksistä, eikä esiintyä ylituomarina?
        Arvosteleminen on helppoa.
        Etkö uskalla?

        Tässä taas pieni pläjäytys tämän päivän tilanteesta https://www.youtube.com/watch?v=RILm3igYWgA

        ”Miksi sinä siteeraat eri käsityksiä Israelin ja lopun ajan tapahtumista, mutta ET KERRO omaa mielipidettäsi`?”

        Olen enemmän kiinnostunut siitä, mitä muut ajattelevat. Enkä ikinä ensin päätä, mitä mieltä olen, vaan tutkailen näitä asioita ensin monelta kantilta.
        Eikä aina tarvitse ollakaan mitään ehdottomia mielipiteitä, jotkut asiat voivat jäädä hautumaan.

        ”Eikös tässä ole tarkoitus KESKUSTELLA erilaisista käsityksistä, eikä esiintyä ylituomarina?”

        Niin, tarkoitat varmaan sitä, kun sitten tuon joitain mielipiteitäni esille?
        Keskustelu on juuri sitä, että on erilaisia mielipiteitä, joista voi sitten esittää lisää kysymyksiä, tai tutkia, mitä perusteita on ollut sekä sitä, että asioita voi aina kyseenalaistaa, jolloin toisella on mahdollisuus vastata niihin.


      • Anonyymi00171
        Mummomuori2 kirjoitti:

        ”Miksi sinä siteeraat eri käsityksiä Israelin ja lopun ajan tapahtumista, mutta ET KERRO omaa mielipidettäsi`?”

        Olen enemmän kiinnostunut siitä, mitä muut ajattelevat. Enkä ikinä ensin päätä, mitä mieltä olen, vaan tutkailen näitä asioita ensin monelta kantilta.
        Eikä aina tarvitse ollakaan mitään ehdottomia mielipiteitä, jotkut asiat voivat jäädä hautumaan.

        ”Eikös tässä ole tarkoitus KESKUSTELLA erilaisista käsityksistä, eikä esiintyä ylituomarina?”

        Niin, tarkoitat varmaan sitä, kun sitten tuon joitain mielipiteitäni esille?
        Keskustelu on juuri sitä, että on erilaisia mielipiteitä, joista voi sitten esittää lisää kysymyksiä, tai tutkia, mitä perusteita on ollut sekä sitä, että asioita voi aina kyseenalaistaa, jolloin toisella on mahdollisuus vastata niihin.

        No, mikä sinun oma mielipiteesi on. Postaat pelkkä höttöä rivitolkulla.


      • Anonyymi00172
        Mummomuori2 kirjoitti:

        ”Miksi sinä siteeraat eri käsityksiä Israelin ja lopun ajan tapahtumista, mutta ET KERRO omaa mielipidettäsi`?”

        Olen enemmän kiinnostunut siitä, mitä muut ajattelevat. Enkä ikinä ensin päätä, mitä mieltä olen, vaan tutkailen näitä asioita ensin monelta kantilta.
        Eikä aina tarvitse ollakaan mitään ehdottomia mielipiteitä, jotkut asiat voivat jäädä hautumaan.

        ”Eikös tässä ole tarkoitus KESKUSTELLA erilaisista käsityksistä, eikä esiintyä ylituomarina?”

        Niin, tarkoitat varmaan sitä, kun sitten tuon joitain mielipiteitäni esille?
        Keskustelu on juuri sitä, että on erilaisia mielipiteitä, joista voi sitten esittää lisää kysymyksiä, tai tutkia, mitä perusteita on ollut sekä sitä, että asioita voi aina kyseenalaistaa, jolloin toisella on mahdollisuus vastata niihin.

        "Enkä ikinä ensin päätä, mitä mieltä olen, vaan tutkailen näitä asioita ensin monelta kantilta."

        Kristityt ovat aivan erilaisia - me TIEDÄMME miten asiat ovat ja tuomme sen aina voimalla esiin.


      • Anonyymi00173
        Anonyymi00172 kirjoitti:

        "Enkä ikinä ensin päätä, mitä mieltä olen, vaan tutkailen näitä asioita ensin monelta kantilta."

        Kristityt ovat aivan erilaisia - me TIEDÄMME miten asiat ovat ja tuomme sen aina voimalla esiin.

        "Olen enemmän kiinnostunut siitä, mitä muut ajattelevat."

        No ei sinun sitten tarvitse TOISTAA, mitä muut kirjoittavat.Jokainen saa itse arvioida toisten kirjoituksia.
        Pidä omat arviosi itselläsi.


      • Anonyymi00173 kirjoitti:

        "Olen enemmän kiinnostunut siitä, mitä muut ajattelevat."

        No ei sinun sitten tarvitse TOISTAA, mitä muut kirjoittavat.Jokainen saa itse arvioida toisten kirjoituksia.
        Pidä omat arviosi itselläsi.

        Jos vastaan jollekin, niin totta kai laitan esille sen, mihin vastaan. Mikä tässä sinulle nyt niin vaikeaa on?


      • Anonyymi00174
        Mummomuori2 kirjoitti:

        Jos vastaan jollekin, niin totta kai laitan esille sen, mihin vastaan. Mikä tässä sinulle nyt niin vaikeaa on?

        Se sinun vastauksissasi on hauskaa, että et useinkaan uskalla sanoa omaa kantaasi, vaan pakenet "perinteisen kristillisyyden" tai "perinteisen luterilaisuuden" nimitysten taakse. Ikäänkuin nuo olisivat jotakin eksaktia tietoa.
        Nehän ovat perin ristiriitaisia oppikäsityksiä täynnä.


      • Anonyymi00175
        Anonyymi00174 kirjoitti:

        Se sinun vastauksissasi on hauskaa, että et useinkaan uskalla sanoa omaa kantaasi, vaan pakenet "perinteisen kristillisyyden" tai "perinteisen luterilaisuuden" nimitysten taakse. Ikäänkuin nuo olisivat jotakin eksaktia tietoa.
        Nehän ovat perin ristiriitaisia oppikäsityksiä täynnä.

        Oikeaa taustaa Israelin tilanteeseen:
        https://www.youtube.com/watch?v=Dys_HjiJdvQ


      • Mummomuori2
        UUSI
        Anonyymi00174 kirjoitti:

        Se sinun vastauksissasi on hauskaa, että et useinkaan uskalla sanoa omaa kantaasi, vaan pakenet "perinteisen kristillisyyden" tai "perinteisen luterilaisuuden" nimitysten taakse. Ikäänkuin nuo olisivat jotakin eksaktia tietoa.
        Nehän ovat perin ristiriitaisia oppikäsityksiä täynnä.

        ”Se sinun vastauksissasi on hauskaa, että et useinkaan uskalla sanoa omaa kantaasi, vaan pakenet "perinteisen kristillisyyden" tai "perinteisen luterilaisuuden" nimitysten taakse. Ikäänkuin nuo olisivat jotakin eksaktia tietoa.”

        Hmm. Aina en tosiaan ole muodostanut kokonaisuutena mielipidettäni, jos asiasta ei riittävästi ole tietoa. Mutta aika usein se on ilmaistu, jos vain tuota lukutaitoa riittää.

        En pakene vaan täsmennän. Liian usein yritetään näitä uusia oppeja markkinoida, ikään kuin ne olisivat olleet perinteistä kristillisyyttä, vaikka eivät ole.


    • Anonyymi00176

      Rasistiselle apartheidille ihme kyllä löytyy kannatusta. Sitä samaa porukkaa joka kannatti natseja ja juutalaisten joukkomurhia toisen maailmansodan aikaan. Osalla porukkaa on aina hauskaa kun ihmisiä tapetaan omasta mielestään yli-ihmisten toimesta.

      Siionistit vihaavat muiden mukana kristittyjä. Jeesus on niiden mielestä rikollinen joka kivitettiin ja hirtettiin. Jeesus-patsaita vetävät lekalla päähän, ampuvat äidit lapsineen kirkkoon ja potkivat nunnia kaduilla.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1084
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      606
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      595
    5. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      535
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe