Hänessä meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen. Kol. l: 14

Anonyymi-ap

Joku voi kysyä: »Miten tiedän minä omistavani syntieni anteeksisaamisen ja armon Jumalan luona, koska kaikki ihmiset eivät tule autuaiksi?» Sinun on uskottava Jumalaan ja hänen sanaansa. Sinun on aluksi kuultava, uskottava ja omistettava kaikille, jopa uskottomillekin kuuluva armo, niin sitten saat armon, jota ei kaikilla ole.

Mikä armo kuuluu kaikille, uskottomillekin? Sovitettu Jumala, Vapahtajan hankkima syntien anteeksiantamus, joka on tarjona jokaiselle, joka sen vastaan ottaa. Mikä on se armo, jota eivät kaikki omista? Sydän, joka tuntee olevansa sovitettu Jumalansa kanssa, usko, joka vastaanottaa syntien anteeksiantamuksen ja elää Jumalassa.

Missä on niin kirjoitettu? 2 Kor. 5:19-20:ssä sanotaan: »Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan. Kristuksen puolesta siis olemme lähettiläinä, kun näet Jumala kehottaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: Antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.»

Room. 5:10:ssä: »Silloin, kun vielä olimme Jumalan vihollisia, tulimme sovitetuiksi hänen kanssaan hänen Poikansa kuoleman kautta.» Kol. l:14: »Hänessä meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen.» Sak. 3: 9: »Katso, minä veistän sen veistoksen (Kristuksen), sanoo Herra Sebaot, ja otan tämän maan pahan teon pois yhtenä päivänä.» Gal. 3:13: »Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun tuli kiroukseksi meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu.» Niin puhuu Raamattu.

Tässähän nimenomaan sanotaan, että Kristuksessa Jumala sovitti maailman itsensä kanssa. Eivät ainoastaan uskovaiset tulleet Jumalan kanssa sovitetuiksi, vaan koko maailma. Tämä sovitus vaikutti sen, ettei ihmisiä enää synneistä soimata. Sovitus tapahtui Kristuksessa. Meidän kääntymisemme ei siis sovitusta aikaan saa. Mutta hän kehottaa nyt meitä: »Antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.» Tämän ainoastaan hän meiltä vaatii. »Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan.»

Me emme siis tule Jumalan kanssa sovitetuiksi katumuksemme, parannuksemme, vakavuutemme, rukouksemme tahi uskomme kautta. Mutta kaikki nämä ovat välttämättömät voidaksemme vastaan ottaa sovitusarmon. Tässä sanotaan: »Silloin kun vielä olimme Jumalan vihollisia, tulimme sovitetuiksi hänen kanssaan hänen Poikansa kuoleman kautta.» »Meillä on lunastus hänessä, syntien anteeksi saaminen.» Ja tämän maan paha teko otettiin pois yhtenä päivänä, silloin kun veistos, kulmakivi, tuli veistetyksi. Vielä sanotaan tässä: »Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta», sinä päivänä, sillä hetkellä, kun tuli kiroukseksi meidän edestämme». Joka tapahtui silloin, kun hän oli puuhun ripustettu.

Voi, kun ei maailma tiedä, mitä on tapahtunut! Voi, ettei se tunne ihmissuvun historiaa. Se ei tiedä, että ihmissuku kerran tuli lunastetuksi ja että se pääsi vapaaksi synnistä, kuoleman ja perkeleen vallasta. Ja tämä on yhtä varmaa kuin se, että ihminen kerran lankesi syntiin.

Tämä syntien anteeksiantamus ja lunastus on siis jokaiselle ihmiselle, hurskaalle ja jumalattomalle, uskovalle ja uskottomalle tarjona. Minkälainen lienetkin, niin ovat syntisi pois pyyhityt, anteeksi annetut, meren pohjaan upotetut. Ja tämä tapahtui Kristuksen kuolinhetkellä. Jos Jumalan kirous tulee osaksesi, niin siihen eivät syntisi ole syynä, vaan epäuskosi ja poisjäämisesi.

Mutta jos tulet Jumalan luo, jos tahdot tulla hänen omakseen ja tahdot omistaa hänen armonsa, niin estettä ei ole. Joka hetki olet tervetullut. Herra itse sanoo: »Joka tulee minun tyköni, sitä ininä en heitä ulos.» Ei ole yhtään erotusta, vaan kuka ikinä avuksi huutaa Herran nimeä, tulee autuaaksi. Jokainen, joka tahtoo, jokainen: »Vaikkapa syntisi olisivat veriruskeat». Ne ovat suuren, armahtavan Herrasi omat sanat. Ei ole yhtään erotusta sen takia, että kaikki synnit ovat maksetut, koko maailma on Jumalan kanssa sovitettu.

Jos siis olet synnin hädässä, etkä voi tulla vakuutetuksi siitä, että syntisi ovat anteeksi annetut, niin syy on siinä, ettet usko Jumalaan, et ota huomioon, mitä Kristus on tehnyt, tahi mitä Jumala sanassaan sanoo. Sinä teet Jumalan valehtelijaksi. Ja se on hirmuista.

Mutta jos todella tahdot uskoa Jumalan sanan, mutta et voi saada sitä sydämeesi, niin on Jumala kyllä pian antava sinulle suuremman uskon lahjan ja olet saava sydämeesi vakuutuksen siitä, että olet Kristuksen ansioon puettu ja että olet Jumalan rakas lapsi. Sillä niin Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että hän antoi ainokaisen Poikansa, jotta kuka ikinä häneen uskoo, se ei hukkuisi, vaan saisi iankaikkisen elämän. Joh. 3:16.

( C.O. Rosenius)

s-seutulainen

16

250

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

s-seutulainen, vaikka kopioisit kakki Roseniuksn höpötykset palstalla, niin et muutu Jeesuksen seuraajaksi, vaan pysyt silmin nähtävänä jumattomana kieroilija, joka janoaa ihmisten tunnustusta ja hyväksymistä uskovaksi!

• Anonyymi00003

Mitähän kieroilua ja Herran Jeesuksen evankeliumin vastaista löydät Roseniuksen opetuksesta!?

s-seutulainen

• Anonyymi00004
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Mitähän kieroilua ja Herran Jeesuksen evankeliumin vastaista löydät Roseniuksen opetuksesta!?

s-seutulainen

s-seutulainen, sinä jumalaton pilkkaajqa ja Jeesuksen omien häpäisijä, kieroilet!

• Anonyymi00002

Matt.10:28 Ja älkäät peljätkö niitä, jotka ruumiin tappavat, ja ei voi sielua tappaa; mutta peljätkäät enemmin sitä, joka voi sekä sielun että ruumiin helvetissä hukuttaa. Biblia (1776) Jaak.4:12.

• Anonyymi00005

Raamattu puhuu luterilaisesta kirkosta näin: (huomaa hellarit, eivät ole koskaan vainonneet ketään) Ja nainen oli puettu purppuraan ja helakanpunaan ja koristettu kullalla ja jalokivillä ja helmillä ja piti kädessään kultaista maljaa, joka oli täynnä kauhistuksia ja hänen haureutensa riettauksia.
      Ja hänen otsaansa oli kirjoitettu nimi, salaisuus: "Suuri Babylon, maan porttojen ja kauhistuksien äiti". Ja minä näin sen naisen olevan juovuksissa pyhien verestä ja Jeesuksen todistajain verestä; ja nähdessäni hänet minä suuresti ihmettelin.
      Luterilainen kirkko näyttää ihmisten silmistä kauniilta ja leppeältä: kaikki hyväksytään, homot ja avionrikkojat ja murhamiehet. Mutta kirkon todellinen luonne on mikä tulee tälläkin palstalla esille, on: luterilaiset vainoavat Jeesuksen omia.
      Palstan helluntailaisia vainoavat ovat juovuksissa Jeesuksen todistajien verestä. He toimivat samassa hengessä kuin ne, jotka murhasivat ja kiduttivat jo 1500-luvulla anabaptisteja. Luterilaiset vainoajat käyttävät täysin samoja argumentteja ja samoja sanoja: hurmoshenget ja uudelleen kastajat ja näin todistavat kuuluvansa murhaajien kanssa samaan ryhmään.
      Porton henki on hellareitten vainoajien huume.

• Anonyymi00006

Kiitos Jumalalle suuresta pelastuksesta Jeesuksessa Kristuksessa!

1 Sentähden tulee meidän sitä tarkemmin ottaa vaari siitä, mitä olemme kuulleet, ettemme vain kulkeutuisi sen ohitse.
      2 Sillä jos enkelien kautta puhuttu sana pysyi lujana, ja jokainen rikkomus ja tottelemattomuus sai oikeudenmukaisen palkkansa,
      3 kuinka me voimme päästä pakoon, jos emme välitä tuosta niin suuresta pelastuksesta, jonka Herra alkuaan julisti ja joka niiden vahvistamana, jotka olivat sen kuulleet, saatettiin meille,
      4 kun Jumala yhdessä heidän kanssaan todisti tunnusmerkeillä ja ihmeillä ja moninaisilla väkevillä teoilla ja jakamalla Pyhää Henkeä tahtonsa mukaan? ( Hep 4)

Ja kiitos sinulle "s-seutulainen", että pidät esillä, tarjolla Elämän sanaa, kaikesta vastustuksesta piittaamatta.

Vaikka kirjoitetun sanan esilläpitäminen aiheuttaa vastustusta, niin se on kuitenkin hyödyksi, niille joita se sana saa kohdata ja vaikuttaa heidän sydämissään.

Rohkaisun sanoja sinulle tämän tekstikohdan myötä.

7 Sillä Jumala ei ole antanut meille pelkuruuden henkeä, vaan voiman ja rakkauden ja raittiuden hengen.
      8 Älä siis häpeä todistusta Herrastamme äläkä minua, hänen vankiaan, vaan kärsi yhdessä minun kanssani vaivaa evankeliumin tähden, sen mukaan kuin Jumala antaa voimaa,
      9 hän, joka on meidät pelastanut ja kutsunut pyhällä kutsumuksella, ei meidän tekojemme mukaan, vaan oman aivoituksensa ja armonsa mukaan, joka meille on annettu Kristuksessa Jeesuksessa ennen ikuisia aikoja,
      10 mutta nyt ilmisaatettu meidän Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen ilmestymisen kautta, joka kukisti kuoleman ja toi valoon elämän ja katoamattomuuden evankeliumin kautta,
      11 jonka julistajaksi ja apostoliksi ja opettajaksi minä olen asetettu.
      12 Siitä syystä minä myös näitä kärsin, enkä sitä häpeä; sillä minä tunnen hänet, johon minä uskon, ja olen varma siitä, että hän on voimallinen siihen päivään asti säilyttämään sen, mikä minulle on uskottu.
      13 Ota esikuvaksi ne terveelliset sanat, jotka olet minulta kuullut, uskossa ja rakkaudessa, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.
      14 Säilytä se hyvä, mikä sinulle on uskottu, Pyhän Hengen kautta, joka meissä asuu.
      ( 2Tim 1)

Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.

Usko Toivonen

• Anonyymi00008

Usko Toivonen
        Sleyn luterilaisuus ei kuulu helluntailsuutta käsittelevällä palstalle!

• Anonyymi00009
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Usko Toivonen
        Sleyn luterilaisuus ei kuulu helluntailsuutta käsittelevällä palstalle!

Julistettu Jumalan sana ( Evankeliumi ) ei erottele, vaan tekee sen tehtävän, minkä vuoksi se on lähetetty.

Ihmiset erottelevat ja tuomitsevatkin, kuka mistäkin syystä.

14 Minä olen se hyvä paimen, ja minä tunnen omani, ja minun omani tuntevat minut,
        15 niinkuin Isä tuntee minut ja minä tunnen Isän; ja minä annan henkeni lammasten edestä.
        16 Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.
        ( Joh 10)

Usko Toivonen

• Anonyymi00010
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Julistettu Jumalan sana ( Evankeliumi ) ei erottele, vaan tekee sen tehtävän, minkä vuoksi se on lähetetty.

Ihmiset erottelevat ja tuomitsevatkin, kuka mistäkin syystä.

14 Minä olen se hyvä paimen, ja minä tunnen omani, ja minun omani tuntevat minut,
        15 niinkuin Isä tuntee minut ja minä tunnen Isän; ja minä annan henkeni lammasten edestä.
        16 Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.
        ( Joh 10)

Usko Toivonen

Uskovien yhteys Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa, kannustus ja rohkaiseva sana toisilleen on siunaukseksi.
        Kiitos Usko Toivonen

s-seutulainen

• Anonyymi00011
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Uskovien yhteys Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa, kannustus ja rohkaiseva sana toisilleen on siunaukseksi.
        Kiitos Usko Toivonen

s-seutulainen

Yksikään luterilainen ei ole minun hegellinen veljeni tai sisareni. Vain Jumalan lapset Jumalsta yntyneet ovat veljiäni ja sisariani!

• Anonyymi00012
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Kiitos Usko Toivonen

s-seutulainen

Voisitteko edes kunnioittaa palstan aihetta, helluntailaisuus? Luterilaisuus on Jeesuksen omia, anabaptisteja vainonnut maailman ihmisen uskonto.

• Anonyymi00007

Pysyminen Kristuksessa jossa elämme ja olemme tai kuolemme. Amen.

• Anonyymi00013

Usko Toivonen=sleyn luterilainen ilkkumassa palstalla Jeesuksen omia. Usko toivosen evankeliumi on loppujen lopuksi luterilaisen kirkon oppi pelastavista sakramenteista, kirkon omistamista armon välineistä, joiden kautta kirkko jakaa kasteen armoa ja osuuksia ensimmäiseen ylösnousemukseen.
      usko toivonen, et pysy kieltämään kirkkosi oppia. Raamatun jakeet eivät todista yhtään mitään sinun uskostasi ja opista, vaan kopioit Raamatun jakeita pelkästään hämäykseksi, sillä tiedät, etteivät pyhät saata sanoa pahaa Raamatusta.

• Anonyymi00025

Jeesuksen oma voi olla myös luterilainen.

• Anonyymi00026
        Anonyymi00025 kirjoitti:

Jeesuksen oma voi olla myös luterilainen.

>>Jeesuksen oma voi olla myös luterilainen<<

8 Mutta nyt pankaa tekin pois ne kaikki: viha, kiivastus, pahuus, herjaus ja häpeällinen puhe suustanne.
        9 Älkää puhuko valhetta toisistanne, te, jotka olette riisuneet pois vanhan ihmisen tekoinensa
        10 ja pukeutuneet uuteen, joka uudistuu tietoon, Luojansa kuvan mukaan.
        11 Ja tässä ei ole kreikkalaista eikä juutalaista, ei ympärileikkausta eikä ympärileikkaamattomuutta, ei barbaaria, ei skyyttalaista, ei orjaa, ei vapaata, vaan kaikki ja kaikissa on Kristus.
        12 Pukeutukaa siis te, jotka olette Jumalan valituita, pyhiä ja rakkaita, sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen, sävyisyyteen, pitkämielisyyteen,
        13 kärsikää toinen toistanne ja antakaa toisillenne anteeksi, jos kenellä on moitetta toista vastaan. Niinkuin Herrakin on antanut teille anteeksi, niin myös te antakaa.
        14 Mutta kaiken tämän lisäksi pukeutukaa rakkauteen, mikä on täydellisyyden side.
        15 Ja vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha, johon te olette kutsututkin yhdessä ruumiissa, ja olkaa kiitolliset.
        16 Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana; opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne.
        17 Ja kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa.
        ( Kol. 3 )

s-seutulainen

• Anonyymi00027
        Anonyymi00026 kirjoitti:

>>Jeesuksen oma voi olla myös luterilainen<<

8 Mutta nyt pankaa tekin pois ne kaikki: viha, kiivastus, pahuus, herjaus ja häpeällinen puhe suustanne.
        9 Älkää puhuko valhetta toisistanne, te, jotka olette riisuneet pois vanhan ihmisen tekoinensa
        10 ja pukeutuneet uuteen, joka uudistuu tietoon, Luojansa kuvan mukaan.
        11 Ja tässä ei ole kreikkalaista eikä juutalaista, ei ympärileikkausta eikä ympärileikkaamattomuutta, ei barbaaria, ei skyyttalaista, ei orjaa, ei vapaata, vaan kaikki ja kaikissa on Kristus.
        12 Pukeutukaa siis te, jotka olette Jumalan valituita, pyhiä ja rakkaita, sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen, sävyisyyteen, pitkämielisyyteen,
        13 kärsikää toinen toistanne ja antakaa toisillenne anteeksi, jos kenellä on moitetta toista vastaan. Niinkuin Herrakin on antanut teille anteeksi, niin myös te antakaa.
        14 Mutta kaiken tämän lisäksi pukeutukaa rakkauteen, mikä on täydellisyyden side.
        15 Ja vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha, johon te olette kutsututkin yhdessä ruumiissa, ja olkaa kiitolliset.
        16 Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana; opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne.
        17 Ja kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa.
        ( Kol. 3 )

s-seutulainen

Kiitos "s-seutulainen" tästä hienosta tekstikohdasta, jonka nostit esille.

Siitä käy ilmi, kuinka ihminen on ensin lihan tekoja ilmentävä.

Ensin on listattu lihan tekoja: Viha, kiivastus, pahuus, herjaus, hpeällinen puhe, valheen puhuminen toisista.

Ne kuvastavat entistä vaellusta ilman Pyhän Hengen uudistusta, ilman Pyhän Hengen johdatusta pois siitä.

Tuossa tekstikohdassa on melkein sanasta sanaan sama teksti kuin Efesolaiskirjeen 5. tekstikohdassa, jossa on kehoitus uskoville antaa Pyhän Hengen täyttää heidät.

17 Älkää sentähden olko mielettömät, vaan ymmärtäkää, mikä Herran tahto on.
        18 Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,
        19 puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle,
        20 kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä. ( Ef 5)

18 Älkää juopuko viinistä, sillä siitä seuraa rietas meno, vaan antakaa Hengen täyttää itsenne. ( Ef 5)

Ja tuossa Kolossalaiskirjeen tekstikohdassa loppuosa kuvastaakin Hengen Hedelmää.

Lihan teot ovat jääneet taustalle ja sijaan on tullut uusi vaellus, kuvastaen Hengen uudistamaa uskossa vaeltamista Jeesuksessa Kristuksessa.

Hengen hedelmä ilmenee:

22 Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen. ( Gal 5)

Pyhä Henki kirkastaa kaikessa Jeesusta Kristusta, ammentaen ja täyttäen uskovia Hänen sanastaan ja vaikuttaen uskon kasvamista ja Kristuksen tuntemista heissä.

( Kol. 3 )

Kaikkea sitä, mitä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan.

1 Simeon Pietari, Jeesuksen Kristuksen palvelija ja apostoli, niille, jotka ovat saaneet yhtä kalliin uskon kuin mekin meidän Jumalamme ja Vapahtajan Jeesuksen Kristuksen vanhurskaudessa.
        2 Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.
        3 Koska hänen jumalallinen voimansa on lahjoittanut meille kaiken, mikä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, hänen tuntemisensa kautta, joka on kutsunut meidät kirkkaudellaan ja täydellisyydellään,
        4 joiden kautta hän on lahjoittanut meille kalliit ja mitä suurimmat lupaukset, että te niiden kautta tulisitte jumalallisesta luonnosta osallisiksi ja pelastuisitte siitä turmeluksesta, joka maailmassa himojen tähden vallitsee,
        5 niin pyrkikää juuri sentähden kaikella ahkeruudella osoittamaan uskossanne avuja, avuissa ymmärtäväisyyttä,
        6 ymmärtäväisyydessä itsenne hillitsemistä, itsenne hillitsemisessä kärsivällisyyttä, kärsivällisyydessä jumalisuutta,
        7 jumalisuudessa veljellistä rakkautta, veljellisessä rakkaudessa yhteistä rakkautta.
        (2Piet 1)

Usko Toivonen

Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      1
      1598
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      106
      1553
    3. Pike surkea

Pike on surkea
      Ikävä
      12
      1328
    4. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1051
    5. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      221
      1038
    6. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      124
      871
    7. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      2
      816
    8. Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?

Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks
      Haapavesi
      29
      797
    9. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      43
      776
    10. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      9
      770
    Aihe