Satakunnan Kansa 29.3.
Tuomo Talja
Kolumnit | Pyhäpäivän sana
"Ei ole enää noloa uskoa Jeesukseen syntieni sovittajana” .
– Evankeliumi vastakulttuurina
Tuomo Talja Kankaanpään seurakunnasta kirjoittaa nuorten sukupolvien suhtautumisesta evankeliumiin.
On viitteitä siitä, että perinteisen kristillisen lähetystyön painopiste on siirtymässä kirkon ulkopuolelle. Samaan aikaan voi havaita, että evankeliumille on kysyntää. Asiaan ovat havahtuneet monet, etenkin nuoremmat sukupolvet.
Maailman muuttuessa turvattomaksi ja arvaamattomaksi katse kääntyy pois ihmiskeskeisyydestä kohti jotain pysyvämpää. Vaikka lähetystyö ihmisten toteuttamana ei ole ollut ongelmatonta, kristinusko on myötävaikuttanut yhteiskuntien kehitykseen merkittävästi.
Edelleen yhteiskuntamme perustana olleet kristilliset arvot kannattelevat ja ohjaavat huolehtimaan lähimmäisestä myös vaikeassa taloustilanteessa. Perimmäinen kysymys ei ole kuitenkaan hyvinvoinnista tai yhteiskunnallisesta vakaudesta. Evankeliumi kannattelee ihmistä myös silloin, kun kaikki muu katoaa.
Alkava hiljainen viikko ja sitä seuraava pääsiäinen johdattavat kristinuskon ytimeen. Jeesus kuoli maailman syntien puolesta, jotta saisin pahat tekoni anteeksi ja pääsisin iankaikkiseen elämään, jossa kaikki on kerran hyvin.
Sanoma anteeksiannosta on Jeesuksen opetuksen keskiössä. Kristillisen opetuksen vähentyessä riitojen ja erimielisyyksien ratkaisukeinot ovat koventuneet. Tämä näkyy niin yhteiskunnallisessa keskustelussa, toimintatavoissa kuin kyvyttömyytenä kohdata ja sietää eri tavoin ajattelevia lähimmäisiä.
Nuorten sukupolvien parissa evankeliumi nähdään vastakulttuurina. Ei ole enää noloa uskoa Jeesukseen syntieni sovittajana ja seurata hänen opetuksiaan. On ilmeistä, että kasvanut kiinnostus kristinuskoa kohtaan ei kumpua ilmastoasioista tai hyväntekeväisyydestä, joilla on oma tärkeä paikkansa, vaan kirkon ainutlaatuisesta sanomasta. Meille on annettu tehtäväksi viedä eteenpäin evankeliumia lohdutukseksi, rohkaisuksi ja turvaksi mahdollisimman monille.
Kirjoittaja on Kankaanpään seurakuntapastori.
Evankeliumille on kysyntää
0
61
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.1662120Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3111803- 931587
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois821258Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2001220- 671170
- 251091
- 481027
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl73986Maalaisliiton nuorilta paljon puhuva idea
Taas vongataan lisää tukea... kehdosta hautaan! Maalaisliiton nuoret aka Keskustanuoret haluaa Suomeen valtiollisen dei24972