Ymmärrän turhautumisen – tuo kuulostaa raskaalta rytmiltä seurata sivusta, etenkin kun siihen osuu viikonloput ja juhlapyhät kuten pääsiäinen (kiirastorstai, pitkäperjantai jne.).
Mutta pelkkä tuollainen työvuorojen kasaaminen ei automaattisesti tarkoita “rahanahneutta”.
Taustalla voi olla useita ihan käytännöllisiä syitä:
Lisät ja korvaukset:
Yövuoroista, viikonlopuista ja pyhistä maksetaan selvästi parempaa palkkaa. Moni tekee niitä tarkoituksella, koska niillä saa tuntuvasti enemmän tuloja.
Vapaa-aika putkien välissä:
Kun tekee useamman yön putken, sen jälkeen voi saada pidemmän yhtenäisen vapaan (esim. 3–5 päivää).
Joillekin tämä sopii elämäntilanteeseen paremmin kuin pirstaleiset vuorot.
Henkilökohtainen tilanne: Velat, perhetilanne, säästäminen tai jokin tavoite (esim. asunto, matka) voi vaikuttaa siihen, että ottaa kaikki mahdolliset “hyvät” vuorot.
Työpaikan käytännöt:
Joissain paikoissa vuoroja saa osittain itse toivoa tai “napata”, ja kaikki eivät halua yö- tai pyhävuoroja – jolloin joku toinen tekee ne.
Se mitä kuvaat kuulostaa siltä, että hän käyttää lain sallimat minimit (esim. lepoajat) ja optimoi vuoronsa maksimoidakseen tulot ja vapaat.
Se voi tuntua epäreilulta, jos muille jää vähemmän “hyviä” vuoroja tai rytmi kuormittaa tiimiä.
Jos tämä vaikuttaa teidän työpaikan ilmapiiriin tai jaksamiseen, parempi tapa edetä on:
ottaa asia esiin työvuorosuunnittelussa tai esihenkilön kanssa
puhua siitä reiluuden ja kuormituksen näkökulmasta, ei henkilön motiivien
Haluatko, että �selitän vielä tarkemmin, mitä Suomen työaikalaki sanoo tuosta 3 vuorokauden levosta ja yövuoroputkista?
Onko raha ahneus kun otta itse kaikki hyvät vuorot.
Anonyymi-ap
1
162
Vastaukset
- Anonyymi00001
Miksi työntekijä jolla on paljon velkaa tai rahankäyttö lähtenyt lapasesta on oikeutettu ottamaan parhaat vuorot. Esihenkilöiden täytyisi valvoa ettei sama työläinen ota etukäteen liikaa esim.pyhävuoroja, täytyisi olla pyhäkiintiö / työläinen ehdottomasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 501129
Toivotko koskaan mies...
Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.901127Tämän päivän puukotusuutinen
Epäillyn tuntomerkit? Nisti vai matu? Laittaisin betsit jälkimmäiselle.171010- 17858
Olisin valmis salaisiin tapaamisiin
Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet44759Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta
Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne112748Olisit voinut olla...
....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n63681- 11672
- 38579
YT skoda Transtech
Noin 200 saa potkut. Saksikäsipetturi ajoi suomen konkkaan ja tarkkikselle. Totaalinen Petosjytky..69577