Mistä johtuu se että takaraivoa/pään takaosaa ei ole juuri ollenkaan

Anonyymi-ap

Mistä se johtuu kun mulla ei ole pään takaosaa juuri ollenkaan ja näyttää että korvat on ihan niskassa kiinni?

Häpeän sitä välillä että joskus lippalakissa se näyttää oudolta ja joskus kun olen kaljuna niin näyttää oudolta. Näyttäisi myös että toinen oikea puoliskoni kallon sivuosasta on hieman eri mallinen .

Mulla on todettu 5-vuotiaana hahmotushäiriö, kömpelyyttä ja motorisia ongelmia.

Onko kallon muodoista ollut koskaan puhetta mistä johtuu esim oudonmuotoinen kallo?

Onko pienikalloisuus vaarallista jos ei lapsena tehdä siihen vaadittavaa leikkausta? mun isoserkku syntyi pienikalloisena jolloin jouduttiin sen pääkalloa operoimaan että muuten siitä olisi tullut vajavainen .

Onko kallon muodolla mitään merkitystä älyllisellä puolella?

36

256

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

edelleenkin uskon pääkalloni muodon selittävän mun elämässäni tietyt asiat kuten se että olen erilainen ja en ymmärrä asioita aina niin hyvin. Koulussa mua haukuttiin tyhmäksi(haukuttiin myös pallopääksi) ja se ei ole lähtenyt päästäni pois ja uskon jopa että olen älyllisesti kehitysvammainen vaikkei mulla ole sitä diagnoosia . Uskon että olen lievästi älyllisesti kehitysvammainen.

Tein joskus ns palikkatestin. Tulos oli siinä rajamailla. Yksi osio tehtävästä oli välttävä suoritus mutta toinen osio meni kyllä paremmin. Toisaalta se välttävä suoritus on kuitenkin välttävä eli tosi huono. Siinä oli sanallista matematiikkaa ja mulla meni kaikki väärin. Hahmotustestissä tulos oli parempi.

mikä on älykkyystestissä lievän älyllisen kehitysvammaisuuden raja?
      Mä sain kerran älytestissä tuloksen 75 ja toisella kerralla 76 ja kolmannella kerralla 82 ja mensan testistä sain niinkin korkean lukeman kuin 128. Kaikki neljä testiä oli eri testejä.

• Anonyymi00002

Pienikalloisuus" tarkoittaa lääketieteellisesti pientä pään kokoa suhteessa ikään ja sukupuoleen, jota kutsutaan usein termillä mikrokefalia.Se voi olla synnynnäinen (lapsi syntyy pienipäisenä) tai kehittyä ensimmäisten elinvuosien aikana. Syynä voivat olla perintötekijät, raskauden aikaiset häiriöt (kuten infektiot, aliravitsemus tai altistuminen toksiineille) tai aivojen kehityshäiriöt.

Pienikalloisuuteen liittyy usein aivojen kehityksen häiriöitä, mikä voi aiheuttaa kehitysviiveitä, oppimisvaikeuksia, liikkumisongelmia tai kouristuskohtauksia.

Kyllä poikkeavan mutoinen pää voidaan tutkia jo ennen kuin lapsi on syntynyt ja jo ensimmäisten elinkuukausien aikana.

Pienikalloisuus eli kraniosynostoosi on tila, jossa lapsen kallonluut kasvavat yhteen liian aikaisin. Jos tätä tilaa ei hoideta leikkauksella, seuraukset voivat olla vakavia, sillä aivoilla ei ole riittävästi tilaa kasvaa ja kehittyä.

Pienikalloisuuden vaarat ilman leikkausta:

Aivojen kehityshäiriöt: Kun kallo ei laajene aivojen kasvaessa, aivokudos puristuu kasaan. Tämä voi johtaa kehitysviiveisiin, kognitiivisiin ongelmiin ja älylliseen kehitysvammaisuuteen.

Kohonnut kallonsisäinen paine: Aivojen ahtaus aiheuttaa paineen nousua. Tämä voi aiheuttaa voimakkaita päänsärkyjä, oksentelua ja ärtyneisyyttä.

Näkö- ja kuulo-ongelmat: Paine voi vaurioittaa näköhermoa tai vaikuttaa kuuloaistiin, mikä voi johtaa näön heikkenemiseen tai pysyvään sokeutumiseen.

Kallon muodonmuutokset: Kallon muoto muuttuu usein epänormaaliksi ja epäsymmetriseksi, kun kasvu suuntautuu vain avoimiin saumoihin.

Kouristuskohtaukset: Aivoihin kohdistuva paine voi lisätä epilepsian riskiä.

Leikkaus on yleensä välttämätön aivojen normaalin kehityksen turvaamiseksi ja näiden komplikaatioiden ehkäisemiseksi.

Kallon normaalilla muodolla ei ole tieteellisesti todistettua yhteyttä ihmisen älyllisyyteen, älykkyysosamäärään (ÄO) tai kognitiivisiin kykyihin. Aivojen koko ja muoto sopeutuvat kallon sisälle, eikä ulkoinen muoto heijasta aivojen sisäistä rakennetta tai tehokkuutta. Aivojen koko ja muoto sopeutuvat kallon sisälle, eikä ulkoinen muoto heijasta aivojen sisäistä rakennetta tai tehokkuutta. Kallon muodolla on merkitystä aivojen suojaamisen ja terveyden kannalta (lääketieteelliset sairaudet), mutta se ei määritä ihmisen älyllistä kapasiteettia.

• Anonyymi00003

mitä siis sanoisit minulle että onko mun kannattavaa pohtia tätä ? Mä kyllä häpeän sitä että kalloni on tosi erikoisennäköinen. Se eroaa muiden kalloista selvästi. Miten osaisin selittää muodon? en osaa ehkä selittää sitä. Kun olin vauva, ei ne tehneet mun pääkallolle mitään operointeja mutta sille isoserkulleni tehtiin.

Kouluissa oppilaat kiusasi heti mua ulkonäköni poikkeavuuden takia. ne sano jopa mua hulluksi kun näytän sellaiselta.

En pidä itseäni kovin kauniina miehenä sivusta katsottuna jolloin huomaa sen kalloni poikkeavuuden. Edestä päin katsottuna näytän taas jopa päinvastaiselta eli kauniskasvoiselta mieheltä jolla on jykevän komea leuka esim ja kapeat kasvot.

koulukiusaaminen aiheutti traumat minulle. Olen erittäin itsekriittinen kiusaamisen takia.

• Anonyymi00004

osaatkpo sannoo että voiko suvussa geeneissä eli perintötekijöillä olla selittävä merkitys = se isoserkkuni plus minä. Mun äidin veljellä taisi olla myös nuorena pienikalloisuutta ja sen pojalle piti ihan tehdä leikkaus. Mun äidin isällä oli myös erikoisenmuotoinen, poikkeava kallonmuoto mutten muista oliko hällä koskaan älyllisiä haasteita. isoserkullani ja sen veljellä on ollu joitain älyllisiä ponnisteluja ja mm tarkkaavaisuushäiriöitäkin. Toinen (ei se pienikalloisena syntynyt) on kuten minä koulukiusattu koska sitä kiusattiin muun muassa sen pään erikoisen muodon takia.

nuoret lapset voi olla siis kauheita toisille ja aiheuttaa elinikäiset (hautaan asti) traumat. En ole paljoa työelämässä. Koen että olen jollain tapaa kuollut sisäisesti mutta sisälläni on silti tietty rauha ja rakkaus ja saan turvaa isältäni ja äidiltäni.

• Anonyymi00005

mun äidillä on todettu myös nuorena kehityshäiriöitä kuten hahmotushäiriö. En ole nähänyt koskaan äitiäni lyhyttukkaisena&kaljuna joten en tiedä minkä muotoinen hänen kallo on.

Hiukset jos on pitkät niin kallonmuotoa ei voi nähdä silloin niin hyvin paitsi silloin voi huomata jotain jos käy suihkussa jolloin hiukset muotoutuu kalloa myöten. Häpesin uimahallissa 2000-luvulla kun näytin oudolta kun uimahallissa kun pääkalloni muoto näkyi silloin enemmän ja oli tunne että ihmiset tuijotti mua normaalia pitempään kuin muita.

Isäni eka kerran kun näki mun pääni kaljuna niin hän heti sanoi "ohoh oletpa tosi pienikalloinen"
        se järkytti se isän kommentti hieman mua.

• Anonyymi00007
        Anonyymi00003 kirjoitti:

mitä siis sanoisit minulle että onko mun kannattavaa pohtia tätä ? Mä kyllä häpeän sitä että kalloni on tosi erikoisennäköinen. Se eroaa muiden kalloista selvästi. Miten osaisin selittää muodon? en osaa ehkä selittää sitä. Kun olin vauva, ei ne tehneet mun pääkallolle mitään operointeja mutta sille isoserkulleni tehtiin.

Kouluissa oppilaat kiusasi heti mua ulkonäköni poikkeavuuden takia. ne sano jopa mua hulluksi kun näytän sellaiselta.

En pidä itseäni kovin kauniina miehenä sivusta katsottuna jolloin huomaa sen kalloni poikkeavuuden. Edestä päin katsottuna näytän taas jopa päinvastaiselta eli kauniskasvoiselta mieheltä jolla on jykevän komea leuka esim ja kapeat kasvot.

koulukiusaaminen aiheutti traumat minulle. Olen erittäin itsekriittinen kiusaamisen takia.

Kallon muotoa voidaan muuttaa aikuisena ainoastaan kirurgisesti (kranioplastia), jota käytetään yleensä korjaamaan synnynnäisiä saumojen luutumishäiriöitä (kraniosynostoosi) tai tapaturmien jälkiä.

• Anonyymi00010
        Anonyymi00004 kirjoitti:

osaatkpo sannoo että voiko suvussa geeneissä eli perintötekijöillä olla selittävä merkitys = se isoserkkuni plus minä. Mun äidin veljellä taisi olla myös nuorena pienikalloisuutta ja sen pojalle piti ihan tehdä leikkaus. Mun äidin isällä oli myös erikoisenmuotoinen, poikkeava kallonmuoto mutten muista oliko hällä koskaan älyllisiä haasteita. isoserkullani ja sen veljellä on ollu joitain älyllisiä ponnisteluja ja mm tarkkaavaisuushäiriöitäkin. Toinen (ei se pienikalloisena syntynyt) on kuten minä koulukiusattu koska sitä kiusattiin muun muassa sen pään erikoisen muodon takia.

nuoret lapset voi olla siis kauheita toisille ja aiheuttaa elinikäiset (hautaan asti) traumat. En ole paljoa työelämässä. Koen että olen jollain tapaa kuollut sisäisesti mutta sisälläni on silti tietty rauha ja rakkaus ja saan turvaa isältäni ja äidiltäni.

Perinnöllisyys on yksi keskeisimmistä tekijöistä pienikalloisuuden taustalla, ja se voi liittyä joko yksittäisiin geenivirheisiin tai laajoihin oireyhtymiin.

Pienikalloisuuden perinnölliset syyt
        Pienikalloisuus voi olla perinnöllistä, jolloin se periytyy vanhemmilta tai syntyy uutena (de novo) mutaationa.

Autosomissa resessiivinen primääri mikrokefalia (MCPH): Tämä on perinnöllinen muoto, jossa lapsi perii virheellisen geenin molemmilta vanhemmiltaan. ASPM-geenin mutaatio on yleisin syy tähän muotoon.

Oireyhtymät: Pienikalloisuus on usein osa laajempaa geneettistä oireyhtymää, kuten Downin oireyhtymää (trisomia 21), Seckelin oireyhtymää tai Cornelia de Langen oireyhtymää.

X-kromosomiin kytkeytynyt perinnöllisyys: Esimerkiksi MICPCH-oireyhtymä johtuu X-kromosomissa olevasta CASK-geenin mutaatiosta, joka vaikuttaa aivojen kehitykseen.

Kromosomimuutokset: Kromosomiston rakenteelliset muutokset, kuten deleetiot (kuten 4p- tai 7q11.23-deleetio), voivat aiheuttaa pienipäisyyttä.

• Anonyymi00012
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Perinnöllisyys on yksi keskeisimmistä tekijöistä pienikalloisuuden taustalla, ja se voi liittyä joko yksittäisiin geenivirheisiin tai laajoihin oireyhtymiin.

Pienikalloisuuden perinnölliset syyt
        Pienikalloisuus voi olla perinnöllistä, jolloin se periytyy vanhemmilta tai syntyy uutena (de novo) mutaationa.

Autosomissa resessiivinen primääri mikrokefalia (MCPH): Tämä on perinnöllinen muoto, jossa lapsi perii virheellisen geenin molemmilta vanhemmiltaan. ASPM-geenin mutaatio on yleisin syy tähän muotoon.

Oireyhtymät: Pienikalloisuus on usein osa laajempaa geneettistä oireyhtymää, kuten Downin oireyhtymää (trisomia 21), Seckelin oireyhtymää tai Cornelia de Langen oireyhtymää.

X-kromosomiin kytkeytynyt perinnöllisyys: Esimerkiksi MICPCH-oireyhtymä johtuu X-kromosomissa olevasta CASK-geenin mutaatiosta, joka vaikuttaa aivojen kehitykseen.

Kromosomimuutokset: Kromosomiston rakenteelliset muutokset, kuten deleetiot (kuten 4p- tai 7q11.23-deleetio), voivat aiheuttaa pienipäisyyttä.

mut olis kai noi huomattu ja todettu mulla silloin vauvana vai voiko olla että mulla on lievässä muodossa jotain tommosta vai voiko se jollain tapaa tuhota aivoja joka voi aiheuttaa mielenterveysongelmia ja joillakin ihmisillä vielä pahempia juttuja ja voiko se aiheuttaa pienikin lievä poikkeama heikkohermoisuutta esim jne jne?

Vai voiko olla niin että ne eivät huomanneet minussa mahdollisia vikoja kun olin pikkulapsi/vauva? Voiko ammattilaisetkin tehrä virheitä?

• Anonyymi00006

Tiedätkö onko ihmisiä kuten minä jotka on myöhäisiällä saaneet diagnoosin jos sitä ei ole lapsena löydetty?

mulla on ollu eriasteisia mielenterveysongelmia myös elämäni aikana.

jos aivot ole täysin terveet jos siellä on pientäkin jotakin epätervettä niin voiko se vaikuttaa käytökseen ja mielialaan??

sen tiiän että vauvana neuvolatädit antoi mulle hyvät pisteet mutta kuten sanoin niin esim 5-vuotiaana ja sitä ennenkin alkoi ilmetä kehityshäiriöitä.

En muista tai ole kysynyt oliko ne huolestuneita mun kallostani mutta vanhempani ainakin sannoo ettei siitä ole ollut puhetta mutta tällaisissa tapauksissa voi olla myös niin että vanhempania voivat valehdella koska he eivät halua huolia minulle.

• Anonyymi00008

no kun mulla käytöksessä on ilmennyt tiettyjä juttuja elämäni aikana.
        Heikkohermoisuutta esim ja mielenterveysongelmia.

Lapsellisuutta, eikä aina tajua asioita ja sitten semmosta että haistelen koko ajan ihoani ja oon hieman kömpelö ja semmonen "luolaihmisen oloinen" että olen vain kotona. Kyllä monet pitää minua omituisena kun olen omissa oloissani. Naapuri esim sanoi mua omituiseksi kun en ole tekemisissä kenenkään kanssa. Sanoi että olen kuin joku metsänpeikko joka pelkää ihmisiä.

Pärjään kyllä itseni kanssa ihan hyvin.

• Anonyymi00009

Pahuutta ei ole minussa vaan oikeastaan oon ihan kiva ihminen.

• Anonyymi00013

Aikuisella voidaan diagnoida pienikalloisuus. Joten hakeudu tutkimuksiin.Aikuisella pienikalloisuus todetaan mittaamalla päänympärys ja vertaamalla sitä väestön keskiarvoihin. Jos mittaustulos on selvästi (useita keskihajontoja) alle keskiarvon, kyseessä on mikrokefalia.Pienikalloisuuteen liittyy usein kognitiivisen kehityksen häiriöitä. Lievästi kehitysvammainen tai oppimisvaikeuksista kärsivä aikuinen voi jäädä ilman diagnoosia lapsuudessa, ja se voidaan todeta vasta myöhemmin, kun toimintakyvyn haasteet (kuten opinnot tai työnteko) tulevat esiin.Tutkimukset, kuten pään kuvantaminen (magneettikuvaus), voivat paljastaa aivojen rakenteellisia poikkeavuuksia, jotka selittävät pientä pään kokoa ja mahdollista kehitysvammaisuutta.Mikrokefalia voi olla perinnöllistä tai johtua raskauden aikaisista tekijöistä, ja se on usein elinikäinen tila. Jos epäilet pienikalloisuutta tai siihen liittyviä toimintakyvyn haasteita itselläsi, on syytä hakeutua lääkärin (esim. työterveyslääkäri tai terveyskeskuslääkäri) vastaanotolle.

• Anonyymi00016
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Aikuisella voidaan diagnoida pienikalloisuus. Joten hakeudu tutkimuksiin.Aikuisella pienikalloisuus todetaan mittaamalla päänympärys ja vertaamalla sitä väestön keskiarvoihin. Jos mittaustulos on selvästi (useita keskihajontoja) alle keskiarvon, kyseessä on mikrokefalia.Pienikalloisuuteen liittyy usein kognitiivisen kehityksen häiriöitä. Lievästi kehitysvammainen tai oppimisvaikeuksista kärsivä aikuinen voi jäädä ilman diagnoosia lapsuudessa, ja se voidaan todeta vasta myöhemmin, kun toimintakyvyn haasteet (kuten opinnot tai työnteko) tulevat esiin.Tutkimukset, kuten pään kuvantaminen (magneettikuvaus), voivat paljastaa aivojen rakenteellisia poikkeavuuksia, jotka selittävät pientä pään kokoa ja mahdollista kehitysvammaisuutta.Mikrokefalia voi olla perinnöllistä tai johtua raskauden aikaisista tekijöistä, ja se on usein elinikäinen tila. Jos epäilet pienikalloisuutta tai siihen liittyviä toimintakyvyn haasteita itselläsi, on syytä hakeutua lääkärin (esim. työterveyslääkäri tai terveyskeskuslääkäri) vastaanotolle.

Kiitos neuvoista.
        Niin tota vielä piti kertoa tarkemmin että mun käytös poikkeaa normaalista ihmisestä. Normaalit voi pitää mua hulluna jos kuulee/kuulisi mun mölinää, ulinaa ja älämälöä+outoja puheita. Ne voisi tulkita sen hulluutena/seinähulluutena.

Lisäksi haistelen itseäni aika paljon ja mun toimintakyvyssä haasteita että isä meinaa mun olevan laiska mutta en osaa sanoa mutta en saa asioita aikaiseksi useinkaan. Tänään ihan reippaasti kävin haravoimassa tosin pihaa mutta eilispäivä oli taas niin vaikea, niin vaikea.

Se harmittaa mua tosi paljon koska haluisin tehdä enemmän.

mun työkykyä kartoitettiin yhdessä paikassa ja pitkälti sen takia mulle on myönnetty pysyvä eläke(takuueläke) ja myös se henkinen väkivalta jota elämäni aikana minuun kohdistetu tarpeettoman paljon, oli yksi syy eläkkeen myöntämiseen.

Kiitos kuitenkin neuvosta mutta emmä osaa sanoa että lähdenkö tutkimukseen ja mä asun isäni kanssa niin mun isä voi mennä henkisesti ihan romuksi jos menisin ja kun hällä on sydänongelmia. En haluis stressata isääni.

• Anonyymi00011

Sukupolvien geenit ovat sekoittuneet uunissa, kaikki ei ole täydellistä.

• Anonyymi00014

Vielä piti tulla kertomaan lisää käytöksestäni ja työkyvystäni.

Minä ruukaan mölistä ja ulista, pitää älämölöä. Naapurit voi myös ihmetellä kun pihalla ääntelen isoon ääneen linnunääniä kun kommunikoin lintujen kanssa. Naapurit voi luulla mua hulluksi jos ne kuulee mun mölinää ja outoja puheita. Isäni tuntee minut parhaiten kun koko ikäni asunut mun kanssa.

Onko totta että downin syndrooman ihmisillä on taipumusta pitää älämölöä, ulista ja mölistä että onko se totta?

Työkykyni heikko. Siksi pitkälti eläkepaperit mulle myönnettiin + historia jossa monta kertaa (kouluvuosina 10 vuoden ajan joka päivä henkistä väkivaltaa minuun) kiusattihin henkisesti .

Työkykyni on semmonen että aivot uupuu tosi nopeaa että voi olla että tunninmittainenkin tai alle tunnin työuurastus voi tehdä aivoilleni pahan efektin että tunnen ihan fyysisesti välillä aivoissa uupumustilan ja hermostuneisuuden. Kutsun tätä myös termillä heikkohermoisuus.

Isä välillä sanoo että olen vain laiska ihminen. En saa aina aikaiseksi asioita. Se harmittaa minua koska haluaisin saada aikaan enemmän asioita.

• Anonyymi00015

Downin oireyhtymää (trisomia 21) sairastavilla aikuisilla voi esiintyä erilaista kommunikointia, johon saattaa liittyä puheen tuottamisen vaikeuksia tai poikkeavaa ääntelemistä, kuten "mölinää". Downin oireyhtymään liittyy aina jonkinasteinen kehitysvamma, mikä vaikuttaa puheen ja kielen kehitykseen.

• Anonyymi00017
        Anonyymi00015 kirjoitti:

Downin oireyhtymää (trisomia 21) sairastavilla aikuisilla voi esiintyä erilaista kommunikointia, johon saattaa liittyä puheen tuottamisen vaikeuksia tai poikkeavaa ääntelemistä, kuten "mölinää". Downin oireyhtymään liittyy aina jonkinasteinen kehitysvamma, mikä vaikuttaa puheen ja kielen kehitykseen.

mulla on poikkeavaa ääntelyä, itseni haistelua ja puheeni on välillä puhekielessä jonkun verran kankea. Saatan joskus puhua niin nopeaa etten sano tiettyjä adjektiiveja ja konsonantteja joilloin kanssaihmisen on haaste kuulla ja ymmärtää mun puhetta.

Kognitiiviset jutut kuten sanallinen matematiikka on mulle täysin murhaa eli en osaa yhtäkään semmosta laskua käytännössä laskea oikein. Kerroin aiemmin palikkatestistä jossa tuossa kyseisessä osiossa sain välttävän tuloksen mutta se toinen osio meni ihan hyvin. Ei todettu silloin älyllistä kehitysvammaa.

Oon tehny myös älykkyystestejä. Oon tekeny 4 eri älykkyystestiä.
        Tässä tuloksiani;

72
        76
        82
        128(mensan testi)

elämäni aikana on tullut paljo väärinymmärtämisiä ja on käynyt myös niin etten ole osannut tehdä joitain asioita arjessa. kerran henkselihousuja kun laitoin jalkaani niin piti käskeä isä apuun koska en osannut. Toissa vuonna en osannut panna ylleni liiviä kun raivasin puustoa kotiympäristöstäni jolloin isän piti tulla apuun.

Kerran 20 vuotta sitten olisin kuollut mutta isä kerkesi tulla väliin kun olin mennä vaihtamaan juuresta irronnutta hehkulamppua jolloin olisin kuollut sähköiskuun.

Kerran kaupassa kassalla jankutin myyjälle maksaneeni raketit raketinnoutopöydällä jolloin myyjätär loksahti leuka alas hämmästyksestä ja mä siinä aloin kaivella kolikoita lompsasta purskahtaen nauruun kun tajusin kuinka paha moka oli ja sitten sanoi heippa näkemiin myyjättärelle joka vielä loi minuun oudonnäköisen hämmentyneen katseen.

Lisäksi oon tajunnut joskus asioita ihan väärin, jopa ihan yksinkertaisia asioita oon ymmärtänyt väärin ja myös monimutkaisia asioita en ole tajunnut. Kerran telkkaria katsoin äitini kanssa jolloin en tajunnut yhtä asiaa elokuvassa vaikka 8 kertaa piti kysyä sitä äidiltä jolloin luovutin.

Kerran 10 vuotiaana en tajunnut tosi yksinkertaista asiaa joka olisi pitäny tajuta. Toinen oppilas oikein huusi minulle "kuulostaa siltä että olet hullu kun et noin yksinkertaista asiaa enää voi tajuta vai ootko kehitysvammainen ihan oikeasti"

kommentti syöpyi kallooni pysyvästi ja unissani vielä herään painajaiseen kun sen oppilaan puhe tulee unessa mieleen ja myös arjessa.

toisaalta oon selvinnyt arjesta siten että mulla ei ole henkilökohtaista avustajaa ja osaan maksaa laskut (tietokoneen kautta) ja on mulla ajokortti ja oma auto.

Kerran helsingissä en osannut käyttää julkista liikennettä eli helsinging juna-asemalla missasin 5 junaa kunnes sain lopulta apua poliisien toimesta. Mä oletin että lipussa pitää lukea pitäjän nimi(Ylivieska) jonne juna pysähtyy jonne mä jään ja mun lipussa luki "rovaniemi" eli mun olis pitäny nousta junaan jossa lukee Rovaniemi mutten osannut ymmärtää.

Voiko joku teistä puuttua näihin kertomiini ja osaatteko jo nyt muodostaa jonkun käsityksen mun älystäni?

• Anonyymi00018
        Anonyymi00015 kirjoitti:

on mulla välillä myös puhekielen ymmärtämisvaikeuksia ja ymmärrän välillä heikosti luettua tekstiä. Siitä moni on kritisoinut minua sosiaalisessa mediassa.

• Anonyymi00019
        Anonyymi00015 kirjoitti:

ja jos joku ihminen puhuu epäselvästi niin minä en pysty ymmärtämään sen puhetta. Isä sanoi että hän ymmärtää sen puhetta helposti ja hän ihmetteli että miten en muka hahmota sen puhetta koska isän kertoman mukaan se on helppo kuulla oikein.

Laulunsanojakin kuulen ihan väärin. Toisaalta tajuan että ei ne sanat voi mennä niin.

• Anonyymi00029
        Anonyymi00019 kirjoitti:

ja jos joku ihminen puhuu epäselvästi niin minä en pysty ymmärtämään sen puhetta. Isä sanoi että hän ymmärtää sen puhetta helposti ja hän ihmetteli että miten en muka hahmota sen puhetta koska isän kertoman mukaan se on helppo kuulla oikein.

Laulunsanojakin kuulen ihan väärin. Toisaalta tajuan että ei ne sanat voi mennä niin.

Onko kuulo kunnossa?

• Anonyymi00030
        Anonyymi00017 kirjoitti:

mulla on poikkeavaa ääntelyä, itseni haistelua ja puheeni on välillä puhekielessä jonkun verran kankea. Saatan joskus puhua niin nopeaa etten sano tiettyjä adjektiiveja ja konsonantteja joilloin kanssaihmisen on haaste kuulla ja ymmärtää mun puhetta.

Kognitiiviset jutut kuten sanallinen matematiikka on mulle täysin murhaa eli en osaa yhtäkään semmosta laskua käytännössä laskea oikein. Kerroin aiemmin palikkatestistä jossa tuossa kyseisessä osiossa sain välttävän tuloksen mutta se toinen osio meni ihan hyvin. Ei todettu silloin älyllistä kehitysvammaa.

Oon tehny myös älykkyystestejä. Oon tekeny 4 eri älykkyystestiä.
        Tässä tuloksiani;

72
        76
        82
        128(mensan testi)

elämäni aikana on tullut paljo väärinymmärtämisiä ja on käynyt myös niin etten ole osannut tehdä joitain asioita arjessa. kerran henkselihousuja kun laitoin jalkaani niin piti käskeä isä apuun koska en osannut. Toissa vuonna en osannut panna ylleni liiviä kun raivasin puustoa kotiympäristöstäni jolloin isän piti tulla apuun.

Kerran 20 vuotta sitten olisin kuollut mutta isä kerkesi tulla väliin kun olin mennä vaihtamaan juuresta irronnutta hehkulamppua jolloin olisin kuollut sähköiskuun.

Kerran kaupassa kassalla jankutin myyjälle maksaneeni raketit raketinnoutopöydällä jolloin myyjätär loksahti leuka alas hämmästyksestä ja mä siinä aloin kaivella kolikoita lompsasta purskahtaen nauruun kun tajusin kuinka paha moka oli ja sitten sanoi heippa näkemiin myyjättärelle joka vielä loi minuun oudonnäköisen hämmentyneen katseen.

Lisäksi oon tajunnut joskus asioita ihan väärin, jopa ihan yksinkertaisia asioita oon ymmärtänyt väärin ja myös monimutkaisia asioita en ole tajunnut. Kerran telkkaria katsoin äitini kanssa jolloin en tajunnut yhtä asiaa elokuvassa vaikka 8 kertaa piti kysyä sitä äidiltä jolloin luovutin.

Kerran 10 vuotiaana en tajunnut tosi yksinkertaista asiaa joka olisi pitäny tajuta. Toinen oppilas oikein huusi minulle "kuulostaa siltä että olet hullu kun et noin yksinkertaista asiaa enää voi tajuta vai ootko kehitysvammainen ihan oikeasti"

kommentti syöpyi kallooni pysyvästi ja unissani vielä herään painajaiseen kun sen oppilaan puhe tulee unessa mieleen ja myös arjessa.

toisaalta oon selvinnyt arjesta siten että mulla ei ole henkilökohtaista avustajaa ja osaan maksaa laskut (tietokoneen kautta) ja on mulla ajokortti ja oma auto.

Kerran helsingissä en osannut käyttää julkista liikennettä eli helsinging juna-asemalla missasin 5 junaa kunnes sain lopulta apua poliisien toimesta. Mä oletin että lipussa pitää lukea pitäjän nimi(Ylivieska) jonne juna pysähtyy jonne mä jään ja mun lipussa luki "rovaniemi" eli mun olis pitäny nousta junaan jossa lukee Rovaniemi mutten osannut ymmärtää.

Voiko joku teistä puuttua näihin kertomiini ja osaatteko jo nyt muodostaa jonkun käsityksen mun älystäni?

Tulos 128 Mensan älykkyystestissä on erittäin korkea ja osoittaa selvästi keskivertoa parempaa älykkyyttä (keskiarvo on 100). Se sijoittaa testintekijän älyllisesti väestön parhaaseen kärkeen, lähelle huippulahjakkuutta. Tulos on erinomainen ja kuuluu "lahjakkaiden" tai "erittäin kyvykkäiden" kategoriaan. Se kertoo hyvästä loogisesta päättelykyvystä ja kyvystä hahmottaa monimutkaisia kokonaisuuksia (kuviopäättely).

• Anonyymi00032
        Anonyymi00030 kirjoitti:

Tulos 128 Mensan älykkyystestissä on erittäin korkea ja osoittaa selvästi keskivertoa parempaa älykkyyttä (keskiarvo on 100). Se sijoittaa testintekijän älyllisesti väestön parhaaseen kärkeen, lähelle huippulahjakkuutta. Tulos on erinomainen ja kuuluu "lahjakkaiden" tai "erittäin kyvykkäiden" kategoriaan. Se kertoo hyvästä loogisesta päättelykyvystä ja kyvystä hahmottaa monimutkaisia kokonaisuuksia (kuviopäättely).

no osaakko selittää mistä on johtunut noi elämäni muut älylliset haasteet&mokailut? Kuuluuko ne luokkaan normaalit ihmiset mokailut&haasteet?

Oon kyl tiennyt aina 128 on korkea lukema. Toiset älykkyystestit antoi ihan eri tulokset. Ihmetyttää hieman toi ristiriita ja vaihtelevuus älyssäni. Oulaisten taukokankaalla ne ihmettelikin minun älykkyyteni tasoa että ne sanoi ammattilaiset ihan sitä että mun älyni on erikoinen koska voi olla alhaalla ja ylhäällä.

• Anonyymi00033
        Anonyymi00029 kirjoitti:

Onko kuulo kunnossa?

Kuuloni on kyllä kunnossa.

• Anonyymi00020

Osaako kukaan analysoida mun kirjoituksiani että herääkö joku ajatus mieleen mikä mulla voisi olla mahdollisesti?

• Anonyymi00021

Kirjoitat hyvin ja osaat kuvailla itseäsi erittäin hyvin. Useimmat eivät näin hyvään suoritukseen pysty. Älyllinen suorituskyky on siis parempi kuin muusta käytöksestä luulisi.

Pään muoto ei varmasti ole kovinkaan poikkeava, koskapa siihen ei terveydenhuollossa ole kiinnitetty huomiota. Neurologista poikkeavuutta ilmeisesti on, mutta se ei varmaankaan liity pään muotoon.

Hyvää kevättä sinulle!

• Anonyymi00022
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Kirjoitat hyvin ja osaat kuvailla itseäsi erittäin hyvin. Useimmat eivät näin hyvään suoritukseen pysty. Älyllinen suorituskyky on siis parempi kuin muusta käytöksestä luulisi.

Pään muoto ei varmasti ole kovinkaan poikkeava, koskapa siihen ei terveydenhuollossa ole kiinnitetty huomiota. Neurologista poikkeavuutta ilmeisesti on, mutta se ei varmaankaan liity pään muotoon.

Hyvää kevättä sinulle!

onko mahdollista että voi olla aivovamma? Mietin sitä kun työnteko on niin uuvuttavaa että uuvun heti ensimetreillä että se voi ja aika usein myös tuntuu fyysisesti ihan aivoissa.

voiko aivovamma syntyä syntymähetkellä vai tuleeko aivovamma aina jostain muusta kuten esim aivotärähdyksestä?

• Anonyymi00023
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Hyvää kevättä sinulle!

kiitos samoin hyvvää kevättä sulle myös. =)
        ihanaa kommunikoida ihanien ihmisten kaa.

• Anonyymi00024
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Hyvää kevättä sinulle!

Kuulin kerran selän takanani isäni ja äitini puheen jossa ne sanoi näin minusta "kyllä se meidän poika ei taida sittenkään olla terve"

alkoivat puhua siitä kun pinnasin koulusta kun mul oli paha olla koulussa kun mua kiusattihin siel joka päivä. Aikuisena aloin jäämään vain kotiin enkä lähteny enää hakemaan ystäviä mutta vähän ennen aikuisikää mulla oli sosiaalinenkin vaihe mutta myös ennen aikuisikää mulla ilmeni myös epäsosiaalisuuttakin kuten mun piti valehdella tyttöystävälleni yksi asia kun hän pyysi mua joulukadunavaukseen mutta en voinut tulla koska pelkäsin kun siellä ihmisiä paljon ja mun piti valehdella mutta sitten päätin kertoa hänelle totuuden.

Miksi isäni ja äitini puhui selän takana minusta? Onko niillä joku salaisuus jonka ne on pimittäneet koko mun ikäni?Mä oon totakin miettiny usein. Onko semmonen mahdollista että ne olisi ammattilaisten ohella tulleet päätökseen jossa päättivät yhteistuumin ettei halua kertoa minulle ihan kaikkea? Voiko niin tehdä edes jos omat vanhemmat haluaa päättää niin?

• Anonyymi00031
        Anonyymi00022 kirjoitti:

onko mahdollista että voi olla aivovamma? Mietin sitä kun työnteko on niin uuvuttavaa että uuvun heti ensimetreillä että se voi ja aika usein myös tuntuu fyysisesti ihan aivoissa.

voiko aivovamma syntyä syntymähetkellä vai tuleeko aivovamma aina jostain muusta kuten esim aivotärähdyksestä?

Miksi et mene lääkäriin tutkimuksiin? Aivovamma voi tulla jo syntyessä.

• Anonyymi00034
        Anonyymi00031 kirjoitti:

Miksi et mene lääkäriin tutkimuksiin? Aivovamma voi tulla jo syntyessä.

Isästä johtuu paljon moni asia jolloin esim lääkärillemeno jää tekemättä. Isäni sydänvikainen ja heikkohermoinen ja hieman ärhäkkä. Hän suuttuisi jos kertoisin tästä asiasta mitä olen netissä kirjottanut tällä palstalla.

• Anonyymi00025

muistan kerran kun enoni ja hänen avovaimo oli meillä ja me alettii puhua isoserkustani kun hällä ilmeni erilaisia ongelmia pikkulapsena niin sitten ne sanoi että kyllä sen äly toimii hyvin että kaikki on kohdallaan yläkerrassa älykkyyden osalta ja samaan aikaan ne loivat kaikki pöydässä minuun katseen ja se katse on jäänyt mieleen että se katse oli heti semmonen että mulla oli ajatus että kun ne minua katsoi sillai että mä jotenkin aavistelin jotain että minun äly ei pelaa että ne jotain semmosta.

• Anonyymi00026

myöhemmin selvisi että isoserkkuni ei menestynyt kouluissa että hänellä ilmenikin oppimisvaikeuksia ja oli kömpelyyttä. Minulla todettu myös kömpelyyttä.

Äitini lähisuvussa onkin paljon tämäntapaista sairastelua mun käsitykseni mukaan. Asia on vaiettu mutta ihan viime aikoina äiti on alkanu avautumaan siitä.

• Anonyymi00027

minä sen sijaan pärjäsin hyvin oppiaineissa joskin sanalllinen matematiikka ei onnistunut mutta matematiikassa oli myös eri osioita tai tehtäviä joissa parissa olin kiitettävällä tasolla (yläasteaikoina) kun pistokokeesta sain arvosanaksi 8+ ja heti kun oli sanallisen matikan pistokoe niin tulos oli 6- jolloin todistukseen opettaja pyöristi numeron aivan oikein seiskaksi.

• Anonyymi00028

Ja oli sitten ihan mikä tahansa työ niin en mä jaksa juuri yhtään että saatan uupua ihan ensimetreillä että aivoissa asti voi tuntua semmone "jomotus" melkein että aivot riekaleina, jopa tulee kipeäksi. Kävelylenkitkin tuntuu tervanjuonnilta, ihan kaikki tekeminen.

• Anonyymi00035

Oon lukenu myös että mielenkiinnon puute voi ajaa aivot siihen että puuduttaa aivot pahasti.
      Sitte voi taas pohtia mistä johtuu mielenkiinnon puute? Onko masennus vai mikä?

• Anonyymi00036

Vinokalloisuus ja litteä takaraivo. Olet ehkä nukkunut vauvana selälläsi, kuten nykyään suositellaankin vatsallaan nukuttamiseen liittyvän kätkytkuolemariskin takia. Eli vinokalloisuus on 90-luvulta ollut vauvoilla kasvamaan päin. Tai litteä takaraivo. Riippuu miten vauva päätään haluaa pitää selällään nukkuessaan. Mitä ikäluokkaa lienet. Useimmilla vauvoilla kallo kuitenkin palautuu kun tiettyyn kohtaan päätä kohdistuva paine vähenee vauvan alkaessa paremmin hallita kehoaan. On olemassa myös kypäröitä joilla vauvan pään muotoa korjataanjos näyttää ettei se ala palautua. Luutumishäiriössä kallon muoto poikkeava useimmiten jo synnyttyään. Toki voinet lukea oman potilaskertomuksesi syntymästä lähtien jos se askarruttaa.
      Ihmisen kykyprofiili voi olla epätasainen. Äärimmillään puhutaan idioottienerosta. Normaaleilla puhutaan yleisälykkyydestä jota heijastaa juurikin matemaattinen lahjakkuus. Joka antaa olettaa kielellistäkin kyvykkyyttä. Ilmaiset kuitenkin itseäsi sangen verrattomasti. Sanallisten tehtävien suorittamisesta on voinut epäonnistumisen jälkeen muodostua koetinkivi joka hermostuttaa osaamattomaksi.
      Nykyiset ongelmasi lienevät kai eniten jonkinlaista toimeen tarttumattomuutta. Että jos elämällä ei ole sitä sellaista rataa mitä edetä niin ehtii sitten tuota joutavaa mölyämistäkin. Että olisiko se sitten parempi vaihtaa tuo johonkin arkiseen aherrukseen kokeilun nimissä. Niin tietäisi mihin kyvyt riittää. Jos nykyinen elämä ei tunnu kyllin antoisalta. Avaruudelllsta hahmotuskykyä vaativat asiat ilmeisesti sujuisivat kerrassaan mainiosti. Ja onnistumisen tunteesta voisi saada pontta muuhunkin elämään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      265
      2418
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      75
      2396
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      120
      1568
    4. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      44
      1412
    5. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      64
      1367
    6. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      133
      1339
    7. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1230
    8. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      82
      1029
    9. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      1009
    10. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      102
      999
    Aihe