Kutsunnat alkaa koskea koko ikäluokkaa

Anonyymi-ap

Kutsunnat alkaa koskea koko ikäluokkaa sukupuolesta riippumatta, kaikille jaetaan tietoa maanpuolustuksesta mutta naisilla pysyy vapaaehtoisuus edelleen mutta varmasti heidän osuus tulee edelleen kasvamaan.
Hieno juttu. 👍👍👍

18

147

2Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Nyt on vapaaehtoisuudessa on tapahtunut taite.

Ukrainan tapahtumat ovat tuoneet sodan julmuuden uudella tavalla esiin ja suurin sotainto on Nato-suomalaisistakin kadonnut.

• Anonyymi00002

Kyllä, vapaaehtoisuus on lisääntynyt huomattavasti.

• Anonyymi00003

Naisten vapaaehtoinen asepalvelus Suomessa on tällä hetkellä mielenkiintoisessa murrosvaiheessa. Kiinnostus on kasvanut tasaisesti, ja samalla koko järjestelmää kehitetään vastaamaan nykyajan tarpeita.

Tässä tiivistelmä nykytilasta ja tulevasta kehityssuunnasta:

1. Suosion kasvu ja vakiintuminen

Naisten hakeutuminen palvelukseen on noussut merkittävästi viimeisen vuosikymmenen aikana.

• Hakijamäärät: Vuosittain palvelukseen hakee noin 1 500–1 600 naista. Vuosi 2022 oli ennätysvuosi, jolloin hakijoita oli yli 1 600.

• Motiivit: Tutkimusten mukaan naisia motivoivat maanpuolustustahto, halu kehittää johtajataitoja ja ammatilliset syyt (kuten hakeutuminen MPKK:hon tai poliisiksi).

2. Kutsuntajärjestelmän uudistaminen

Suurin meneillään oleva muutos on siirtyminen kohti yhteisiä kutsuntoja.

• Kokeilut: Puolustusvoimat on aloittanut kokeilut, joissa koko ikäluokka (sekä miehet että naiset) saa kutsun tilaisuuteen, jossa kerrotaan maanpuolustusvelvollisuudesta ja palvelusmahdollisuuksista.

• Tavoite: Tavoitteena on poistaa rekrytoinnin kynnyksiä ja varmistaa, että koko ikäluokan osaaminen saadaan hyödynnettyä. Tällä hetkellä naiset hakevat erillisen valintamenettelyn kautta, mutta tulevaisuudessa prosessi saattaa yhdenmukaistua.

3. Palvelusolosuhteet ja tasa-arvo

Kehitystä tapahtuu myös arjen tasolla:

• Yhteistuvat: Puolustusvoimat on ottanut käyttöön yhteistuvat lähes kaikissa joukko-osastoissa kokeilujen jälkeen. Ne ovat parantaneet tiedonkulkua, ryhmähenkeä ja tasa-arvoa.

• Varusteet: Varusteiden, kuten sirpalesuojaliivien ja taisteluasujen, mitoitusta on kehitetty paremmin myös naisille sopivaksi.

4. Poliittinen keskustelu: "Kansalaispalvelus"?

Poliittisella tasolla keskustellaan laajemmasta maanpuolustusvelvollisuudesta.

• Esillä on ollut malleja, joissa koko ikäluokalle säädettäisiin jonkinlainen kansalaispalvelus, joka voisi olla joko sotilaallista tai siviilikriisinhallintaan painottuvaa.

• Vaikka pakollista asepalvelusta naisille ei ole tällä hetkellä tulossa, vapaaehtoisuuden pohjaa halutaan laajentaa ja tehdä siitä "normaali" osa jokaisen nuoren urasuunnittelua sukupuolesta riippumatta.

• Anonyymi00004

###Naisten hakeutuminen palvelukseen on noussut merkittävästi viimeisen vuosikymmenen aikana.

• Hakijamäärät: Vuosittain palvelukseen hakee noin 1 500–1 600 naista. Vuosi 2022 oli ennätysvuosi, jolloin hakijoita oli yli 1 600.###

HEH HE HEE!!!

Suomessahan on noin 2.8 miljoonaa naisihmistä olemassa.

Ja vain noin reilut 1500 tuosta noin 2.8 miljoonasta suomalaisesta naisesta hakee armeijaan alokkaaksi.

Nythän tässä täytyy alkaa nauramaan taas oikein selkäkeikkanaurua.:-)))

• Anonyymi00007
        Anonyymi00004 kirjoitti:

###Naisten hakeutuminen palvelukseen on noussut merkittävästi viimeisen vuosikymmenen aikana.

• Hakijamäärät: Vuosittain palvelukseen hakee noin 1 500–1 600 naista. Vuosi 2022 oli ennätysvuosi, jolloin hakijoita oli yli 1 600.###

HEH HE HEE!!!

Suomessahan on noin 2.8 miljoonaa naisihmistä olemassa.

Ja vain noin reilut 1500 tuosta noin 2.8 miljoonasta suomalaisesta naisesta hakee armeijaan alokkaaksi.

Nythän tässä täytyy alkaa nauramaan taas oikein selkäkeikkanaurua.:-)))

Niin no, ei täällä Suomessa vauvoja revitä palvelukseen niinkuin venäjällä.

• Anonyymi00012

Ei voi, Puuttinin arvostelemisesta joutuu vankilaan.

• Force multiplier ehdottomasti naiset mukaan. Maanpuolustuksessa löytyy loputon määrä työtä tehtäväksi, kaikkien ei tarvitse olla oman elämänsä ramboja.

• Anonyymi00005

Perunateatterissa on aina tilaa.

• Anonyymi00005 kirjoitti:

Perunateatterissa on aina tilaa.

Älä väheksy naisia, ne yllättävät sinut jos joskus pääset tutustumaan.

• Anonyymi00006
        he-ma kirjoitti:

Niin se vaan on että siinä kovempikin kaveri pehmenee.

• Anonyymi00009
        he-ma kirjoitti:

Minä itse olen kyllä nainen.

Joten ei muuta kuin kaada itsellesi nyt vaan.

• Anonyymi00010

Totta kai kaikki läskit plösöt ja rysäkepit haluavat naiset armeijaan, koska tietävät etteivät itse kykene puolustautumaan😂

• Anonyymi00016

Menehän rajalla rykky ojossa,hopi hopi

• Anonyymi00017
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Menehän rajalla rykky ojossa,hopi hopi

Hups,tuli vähän väärin kirjoitettua 😆 siis menehän rajalle rynkky ojossa,hopi hopi

• Anonyymi00011

Pakkokoulutukset ja uskonnot eivät ole koskaan hyviä. Olemme kadottaneet jotakin tärkeää. Jotakin mikä vie elämää eteenpäin. Uhkien alla ei moni jaksa elää.

• Anonyymi00013

Nyt asevelvollisia aletaan kaivaa lapsien keskuudesta. Saapa nähdä, koska kutsunnat ulotetaan 14 v. ikäluokkiin.

• Anonyymi00014

Miljoona reserviläistä, joista 45% on sairaalloisen ylilihavia ja 25% rysäkeppejä.

30% sellasia jotka vois sotia, JOS selkä ei olis ihan paskana ja jalat ihan muusina.

• Anonyymi00015

Kumma kun suomessa puhutaan aina tasa-arvosta,mutta tätä suurinta vääryttää mitä tasa-arvoon tulee niin ei korjata.Naiset armeijaan kuten miehetkin

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      281
      2926
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      57
      2326
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      348
      2007
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      115
      1733
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      123
      1694
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1375
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1317
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1253
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      58
      1242
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      77
      1191
    Aihe