Tuulivoiman haitoista on paljon keskustelua:
* Kustannukset
Yhtään suurempaa tuulivoimalaa ei ole Suomessa rakennettu puhtaasti markkinaehtoisesti. Veronmaksajien tukiaiset olivat viime vuonna noin 150 miljoonaa ja se on kipuamassa 300 miljoonaan vuodessa
* Verkostovaikutukset.
Tuulivoiman teho voi vaihdella vuorokaudessa 10% -> 90 %. Siksi tuulivoima tarvitsee paljon korvaavaa voimaa tai sähkön varastointia ja myös taajuuden ylläpitoon voidaan tarvita erityisiä järjestelyjä. sähköverkon suuren vesivoimareservin ongelmat tulee silloin ongelmaksi
* Maankäyttö. Tuulivoimafarmin vaatima maa-alue on suunnilleen puoli neliökm/voimala, lisäksi etäisyyden asutukseen tulee olla pari km. Alueella voi kasvattaa metsää, joskin voimaloiden alustat, tiet ja sähkölinjat ovat paljaita.
* Maisemavaikutukset. Esim. järvien rannoilla, Pohjanmaan lakeudella sekä vaaroilla ja tuntureilla tuulivoimaloiden maisemavaikutukset ovat monien mielestä kielteiset. Auringonvälke siivistä on myös haitallista.
* Melu. Lähietäisyydellä vaikuttaa korvin kuultava melu. Kauemmaksi vaikuttavat infraäänet, joiden vaikutukset ihmisiin ja eläimiin ovat liian vähän tutkittuja ja kiistanalaisia. Matalataajuus on haitallista ja vaarallista jopa n. 50 km etäisyydelle.
* Lintukuolemat. Tuulivoimalat tappavat lintuja ja lepakoita, esim. merikotkia
* Elinkaaren ympäristövaikutukset. Tuulivoimaloissa käytetään harvinaisia metalleja, esim. neodyymiä, jonka kaivannaistoiminnassa syntyy suuria jätemääriä, joissa on ympäristövaarallisia aineita.
Olet varmaan huomannut, että monesti tuulivoimalla ja vesivoimalla on eri omistajat. Ei ole vesivoimayhtiöiden vastuulla korjata tuulivajetta. Tuulivoimala vaatii aina varavoimalan.
melupäästö
Tuulivoimaloiden aiheuttama matalataajuinen melupäästö on kiistaton tosiasia
melupäästön tiedetään aiheuttavan monenlaisia terveyshaittoja. On myös kiistatonta, että tuulivoimaloiden rakentamisen jälkeen moni lähialueen asukas on joutunut jättämään kotinsa
Ainoastaan viranomaisten kyvyttömyyden, lainsäädännön porsaanreikien ja tuulivoimayhtiöiden lobbaamisen vuoksi tällainen toiminta ylipäätään voi jatkua.
Mikäli tuulivoimahankkeiden laillisuus puolueettomasti tutkittaisiin, ovat lähes kaikki tuulivoimahankkeet laittomia, koska yksityisen edun nimissä on kohtuuttoman haitan aiheuttaminen laitonta.
Tuulivoimalat aiheuttavat ympärilleen laajan rakennuskieltoalueen. Tämä laskee merkittävästi alueen kiinteistöjen arvoa ja on äärimmäisen epätasa-arvoista.
Ennakkotapaus
Inkoon tuulivoimalat purettiin koska terveysviranomaiset totesivat ne ihmisten terveydelle vaarallisiksi
Tuo on hyvä ennakkotapaus jonka mukaan pitäisi toimia muuallakin vastaavissa tapauksissa. Suomessa riittää asumattomia seutuja kyseisten voimaloiden sijoituspaikoiksi.
SIIS ON HYVÄ TIETÄÄ ETTÄ NE LÄHIKUNTIEN VOIMALA PUISTOTKIN VOI OLLA JOPA VAARALLISEMPIA ALAVURELLA KUIN MUUALLA.
Ne propellihäkkyrät vaikuttaa kauas, että tieroksi tää vaara terveyrelle Alavurellakin
9
344
Vastaukset
- Anonyymi00001
sitä rakastetaan, mutta nyt on tosi pelottavaakin
- Anonyymi00008
on tää kummallista että EU ilmastobisnes tekee mitä huvittaa, suomen hallitus ei tee mitään...
voimaloille ei ole mitään lakia olemassa, eikä tutkimuksia...
porvaril myy Suomesta kaiken, kun vaan saa itse hiukan rahaa...
- Anonyymi00002
Huhujen mukaan pääsiäisenä ainakin yksi trulli on lentänyt tuulivoimalan siipeen ja menettänyt henkensä. Paikka missä tämä traaginen onnettomuus on tapahtunut, on haluttu pitää salassa.
- Anonyymi00003
Mä en kyllä ymmärrä tuota vouhotusta tuulivoimaloiden melusta. Voihan se eläimien korviin kuulostaa erikoiselta aikansa mutta oppinevat nekin sen kanssa elämään kun tottuvat. Olen itse käynyt ihmettelemässä melko monen tuulivoimalan lähellä enkä ole löytänyt yhtään ainutta joka olisi pitänyt melua, olen käynyt monenlaisien tuuliolosuhteiden aikana ja aina sama, pieni suhahdus kun lapa käy alhaalla jos aivan vieressä seisoo, pienen matkan päähän kun menee, niin ei kuulu mitään. Olisi mielenkiintoista mennä joskus ihan yhdessä tällaisen ihmisen kanssa, joka väittää myllyjen aiheuttavan melua, mennä käveleskelemään voimala-alueelle ja hän voisi sitten ihan konkreettisesti osoittaa missä sitä melua kuuluu. Ehkä minä olen ollut väärässä kohdassa kun en ole ikänä sitä havainnut. Siihen onko tuulivoima järkevää en ota sen kummemmin kantaa kun en ole niin syvällisesti perehtynyt, mutta äkkiä vois kuvitella että jokainen kilowatti mikä on tuotettu ilman fossiilisten aineiden polttoa, olis hyvä.
- Anonyymi00004
se matalataajuus on ääntä jota korva ei kuule, eli taajuus-värinää, joka menee seinien läpi ja vaikuttaa haitallisesti tai jopa vaarallisesti mieleen ja kehoon
- Anonyymi00005
Anonyymi00004 kirjoitti:
se matalataajuus on ääntä jota korva ei kuule, eli taajuus-värinää, joka menee seinien läpi ja vaikuttaa haitallisesti tai jopa vaarallisesti mieleen ja kehoon
Ja kerroppa sitten mikä noissa sen värinän synnyttää, ilma tuskin itsekseen alkaa värisemään vaan vaatii jonkun kiinteän värinän lähteen. Jos tuo matalataajuinen värinä olisi niin voimakasta kun väitetään niin sanosin että myllyn juurella pitäisi olla kaiken aikaa pienimuotoinen maanjäristys, sen verran lujaa resonoisi tornin kautta maahan.
- Anonyymi00006
Anonyymi00005 kirjoitti:
Ja kerroppa sitten mikä noissa sen värinän synnyttää, ilma tuskin itsekseen alkaa värisemään vaan vaatii jonkun kiinteän värinän lähteen. Jos tuo matalataajuinen värinä olisi niin voimakasta kun väitetään niin sanosin että myllyn juurella pitäisi olla kaiken aikaa pienimuotoinen maanjäristys, sen verran lujaa resonoisi tornin kautta maahan.
siivet ilmassa, ilmassa kulkee ne taajuusaallot, ei tunnu lähellä torneja ollenkaan vaan kauemmas...
torneissa lähellä sitten se välke ja "oikea" eli kuultava äänitaajuus eli äänimelu
tää ihan yleistä tietoa, itse olen opiskellut vain kovien kolausten koulua... - Anonyymi00009
Anonyymi00006 kirjoitti:
siivet ilmassa, ilmassa kulkee ne taajuusaallot, ei tunnu lähellä torneja ollenkaan vaan kauemmas...
torneissa lähellä sitten se välke ja "oikea" eli kuultava äänitaajuus eli äänimelu
tää ihan yleistä tietoa, itse olen opiskellut vain kovien kolausten koulua...Joo eli olet muodostanut jollain perusteella mielipiteesi tuulivoimasta ja sitten uskot kaikenlaiseen hölynpölyyn mitä kirjoitellaan, joka tukee omaa mielikuvaasi, sitten julistat sitä täällä sitä totuutena.
- Anonyymi00007
lukee niitä muiden paikkakuntien ihmisten kertomuksia jossa häkkyrät on jo
tutkimukset on soopaa koska samat tahot kun rahastaa, makselee myös tutkimukset soopaa, mit'ään lakia ei ole koko hommalle...
haittoja ja vaaroja on paljon
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial11586Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1021534Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221051Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva2181012- 124859
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt2797Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?
Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks29770Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks42761- 8749
- 65736