Lapuan tori ja koirat

Anonyymi-ap

Kevään alkaessa torin käyttöaste nousee ja tapahtumia ainakin
keskiviikkoisin jolloin toripäivä ja asiakkaita liikkuu yhä enemmän kelien lämmetessä.Nyt käyttäjien tulee huomioida ja muistaa ettei koiria saa viedä
torille tori-aikana.Tämän kieltää järjestyslaki.Kaupungin tulee huolehtia asia
kuntoon joko valvonnalla tai muuten.Myös jokaisen kanssaihmisen tulee puuttua
rehottavaan korien tuontiin torille vaikkapa ihan vaan suoraan sanomalla.

30

314

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Koirapuisto olis kiva Lapualle. Oltiin joskus eteläsuomes erääs koirapuistos, ja koirani oli niin innoissaan kun pääsi leikkimään sinne, ja muutkin koirat oli iloisena, ne suorastaan hymyili.

• Anonyymi00002

eikös siitä ollut puhe mutta rahat meni Kerkkään?

• Anonyymi00003

juu ei muutakuin koiraharrastajat perustamaan yhdistystä ja kerämään rahaa varainkeruulla että saatte ostettua tontin,aidat ja muut tykötarpeet,onnea yritykseen !

• Anonyymi00005
        Anonyymi00003 kirjoitti:

juu ei muutakuin koiraharrastajat perustamaan yhdistystä ja kerämään rahaa varainkeruulla että saatte ostettua tontin,aidat ja muut tykötarpeet,onnea yritykseen !

Kyllä ne jokapaikas on aina kaupungin tai kunnan rahoittamia, ja kaikilla vapaa pääsy ilmaiseksi.

• Anonyymi00007
        Anonyymi00002 kirjoitti:

eikös siitä ollut puhe mutta rahat meni Kerkkään?

ei kai kaupunki nyt kustanna mitään muiden omistamien lemmikkien koirapuistoja ..älä nyt unta näe ,kyllä niiden harrastajien pitää rakeille itse kustantaa paikkansa ja puistonsa/alueensa

• Anonyymi00008
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Kyllä ne jokapaikas on aina kaupungin tai kunnan rahoittamia, ja kaikilla vapaa pääsy ilmaiseksi.

ei tuollasee kannata Lapuan laittaa rahaa,muut saa tehdä miten lystää,me teherähän erillä lailla

• Anonyymi00013
        Anonyymi00008 kirjoitti:

ei tuollasee kannata Lapuan laittaa rahaa,muut saa tehdä miten lystää,me teherähän erillä lailla

Kuka anto sulle mandaatin puhua meidän muiden lapualaisten puolesta?? esitä mielipitees omina äläkä vedä meitä muita mukaan

• Anonyymi00019
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Kuka anto sulle mandaatin puhua meidän muiden lapualaisten puolesta?? esitä mielipitees omina äläkä vedä meitä muita mukaan

puhun kaikkien Lapualaisten puolesta mä oon oikeassa sä oot väärässä ..oon muuten saanut mandaatin jo aikoiinaan silloin kun sun isäs oli pilke vaaris silmäkulmas susta puhumattakaan

• Anonyymi00024
        Anonyymi00019 kirjoitti:

puhun kaikkien Lapualaisten puolesta mä oon oikeassa sä oot väärässä ..oon muuten saanut mandaatin jo aikoiinaan silloin kun sun isäs oli pilke vaaris silmäkulmas susta puhumattakaan

Kirjoitatko tosissaan tuota kallua settiä?

• Anonyymi00004

Koirat pitää laittaa verolle. 200€/vuosi/ koira

• Anonyymi00009

liaan vähän,vähintään 300 euroa+aloitusmaksu 400 euroa.

• Anonyymi00006

Tori on ulkoilualuetta, joten järjestyslaki sallii koirat siellä, kunhan ne ovat kytkettyinä.

• Anonyymi00010

ei pidä paikkaansa .lue järjestyslaki !

Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:

1)pidettävä koira taajamassa kytkettynä;
        2)pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua; (19.12.2003/1195)

• Anonyymi00011

jäikö joku epäselväksi ?

• Anonyymi00012
        Anonyymi00011 kirjoitti:

jäikö joku epäselväksi ?

Suomessa voimassa oleva järjestyslaki (vuodelta 2003) kumosi vanhat kuntakohtaiset järjestyssäännöt, jotka saattoivat olla hyvinkin tiukkoja. Järjestyslain mukaan koiran saa viedä lähes kaikille yleisille paikoille, kunhan se on kytkettynä.
        ​Kiellettyjä paikkoja koirille ovat ainoastaan:
        ​Yleiset uimarannat (uimakauden aikana)
        ​Lasten leikkipaikat
        ​Torit myyntiaikana, jos se on erikseen kielletty (mutta tämä on nykyään hyvin harvinaista).
        ​Urheilukentät, verryttelypolut ja hiihtoladut (ellei niitä ole erikseen merkitty koiraladuiksi).
        ​Mistä "kielto" on peräisin?
        ​Sekaannus johtuu usein parista asiasta:
        ​Vanhat tavat: Ennen vuotta 2003 kunnat saivat kieltää koirat toreilta omien sääntöjensä puitteissa. Moni muistaa vielä nämä ajat.
        ​Elintarvikehygienia: Ruokamyyjillä on vastuu omasta myyntipisteestään. Vaikka koira saa olla torialueella, myyjä voi kieltää koiran tulon aivan siihen kojun tiskille tai teltan sisälle, missä ruokaa käsitellään.
        ​Paikallinen päätös: Torin pitäjä (yleensä kaupunki) voisi teoriassa asettaa kiellon, mutta se pitäisi silloin merkitä selkeillä kieltomerkeillä torin laidoille. Lapuan torilla tällaisia yleisiä kieltoja ei ole.

• Anonyymi00014
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Suomessa voimassa oleva järjestyslaki (vuodelta 2003) kumosi vanhat kuntakohtaiset järjestyssäännöt, jotka saattoivat olla hyvinkin tiukkoja. Järjestyslain mukaan koiran saa viedä lähes kaikille yleisille paikoille, kunhan se on kytkettynä.
        ​Lasten leikkipaikat
        ​Torit myyntiaikana, jos se on erikseen kielletty (mutta tämä on nykyään hyvin harvinaista).
        ​Urheilukentät, verryttelypolut ja hiihtoladut (ellei niitä ole erikseen merkitty koiraladuiksi).
        ​Vanhat tavat: Ennen vuotta 2003 kunnat saivat kieltää koirat toreilta omien sääntöjensä puitteissa. Moni muistaa vielä nämä ajat.
        ​Elintarvikehygienia: Ruokamyyjillä on vastuu omasta myyntipisteestään. Vaikka koira saa olla torialueella, myyjä voi kieltää koiran tulon aivan siihen kojun tiskille tai teltan sisälle, missä ruokaa käsitellään.
        ​Paikallinen päätös: Torin pitäjä (yleensä kaupunki) voisi teoriassa asettaa kiellon, mutta se pitäisi silloin merkitä selkeillä kieltomerkeillä torin laidoille. Lapuan torilla tällaisia yleisiä kieltoja ei ole.

taaskaan ei pidä paikkaansa.Lapuan torilla on grillin puoleisessa päädyssä merkintä koirien kielolle toriaikana.lisäksi kielto koskee kaikkia leikkikenttiä ja toreja ilman kiletomerkkiäkin.sinä tulkitset lakia väärin ,oletko maajussi?

• Anonyymi00015
        Anonyymi00012 kirjoitti:

​Lasten leikkipaikat

sun omavaltainen kirjoitus jossa seikat taistelee lakia vastaan ,kirjoituksella ei ole mitään painoarvoa.mistä näitä kumpuaa ,oletko tyhmä?

• Anonyymi00016
        Anonyymi00012 kirjoitti:

​Lasten leikkipaikat

Mihin koiraa ei saa päästää?

Koiraa ei saa päästää edes kytkettynä sellaiselle paikalle, jossa koira voisi aiheuttaa häiriötä ja vaaraa muille paikan käyttäjille. Järjestyslaissa on lueteltu paikat, jonne koiraa ei saa lainkaan päästää. Tällaisia paikkoja ovat yleiset uimarannat, lasten leikkipaikaksi varatut alueet, toriaikana torialue sekä yleiseen käyttöön kunnostetut ladut ja urheilukentät. Esimerkiksi lasten leikkipuistoon ei saa mennä koiran kanssa.

• Anonyymi00022
        Anonyymi00014 kirjoitti:

taaskaan ei pidä paikkaansa.Lapuan torilla on grillin puoleisessa päädyssä merkintä koirien kielolle toriaikana.lisäksi kielto koskee kaikkia leikkikenttiä ja toreja ilman kiletomerkkiäkin.sinä tulkitset lakia väärin ,oletko maajussi?

Kierrätkö sinä aina alueen ympäri, että sattuisiko jossain olemaan kieltomerkki? Se on oltava joka sisäänkäynnillä, muuten sillä ei ole merkitystä.

• Anonyymi00020

Onpa Lapualla vihaista porukkaa. Miks pitää sanoa rumasti joka asiaan. Vihaisuudesta kannattaisi pyrkiä eroon. Hyvänen aika sentään.

• Anonyymi00021

no voi voi.ei täällä Lapualla vihaasta porukkaa ole sillä vihaiset kirjoitukset tulee useinmiten ellei aina assjoelta.Lapualla asuu mukavia ihmisiä ja mä oon tietysti niistä kaikista mukavin.

• Anonyymi00023
        Anonyymi00021 kirjoitti:

no voi voi.ei täällä Lapualla vihaasta porukkaa ole sillä vihaiset kirjoitukset tulee useinmiten ellei aina assjoelta.Lapualla asuu mukavia ihmisiä ja mä oon tietysti niistä kaikista mukavin.

Kuulostat tosi epämukavalta omahyväiseltä.

• Anonyymi00026
        Anonyymi00021 kirjoitti:

No yritäs nyt sitten olla mukava 🤗

• Anonyymi00027
        Anonyymi00023 kirjoitti:

Kuulostat tosi epämukavalta omahyväiseltä.

minä olen mukava mies ja oikeudenmukainen

• Anonyymi00028
        Anonyymi00027 kirjoitti:

minä olen mukava mies ja oikeudenmukainen

No yritäs nyt sitten käyttäytyä sen mukaisesti. Yritä sanoa ilman ärhentelyä jotain mukavaa.

• Anonyymi00030
        Anonyymi00028 kirjoitti:

No yritäs nyt sitten käyttäytyä sen mukaisesti. Yritä sanoa ilman ärhentelyä jotain mukavaa.

kunhan et kirjoita puuta heinää niin sitten hyvä .aina kun venkuloit saat mitalla takaisin ja kovaa ja korkealta

• Anonyymi00025

Lapua kirjoitetaan AINA isolla alkukirjaimella.

• Anonyymi00029

Korona vei hajuaistini ja tarvitsen torille mukaan avustajakoirani, joka tutkii onko tavara tuoretta.

• Anonyymi00031

se ei onnistu . sallittu vain jos olet liikuntavammainen ja sinulla siihen avustajakoira tai näkövammainen ja siihen opaskoira.pelkkä hajuaistin menetys ei ole syy lain mukaan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      50
      2202
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      197
      2029
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      116
      1382
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1170
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      96
      982
    6. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      929
    7. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      78
      889
    8. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      47
      868
    9. Ja tääkin vielä...

Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/13479
      Ähtäri
      33
      845
    10. Minkälaisen viestin toivoisit saavasi?

Miehelle.... Helpota vähän.
      Ikävä
      61
      746
    Aihe