Italkon/Delta-Auto näyttää uudistaneen kotisivujaan.
Lancia on nyt sitten lopullisesti reilun 10 vuoden jälkeen poistunut Italkon Oy:n maahantuomasta automallistosta ja maahantuonti päättynyt. Suuret kiitokset Italkon Oy:lle tästä merkittävästä saavutuksesta, joka ei ole aivan vähäinen, ottaen huomioon, että vuosien 1987 - 1995 aikana yli kaksituhatta (2.000) maksavaa asiakasta on ostanut kaupasta uutena Lancia -merkkisen henkilöauton.
Oikeastaan tavoite saavutettiin jo 1995, kun ainoaksi tuotavaksi malliksi jäi Lancia Kappa. Maahantuojan järkähtämättömän ja päättäväisen toiminnan seurauksena vain viitisenkymmentä Lancian ystävää on vuosien 1995 - 2001 aikana onnistunut hankkimaan Lancia Kappan. Auto huomioon ottaen kyseessä on merkittävä saavutus ostoryntäyksen torjunnassa. Vain määrätietoisen tyly asenne ostajia kohtaan on voinut johtaa näin erinomaiseen lopputulokseen.
Nyt Italkon Oy:n määrätietoisten ja pitkäjänteisten ponnistelujen seurauksena Lancian kysyntä on saatu loppumaan, ja koko tämä laaja parituhatpäinen asiakaskunta kilpailevien autonvalmistajien asiakkaiksi.
Ehkä joku vielä saattaa sinnitellä eteenpäin ikääntyvällä uutena ostetulla Lanciallaan, mutta eipä sinnittele kauaa ei. Siitä on maahantuoja piirimyyjäverkostoineen pitänyt ansiokkaasti huolen.
Joten näin pitkään kestäneen yhteistyön päättyessä haluan kiittää Italkon / Delta-Autoa siitä panoksesta, minkä se on uhrautuvasti tehnyt Lancian poistamiseksi Suomessa myytävien automerkkien pitkästä luettelosta.
Kiitokset yhteistyöstä Italkon!
25
3453
Vastaukset
- PRKL
..Vaan sinnitellään hamaan loppuun asti !
- HR
Ilmeisesti Lybraa ei sitten koskaan saada suomeen. Harmi olisi meinaan tyylikäs pirssi.
- Timo
Tyylikäs on kärri juu, eikä olisi taatusti Alfan kilpailija, vaikka Italkon on tätäkin yrittänyt väittää. Ei kai Agnellin perheyhtiö ole niin tyhmä, että tekisi kosernin sisällä kaksi keskenään kilpalevaa merkkiä?
Kyllä tässä on markkinat segmentoitu aivan selvästi, Alfa edustaa urheilullisuutta, Lancia ylellistä hillittyä tyylikkyyttä.
- HOTAKAINEN
osaa suruunne :(
Toivottavasti Alfoille ei käy koskaan samoin.- Timo
Jos maahantuoja pysyy samana, niin eipä ole Alfankaan tulevaisuus Suomessa kirkossa kuulutettu. Ei siihen muuta tarvita kuin että 156:n seuraajamalli ei olekaan aivan niin itsestään kaupaksi menevä kuin 156 nykyään on. On huomattava, että 156 on helmi jollaista Alfakaan ei välttämättä onnistu joka vuosikymmenelle luomaan.
Ei nykyinen maahantuoja piirimyyjineen (paria poikkeusta lukuunottamatta) ole tottunut markkinoimaan autoja, vaan lähinnä säännöstelemään kenelle autoja annetaan kenelle ei, edellyttäen että auto myy itse itsensä.
Alfa myy itse itsensä omalla ylivoimaisella erinomaisuudellaan ja Lada myy itsensä hinnallaan ilman, että myyjän tarvitsee tehdä muuta kuin pyytää asiakkaita jonoon, ja panna tupakaksi sillä aikaa kun nämä kaivelevat rahoja lompakoistaan.
Fiat taas on volyymiauto, jolla on jo 70-luvulta peräisin oleva asiakaskuntansa, joka kooltaan on Alfan vastaavaan potentiaaliin verrattuna moninkertainen.
Lauttasaaren Autokeskus taisi myydä merkittävän siivun nykyiseestä 156 -kannasta, joten Italkon/Delta-Auton näytöt Alfan markkinoinnistakin ovat pitkälle tilastoharhaa.
Alfallekin olisi onni, jos maahantuonti siirtyisi yritykselle, joka aivan oikeasti haluaa myydä autoja ihmisille tähän maahan. Nythän koko juttu on lähinnä ostajien oman aktiivisuuden varassa. - Jönsson
Timo kirjoitti:
Jos maahantuoja pysyy samana, niin eipä ole Alfankaan tulevaisuus Suomessa kirkossa kuulutettu. Ei siihen muuta tarvita kuin että 156:n seuraajamalli ei olekaan aivan niin itsestään kaupaksi menevä kuin 156 nykyään on. On huomattava, että 156 on helmi jollaista Alfakaan ei välttämättä onnistu joka vuosikymmenelle luomaan.
Ei nykyinen maahantuoja piirimyyjineen (paria poikkeusta lukuunottamatta) ole tottunut markkinoimaan autoja, vaan lähinnä säännöstelemään kenelle autoja annetaan kenelle ei, edellyttäen että auto myy itse itsensä.
Alfa myy itse itsensä omalla ylivoimaisella erinomaisuudellaan ja Lada myy itsensä hinnallaan ilman, että myyjän tarvitsee tehdä muuta kuin pyytää asiakkaita jonoon, ja panna tupakaksi sillä aikaa kun nämä kaivelevat rahoja lompakoistaan.
Fiat taas on volyymiauto, jolla on jo 70-luvulta peräisin oleva asiakaskuntansa, joka kooltaan on Alfan vastaavaan potentiaaliin verrattuna moninkertainen.
Lauttasaaren Autokeskus taisi myydä merkittävän siivun nykyiseestä 156 -kannasta, joten Italkon/Delta-Auton näytöt Alfan markkinoinnistakin ovat pitkälle tilastoharhaa.
Alfallekin olisi onni, jos maahantuonti siirtyisi yritykselle, joka aivan oikeasti haluaa myydä autoja ihmisille tähän maahan. Nythän koko juttu on lähinnä ostajien oman aktiivisuuden varassa.Delta-auton lisäksi Alfaa myy ainakin Espoossa myös Länsiauto, mutta maahantuoja on toki Italkon.
Se on minusta kummallista, että kun kävin sekä Konalan Deltassa että Espoon Länsiautossa hieraisemassa kauppoja -99:stä 156:sta uuteen, niin kummassakin paikassa hyvitys vanhasta jäi vonkaamisen jälkeen 20 000 mk pienemmäksi kuin mitä heti kättelyssä luvattiin vaihdossa uuteen samanhintaiseen Bemariin.
En voinut muuta todeta, kuin että minulla ei ole varaa enää ostaa autoa, joka merkkiliikkeen mielestä säilyttää arvonsa näin huonosti. - Timo
Jönsson kirjoitti:
Delta-auton lisäksi Alfaa myy ainakin Espoossa myös Länsiauto, mutta maahantuoja on toki Italkon.
Se on minusta kummallista, että kun kävin sekä Konalan Deltassa että Espoon Länsiautossa hieraisemassa kauppoja -99:stä 156:sta uuteen, niin kummassakin paikassa hyvitys vanhasta jäi vonkaamisen jälkeen 20 000 mk pienemmäksi kuin mitä heti kättelyssä luvattiin vaihdossa uuteen samanhintaiseen Bemariin.
En voinut muuta todeta, kuin että minulla ei ole varaa enää ostaa autoa, joka merkkiliikkeen mielestä säilyttää arvonsa näin huonosti.Mitenkähän käy silloin, jos käyt tarjoamassa -99 mallista 320i:tä Bemariliikkeeseen, ja pyydät tarjoukset myös Länsi-Autosta ja... no olkoon, Deltasta, vaihdossa Alfa 156:een?
Veikkaan että Alfa-liike maksaisi Bemustasi enemmän kuin merkin oma edustaja. Olen kuullut vastaavia tarinoita muiden merkkien kohdalla ennenkin. Näin autofirmat kuvittelevat kalastelevansa markkinaosuuksia toisilta. Asiakas muuttuu sen ensimmäisen BMW:n jälkeen merkkiuskolliseksi ja liittyy BMW -kerhoon, kuvitellaan.
Parhaiten taitaa pärjätä se, joka vaihtaa joka kerta merkistä toiseen. Toinen johtopäätös mikä tästä voidaan vetää, on se, että Alfa -taudissakin ovat omat "sairauskulunsa", ei voi mitään. En menisi silti Bemariin vaihtamaan. On se Alfaan verrattuna sellainen... harmaavarpunen. - Timo
Tulinpa tuossa ajatelleeksi, että Italkon Oy on jo kertaalleen näyttänyt kykynsä myydä Alfa Romeota, joka ei itse myynyt itseään.
Alfan maahantuontihan siirtyi Italkon Oy:lle 1993, eli pian sen jälkeen kun malli 155 oli tullut markkinoille. Vuosina 1992 - 1997 on Alfa Romeo 155:ttä myyty Suomessa alle 140 kappaletta, eli keskimäärin reilut 20 autoa vuodessa. Olikohan muuten juuri 1993, kun saldo oli tasan yksi (1) auto.
Alfa Romeo 155 on hieno auto, itselläni on kokemusta kahdesta 16V yksilöstä. Samanhintaisiin kilpailijoihinsa BMW 316i:n ja Audi A4:n verrattuna se oli täysin ylivoimainen kaikissa suhteissa. Pidän autoa täysin 156:n veroisena (sellaisellakin olen ajanut muutaman tuhat kilometriä), eräissä suhteissa jopa parempana. Silti myyntimäärät olivat lähinnä surkean ja naurettavan välimaastossa. Jos 156:n seuraaja ei myykään itseään yhtä hyvin, on odotettavissa myös Alfa Romeon poistuminen Suomen markkinoilta, ellei maahantuoja vaihdu.
Mielestäni meidän Alfa-harrastajien pitäisi tehdä asialle jotakin NYT, ennenkuin on myöhäistä.
- Timo
Aiheesta sen verran, että erityisesti kiinnostava on minustä tämä ison Lancian tarina Suomessa viime vuosisadalla.
Themaa myytiin uutena vuosina 1987 - 1995 suuruusluokkaa 700 kappaletta. Valtaosa autoista myytiin 80-luvun puolella Autonovo Oy:n verkoston kautta. Italkonin kaudella niitä lienee myyty joitakin kymmeniä, siis vuosina 1991 - 1995, mutta asiakaskunta oli olemassa. Vuonna 1995 esiteltiin Theman seuraaja Kappa, joka oli mm. heti TM:n koeajossa, ja sai erinomaiset arvostelut.
Vaan mitä sai aikaan Italkon/Konela-Delta-Auto? Vuosien 1995 - 2001 aikana Kappaa onnistuttiin myymään karkeasti vajaat 60 yksilöä, eli karkeasti laskien alle 10 % siitä, mitä Autonovo Oy oli aikanaan myynyt Themaa. Ja kaikki tämä taloudellisen noususuhdanteen aikana. Käsittämätöntä. Eihän Kappa sentään niin paljon ollut Themaa kalliimpi, 2,4 litrainen malli vaikkakin panavampi, oli teholtaan jopa yli ensimmäisten 8 venttiilisten Thema turbojen, mutta hinta joksenkin samaa tasoa.
Näillä lukemilla mahtaisi jo päästä Guinnessin ennätysten kirjaan, myynnin ja markkinoiden romahduttamisen maailmanennätyksenä.
Jos Kappa kerran oli niin toivoton myytävä, niinnkuin Italkon on antanut ymmärtää, niin miten kummassa Autonovo Oy sai Themaa menemään satoja kappaleita?- -
Kyseessä on se ero, että Italkon on konela eli lada-kauppa. Ei neuvostomies ymmärrä laadusta ja myy vain hintaa.
Myytiinhän aikoinaan paljon mm. TUrbo Unoa, mutta Punton aikoina on mennyt vain halvimmat mallit.
Kerran messuilla kävin kysymässä ALfa 166:sta Italkonin myyjiltä. Olivat niin huonoja palvelemaan, joten tajusin, että lada-asiakkaita varten siellä ovat. - Timo
- kirjoitti:
Kyseessä on se ero, että Italkon on konela eli lada-kauppa. Ei neuvostomies ymmärrä laadusta ja myy vain hintaa.
Myytiinhän aikoinaan paljon mm. TUrbo Unoa, mutta Punton aikoina on mennyt vain halvimmat mallit.
Kerran messuilla kävin kysymässä ALfa 166:sta Italkonin myyjiltä. Olivat niin huonoja palvelemaan, joten tajusin, että lada-asiakkaita varten siellä ovat.Kovin ovat samanlaisia omat kokemukseni. Ei joku Satu Ruotsalainen messuemäntänä kykene yksin kaikkea pelastamaan, jos koko organisaation myyntiasenne on 1960-luvulta peräisin. Ja koko hommasta huokuu sellainen "älä tule kyselemään, ei sulla rahaa ole kuitenkaan" -asenne.
- lambo
Timo kirjoitti:
Kovin ovat samanlaisia omat kokemukseni. Ei joku Satu Ruotsalainen messuemäntänä kykene yksin kaikkea pelastamaan, jos koko organisaation myyntiasenne on 1960-luvulta peräisin. Ja koko hommasta huokuu sellainen "älä tule kyselemään, ei sulla rahaa ole kuitenkaan" -asenne.
Onneksi vielä löytyy ainakin pk-seudun ulkopuolelta Delta-Autoon kuulumattomia myyjiä jotka ymmärtävät asioita paremmin. Maahantuoja tosin on sama, joten ei se Lanciaa auta. Eletään kuitenkin toivossa, että uusi maahantuoja löytyy (jos tehdas sen markkinoille haluaa). Hintojen harmonisoitumisen myötä hinnankin pitäisi olla kilpailukykyinen.
- Jönsson
lambo kirjoitti:
Onneksi vielä löytyy ainakin pk-seudun ulkopuolelta Delta-Autoon kuulumattomia myyjiä jotka ymmärtävät asioita paremmin. Maahantuoja tosin on sama, joten ei se Lanciaa auta. Eletään kuitenkin toivossa, että uusi maahantuoja löytyy (jos tehdas sen markkinoille haluaa). Hintojen harmonisoitumisen myötä hinnankin pitäisi olla kilpailukykyinen.
Eipä tuo tehdaskaan välttämättä Suomen markkinoille hinkua. Hinkuukohan millekään markkinoille. Tekniikan Maailmassa jo ennustettiin italialaisiin huhuihin nojautuen, että koko merkkiä ollaan pikkuhiljaa kuoppaamassa.
Sinänsä outoa, että tänä individualistisen hedonismin kulta-aikana lukuisat jo kuopatut brändit on kaivettu haudasta ja autotehtaat haluavat tosissaan myydä Bugatteja, Pegasoja, Maybacheja ja mitä lieneekään Laurin & Klementejä.
Kyllä joku vielä keksii Lanciankin uudestaan. - YoHannes
Myönnetään, että itseänikin harmittaa Lancian poismeno ja erityisesti ettei muutamia hienoja malleja, kuten Lybraa eri koriversioineen näy täällä.
Toisaalta myönnettäköön, ettei Lancian tilanne ja tulevaisuus näytä edes Euroopanlaajuisesti kovin ruusuiselta, Thesiksen valmistuksen aloittaminen on ymmärtääkseni vielä auki tai ainakin se venyi niin paljon, että malli ehti kärsiä imagollisesti todella paljon, ehkä liikaakin.
Anteeksi nyt vain, mutta näitä viestiketjuja lukiessani tulee väistämättä mieleen, että tuntuu kuin joidenkin ihmisten elämäntehtäväksi on tullut koko Suomen Fiat-verkoston ja maahantuonnin mustamaalaaminen. Kaikki tuntuu ns. olevan perseellään eikä mikään asia ole hyvin.
Mahtaako todella olla noin?
Olisiko mahdollista, ettei joukkoon mahdu yhtään hyvää asiaa?
Näistä asioistahan voidaan väitellä pitkäänkin, mutta mitenkäs sille Autonovolle mahtoi käydä?
Ettei vain mennyt kyykälleen?
En ole täällä puolustelemassa yhtään ketään enkä ole autoalaa liipaten edes töissä itseni jääväten vaan haluaisin, että katsoisitte asioita toisinaan myös auringon valossa.
Tietysti Lancian eteen olisi voinut tehdä enemmän, mutta kuten sanoin, merkki on myös maailmalla vaikeuksissa, ei ainoastaan Suomessa.
Italkon tuo näitä italialaisia helmiä maahan ja mm. Delta-Auto myy niitä eteenpäin. Jos ette ole tyytyväisiä niin vaihtakaa automerkkiä ja menkää paremman palvelun onnellisen lähteen ääreen tai perustakaa oma maahantuontiyritys ja aloittakaa neuvottelut Fiatin edustajien kanssa Lancian maahantuonnista - sitten loppuu pulinat!
Kappa ajautui valitettavasti myös lamanjälkeiseen elämään kuten koko Lancian siirtyminen Italkonille eikä Lancia enää Kapan myötä ollut kovin edullinenkaan, jos edustusautosta voi yleensä noin sanoa.
Samoiten yksi Lancian suuri ongelma on mielestäni maailmanlaajuisesti ollut sen vetäytyminen rallista. Rallimenestys suomalaisine kuskeineen oli yksi Lancian suurimmista myyntivalteista, sanotaan mitä hyvänsä. On vaikeaa muokata urheilullista imagoa edustavaan muottiin hetkessä.
Toinen Lancian suuri ongelma on se, että erityisesti Suomi on mersu-, bemari- ja volvomiesten luvattua maaperää, jossa erilaisuus halutaan natsityyliin kitkeä pois. Kaikki haluavat kuulua "harmaavarpusiin".
En tiedä palvelevatko nämä jatkuvat negatiiviseen sävyyn laaditut kirjoituksetkaan Lancian asiaa ja sen nykyisen "maahantuojan" edesottamuksia merkin suhteen.
En viittaa yhteenkään liikkeeharjoittajaan, mutta voisinpa melkein toisinaan yleistää, että liian usein Suomessa valitettavasti saa huonoa palvelua, melkeinpä alasta riippumatta.
Kesä tulee, haaveillaan hienoista autoista ja ne keillä sellaisia on nauttikoot mutkaisista teistä ja lukemattomista kilometreistä.
Käykää Euroopassa ja vaikkapa Italiassa, siellä kaikki on paremmin ja kauniimpaa.
No... ainakin lämpimämpää.<
Erittäin tyytyväinen Puntoilija, joka kuitenkin tietää ajavansa vain autolla, joka on pääasiassa tarkoitettu liikkumisvälineeksi, ei palvonnan kohteeksi vaikken palvontaa tai fanaattisuutta keneltäkään kielläkään. - Timo
YoHannes kirjoitti:
Myönnetään, että itseänikin harmittaa Lancian poismeno ja erityisesti ettei muutamia hienoja malleja, kuten Lybraa eri koriversioineen näy täällä.
Toisaalta myönnettäköön, ettei Lancian tilanne ja tulevaisuus näytä edes Euroopanlaajuisesti kovin ruusuiselta, Thesiksen valmistuksen aloittaminen on ymmärtääkseni vielä auki tai ainakin se venyi niin paljon, että malli ehti kärsiä imagollisesti todella paljon, ehkä liikaakin.
Anteeksi nyt vain, mutta näitä viestiketjuja lukiessani tulee väistämättä mieleen, että tuntuu kuin joidenkin ihmisten elämäntehtäväksi on tullut koko Suomen Fiat-verkoston ja maahantuonnin mustamaalaaminen. Kaikki tuntuu ns. olevan perseellään eikä mikään asia ole hyvin.
Mahtaako todella olla noin?
Olisiko mahdollista, ettei joukkoon mahdu yhtään hyvää asiaa?
Näistä asioistahan voidaan väitellä pitkäänkin, mutta mitenkäs sille Autonovolle mahtoi käydä?
Ettei vain mennyt kyykälleen?
En ole täällä puolustelemassa yhtään ketään enkä ole autoalaa liipaten edes töissä itseni jääväten vaan haluaisin, että katsoisitte asioita toisinaan myös auringon valossa.
Tietysti Lancian eteen olisi voinut tehdä enemmän, mutta kuten sanoin, merkki on myös maailmalla vaikeuksissa, ei ainoastaan Suomessa.
Italkon tuo näitä italialaisia helmiä maahan ja mm. Delta-Auto myy niitä eteenpäin. Jos ette ole tyytyväisiä niin vaihtakaa automerkkiä ja menkää paremman palvelun onnellisen lähteen ääreen tai perustakaa oma maahantuontiyritys ja aloittakaa neuvottelut Fiatin edustajien kanssa Lancian maahantuonnista - sitten loppuu pulinat!
Kappa ajautui valitettavasti myös lamanjälkeiseen elämään kuten koko Lancian siirtyminen Italkonille eikä Lancia enää Kapan myötä ollut kovin edullinenkaan, jos edustusautosta voi yleensä noin sanoa.
Samoiten yksi Lancian suuri ongelma on mielestäni maailmanlaajuisesti ollut sen vetäytyminen rallista. Rallimenestys suomalaisine kuskeineen oli yksi Lancian suurimmista myyntivalteista, sanotaan mitä hyvänsä. On vaikeaa muokata urheilullista imagoa edustavaan muottiin hetkessä.
Toinen Lancian suuri ongelma on se, että erityisesti Suomi on mersu-, bemari- ja volvomiesten luvattua maaperää, jossa erilaisuus halutaan natsityyliin kitkeä pois. Kaikki haluavat kuulua "harmaavarpusiin".
En tiedä palvelevatko nämä jatkuvat negatiiviseen sävyyn laaditut kirjoituksetkaan Lancian asiaa ja sen nykyisen "maahantuojan" edesottamuksia merkin suhteen.
En viittaa yhteenkään liikkeeharjoittajaan, mutta voisinpa melkein toisinaan yleistää, että liian usein Suomessa valitettavasti saa huonoa palvelua, melkeinpä alasta riippumatta.
Kesä tulee, haaveillaan hienoista autoista ja ne keillä sellaisia on nauttikoot mutkaisista teistä ja lukemattomista kilometreistä.
Käykää Euroopassa ja vaikkapa Italiassa, siellä kaikki on paremmin ja kauniimpaa.
No... ainakin lämpimämpää.<
Erittäin tyytyväinen Puntoilija, joka kuitenkin tietää ajavansa vain autolla, joka on pääasiassa tarkoitettu liikkumisvälineeksi, ei palvonnan kohteeksi vaikken palvontaa tai fanaattisuutta keneltäkään kielläkään.Muistan sinun peräänkuulutelleen sitä positiivisuutta joskus ennenkin. Vaan mistäs otat niitä positiivisia fiiliksiä, kun hyviä kokemuksia on ainoastaan yksi ja sekin Jyväskylän nykyisestä Delta-Autosta, jossa huomattiin Lauttasaaren silloisessa Konelan huollossa (nythän sitä ei ole ollut vuosiin) vääriin jakohinhan hampaisiin asennettu pakonokka-akseli?
Kyllä on vaikea hymyillä ja olla positiivinen, jos oma kokemus osoittaa, ettei siihen ole aihetta. Aiheetonta hyväntuulisuutta kutsutaan euforiaksi, enkä oikein jaksa moiseen ruveta. En minä ihan huvin vuoksi ja kiusallani ole näitä asioita täällä esille ottanut. Juttu vaan on niin, että minulla on toisenlaistakin kokemusta autoliikeen palvelusta ja markkinoinnista, nimittäin Lauttasaaren Autokeskuksen asiakkuudesta vuoden 1996 lokakuusta viime kesään saakka. Ero on todellakin kuin yöllä ja päivällä. On todella sääli, että Alfan edustus siellä päättyi.
Eikä tämä minulle mikään elänmäntehtävä ole, mutta on se nyt kumma, ellei maksavalla asiakkaalla ole oikeus purnata. Aika outoa on tarjota lääkkeeksi automerkin vaihtoa. Autossa ei ole mitään vikaa, vika on siinä miten merkin asioita on Suomessa hoidettu.
Yhtä hyvin voidaan kysyä, miksi pitäisi olla loputtomiin positiivinen, jos Lancian maahantuonti on päättynyt? Lancian tunnuksetkin on poistettu kaikkialta eikä auto ole enää maahantuontiohjelmassa. Autonovo meni kyykälleen, mutta se tapahtui sen jälkeen kun pahin lama sitten 30-luvun pulavuosien oli iskenyt. Delta-auton homma meni Lancian kohdalla lopullisesti kyykälleen noususuhdanteessa.
Täytynee ottaa tosiaan tuosta vihjeestäsi vaari, ja ruveta puuhaamaan uutta maahantuojaa Fiat-konsernin tuotteille, ihan vaikka harrasteena tämän autoalaan mitenkään liittymättömän varsinaisen leipätyön ohella. - Harri
Timo kirjoitti:
Muistan sinun peräänkuulutelleen sitä positiivisuutta joskus ennenkin. Vaan mistäs otat niitä positiivisia fiiliksiä, kun hyviä kokemuksia on ainoastaan yksi ja sekin Jyväskylän nykyisestä Delta-Autosta, jossa huomattiin Lauttasaaren silloisessa Konelan huollossa (nythän sitä ei ole ollut vuosiin) vääriin jakohinhan hampaisiin asennettu pakonokka-akseli?
Kyllä on vaikea hymyillä ja olla positiivinen, jos oma kokemus osoittaa, ettei siihen ole aihetta. Aiheetonta hyväntuulisuutta kutsutaan euforiaksi, enkä oikein jaksa moiseen ruveta. En minä ihan huvin vuoksi ja kiusallani ole näitä asioita täällä esille ottanut. Juttu vaan on niin, että minulla on toisenlaistakin kokemusta autoliikeen palvelusta ja markkinoinnista, nimittäin Lauttasaaren Autokeskuksen asiakkuudesta vuoden 1996 lokakuusta viime kesään saakka. Ero on todellakin kuin yöllä ja päivällä. On todella sääli, että Alfan edustus siellä päättyi.
Eikä tämä minulle mikään elänmäntehtävä ole, mutta on se nyt kumma, ellei maksavalla asiakkaalla ole oikeus purnata. Aika outoa on tarjota lääkkeeksi automerkin vaihtoa. Autossa ei ole mitään vikaa, vika on siinä miten merkin asioita on Suomessa hoidettu.
Yhtä hyvin voidaan kysyä, miksi pitäisi olla loputtomiin positiivinen, jos Lancian maahantuonti on päättynyt? Lancian tunnuksetkin on poistettu kaikkialta eikä auto ole enää maahantuontiohjelmassa. Autonovo meni kyykälleen, mutta se tapahtui sen jälkeen kun pahin lama sitten 30-luvun pulavuosien oli iskenyt. Delta-auton homma meni Lancian kohdalla lopullisesti kyykälleen noususuhdanteessa.
Täytynee ottaa tosiaan tuosta vihjeestäsi vaari, ja ruveta puuhaamaan uutta maahantuojaa Fiat-konsernin tuotteille, ihan vaikka harrasteena tämän autoalaan mitenkään liittymättömän varsinaisen leipätyön ohella.Hämeenlinnan diilerillä oli vielä ainakin tiistaina Lancian logot seinällä, oikein hallin ulkopuolella, käytiin Kaken kanssa tarkistamassa. Olikohan käynyt vahinko ja jäänyt huomaamatta? ;o)
- HR
Timo kirjoitti:
Muistan sinun peräänkuulutelleen sitä positiivisuutta joskus ennenkin. Vaan mistäs otat niitä positiivisia fiiliksiä, kun hyviä kokemuksia on ainoastaan yksi ja sekin Jyväskylän nykyisestä Delta-Autosta, jossa huomattiin Lauttasaaren silloisessa Konelan huollossa (nythän sitä ei ole ollut vuosiin) vääriin jakohinhan hampaisiin asennettu pakonokka-akseli?
Kyllä on vaikea hymyillä ja olla positiivinen, jos oma kokemus osoittaa, ettei siihen ole aihetta. Aiheetonta hyväntuulisuutta kutsutaan euforiaksi, enkä oikein jaksa moiseen ruveta. En minä ihan huvin vuoksi ja kiusallani ole näitä asioita täällä esille ottanut. Juttu vaan on niin, että minulla on toisenlaistakin kokemusta autoliikeen palvelusta ja markkinoinnista, nimittäin Lauttasaaren Autokeskuksen asiakkuudesta vuoden 1996 lokakuusta viime kesään saakka. Ero on todellakin kuin yöllä ja päivällä. On todella sääli, että Alfan edustus siellä päättyi.
Eikä tämä minulle mikään elänmäntehtävä ole, mutta on se nyt kumma, ellei maksavalla asiakkaalla ole oikeus purnata. Aika outoa on tarjota lääkkeeksi automerkin vaihtoa. Autossa ei ole mitään vikaa, vika on siinä miten merkin asioita on Suomessa hoidettu.
Yhtä hyvin voidaan kysyä, miksi pitäisi olla loputtomiin positiivinen, jos Lancian maahantuonti on päättynyt? Lancian tunnuksetkin on poistettu kaikkialta eikä auto ole enää maahantuontiohjelmassa. Autonovo meni kyykälleen, mutta se tapahtui sen jälkeen kun pahin lama sitten 30-luvun pulavuosien oli iskenyt. Delta-auton homma meni Lancian kohdalla lopullisesti kyykälleen noususuhdanteessa.
Täytynee ottaa tosiaan tuosta vihjeestäsi vaari, ja ruveta puuhaamaan uutta maahantuojaa Fiat-konsernin tuotteille, ihan vaikka harrasteena tämän autoalaan mitenkään liittymättömän varsinaisen leipätyön ohella.Englannissa näyttää olevan lähinnä Alfoja maahantuovia pieniä maahantuojia jotka kilpailevat lähinnä hinnalla.
Suomessakin voisi olla tuollaiselle pikkumaahantuojalle mahdollisuuksia keskittymällä niihin malleihin joita ei tuoda maahan ja kilpailemalla hinoissa niillä malleilla joita on jo saatavilla. Myöskin yhteistyö olemassa olevien Alfa spesialistien kanssa tulisi kyseeseen josko he kiinnostuisivat myös muista italomerkeistä, ja eikös laki muutu siten että merkkihuollon on tarjottava palvelua riippumatta siitä miten auto on maahan tuotu.
Toiminnan tulisi olla kuitenkin niin pientä että yhden auton myynti silloin tällöin riittäisi. Eli ei toimitiloja ja ilmoittelu lehdissä.
Tuossahan voisi olla pöytälaatikkofirman paikka. Pitäisiköhän tässä ruveta jo tekemään liiketoimintasuunnitelmaa. - Timo
HR kirjoitti:
Englannissa näyttää olevan lähinnä Alfoja maahantuovia pieniä maahantuojia jotka kilpailevat lähinnä hinnalla.
Suomessakin voisi olla tuollaiselle pikkumaahantuojalle mahdollisuuksia keskittymällä niihin malleihin joita ei tuoda maahan ja kilpailemalla hinoissa niillä malleilla joita on jo saatavilla. Myöskin yhteistyö olemassa olevien Alfa spesialistien kanssa tulisi kyseeseen josko he kiinnostuisivat myös muista italomerkeistä, ja eikös laki muutu siten että merkkihuollon on tarjottava palvelua riippumatta siitä miten auto on maahan tuotu.
Toiminnan tulisi olla kuitenkin niin pientä että yhden auton myynti silloin tällöin riittäisi. Eli ei toimitiloja ja ilmoittelu lehdissä.
Tuossahan voisi olla pöytälaatikkofirman paikka. Pitäisiköhän tässä ruveta jo tekemään liiketoimintasuunnitelmaa.Lehti-ilmoittelukin on suhteellisen kallista, mutta entäs tämä netti? Eihän siinä en kummempia toimitiloja välttämättä tarvita kuin PC työpöydän nurkalle ja postilokero. Jollekin jolla on alan kokemusta, saattaisi olla bisneksen paikka. Hintakilpailu saattaisi olla menestystekijä vaikkapa 156 GTA:n kohdalla, auto maksaa Saksassa kuulemma 38.200 euroa ja Suomessa 62.500 euroa.
- Jönsson
YoHannes kirjoitti:
Myönnetään, että itseänikin harmittaa Lancian poismeno ja erityisesti ettei muutamia hienoja malleja, kuten Lybraa eri koriversioineen näy täällä.
Toisaalta myönnettäköön, ettei Lancian tilanne ja tulevaisuus näytä edes Euroopanlaajuisesti kovin ruusuiselta, Thesiksen valmistuksen aloittaminen on ymmärtääkseni vielä auki tai ainakin se venyi niin paljon, että malli ehti kärsiä imagollisesti todella paljon, ehkä liikaakin.
Anteeksi nyt vain, mutta näitä viestiketjuja lukiessani tulee väistämättä mieleen, että tuntuu kuin joidenkin ihmisten elämäntehtäväksi on tullut koko Suomen Fiat-verkoston ja maahantuonnin mustamaalaaminen. Kaikki tuntuu ns. olevan perseellään eikä mikään asia ole hyvin.
Mahtaako todella olla noin?
Olisiko mahdollista, ettei joukkoon mahdu yhtään hyvää asiaa?
Näistä asioistahan voidaan väitellä pitkäänkin, mutta mitenkäs sille Autonovolle mahtoi käydä?
Ettei vain mennyt kyykälleen?
En ole täällä puolustelemassa yhtään ketään enkä ole autoalaa liipaten edes töissä itseni jääväten vaan haluaisin, että katsoisitte asioita toisinaan myös auringon valossa.
Tietysti Lancian eteen olisi voinut tehdä enemmän, mutta kuten sanoin, merkki on myös maailmalla vaikeuksissa, ei ainoastaan Suomessa.
Italkon tuo näitä italialaisia helmiä maahan ja mm. Delta-Auto myy niitä eteenpäin. Jos ette ole tyytyväisiä niin vaihtakaa automerkkiä ja menkää paremman palvelun onnellisen lähteen ääreen tai perustakaa oma maahantuontiyritys ja aloittakaa neuvottelut Fiatin edustajien kanssa Lancian maahantuonnista - sitten loppuu pulinat!
Kappa ajautui valitettavasti myös lamanjälkeiseen elämään kuten koko Lancian siirtyminen Italkonille eikä Lancia enää Kapan myötä ollut kovin edullinenkaan, jos edustusautosta voi yleensä noin sanoa.
Samoiten yksi Lancian suuri ongelma on mielestäni maailmanlaajuisesti ollut sen vetäytyminen rallista. Rallimenestys suomalaisine kuskeineen oli yksi Lancian suurimmista myyntivalteista, sanotaan mitä hyvänsä. On vaikeaa muokata urheilullista imagoa edustavaan muottiin hetkessä.
Toinen Lancian suuri ongelma on se, että erityisesti Suomi on mersu-, bemari- ja volvomiesten luvattua maaperää, jossa erilaisuus halutaan natsityyliin kitkeä pois. Kaikki haluavat kuulua "harmaavarpusiin".
En tiedä palvelevatko nämä jatkuvat negatiiviseen sävyyn laaditut kirjoituksetkaan Lancian asiaa ja sen nykyisen "maahantuojan" edesottamuksia merkin suhteen.
En viittaa yhteenkään liikkeeharjoittajaan, mutta voisinpa melkein toisinaan yleistää, että liian usein Suomessa valitettavasti saa huonoa palvelua, melkeinpä alasta riippumatta.
Kesä tulee, haaveillaan hienoista autoista ja ne keillä sellaisia on nauttikoot mutkaisista teistä ja lukemattomista kilometreistä.
Käykää Euroopassa ja vaikkapa Italiassa, siellä kaikki on paremmin ja kauniimpaa.
No... ainakin lämpimämpää.<
Erittäin tyytyväinen Puntoilija, joka kuitenkin tietää ajavansa vain autolla, joka on pääasiassa tarkoitettu liikkumisvälineeksi, ei palvonnan kohteeksi vaikken palvontaa tai fanaattisuutta keneltäkään kielläkään.Eikös Autonovon kaatanut Hankkijan konkurssi?
- Timo
Jönsson kirjoitti:
Eikös Autonovon kaatanut Hankkijan konkurssi?
Jotenkin ne taisivat toisiinsa liittyä, Hankkija/Novera ja Autonovo. Ja toinen juttu on se, että vuonna -90 autojen myynti kääntyi jyrkkään laskuun, -91 oli jo tosi huono vuosi ja silloin Autonovo lopetti, maahantuonti siirtyi Italkonille.
Kappa taas tuli 1995, jolloin elettiin jo nousukautta. Eli noudusuhdanteen aikana Italkon ei ole viiden vuoden aikana pystynyt myymään Suomessa enempää kuin 57 kappaletta Lancia kappaa. Samaan aikaan nähtiin mm. kokonaan uuden Roverin lanseeraus markkinoille. Näitä Rover seiskavitosia tulee vastaan vähän väliä, mutta kuinka usein näkyy Kappa liikenteessä? Hinta- ja kokoluokka on sama, tuskin laatukaan poikkeaa ihmeesti. - HR
Timo kirjoitti:
Lehti-ilmoittelukin on suhteellisen kallista, mutta entäs tämä netti? Eihän siinä en kummempia toimitiloja välttämättä tarvita kuin PC työpöydän nurkalle ja postilokero. Jollekin jolla on alan kokemusta, saattaisi olla bisneksen paikka. Hintakilpailu saattaisi olla menestystekijä vaikkapa 156 GTA:n kohdalla, auto maksaa Saksassa kuulemma 38.200 euroa ja Suomessa 62.500 euroa.
Mutta parhaiten tuollainen homma luonnistuisi joltakulta sellaiselta jolla on kokemusta autokaupasta ja maahantuonnista
- JuhaB
Timo kirjoitti:
Jotenkin ne taisivat toisiinsa liittyä, Hankkija/Novera ja Autonovo. Ja toinen juttu on se, että vuonna -90 autojen myynti kääntyi jyrkkään laskuun, -91 oli jo tosi huono vuosi ja silloin Autonovo lopetti, maahantuonti siirtyi Italkonille.
Kappa taas tuli 1995, jolloin elettiin jo nousukautta. Eli noudusuhdanteen aikana Italkon ei ole viiden vuoden aikana pystynyt myymään Suomessa enempää kuin 57 kappaletta Lancia kappaa. Samaan aikaan nähtiin mm. kokonaan uuden Roverin lanseeraus markkinoille. Näitä Rover seiskavitosia tulee vastaan vähän väliä, mutta kuinka usein näkyy Kappa liikenteessä? Hinta- ja kokoluokka on sama, tuskin laatukaan poikkeaa ihmeesti.kyl se hankkija oli kovastikin jotenkin kytköksissä näihin italo-autoihin, koska hankkijan aikoihin heinähatut landella ostivat kilvan fiat unoja sun muita, joita hankkija myös myi.
hankkijan lopetettua automyynnin ja sittemmin kaaduttua, heinähatutkin vaihtoivat fiiunsa ooppeliin, tuohon kovin perinteiseen junttiautoon...yäks...
- PS
Itse historiasta en tiedä mitään, mutta laitetaampa tilastoa.
autokanta 31.12.1999
Beta
32
32
79
1
1
78
7
7
77
4
4
76
12
12
75
6
6
74
2
2
Dedra
466
466
94
4
4
93
43
43
92
140
140
91
128
128
90
151
151
Delta
109
109
91
1
1
90
25
25
89
82
82
88
1
1
Delta 4x4
62
62
91
1
1
90
5
5
89
19
19
88
35
35
87
1
1
86
1
1
Kappa
56
56
99
4
4
98
5
5
97
11
11
96
25
25
95
11
11
Prisma
540
540
91
4
4
90
59
59
89
245
245
88
190
190
87
42
42
Prisma 4x4
27
27
90
5
5
89
22
22
Thema
468
467
1
95
2
2
94
7
7
93
28
28
92
24
24
91
50
50
90
55
55
89
111
111
88
159
159
1
87
31
31
85
1
1
Y10
401
401
91
11
11
90
31
31
89
138
138
88
178
178
87
43
43
Määrittelemätön
32
31
1
93
1
1
90
3
3
89
3
3
1
88
4
4
87
4
4
85
1
1
84
1
1
83
2
2
82
1
1
81
2
2
78
1
1
76
1
1
75
1
1
73
1
1
69
1
1
68
1
1
64
1
1
63
1
1
60
1
1
51
1
1 - 188+214
Ois upeeta omistaa 27 fiattia. 7 lanciaa ja 9 alfaa ja dedra. 164. 2000 gtv. Montreal. Ja ukon tallissa olisu mm dedra. Thema ja croma. Ja croma ohc jossa olisi sähkövikoja
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1291528- 371431
- 681233
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541169- 691004
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi255981Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei198976- 74924
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää16840Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106828