Vanki saa rahaa, mutta vanhuspalvelutalon asukas ei yhtään

Anonyymi-ap

Vanhus palvelutalossa. Hänen tulonsa on viety. Hän ei saa yhtään rahaa.
Vanhus saa kaiken valmiiksi ruokaa, vaatteita, sänky, pesu, lääkkeet, holhous.
Vanhus itkee, että ei saa yhtään rahaa ja omatkin tavarat häipyvät yleiseen jonnekiin.
Vanhuksen puhelin on sammunut, koska palvelutalo ei maksanut laskua.
Vanhus ei voi soittaa läheisilleen.

Entä vanki? Vanki saa rahaa ja saa tehdä muutakin.

26

414

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Kyllä vanhus saa määrätyn määrän rahaa joka kuukausi, oliko se nyt jotain vähän alle 200€.
      Muistisairas ei edes ymmärrä rahan päälle mitään.

• Anonyymi00002

Tunnen tapauksen, jossa EI SAA YHTÄÄN, eikä tilanne parane.

Nyt puhelin on sammunut.

Valitus ei auta, ainakin samaan palvelutaloon.

• Anonyymi00003

Kyse on summasta jonka hoivakodissa asuva vanhus saa kuukausittain pitää OMASTA ELÄKKEESTÄÄN.
        Olen vaimoni kaverina palvelutalossa ja syyllinen kalliiseen asumiseemme.
        Kaksion vuokra 960€/kk ja hyvinvointialueen normalit palvelut hieman yli 1000€/kk.
        Vaimoni eläkkeet ovat yhteensä noin 1200€/kk.
        Alkuselvitysten yhteydessä meidän oli toimitettava viimeisen, edellisen vuoden verotodistukset. Vaimoni on halvaantunut enkä päässyt hänen verotodistukseensa joten oli tulostettava ko. ajan pankkitapahtumat joissa olivat verotapahtumat näkyvissä.
        Näkyi kaikki muukin.
        Meillä on aina kaikki ollut yhteistä.
        Hoitokustannusten kompensoinniksi hän saa jotain avustusta.

• Anonyymi00004

Vuosia sitten hoivakodissa ollut lankoni sai pitää eläkkeestään 178€/kk.

• Anonyymi00005
        Anonyymi00002 kirjoitti:

Tunnen tapauksen, jossa EI SAA YHTÄÄN, eikä tilanne parane.

Nyt puhelin on sammunut.

Valitus ei auta, ainakin samaan palvelutaloon.

Minä maksan äitini puhelinlaskun Doro puhelimesta , ja muistisairas äitini ei tarvii rahaa hoivakodissa yhtään mihinkään, ei hän lähde mihinkään enää bilettämään, ja kun hoivakodissa käy kampaaja niin minä maksan senkin, kulut minulle äidistä erittäin pienet.
        Hoivakodista hän saa kaiken normaaliin elämään ja hoivaan liittyvän, erityistapauksissa neuvotellaan henkilökunnan kanssa.

• Anonyymi00006
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Kyse on summasta jonka hoivakodissa asuva vanhus saa kuukausittain pitää OMASTA ELÄKKEESTÄÄN.
        Olen vaimoni kaverina palvelutalossa ja syyllinen kalliiseen asumiseemme.
        Kaksion vuokra 960€/kk ja hyvinvointialueen normalit palvelut hieman yli 1000€/kk.
        Vaimoni eläkkeet ovat yhteensä noin 1200€/kk.
        Alkuselvitysten yhteydessä meidän oli toimitettava viimeisen, edellisen vuoden verotodistukset. Vaimoni on halvaantunut enkä päässyt hänen verotodistukseensa joten oli tulostettava ko. ajan pankkitapahtumat joissa olivat verotapahtumat näkyvissä.
        Näkyi kaikki muukin.
        Meillä on aina kaikki ollut yhteistä.
        Hoitokustannusten kompensoinniksi hän saa jotain avustusta.

Eihän noin pienestä eläkkeestä mene veroa yhtään.

• Anonyymi00007
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Kyllä siitä vajaa 100€ menee veroa vuodessa , veroprosentti jotain 0,7%.

• Anonyymi00008
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Miten vero liittyy asiaan?
        Toistan! Vaimoni halvauksen vuoksi en päässyt hänen edellisen vuoden verotodistukseensa vaan ko. tiedot oli otettava ko. vuoden tilitapahtumista joissa tietenkin näkyivät kaikki tapahtumat. Myös minun.
        Jos minua ei olisi niin silloin vaimoni eläkkeestä hänen olisi saatava 178€ ( kuten lankoni ) ja osa kustannuksista jäisi yhteiskunnan kontolle.
        Vaimoni koko eläkekään ei riittäisi palvelutalon ja hyvinvoitialueen laskujen maksamiseen!
        Periaatteessa minä maksan suurimman osan kuluista.
        Mutta, kuten mainitsin, meillä on kaikki yhteistä. Ollut aina.

• Anonyymi00009
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Toistan! Vaimoni halvauksen vuoksi en päässyt hänen edellisen vuoden verotodistukseensa vaan ko. tiedot oli otettava ko. vuoden tilitapahtumista joissa tietenkin näkyivät kaikki tapahtumat. Myös minun.
        Jos minua ei olisi niin silloin vaimoni eläkkeestä hänen olisi saatava 178€ ( kuten lankoni ) ja osa kustannuksista jäisi yhteiskunnan kontolle.
        Vaimoni koko eläkekään ei riittäisi palvelutalon ja hyvinvoitialueen laskujen maksamiseen!

Sinä et joudu puolisosi vanhainkoti ja hoivamaksuja maksaan, omista varoistasi.
        Sinun kuuluu hakea puolisolle asumistukea ja hoitotukea ja niissä ei huomioida sinun säästöjä, omaisuuttasi ja tulojasi, vain vaimosi eläke.

• Anonyymi00010
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Hae eläkkeensaajan asumistukee ja hoivatukee, sinne palvelutaloon, ja vaimollesi kuuluu jäädä noin 195€ käyttörahaa , ei sinun niitä maksuja kuulu maksaa, olet jo aikoinasi maksanut yhteiskunnalle veroja ja sosiaalimaksuja niin, kun rouvasikin , nyt on aika saada jotain takas, näin toimii hyvinvointiyhteiskunta.
        Yhteiskunta maksaa, mutta niitä etuja pitää hakea.

• Anonyymi00011
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Omaa tyhmyyttä, turha kitistä, kun et hae sun vaimolle tukiaisia, jotka hänelle kuuluu, ja joita hän saisi, maksa sinä vaan ja valtio kiittää.

• Anonyymi00012
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Vuosia sitten hoivakodissa ollut lankoni sai pitää eläkkeestään 178€/kk.

Hoitopaikka jossa asuu mielenterveys ja ex alkoholisteja vuokra vie suurimman osan eläkkeistä. Ruoka tarpeet tuo kauppa hoitajan kirjoittaman kauppalapun mukaan. Toisilla jääkaappi tulee täyteen valmisruokia. Ne joilla on vielä pienempi eläke ruokatarvikkeita tulee vähemmän. Eräänkin kerran uusi hoitaja luetteli erään vanhuksen kauppalistan hieman suuremaksi. Siitä tuli kova polemiikki muiden hoitajien puolelta. Tälle vanhukselle kun jäi 10 euroa kk omiin tarpeisiin ostosten jälkeen. Ruokaostokset kun maksoivat vain 35 euron verran. Mietin surullisena että miten kovaa on köyhän vanhuksen elämä. Mitään et saa mitä haluaisit. Esim. paksumpia sukkahousuja talvikeleille eimollut vara hankkia. Hoitaja toksisi että sinulla ei ole varaa sukkahousuihin. Vanhus parsi rikkinäiset s.housunsa. En voinut ohittaa asiaa vaan ostin itse parit sukkahousut ja salaa vein nuo tälle rouvalle. Kukaan ei asiaa ihmetellyt . Olivat ilmeisesti tyytyväisiä että loppui pyyntö paksummista sukkahousuista.

• Anonyymi00013
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Hae eläkkeensaajan asumistukee ja hoivatukee, sinne palvelutaloon, ja vaimollesi kuuluu jäädä noin 195€ käyttörahaa , ei sinun niitä maksuja kuulu maksaa, olet jo aikoinasi maksanut yhteiskunnalle veroja ja sosiaalimaksuja niin, kun rouvasikin , nyt on aika saada jotain takas, näin toimii hyvinvointiyhteiskunta.
        Yhteiskunta maksaa, mutta niitä etuja pitää hakea.

Jotkut ei tiedä että voi hakea yllä olevia etuuksia. Vanhukset katsovat että itse on kaikki hoidettava/ maksettava. Kelakaan ei neuvo jos ei itse osaa kysyä ja hakea etuuksia. Itse olen toiminut monen vanhuksen neuvonantajana että mitä hakea mistäkin ja kerätty lippuja ja lappuja kasaan. Joskus ollut työläs projekti ja vanhus on kironnut koko järjestelmän mutta kyllä asiat ovat selvinneet ja etuudet tulleet henkilöille.

• Anonyymi00014
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Omaa tyhmyyttä, turha kitistä, kun et hae sun vaimolle tukiaisia, jotka hänelle kuuluu, ja joita hän saisi, maksa sinä vaan ja valtio kiittää.

Tässä takana voi olla mahdollinen tietämättömyys mitä hakea,mistä hakea ja miten hakea.

• Anonyymi00016
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Jukopliuta, että kuvittelette minun nielleen nuo kustannukset kakistelematta!
        Olen anonut useammastakin lähteestä muutamaan kertaan.
        Palvelutaloyhsitykseltä 960€/kk vuokran kohtuullistamista. Vaimon hyvinointialueen +1000€/kk hoitokustannuksille apua.
        Olen asioinut palvelutaloyhdistyksen kanssa kahdesti. KELAn kanssa sähköpostilla muutaman kerran ja kerran käynyt KELAn toimistossa. Hyvinvointialueen paikallisen ulokkeen ko. asioita käsittelevän henkilön luona dokumenttien kera kahdesti ja hänen kolleegansa luona kerran.
        KELAn ja hyvinvointialueen tarkastajat ovat käyneet erikseen perehtymässä olosuhteisiimme.
        Koko revohkan tuloksena KELAn ilmoitus vaimon saamasta ylimmästä(?) hoivatuesta 387,73€/kk.
        Paerisessa päätösilmoituksessa on luettelo hakemuksen, terveydentilaselvityksen ja hakemuksen 2:n liitteen saapumispäivistä.
        28.8. 2025 ja 2 x ( 29.8. 2025 ).
        Perustuu vammaislakiasetuksen 2, 9 10 ja 32 pykäliin.

• Anonyymi00017
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Palvelutaloyhsitykseltä 960€/kk vuokran kohtuullistamista. Vaimon hyvinointialueen 1000€/kk hoitokustannuksille apua.
        Olen asioinut palvelutaloyhdistyksen kanssa kahdesti. KELAn kanssa sähköpostilla muutaman kerran ja kerran käynyt KELAn toimistossa. Hyvinvointialueen paikallisen ulokkeen ko. asioita käsittelevän henkilön luona dokumenttien kera kahdesti ja hänen kolleegansa luona kerran.
        KELAn ja hyvinvointialueen tarkastajat ovat käyneet erikseen perehtymässä olosuhteisiimme.
        Koko revohkan tuloksena KELAn ilmoitus vaimon saamasta ylimmästä(?) hoivatuesta 387,73€/kk.
        Paerisessa päätösilmoituksessa on luettelo hakemuksen, terveydentilaselvityksen ja hakemuksen 2:n liitteen saapumispäivistä.

Olen tietysti tyhmä, kun en ole palkannut pätevää juristia oikaisemaan vaimoni kokeman, verisen vääryyden.

• Anonyymi00018
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Palvelutaloyhsitykseltä 960€/kk vuokran kohtuullistamista. Vaimon hyvinointialueen 1000€/kk hoitokustannuksille apua.

Pieni täydennys. Hoidan itse ruokahuoolon kokonaisuudessaan. Ostan kaiken. Osan valmistan itse ja osa muodostuu jääkaappiin ostamistani valmisruuista joista annostelen ja esikäsitten lautaselle valmiiksi. Esikäsittely = keittiösaksilla hienontaminen jälkiruokaluskalla kömpelön vasemman käden lusikoitavaan kuntoon. Jos jää pieniäkin paakkuja niin hoitsut tulkitsevat sen vatsan täyttymiseksi eivätkä ymmärrä sen johtuvan syömisen teksnisestä vaikeudesta. Vielä kerran!!! Yhtään ymmärrettävää sanaa ei tule suusta.
        Ostan ja maksan lääkkeet ja hoitotarvikkeet kuten kosteuspyyhkeet, kahden sortin vaipat yms.
        Toimitan pyykit pesulaan ja noudan ne sieltä. Tietenkin mksan, Hoitsujen vaatimusten mukaan olen käynyt kahdesti vaateostoksilla!? Sängyssä kaikki ajat paitsi 4 kertaa sängystä pyörätuoliin, pöydän ääreen syömään ja takaisin sänkyyn.
        Kahdesti viikossa suihkutuoliin ja pesulle.
        Hoitsut eivät ilmeisesti ole viitsineet vilkaista kaappien hyllyjä vaan tilanneet uutta. Minä en tiedä räteistä mitään.

• Anonyymi00019
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Nyt lohtua. Avasin juuri puolikuivan, +8 asteen viileän kuohuviinipullon. Mieliteon mukaan jatko viskillä tai brandyllä.

• Anonyymi00021
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Pieni täydennys. Hoidan itse ruokahuoolon kokonaisuudessaan. Ostan kaiken. Osan valmistan itse ja osa muodostuu jääkaappiin ostamistani valmisruuista joista annostelen ja esikäsitten lautaselle valmiiksi. Esikäsittely = keittiösaksilla hienontaminen jälkiruokaluskalla kömpelön vasemman käden lusikoitavaan kuntoon. Jos jää pieniäkin paakkuja niin hoitsut tulkitsevat sen vatsan täyttymiseksi eivätkä ymmärrä sen johtuvan syömisen teksnisestä vaikeudesta. Vielä kerran!!! Yhtään ymmärrettävää sanaa ei tule suusta.
        Ostan ja maksan lääkkeet ja hoitotarvikkeet kuten kosteuspyyhkeet, kahden sortin vaipat yms.
        Toimitan pyykit pesulaan ja noudan ne sieltä. Tietenkin mksan, Hoitsujen vaatimusten mukaan olen käynyt kahdesti vaateostoksilla!? Sängyssä kaikki ajat paitsi 4 kertaa sängystä pyörätuoliin, pöydän ääreen syömään ja takaisin sänkyyn.
        Kahdesti viikossa suihkutuoliin ja pesulle.
        Hoitsut eivät ilmeisesti ole viitsineet vilkaista kaappien hyllyjä vaan tilanneet uutta. Minä en tiedä räteistä mitään.

Voi, voi, teet hoitajien työt ja vielä maksat siitä ,🤣🤣🤣🤣

• Anonyymi00022
        Anonyymi00021 kirjoitti:

En kärsi katsoa monen hoitsun "huiskis, haiskis, roiskis, paiskis" meininkiä.
        Esimerkkinä vaikkapa vaimoni ruokailun reunaehdot. Hoitsujen jäljiltä syömättä jääneet sapuskat tulkitaan ruokahaluttomuudeksi vaikka todellinen syy on liian suurina paakkuina olevan sapuskan syöminen pienellä, vasurilla kehnosti käsiteltävällä lusikalla.
        Toinen löytyy makutottumuksien ja allergioiden puolelta.
        Ehkä on vaikeaa kuvitella millaista on vieraan ihmisen yritys tulkita täysin puhekyvyttömän örähtelyä.
        Taustaa. Olin kymmenet vuodet tehnyt viikonloppujen sapuskat joita lapsemme vieläkin muistelevat lämmöllä.
        Lastemme lähdettyä muutimme asumismuotoa ja minä hoidin ruokahuollon kokonaisuudessaan. Suunnittelu, tarvikeostokset, valmistus ja kattaminen.
        Anoppini ei antanut tulevalle vaimolleni edes mahdollisuutta oppia keittiöpuuhista MITÄÄN joka hämmästytti alkuun kaikessa. Jopa kahvikeittimen käyttäminen vaati totuttelun ja, ennen tiskikonetta oli käsitiskauksen tulos alkuun ajatuksia herättävä. Sanalliset ilmaisut lopetin lyhyeeseen koska tekijä itse havaitsi puutteet. Oppi kylläkin nopeasti.
        Koskien hoitsuja. Tekemistäni muutoksista johtuen olen saanut muutaman "vihanaisen" koska he kuvittelevat taloasukkien olevan jollakin tavalla pahasti latvavammaisia.
        Pari uskovaistakin on joukossa!
        Jotain myönteistäkin. Asunnon jätehuollon tekninen järjestely on älytön!
        Alkuviikkojen jälkeen järkeistin sen sekä kokoamisen ja asunnosta pois kuljettamisen, että lajittelun suhteen. Sen ovat havainneet edistykseksi.

• Anonyymi00023
        Anonyymi00022 kirjoitti:

En kärsi katsoa monen hoitsun "huiskis, haiskis, roiskis, paiskis" meininkiä.
        Esimerkkinä vaikkapa vaimoni ruokailun reunaehdot. Hoitsujen jäljiltä syömättä jääneet sapuskat tulkitaan ruokahaluttomuudeksi vaikka todellinen syy on liian suurina paakkuina olevan sapuskan syöminen pienellä, vasurilla kehnosti käsiteltävällä lusikalla.
        Toinen löytyy makutottumuksien ja allergioiden puolelta.
        Ehkä on vaikeaa kuvitella millaista on vieraan ihmisen yritys tulkita täysin puhekyvyttömän örähtelyä.
        Taustaa. Olin kymmenet vuodet tehnyt viikonloppujen sapuskat joita lapsemme vieläkin muistelevat lämmöllä.
        Lastemme lähdettyä muutimme asumismuotoa ja minä hoidin ruokahuollon kokonaisuudessaan. Suunnittelu, tarvikeostokset, valmistus ja kattaminen.
        Anoppini ei antanut tulevalle vaimolleni edes mahdollisuutta oppia keittiöpuuhista MITÄÄN joka hämmästytti alkuun kaikessa. Jopa kahvikeittimen käyttäminen vaati totuttelun ja, ennen tiskikonetta oli käsitiskauksen tulos alkuun ajatuksia herättävä. Sanalliset ilmaisut lopetin lyhyeeseen koska tekijä itse havaitsi puutteet. Oppi kylläkin nopeasti.
        Koskien hoitsuja. Tekemistäni muutoksista johtuen olen saanut muutaman "vihanaisen" koska he kuvittelevat taloasukkien olevan jollakin tavalla pahasti latvavammaisia.
        Pari uskovaistakin on joukossa!
        Jotain myönteistäkin. Asunnon jätehuollon tekninen järjestely on älytön!
        Alkuviikkojen jälkeen järkeistin sen sekä kokoamisen ja asunnosta pois kuljettamisen, että lajittelun suhteen. Sen ovat havainneet edistykseksi.

Mikset hoida eukkoasi kotonasi, maksat siitä, että se on palvelutalossa ja sinä teet silti kaikki työt , tuo on täyttä tyhmyyttä.

• Anonyymi00025
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Ei hoitajien työt vaan hoitajien töiTÄ.
        En puutu vaimoni siirtelyyn sängystä pyörätuoliin, pöydän ääreen ruokailemaan ja takaisin sänkyn.
        En myöskään henkilökohtaisen hygienian hoitamiseen kuten ulosteisten vaippojen vaihtoihin ja suojelutienoon puhdistamiseen jäykemmästä tavarasta.
        Hoitsut arvioivat vaatteiden vaihtotarpeen ja hoitavat vaihdot.
        Hoitsut hoitavat myös työlään kyöräämisen suihkuun kahdesti viikossa sekä hampaiden pesun.
        Vaimoni hyvinvointi on etusijalla käytettävissäni olevien mahdollisuuksien puitteissa.
        Ennen viimeistä vuotta oli hän huolehtinut minusta edelliset 56 vuotta.

Hoitsujen tyyppivalikoima on laaja. Tällä hetkellä mieleeni tulevat jonkin sortin ääripäinä keski-ikäinen, suomalainen miesinsinööri. Ainakin sellaiseksi hän esittäytyi.
        Hoitsujen mukana kulkee alan työhön perehtyviä opiskelijoita joiden joukossa on ollut mm. Intian Goasta lähtöisin oleva nuori nainen.

• Anonyymi00026
        Anonyymi00025 kirjoitti:

Ei hoitajien työt vaan hoitajien töiTÄ.
        En puutu vaimoni siirtelyyn sängystä pyörätuoliin, pöydän ääreen ruokailemaan ja takaisin sänkyn.
        En myöskään henkilökohtaisen hygienian hoitamiseen kuten ulosteisten vaippojen vaihtoihin ja suojelutienoon puhdistamiseen jäykemmästä tavarasta.
        Hoitsut arvioivat vaatteiden vaihtotarpeen ja hoitavat vaihdot.
        Hoitsut hoitavat myös työlään kyöräämisen suihkuun kahdesti viikossa sekä hampaiden pesun.
        Vaimoni hyvinvointi on etusijalla käytettävissäni olevien mahdollisuuksien puitteissa.
        Ennen viimeistä vuotta oli hän huolehtinut minusta edelliset 56 vuotta.

Hoitsujen tyyppivalikoima on laaja. Tällä hetkellä mieleeni tulevat jonkin sortin ääripäinä keski-ikäinen, suomalainen miesinsinööri. Ainakin sellaiseksi hän esittäytyi.
        Hoitsujen mukana kulkee alan työhön perehtyviä opiskelijoita joiden joukossa on ollut mm. Intian Goasta lähtöisin oleva nuori nainen.

Nämä opiskelijat ovat työssäoppimisjaksolla ammattikoulusta, tulevia lähihoitajia.

• Anonyymi00015

Ulosottoasioissa kaikki on irti asiayhteyksistään. Etenkin yhteydestä maan tapaan kuten tiedätte kaikki.

• Anonyymi00020

Äitini oli alzheimerin takia hoidtokodissa ja hän menehtyi 2020.
      Isäni ei joutunut kompensoimaan juurikaan äitini hoitopaikan maksuja.
      Isäni vietti myös 3v hoivakodeissa ja kuoli viime viikolla, hänenkin varat riittivät siellä elämiseen tosin hänen nimissään ollut asunto-osake söi yhtiövastikkeen muodossa rahaa sen verran että sitä oli irroitettava sijoituksista.
      Asumistukea hän ei saanut kun uuden systeemin mukaan omaisuudesta pääomitettiin laskennallinen tuotto jolloin isäni tulot meni rajan yli.

Hoidosta sen verran että kyseessä yksityinen hoivapaikka ja sai erittäin hyvää hoitoa.
      Viimeisinä hetkinä huoneessa päivysti jatkuvasti hoitaja ja meille ilmoitettiin lähtö oli lähelä, mutta emme kerenneet paikan päälle kun lähtö sitten lopulta tuli nopeasti 1:30 yöllä.

• Anonyymi00024

Vanki saa myös lisäansiota työtä tekemällä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      104
      2627
    2. Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin

Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww
      Maailman menoa
      102
      1705
    3. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      67
      1525
    4. EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!

Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje
      Maailman menoa
      14
      1236
    5. Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä

Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi
      Kuhmo
      22
      1038
    6. Miks me oikein

Rakastuttiin vaikka kaikki on mahdotonta?
      Ikävä
      81
      963
    7. Miehet trikoissaan

On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe
      Suomussalmi
      44
      921
    8. Ratikka Turkuun

Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta
      Turku
      119
      916
    9. Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana

Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta
      Kaste
      337
      832
    10. Kultasi eka kirjain? Kuka haluaa

A haluaa J
      Ikävä
      77
      830
    Aihe