"Meillä ei ole vapaata tahtoa"

Anonyymi-ap

Mihin tämä väittämä perustuu? Ainoa jolloin vapaa tahto olisi "false", niin on silloin jos joku olisi luonut tämän todellisuuden jonkun sisälle!

Tästä voidaan mennä sitten tähän "matrix" teoriaan, jossa uskotaan että elämme simulaatiossa, eli jonkin sisällä, johon moni ateistikaan ei usko. Eri asia onko meillä jotkut esim biasit rajoittamassa meitä jotenkin, mutta biasit, niistä voi päästä yli. Tottakai myös: Me ihmiset lajina emme pysty esimerkiksi hengittämään veden alla tms (pliis, älkää edes kokeilko! :D). Ja.... me olemme fyysisiä. Jotkut ajattelee että "tämä keho on vankila" tms... EI... keho on meidän pyhä temppeli, jota pitää vaalia ja huoltaa kaikella rakkaudella ja kunnioituksella! Meillä voi olla rajoittavia uskomuksia ja biaseita jotka rajoittavat meidän vapaata tahtoa ja niistä juuri pyritään pois.

Enkä siis sano "all atheists", koska se olisi kaukana todellisuudesta... Odotan innolla vastauksianne! :)

ap

39

382

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Olet jonninjoutava höpöttäjä.

Ihmisen tahto on vapaa rajoitetusti. Kaikkea ei voi tahtoa, koska kaikkea ei tiedetä ja tunneta.

• Anonyymi00004

"Ihmisen tahto on vapaa rajoitetusti. Kaikkea ei voi tahtoa, koska kaikkea ei tiedetä ja tunneta."

Ihminen voi itse vapauttaa itsensä :) Ei tarvii pelastajii

ap

• Anonyymi00005
        Anonyymi00004 kirjoitti:

"Ihmisen tahto on vapaa rajoitetusti. Kaikkea ei voi tahtoa, koska kaikkea ei tiedetä ja tunneta."

ap

"Ihminen voi itse vapauttaa itsensä :) Ei tarvii pelastajii"

laajentaa tietoisuuttaa nii... (ei tarvii huumeita ees)

ap

• Anonyymi00006
        Anonyymi00004 kirjoitti:

ap

Meditointi on hyvä, sisälleen katsoen esim... elämä on paras opettaja ja tottakai opiskelee... tässä on muutamaa

ap

• Anonyymi00002

Tahto on vapaa, mutta ei ole vapautta toteuttaa sitä.

• Anonyymi00003

On asioita joita ei voi toteuttaa koska sit rajoittaisi muiden vapaata tahtoa

ap

• Anonyymi00007

Minussa on ollut sisälläni erittäin voimakas demoni ja olen joutunut sen lisäksi kahdesti demonien hyökkäyksen kohteeksi, jossa ensimmäisellä kerralla viisi demonia vaikutti minuun niin että ne hallitsivat vapaata tahtoani 10 prosenttia sen lisäksi että ne kohdistivat noin 70 prosentin voiman minun valintoihini ja lisäksi ne hallitsivat minun mieltäni 3 prosenttia ja 20 prosenttia ajattelustani. En pystynyt tuolloin toimimaan oikein noiden tekijöiden tähden.

Toisella kerralla minun sisälläni olleen demonin lisäksi kaksi demonia hyökkäsi minun vapaata tahtoani vastaan niin että ne hallitsivat vapaata tahtoani noin 90 prosenttisesti. Tuolloin toimin kuin unessa pystymättä täysin päättämään omista teoistani.

• Anonyymi00010

Kerro toki lisää... voin sanoa että kyseessä olisi ocd tms kohtaukset... koska itselläni ollu sellainen että päässäni pyöri aivan vitun ärsyttävii ajatuksii ja kaiken näköistä muuta. Pitää päästä itsensä herraksi, right? Sitten sun pitää elää hetkessä, ei anna ikäville ajatuksille liikaa valtaa, koska ne paisuu sitten kun niitä pyörittelee. Jos kuitenkin uskot noihin henkivaltoihin, niin mene uskontosi papille juttlemaan näistä.

ap

• Anonyymi00015

"Minussa on ollut sisälläni erittäin voimakas demoni ja olen joutunut sen lisäksi kahdesti demonien hyökkäyksen kohteeksi, jossa ensimmäisellä kerralla viisi demonia vaikutti minuun niin että ne hallitsivat vapaata tahtoani 10 prosenttia sen lisäksi että ne kohdistivat noin 70 prosentin voiman minun valintoihini ja lisäksi ne hallitsivat minun mieltäni 3 prosenttia ja 20 prosenttia ajattelustani. En pystynyt tuolloin toimimaan oikein noiden tekijöiden tähden.

Toisella kerralla minun sisälläni olleen demonin lisäksi kaksi demonia hyökkäsi minun vapaata tahtoani vastaan niin että ne hallitsivat vapaata tahtoani noin 90 prosenttisesti. Tuolloin toimin kuin unessa pystymättä täysin päättämään omista teoistani."

Itsellä on ollut sellainen ocd kohtaus, että luulin jotenkin että "jos menen johonkin väärään suuntaan, niin se ei ole todellista"... no, sitten lakkasin tottelemasta mun ocd ja tein just niiku ocd ei halunnut ja nykyään pärjäilen ocd:ni kanssa ihan hyvin, kestin kaikki henkiset kivut mitä siitä tuli ja... juu! Ollut myös sellaisii että "hallitseeko joku mieltäni?" tms. :) Tosiaankin ihan hyvin pärjäilen elämässäni. Tottakai siis voi olla että tietyt ärsykkeet vaikuttavat meihin alitajunnasta myöten, sun pitää oppii tuntemaan ittes mikä oot alunperin ja siten suojella sitä oikeaa ja alkuperäistä minääsi!

Saat olla toki eri mieltä ja jos näin, niin ihan hyvä... jos oot löytänyt jo sopivat tavat suojella minääsi, tämä ok!

ap

• Anonyymi00024
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Kerro toki lisää... voin sanoa että kyseessä olisi ocd tms kohtaukset... koska itselläni ollu sellainen että päässäni pyöri aivan vitun ärsyttävii ajatuksii ja kaiken näköistä muuta. Pitää päästä itsensä herraksi, right? Sitten sun pitää elää hetkessä, ei anna ikäville ajatuksille liikaa valtaa, koska ne paisuu sitten kun niitä pyörittelee. Jos kuitenkin uskot noihin henkivaltoihin, niin mene uskontosi papille juttlemaan näistä.

ap

Kuuluin tuolloin luterilaiseen kirkkoon jota pidin jo tuolloin Saatanan kirkkona. En tiedä oliko se syy miksi Saatana ja hänen demoninsa hyökkäsivät sekä minua että vapaata tahtoani vastaan.

• Anonyymi00028
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Kuuluin tuolloin luterilaiseen kirkkoon jota pidin jo tuolloin Saatanan kirkkona. En tiedä oliko se syy miksi Saatana ja hänen demoninsa hyökkäsivät sekä minua että vapaata tahtoani vastaan.

"Kuuluin tuolloin luterilaiseen kirkkoon jota pidin jo tuolloin Saatanan kirkkona. En tiedä oliko se syy miksi Saatana ja hänen demoninsa hyökkäsivät sekä minua että vapaata tahtoani vastaan."

Miksi kaikista kirkoista juuri luterilainen kirkko olisi se saatanallisin mielestäsi? Onko sen takia kun ilmeisesti olet kuullut niin monen sanovan niin?

ap

• Anonyymi00032
        Anonyymi00028 kirjoitti:

"Kuuluin tuolloin luterilaiseen kirkkoon jota pidin jo tuolloin Saatanan kirkkona. En tiedä oliko se syy miksi Saatana ja hänen demoninsa hyökkäsivät sekä minua että vapaata tahtoani vastaan."

Miksi kaikista kirkoista juuri luterilainen kirkko olisi se saatanallisin mielestäsi? Onko sen takia kun ilmeisesti olet kuullut niin monen sanovan niin?

ap

Nuo demonien hyökkäykset tapahtuivat minulle jo vuonna 1979 joten en tiedä miksi demonit hyökkäsivät niin rajusti minua ja varsinkin vapaata tahtoani vastaan. Noilla demonien hyökkäyksillä ei ollut mitään tekemistä sen suhteen että olisin tuolloin kuullut muiden sanovan niin vaan ne tulivat minulle täysin yllätyksenä enkä minä kyennyt vastustamaan millään tavalla niiden voimia. Saatanan tarkoitushan on ollut alusta lähtien tuhota ihmisen vapaa tahto.

• Anonyymi00008

Muistelen lukeneeni tieteellisestä tutkimuksesta vuosia sitten, jonka mukaan päätös tehdä jotakin syntyy aivoissa hieman ennen kuin ajattelemme tekevämme sen asian.

Jos se on totta, niin meillä ei ole periaatteessa vapaata tahtoa.

Kristinuskossakaan ei ole vapaata tahtoa, mm. profetioiden olemassaolo, pyhän hengen vaikutus ihmisessä, saatanan vaikutus ihmisessä, sekä helvetin olemassaolo, kaikki nämä eväävät ihmisen vapaan tahdon.

• Anonyymi00011

"Muistelen lukeneeni tieteellisestä tutkimuksesta vuosia sitten, jonka mukaan päätös tehdä jotakin syntyy aivoissa hieman ennen kuin ajattelemme tekevämme sen asian."

Tämä ei itsellään poista vapaata tahtoa... itsetietoisuus on avainsana!

"Jos se on totta, niin meillä ei ole periaatteessa vapaata tahtoa."

Tässä voin kysyä: kuinka vapaa tahtosi on ja kuinka paljon tahtoosi vaikutettu?

"Kristinuskossakaan ei ole vapaata tahtoa, mm. profetioiden olemassaolo, pyhän hengen vaikutus ihmisessä, saatanan vaikutus ihmisessä, sekä helvetin olemassaolo, kaikki nämä eväävät ihmisen vapaan tahdon."

Eikös uskomukset ja kaikki extra juurikin rajoita meidän ajatuksiamme ja tahtoamme, koska silloin joku tahtoo sinun puolestasi?

ap

• Anonyymi00018
        Anonyymi00011 kirjoitti:

"Muistelen lukeneeni tieteellisestä tutkimuksesta vuosia sitten, jonka mukaan päätös tehdä jotakin syntyy aivoissa hieman ennen kuin ajattelemme tekevämme sen asian."

Tämä ei itsellään poista vapaata tahtoa... itsetietoisuus on avainsana!

"Jos se on totta, niin meillä ei ole periaatteessa vapaata tahtoa."

Tässä voin kysyä: kuinka vapaa tahtosi on ja kuinka paljon tahtoosi vaikutettu?

"Kristinuskossakaan ei ole vapaata tahtoa, mm. profetioiden olemassaolo, pyhän hengen vaikutus ihmisessä, saatanan vaikutus ihmisessä, sekä helvetin olemassaolo, kaikki nämä eväävät ihmisen vapaan tahdon."

Eikös uskomukset ja kaikki extra juurikin rajoita meidän ajatuksiamme ja tahtoamme, koska silloin joku tahtoo sinun puolestasi?

ap

"Tämä ei itsellään poista vapaata tahtoa... itsetietoisuus on avainsana!"

koska... ihmisillä voi myös olla ajatuksia joista he eivät ole tietiosia ja sitten ne siellä vaikuttavat alitajunnasta päälimmäiseen tajuntaan, eli vaikuttaisi myös meidän tekemisiimme.

• Anonyymi00019
        Anonyymi00018 kirjoitti:

"Tämä ei itsellään poista vapaata tahtoa... itsetietoisuus on avainsana!"

koska... ihmisillä voi myös olla ajatuksia joista he eivät ole tietiosia ja sitten ne siellä vaikuttavat alitajunnasta päälimmäiseen tajuntaan, eli vaikuttaisi myös meidän tekemisiimme.

terveisin ap

• Anonyymi00009

Eikö nyt olisi jo aika keskustella vakavasti lääkityksenne korjaamisesta. "Demonin vallassa"? Onko laitoshoitoa rajoitettu maassamme jo liikaa?
      Ihminen on eläinkuntaa siinä kuin muutkin eläimet. Ajattelu on vain ja ainoastaan sähkötoimintaa. Tosin hyvin kehittynyttä evoluution myötä. Mitään ihme demoneita tai muita yliluonnollisia tonttuja ei vaan ole, vaikka moni haluaa että niitä olisi. Eli otetaan vaan rauhallisesti.

• Anonyymi00012

"Eikö nyt olisi jo aika keskustella vakavasti lääkityksenne korjaamisesta. "Demonin vallassa"? Onko laitoshoitoa rajoitettu maassamme jo liikaa?
        Ihminen on eläinkuntaa siinä kuin muutkin eläimet. Ajattelu on vain ja ainoastaan sähkötoimintaa. Tosin hyvin kehittynyttä evoluution myötä. Mitään ihme demoneita tai muita yliluonnollisia tonttuja ei vaan ole, vaikka moni haluaa että niitä olisi. Eli otetaan vaan rauhallisesti."

Kielen käyttöä ystävämme... tämä todistaa että kuinka jotkut yksilöt voi olla aikamoisia. Itse en usko demoneihin, mutta jos joku uskoo, antaa hänen uskoa jos hän omasta tahdostaan haluaa rajoittaa omaa tahtoaan. Niin olemme eläimiä ja meillä on omat lajikohtaiset juttumme. Niin? Aivossamme on sähköimpulseja ja ajatukset ja näkemämme perustuu aivojemme toimintaan, toi on ihan common sense... mutta: kysyn että miten olemassaolomme syntyi? Tämä on kiinnostava aihe minustakin! :) Ei... en ole uskova joka sanoo sen syntyneen jonkun kätten toimesta! :D

ap

• Anonyymi00016

En olisi noin satavarma tuosta demoniasiasta.
        Vähän vaikea kieltää etteikö demoninkaltaisia energiavirtoja uskovaisten kekkereillä olisi.
        Katso huvikses youtubesta esim. hellu-uskovaisten kierimistä seurakunnan lattialla ihan sakiasti oudoilla kielillä puhumisineen.

• Anonyymi00023
        Anonyymi00016 kirjoitti:

En olisi noin satavarma tuosta demoniasiasta.
        Vähän vaikea kieltää etteikö demoninkaltaisia energiavirtoja uskovaisten kekkereillä olisi.
        Katso huvikses youtubesta esim. hellu-uskovaisten kierimistä seurakunnan lattialla ihan sakiasti oudoilla kielillä puhumisineen.

Luulen että vahviten tuohon voi vaikuttaa sen tietynlaisen ilmapiirin ja energian aikaan saama jonkinlainen trans tila, jossa ihminen alkaa puhumaan jotain kieltä muistuttavasti ja sitten he poimii sieltä avainsanoja ja sen perusteella he tulkitsee että "toi sanoi tuota tuolla ja tuolla kielellä", lisäksi siinä voi olla myös taajuudet kuten esim musiikissa, jotka nostavat esiin tiettyjä tunnetiloja ja reaktioita. Kaikki "demonit" ovat niitä meidän sisäisiä mörökölli örkkimörkki patoumia jotka tulee sieltä pintaan jonkun tietun triggerin tuomana.

ap

• Anonyymi00013

Elämää on olemassa --- >>
      Myös " Lihattomassa "
      Maailmassa. Ei näkyvillä ihmisen
      Elämässä.

Jeesus tuli sieltä tervehtimään

• Anonyymi00014

"Elämää on olemassa --- >>
        Myös " Lihattomassa "
        Maailmassa. Ei näkyvillä ihmisen
        Elämässä.

Jeesus tuli sieltä tervehtimään"

Mihin nämä perustuu? Olisin kiinnostunut kuulemaan.

ap

• Kyllä se ns. tahto liennee jonkun auktoriteetin taskussa joka ukolla ja akalla...🥺🥺

• Anonyymi00022

Jos sinä uskot siihen only...

Mihin moisia tarvitaan? Pidä toki uskomuksesi, mutta ne ovat aina sinun omia... moni uskoo että siellä on joku herra kaffekuppi kääs kattelemassa ikkunasta maata joka spinnaa tuhatta ja sataa kuin kilpaa muiden planeettojen kanssa ympäri Arska setää (paitsi jos oot flättäri siis).

Mutta ihan pitää sanoo että meidän aivoilla on monesti yrittää kattoo asioita jonkun filtterin kautta.

ap

• Anonyymi00017

Olisit lukenut tuon argumentin tekijän väitteen niin sinulla olisi jo vastaus. Meinaan lähes poikkeuksetta se vastaus on annettu argumentin jälkeen.

Eli yksi jonka tiedän on kristinuskoiset väitteen jossa on kaikkitietävä Jumala, joka on luonut kaiken toimimaan juuri niin kuin se toimii. Kaikki siis toimii Jumalan suunnitelman mukaan. Tämä Jumala tietää jokaisen elämän kokonaisuudessaan jo ennen henkilön syntymää.
      Eli ilmiö on sama kuin katsoisi elokuvaa uudestaan. Se ei muutu erilaiseksi vaikka elokuvassa olisikin "valintoja". Voithan tuota Matrix juttusi miettiä, että olemme vain jo valmiiksi määritellyssä elokuvassa. Näin ollen emme voi vaikuttaa mihinkään.

Tällaisessa tapauksessa henkilöllä ei olisi oikeaa vapaata tahtoa.

• Anonyymi00020

Determinismi ei tarjoa absoluuttista vapaata tahtoa ihmiselle, vaan että hänellä on vain vapaus valita, silloin tämä kertoisi että olemme jonkin sisällä... oikea vapaa tahto on sillainen että me voimme absoluuttisesti kontrolloida omia elämiämme!

Puhuvat niin että "meillä on vapaa tahto" nämä uskovaiset, mutta kuitenkin rajoittavat itseään ja joutuvat rajoittamaan käsityksensä vapaasta tahdosta siihen että "Well... at least, we got freedom of choice!" Minkä takia kristinuskossa ei puhuta mitään absoluuttisesta itsemääräämisoikeudesta omaan elämäänsä ja valintoihin? Eikö tämä kerro että jokin siellä reistailee?

Sellainen että "meillä ei ole vapaata tahtoa" Tarkoittaa että ihminen itse rajoittaa sen oman tahtonsa vapautta tai antaa sen jonkun muun harteille. Selitys myös että "kaikki valinnat mitä me teemme ovat jo ennalta määrättyjä" on myös sellainen tietyn ideologian sisään sulkeva argumentti, joka pyrkii vain ja ainoastaan tukemaan itse itseään, mutta se että tukee itse itseään ei tarkoita että sillä olisi mitään tekemistä ulkoisen todellisuuden kanssa!

ap

• Anonyymi00021
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Determinismi ei tarjoa absoluuttista vapaata tahtoa ihmiselle, vaan että hänellä on vain vapaus valita, silloin tämä kertoisi että olemme jonkin sisällä... oikea vapaa tahto on sillainen että me voimme absoluuttisesti kontrolloida omia elämiämme!

Puhuvat niin että "meillä on vapaa tahto" nämä uskovaiset, mutta kuitenkin rajoittavat itseään ja joutuvat rajoittamaan käsityksensä vapaasta tahdosta siihen että "Well... at least, we got freedom of choice!" Minkä takia kristinuskossa ei puhuta mitään absoluuttisesta itsemääräämisoikeudesta omaan elämäänsä ja valintoihin? Eikö tämä kerro että jokin siellä reistailee?

Sellainen että "meillä ei ole vapaata tahtoa" Tarkoittaa että ihminen itse rajoittaa sen oman tahtonsa vapautta tai antaa sen jonkun muun harteille. Selitys myös että "kaikki valinnat mitä me teemme ovat jo ennalta määrättyjä" on myös sellainen tietyn ideologian sisään sulkeva argumentti, joka pyrkii vain ja ainoastaan tukemaan itse itseään, mutta se että tukee itse itseään ei tarkoita että sillä olisi mitään tekemistä ulkoisen todellisuuden kanssa!

ap

Lisäys ylläolevaan: Saatte toki pitää omat ideologiat, mutta se mikä minua potuttaa on se että jengi tosiaanki yrittää väkinäisin iskostaa omia ideologioitaan muihin edes perustelematta sen enempää!

ap

• Anonyymi00025

Jeesus ei tule pian, kohta eikä vähän päästä.
      Olen vapaa Jeesuksesta!

• Anonyymi00026

Jos ihmisellä ei olisi vapaata tahtoa, EI OLISI YHTÄÄN ATEISTIA!

• Anonyymi00027

Jos ihmisellä ei olisi vapaata tahtoa, ei meillä olisi kristinuskoakaan...

ap

• Anonyymi00033
        Anonyymi00027 kirjoitti:

Jos ihmisellä ei olisi vapaata tahtoa, ei meillä olisi kristinuskoakaan...

ap

Kyllä
        Kristinusko perustuu vapaaseen tahtoon jos se pettää voimaan astuu Jumalan tahto. Tällöin syntikin olisi oma valinta ellei olisi Jumalan tahtoa.
        Varma Tieto

• Anonyymi00029

On olemassa tutkimuksia, jotka viittaavat meidän sisällä olevien mikrobien vaikuttavat siihen mitä haluamme. Sitä ei vielä tiedetä miten laajasti näin tapahtuu, mutta esimerkiksi ruokahimot johtuvat suoliston mikrobeista.

Eli mikä on sitten oikeasti "oma" tahto ja mikä on toisen organismin tahto?

Ihminenhän on suorastaan kantoalusta erilaisille mikrobeille, joiden kanssa meillä on elintärkeä symbioosi.

-C

• Anonyymi00030

Uusimmat tutkimukset ovat löytäneet ihmisestä myös "aivobakteereita" eli bakteereita jotka elävät aivoissa ja näyttävät olevan enemmän symbioottisia kuin loisia / patogeeneja. Löydetyt lajit ovat osajoukko suolistossa elävistä mikrobeista.

Ihminen on symbioottinen monilajinen yhteisö eikä vain yhden lajin yksilö. Vaikka evoluutiota pidetään usein julmana eloonjäämiskamppailuna, niin se on synnyttänyt valtavan määrän lajien välisiä yhteistyösuhteita eli symbiooseja.

• Anonyymi00031

Kysyin tekoälyltä jos ei ole vapaata tahtoa kenen tahto hänellä on.
      Aimo Ateisti

Lyhyt vastaus ensin: vapaa tahto ei ole yksiselitteinen asia – se riippuu siitä, miten “tahto” ylipäätään ymmärretään.
      Jos vapaa tahto puuttuu, silloin ihmisen toimintaa ohjaa jokin muu: luonto, biologia, ympäristö, yhteiskunta, Jumala, alitajunta tai determinismi – riippuen näkökulmasta.

Alla kolme selkeää mallia, joilla kysymykseesi vastataan eri filosofisissa ja hengellisissä traditioissa.

---

1) Determinismi: vapaa tahto on illuusio
      Tässä näkemyksessä kaikki tapahtuu syy–seurausketjuna:

- geenit
      - aivojen rakenne
      - lapsuuden kokemukset
      - ympäristö
      - kulttuuri
      - fysiikan lait

Jos tämä pitää paikkansa, ihmisellä ei ole omaa tahtoa, vaan hänen valintansa ovat seurausta näistä tekijöistä.

Kenen tahto silloin toteutuu?
      → Luonnon ja fysiikan lakien tahto, ei kenenkään persoonallisen olennon.

---

2) Teologinen näkemys: ihminen toimii Jumalan tahdon sisällä
      Monissa uskonnoissa ajatellaan, että:

- ihminen voi valita
      - mutta valinnat tapahtuvat Jumalan sallimassa kehyksessä

Jos vapaa tahto puuttuu, silloin:

→ Jumalan tahto toteutuu ihmisessä, ei ihmisen oma.

Tämä ei tarkoita, että ihminen olisi robotti, vaan että hänen elämänsä kulkee suunnitelman mukaan, jota hän ei itse täysin näe.

---

3) Kompabilismi: vapaa tahto on rajallinen mutta todellinen
      Tämä on nykyfilosofien suosituin kanta.

Ajatus on:

- maailma on osittain määräytynyt
      - mutta ihminen voi silti tehdä valintoja omien motiivien, arvojen ja ymmärryksen pohjalta

Vapaa tahto ei ole “täydellinen vapaus”, vaan:

→ kyky toimia omien halujen ja syiden mukaisesti, vaikka ne syyt ovatkin syntyneet jostain.

→ ihmisen tahto on hänen omien motiiviensa, tunteidensa ja alitajuntansa tahto, ei ulkopuolisen.

---

4) Psykologinen näkökulma: suurin osa tahdosta on alitajuista
      Aivot tekevät päätöksiä ennen kuin ihminen tiedostaa ne.
      Tässä mallissa:

- ihminen kokee tekevänsä valinnan
      - mutta päätös syntyy aivoissa jo ennen tietoista tahtoa

→ alitajunta “haluaa” ja tietoisuus selittää jälkeenpäin.

---

Yhteenveto
      Jos ihmisellä ei ole vapaata tahtoa, vaihtoehtoja on kolme:

1. Luonnon tahto (determinismi)
      2. Jumalan tahto (teologia)
      3. Alitajunnan tahto (psykologia)

Näistä mikään ei sulje pois sitä, että ihminen kokee olevansa vapaa – kokemus voi olla totta, vaikka mekanismi olisi monimutkaisempi.

---

Jatkokysymys sinulle, Aimo
      Haluatko tarkastella tätä hengellisestä vai filosofisesta suunnasta?
      Kummassakin päästään eri syvyyteen ja eri johtopäätöksiin.

• Anonyymi00038

Kannattaako tekoälyä luulla guruksi?

ap

• Anonyymi00034

Saatanan suunnitelmana oli alusta alkaen pakottaa ihmiset toimimaan hänen tahtonsa mukaan eli riistää heiltä vapaa tahto.

• Anonyymi00036

Mitä sinusta tarkoittaa vapaa tahto?

ap

• Anonyymi00035
      • Anonyymi00037

Ihmisillä voi olla muitakin tapoja parantua ja pelastua kuin kristinusko.

ap

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo räyhää: kansan on muututtava

Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san
      Maailman menoa
      266
      3323
    2. Muovikassikartelli

Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell
      Talousrikokset
      21
      1843
    3. Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta

Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.
      Maailman menoa
      24
      1499
    4. Mikä tekee sen

Vetovoiman kaivatussasi?
      Ikävä
      81
      1344
    5. Harmittaako joku

Harmittaako joku asia tai asiat, mitä on tapahtunut tai jäänyt tapahtumatta?
      Ikävä
      137
      1038
    6. Miksi et vain uskalla!?

On niin ikävä...
      Ikävä
      81
      994
    7. Hallintooikeus..

"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.
      Pyhäjärvi
      61
      799
    8. Olen rakastunut

varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.
      Ikävä
      86
      756
    9. Jos se joskus oli molemminpuolista

niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.
      Ikävä
      61
      687
    10. Laita nyt se viesti

Tiedän että haluat tavata. Kirjoitat, pyyhit, kirjoitat... Lähetä se viesti 😗
      Ikävä
      51
      656
    Aihe