Mantra hyvinvointiyhteiskunnasta saa jo voimaan pahoin. Ei tarvitse kuin lukea lehtiä ja ihmetellä suomalaista arkea, kun tulee vaikutelma, että maa on täynnä pelkkää pahoinvointia.
Elämisen hintataso etelässä on vain kolmannes Suomen hinnoista, ja siinä missä Suomessa on tietysti maantieteellisistä syistä maksettava omankin asunnon hoitokuluja noin 300-400 euroa, se on etelässä vain noin 40-50 euroa.
Toisaalta tässä etelänmaassa koko terveydenhuolto sairaaloineen ja lääkkeineen täysin ilmaista ja eläkkeet palkkatulosta 100 prosenttia. Mutta esimerkkimaassani ei jaetakaan rahaa yksityistettyyn terveydenhuoltoon, vaan järjestelmä perustuu kansan hyvinvointiin, eikä sijoittajien hyötyyn.
On myös ilmainen päivähoito. Löytyy niin asumistuki, työttömyystuki, toimeentulotuki ja kaikki mahdollinen mikä Suomestakin - jos niitä nyt sitten tarvitaan.
Jos tilastoissa näkyisi, että esimerkkietelämaassani saa kansalaiset vain murto-osan toimeentulotukea Suomeen verrattuna - se ei tarkoita sitä, ettei apua ole saatavissa, vaan yksinkertaisesti tarkoittaa sitä, ettei sitä edes tarvita.
Voisiko joku ihan oikeasti kartoittaa, että mitä tuo muka hyvinvointiyhteiskunta Suomessa tarkoittaa?
Olen väsynyt lukemaan Suomesta jatkuvaa, katteetonta mantraa suomalaisille, jolla perustellaan aina vain pahempaa suomalaisten kyykyttämistä. Näyttää kaukaa katsottuna siltä kuin suomalaiset haluttaisiin nitistää hengiltä ja koko Suomi tuhota.
Mitä ihmettä siellä Suomessa oikein tapahtuu?
Propagandaa Suomesta hyvinvointivaltiona, mutta kenelle
1
89
Vastaukset
- Anonyymi00001
Mulla on ollut tässä toimeentulotuki+asumistuki muutaman vuoden ajan koska tipuin pois työelämästä. Huhtikuusta alkaen perusosaani alennettiin 50 prosenttia ja Kela lupasi toistaiseksi jatkaa perusosan leikkaamista. Hain uutta toimeentulotukea ja täydentävää toimeentulotukea jota en ole koskaan onnistunut saamaan aiemmin. Jospa tällä kertaa tärppäisi. Diakoni avusta sain tukihenkilöideni avulla 50 euroa ruokarahaa. Aiemmin pärjäsin toimeentulotuella+asumistuella. Myös asumistukeani pienennettiin maaliskuusta alkaen ja samalla vuokra nousi. En ole vielä saanut päätöstä tälle kuulle toimeentulotuesta tai täydentävästä toimeentulotuesta koska tein hakemuksen niin myöhään mutta päätöksen pitäisi tulla piakkoin. Jos perusosan madallusta jatketaan ja täydentävä toimeentulotuki hylätään niin pitää alkaa suunnittelemaan tukihenkilöideni avustuksella aikaa lääkärikäynnille. Yksin en uskalla mennä koska pelkään pakkohoitopäätöstä. Minun huonolla tuurilla saan psykopaattilääkärin ajalleni joka telkeää minut poliisien avustuksella 3 kuukaudeksi pakkohoitoon. Tarvitsen todistajia todistamaan tällaisen väärinkäytöksen mahdollisuutta tai estämään sen. Olisin vähän uskaliaampi yksin menemään lääkärille jos Suomen lääkäreillä ei olisi oikeutta määrätä potilasta pakkohoitoon.
Ihan kohtuu hyvin pärjäsin vaikkakin taloudellisesti erittäin niukasti aiemmin mutta perusosan leikkaus on jo aiheuttanut laihtumista. Mulla jää nyt vuokranmaksun jälkeen kuukaudessa käteen alle 250 euroa. Tästä pitäisi rahoittaa ruoan lisäksi kaikki muutkin perusjutut. Aika tiukille menee mutta kaipa tämä käy laihdutuskuurista. Rasvavarastoja on jonkin verran onneksi etten ihan heti kuihdu tikku-ukoksi.
Ai niin sitten kirjoitin itselleni ylös kännykkään muistutukseksi että pitäisi valittaa Kelan perusosan leikkauksesta tämän viikon perjantaina. Pitää sitten varmaan tehdä samalla uusi toimeentulotukihakemus seuraavalle kuulle. Voisin yrittää skarpata ja tehdä senkin aiemmin eikä jättää viime tippaan kun käsittelyajat ovat 7 arkipäivää. Ei näitä hakemuksia kukaan minun puolestani tee. Olisi kiva jos saisin hakemusten tekoon apua mutta aika yksin tässä hankalassa tilanteessani olen. Minulla on onneksi muutama läheinen joilta saan jonkun verran henkistä tukea jotta selviän arjesta. Olisi paljon helpompaa jos olisin eläkkeellä. Olen minä joskus sairaspäivärahalla ja kuntoutustuellakin ollut mutta nyt viime vuosina ihan vaan toimeentulotuella+asumistuella. Nämä uusimmat hallituksen leikkaukset osuivat ikävästi juuri minuun koska minua kohdellaan työttömänä työnhakijana ja koska en ole edes ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi, rangaistaan minua toistaiseksi tästä laiminlyönnistä 50 prosentin perusosan leikkauksen verran. Tämä leikkaus on Kelan toimeentulotukipäätöksessä ilmoitettu kohtuulliseksi. Eli tällä määrällä kuulemma pärjään. Jos tämä pitää paikkansa niin minähän olen elänyt luksuselämää ennen tätä koska sain 100% perusosaa aiemmin. Eli miksi valitan? Suomihan on maailman onnellisin maa!
Ai niin ja miksi en ole ilmoittautnut työttömäksi työnhakijaksi? -Koska en suoriudu velvoitteistani! Minut on jo kertaalleen tiputettu pois TE-toimiston asiakkuudesta. Siksi en ole enää TE-toimiston asiakas. En ole itse irtisanoutunut. Minut poistettiin kirjoilta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.3093055Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka612353- 1242057
Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3492043Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1271733- 671399
Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121395- 661337
- 691270
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl781243