Osaisiko joku täällä vastata. Kun Paavali sanoo ensimmäisessä kirjeessä korinttolaisille että Jumala julistaa hulluutta tai että Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmisten viisaus. Miksi viisaat on saatettava häpeään?
Vastaukset 17
- Anonyymi00001
Kyse on apinoista, kädellisistä, jotka esittävät olevansa asiantuntijoita. Todellisuudessa tyhmiä apinoita, jotka rypevät arjalaisten identiteetillä ja historialla, juutalaisista siperialaisiin.
- Anonyymi00002
Paavali vertaa uutta liittoa vanhaa lakiliittoon, jossa usko oli sitä miten noudatit lakia tai vatvoit miten toiset noudattaa ja nyt uudessa liitossa usko perustui ristiinnaulittuun Kristukseen, mikä vaikuttaa hullutukselta, mutta on ihmiselle oikeasti parempi asia Pyhn Hengen kautta kuin mitkään maaiilman viisaudet ja höpötykset.
- Anonyymi00007
Paavali kuvaa värikkäästi sitä, miten kreikkalaiset mielsivät Paavalin opetuksen Kristuksesta hulluudeksi. Kyse oli siis siitä, miten kreikkalaiset ajattelivat asiaa.
Juutalaiset sitä vastoin pitivät Paavalin opetusta pahennuksena.
Todellisuudessa Paavalin opetus kristinuskosta oli todellista viisautta - Jlan viisautta.
- Anonyymi00003
Se Jeesukseksi mainittuhan lupasi ratkaista asian hyvinkin pian, palaamalla takaisin Maan päälle jopa osan kuulijoistaan vielä henkeä huokuessa, vaan onko miestä sen koomin näkynyt?
Matteus 16:27-28
"27 Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa jokaiselle tämän tekojen mukaan. 28 Totisesti: tässä joukossa on muutamia, jotka eivät kohtaa kuolemaa ennen kuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan valtakuntansa" kuninkaana.»- Anonyymi00005
Ainahan voit vilkaista Amplified versiota..
https://biblehub.com/amp/matthew/16.htm
"[k] 28 Epäilemättä viittaus Pietariin, Johannekseen ja Jaakobiin, jotka näkivät kirkastumisen muutamaa päivää myöhemmin." - Anonyymi00013
Se Jeesukseksi mainittuhan lupasi ratkaista asian hyvinkin pian, palaamalla takaisin Maan päälle jopa osan kuulijoistaan vielä henkeä huokuessa, vaan onko miestä sen koomin näkynyt?
Tästä kommentista minulle tuli mieleen se, mitä itse olen lukenut Raamatusta. Lopunaikoin tulee ihmisiä jotka väittelevät juuri tästä asiasta, kun eivät ymmärrä, että Jumala ei viivyttele. Hänellä on viisaat perustelut, miksi mikäkin asia tapahtuu minäkin aikana.
- Anonyymi00004
Siksi ettei ne omilla teoilla yrittäisi päästä Jumalan valtakuntaan.
- Anonyymi00006
Viisaat ihmiset eivät anna kunniaa Jumalalle kaiken Luojana, vaan pitävät itseään omin voimin viisaana ja viisauden lähteenä. He eivät tunnusta saaneensa kaiken viisautensa ja pyhän henkensä Jumalalta. Lisäksi he ryönäävään toinen toiseltaan oppeihinsa avuja ja kieltävät sitten kylmäverisesti, etteivät mitään apua saaneetkaan.
Esim. Einstein sai melko paljon muilta apuja ja sellainenkin kuin Sibelius sai sinfonioihinsa Tscaikovskilta jonkin verran pontta. Molemmat kuitenkin kielsivät olleensa copycateja.
Paavali sanoi, että Antiikin filosofia oli Jumalan omaa viisautta, mutta kun filosofit alkoivat pitämään sitä omana viisautenaan Jumala hylkäsi filosofian tapana oppia tuntemaan hänet. Ja hän valitsi RISTIN TIEN. Kärsimys on suurempaa kuin mikään viisaus tms.- Anonyymi00014
Jossain syvällä tajuamme, että syntinen ihminen ei voi lähestyä pyhää Jumalaa ilman jotain välittäjää. Sanoma Jeesuksen uhrista kolahtaa afrikkalaisessa ja monissa aasialaisissa kulttuureissa juuri siihen mihin pitääkin. Jumala on hoitanut tämän uhriasian lopullisesti kuntoon lähettämällä Jeesuksen. Siksi muita uhreja ei enää tarvita. Tämä on ollut valtava löytö lukemattomille ihmisille.
Meille sanoma on se, että vaikka emme eläkään Jumalan oppien mukaan, saamme Jeesuksen sovitustyön tähden uskoa syntimme anteeksi. Hän täytti kaiken, mitä me ikinä tarvitsemme pelastuaksemme antaessaan henkensä puolestamme. Uskomalla tämän olemme pelastetut. (rll.fi)
- Anonyymi00008
Ihminen etsii omaa kunniaansa. "Miten minä saisin loistaa". Se että ei löydä itsestään mitään millä pelastaa itsensä, on ihmisille häpeällistä ja hulluutta:
Roomalaiskirje 1:16-17
' Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle. Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta". '
1. Korinttilaiskirje 1:23-24
'me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus, mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus. '
Roomalaiskirje 7:18
'Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei; '
Ihmisten keksimät sankaritkin aina itse pelastavat itsensä tai muut. Elokuvaa jossa Jumala pelastaa, pidetään usein jopa tylsänä. Heikkoja halveksitaan. Mutta Jumala korottaa Kristuksen kautta meidät, jotka emme ihmisten silmissä mitään ole:
1. Korinttilaiskirje 1:26-29
' Sillä katsokaa, veljet, omaa kutsumistanne: ei ole monta inhimillisesti viisasta, ei monta mahtavaa, ei monta jalosukuista, vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään, ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on, ettei mikään liha voisi kerskata Jumalan edessä. '
Jumala on antanut ylpeät ja omavoimaiset oman ylpeytensä vietäväksi. Näin hän osoittaa kaikille lopulta, ettei ihmisestä itsestään, ilman Jumalaa, ole mihinkään.
Tituskirje 3:3-7
' Olimmehan mekin ennen ymmärtämättömiä, tottelemattomia, eksyksissä, moninaisten himojen ja hekumain orjia, elimme pahuudessa ja kateudessa, olimme inhottavia ja vihasimme toisiamme. Mutta kun Jumalan, meidän vapahtajamme, hyvyys ja ihmisrakkaus ilmestyi, pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta, jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta, että me vanhurskautettuina hänen armonsa kautta tulisimme iankaikkisen elämän perillisiksi toivon mukaan. '- Anonyymi00010
...
Ihmisille on myös hullutus se, että Jumalalta pitää saada voima ja viisaus toimia, että voi oikeasti tehdä mitään merkittävää maailmassa. Merkittävällä en tarkoita sitä että tulee miljonääriksi tai että saa ihmisiltä kunniaa, vaan sitä, mikä on Jumalan silmissä hyvää ja merkityksellistä. Kaikki ihmisten omat teot yhteenkin koottuna, ovat turhuutta. Ne eivät pelasta yhtään sielua joutumasta kadotukseen. - Anonyymi00015
yntiinlankeemuksen seurauksena ihmisen elämään tulivat monenlaiset vaivat, kivut, sairaudet, ahdistukset ja kuolema. Naisen elämässä näihin vaivoihin ymmärtääkseni kuuluvat paitsi synnytystuskat myös esimerkiksi kuukautiskivut yms.
Syntiinlankeemuksen jälkeen Jumala sanoi naiselle: ”Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat ja kivulla sinä olet synnyttävä lapsesi. Kuitenkin tunnet halua mieheesi ja hän pitää sinua vallassaan.” (1. Moos. 3:16.) On tärkeä nähdä, että juuri edellisessä lauseessa Jumala oli luvannut, että kerran tulee naisen siemenenä syntyvä pelastaja, joka murskaa Saatanan vallan. Synnytyskivut liittyvät siis pelastukseen: pelastajan syntymiseen. Syntiin lankeaminen oli tapahtunut naisen kautta ja Jumala lupaa, että myös pelastaja, käärmeen pään polkija, syntyy naisen kautta. Lapsen syntymä oli pelastuksen ehto. Synnytyskivut edeltävät lapsen syntymää.
Naiselle Jumala sanoi myös, että hän tuntee halua mieheensä ja tämä pitää naista vallassaan. Tämä ei ole käsky, miten miehen tulee toimia, vaan ilmoitus, mihin ihmisen syntisyys johtaa. Näemme selvästi historiasta ja myös nykypäivästä, että juuri tällaiseksi naisen asema on muodostunut monissa kulttuureissa. Evankeliumi muutti miehen ja naisen suhteen lähemmäksi alkuperäistä tilaa (Ef. 5:25, 28–29, 33).
(rll.fi) - Anonyymi00016
Anonyymi00015 kirjoitti:
yntiinlankeemuksen seurauksena ihmisen elämään tulivat monenlaiset vaivat, kivut, sairaudet, ahdistukset ja kuolema. Naisen elämässä näihin vaivoihin ymmärtääkseni kuuluvat paitsi synnytystuskat myös esimerkiksi kuukautiskivut yms.
Syntiinlankeemuksen jälkeen Jumala sanoi naiselle: ”Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat ja kivulla sinä olet synnyttävä lapsesi. Kuitenkin tunnet halua mieheesi ja hän pitää sinua vallassaan.” (1. Moos. 3:16.) On tärkeä nähdä, että juuri edellisessä lauseessa Jumala oli luvannut, että kerran tulee naisen siemenenä syntyvä pelastaja, joka murskaa Saatanan vallan. Synnytyskivut liittyvät siis pelastukseen: pelastajan syntymiseen. Syntiin lankeaminen oli tapahtunut naisen kautta ja Jumala lupaa, että myös pelastaja, käärmeen pään polkija, syntyy naisen kautta. Lapsen syntymä oli pelastuksen ehto. Synnytyskivut edeltävät lapsen syntymää.
Naiselle Jumala sanoi myös, että hän tuntee halua mieheensä ja tämä pitää naista vallassaan. Tämä ei ole käsky, miten miehen tulee toimia, vaan ilmoitus, mihin ihmisen syntisyys johtaa. Näemme selvästi historiasta ja myös nykypäivästä, että juuri tällaiseksi naisen asema on muodostunut monissa kulttuureissa. Evankeliumi muutti miehen ja naisen suhteen lähemmäksi alkuperäistä tilaa (Ef. 5:25, 28–29, 33).
(rll.fi)Parannus tarkoittaa sitä, että ihminen ei enää tahdo tehdä syntiä. Se ei tarkoita välttämättä sitä, että ihminen pääsisi tietystä synnistä lopullisesti eroon. Paatuminen puolestaan tarkoittaa sitä, että ihminen ei tahdo enää katua syntiään tai syntejään ja lopettaa taistelun niitä vastaan. Parannuksen ja paatumuksen ero on siis lopulta siinä, onko ihminen armahdettu syntinen vai katumaton syntinen.
(rll.fi)
- Anonyymi00009
Ei meidän tarvitse olla viisaita eikä hulluja, tai jotakin. Tämä kyseinen kohta tarkoittaa, että enemmistön kanssa ei tarvitse olla samaa mieltä. Enemmistö on yleensä konservatiivista ja voinut menttää myötätuntonsa lakiensa alla ja niiden vuoksi.
- Anonyymi00017
Ei siis ole olemassa mitään syntiä, mitä katuva syntinen ei Kristuksen tähden saisi anteeksi.
Vaara on kuitenkin siinä, että jos annamme jonkun synnin hallita elämäämme ja elämme siinä tietoisesti, emme jonkun ajan päästä enää osaa pyytää siitä anteeksiantoa ja tulla Kristuksen luokse.
Tätä on paatumus ja sen takia, jotkut synnit voivat olla kuolemaksi. Yleensä juuri tätä paatunutta asennetta tarkoitetaan ilmauksella ”synnissä eläminen”.
(rll.fi)
- Anonyymi00011
Hieno kysymys. Varmasti siinä tarkoitetaan sitä, että Jumalan viisaus on ihmiselle ihmisviisauden kautta lähes mahdatonta ymmärtää. Usein tämä tulee esille siitä, että Jumalaan herkästi sovitellaa hyvin inhimillisiä piirteitä, kuten vihastumista, kostonhalua, välitöntä rankaisuntarvetta tms. Ihmisethän usein itse toimivat noin ja sitä he pahimmoillaan heti odottavat Jumalaltaankin. Se on vähän kuin kultaisen vasikan palvomista. Tehdään Jumalasta sellainen kuin itse halutaan.
Kun taas Jumala ei tuhonnut edes langenneita enkeleitäänkään heti, vaan antoi niiden jatkaa elämäänsä ja pahoja töitään, vaikka toki ilmoitti suoraan, mitä siitä lopulta seuraa. Ne häviävät ja joutuvat sitä ennen Jujmalalta kadotetuiksi. Ei niidenkään olotila ole mitenkää hyvä siis. Samoin ihmisellä. Hän kärsii kyllä kaikkein eniten itse omasta pahuudestaan.
Siksi Jumala itse tuli pojassaan sovittamaan ihmisten synnit kärsivänä Jumala Poikana. Sitähän ihmisviisaudella ajateltuna voisi pitää hulluutena. Kuinka Kaikkivaltias voi noin toimia. "En minä ainakaan toimisi, jos olisin Kaikkivaltias." Ihmiselle tuo voi olla hulluutta, mutta Pelastetulle ja Jumalalle täydellistä voimaa pahuuden ja kuoleman yli ja niiden täydellistä tappiota.
Kaikkea hyvää! - Anonyymi00012
>>>>>>Miksi viisaat on saatettava häpeään?<<<
-------------
Kodka se on Jumalan Sana ja Jumalan teko.
Kukaan ei oman viisautensa avulla voi tulla Jumalaa tuntemaan eikä päästä Hänen yhteyteensä.
Ihmksen luota ei ole mitäön tietä Jumala yhteyteen.
Jumala itse ilmoitti tien Hänen yhteyteensä. Uskomalla evankeliumi kääntyen pois synti elämstä ihmisellä on oääsy Jumala yhteyteen.
”Tuomas sanoi hänelle: "Herra, me emme tiedä, mihin sinä menet; kuinka sitten tietäisimme tien?" Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.”
Johannes 14:5-6 FB38
Jumalan armon alle ei pääse ihmis viisaudella vaan uskomalla evankeliumi.
”Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta, jonka kautta myös olemme uskossa saaneet pääsyn tähän armoon, jossa me nyt olemme, ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo.”
Roomalaiskirje 5:1-2 FB38
”Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima. Onhan kirjoitettu: "Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi". Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi? Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa,
niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat, koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta,
me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus, mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus.”
1. Korinttilaiskirje 1:18-24 FB38
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 851335
Henkilöauto ajoi puuhun Suomussalmella
Henkilöauto ajoi puuhun Suomussalmen torin laitamilla. Poliisi epäilee tutkivansa tapausta. Silminnäkijä351061Kattoikkuna puuttui - vai puuttuiko sittenkään?
Tönölään ei saatu mökkejä, kun kattoikkunasta oli pula. Näyttää konkurssihakemus tulleen kuitenkin 31.8., joten kattoikk19865Petteri A-studiossa: "Ihmiset ovat alkaneet saada töitä" ..mitä vitt..
Missä todellisuudessa toi Orpo oikein elää, Suomen työttömyys 2000-luvun ja EU/OECD-maiden korkein tuplat niiden keskita154695Kajaanissa on kadoksissa 27vuotias nainen.
Poliisin tiedoteessa on ,että 1.9.2026 katosi kajaanissa 27vuotias nainen. Kuva löytyy ja tiedot pituudesta ,iästä yms.13680- 46659
Kuka oli kuskina
Volvo suistunut päin koivua torin laidalla? Oliko vauhtia liikaa vai sairaskohtaus vai humala?13637Nythän todellisuus on kuitenkin se
että miehen täytyy tehdä miehen työ. Olla mies. Naisen täytyy tehdä naisen työ. Olla nainen. Voimme puhua pehmeitä ja185631- 33550
Mies sun käytös satutti...
Mahdatko sitä ymmärtää...😔 Olisipa kaikki mennyt hyvin. Vaikea tästä on enää mitään ihanaa rakentaa.39538