Kokemuksia uusintajuurihoidosta?

Anonyymi-ap

Haluaisin kuulla kokemuksia uusintajuurihoidosta kun minulle ilmeisesti pitäisi juurihoidettuhammas juurihoitaa uudelleen. En nyt tiedä ihan mitä odottaa kun lääköri puhuu koko ajan että hammas saatetaan joutua poistamaan ja että uusintahoito olisi vaikea ja kivulias? Eihän juurihoidon viimeisillä käynneillä edes tarvittu puudutusta niin mikä tekee uusintahoidosta kivuliaan? Ja ihmettelen kun seuraavan käynnin suunnitelmassa lukee uusintajuurihoito/poisto että mitähän sielä nyt aiotaan tehdä… hammasta en anna poistaa.

4

331

Vastaukset 4

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Valmistuin hammaslääkäriksi 6v sitten ja tänä aikana itse olen tehnyt n. 5 uusintajuurihoitoa, joista ainakin 2 hammasta on jo poistettu. Uusintajuurihoito riippuu todella paljon tilanteesta ja lyhyesti sanottuna, jos 1. juurihoito on selkeästi huonosti tehty, voi uusintajuurihoito parantaa hampaan. Jos 1. juurihoito on laadukas, uusintajuurihoidolla saadaan harvoin tehtyä mitään paremmin eli tällöin uusintajuurihoito menee täysin hukkaan.

Uusintajuurihoito ei ole kivuliasta. Hampaassa ei ole enää hermoja. Uusintajuurihoito on vaikeaa. Siinä on normaalin juurihoidon haasteet sekä lisäksi aiemmin syvälle hampaan sisälle sementoidun materiaalin poistaminen, mikä pitää saada tehtyä. Tämä monesti vaatii erillisen käynnin eli hoitokäyntejä tulee helposti 3-4. Tämä on myös kallista hoitoa ja mahdollisiin (kiinteä tai irto) tekohammashoitoihin verrattuna hintaeroa ei monesti merkittävästi muodostu. Tämän vuoksi monesti päädytäänkin hampaan poistoon ja huomattavasti varmemmin onnistuviin ratkaisuihin hampaan korvaamiseksi.

Omaan suuhuni olisi vaikea kuvitella, että valitsisin uusintajuurihoitoa. Kuitenkin olen täysin varma siitä, että jos suussani olisi juurihoidettu hammas, joka on tulehtunut, se aivan varmasti otettaisiin pois.

• Anonyymi00002

Hyvällä onnella juurihoito antaa hampaalle lisäaikaa vuosia. Uusintajuurihoito on hampaan saattohoitoa. Kannattaa mieluummin poistaa hammas ja hoitaa puutos implantilla.

• Anonyymi00003

Ei niitä juurihoidettuja lisähoideta vaan poistetaan! Ne ovat muovisia "proppuja" jotka aikoanaan hajoavat vaikka se kruunu päälle valmistetu.

• Anonyymi00004

Eiköhän se aiempi juurihoidon "proppu" joka muovia poisteta kokonaan hampaistosta, koska kyseessä oleva systeemi ei kestä kuin joitain vuosia ja lopulta rikkoutuu joka tapauksessa!

Mistäkö tiedä, niin se johtuu siitä että nyt juurikin on meneillään osaproteesin tekovaihe ja kyseessä metallirunkoinen malli joka kiinnittyy vahvoihin jäljellä oleviin hampaisiin.

RG Kuvista selvisi että aikoinaan juurihoidettu hammas oli kiinnitysalueella ei kuitenkaan varsinainen kiinnityskohta joten se päätettiin kuitenkin poistaa samalla , koska se tulee olemaan muutan vuoden päästä poistettava jolloin osaproteesia ei siitä syystä tarvitse muokata uudelleen jatkossa!

Itse päätät, mutta suosittelen poistoa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Muuttaisitko kaivattusi luokse

heti asumaan? 🛒
      Ikävä
      100
      832
    2. Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL

Martina on kasvattanut fiksun tyttären.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      362
      831
    3. Mitä odotat kohtaamiselta?

Niin, otsikossa kysymys.
      Ikävä
      76
      630
    4. Olet kuin minä

Jännä huomata tämä kerta toisensa jälkeen eikö ❤️
      Ikävä
      50
      615
    5. Samassa kylässä asuu yks mies...

Jota en voi sietää... yök!
      Ikävä
      65
      605
    6. Mä olen tosi

Ylpeä sinusta 🫂 Ajatuksissani pyydän sulle paljon suojelusta ja varjelusta. Sinua rakastettaan ja susta välitetään. Mui
      Ikävä
      38
      599
    7. Sanotaan se sitten tässä

Rakastan sua mies varmaan.
      Ikävä
      30
      566
    8. En minä tule koskaan ottamaan sinuun yhteyttä

Että siinä ole vaan rauhassa ilman minua koko loppuelämäsi ajan.
      Ikävä
      25
      540
    9. Orpo pelästyi, kun asiat tulivat ilmi ? Hallitus ei enää tuekaan Garden hanketta

Pääministerinä Orpo on vastuussa hallituksensa päätöksenteosta. Hallitus päätti avokätisestä tuesta hankkeelle, joka ei
      Kansallinen Kokoomus
      123
      539
    10. Omituiset kuntayhtymän vieraat festareilla

Mitähän Pekka Iivari teki kuntayhtymän vieraana festareilla? Harvemmin tällaiset tilaisuudet ovat ns. avec- tyyppisiä ei
      Kemijärvi
      48
      537
    Aihe