Haluaisin kuulla kokemuksia uusintajuurihoidosta kun minulle ilmeisesti pitäisi juurihoidettuhammas juurihoitaa uudelleen. En nyt tiedä ihan mitä odottaa kun lääköri puhuu koko ajan että hammas saatetaan joutua poistamaan ja että uusintahoito olisi vaikea ja kivulias? Eihän juurihoidon viimeisillä käynneillä edes tarvittu puudutusta niin mikä tekee uusintahoidosta kivuliaan? Ja ihmettelen kun seuraavan käynnin suunnitelmassa lukee uusintajuurihoito/poisto että mitähän sielä nyt aiotaan tehdä… hammasta en anna poistaa.
Kokemuksia uusintajuurihoidosta?
4
141
Vastaukset
- Anonyymi00001
Valmistuin hammaslääkäriksi 6v sitten ja tänä aikana itse olen tehnyt n. 5 uusintajuurihoitoa, joista ainakin 2 hammasta on jo poistettu. Uusintajuurihoito riippuu todella paljon tilanteesta ja lyhyesti sanottuna, jos 1. juurihoito on selkeästi huonosti tehty, voi uusintajuurihoito parantaa hampaan. Jos 1. juurihoito on laadukas, uusintajuurihoidolla saadaan harvoin tehtyä mitään paremmin eli tällöin uusintajuurihoito menee täysin hukkaan.
Uusintajuurihoito ei ole kivuliasta. Hampaassa ei ole enää hermoja. Uusintajuurihoito on vaikeaa. Siinä on normaalin juurihoidon haasteet sekä lisäksi aiemmin syvälle hampaan sisälle sementoidun materiaalin poistaminen, mikä pitää saada tehtyä. Tämä monesti vaatii erillisen käynnin eli hoitokäyntejä tulee helposti 3-4. Tämä on myös kallista hoitoa ja mahdollisiin (kiinteä tai irto) tekohammashoitoihin verrattuna hintaeroa ei monesti merkittävästi muodostu. Tämän vuoksi monesti päädytäänkin hampaan poistoon ja huomattavasti varmemmin onnistuviin ratkaisuihin hampaan korvaamiseksi.
Omaan suuhuni olisi vaikea kuvitella, että valitsisin uusintajuurihoitoa. Kuitenkin olen täysin varma siitä, että jos suussani olisi juurihoidettu hammas, joka on tulehtunut, se aivan varmasti otettaisiin pois. - Anonyymi00002
Hyvällä onnella juurihoito antaa hampaalle lisäaikaa vuosia. Uusintajuurihoito on hampaan saattohoitoa. Kannattaa mieluummin poistaa hammas ja hoitaa puutos implantilla.
- Anonyymi00003
Ei niitä juurihoidettuja lisähoideta vaan poistetaan! Ne ovat muovisia "proppuja" jotka aikoanaan hajoavat vaikka se kruunu päälle valmistetu.
- Anonyymi00004UUSI
Eiköhän se aiempi juurihoidon "proppu" joka muovia poisteta kokonaan hampaistosta, koska kyseessä oleva systeemi ei kestä kuin joitain vuosia ja lopulta rikkoutuu joka tapauksessa!
Mistäkö tiedä, niin se johtuu siitä että nyt juurikin on meneillään osaproteesin tekovaihe ja kyseessä metallirunkoinen malli joka kiinnittyy vahvoihin jäljellä oleviin hampaisiin.
RG Kuvista selvisi että aikoinaan juurihoidettu hammas oli kiinnitysalueella ei kuitenkaan varsinainen kiinnityskohta joten se päätettiin kuitenkin poistaa samalla , koska se tulee olemaan muutan vuoden päästä poistettava jolloin osaproteesia ei siitä syystä tarvitse muokata uudelleen jatkossa!
Itse päätät, mutta suosittelen poistoa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen
"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-83393434Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita
Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko2192959Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi
Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy612460Drone-epäily Uudellamaalla
Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html1781532Loppuiko MTV3 näkymästä? Vinkki, miten näet mm. Salatut elämät jatkossa
MTV:n maksuttomien tv-kanavien (MTV3, MTV Sub, MTV Ava) näkyvyys Elisan palveluissa päättyi 12.5.2026. Tämä aiheutti har191375Oho! Martina Aitolehti teki radikaalin hiusmuutoksen - Uskaltaisitko itse?
Martina Aitolehti on menestyvä yrittäjä. Nyt hän on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukoissa Aitolehti nähdään601347- 61972
Muistatko? Pete Parkkonen kohahdutti intiimillä videolla - Katso se tästä!
Pete Parkkonen sai kohujulkisuutta Kohta sataa -videolla. Nyt Parkkonen voi kohahduttaa Euroviisuissa ainakin silloin, j14965- 90907
- 20844