On ollu paljon liikuntaa ja säännöllistä liikuntaa ja monipuolista liikuntaa eli pyöräilyä, punttien nostoa ja kävelyä&juoksuvetoja(spurtit) sekä juoksua&hölkkää.
Kasvot on myös kapeat ja koen ettei vatsanseutu ole suurentunut. Kokeilin kuitenkin ensin farkkuja niin ei ne kovin helpolla menneet jalkaan paitsi yksi farkku meni helpommin. Toisen farkun ja kolmannenkin sain ylleni mutta kiristää jonkun verran.
Sitten menin puntarille (muuten vuoden tauko puntarilla käynnistä ) ja tulos 92kg ja toinen puntari näytti lukeman 96kg.
Nyt pitäisi sitten vyötärönympärys mitata. Viimeksi oli 103cm.
Niin että mistä tämä voi johtua että lihonnut? Syönkö väärin tai liian paljon vai onko liikunta kiinteyttänyt roppaani että se kun farkut ei menny niin hyvin jalkaan että onko jalkoihin(pakarat) kehittynyt lihasmassaa?
Parasta olisi kai mennä lääkärille joka mittaisi rasvaprosenttini ja muutakin vai kannattaako? Oon ihan tyytyväinen itseeni vaikka painoa tullut lisää. Ei se ylipaino näy minusta että se tässä kummastuttaakin että mihin se lisäpaino on tullut kun en näytä kovin paljoa jos yhtään ylipainoiselta vaan näytän sopusuhtaiselta.
Vatsaa on jonkun verran kuten voitte ymmärtää kun viimeksi vyötärönympärysmittaus-tulos antoi lukeman 103cm joten on siinä hieman vielä mistä ottaa pois.
Ongelma on tässä vain se etten taida saada positiivisia tuloksia huolimatta jopa kovasta liikunnastani.
Missä on ongelma?
Eikä mulla ole erityinen ruoan -ja makeanhimokaan. Syön noin 5 kertaa päivässä eli aamupala(usein kaurapuuro), kello 11.00 lämmin ateria, kello 14.00 lämmin ateria ja klo 17.00 lämmin ateria ja iltapala myös. Välissä popsin hedelmiä tai marjoja. Joskus välipalana kauramaitoa eli kaurahiutaleita lisään kulhoon ja päälle maitoa.
Rasvatonta maitoa oon käyttänyt noin 7 vuotta ja ruokavalioni on mm tällainen;
kasviksia
marjoja
hedelmiä
pähkinöitä
siemeniä
hernekeitto
verilätyt
pinaattilätyt
peruna
tumma makarooni
naudanjauheliha(mutten kovin usein käytä sitä)
kala(suosimme lohta)
kana
vesi
C-vitamiini -poretabletti
ruisleipä
kauraleipä
sydänmerkityt leivät
kauramuro(sydänmerkitty eikä ole ns sokerimuro*)
maksalaatikko(noin kerran kahdessa viikossa)
kananmuna
annoskokoni on pieniä . Useita kertoja päivässä ja pienet annoskoot. Liikuntaa noin 4-6 kertaa viikossa. Viime viikolla oli 19 kilometrin pituinen pyörälenkki joten voitte ymmärtää että panostan kyllä liikuntaan. Kävelylenkit 5-12km pituisia, useimmiten viis kilometriä.
Punttia nykyään teen yli tunnin kestoisen punttitreenin että voi mennä jopa puolitoista tuntia.
Juoksuspurtteja vaihdellen tehoja johon sisältää kävelyä&palauttelevaa kävelyä&tai paikallaan seison ja sitten taas otan spurtin noin 5 minuutin palautuksin. Noin 3-5 vetoa .
Punttitreenissä vaihtelen myös vastustuksia eli välillä raskas paino ,välillä keskiraskas ja välillä kevyt. Sarjat eli toistot nekin vaihtelee eli saatan 3-6 kertaa tai pisimmillään 12 kertaa. Teen punttia joka lihaksille. Muistan myös vatsalihakset.
Kannattaisko mun olla huolestunut tuloksestani kun paino näytti noinkin paljon. Vuosi sitten olin noin 3-5 kiloa kevyempi. Yllättävää on se että aiemmin olisin hermostunut lisäpainon tulosta mutta nyt olo oli rauhallinen ja seestynyt.
Mä en aio ottaa paineita vaikkei paino putoaisikaan tulevaisuudessa mutta toive olis että se putoaisi 5-10 kiloa alemmas.
Onko jotain vinkkejä miten saisin pudotettua painoa vai tarviiko mun pudottaa painoa?
Yritin tuon vyötärönympäryksen mitata oikeaoppisesti ja sain tuloksen 105cm. Vuosi sitten oli 103cm .
Herkkujen syöntiä aloin miettiä nyt että onkohan mulla karannut mopo sitten käsistä hmm? Sen muistan että noin 3 kuukauden ajan kerran viikossa pikkuaskin ksylitolikarkkia syönyt. Voisko tuo olla syynä lisäpainon tuloon?
Pitää varmasti ottaa itseään niskasta kiinni ja vähentää kaikki sokeriset ja rasvaiset ihan minimiin. En minä sokerisia ja rasvaisia tuotteita nyt kovin paljoa ole syönyt. Sen voi päätellä siitä kun vyötärönympärysmittauksen tuloksesta voisi päätellä niin että kun vuos sitten oli 103cm ja nyt 105cm niin se ehkä kertoo sen että en ole herkutellut niin hirveänä.
Lisäksi verikoetuloksissani mun kolesteroliarvot ei olleet huonot vaan ihan ok tasolla.
Toki hieman harmittaa kun painoa tullut lisää. Sen eteen yritän tehdä jotain. Vähentää tiettyjen ruokien ja herkkujen syöntiä.
Marinoidut kanankoivet vois olla yksi juttu jonka syöntiä vähentää. Marinadissa on rasvaa ja sen tuotteen rasvaprosentti on jottain 13-15% rasvaa. Muistaisin että marinoituja kanankoipia on tullut kyllä syötyä tässä vuoden aikana aiempaa enemmän.
Tosi yllättävä tulos puntarilla (onneksi on järkyttynyt)
8
168
Vastaukset
- Anonyymi00001
oliko virhe se että jätin käymättä puntarilla että viimeksi siis kävin puntarilla noin vuos sitten? Oliko myös virhe etten ollut mitannut vyötärönympärystäni vuoteen sitäkään?
Pitäskö niinku koko ajan melkein tarkkailla painoa joko puntarin tai vyötärönympärysmittauksen kautta jotta ei pääse käymhään pian niin että lihoaa??
Pahoittelut siitä kun avauspostauksessani oli muutamassa kohtaa selittelyn makua. Ainahan me ihmiset osa meistä ainakin tahtoo puolustella itseänsä . Esim se maha saattaa omissa silmissä näyttää pienemmältä kun toiset saattaa nähhä sen isompana.
On mulla nyt tavoite numero yksi se että panostan vielä enemmän mitä syön.
Liikunta -kuviot on hallinnassa että niitä edelleen jatkan.
Mulla on mielenterveysongelmia joten en halua enkä aiokaan ottaa stressiä tästä asiasta. - Anonyymi00002
käytän rasvana rypsiöljyä ja kasvismargariinia. Rypsiöljyä käytän ruskean kastikkeen valmistuksessa. Pitäskö mun lopettaa kokonaan kastikkeiden syönnyt? Perunoiden kanssa kastike on hyvää. Lihottaako se kastike välttämättä niin paljon jos ei lisää rypsiöljyä niin paljoa? Tai onko mitään kastiketta joka olisi vähäkalorista? Löytyykö kaupasta valmisruokana sellaista? Valmisruoissa on usein paha maku ja liikaa suolaa ja en ole suosinut valmisruokia juuri koskaan vaan valmistan itse ruoat.
Olemme käyttäneet myös oliivineitsytöljyä jota yhden ruokalusikallisen joka aamu otamme .
Kasvismargariinia sipaisen leivälle tosi pienen määrän.
Entä vähärasvaiset juustot? Voiko niitä huoletta syödä? Tämä juusto jota nyt syön , on vähärasvaista 5% vähärasvaista juustoa. Meinaa vaan kovettaa mahan. - Anonyymi00003
Tammikuussa ja helmikuussa tätä vuotta olin varmaan 2-3 kiloa hoikeampi kun housut ei meinanneet pysyä jalassa. Nyt huomaa kun samat housut jalassa niin ne eivät meinaa pudota.
Helmikuusta tähän toukokuun 11 päivä on varmaan tullut tehtyä joitain virheitä ja varmasti näin on käynytkin.- Anonyymi00004
oon aika luottavainen ihteeni että saan pois 2-3 kiloa ainakin. Sitten on isompi urakka saada poies 5-10 kiloa. Se ei noin vain lähde pois että sen eteen joutuu tekeen paljon töitä.
- Anonyymi00005
mut onhan se jonkun verran ärsyttävää kun ei osaa näitä asioita niin hyvin.
Verikoetuloksista ei ainakaan lääkäri ollut huolissaan.
mutta että niinku kyllä se hieman silti ärsyttää kun kuitenkin paljon harrastan liikuntaa niin kaikki hyvä yritys liikunnan puolella on tavallaan turhaa kun en osaa syödä.
Joku tässä mättää mikä? - Anonyymi00006
pitäskö mun hommata uudet aivot lol?
no mutta oisko hyvä idea jos kävisin jutteleen terveydenhoitajan kanssa ja hän tekisi minulle ohjelman että laittaisi jonnekin ohjelman ylös josta voin katsoa miten pitää syyä??
olisko paikallaan kalorimittari?
Kyllä tässä jotain pitää tehdä. Ei ole oikein että lihoaa. 105cm vyötärönympärysmitta ja painolukemat 92kg toinen puntari ja toinen puntari 96kg ja minä oon 175cm pitkä.
Jääkö nytkin kaikki tavoitteet puhumisen aikomisen tasolle etten saa aikaiseksi tai en osaa ihan kaikkea tehdä oikein?
Oon mä yrittäny silti liikunnan puolella.
Isäni on myös ylipainoinen ja hänelle on tehty kaksi pallolaajennusta ja lääkärit oli kovana että hänen pitää ruokavalioon panostaa että pitää herkut jättää pois.
Asun isäni kanssa että mun täytyy kertoa isälle että nyt meidän pitää panostaa enemmän ruokavalioon. Aion ottaa hänet puhutteluun että rakentavasti toki aion asiat puhua.
Vaarana on ylipainossa se että minullekin pian tulee sepelvaltimotauti joka on isälläni. Sitten se on myöhäistä jos se tulee. - Anonyymi00007
Ymmärrän kyllä jos paheksutte minua ja isääni. Olemme itte saaneet aikaiseksi tämän!
- Anonyymi00008
en välttämättä osannut mitata oikein vyötärönympärystäni (en ole terveydenhoitaja enkä lääkäri joten en siksi kai osaa mitata oikein) kun tulokset vaihteli kun ekalla kerralla nauhamitalla sain tuloksen 109cm ja toisella kerralla nauhamitalla sain tuloksen 104cm ja kolmannella kerralla 105cm. Vyötärönympärystä kun en osaa mitata niin voi olla mahdollista että totuus voi olla ihan jotain muuta että se vyötärönympärykseni voi olla yli 110cm , mahdoton tietää.
Kalorilaskuria harkitsen vakavasti ostaa. siinäki pitää kalorijutuissa ymmärtää tietyt seikat kun kävin netistä googlettamassa aiheesta eli pitää osata ymmärtää ikä, sairaudet, perintötekijät, lihasmassa ja fyysinen aktiivisuus . Minulla ainakin on fyysistä aktiivisuutta ja lihasmassaa ja syön masennuspillereitä(jotka saattaa lihottaa) ja mun geenit ei välttämättä ole niin hyvät ja olen iältäni 43v. Joten kaipa kalorilaskimen jos hommaan niin pitää varmaankin huomioida nuo seikat ettei tule ns kalorivajetta jota varoitellaan siellä ja jos ihminen ei onnistu painonpudotuksessa niin sitten pitää hankkia apua lisää ammattilaiselta.
Painonpudotus-operaatiossa pitäisi myös joka aamu punnita oma paino. Toinen vaihtoehto on mitata vyötärönympärys.
Että eiköhän tämä tästä ala luonnistua. Oikeastaan koko 43 vuotta oon paininut välillä paino-ongelmien kanssa mutta välillä on paino ollut normaalilla tasolla mutten oikeastaan koskaan ole ollut kovin laiha. Kilpaurheiluaikoina 175cm pitkä ja painoa 75kg jolloin olin kevyimmilläni. Kaikkein kevyimmilläni on paino käynyt kilpaurheiluaikoina 69kg;ssa . Silloin piti lihottaa 75kg:een kiloon takaisin koska olin menettänyt lihasmassaa liikaa. Kilpaurheilu-uran jälkeen on ollut sitten yleensä vaikeuksia painoni kanssa.
Minä kun pelkään että minulle voi käyvä sama kuin isälle = sepelvaltimotauti. Jo lievä ylipaino voi lisätä sitä riskiä vai voiko? Miten paljon pitää olla ylipainoinen jotta riski veri ja sydäntauteihin kasvaa? Onko mun mitat jo huolestuttavat?
siis 175cm , toinen puntari näytti 92kg ja toinen puntari 96kg, pari kertaa näytti 97kg.
Sitten yritin mitata vyötärönympärykseni ja tulokset vaihteli = 104cm, 105cm ja 109cm . En usko että osaan mitata oikein vyötärönympärykseni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Turussa Varissuolla bussikuski ajoi lapsen yli lapsi kuoli
Poliisi " Epäilee " kuskia törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta.4313161IS: Väitöstutkimus - Pyöräilybuumi oli pelkkä kupla!
Pyöräilybuumista paljastui karu totuus Väitöstutkimuksen mukaan suuri suomalainen pyöräilyrenessanssi olikin vain pelkk1122241Finland is now Petter place
Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.22045Martina Aitolehden Victoria-tytär, 16, tietää riskit - Teki silti yllättävän päätöksen
Victoria Eerikäinen on Martina Aitolehden ja Esko Eerikäisen tytär. Hän on yksi Nepot-sarjan tähdistä. Sarjan kuvausten181954- 1771953
Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita
HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.1111684Apostolit kastoivat eri tavalla kuin kirkko
Raamatussa on kaksi ristiriitaista kastekaavaa. Toinen ei voi olla oikea. Kumpi on alkuperäinen? "Menkää siis ja tehkää4591288- 1491270
Missä kokoomuksen naiset?
Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa01250Vastuunkantoa
Nyt kun Ähtäri on historiansa pahimmassa kriisissä, päättäjä luikkii perunakellariin: "Eronpyyntö kaupunginvaltuuston pu551180