Suomi tarvitsisi 15 miljardia ylimääräistä rahaa joka vuosi?

Anonyymi-ap

Jotta velkaantuminen saataisiin pysäytettyä?

70

384

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Suomi tarvitsisi vain investointeja kotimaahan.

      Jo Bkt:n kasvulla päästään tavoitteeseen. Valtion velka 192 miljardia euroa, mutta varallisuuttakin on. Se on jäännös liian pienestä verotuksesta aikaisemmilta vuosilta.

      Kun velka syntyi, keräsimme varallisuutta:

      Eläkekassat 285 milj euroa
      Pankkitilit 115 miljardia euroa
      Pörssiomistukset 100 miljardia euroa
      Valtion omaisuus 100 miljardia euroa

      Näin laskien 600 - 192 = 408 miljardia euroa!

      Varaa olisi investoida. Eikä sitä velkaakaan tarvitse maksaa kuin 30 miljardia euroa ja olemme taas EU:n mallioppilas

      Sitäpaitsi asuntovarallisuudesta on velkaisia vain 29%.

      Ja julkinen velka tulee suhteuttaa esimerkiksi Ruotsiin, jossa julkinen+yksityinen velka on yhtä suuri kuin on Suomessa!

      • Anonyymi00007

        Suurin osa asuntovarallisuudesta on vanhoja röksiä vailla jälleenmyyntiarvoa.


      • Anonyymi00024

        Suomen pitäisi vaan leikata se 15 miljardis joka vuosi. muutosjohtaja


      • Anonyymi00052
        Anonyymi00024 kirjoitti:

        Suomen pitäisi vaan leikata se 15 miljardis joka vuosi. muutosjohtaja

        Viinavero 500 prosenttiin.


      • Anonyymi00059
        Anonyymi00007 kirjoitti:

        Suurin osa asuntovarallisuudesta on vanhoja röksiä vailla jälleenmyyntiarvoa.

        Mutta ei velkaisia. Vain sillä on merkitystä. Mutta et siis ymmärtänyt koko juttua?


    • Anonyymi00002

      Palkansaajalta varastettiin viime vuonnakin työeläkeloisintaan 28,2 miljardia euroa.

      Tuosta puolet valtiolle ja puolet meille työntekijöille, niin saadaan talous tasapainoon ja duunareille ostovoimaa.

      Suomen ainoa ongelma ovat työeläkeloiset. Miksi poliitikot hyysäävät niitä kansan kustannuksella? Miksei Suomen etua laiteta etusijalle, vaan tuhotaan koko maa sallimalla työeläkeloisinta?

      • Anonyymi00016

        Miksi eläkemaksuja edes pitää maksaa, kun koko ajan toitotetaan, että yhteikunta maksaa työntekijän eläkkeen, eikä työntekijän mkasmat eläkemaksut riitä edes ensimmäisen saamaan sa eläkkeeseen eli minne maksetut eläkemaksut menevät.
        Taitavat mennä eläkeyhtiöiden johtajien taskuihin sitä mukaa, kun työntekijältä eläkemaksuja pidätetään ja siksi voidaan todeta, ettei eläkemaksut riitä eläkkeiden maksmisneen.


      • Anonyymi00017
        Anonyymi00016 kirjoitti:

        Miksi eläkemaksuja edes pitää maksaa, kun koko ajan toitotetaan, että yhteikunta maksaa työntekijän eläkkeen, eikä työntekijän mkasmat eläkemaksut riitä edes ensimmäisen saamaan sa eläkkeeseen eli minne maksetut eläkemaksut menevät.
        Taitavat mennä eläkeyhtiöiden johtajien taskuihin sitä mukaa, kun työntekijältä eläkemaksuja pidätetään ja siksi voidaan todeta, ettei eläkemaksut riitä eläkkeiden maksmisneen.

        Niinpä. Työeläkeloisinnan lopetus korjaa juurisyyn valtion talousongelmiin.


      • Anonyymi00023

        Täytyy olla täysi tampio ja älykääpiö kun ei käsitä Suomen eläkejärjestelmän olevan erittäin hyvällä pohjalla.

        Eläkevarat ovat 290 miljardia. Noin 220 000 euroa eläkeläistä kohti ja yli 50 000 euroa jokaista suomalaista kohti.

        Nykyiset eläkemaksut kattavat eläkeläisille maksetut eläkkeet ja viime vuonna eläkevarat jopa tuottivat 16 miljardia euroa lisää eläkevaroja. Eläkesäästöihin ei siis tarvitse koskea vaan ne tuottavat korkoa korolle. Keskimääräinen eläkevarojen tuotto on ollut 4% vuodessa. Nyt eläkeyhtiöille on annettu mahdollisuus lisätä osakeomistusta joka on historiallisesti tarkoittanut tuottojen kasvua. Veikataan 5%.

        Nykyinen eläkesäästö 220 000 ja 5% vuosittainen korkoa korolle tuotto tuottaa 15 vuodessa summan noin 500 000 euroon.

        Voisiko eläkkeestä valittajat kertoa mikä tuossa eläkejärjestelmässä pettää kun minä en sitä löydä?

        Antakaa siis laskelma vastineeksi. Jos ette kykene niin olkaa hiljaa. Se jos olette osa venäjäm hajota ja hallitse hölmöjä propagandaa onkin sitten toinen tarina.


      • Anonyymi00025
        Anonyymi00017 kirjoitti:

        Niinpä. Työeläkeloisinnan lopetus korjaa juurisyyn valtion talousongelmiin.

        Tukipummi on tampio ja kateellinen kun ei saa eläkettä.


      • Anonyymi00030
        Anonyymi00025 kirjoitti:

        Tukipummi on tampio ja kateellinen kun ei saa eläkettä.

        Älä sitten työeläkeloinen vingu valtionvelasta, kun olet itse siihen syyllinen tuhlaamalla duunareiden rahoja makaamalla ja piereksimällä.


      • Anonyymi00060
        Anonyymi00023 kirjoitti:

        Täytyy olla täysi tampio ja älykääpiö kun ei käsitä Suomen eläkejärjestelmän olevan erittäin hyvällä pohjalla.

        Eläkevarat ovat 290 miljardia. Noin 220 000 euroa eläkeläistä kohti ja yli 50 000 euroa jokaista suomalaista kohti.

        Nykyiset eläkemaksut kattavat eläkeläisille maksetut eläkkeet ja viime vuonna eläkevarat jopa tuottivat 16 miljardia euroa lisää eläkevaroja. Eläkesäästöihin ei siis tarvitse koskea vaan ne tuottavat korkoa korolle. Keskimääräinen eläkevarojen tuotto on ollut 4% vuodessa. Nyt eläkeyhtiöille on annettu mahdollisuus lisätä osakeomistusta joka on historiallisesti tarkoittanut tuottojen kasvua. Veikataan 5%.

        Nykyinen eläkesäästö 220 000 ja 5% vuosittainen korkoa korolle tuotto tuottaa 15 vuodessa summan noin 500 000 euroon.

        Voisiko eläkkeestä valittajat kertoa mikä tuossa eläkejärjestelmässä pettää kun minä en sitä löydä?

        Antakaa siis laskelma vastineeksi. Jos ette kykene niin olkaa hiljaa. Se jos olette osa venäjäm hajota ja hallitse hölmöjä propagandaa onkin sitten toinen tarina.

        Eläkkeisiin kuluu noin 40 miljardia euroa vuodessa! Ne pitää kustantaa keräämällä lisää rahaa työntekijältä ja yrityksiltä.

        Tämän lisäksi ikääntyneet maksavat budjetista noim 40 miljardia euroa! Budjetti 90 miljardia euroa.

        Esimerkiksi lapsiperheet vain 8 miljardia euroa!

        Kun eläkejärjestelmä luotiin oli ikääntyneitä vain 350 tuhatta vuonna 1963. Nyt heitä on 1,5 miljoonaa. Ja tämä kasvaa joka vuosi.

        Sen sijaan lasten ja nuorten määrä vähenee koko ajan. Esimerkiksi alle 15 vuotiaita lapsia on vuonna 2030 enää 760 tuhatta.

        Ei tuo määrä riitä mihinkään!

        Velkajarru tarkoittaa että velkaa maksetaan tulevaisuuden tuloista eli Bkt:stä. Jos velkajarru todella kestää 3-4 hallituskautta, se tarkoittaa 12-16 vuotta. Näin myös nämä lapset tulevat maksamaan meidän tekemäämme velkaa!


    • Anonyymi00003

      Rahaa on.

    • Anonyymi00004

      Jos suomi tienais 15 miljardia ylimääräistä rahaa jostakin niin BKT nousis tuon verran.
      Joten heti nousis kiinteät BKT:hen perustuvat maksut asevoimiin nato ja eu maksuihin.

      Ja 15 miljardia ei enää silloin riittäisi mihinkään..

      • Anonyymi00008

        Työeläkeloisinnan lopetus korjaa valtiontalouden alijäämän yhdessä yössä.

        Mutta boomerit haluavat elämänsä ehtoopuolella tuhota Suomen, kiitokseksi vanhemmilleen, jotka taistelivat Suomen itsenäisyyden puolesta.

        Niin kiittämättömistä paskiaisista on kyse.


      • Anonyymi00018

        kun laskee ett perus koulua käydään 14 vuotta
        jos tällä jakaa paljon menee vuodessa perus kouluun eli 6,1–6,2miljardii (Se laajennettu et lukio ammati koulu mukan)
        niin se on 0.43miljardii noin ja jos tämän kertoo uudestaan 6kuudella niin saadaan paljon koulu veis rahaa jos peuskoulua olisi vaan 6 vuota

        Se on 2.3 miljaardii tämä poistetaan alkuperäisestä 6.2 miljardista on 3.6

        Eli pelkästää lapset vapauttamalla vapautuisi 3.6 miljardia se on 15 miljardista siittä tulee jotain 12,4 miljardia enää.


      • Anonyymi00019
        Anonyymi00018 kirjoitti:

        kun laskee ett perus koulua käydään 14 vuotta
        jos tällä jakaa paljon menee vuodessa perus kouluun eli 6,1–6,2miljardii (Se laajennettu et lukio ammati koulu mukan)
        niin se on 0.43miljardii noin ja jos tämän kertoo uudestaan 6kuudella niin saadaan paljon koulu veis rahaa jos peuskoulua olisi vaan 6 vuota

        Se on 2.3 miljaardii tämä poistetaan alkuperäisestä 6.2 miljardista on 3.6

        Eli pelkästää lapset vapauttamalla vapautuisi 3.6 miljardia se on 15 miljardista siittä tulee jotain 12,4 miljardia enää.

        Mihin H-vettiin ne pistää sitä rahaa, kun tuo uupuma kuilu onm 15 miljardia jos koko peruskoulu joka on äärimäisen kallis systeemi vie vain 6.1-6.2


      • Anonyymi00020
        Anonyymi00019 kirjoitti:

        Mihin H-vettiin ne pistää sitä rahaa, kun tuo uupuma kuilu onm 15 miljardia jos koko peruskoulu joka on äärimäisen kallis systeemi vie vain 6.1-6.2

        Työeläkeloisinnan lopetus vapauttaa rahaa hyötykäyttöön.


      • Anonyymi00028
        Anonyymi00008 kirjoitti:

        Työeläkeloisinnan lopetus korjaa valtiontalouden alijäämän yhdessä yössä.

        Mutta boomerit haluavat elämänsä ehtoopuolella tuhota Suomen, kiitokseksi vanhemmilleen, jotka taistelivat Suomen itsenäisyyden puolesta.

        Niin kiittämättömistä paskiaisista on kyse.

        Ei mitään, puretaan eläkejärjestelmä nolliin.

        Minulle kelpaa maksamani 200 000 euroa korkoineen takaisin. On varmaan jossakin 500 000 euron paikkeilla. Jotta purusta tulisi tasapuolinen joutuisivat nuoremmat maksamaan meille vanhemmille tasinkoa eli ottamaan lainaa jotta kykenevät palauttamaan meidän eläkeyhtiöille maksamat summat takaisin. Jaa miksikö summa on kasvanut noin suureksi? Se on se korkoa korolle ilmiön summa jonka te muuten hyötyisitte eläkemaksujen poistumisen myötä elämänne aikana.

        Jos oli liian vaikea ymmärtää niin ymmärrän miksi ette ymmärrä.


      • Anonyymi00031
        Anonyymi00028 kirjoitti:

        Ei mitään, puretaan eläkejärjestelmä nolliin.

        Minulle kelpaa maksamani 200 000 euroa korkoineen takaisin. On varmaan jossakin 500 000 euron paikkeilla. Jotta purusta tulisi tasapuolinen joutuisivat nuoremmat maksamaan meille vanhemmille tasinkoa eli ottamaan lainaa jotta kykenevät palauttamaan meidän eläkeyhtiöille maksamat summat takaisin. Jaa miksikö summa on kasvanut noin suureksi? Se on se korkoa korolle ilmiön summa jonka te muuten hyötyisitte eläkemaksujen poistumisen myötä elämänne aikana.

        Jos oli liian vaikea ymmärtää niin ymmärrän miksi ette ymmärrä.

        Kukaan ei saa mitään takaisin, mutta palkansaajat saavat jatkossa pitää rahansa ja Suomen valtiosta tulee velaton.

        Mitään muuta ei tarvita kuin työeläkeloisinnan lopetus. Kaikki yhteiskunnan taloushuolet ovat sen jälkeen poissa.

        Mutta jatketaan toki tunarointia. Senhän vajaaälyiset äänestäjät kyllä osaavat persuja ja muita idiootteja valtaan valitsemalla.

        Kansa olisi syytä vaihtaa.


      • Anonyymi00043
        Anonyymi00018 kirjoitti:

        kun laskee ett perus koulua käydään 14 vuotta
        jos tällä jakaa paljon menee vuodessa perus kouluun eli 6,1–6,2miljardii (Se laajennettu et lukio ammati koulu mukan)
        niin se on 0.43miljardii noin ja jos tämän kertoo uudestaan 6kuudella niin saadaan paljon koulu veis rahaa jos peuskoulua olisi vaan 6 vuota

        Se on 2.3 miljaardii tämä poistetaan alkuperäisestä 6.2 miljardista on 3.6

        Eli pelkästää lapset vapauttamalla vapautuisi 3.6 miljardia se on 15 miljardista siittä tulee jotain 12,4 miljardia enää.

        Montako kertaa jäit luokallesi? Peruskoulu kestää normaalisti 9 vuotta.


      • Anonyymi00044
        Anonyymi00031 kirjoitti:

        Kukaan ei saa mitään takaisin, mutta palkansaajat saavat jatkossa pitää rahansa ja Suomen valtiosta tulee velaton.

        Mitään muuta ei tarvita kuin työeläkeloisinnan lopetus. Kaikki yhteiskunnan taloushuolet ovat sen jälkeen poissa.

        Mutta jatketaan toki tunarointia. Senhän vajaaälyiset äänestäjät kyllä osaavat persuja ja muita idiootteja valtaan valitsemalla.

        Kansa olisi syytä vaihtaa.

        Et siis ymmärtänyt yhtään mitään. Hölmö on hölmö, ei sille mitäön voi.

        Tässä hölmölle helpoo ratkaisu: - Muuta Suomesta pois niin olet vapaa kuin taivaan lintu. ( Kunnes huomaat olevasi aasi)


      • Anonyymi00050
        Anonyymi00043 kirjoitti:

        Montako kertaa jäit luokallesi? Peruskoulu kestää normaalisti 9 vuotta.

        Oletko kenties kehitys vammain3n mukaan on tietenkin laskettu lukio/amis niin kuin kerrotaan "se laajennettu et lukio ammati koulu mukan" kiitos Sannamarinin ja Li ne on nyt myös perus koulua.

        Lisäksi vielä viskari, siis päivä koulussa viisi vuotialle tarkoitettu opiskelu yhteensä 14 vuott


      • Anonyymi00051
        Anonyymi00050 kirjoitti:

        Oletko kenties kehitys vammain3n mukaan on tietenkin laskettu lukio/amis niin kuin kerrotaan "se laajennettu et lukio ammati koulu mukan" kiitos Sannamarinin ja Li ne on nyt myös perus koulua.

        Lisäksi vielä viskari, siis päivä koulussa viisi vuotialle tarkoitettu opiskelu yhteensä 14 vuott

        viskari eskari 2 v sit peruskoulu 9v sit luokio/ amis se 3v on 2+9+3=14


    • Anonyymi00005

      Tässä talousjärjestelmässä kaikki raha on velkaa ylikansallisilta pörssipankeilta, mitkä takovat tulosta kiskomalla korkoa verovaroista. Ilman velkaa ei olisi rahaa ollenkaan. Päättäjät tekevät politiikkaa valtion velalla yksityistääkseen julkiset palvelut. Ne on jo pitkälti yksityistetty sitten rahan vapauttamisen 80-luvulla.

      Aloittajan luettelema omaisuus on jo pörssissä. Työeläkeyhtiöillä ei ole rahaa, mutta ei ole pankeillakaan, vaan kaikki on sijoitettu. Pörssiosakkeet ovat kauppatavaraa ja on mahdotonta sanoa, kuka omistaa Suomen.

      • Anonyymi00006

        Mitä väliä tuolla on jos joku yritys on yksityinen. Muuta tarvi tehdä kuin lyödä sille reilusti veroja ja kun yritys ei kykene maksamaan niin yritys siirtyy taas takas valtiolle "ilmaiseksi".

        Politikot ei vaan viellä kehtaa noin tehdä jostain syystä.


      • Anonyymi00010
        Anonyymi00006 kirjoitti:

        Mitä väliä tuolla on jos joku yritys on yksityinen. Muuta tarvi tehdä kuin lyödä sille reilusti veroja ja kun yritys ei kykene maksamaan niin yritys siirtyy taas takas valtiolle "ilmaiseksi".

        Politikot ei vaan viellä kehtaa noin tehdä jostain syystä.

        Juu ja sen yrityksen voi siiten myydä ulkomaille, kuten suomen sähköverkot myytiin ja sen seurauksena sähkön hinta on noussut.


      • Anonyymi00013

        Valtionvelkaa pystytä, eikä tulla koskaan edes maksamaan takaisin.
        Sen perusteella voidaan korottaa veroja ja maksuja todeten, että rahaa pitää saada, että valtionvelkaa voidaan lyhentää.
        Niillä kerätyillä rahoilla ei valtionvelkaa lyhenentä, vaan menevät päättäjille ja muulle eliitille, kun päättäjien tuloja taas korotetaan.


      • Anonyymi00033

        Eläkeyhtiöillä on 290 000 000 000 miljardia varoja säästössä. Se on noin 220 000 jokaista eläkeläistä kohden.

        Nykyiset työssäkäyvien eläkemaksut kattavat nykyisten eläkeläisten eläkemaksut. Siihen säästyneeseen 290 000 000 000 miljardiin ei siis tarvitse koskea lainkaan. Ne jopa tuottivat viime vuonna 16 000 000 000 miljardia.

        Eläkeyhtiöiden keskimäräinen historiallinen tuotto vuodessa on ollut 4%. Nyt on eläkeyhtiöille annettu lupa nostaa osakeomistusta jotta tuotot nousisivat, ehkä 5%.

        290 miljardista yhden eläkeläisen osuus on noin 220 000 euroa. Jos tuo summa tuottaa korkoa korolle 5% mukaan 15 vuotta, on eläkevaroja 15 vuoden kuluttua noin 500 000 eläkeläistä kohti. Misdä ongelna on? En näe sitä.

        Kapitalistin asuntoja, osakkeita ja pankkeja voitte kyllä haukkua riistäjiksi mutta juuri näistä ne meidän ja teidän kaikkien 290 miljardin eläkevarat koostuvat. Olette siis kapitalisteja koska omistatte osan eläkevaroista. Jos pankit ja osakeyhtiöt ajetaan alas niin samalla katoavat kaikkien eläkevarat lähes kokonaan.

        Ottakaa nyt edes pikkasen selvää mistä puhutte, edes pikkasen.


      • Anonyymi00040
        Anonyymi00033 kirjoitti:

        Eläkeyhtiöillä on 290 000 000 000 miljardia varoja säästössä. Se on noin 220 000 jokaista eläkeläistä kohden.

        Nykyiset työssäkäyvien eläkemaksut kattavat nykyisten eläkeläisten eläkemaksut. Siihen säästyneeseen 290 000 000 000 miljardiin ei siis tarvitse koskea lainkaan. Ne jopa tuottivat viime vuonna 16 000 000 000 miljardia.

        Eläkeyhtiöiden keskimäräinen historiallinen tuotto vuodessa on ollut 4%. Nyt on eläkeyhtiöille annettu lupa nostaa osakeomistusta jotta tuotot nousisivat, ehkä 5%.

        290 miljardista yhden eläkeläisen osuus on noin 220 000 euroa. Jos tuo summa tuottaa korkoa korolle 5% mukaan 15 vuotta, on eläkevaroja 15 vuoden kuluttua noin 500 000 eläkeläistä kohti. Misdä ongelna on? En näe sitä.

        Kapitalistin asuntoja, osakkeita ja pankkeja voitte kyllä haukkua riistäjiksi mutta juuri näistä ne meidän ja teidän kaikkien 290 miljardin eläkevarat koostuvat. Olette siis kapitalisteja koska omistatte osan eläkevaroista. Jos pankit ja osakeyhtiöt ajetaan alas niin samalla katoavat kaikkien eläkevarat lähes kokonaan.

        Ottakaa nyt edes pikkasen selvää mistä puhutte, edes pikkasen.

        Ongelma on siinä, että et ymmärrä, miten talousjärjestelmä toimii.


      • Anonyymi00046
        Anonyymi00040 kirjoitti:

        Ongelma on siinä, että et ymmärrä, miten talousjärjestelmä toimii.

        Olet kuule taloudesta pihalla kuin lumiukko etkä ymmärrä edes rautalangasta väännettynä olevasi eläkeyhtiöiden kautta porvari osake, pankki ja rahoitusalan osalta.


      • Anonyymi00063
        Anonyymi00040 kirjoitti:

        Ongelma on siinä, että et ymmärrä, miten talousjärjestelmä toimii.

        Ongelma taitaa olla siinä ettei kirjoittaja ymmärrä lukuja.
        290 miljardia ei ole 290 000 000 000 miljardia vaan 290 000 000 000€.
        Eläkeläisiä on n. 1,6 miljoonaa ja se tekisi 181 250€ jokaiselle.
        Keskieläke on 2138€/kk ja se tekee vuodessa 25 656€.
        Se taasen meinaa että eläkekassojen varat riittää n. 7v eläkkeisiin.
        Mitä sen jälkeen?


    • Anonyymi00009

      Kohta varmaan poliitikot toteavat, että suomi tarvitsee ottaa 200 miljardia velkaa, että saadaan suomen valtionvelka kohta 200 miljardia maksettua kerralla pois.
      Sellainen se on päättäjien matematiikka, ei uskoisi, mutta sitä tyhmemmäksi ihminen muuttu mitä korkeapi koulutus ihmsellä on.

    • Anonyymi00011

      Tuo tarvittava määrä on suunnilleen se, mikä menee siirtolaisuuteen, sotavarusteluun, kehitysapuun ja Ukrainan sotaan.

      • Anonyymi00014

        Lisäksi Suurin - Marinin hallituksen velat


      • Anonyymi00027
        Anonyymi00014 kirjoitti:

        Lisäksi Suurin - Marinin hallituksen velat

        Ja sieltä tuli se oikeistopellenkin näkemys esille. Johan sitä odoteltiinkin.


    • Anonyymi00012

      Velkavero tarvittaisiin.

    • Anonyymi00015

      Työeläkeloisinnan lopetus tasapainottaa valtion talouden.

      • Anonyymi00035

        Lue ylläolevat vastaukseni 290 miljardin eläkevaroista.

        Kannattaisi ottaa asioista selvää, muutoin joku voi luulla hölmöksi.


    • Anonyymi00021

      Uniperiin tuhlasivat 7 mrd, sekin olisi ollut tarpeen.

    • Anonyymi00026
      • Anonyymi00029

        Kokkare hallituksen mielestä järkevää lisätä valtionvelkaa.
        Vaihtoehtonahan olisi esimerkiksi verotuksen kiristys.


    • Anonyymi00032

      Mikähän olisi suomelle edullisin tuo BKT taso?

      Pitäskö suomen talous saada supistumaan voimakkaasti jolloin BKT;en sidotut maksut vähenisi ja jopa poistuisi... hyvällä tuurilla suomesta tulisi eun netto saaja ihan tuolla että porukka makoilis koti sohfilla eikä edes yrittäis työllistyä.

      Ja tuki miljardit virtais suomeen.

      • Anonyymi00034

        Italian malliin ettei verotettas turhia ja valtiokin tukisi pimeää työtä. Keinoja olis ihan rajattomasti downshiftaukseen.


    • Anonyymi00036

      Työeläkeloisinnan lakkautus korjaa kaikki Suomen talousongelmat.

      • Anonyymi00037

        Ja kun kuulutaan EUhun niin muiden maiden ihmiset saa jäädä kyllä nuorempinakin työeläkeloisimaan mutta suomessa ei. Suomalaisten kuuluu pitää BKT kovana ja maksaa muiden loisiminen.

        Kyllä EUn pitäs vaatia kaikilta mailta sama kuri jos odottaa että toimitaan sen ehdottamilla edellytyksillä.

        "Italian nimellinen bruttokansantuote (BKT) vuonna 2026 on ennusteiden mukaan noin 2,74 biljoonaa Yhdysvaltain dollaria"

        Jos italialaisilta VAADITTAS samaa kuin Suomalaisilta niin niiden BKT pitäs olla 3,61 biljoonaa Yhdysvaltain dollaria. Siis väestömäärään suhteutettuna.


    • Anonyymi00038

      Aloittaja, ja jos se saisi tuon summan, niin sitä jaettaisiin silti Ukrainan sodalle ja EUlle sekä Natolle. Oikein silmät kiiluen, oman maan kansan hyväksi niitä rahoja ei koskaan käytetä. Siksi tämä maa ei menesty.

    • Anonyymi00039

      Sepä sattui. Työeläkeyhtiöt rahastoivat 2025 juuri 15 miljardia työeläkerahastoihin "pahan päivän varalle". Nyt rahastoja on 290 miljardia (100 miljardia enemmän kuin valtion velka).

      Työttömyys on ennätyskorkea ja suurimmat Suomessa koskaan syntyneet ikäluokat ovat eläkkeellä, mutta nyt ei ole "paha päivä", joten rahastoja kannattaa kasvattaa...

      • Anonyymi00048

        Voi poika parka kun eläkeyhtiöt eivät ole valtion yhtiöitä vaan yksityisiä yrityksiä.

        Hyvää on myös se että eläkeläisten äänestäjien määrä pitää huolen siitä ettei eläkkeisiin kosketa, se olisi poliittinen itsemurha.


      • Anonyymi00054
        Anonyymi00048 kirjoitti:

        Voi poika parka kun eläkeyhtiöt eivät ole valtion yhtiöitä vaan yksityisiä yrityksiä.

        Hyvää on myös se että eläkeläisten äänestäjien määrä pitää huolen siitä ettei eläkkeisiin kosketa, se olisi poliittinen itsemurha.

        Voi lapsiraukka kun et tajua, että työeläkejärjestelmä on LAKISÄÄTEINEN.
        Tämä tarkoittaa, että mm. työeläkemaksujen määräytyminen on eduskunnan käsissä.

        Eduskunta voi päättää, että kerätty 290 miljardin rahasto on tasoltaan riittävä puskuri eikä sen enää tarvitse kasvaa inflaatiota enempää. Näin palkansaajan työeläkemaksu voitaisiin poistaa ja syntynyt "verotusvara" korvata vaikka sote-maksulla, kuten professori Hiilamo on ehdottanut. Valtiontalouden tasapaino paranisi 9 miljardia eli n. kolme kertaa enemmän kuin mihin Orpon ja Purran hallitus pystyy koko eduskuntakauden aikana,


    • Anonyymi00041

      Venäjän sota ja Korona saivat maamme talouden huonoon kuntoon.

    • Anonyymi00042

      Mulle vaan rahankeräys lupa ovelta ovelle ja pari rynkkymiestä tueksi niin kerään tollasen pikkusumman kevyesti.

      Suomalaiset paskahousuja montaakaan ei tarvis ampua kun rupeis kyllä lahjoituksia löytymään. Toiminta olis sillai hyvän asian puolesta.

      • Anonyymi00045

        Mitä ilmeisimmin olet rzzä ??


      • Anonyymi00049

        Miksi et sitten tee niin, porukka kasaan ja rynkyt mukaan?

        Ensinnäkin et saa muita mukaan ja jos saisitkin niin sinulla ei ole rahaa rynkkyyn ja vaikka sen rahan joltain vauraalta eläkeläiseltä ryöstäisit niin poliisisetä ei aselupaa antaisi.

        Taitaisit itse olla reikiä täynnä kuten suolasirotin.


    • Anonyymi00047

      ukrainan korruptio sedät tarvivat lisää suomiköyhien rahoja.
      Vasta yli 100 tuhatta miljoonaan lahjoitettu.

    • Anonyymi00055

      Hyvä alku olisi, jos palkansaajan työeläkemaksu poistettaisiin ja korvattaisiin hyvinvointialueille menevällä sote-maksulla, kuten professori Hiilamo on ehdottanut. Valtiontalouden tasapaino paranisi 9 miljardia vuodessa eli n. kolme kertaa enemmän kuin mihin Orpon ja Purran hallitus pystyy koko eduskuntakauden aikana,

      Työeläkejärjestelmä kestäisi sen hyvin, koska vuoden 2025 ylijäämä oli 15 miljardia ja 2024 ylijäämää kertyi 20 miljardia. Eläkkeitä ei tarvitsisi leikata.

      • Anonyymi00056

        Eläkevaroja on rahastoitu n. 250 miljardia euroa. Samaan aikaan eläkelupauksia on annettu 1000.n miljardin euron edestä.


      • Anonyymi00057
        Anonyymi00056 kirjoitti:

        Eläkevaroja on rahastoitu n. 250 miljardia euroa. Samaan aikaan eläkelupauksia on annettu 1000.n miljardin euron edestä.

        Työeläkejärjestelmä perustuu siihen että koko ajan on ihmisiä palkkatyössä, josta maksetaan työeläkemaksuja. Rahastojen tuotot auttavat maksamisessa, mutta eivät ne koskaan tule kattamaan työeläkkeitä. Sellaisen tavoittelu olisi idiotismia.

        Kyse on siitä onko 290 miljardin puskuri kylliksi. Millä perusteella se ei olisi?


      • Anonyymi00057 kirjoitti:

        Työeläkejärjestelmä perustuu siihen että koko ajan on ihmisiä palkkatyössä, josta maksetaan työeläkemaksuja. Rahastojen tuotot auttavat maksamisessa, mutta eivät ne koskaan tule kattamaan työeläkkeitä. Sellaisen tavoittelu olisi idiotismia.

        Kyse on siitä onko 290 miljardin puskuri kylliksi. Millä perusteella se ei olisi?

        Työeläkejärjestelmän varat todella ovat osa suomalaisten varallisuutta kuten joku tässä keskustelussa totesi. Jos työeläkejärjestelmää ei olisi niin työntekijät joutuisivat säästämään palkastaan vanhuudenpäivien varalle. Niin jenkit joutuvat tekemään jotta voivat vanhoina elää ihmisarvoista elämää. Jenkeillä toki on paremmat palkat kuin suomalaisilla ja niin niillä pitääkin olla. Rahaa kuluu vakuutuksiin ja lasten koulutukseen. Suomalaisen palkka on pieni, mutta sen voi törsätä huoletta kun vanhuuden päivät on turvattu. Ns "köyhien" suomalaisten palkka voi kyllä olla niin pieni, ettei sillä kalliilla paikkakunnilla tule toimeen, siksi valtion tuet ovat monille työssäkäyvillekin tarpeen.

        Osa varallisuuttamme on siis työeläkeyhtiöiden ammattisijoittajien osaamisen varassa. Tietysti joku voi ajatella, että osaisi sijoittaa tuottavammin kuin ammattilaiset. Henkseleitä voi aina paukutella. Kun ammattilaiset hoitavat homman niin he tietenkin vaativat oman osansa. Risto Murto tienaa mahtavasti, mutta osannee hommansa. Jos haluaa itse sijoittaa tuottavasti niin kyllä siihen rahan lisäksi kuluu myös aikaa. Useimmat suomalaiset haluavat käyttää aikaansa muihin harrastuksiin kuin pörssissä pelaamiseen. Kyllä tuottava sijoittaminen vaatii vähän enemmän aikaa ja ymmärrystä kuin lottorivin täyttäminen.


      • Anonyymi00061
        Anonyymi00057 kirjoitti:

        Työeläkejärjestelmä perustuu siihen että koko ajan on ihmisiä palkkatyössä, josta maksetaan työeläkemaksuja. Rahastojen tuotot auttavat maksamisessa, mutta eivät ne koskaan tule kattamaan työeläkkeitä. Sellaisen tavoittelu olisi idiotismia.

        Kyse on siitä onko 290 miljardin puskuri kylliksi. Millä perusteella se ei olisi?

        Ei se riitä koska eläkeläisiä on koko ajan enemmän ja työntekijöitä joka vuosi vähemmän.


    • Anonyymi00058

      Kylläkai rahat mennee, kun eräät ovat jatkuvasti lentelemässä ympäri maailmaa. Valtion ja kuntien henkilökuntaa on pilvinpimein, eivätkä tuota mitään. Yritystä aloittava on tarkassa seurannassa ja jos verottaja arvelee euroja saadun on valtion kynnet nahka ssa kuin korppikotkan. Vaan viimeiseksi valtion loiset palkkaansa ja etujaan puolittavat. On siinä kansalla elättämistä.

    • Anonyymi00062

      Käsittämätöntä !?

      Miten vähän ihmiset ymmärtävät kansantalouden perusteista !?

      Tässä näkyy syy siihen miksi talous ei Suomessa kasva ja alemmassa tilastossa näkyy seuraus !?

      Julkisen talouden menot suhteessa BKT:hen
      Esimerkkejä !

      Suomi 57-58% (maailman korkein luku) ?
      Ranska 57%
      Itävalta 55%
      Ruotsi 50%
      Saksa 49%
      Norja 49%
      Tanska 47%
      Islanti 46%
      Espanja 45%
      Israel 45%
      UK 44%
      USA 33%
      Sveitsi 32%

      Tässä tietoa varallisuudesta !

      Mitä tulee varallisuustilastoihin, niin Suomi on länsimaiden peränpitäjiä, koska julkisen talouden menot ovat ja ovat olleet vuosia liian korkeita !

      Keskimääräinen varallisuus aikuista kohti eri maissa ! USA Dollari
      Listan yläpäässä olevat valtiot/yhteiskunnat omaavat kyvyn ja motivaation tehdä sijoituksia ja investointeja !

      1 Liechtenstein $758,637
      2 Monaco $727,311
      3 Switzerland $696,604
      4 Luxembourg $657,564
      5 United States $579,051
      6 Bermuda $569,232
      7 Hong Kong $552,930
      8 Australia $550,110
      9 New Zealand $472,153
      10 Iceland $467,795
      11 Cayman Islands $436,749
      12 Denmark $426,494
      13 Canada $409,297
      14 Netherlands $400,828
      15 Sweden $381,968
      16 Belgium $381,114
      17 Singapore $358,204
      18 Norway $334,432
      19 France $322,074
      20 United Kingdom $309,375
      21 Taiwan $297,864
      22 Israel $273,417
      23 Germany $256,985
      24 Greenland $251,499
      25 Ireland $251,337
      26 Austria $250,125
      27 Japan $245,238
      28 South Korea $237,644
      29 Italy $231,323
      30 British Virgin Islands $228,342
      31 Spain $222,888
      32 Qatar $188,106
      33 San Marino $186,804
      34 Finland $186,208

      Lopputuloksena Suomen julkinen velka on nyt tasoa 250 miljardia Euroa joka kasvaa vuosittain ja on peräisin ulkomailta !?

      • Anonyymi00064

        Vittuuko tuo "kansantalouden perusta" ihmisille kuuluu. Kansanedustajien homma selvittää asia. Vaikutat juuri kyllä sellaselta tollolta joiden äänestyskäyttäytymisen takia kansanedustajiksi valikoituu mielisairaita osaamattomia paskoja.


      • Anonyymi00066

        Suomi johtaa!!!


      • Anonyymi00069
        Anonyymi00064 kirjoitti:

        Vittuuko tuo "kansantalouden perusta" ihmisille kuuluu. Kansanedustajien homma selvittää asia. Vaikutat juuri kyllä sellaselta tollolta joiden äänestyskäyttäytymisen takia kansanedustajiksi valikoituu mielisairaita osaamattomia paskoja.

        Kiukuttelu ei auta !

        Suomi on vastuussa veloistaan !


    • Anonyymi00065

      Mä tarttisin ainakin 100 miljoonaa joka vuosi, hirvee vaje käyttökatteessa...ostettavaa olis vaikka kuinka...

      • Anonyymi00067

        Jos olisit valtio niin tollasen pikkusumman saisit jo vaikka passien leimaveroa nostamalla.
        Turisti joka ulkomaille haluaa niin maksais tai itkis ja maksais eikä mitään voisi kumminkaan asialle.


      • Anonyymi00068
        Anonyymi00067 kirjoitti:

        Jos olisit valtio niin tollasen pikkusumman saisit jo vaikka passien leimaveroa nostamalla.
        Turisti joka ulkomaille haluaa niin maksais tai itkis ja maksais eikä mitään voisi kumminkaan asialle.

        Leimavero vois olla vaikka 100 000 ja passi voimassa yhden viikon. Jos tulot alta 100 000 kela vois korvata 99.99% verosta.
        Tasavero olis joten varakkaampien olis turha mussuttaa asiasta.


    • Anonyymi00071

      Orpo ja Purra minkä teitte velkavetoisilla miljardien eurojen vuosittaisilla rahareijillä suurituloisten ja elinkeinoelämien omistajien veronalennuksilla, huonon hyötysuhteen 500 miljoonan euron jakamisella pörriäisille ja leikkauspolitiikalla luodulla kulutuksen jarrulla.

    • Anonyymi00072

      Miten ihmeessä joku kokoomus voi tässä tilanteessa antaa hirmu veronalennuksia ökyrikkaille kun valtio tarvitsee RAHAA?

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1606
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      931
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      615
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      158
      486
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      188
      428
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe