Minä en ole. Nyt eläkkeellä.
Oletteko tarvinneet ruotsin kieltä koulun jälkeen
84
403
Vastaukset
Sukulaisten, tuttujen ja asiakkaitten kanssa lähes päivittäin. Det skulle vara svårt utan det.
- Anonyymi00001
Ei olisi onnistunut ilman pakkoruotsia.
- Anonyymi00002
Anonyymi00001 kirjoitti:
Pakkoruotsi on muinaisjäänne mikä pitäisi olla vapaaehtoinen kieltenopiskelussa.
- Anonyymi00006
Anonyymi00001 kirjoitti:
Ruotsin pakko-kieltä ainoastaa koulussa , sen jälkee ei ole tarvinnut koskaan . vaikka olen ruotsissa käynyt useasti, niin englannin kelellä on tullut hyvin toimeen. ja voi sanoa että tuo pakko-ruotsi pitäsi jättää ko pelkästääm kansantaloudellisista syistä pois . sekä sen takia että ei siitä ple sitä hyötyä pitä muka luullaan . se on jäänn e 1960-luvulta , Keskustapuolueen ja RKP:n ns. "Lehmä-Kaupoista" -silloisessa hallituksessa .
- Anonyymi00018
Anonyymi00002 kirjoitti:
Pakkoruotsi on muinaisjäänne mikä pitäisi olla vapaaehtoinen kieltenopiskelussa.
Rasistien vihaa suomalaisia kohtaan.
- Anonyymi00046
Anonyymi00006 kirjoitti:
Ruotsin pakko-kieltä ainoastaa koulussa , sen jälkee ei ole tarvinnut koskaan . vaikka olen ruotsissa käynyt useasti, niin englannin kelellä on tullut hyvin toimeen. ja voi sanoa että tuo pakko-ruotsi pitäsi jättää ko pelkästääm kansantaloudellisista syistä pois . sekä sen takia että ei siitä ple sitä hyötyä pitä muka luullaan . se on jäänn e 1960-luvulta , Keskustapuolueen ja RKP:n ns. "Lehmä-Kaupoista" -silloisessa hallituksessa .
Noin 23000 Suomessa olevien yhtiöiden töissä joudutaan päivittäin käytetään Ruotsin kielen taitoa. Noin niinku tiedoxi ..lisäxi politiikka ym kaupankäynnissä
- Anonyymi00048
Anonyymi00018 kirjoitti:
Rasistien vihaa suomalaisia kohtaan.
Tuskin käyn siellä joka kk muutamia kertoja työnpuolesta. Koskaan 35v aikana sitä havainnut . Minulle on Ruotsin kielen taidosta hyötyä ehdottomasti
- Anonyymi00070
Anonyymi00046 kirjoitti:
Noin 23000 Suomessa olevien yhtiöiden töissä joudutaan päivittäin käytetään Ruotsin kielen taitoa. Noin niinku tiedoxi ..lisäxi politiikka ym kaupankäynnissä
Minä olen töissä suuressa ruotsalaisessa firmassa. Suomessa puhutaan suomea ja ruotsalaisten kanssa englantia. Hauskaa jos niille yrittää puhua ruotsia, niin ne vaihtaa sekunnissa englantiin. eivät ymmärrä tätä meidän muumioruotsia.
- Anonyymi00079
On jo kauan ollut selvää, että olet RKP:n trolli.
Anonyymi00079 kirjoitti:
On jo kauan ollut selvää, että olet RKP:n trolli.
Hetki sitten öyhötettiin, että olen persu. Onko se niin vaikeeta jo päättää?
- Anonyymi00081
Olet siis rantahurri.
Anonyymi00001 kirjoitti:
Olisi, koska kieli on joka tapauksessa osa mun elämää, jo ennen kouluikää, ja olisin sitä opiskellut myös vapaaehtoisena, varsinkin kaupallista ruotsia. Hangossa ja Loviisassa pentuna puhuttiin enemmän ruotsia kuin suomea. Teini-iässä puhuttiin paljon sekakieltä.
- Anonyymi00087
Mr.Perfect kirjoitti:
Hetki sitten öyhötettiin, että olen persu. Onko se niin vaikeeta jo päättää?
Päätöksentekosi ei kiinnosta, Börje sinä olet.
Anonyymi00087 kirjoitti:
Päätöksentekosi ei kiinnosta, Börje sinä olet.
Minunko pitäisi päättää olenko rkp:n troIIi vai persu? Taidat olla aika tyIsämieIinen heebo.
☝️😆- Anonyymi00093
En ole minäkään, ei ole tullut käytyä ruotsissa, sitäpaitsi se kouluruotsi on unohtunut.
- Anonyymi00003
En ole lukenut edes koulussa ruotsia, enkä myöskään ole sitä tarvinnut, en edes Ruotaissa käydessäni. Sielläkin puhuvat mielellään englantia.
- Anonyymi00004
Ootas kun muistelen:
- ruotsissa 2 pv lomalla, pärjäs myös englanilla
- kun kuuntelee baarissa typerää mm biisiä
2-3 x elämän aikana. Siitäkin on niin kauan.
- pakolliset ruotsin opinnot erilaisissa oppilaitoksissa.
- Käytännössä ei, en.
Saksan ja norjankielen opinnoissa oli hyötyä
Saksa on kammottava kieli, ei ole tarvinnut.
Norjankieli on aika hauska. - Anonyymi00005
Turhaa opetusta.
- Anonyymi00007
En ole paitsi piruilumielessä. Minun aikani oppikoulu ei opettanut puhumaan vieraista kielistä mitään vaan kaikki tähtäsi silloisiin yo-kirjoituksiin.
Opin ruotsia asuessani siellä kolme vuotta. Oppikoulu oli antanut hyvän, vaikkakin turhan teoreettisen, epäkäytännöllisen pohjan.
Piruilulla tarkoitan sitä, etteivät ruotsalaiset ota huomioon, että joku umpisuomalaiseksi soittautunut, tai sellaiseksi epäiltävä, ymmärtäisin käytännön ruotsista mitään joten herjaa voi heittää vapasti.
2000:n henkilöstön ostopäällikkönä kävin ostoneuvottelut ruotsalaisten alihankkijoiden edustajien kanssa englanniksi koska olimme molemmat vieraalla maaperällä. Puolueeton tilanne.
Ylipäätään enkun oppiminen on ruotsalaisille helpompaa kuin meille.
Molemmat lapseni ovat suorittaneet virkamiesruotsin mutta kanssakäymisessä ruotsalaisten kanssa käyttäneet englantia.
Tyttäreni oli Euroopan puitteissa toimineen EU- maiden yhteistyöryhmässä joka kokoontui kuukausittain. Asennoitui ryhmän ruotsalaisten keskinäisiin juttuihin minun laillani.
"Pakkoruotsin" tuotanto on luokatonta. Käytännön kokemukseni peruskoulun jälkeiseen osaamiseen on luokatonta.
Muutaman vuoden asuminen sveduympäristössä joista osa ruotsalaisen kämppäkaverin kanssa ja lyhyt aika ruotsalaisen perheen rivitalon vuokralaisena syöpyivät lähtemättömästi korvieni väliin vaikka ko. kieltä en ole tarvinnut useisiin kymmeniin vuosiin paitsi mainisemissäni "irvimistilanteissa". Jotain hyötyä sentää.- Anonyymi00009
Vielä Ruotsin ajastani. Tapaamani suomenruotsalaiset olivat murheellisia koska kantikset suhtautuivat heihin kuten muihinkin suomalaisiin vaikka he puhuivat ruotsia.
Eräs kokemukseni. Olin töissä tehtaalla jonka työmaaruokala sijaitsi tehdasaidan ulkopuolella ja sinne päästäkseen oli porttivahdeille näytettävä leimattu kellokortti.
Olin kesäloman ajan kunnossapitotöissä vieraalla osastolla ja koska puuhasin yksin niin leimasin vieraan kortin. Portin kerberokset olivat tarkkoina ja puuttuivat asiaan. Kuulin heti puheesta heidän edustavan tuota "syrjittyä" suomalaisryhmää.
Heppujen moittiessa minua vastasin heille "vörstoor inken venska itaak". Painuin ruokalaan.
Muutaman kerran jälkeen portiukot selittivät asia minulle moitteettomalla suomenkielellä.
Sen jälkeen leimasin aina oman korttini koska vörstoorasin suomea. - Anonyymi00059
Anonyymi00009 kirjoitti:
Vielä Ruotsin ajastani. Tapaamani suomenruotsalaiset olivat murheellisia koska kantikset suhtautuivat heihin kuten muihinkin suomalaisiin vaikka he puhuivat ruotsia.
Eräs kokemukseni. Olin töissä tehtaalla jonka työmaaruokala sijaitsi tehdasaidan ulkopuolella ja sinne päästäkseen oli porttivahdeille näytettävä leimattu kellokortti.
Olin kesäloman ajan kunnossapitotöissä vieraalla osastolla ja koska puuhasin yksin niin leimasin vieraan kortin. Portin kerberokset olivat tarkkoina ja puuttuivat asiaan. Kuulin heti puheesta heidän edustavan tuota "syrjittyä" suomalaisryhmää.
Heppujen moittiessa minua vastasin heille "vörstoor inken venska itaak". Painuin ruokalaan.
Muutaman kerran jälkeen portiukot selittivät asia minulle moitteettomalla suomenkielellä.
Sen jälkeen leimasin aina oman korttini koska vörstoorasin suomea.😁 ✌️
- Anonyymi00008
Olen ja ollut jopa Ruotsissa töissä.
- Anonyymi00011
Ruotsin oppiminen on turhaa suurimmalle osalle oppilaista.
- Anonyymi00034
Se on totta. Perussuomalaiset eivät opi edes suomenkieltä.
- Anonyymi00060
En fysiikallakaan ole tehnyt mitään vaikka toki sen opin myötä ymmärtää paremmin painovoimaa sun muita luonnonlakeja.
- Anonyymi00015
Tukholman satamassa ostin kahvin:een kaffe,myyjä vastasi Suomeksi:ai kahvi vai.
- Anonyymi00016
Sitä tarvitsee vasta jos haluaa opiskella korkeammalle
- Anonyymi00020
Lapsemme eivät ole tarvinneet. Toinen on metereologi ja toinen teknisen fysiikan dippeli ja on ollut vuosikaudet saksalaisen konsulttiyrityksen palveluksessa ylemmän keskijohdon konsulttina.
- Anonyymi00062
Lukiossa kirjoitin laudaturin ja yliopistossa piti tehdä joku esitelmä ruotsiksi mutta sen jälkeen en koskaan sitä tarvinnut. Nyt lähes eläkeiässä on jo unohtunut niin että hieman tekee ongelmaa sanoa yksikin lause. Mutta suomessahan pääasia on totella orjuuttajia.
- Anonyymi00017
Saan kuukausittain eläkettä Ruotsista. Ja kyllä, puhuin aikanaan siellä duunissa ruotsia, sitä koulussa oppimaani. Toki opin sitten käyttämään sanamelodiaa ja sanavarastokin kehittyi. Ruotsin Eläkeviranomaisen kanssa voin myös puhua suomea, jos tulisi tarve.
- Anonyymi00019
Tietty, kulutan päivittäin paljon ruotsalaista mediaa ruotsiksi. Puhun ruotsia täällä Helsingissäkin säännöllisesti. Paljon hyvää elämää jäisi elämättä pelkällä suomella ja englannilla.
- Anonyymi00021
Anonyymi00019 kirjoitti:
Tietty, kulutan päivittäin paljon ruotsalaista mediaa ruotsiksi. Puhun ruotsia täällä Helsingissäkin säännöllisesti. Paljon hyvää elämää jäisi elämättä pelkällä suomella ja englannilla.
Posiollakin täytyy opettaa pakkoruotsia kun teillä pääkaupunkiseudulla on niin kivaa jutustella ruotsiksi.
- Anonyymi00022
Anonyymi00021 kirjoitti:
Posiollakin täytyy opettaa pakkoruotsia kun teillä pääkaupunkiseudulla on niin kivaa jutustella ruotsiksi.
Kyllä sieltä Posioltakin voi joku suomalaisia tukiaisia ja "hyvinvointia" nauttiva, kehitystä haluava ihminen lähteä ansaitsemaan ihan kunnon omaa palkkaa, ja sellaista löytyy Ruotsista. Jos vaikka hoitoalalle menee, ruotsinkielen vähäinenkin taito on arvokas, että pääsee töihin. Sitten paikan päällä oppii lisää.
- Anonyymi00023
Minun aikanani koulussa ei oppinut puhumaan eikä ymmärtämään ruotsalaisten puhumaa kieltä. Hyvän pohjan toki sai.
Ajauduin ensin Blekingeen. Kolmeen kuukauteen en tottunut siihen skånskan paikalliseen murteeseen vaan muutin Södertäljeen jossa oli mahdollisuus käyttöruotsin totutteluun.
Alkukuukausina kämppäkaverinani oli gävleläinen heppu joka antoi käytännön opastusta.
Ruotsin vuoteni hajaantuivat neljään työpaikkaan sekä muutamiin pimeisiin kohteisiin.
"Pimeyttä" edusti se, että palkan sai käteen bruttona ja jatko jäi oman harkinnan varaan. Minun herkintani oli jättää asia ja muodollisuudet sikseen.
Seurauksena, että kruunuassistentti uhkasi verorästien ulosmittauksella. Oli Suomessa varaton opiskelija ja koko jutun seurauksena minun Ruotsissa kertynyt eläkkeeni pidätettiin maksamattomien verojen kompensoimiseksi. En tiedä olenko tappion vai hyödyn puolella.
Varsinaista, Ruotsi ulkopuolista hyötykäyttöä sen käytännön osaamisesta ei ole ollut! - Anonyymi00024
Anonyymi00022 kirjoitti:
Kyllä sieltä Posioltakin voi joku suomalaisia tukiaisia ja "hyvinvointia" nauttiva, kehitystä haluava ihminen lähteä ansaitsemaan ihan kunnon omaa palkkaa, ja sellaista löytyy Ruotsista. Jos vaikka hoitoalalle menee, ruotsinkielen vähäinenkin taito on arvokas, että pääsee töihin. Sitten paikan päällä oppii lisää.
Miksi lähteä Ruotsiin kun voi lähteä vaikka Saksaan, Ranskaan tai Englantiin? Koko Posiolle ruotsin kielen pakolla opettaminen sen takia on pelkkää tuhlausta.
- Anonyymi00026
Anonyymi00024 kirjoitti:
Miksi lähteä Ruotsiin kun voi lähteä vaikka Saksaan, Ranskaan tai Englantiin? Koko Posiolle ruotsin kielen pakolla opettaminen sen takia on pelkkää tuhlausta.
Niinkö? Ihan jo kielisukulaisuuden takia ruotsia osaava suomalainen oppii saksan sanastoa paljon helpommin kuin vain rallienglantia puhuva. Usein voi arvata oikein saksankielisen sanan merkityksen ruotsin perusteella.
Ja kyllä. Posiolta _on_ ihan oikeasti paljon helpompi lähteä Ruotsiin kuin Saksaan, Brexit-Englantiin tai Ranskaan. Ruotsi tarjoaa paljon viranomaispalvelua myös suomen kielellä nykyaikaisesti netissä. - Anonyymi00027
Anonyymi00023 kirjoitti:
Minun aikanani koulussa ei oppinut puhumaan eikä ymmärtämään ruotsalaisten puhumaa kieltä. Hyvän pohjan toki sai.
Ajauduin ensin Blekingeen. Kolmeen kuukauteen en tottunut siihen skånskan paikalliseen murteeseen vaan muutin Södertäljeen jossa oli mahdollisuus käyttöruotsin totutteluun.
Alkukuukausina kämppäkaverinani oli gävleläinen heppu joka antoi käytännön opastusta.
Ruotsin vuoteni hajaantuivat neljään työpaikkaan sekä muutamiin pimeisiin kohteisiin.
"Pimeyttä" edusti se, että palkan sai käteen bruttona ja jatko jäi oman harkinnan varaan. Minun herkintani oli jättää asia ja muodollisuudet sikseen.
Seurauksena, että kruunuassistentti uhkasi verorästien ulosmittauksella. Oli Suomessa varaton opiskelija ja koko jutun seurauksena minun Ruotsissa kertynyt eläkkeeni pidätettiin maksamattomien verojen kompensoimiseksi. En tiedä olenko tappion vai hyödyn puolella.
Varsinaista, Ruotsi ulkopuolista hyötykäyttöä sen käytännön osaamisesta ei ole ollut!Blekingessä puhutaan ruotsia tietenkin omalla murteella, kuten kaikkialla ruotsin kielialueella, mukaanluettuna itäruotsalaiset (suomalaiset) murteet.
Sinänsä Blekinge on tärkeä ruotsinsuomalaisen historian kannalta. Kun Ruotsi oli voittanut Blekingen sodassa Tanskalta, sinne päätettiin rakentaa Ruotsin suurin sotasatama Karlskrona. Valtion virkamiehet eivät luottaneet paikallisen väestön lojaliteettin Ruotsin kruunulle, vaan Karlskronan rakentajat palkattiin ylempää Ruotsista ja suurelta osalta maan itäosasta, Suomesta. Suomalaisten tiedettiin varmasti olevan uskollisia kruunulle eivätkä he levittäisi sotasalaisuuksia väärille ihmisille.
1900-luvun suuren muuttoaallon yhteydessä Blekingen suuriin teollisuuslaitoksiin saatiin paljon suomalaista työvoimaa. - Anonyymi00028
Anonyymi00026 kirjoitti:
Niinkö? Ihan jo kielisukulaisuuden takia ruotsia osaava suomalainen oppii saksan sanastoa paljon helpommin kuin vain rallienglantia puhuva. Usein voi arvata oikein saksankielisen sanan merkityksen ruotsin perusteella.
Ja kyllä. Posiolta _on_ ihan oikeasti paljon helpompi lähteä Ruotsiin kuin Saksaan, Brexit-Englantiin tai Ranskaan. Ruotsi tarjoaa paljon viranomaispalvelua myös suomen kielellä nykyaikaisesti netissä.Onhan se tyhmää opetella pakkoruotsia jos palvelua saa suomen kielellä. Saksaa kun opettelee ensin niin voi oppia ruotsia sitten helpommin jos on tarve.
- Anonyymi00031
Anonyymi00028 kirjoitti:
Onhan se tyhmää opetella pakkoruotsia jos palvelua saa suomen kielellä. Saksaa kun opettelee ensin niin voi oppia ruotsia sitten helpommin jos on tarve.
Ruotsissa suomalainen voi elää täyttä elämää. Silti Ruotsin kielilaissa lukee viisaasti, että kaikilla Ruotsin asukkailla on oltava pääsy ruotsin kieleen, sillä Ruotsin kansanvalta -- eli politiikka -- toimii ruotsin kielellä. Osaatkos sitä paremmin sanoa.
Koska Ruotsissa tänä päivänä asuu monia ihmisiä, joilla se pääsy on äskettäisen maahanmuuton takia huononlaista, kouluruotsin oppinut suomalainen saa kielitaidostaan selvän kilpailuedun työmarkkinoilla esimerkiksi juuri hoitoalalla, missä on usein suomalaisia työkavereitakin ja paljon paremmat työehdot kuin Suomessa.
- Anonyymi00025
Pakkoruotsin kouluopetus ei riitä. Täytyisi laittaa pakolliseksi myös asioida ainoastaan ruotsinkielella verovirastossa ja kelassa. Kirjastoihin ainoastaan ruotsinkielisiä rakkausromaaneja ja tietokirjoja.
On jo uhkaava vaara, että suomalaiset alkavat oppia liikaa muita kieliä, kuin ruotsinkieltä. - Anonyymi00029
Minä olen, vaikka lukiolaispoikana olin varma etten tarvitse.
Olen päätynyt mm. Ruotsalaisen firman suomalaisen tytäryhtiön toimitusjohtajaksi. Vähän oli kirimistä kielitaidosta, vaikka aikoinaan opettajan suureksi hämmästykseksi kirjoitin ruotsista C:n. Opettaja epäili, että noinkohan pääsen edes läpi. - Anonyymi00030
En varsinaisesti mutta eipä siitä vähästä osaamisetakaan ole haittaa ollut
- Anonyymi00032
Perussuomalaisen sisäministeri Mari Rantasen aikana ruotsinkielisten poliisien kouluttaminen takkuaa. Se on perustuslain vastaista.
- Anonyymi00088
No perhana,jos ruotsinkielisten poliisien kouluttaminen nyt takkuaa..sitte vaan Suomenkieltä oppimaan oikeasti. Maahanmuuttajien pitäisi myös oppia Suomen kieli, lain pitäisi se pakottaa.
- Anonyymi00033
Minäpä olen, olen hoitanut yhteyksiä Ruotsiin, Tanskaan ja Norjaan, myyntityössä. Saanut aikanaan hyvää työpaikkoja ruotsinkielen osaamisen ansiosta (suomenkielinen Hämeestä) ja kielen oppi kyllä kesätöissä Ruotsissa. Edelleen katson SVT:n uutisia ja ajankohtaisohjelmia...uutiset maailmalta siellä kattavammat.
Hyötyä vai ei, uskon, että kohtalaisen suuri eläke kertoo siitä olleen hyötyä.- Anonyymi00035
Kun olet jo eläkkeellä niin pakkoruotsia et ole koskaan opiskellutkaan. Ja hyvin näyttää toimineen ilmankin.
- Anonyymi00036
Anonyymi00035 kirjoitti:
Kun olet jo eläkkeellä niin pakkoruotsia et ole koskaan opiskellutkaan. Ja hyvin näyttää toimineen ilmankin.
Omana kouluaikanani kaikki opiskelivat ruotsia -- ja olen eläkkeellä.
Se mitä itse vastustan, on koulujen pakkouskonto. Suomessa opetetaan uskontoa aivan käsittämättömiä tuntimääriä. Ja sitten väki ei kuitenkaan tiedä, mikä on helatorstai. Siinä on mennyt pakko-opetus hukkaan! Joulusta useimmat sentään ovat kuulleet muutenkin. - Anonyymi00037
Anonyymi00036 kirjoitti:
Se mitä itse vastustan, on koulujen pakkouskonto. Suomessa opetetaan uskontoa aivan käsittämättömiä tuntimääriä. Ja sitten väki ei kuitenkaan tiedä, mikä on helatorstai. Siinä on mennyt pakko-opetus hukkaan! Joulusta useimmat sentään ovat kuulleet muutenkin.Pakkoruotsi on ihan yhtä turha kuin uskontonto.
- Anonyymi00038
Anonyymi00036 kirjoitti:
Se mitä itse vastustan, on koulujen pakkouskonto. Suomessa opetetaan uskontoa aivan käsittämättömiä tuntimääriä. Ja sitten väki ei kuitenkaan tiedä, mikä on helatorstai. Siinä on mennyt pakko-opetus hukkaan! Joulusta useimmat sentään ovat kuulleet muutenkin.Kielitarpeet on muuttuneet tuosta kun aikoinaan tarvittiin vain ruotsin kielistä palvelusväkeä. Nykyään ollaan eu:ssa ja tarpeellisia kieliä enemmän kuin yksi ruotsin kieli.
- Anonyymi00042
Anonyymi00037 kirjoitti:
Pakkoruotsi on ihan yhtä turha kuin uskontonto.
Kaikki kouluaineet ovat pakollisia, paitsi ne valinnaiset, mutta nekin valinnan jälkeen myös pakollisia.
- Anonyymi00044
Anonyymi00038 kirjoitti:
Kielitarpeet on muuttuneet tuosta kun aikoinaan tarvittiin vain ruotsin kielistä palvelusväkeä. Nykyään ollaan eu:ssa ja tarpeellisia kieliä enemmän kuin yksi ruotsin kieli.
Ruotsi on aivan ylivoimaisesti suurin Suomeen tulevien eläkkeiden maksaja. Siinä vain pieni esimerkki siitä, miten tärkeä Ruotsi ja Skandinavia oikeasti on suomalaisille työtätekeville ihmisille. Ei voi verrata mihinkään Itävaltaan tai Hollantiin. EU ei tätä kuviota ole todellisuudessa muuttanut mitenkään. Varmaan moni opiskelija viettää nykyään pari kuukautta jossain "vaihdossa" Wienissä tai Pariisissa, mutta se on aivan eri asia.
- Anonyymi00050
Anonyymi00044 kirjoitti:
Ruotsi on aivan ylivoimaisesti suurin Suomeen tulevien eläkkeiden maksaja. Siinä vain pieni esimerkki siitä, miten tärkeä Ruotsi ja Skandinavia oikeasti on suomalaisille työtätekeville ihmisille. Ei voi verrata mihinkään Itävaltaan tai Hollantiin. EU ei tätä kuviota ole todellisuudessa muuttanut mitenkään. Varmaan moni opiskelija viettää nykyään pari kuukautta jossain "vaihdossa" Wienissä tai Pariisissa, mutta se on aivan eri asia.
Suomen koulujen kielivalikoima on supistunut radikaalisti aikaisemmasta. Nimenomaan saksa ja ranska kiinnostavat aina vain vähemmän sekä kouluissa että opettajiksi yliopistoissa opiskelevia. Jos ruotsia ei olisi, tämä kansa oppisi koulussa tulevaisuudessa vain englantia.
- Anonyymi00089
Anonyymi00050 kirjoitti:
Suomen koulujen kielivalikoima on supistunut radikaalisti aikaisemmasta. Nimenomaan saksa ja ranska kiinnostavat aina vain vähemmän sekä kouluissa että opettajiksi yliopistoissa opiskelevia. Jos ruotsia ei olisi, tämä kansa oppisi koulussa tulevaisuudessa vain englantia.
Englanti onkin yleishyödyllinen kieli, Ruotsi ei.
- Anonyymi00040
Riippuu paljon missä asuu. Ei siitä täällä Länsi-Uudellamaalla (Siuntio, Karjaa jne.) haittaakaan ole.
- Anonyymi00043
Ei siellä eikä muuallakaan ole haittaa mistään osaamastasi kielestä.
- Anonyymi00041
Olen tarvinnut ja käyttänyt.
- Anonyymi00047
Peräkammarin pojatkaan ei tarvii.
- Anonyymi00049
En. Vaikka eräässä entisessä työpaikassa julkisella koetti rkp:n nimekkäät edustajat saada palvelua ruotsiksi niin puhuin Suomea. No he vaihtoivat suomeksi ja asia hoitui. :D
- Anonyymi00051
Monet vanhemmat ihmiset tietyillä alueilla haluavat puhua ruotsia. Suomenkieli on heillä heikkoa ja Lontoota he eivät monasti osaa sitäkään vähää. Nuoret pärjäävät Englannilla.
- Anonyymi00053
Helsingissä olen nähnyt kun suomenkielisestä ja ruotsinkielisestä kodista olevat lapset puhuvat englantia keskenään.
- Anonyymi00055
Rannikkoalueilla useita pari - kolmekymppisiä jotka ei osaa oikein juurikaan suomea. Jotkut ei muutamaa sanaa enempää.
Silti suomalaisenemmistöllä koulussa pakkoruotsi ja vain koska pitäisi rkp-eliittiä palvella ja miellyttämisen vuoksi, ja että saisivat pitää vähemmistökieliryhmän edut ja vallan ja sitä kautta heille vuosisatojen kuluessa Suomesta suomalaisten hiellä, verellä ja kyyneleillä tienaamansa varallisuuden. Siitähän kielipolitiikassaan on kyse. - Anonyymi00057
Anonyymi00055 kirjoitti:
Rannikkoalueilla useita pari - kolmekymppisiä jotka ei osaa oikein juurikaan suomea. Jotkut ei muutamaa sanaa enempää.
Silti suomalaisenemmistöllä koulussa pakkoruotsi ja vain koska pitäisi rkp-eliittiä palvella ja miellyttämisen vuoksi, ja että saisivat pitää vähemmistökieliryhmän edut ja vallan ja sitä kautta heille vuosisatojen kuluessa Suomesta suomalaisten hiellä, verellä ja kyyneleillä tienaamansa varallisuuden. Siitähän kielipolitiikassaan on kyse.Maailman Ruotsinkielisin kunta oli jossain kohtaa Suomen puolella. Ruotsissa kun on niin paljon maahanmuuttajia kaikkialla.
- Anonyymi00064
Anonyymi00055 kirjoitti:
Silti suomalaisenemmistöllä koulussa pakkoruotsi ja vain koska pitäisi rkp-eliittiä palvella ja miellyttämisen vuoksi, ja että saisivat pitää vähemmistökieliryhmän edut ja vallan ja sitä kautta heille vuosisatojen kuluessa Suomesta suomalaisten hiellä, verellä ja kyyneleillä tienaamansa varallisuuden. Siitähän kielipolitiikassaan on kyse.Rannikkoalueen kansa ei olekaan suomalaisia sanan täydessä merkityksessä. He ovat ruotsin siirtolaisia.
- Anonyymi00054
Hauska avaus.
Sama kun kysyttäisiin, että oletko tarvinnut koskaan yleissivistystä?
Kielitaito on pelkkää plussaa ja muutenkin tieto, osaaminen ja sivistys on pohja menestykseen. Huomattavasti enemmän kuin laajaa matematiikkaa. Ei ole tarvinnut laskea sinejä, tangentteja ja kosineja missään, ruotsia sentään on jonkin verran tarvinnut.
- Anonyymi00056
Osuuit asian ytimeen.
- Anonyymi00073
Jos on ne opiskelut jättänyt peruskouluun niin eihän niitä sinejä ja kosineja ole edes korkeamman asteen koulutuksessa tarvinnut. Ilman pakkoruotsiakin olisi pärjännyt.
- Anonyymi00058
Pakkoruotsi on turha. Opiskelee joka tahtoo.
- Anonyymi00061
Ruotsinkielisessä työhaastattelussa ollut ja päässyt töihin. Ihan pakkoruotsilla .
- Anonyymi00068
Niin minäkin, tosin riitti kun olin rastittanut paperiin osavaani ja tuleva pomo kysyi työhaastattelussa vain että "ja osaat ruotsiakin", "joo ja lite", ja johon pomo takas: "no hyvä". :D
Ruotsi on oikeasti tarvittaessa helposti opittava kieli, varsinkin itselle varttuneemmalla iällä, kun se aiemmin kovin kielteinen asenne oli jäänyt taa. Pakkoruotsia en kannata vaan valinnaista jonka oppi ruotsista eikä vääräoppista muumia rannikoltamme. Mitää kieliä ei opi kunnolla kuin käyttämällä.
- Anonyymi00063
Yllättävän paljon sivistyneitä kirjoittajia tässä ketjussa kun täysin päinvastaisen käsityksen saa foorumin yleisestä tasosta. 😀
- Anonyymi00066
Tukholmassa ovat ne alkuperäiset Höyhensaaret (Fjäderholmarna), missä suomalaisen ihmisen on turvallista nukkua yönsä. Ei se mihinkään muutu.
- Anonyymi00069
Työpaikalla kysyin työntekijältä jotain suomeksi. Vastaus oli että hän ei puhu suomea. Jatkoin sitten ruotsiksi ja hän vastasi suomeksi. Alkoi itseä jo hymyilyttämään tässä vaiheessa.
- Anonyymi00071
Mökillä ikkuna särkyi kun pyy lensi lasin läpi. Lähin liike, jossa lasin sai korjattua oli Karjaalla. Vaikeaksi olisi mennyt jos ei olisi osannut ruotsia. Liikkeen pitäjä oli liki ummikko.
- Anonyymi00072
Onhan se tyhmää yrittää Suomessa pitää kannattavaa liikettä jos ei suostu edes suomea puhumaan.
- Anonyymi00074
Olen ja paljon, vaikka äidinkieli Suomi .
- Anonyymi00075
Verotoimistossa oli lasissa iso lappu: palvelemme suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Tiskille tulee ruotsalainen kaveri, joka ei ollut saanut varattua aikaa Ahvenanmaan toimistosta. Ruotsalaisen duunarin on pakko saada jotain lappuja verotoimistosta voidakseen tehdä keikkatyötä Suomessa. Hän esittää asiansa ruotsiksi ja virkailija ilmiselvästi ymmärtää, mistä on kyse, ja vastaa englanniksi sen enempää ihmettelemättä. Minä sitten sanoin ruotsalaiselle (ruotsiksi), että tiukan paikan tullen Suomen verottaja palvelee ruotsiksi, aivan varmasti.
- Anonyymi00076
Se on jäänne.
- Anonyymi00078
Mittaa kumminkin suomalaisten paska oppilaiden tasoa. Vapautus ruostsinkielestä tarkoittas ettei osattas arvioida kuinka vitun tyhmiä nää homo sukupolven jässikät onkaan.
- Anonyymi00080
Anonyymi00078 kirjoitti:
Mittaa kumminkin suomalaisten paska oppilaiden tasoa. Vapautus ruostsinkielestä tarkoittas ettei osattas arvioida kuinka vitun tyhmiä nää homo sukupolven jässikät onkaan.
Hyppää homo kaivoo.
Teitä eikä tarvita yhtään mihinkään Suomen menestykseen ja hyvinvointiin. Olette aina olleet vain se Suomen suurin kuluerä.
Ajat muuttuu.
- Anonyymi00085
Teille vassareille pitäisi pakottaa PAKKOARABIA!!!
Sitähän te niiin haluatte!!!- Anonyymi00090
No pilallemällättyjä mamupatjojahan jokainen manuhaalijasuomiämmä on, eivät vain kehtaa rynkytyspatjamainettaan myöntää julkisesti.
Kiertäkää nuo saastaiset ja spitaaliset kaukaa sanoo jo raamattukin.
Ja loput heistä on sitten ihan vaan näitä vitun tyhmiä ja korruptoituneita paskarotta-porsassikalehmä-perseapinoita.
- Anonyymi00091
Turhaa opetella jotain kieltä, mikäli sille ei heti ole tulossa tarvetta.
- Anonyymi00092
Et sitten ole tehnyt töitä välillä?
Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial41644Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1161623Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva2431149Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221078- 128919
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt2856- 10835
Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?
Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks29827Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks48823Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.163819