RKP:n tietää, että pakkoruotsista huolimatta suomalaisten ruotsin taito heikkenee tasaisesti, nuoriso ei siitä varsinkaan välitä.
Ja kyselyiden mukaan noin 70% kansasta haluaa poistaa pakkoruotsin.
Ruotsin kielen muuttamista vapaaehtoiseksi kannattavat useimpien puolueiden äänestäjät, RKP:ta lukuun ottamatta. Esimerkiksi perussuomalaisten ja SDP:n kannattajien keskuudessa muutos on saanut vahvaa tukea.
Mutta miksi pakkoruotsia ei poisteta, siihen RKP pystyy vaikuttaan paljon.
Edes Helsingissä ei pärjää ruotsilla - pakkoruotsi täysin turha
29
120
Vastaukset
- Anonyymi00001
Ruotsin kieli Suomessa ei ole kieli, vaan politiikkaa. Se on voimakkaasti ylikorostetussa asemassa ja tämä asema pitäisi purkaa.
- Anonyymi00003
Nimenomaan, RKP-eliitti haluaa vielä kyykyttää valtaväestöä pakkoruotsilla.
- Anonyymi00009
Politiikkaa nimenomaan.
- Anonyymi00019UUSI
Mutta, Helsingissä pärjää oikein hyvin somalilla, arabialla, venäjällä ja virolla.
- Anonyymi00027UUSI
Suomen ruotsi ei ole edes oikeaa ruotsia.
- Anonyymi00002
Mikä vaikeus on opiskella ruotsia muiden kielten lisäksi? Nuorena oppii helposti useampia kieliä, eikä se taito ole koskaan pahaksi.
Itse osaan neljää kieltä ja toivoisin osasvani useampia- Anonyymi00004
Juu, ne jotka luulee tarvitsevansa ruotsia lukisivat sitä varmasti vapaaehtoisesti.
- Anonyymi00010
Ruotsi on turha kieli suomalaisille.
- Anonyymi00011
Anonyymi00004 kirjoitti:
Juu, ne jotka luulee tarvitsevansa ruotsia lukisivat sitä varmasti vapaaehtoisesti.
Nimenomaan.
- Anonyymi00013
Et ilmeisesti tajua sitä, että ruotsi ei yksinkertasesti kiinnosta. Sen osaaminen ei kiinnosta ja siksi sitä ei opetella. Ruotsista ei ole oikeasti mitään hyötyä kun kaikki, mummeleita ja papparaisia lukuunottamatta, osaa englantia ja englannilla taas pärjää missä vain, myös ruotsissa. Eli miksi ihmeessä opetella jotain ruotsia jota ei koskaan tarvitse yhtään mihinkään? Paljon järkevämpää on opetella englanti kunnolla ja sen lisäksi saksan osaaminen on hyvä idea. Englannilla kuitenkin pärjää kutakuinkin ihan missä vain.
- Anonyymi00015UUSI
Anonyymi00013 kirjoitti:
Et ilmeisesti tajua sitä, että ruotsi ei yksinkertasesti kiinnosta. Sen osaaminen ei kiinnosta ja siksi sitä ei opetella. Ruotsista ei ole oikeasti mitään hyötyä kun kaikki, mummeleita ja papparaisia lukuunottamatta, osaa englantia ja englannilla taas pärjää missä vain, myös ruotsissa. Eli miksi ihmeessä opetella jotain ruotsia jota ei koskaan tarvitse yhtään mihinkään? Paljon järkevämpää on opetella englanti kunnolla ja sen lisäksi saksan osaaminen on hyvä idea. Englannilla kuitenkin pärjää kutakuinkin ihan missä vain.
Samaa mieltä.
- Anonyymi00017UUSI
Anonyymi00004 kirjoitti:
Aika vähissä varmaan ovat.
- Anonyymi00020UUSI
Anonyymi00010 kirjoitti:
Ruotsi on turha kieli suomalaisille.
Monelle palstan suomalaiselle suomen kieli on aivan turha.
- Anonyymi00005
Ruotsissa ruotsin kieli on jää tulevaisuudessa toiselle sijalla, kun arabia ja enkku valtaa yhä enemmän alaa.
- Anonyymi00021UUSI
Sanotaanko "svenkku", kuten suomalaisten kvasienglanti = finglish.
- Anonyymi00026UUSI
Arabiaksi Tukholmassa mainostetaan joka paikassa.
- Anonyymi00006
Ruotsihan on tänne pakolla aikoinaan tuotu valloittajan mukana, mutta nyt se on pikkuhiljaa katoamassa unholaan.
- Anonyymi00018UUSI
Eräs RKP:nen sanoi, että ruotsin kielestä on tullut kyökkikieli, eli aika heikossa hapessa.
- Anonyymi00007
Suomenkieliset antaa tekohengitystä ruotsin kielelle, muuten se kuolisi nopeasti pois.
- Anonyymi00008
Pakkoruotsilla.
- Anonyymi00012
Ei pitäisi antaa.
- Anonyymi00023UUSI
Anonyymi00008 kirjoitti:
Pakkoruotsilla.
Niin kauan on helppo esittää suvaitsevaista, kun itse asuu norsunluutornissa, mutta kun omaan etuoikeuteen käydään käsiksi todelliset kasvot paljastuvat.
- Anonyymi00014
Ihminen, joka osaa lukea, kirjottaa, puhua ja ymmärtää puhuttua nglantia sujuvasti ei tarvitse ruotsia yhtään mihinkään. Ruotsi on ihan turha kieli sillon ja on turha panostaa sen opetteluun.
- Anonyymi00016UUSI
Eihän se nuoria kiinnostakkaan.
- Anonyymi00022UUSI
Jos putoat jäihin niin hyvä se on ruotsiksi kiljua apua. Muuten nuo rantaruotsalaiset kattoo vieressä ja ihmettelee mitä se kielitaidoton mölyää avannossa.
- Anonyymi00024UUSI
Anonyymi00016 kirjoitti:
Eihän se nuoria kiinnostakkaan.
Suosittelisin sinullekin suomen kielestä kiinnostumista, niin ei tuherra miten tahansa.
- Anonyymi00025UUSI
Pakkoruotsitunnit muutettava englannin puhumistunneiksi ja lisäsanaston opetteluun mitä ei muutoin ehditä nyt jo olevilla englannin tunneilla käydä lävitse.
- Anonyymi00029UUSI
Järkevä ehdotus. Ruotsin kielen taito tosiaankin on tarpeeton kaikille . Olisi hyvä muuttaa valinnaiseksi.
- Anonyymi00028UUSI
Det är vitun kiva där
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.1492023Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3051727- 931557
Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2001210Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois781193- 671150
- 251061
- 481007
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl73956- 45937