Sähköautojen latauspisteitä asennetaan Suomessa tällä hetkellä keskimäärin noin 105 kappaletta päivässä.
Tämä luku perustuu Sähköteknisen Kaupan Liiton (STK ry) tammikuussa 2026 julkaisemiin tilastoihin edellisen vuoden sähköteknisestä myynnistä ja asennuksista.
Suomessa asennetaan keskimäärin 105 sähköauton latauspistettä päivässä
21
228
Vastaukset
- Anonyymi00001
Latureita on nykyisin melkein kaikkialla. Varmaan jossain vaiheessa uusien asentaminen hidastuu?
- Anonyymi00002
Montako bensa-asemaa avataan joka päivä?
- Anonyymi00003
Taitaa olla negatiivinen luku, jos suljetut vähennetään.
- Anonyymi00004
Bensan kuluttajamyynti loppuu suurimmaksi osaksi seuraavan 15 vuoden sisään.
- Anonyymi00005
Anonyymi00004 kirjoitti:
Bensan kuluttajamyynti loppuu suurimmaksi osaksi seuraavan 15 vuoden sisään.
Vähenee varmasti huomattavasti, mutta tuskin loppuu. Ehkä 10 vuoden kuluttua bensalitra maksaa 2026 euroissa noin 4€.
- Anonyymi00006
Anonyymi00005 kirjoitti:
Vähenee varmasti huomattavasti, mutta tuskin loppuu. Ehkä 10 vuoden kuluttua bensalitra maksaa 2026 euroissa noin 4€.
No mietipä mitä tekee polttisten haluttavuudelle, kun niiden myynti uutena on jo loppunut, ja bensa maksaa 4 € litralta? Ei juuri kukaan halua 10 vuoden päästä enää ajaa arkiajojaan polttiksella, ja käytettyjä täyssähköjä on silloin jo paljon tarjolla.
Polttonesteiden kysyntä siis romahtaa seuraavien 10 vuoden kuluessa, ja kuluttajamyynti siten käytännössä loppuu siitä seuraavien 5 vuoden aikana.
Toki museoautoihin yms. saa sittenkin vielä jostain puuilosta ostaa jotain synteettistä e-fuelia hintaan 8 € litra. - Anonyymi00009
Anonyymi00006 kirjoitti:
No mietipä mitä tekee polttisten haluttavuudelle, kun niiden myynti uutena on jo loppunut, ja bensa maksaa 4 € litralta? Ei juuri kukaan halua 10 vuoden päästä enää ajaa arkiajojaan polttiksella, ja käytettyjä täyssähköjä on silloin jo paljon tarjolla.
Polttonesteiden kysyntä siis romahtaa seuraavien 10 vuoden kuluessa, ja kuluttajamyynti siten käytännössä loppuu siitä seuraavien 5 vuoden aikana.
Toki museoautoihin yms. saa sittenkin vielä jostain puuilosta ostaa jotain synteettistä e-fuelia hintaan 8 € litra.Synteettisen bensan hinta on varmaan lähempänä 20€/l.
- Anonyymi00010
Anonyymi00009 kirjoitti:
Synteettisen bensan hinta on varmaan lähempänä 20€/l.
No leikitään että olisi puolet halvempaa. Silti ei siitä tule mitään.
- Anonyymi00007
Kilometreihin perustuva maksu/ vero tulossa pölyimureihin.
REVI SIITÄ VIHER- HÖPERÖ.- Anonyymi00008
Voi polttotrolli ressukkaa. On kovat ajat.
- Anonyymi00019
Jos se tulee, niin se tulee kaikkiin käyttövoimasta riippumatta…
Koko autoliikenteen verotushan on tarkoitus muuttaa perusteellisesti…. Näin koska nut käytännössä liikenteen verokeetymä valtiolle tulee polttiskuskien lompakosta ja sähköautoilijat pääsevät lähes ilmaiseksi, vain pieni käyttövoimavero…
- Anonyymi00011
Latauspisteitä? Siis tuohan on myytyjen latauslaitteiden lukumäärä.
- Anonyymi00012
Olet kyllä huvittavan pihalla. Tyypillinen polttojorma.
- Anonyymi00013
kukahan nuokin maksaa...no valtio tietenkin.. tämä maa on tuhoon tuomittu verorahojen jakamisella.... no menihän verorahoja miljardeja talvivaaran kaivoon..vanha sanonta pitää paikkansa..kannettu vesi ei kaivossa pysy ja rahat katoaa kuin pieru saharaan,
- Anonyymi00014
Vai valtio maksaa, päivän vitsi! Mistähän saisin valtion rahaa, voisin asentaa muutaman laturin.
Mene takaisin koloosi, trolli.
- Anonyymi00015
Olkaa mielissänne korkeista polttoaineiden hinnoista. Varmasti ette silloin myöskään lennä, sillä lentolippujen hinnatkin ovat viisinkertaiset ellei enemmän. Voitte nauraa naapurille öljylämmityksestä ja tuskin sähkön hinta pysyy samana, sillä markkinan lait ne tässäkin tulevat mukaan.
Voidaan sammuttaa valot kylästä.- Anonyymi00018
Ihmeellistä nillitystä joka ei kiinnosta.
- Anonyymi00016
Sähköteknisen Kaupan Liiton virallisen tilaston mukaan Suomessa myytiin vuoden aikana 26 513 kiinteistöihin asennettavaa latauslaitetta.
Kun tämä kokonaismäärä jaetaan vuoden 365 päivälle, saadaan keskiarvoksi noin 73 tukkumyynnin kautta kulkenutta laitetta päivässä.
Mainittu "noin 105 kappaletta päivässä" saadaan, kun virallisen tukkutilaston päälle lasketaan arvioidut suoratuonnit, julkiset suurteholatausasemat (kuten ABC-lataus, K-Lataus) sekä muut reitit, jotka eivät näy pelkässä STK:n tilastossa.- Anonyymi00017
Aivan sama, pääasia, että latureita löytyy sieltä missä niistä on hyötyä. Jokusen vuoden kuluttua myös vannoutuneet bensalenkkarit siirtyvät latailemaan, joten runsas tarjonta on hyvä homma.
Viisi vuotta olen sähköautoillut. Viimeisen kahden vuoden aikana latureiden saatavuus ei ole ollut enää pieninkään ongelma. - Anonyymi00020
Anonyymi00017 kirjoitti:
Aivan sama, pääasia, että latureita löytyy sieltä missä niistä on hyötyä. Jokusen vuoden kuluttua myös vannoutuneet bensalenkkarit siirtyvät latailemaan, joten runsas tarjonta on hyvä homma.
Viisi vuotta olen sähköautoillut. Viimeisen kahden vuoden aikana latureiden saatavuus ei ole ollut enää pieninkään ongelma.Minä olen nyt ollut vuoden sähköautoilijana ja yllättynyt kuinka sujuvaan ja miellyttävää se on.
Lataus, jota väitettiin hankalaksi ja matkaa hidastavaksi on osoittautunut täysin huuhaaksi. Mikään matkani ei ole hankaloitunut tai hidastunut sähköautolla. Itse asiassa päinvastoin. Ajan noin 20-25 tuhstta km vuodessa.
Ja asun Helsingissä ja jo parikin lomamatkaa olen Lappiinkin jo tehnyt. Viime kesänä ja nut kevät talvella. - Anonyymi00021
Anonyymi00020 kirjoitti:
Minä olen nyt ollut vuoden sähköautoilijana ja yllättynyt kuinka sujuvaan ja miellyttävää se on.
Lataus, jota väitettiin hankalaksi ja matkaa hidastavaksi on osoittautunut täysin huuhaaksi. Mikään matkani ei ole hankaloitunut tai hidastunut sähköautolla. Itse asiassa päinvastoin. Ajan noin 20-25 tuhstta km vuodessa.
Ja asun Helsingissä ja jo parikin lomamatkaa olen Lappiinkin jo tehnyt. Viime kesänä ja nut kevät talvella.Jep.
Sähköautolla tulee myös ajettua paljon enemmän, koska kaikki on niin vaivatonta. Ei tule rankaisuna tankkausreissua. Tankkauspysähdyksiä tulee arkena nolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka oli töllöntyön tekijä?
Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt505157Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja
Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.672935Vihamielisyys naisia kohtaan on jo yllättävän suuri ongelma
Esiintyy laajemmassa mittakaavassa, mitä vain tällä palstalla. Mistä tuo ilmiö nyt oikein johtuu, ja saa alkuvoimansa?2831448Odotan sitä hetkeä
kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh721143Jenkkilahkojen kastekaava
Jenkkilahkojen yhteinen kastekaava on kirjoitettuna Mormonin Kirjaan, Moroni, luku-8 Pienten lapsien vanhempia uhataan1391114Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!
Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin1611085Olen melko vakuuttunut
etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok761069- 1291062
- 1701038
- 49924