Pyhin nimi kaikista on Raamatun Vanhassa testamentissa mainittu Jumalan nimi. Se koostuu konsonanteista YHVH, koska hebrean kieleen ei alun perin kirjoitettu tekstissä vokaaleja, vaan ainoastaan konsonantit. Vokaalit lausutaan mukaan vasta silloin, kun puhutaan.
Jumalan nimi ei ole Jahve. Se ei ole Jehovakaan. Hebrealaisessa tekstissä sanan lopun H-kirjainta ei myöskään äännetä puheessa. Se on mykkä äänne, kuin loppuhenkäys.
Jumalan nimi on YAHAVA. Siis kuten: "Jahavat tulloo ja helemat paukkuu!"
Nimi YAHAVA pitää sisällään monikerroksisen merkityksen. Sen sisällä on hebrean sana "AHAVA", joka tarkoittaa: RAKKAUS. Ahava puolestaan pitää sisällään sanan "HAVA". Se on ELÄMÄ. Sana "HAVA" sisältää sanan "AV". Se tarkoittaa isää. Isä, elämä ja rakkaus ovat kaikki kätketty Jumalan pyhään nimeen YAHAVA.
Jumalan nimi on YAHAVA
9
85
Vastaukset
- Anonyymi00001UUSI
No jos tarkkoja ollaan niin kyseessä ei ole meidän kristittyjen Jumala vaan juutaliasten heimojumala, kansallishaltija. samanlainen kuin Väinämöinen meillä.
- Anonyymi00003UUSI
Ja jos totuudessa pysytään juutalaisen luomalla kristinuskolla, niin kyseessä on nimenomaan kristinuskon Jumala, kun Jeesuksen nimeen on kuoliaaksi kidutettu ja kirottu sekä uhrina syöty Jeesuksen opettama Israelin Jumala, taivasten valtakunnan isä Jumala Luojajumalana.
- Anonyymi00008UUSI
Juutalaiset olivat alunperin monijumalaisia. Yahweh on yksi hallitsijan El-jumalan lapsista. Toorassa El on vanhempi jumala kuin Yahweh. Kansat elivät vuorovaikutuksessa ja lainailivat toistensa uskonnoista vuosituhansien aikana.
- Anonyymi00002UUSI
On täysin yhdentekevää, että käytetäänkö juutalaisuuden jumaluudesta nimeä Jahve, Jehova, Allah, Marduk, JHWH, vai jotakin muuta, kun kyseessä on joka tapauksessa jumalahuijaus.
- Eiväthän juutalaiset aaaneet edes sanoa Jumalansa nimeä ääneen.
Kyseessä on todellisuudessa muinainen uhrikulttijumala Baal, jolke uhrattiin lapsia eli tarinan Saatana - jonka juutalaiset huijasivat muinaisen Israelin Jumalan tilalle kristinuskolla, käyttäen hyväksi Israelikaisen Jeesuksen nimeä ja luomaansa kristinuskoa.- Anonyymi00004UUSI
Pahoittelen kirjoitusvirheitä - töitä tehnyt taas koko päivän, ja väsynyt fyysisesti kuin Luojajumala kuuden päivän luomisensa jälkeen, kun oli jo pakko levätä.
- Anonyymi00005UUSI
Jaffa kuin appelsiinimerkki
- Anonyymi00006UUSI
Jumalalle ei ole kolmea muotoa, tai kolmea persoonaa, vaan Jumala on yksi ja ainoa. Jeesuksella on Jumalan muoto, ja Hän otti orjan muodon. Jeesus on myös alku ja Sana sekä ylimmäinen pappi. Jeesus on Isän kuva ja Herra Sebaot, sotajoukkojen Jumala, Yehovah. Jeesus Karitsa valtaistuimen keskellä, Valo ja Elämän leipä ja tuomari. Sana puhuu Jeesuksesta: kuningasten Kuningas, herrain Herra ja välimies. Jeesus on iankaikkinen Elämä ja Pyhä Henki.
- Anonyymi00007UUSI
Jumalia oli vanhan testamentin aikana useampia. Raamatusta löytyy vieläkin mainintoja asiasta jos osaa lukea.
- Anonyymi00009UUSI
"Nimi YAHAVA pitää sisällään monikerroksisen merkityksen. Sen sisällä on hebrean sana "AHAVA", joka tarkoittaa: RAKKAUS. Ahava puolestaan pitää sisällään sanan "HAVA". Se on ELÄMÄ. Sana "HAVA" sisältää sanan "AV". Se tarkoittaa isää. Isä, elämä ja rakkaus ovat kaikki kätketty Jumalan pyhään nimeen YAHAVA."
Jos tämä vahvistetaan juutalaisten kielitieteilijöiden toimesta niin mahtava asia. Jumalan nimihän lähtee liikkeelle termistä "ehje" mikä tarkoittaa "minä olen" mikä voidaan laajentaa hebrean kielessä myös suomeksi "minä olen olemassaolo". Tämän "minä olen olemassaolo" ymmärtäminen kuitenkin ihmisjärjelle on aika mahdoton asia, mutta voidaan selittää että Jumala on se olemassaolo noin yleensä mitä on siis olemassa. Olemassa on universumi, nanomaailma kvantteineen ja kaikkinainen eliömaailma, nämä kaikki ovat Jumalaa.
Vielä ajatusta voidaan laajentaa että kutsun kaikkia lukijoita nyt miettimään, että onko jotain hänen mielestään olemassa? Oletko sinä olemassa? Onko sukulaisesi, kotisi ja paikkakuntasi olemassa? Jos voit yhteenkään vastata myöntävästi niin Jumala on siis olemassa. Tätä et voi siis enää kieltää!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial201771Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1461748Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva3211433Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221118Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2091102- 1391058
- 285975
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt4959- 11955
- 77907