Gnostilaisuudesta moninaisuus

Alkuseurakunta, Kristuksen kirkko, kidutettiin ja tapettiin Perkeleen kirkon toimesta sukupuuttoon muutaman ensimmäisen vuosisadan kuluessa syytettynä gnostilaisuudesta.

Gnostilaisuudessa oli monia haaroja ja pääosa niistä olikin harhaoppisia. Kristuksen Kirkko meni maan alle, erämaahan ja pieninä ryhminä ympäri maailmaa. Katosi tunnetusta historiasta aivan nykyaikaan asti. Aivan samoin kuin Israelin kymmenen kadonnutta sukukuntaa.

Nykyään tunnetaan alkuseurakunnan oppi, ja voidaan selkeästi nähdä nykyajan kirkkojen harhaopit ja keskiajan kirkkojen luopumuksen historia.

Valtakirkkojen vallan takia tätä eivät teologit uskalla tehdä.

113

609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mormonit eivät ainakaan ole alkuseurakuntaa.

      Alkuseurakunnassa juotiin ehtoollisella VIINIÄ.

    • Anonyymi00001

      Taas joku kokee suurta tärkeyttä turhasta elämästään, kun kuvittelee 'ainoana' olevansa jonkinlaisen ainutlaatuisen äärellä. 😂

    • Anonyymi00002

      Ilm. 14:12

      Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt
      ja Jeesuksen uskon.

      Ei Jeesus mitään erillistä alkuseurakuntaa perustanut.

      Jeesus oli Juutalainen ja halusi, että helluntaina 3000 kastettua Juutalaista pysyvät synagoogan palveluksessa.

      Roistojen hanke oli perustaa kommunistinen alkukirkko, jossa yksi pariskuntakin tapettiin talokaupan rahojen saamiseksi heiltä.

      Syy laitettiin Pyhän Hengen ja Jeesuksen piikkiin ja täydestä meni.

      • Anonyymi00003

        Kova oot valehtelemaan. Isäntäkö käski?


      • Anonyymi00010
        Anonyymi00003 kirjoitti:

        Kova oot valehtelemaan. Isäntäkö käski?

        Ilmeisesti, koska Jeesus oli israelilainen, ja juutalaiset tekivät jumalahuijauksen hävittämällä Jeesuksenbnimeen Israelin Jumalana, että saivat pahuuteen perustuvan Baal-jumalansac tilalle, ja varastivat muinaisten israelilaisten identiteetin kristinuskolla, jonka Israelin heimon tappoivat raamatun mukaan.


      • Anonyymi00011

        Oletko koskaan miettinyt, että mikä oli JEESUKSEN USKO, ja hänen todistus - se mistä ilmestyskirjassa puhutaan - ne joilla oli Jeesuksen todistus. Laita raamattuhakuun.


      • Anonyymi00012
        Anonyymi00011 kirjoitti:

        Oletko koskaan miettinyt, että mikä oli JEESUKSEN USKO, ja hänen todistus - se mistä ilmestyskirjassa puhutaan - ne joilla oli Jeesuksen todistus. Laita raamattuhakuun.

        Jeesuksen usko ei ole usko Jeesukseen, vaan JEESUKSEN OMA USKO, mistä hän todisti.


      • Anonyymi00013
        Anonyymi00012 kirjoitti:

        Jeesuksen usko ei ole usko Jeesukseen, vaan JEESUKSEN OMA USKO, mistä hän todisti.

        Ymmärrän, että tarina on hankala kaikessa älykkyydessään, mutta toisaltaan tosi helppo, kun ei kuvittele, että mitä sanat merkitsevät, vaan lukee kuten ne on TODELLA kirjoitettu.

        Kyse on on JEESUKSEN USKOSTA.


    • Anonyymi00004

      "Valtakirkkojen vallan takia tätä eivät teologit uskalla tehdä."

      Kyllä ainakin herätysliikkeissä nähdään kansankirkon harhaopit ( jooga, vääristelevä Raamatun tulkinta, liberalisoituminen, homohäät, naispappeus ). Ja roomalais-katolisen kirkon aneoppi oli Lutherin tuomion alla jo 1500-luvun alussa.

      En ihan ymmärrä mihin viittaat teologeilla jotka eivät uskalla, tai mikä on Suomessa valtakirkkojen valta. Sitä paitsi eikös Suomessa ole vain yksi valtakirkko?

      • Anonyymi00008

        Eivätkö ole huomanneet, että sen Jumalan pelon aiheuttaa se tulivuoren kuuma sisus, millä pelottelee, jos ei totella - alkoi siis pelotella jo 3.500 vuotta sitten - löytyy wikipedia Jahve


      • Anonyymi00009
        Anonyymi00008 kirjoitti:

        Eivätkö ole huomanneet, että sen Jumalan pelon aiheuttaa se tulivuoren kuuma sisus, millä pelottelee, jos ei totella - alkoi siis pelotella jo 3.500 vuotta sitten - löytyy wikipedia Jahve

        Ei enää vuonna 2026 tarvitse oikeasti pelätä. Lupaan ja vannon.


      • Kaikki ne teologit, jotka eivät tajua, että kun kerran nyt tunnetaan alkukirkon oppi, eivät silti halua poistaa väärä traditioita kirkoistaan.

        Ja kun Jumala on ilmoittanut jatkon kaanoniin Raamatun jälkeen, eivät usko siihen. Eivät rukoile ja kysy ja kolkuta. Eivät noudata Pyhän Hengen ohjausta.

        Jeesuksen aikana Pyhä Henki ilmoitti opetuslapsille, että Jeesusta pitää seurata. Sitten Pietaria jne.

        Jeesusta nyt kuten ennenkin, mutta ketä Pietaria?


    • Monijumalisuus? Jumalat eivät olleet mitenkään lomittuneet keskenään?

      • Anonyymi00006

        Eivät olleet - niitä oli tuhansiavuosia sitten - aina tulivuoresta Saatanaan, jota myös Raamatussa kutsutaan Jumalaksi 3.500 vuoden perinteellä ja kulttuurilla, jota kuuluu vaalia.


      • Anonyymi00007
        Anonyymi00006 kirjoitti:

        Eivät olleet - niitä oli tuhansiavuosia sitten - aina tulivuoresta Saatanaan, jota myös Raamatussa kutsutaan Jumalaksi 3.500 vuoden perinteellä ja kulttuurilla, jota kuuluu vaalia.

        Yllätyshän on sen, että kristinuskon Jumalalla Baalilla, jonka isä on viljanjumala Dagon ja äiti Asera (myös Astarte), ei ollut yhtään jumalaveljeä, Minusta suorastaan omituista. Minä en ainakaan ole löytänyt.


    • Anonyymi00005

      Jo on aloitus syvältä.

      Kristus on Paavalin kehittämä termi, kulttihahmo ja uusi nimi Auringonjumala Sol Invictukselle, on kreikkaa ja tarkoittaa 'balsamoitu muumio', on Pietarin 2.kirjeen Kointähti, Lucifer ja Paavalin opin kiroukseksi kirottu KIROUS (Gal.3:13), joka johdattaa seuraajansa helvettiin (1.kor.3:13).

      Gnostilaisuudessa on jopa Paholainenkin alempana luojajumalana, kun ei älli riitä ymmärtämään, ettei siellä luomiskertomuksessa ole edes mitään petollista Luojajumalaa, tai Saatanaa paratiisissa, vaan kyse on koko raamatun tarinassa vain HYVÄSTÄ TIEDOSTA JA PAHASTA TIEDOSTA (1.Moos.3:22), joita raukka parka ihminen ei vaan tarinasta erota.

      On kuin Luojajumalan todistus tieteeseen perustuen, että miksi ihmiseltä oli suojattava ihmeiden tekeminen, ja sidottava aika materiaan, kun helvetin pöjä ihminen ei vaan ymmärtä edes tarinan pointtia.

      Kuulkaa, kun tälle on täysin tieteeseen perustuva selitys jopa.

      • Gnostilaisuutta on mene laista ja yksi niistä oli alkukirkon opin mukainen ja tapettiin kuten muukin gnostilaisuus. Et ymmärrä mitä sanoin.


      • Anonyymi00027
        santtunen2 kirjoitti:

        Gnostilaisuutta on mene laista ja yksi niistä oli alkukirkon opin mukainen ja tapettiin kuten muukin gnostilaisuus. Et ymmärrä mitä sanoin.

        Ei ole mitään muuta alkukirkkoa kuin Paavalin uhrikultti kristinuskona pahalla Baal-jumalalla.


      • Anonyymi00028
        Anonyymi00027 kirjoitti:

        Ei ole mitään muuta alkukirkkoa kuin Paavalin uhrikultti kristinuskona pahalla Baal-jumalalla.

        Ja juutalaisten toimesta kaikki tapettiin, jotka eivät kumartaneet ilmestyskirja luvun 13 puhuvaa Pedon kuvaa, juutalaisten jumaluutta.


      • Anonyymi00029
        santtunen2 kirjoitti:

        Gnostilaisuutta on mene laista ja yksi niistä oli alkukirkon opin mukainen ja tapettiin kuten muukin gnostilaisuus. Et ymmärrä mitä sanoin.

        Tuo "alkukirkko" on varsinainen sanahirviö 2000 vuoden takaa.


      • Anonyymi00031
        Anonyymi00029 kirjoitti:

        Tuo "alkukirkko" on varsinainen sanahirviö 2000 vuoden takaa.

        Jos pelikentän olisi voittanut Jeesus Israelin Jumalalla, voisi tilannetta pohtia toisin, mutta yhtään ainoata, mitään edes siihen rinnastettavaa uskontoa ei maailmassa ole, ei edes mikään gnostilaisuus.


      • Anonyymi00032
        Anonyymi00031 kirjoitti:

        Jos pelikentän olisi voittanut Jeesus Israelin Jumalalla, voisi tilannetta pohtia toisin, mutta yhtään ainoata, mitään edes siihen rinnastettavaa uskontoa ei maailmassa ole, ei edes mikään gnostilaisuus.

        Väitänpä, ettei aidosti löydy ainoatakaan oikeaa tekstiä, jossa Jeesus olisi edes puhunut mistään Jumalasta.


      • Anonyymi00033
        Anonyymi00032 kirjoitti:

        Väitänpä, ettei aidosti löydy ainoatakaan oikeaa tekstiä, jossa Jeesus olisi edes puhunut mistään Jumalasta.

        Tarkistin vielä - kyllä - gnostilaiset ajatukset perustuvat juutalaisuuteen.


    • "Nykyään tunnetaan alkuseurakunnan oppi, ja voidaan selkeästi nähdä nykyajan kirkkojen harhaopit ja keskiajan kirkkojen luopumuksen historia"

      Kun ei oikeastaan vielä ollut oikein mitään yhtenäistä oppia vaan niitä oli useita.

      • Anonyymi00014

        Aina on ollut yksi oikea oppi. Harhaoppeja oli myös jo silloin, siksi onkin tärkeää pysyä kirjoituksissa, ettei eksy evlut kirkon valheisiin.


      • Anonyymi00015
        Anonyymi00014 kirjoitti:

        Aina on ollut yksi oikea oppi. Harhaoppeja oli myös jo silloin, siksi onkin tärkeää pysyä kirjoituksissa, ettei eksy evlut kirkon valheisiin.

        Luopumus Jeesuksen ja alkuseurakunnan opetuksista alkoi jo n 150 jKr, kun kirkkoisät taistelivat vallasta ja auktoriteetistä ja julistivat toisiaan kirkonkiroukseen. He alkoivat kehitellä omia oppejaan, jotka olivat syvästi ristiriidassa Jeesuksen oppien kanssa. Näin syntyi vähitellen jäykkä kirkkolaitos, joka alkoi vainoamaan niitä uskovaisia, jotka eivät alistuneet heidän valtansa alle.
        Pappisvalta kehittyi.

        Mm Origenes ( kuoli v 254 jKr)julistettiin kirkonkiroukseen, kun hän opetti sielunvaellusta ja että saatanakin tulee kerran pelastumaan. Hän mm kastroi itsensä.

        Irenaeus (kuoli v 202 jKr) oli hänkin mennyt harhaan ja kielsi Jeesuksen ristinkuoleman ja sanoi, että Jeesus eli vanhaksi ja kuoli vanhana.

        Justinos Marttyyri (kuoli v 165) julkaisi ensimmäisen selityksen senaikaisen "kirkon" käytänteistä ja opeista ja se oli lähellä sitä oppia, jota alkuseurakunnat harjoittivat.
        Didakhe. eli Kahdentoista apostolinen oppi.

        Tällaisten luopioisien oppeihin kehittyvä kirkkolaistos kehitti oppinsa ja yksi suuri syy kirkon vallan kasvuun, oli lapsikaste, jolla liitettiin uusia jäseniä kirkkoon automaattisesti ilman henkilökohtaista uskoa tai parannuksen tekoa. Kirkko alkoi maallistumaan ja maallinen valta ja komeus ja pappien valta muodostuivat kasvavan kirkon rikkaudeksi.
        Harhaoppiset eli todelliset uskovat sekä juutalaiskristityt karkoitettiin pois kirkoista.


      • Anonyymi00016

        No Paavalin kirjeethän sen "oikean" opin kertovat, eikä tarinassa ole minkäänlaista tulkinnanvaraa edes.

        Ongelma oli vain tunnustusten tekemisessä, että miten pahuus kuulostaisi jopa pyhyydeltä, mitä se ei itse Raamatun tarinassa ole,mutta kuitenkin niin, että tunnustusten piti olla samalla myös oikein suhteessa Raamatun kertomukseen.

        Hyvänä esimerkkinä kolminaisuusoppi, kun idea Paavalin tarinassa on tuhota Jeesuksen nimeen hänen opettama Israelin Jumala 5.Moos.13).


      • Anonyymi00017
        Anonyymi00015 kirjoitti:

        Luopumus Jeesuksen ja alkuseurakunnan opetuksista alkoi jo n 150 jKr, kun kirkkoisät taistelivat vallasta ja auktoriteetistä ja julistivat toisiaan kirkonkiroukseen. He alkoivat kehitellä omia oppejaan, jotka olivat syvästi ristiriidassa Jeesuksen oppien kanssa. Näin syntyi vähitellen jäykkä kirkkolaitos, joka alkoi vainoamaan niitä uskovaisia, jotka eivät alistuneet heidän valtansa alle.
        Pappisvalta kehittyi.

        Mm Origenes ( kuoli v 254 jKr)julistettiin kirkonkiroukseen, kun hän opetti sielunvaellusta ja että saatanakin tulee kerran pelastumaan. Hän mm kastroi itsensä.

        Irenaeus (kuoli v 202 jKr) oli hänkin mennyt harhaan ja kielsi Jeesuksen ristinkuoleman ja sanoi, että Jeesus eli vanhaksi ja kuoli vanhana.

        Justinos Marttyyri (kuoli v 165) julkaisi ensimmäisen selityksen senaikaisen "kirkon" käytänteistä ja opeista ja se oli lähellä sitä oppia, jota alkuseurakunnat harjoittivat.
        Didakhe. eli Kahdentoista apostolinen oppi.

        Tällaisten luopioisien oppeihin kehittyvä kirkkolaistos kehitti oppinsa ja yksi suuri syy kirkon vallan kasvuun, oli lapsikaste, jolla liitettiin uusia jäseniä kirkkoon automaattisesti ilman henkilökohtaista uskoa tai parannuksen tekoa. Kirkko alkoi maallistumaan ja maallinen valta ja komeus ja pappien valta muodostuivat kasvavan kirkon rikkaudeksi.
        Harhaoppiset eli todelliset uskovat sekä juutalaiskristityt karkoitettiin pois kirkoista.

        Jeesus on Israelin Jumalana kristinuskossa kuoliaaksi kidutettu ja kiroukseksi kirottu uhri, ja jo 50-luvulta Paavalin luoman kristinuskon mukaa hänen kirjeistään alkaen, jonka ihmeidentekijän seuraajat Kristus, joka on Lucifer (Kointähti) johdattaa Baal-jumalan helvettiin.


      • Anonyymi00018
        Anonyymi00015 kirjoitti:

        Luopumus Jeesuksen ja alkuseurakunnan opetuksista alkoi jo n 150 jKr, kun kirkkoisät taistelivat vallasta ja auktoriteetistä ja julistivat toisiaan kirkonkiroukseen. He alkoivat kehitellä omia oppejaan, jotka olivat syvästi ristiriidassa Jeesuksen oppien kanssa. Näin syntyi vähitellen jäykkä kirkkolaitos, joka alkoi vainoamaan niitä uskovaisia, jotka eivät alistuneet heidän valtansa alle.
        Pappisvalta kehittyi.

        Mm Origenes ( kuoli v 254 jKr)julistettiin kirkonkiroukseen, kun hän opetti sielunvaellusta ja että saatanakin tulee kerran pelastumaan. Hän mm kastroi itsensä.

        Irenaeus (kuoli v 202 jKr) oli hänkin mennyt harhaan ja kielsi Jeesuksen ristinkuoleman ja sanoi, että Jeesus eli vanhaksi ja kuoli vanhana.

        Justinos Marttyyri (kuoli v 165) julkaisi ensimmäisen selityksen senaikaisen "kirkon" käytänteistä ja opeista ja se oli lähellä sitä oppia, jota alkuseurakunnat harjoittivat.
        Didakhe. eli Kahdentoista apostolinen oppi.

        Tällaisten luopioisien oppeihin kehittyvä kirkkolaistos kehitti oppinsa ja yksi suuri syy kirkon vallan kasvuun, oli lapsikaste, jolla liitettiin uusia jäseniä kirkkoon automaattisesti ilman henkilökohtaista uskoa tai parannuksen tekoa. Kirkko alkoi maallistumaan ja maallinen valta ja komeus ja pappien valta muodostuivat kasvavan kirkon rikkaudeksi.
        Harhaoppiset eli todelliset uskovat sekä juutalaiskristityt karkoitettiin pois kirkoista.

        Origen ja sielunvaellus - EI KRISTINUSKOSSA VOI OLLA SIELUNVAELLUSTA, koska se perustuu tarinaan,että Paholainen varastaa sielun! Saatanan voimalla luetaan kirouksia. KIRKONKIROUS. Mikä vika korvien välissä?!


      • Anonyymi00019
        Anonyymi00018 kirjoitti:

        Origen ja sielunvaellus - EI KRISTINUSKOSSA VOI OLLA SIELUNVAELLUSTA, koska se perustuu tarinaan,että Paholainen varastaa sielun! Saatanan voimalla luetaan kirouksia. KIRKONKIROUS. Mikä vika korvien välissä?!

        Kyseessä on avoin ja täysin rehellinen huijaus!


      • Anonyymi00020
        Anonyymi00015 kirjoitti:

        Luopumus Jeesuksen ja alkuseurakunnan opetuksista alkoi jo n 150 jKr, kun kirkkoisät taistelivat vallasta ja auktoriteetistä ja julistivat toisiaan kirkonkiroukseen. He alkoivat kehitellä omia oppejaan, jotka olivat syvästi ristiriidassa Jeesuksen oppien kanssa. Näin syntyi vähitellen jäykkä kirkkolaitos, joka alkoi vainoamaan niitä uskovaisia, jotka eivät alistuneet heidän valtansa alle.
        Pappisvalta kehittyi.

        Mm Origenes ( kuoli v 254 jKr)julistettiin kirkonkiroukseen, kun hän opetti sielunvaellusta ja että saatanakin tulee kerran pelastumaan. Hän mm kastroi itsensä.

        Irenaeus (kuoli v 202 jKr) oli hänkin mennyt harhaan ja kielsi Jeesuksen ristinkuoleman ja sanoi, että Jeesus eli vanhaksi ja kuoli vanhana.

        Justinos Marttyyri (kuoli v 165) julkaisi ensimmäisen selityksen senaikaisen "kirkon" käytänteistä ja opeista ja se oli lähellä sitä oppia, jota alkuseurakunnat harjoittivat.
        Didakhe. eli Kahdentoista apostolinen oppi.

        Tällaisten luopioisien oppeihin kehittyvä kirkkolaistos kehitti oppinsa ja yksi suuri syy kirkon vallan kasvuun, oli lapsikaste, jolla liitettiin uusia jäseniä kirkkoon automaattisesti ilman henkilökohtaista uskoa tai parannuksen tekoa. Kirkko alkoi maallistumaan ja maallinen valta ja komeus ja pappien valta muodostuivat kasvavan kirkon rikkaudeksi.
        Harhaoppiset eli todelliset uskovat sekä juutalaiskristityt karkoitettiin pois kirkoista.

        Kun ryhtyy runoilemaan kristinuskoa juutalaisperustaan 'oikeina oppeina', olisi syytä edes tietää Jeesuksen sanat 'kyykäärmeen sikiöistä', henkilöistä, jotka palvovat uhria pyhänä saman isän käskydtä, joka tämän tappoikin, kuten Paavali Jeesuksen, ja loi tästä kristinuskon.


      • Anonyymi00021
        Anonyymi00020 kirjoitti:

        Kun ryhtyy runoilemaan kristinuskoa juutalaisperustaan 'oikeina oppeina', olisi syytä edes tietää Jeesuksen sanat 'kyykäärmeen sikiöistä', henkilöistä, jotka palvovat uhria pyhänä saman isän käskydtä, joka tämän tappoikin, kuten Paavali Jeesuksen, ja loi tästä kristinuskon.

        KYLLÄ TE SIIVILÖITTE HYTTYSIÄ, MUTTA NIELETTE KAMELIN.


      • Anonyymi00022
        Anonyymi00021 kirjoitti:

        KYLLÄ TE SIIVILÖITTE HYTTYSIÄ, MUTTA NIELETTE KAMELIN.

        Jo Raamatussa Jeesus sanoo juutalaisuuden Baal-jumalaa Saatanaksi ja valheen isäksi - MUUTA EI TARVINNUT KUIN USKOA JEESUSTA, JOS OLI KORVA KUULLA.


      • Anonyymi00023
        Anonyymi00022 kirjoitti:

        Jo Raamatussa Jeesus sanoo juutalaisuuden Baal-jumalaa Saatanaksi ja valheen isäksi - MUUTA EI TARVINNUT KUIN USKOA JEESUSTA, JOS OLI KORVA KUULLA.

        Ja jos ei ollut korvaa kuulla, ei erottanut hyvää tietoa ja pahaa tietoa, oli jo luonnostaan vihattava, Lutherin sanoin Paavalin opista, ja päätyy vihollisen kylvämänä rikkaviljana 'hävitettäväksi' - suoraan maailmanpalon liekkeihin FYYSISELLÄ YLÖSNOUSEMUKSELLA tulenjumalan uhriksi.

        Lähde: kirkon vainajan siunaaminen.

        Tämä oli tällainen Luojajumalan todistus, että miksi ikuinen elämä oli suojattava - idea on kristallin kirkkaana, Matteus 7. luku, Paavalin Roomalaiskirje 7. luku ja Jeremian kirja 7. luku.

        Ei tämän ymmärtämiseen nyt mikään Einstein ole pakko olla, joskin jokunen aivosolu onkin välttämätön, varsinkaan, kun saatte tarinan valmiiksi väännettynä rautalangasta!


      • Anonyymi00024
        Anonyymi00016 kirjoitti:

        No Paavalin kirjeethän sen "oikean" opin kertovat, eikä tarinassa ole minkäänlaista tulkinnanvaraa edes.

        Ongelma oli vain tunnustusten tekemisessä, että miten pahuus kuulostaisi jopa pyhyydeltä, mitä se ei itse Raamatun tarinassa ole,mutta kuitenkin niin, että tunnustusten piti olla samalla myös oikein suhteessa Raamatun kertomukseen.

        Hyvänä esimerkkinä kolminaisuusoppi, kun idea Paavalin tarinassa on tuhota Jeesuksen nimeen hänen opettama Israelin Jumala 5.Moos.13).

        Kolminaisuusoppi on kaikkien maailman kristittyjen, niiden 45.000 eriklisen kirkkokunnan opin perustana, joilla on yhteensä 2,4 miljardia uskovaa, kun he ovat nielleet kamelin ja ovat yrittäneen saada pahuuden kuulostamaan jotenkin järkevältä pyhyydeltä, mutta totuus Raamatusta ei ole mihinkään kadonnut.


      • Anonyymi00025
        Anonyymi00024 kirjoitti:

        Kolminaisuusoppi on kaikkien maailman kristittyjen, niiden 45.000 eriklisen kirkkokunnan opin perustana, joilla on yhteensä 2,4 miljardia uskovaa, kun he ovat nielleet kamelin ja ovat yrittäneen saada pahuuden kuulostamaan jotenkin järkevältä pyhyydeltä, mutta totuus Raamatusta ei ole mihinkään kadonnut.

        Kolminaisuusoppi perustana takaa jokaiselle uskojalle paikan tulenjumalan lämpimässä syleilyssä.


      • Anonyymi00026
        Anonyymi00025 kirjoitti:

        Kolminaisuusoppi perustana takaa jokaiselle uskojalle paikan tulenjumalan lämpimässä syleilyssä.

        Ja se onkin ollut oikeille papeille todellinen taidonnäyte, miten tätä opetat niin, ettet sanaakaan valehtele. Liberaalipapit eksyivät kirkon tieltä.


      • Oli kyllä, mutta ristiriidat sovittiin ja oli myös lopulta yksi oikea kirkko, johon pitäisi palata, muttei palata, vaikka sen oppi ja käytäntö jo tunnetaan riittävästi. Mieluummin pidetään kiinni vääristä traditioista. Vauvakasteesta ja yksin Raamattu-opista. Jatkuva ilmoitus on oikea oppi, mutta väärät traditiot eivät ole oikeaa uutta ilmoitusta.


      • Anonyymi00015 kirjoitti:

        Luopumus Jeesuksen ja alkuseurakunnan opetuksista alkoi jo n 150 jKr, kun kirkkoisät taistelivat vallasta ja auktoriteetistä ja julistivat toisiaan kirkonkiroukseen. He alkoivat kehitellä omia oppejaan, jotka olivat syvästi ristiriidassa Jeesuksen oppien kanssa. Näin syntyi vähitellen jäykkä kirkkolaitos, joka alkoi vainoamaan niitä uskovaisia, jotka eivät alistuneet heidän valtansa alle.
        Pappisvalta kehittyi.

        Mm Origenes ( kuoli v 254 jKr)julistettiin kirkonkiroukseen, kun hän opetti sielunvaellusta ja että saatanakin tulee kerran pelastumaan. Hän mm kastroi itsensä.

        Irenaeus (kuoli v 202 jKr) oli hänkin mennyt harhaan ja kielsi Jeesuksen ristinkuoleman ja sanoi, että Jeesus eli vanhaksi ja kuoli vanhana.

        Justinos Marttyyri (kuoli v 165) julkaisi ensimmäisen selityksen senaikaisen "kirkon" käytänteistä ja opeista ja se oli lähellä sitä oppia, jota alkuseurakunnat harjoittivat.
        Didakhe. eli Kahdentoista apostolinen oppi.

        Tällaisten luopioisien oppeihin kehittyvä kirkkolaistos kehitti oppinsa ja yksi suuri syy kirkon vallan kasvuun, oli lapsikaste, jolla liitettiin uusia jäseniä kirkkoon automaattisesti ilman henkilökohtaista uskoa tai parannuksen tekoa. Kirkko alkoi maallistumaan ja maallinen valta ja komeus ja pappien valta muodostuivat kasvavan kirkon rikkaudeksi.
        Harhaoppiset eli todelliset uskovat sekä juutalaiskristityt karkoitettiin pois kirkoista.

        Siinä on hyvin kirjoitettu historia asiasta!


      • Anonyymi00016 kirjoitti:

        No Paavalin kirjeethän sen "oikean" opin kertovat, eikä tarinassa ole minkäänlaista tulkinnanvaraa edes.

        Ongelma oli vain tunnustusten tekemisessä, että miten pahuus kuulostaisi jopa pyhyydeltä, mitä se ei itse Raamatun tarinassa ole,mutta kuitenkin niin, että tunnustusten piti olla samalla myös oikein suhteessa Raamatun kertomukseen.

        Hyvänä esimerkkinä kolminaisuusoppi, kun idea Paavalin tarinassa on tuhota Jeesuksen nimeen hänen opettama Israelin Jumala 5.Moos.13).

        Paavalin kirjeissä on todella esitetty kaikki tavat tehdä kristinuskosta harhaoppi. Silti useimmat kirkot ovat harhaoppisia, nykyaikana pitää sanoa asiat konkreettisemmin ja selvemmin kunkin väärän opin kohdalla.


      • Anonyymi00037
        santtunen2 kirjoitti:

        Paavalin kirjeissä on todella esitetty kaikki tavat tehdä kristinuskosta harhaoppi. Silti useimmat kirkot ovat harhaoppisia, nykyaikana pitää sanoa asiat konkreettisemmin ja selvemmin kunkin väärän opin kohdalla.

        Ei ole mitään muuta KRISTINUSKOA, kuin Paavalin itse luoma RAAMATUSSA, joten se on ainoa oikea, juuri kuten Paavali sen sanoo.


      • Anonyymi00038
        Anonyymi00037 kirjoitti:

        Ei ole mitään muuta KRISTINUSKOA, kuin Paavalin itse luoma RAAMATUSSA, joten se on ainoa oikea, juuri kuten Paavali sen sanoo.

        Ja se perustuu hänen itse määräämäänsä Jeesuksen kuolemantuomioon juutalaisen syntiopin vastustamisesta, jonka Jumalaa Jeesus sanoi Saatanaksi ja valheen isäksi, ja se on sitten SE joko Raamattu, joka juuri siitä Jumalasta puhuu.


      • Anonyymi00039
        Anonyymi00038 kirjoitti:

        Ja se perustuu hänen itse määräämäänsä Jeesuksen kuolemantuomioon juutalaisen syntiopin vastustamisesta, jonka Jumalaa Jeesus sanoi Saatanaksi ja valheen isäksi, ja se on sitten SE joko Raamattu, joka juuri siitä Jumalasta puhuu.

        Ja se on sitä kuuluisaa Jumalan sanaa, mitä täällä päivät pitkät hoetaan, eikä se ole edes Jumala koskaan ollutkaan.


    • Anonyymi00030

      On turha jumittua pahuuden ja sadismin vatvomiseen — rakentaminen on tärkeämpää. Jeesus edustaa päinvastaista: altruismia, laupeutta, myötätuntoa ja uhrautuvaisuutta muiden hyväksi. Pyhän elämän rakentaminen tarkoittaa tehdä hyvää aktiivisesti — auttaa, puolustaa heikkoja, kantaa vastuuta ja kasvattaa yhteisöä rakkauden periaatteella — sen sijaan että alistetaan tai hyödynnetään muita ja viedään itselle voittoja. Pyhitys näkyy arjen teoissa: anteeksianto, armahtava oikeudenmukaisuus, palvelu ja käytännön myötätunto muokkaavat maailmaa taivaan kaltaiseksi, eivät pelkkä paheiden selailu ja vatvominen.

      Ei taida olla puhtaat jauhot pussissa?

      • Siis kun tekee hyvää, saa olla vääräoppinen. Se on kyllä tärkeämpää kuin tarkka ja oikea oppi. Mutta kun se vaan on pahaa kans, eikä mitään hyvää.! Kuten synnissä eläminenkin.

        Ei vain ryyppääjät ja rikolliset tee pahaa, vaan myös kirkon juoruilijat ja vääräoppiset ja väärin opettavat. Laittomuuksia tekevät kuitenkin vaikka kuinka hyviä uskovia luulevat olevansa. Kyykärmeiden sikiöt, sanoo Jeesus.

        Heillä ei ole puhtaat jauhot pussissa. Monella kunnon uskovaisella tietysti on. Mutta tuollaisesta huomauttelusta paistaa pappisvaltainen opittu kierous.


      • Anonyymi00035

        Kuule, sun altruistisella narsismilla Jeesuksen hyvyydestä, ei ole mitään tekemistä edes sen vähän raamatun tarinan kanssa temppelissä riehuneesta terroristista, puhumattakaan siitä vähästä historian tiedosta.

        Ihan, kuule, nypi niitä tikkuja vaan omista silmistäsi, koska laupeudesta ei ole tietoakaan, kun tuntee teidät altruistiset narsistit ja kyykäärmeen sikiöt tuliseen pätsiin ilmestyskirjassa.

        - Tuo helvetin hurskas hymistely on vähintäinkin yhtä sairasta uskontoa kuin sadistinen paatoskin.


      • Anonyymi00036
        santtunen2 kirjoitti:

        Siis kun tekee hyvää, saa olla vääräoppinen. Se on kyllä tärkeämpää kuin tarkka ja oikea oppi. Mutta kun se vaan on pahaa kans, eikä mitään hyvää.! Kuten synnissä eläminenkin.

        Ei vain ryyppääjät ja rikolliset tee pahaa, vaan myös kirkon juoruilijat ja vääräoppiset ja väärin opettavat. Laittomuuksia tekevät kuitenkin vaikka kuinka hyviä uskovia luulevat olevansa. Kyykärmeiden sikiöt, sanoo Jeesus.

        Heillä ei ole puhtaat jauhot pussissa. Monella kunnon uskovaisella tietysti on. Mutta tuollaisesta huomauttelusta paistaa pappisvaltainen opittu kierous.

        Niin - hyvin sanottu - paistaa läpi opittu kierous.


      • Anonyymi00041
        Anonyymi00035 kirjoitti:

        Kuule, sun altruistisella narsismilla Jeesuksen hyvyydestä, ei ole mitään tekemistä edes sen vähän raamatun tarinan kanssa temppelissä riehuneesta terroristista, puhumattakaan siitä vähästä historian tiedosta.

        Ihan, kuule, nypi niitä tikkuja vaan omista silmistäsi, koska laupeudesta ei ole tietoakaan, kun tuntee teidät altruistiset narsistit ja kyykäärmeen sikiöt tuliseen pätsiin ilmestyskirjassa.

        - Tuo helvetin hurskas hymistely on vähintäinkin yhtä sairasta uskontoa kuin sadistinen paatoskin.

        Ei synnissä eletä, se on Paavalin opilla ihmisen sisäinen ominaisuus, kun on perannut Jeesuksen opettaman taivasten valtakunnan pois.


      • Anonyymi00042
        Anonyymi00041 kirjoitti:

        Ei synnissä eletä, se on Paavalin opilla ihmisen sisäinen ominaisuus, kun on perannut Jeesuksen opettaman taivasten valtakunnan pois.

        Ja se pelastaa palvelemaan lihalla synnin lakia. Löytyy Roomalaiskirje 7 luku.


    • Anonyymi00034

      Pyhät teksit tulee lukea aina alkuperäiskielillä; hepreaksi, arameaksi ja koineen kreikaksi, alkuperäisistä dokumenteista, eikä suinkaan näistä myöhemmistä käännösväärennöksistä.
      Luethan sinäkin vain alkuperäistekstejä alkuperäiskielillä?

      • Anonyymi00044

        Kerrotko MITÄ ON PYHYYS?


      • Anonyymi00045
        Anonyymi00044 kirjoitti:

        Kerrotko MITÄ ON PYHYYS?

        Laitatko näytteen Raamatusta.


      • Anonyymi00046
        Anonyymi00045 kirjoitti:

        Laitatko näytteen Raamatusta.

        Minulle kelpaa valitsemasi näyte ihan suomen kielelläkin, minkä valitset.


      • Anonyymi00047

        Unohdit koptinkielen.


    • Anonyymi00040

      Niin kauan kuin yksikään näistä vaikka kuinka hurskaista hymistelijöistä ja selittäjistä käyttää yhtä ainoaa SYNTI sanaa, he ovat raamatun totuudesta totaalisesti pihalla.

      Aivan sama seuraamalla Päivi Räsäsen puhetta - lukuunottamatta USA:ssa käynnin jälkeen - hän pysyi täydellisesti Raamatun totuudessa.

    • Anonyymi00043

      Gnostilaisuus perustuu juutalaisuuteen, kuten kristinusko ja islamkin

      • Niin, yksi suunta sekin, ja sitä oli monenlaista, yksi haara ihan oikeata uskoa, ja se painui erämaahan, maan alle ja muille maille, katosi tunnetusta historiasta. Kuten Ilmestyskirjassa ennustetaan, ja muuallakin :
        ... myöhemmin sinut vyöttää toinen, joka vie sinut mihin et halua.
        ... tieto katoaa.


    • Anonyymi00048

      Saatanalle syntyi sydämessään ajatus oman kirkon perustamisesta jo noin 60 jKr ja se sai alkunsa myöhemmin noin 300-400 jKr. jolloin Rooman katolinen kirkko (Suuri Babylon) sai alkunsa. Sitä ennekin Saatana käytti valtaansa surmatessaan Jeesukseen uskovia. Mm. Jeesuksen 12 opetuslapsesta kuoli 11 uskonsa tähden Jeesukseen.

      • Anonyymi00049

        Ensinnä "Jeesukseen uskovat", on Paavalin kristinuskon klaania, ne jotka tapettiin olivat 'JEESUSTA USKOVAT', jotka eivät kumartaneet juutalaisten puhuvaa Pedon kuvaa Jumalana.

        Toiseksi, ei ole mitään personoitua Saatana pahuutta, vaan on kristisuskon juutalainen Baal-jumaluus ja ihmiset, jotka käyttävät pahuutta vallanvälineenä.

        Tarinassa ei ole yhtään mitään mystifioitavaa - kuten teologian tohtori Ville Mäkipelto sanoi -pelkkää virkamiestyötä.


      • Anonyymi00050
        Anonyymi00049 kirjoitti:

        Ensinnä "Jeesukseen uskovat", on Paavalin kristinuskon klaania, ne jotka tapettiin olivat 'JEESUSTA USKOVAT', jotka eivät kumartaneet juutalaisten puhuvaa Pedon kuvaa Jumalana.

        Toiseksi, ei ole mitään personoitua Saatana pahuutta, vaan on kristisuskon juutalainen Baal-jumaluus ja ihmiset, jotka käyttävät pahuutta vallanvälineenä.

        Tarinassa ei ole yhtään mitään mystifioitavaa - kuten teologian tohtori Ville Mäkipelto sanoi -pelkkää virkamiestyötä.

        Teologiaa kannattavat eivät usko persoonalliseen Jumalaan eivätkä persoonalliseen saatanaan vaan pyrkivät vahvistamaan ei raamatullisia näkemyksiä. Siinä vaiheessa kun ihminen alkaa hyväksymään teologian oppaanaan, hän harhautuu sekä Raamatusta että Jumalasta.


      • Saatana yleensä saa haltuunsa kaikki ihmisten yritykset. Kristinuskon ja kommunismin. Perkeleen kirkkoa kaikki. Vain herätykset ylläpitävät uskoa, ja oikeakin kirkko on taas olemassa.


    • Anonyymi00051

      Jeesus perusti ensin seurakunnan Pietarin varaan. Tämä tapahtui Magadan alueella ja seurakunta perustettiin Maria Magdalenaa ja syntisiä varten. Sinä olet Kallio ja tälle kalliolle minä perustan seurakuntani ja Tuonelan portit eivät sitä voita. Tämä seurakunta tunnetaan myös Babylonin porttona tai porttokirkkona.

      Mutta jatketaan matkaa Magadan alueelta Jeesus saapui kirkastus vuorelle missä tapahtui yhdeksänkertainen kirkon perustus. Pietari antoi vallan Jeesukselle. Herra on hyvä että olemme täällä jos tahdot perustamme kolme majaa Kristukselle, Moosekselle ja ELIALLE. Yhteensä yhdeksän majaa.


      0 porttokirkko Maria Magdalenan
      1 Kristus Roomalais-katolinen kirkko
      2 Mooses Evankelis Luterilainen kirkko
      3 Elia Ortodoksinen kirkko
      4 Kristus Jehovan todistajat
      5 Mooses Helluntaikirkko
      6 Elia Adventtikirkko
      7 Kristus Vapaakirkko
      8 Mooses Anglikaaninen kirkko
      9 Elia Mormonikirkko


      Nämä kirkot vastaa Matteus 13 taivasten valtakuntien vertauskuvia.

      Toki noita vertauksia on viisitoista mutta ehkä osa yhdistyy Jumalan valtakuntiin.
      Tms.

      Porttokirkko on mysteeri. Se riisutaan alastomaksi koetuksissa mutta sen jälkeen puetaan puhtaan valkoiseen pellavaan ja se osallistuu Karitsan häihin. Se kuuluu tuomita kadotukseen, mutta se saa riemuvoiton Kristuksen tähden.

      Islam hyväksyi gnostilaisuuden osaksi itseään. Mutta se on kaksiteräinen miekka islamin sisällä. Aiheuttaen suuria koetuksia. Gnostilaisuus oli puhdasta hopeaa kun taas kirkko kristillinen pronssia. Ne ei sopinut yhteen.

      • Ei tuossa ole mitään järkeä eikä Pyhää Henkeä.


    • Anonyymi00052

      Eihän alkuseurakunnan Kristityt hävinneet eikä heitä tapettu, vaan kun roomalaiset huomasivat heidän rohkeutensa sekä sen ettei edes leijona syö heitä, ajattelivat että tässäpä oikea voimallinen oppi meillekin. He omaksuivat marttyyrien veren kautta kristinuskon, mutta eivät uskoneet sitä mitä alkuseurakunnan jäsenet heille selitti ja opetti, vaan keksivät siihen aivan oman järjestelmän.

      • Anonyymi00053

        Et ole ilmeisesti tietoinen, että KRISTINUSKON LUONUT JUUTALAINEN PAAVALI OLI ROOMAN KANSALAINEN. Ketään ei tapettu jos kumarsi juutalaisten puhuvaa Pedon kuvaa - ei edes Roomassa, kertoi Irenaeus jo ensimmäisellä vuosisadalta heidän poikkeavasta pääsiäisperinteestään, kun kertoi poikien nähneen Jeesuksen jossakin Aasian suunnalla.


      • Anonyymi00054
        Anonyymi00053 kirjoitti:

        Et ole ilmeisesti tietoinen, että KRISTINUSKON LUONUT JUUTALAINEN PAAVALI OLI ROOMAN KANSALAINEN. Ketään ei tapettu jos kumarsi juutalaisten puhuvaa Pedon kuvaa - ei edes Roomassa, kertoi Irenaeus jo ensimmäisellä vuosisadalta heidän poikkeavasta pääsiäisperinteestään, kun kertoi poikien nähneen Jeesuksen jossakin Aasian suunnalla.

        Ei tarvitse olla Einstein arvatakseen, että jo tuolloin kristityyjen palvonnan kohteena oli ristille kuoliaaksi kidutettu Jeesus.


      • Anonyymi00055

        Vuonna 64 oli jo keisari Neron julmat vainot, jolloin Pietari ja Paavali surmattiin. Kristittyjä paloi soihtuina valaisten tietä Neron palatsiin.


      • Se kirkko mikä tuli valtaan, luopui ja tappoi kristityt harhaoppisina. Juuri sitä minä yritän tässä kertoa. Perkeleen kirkko se Rooman kirkko oli.


      • Anonyymi00056
        santtunen2 kirjoitti:

        Se kirkko mikä tuli valtaan, luopui ja tappoi kristityt harhaoppisina. Juuri sitä minä yritän tässä kertoa. Perkeleen kirkko se Rooman kirkko oli.

        Mihin sinä kuvittelet 'muun' kristinuskon perustuvan?


    • ”Gnostilaisuudesta moninaisuus”

      Jo gnostilaisuus on ”moninaista” eli se ei ole koskaan ollut yhtenäinen liike. Se oli rinnakkain kristittyjen kanssa 100- ja 200-luvuilla, kunnes tiet erosivat.

      Sen suuntauksia oli mm. manikealaisuus ja mandealaisuus, setiläinen gnostilaisuus ja valentinolainen kristillisyys sekä Markionilaisuus, Kerintit ja jne.
      Pikkuhiljaa gnostilaisuus hajaantui useiksi pieniksi lahkoiksi, joista osa säilyi keskiajalle saakka. Uusi tuleminen alkoi kun löydettiin 1945 Nag Hammadin kääröt.

      Gnostilaisuuteen kuuluu käsitys kaukaisesta, korkeimmasta jumaluudesta ja luojajumalaan eli demiurgiin. Tieto on keskeinen tekijä pelastuksessa. Nämä siis poikkeavat olennaisesti kristinuskosta.
      Gnostilaista kirjallisuutta ovat mm. Tuomaan ja Filippuksen evankeliumit.

      ”Anonyymi00014” 2026-05-29 10:46:20 kommentoi ”Aina on ollut yksi oikea oppi. Harhaoppeja oli myös jo silloin…”

      Ei ollut oikeastaan omaa opillista kokonaisuutta, ja näitä suuntauksia taisi syntyä kuin sieniä sateella. Kun lopulta piti laatia juuri tuo yhtenäinen oppi, voidaan sanoa kristinuskon silloin syntyneen.

      ”Anonyymi00015” 2026-05-29 11:18:15 kirjoitti.
      ”Luopumus Jeesuksen ja alkuseurakunnan opetuksista alkoi jo n 150 jKr, kun kirkkoisät taistelivat vallasta ja auktoriteetistä ja julistivat toisiaan kirkonkiroukseen. He alkoivat kehitellä omia oppejaan…”

      Tuota, mitä historiallista lähdettä oikein käytät?

      Apostolien kokouksia pidettiin useita, merkittävin niistä oli vuonna 48–50 pidetty Jerusalemin apostolien kokous. Sitten oli yleiset kirkolliskokouksia, joissa mm. pohdittiin pitääkö pakanakristittyjen noudattaa juutalaisia tapoha, Kristuksen luonnon määrittely; oliko Kristus Jumala, ihminen vai molempia, jne.
      Lopulta koottiin kaikki eri seurakuntien johtajat yhteen ja alettiin määrittelemään keskeiset kristinuskon opit vuonna vuonna 325.

      ”Justinos Marttyyri (kuoli v 165) julkaisi ensimmäisen selityksen senaikaisen "kirkon" käytänteistä ja opeista ja se oli lähellä sitä oppia, jota alkuseurakunnat harjoittivat.”

      Hän taisteli erityisesti Markionia ja gnostikkoja vastaan ja yhdisti kreikkalaisen filosofian ja kristinuskon.

      ”Didakhe. eli Kahdentoista apostolinen oppi.”

      Tämä tunnetaan varhaisimpana kirkkojärjestyksen ohjeena.

      ”santtunen2” 2026-05-29 15:10:48 väittää; ”Oli kyllä, mutta ristiriidat sovittiin ja oli myös lopulta yksi oikea kirkko, johon pitäisi palata, muttei palata…”
      ”santtunen2” 2026-05-31 15:00:17: ”Se kirkko mikä tuli valtaan, luopui ja tappoi kristityt harhaoppisina. Juuri sitä minä yritän tässä kertoa.”

      Historia ei tunne mitään tuollaisia.

      • Ei tunne, koska oikeat kristityt leimattiin gnostilaisiksi ym harhaoppisiksi mutta itse pääkirkko oikeasti muuttui harhaoppiseksi Perkeleen kirkoksi. Ja harhaoppisiksi leimatut tapettiin. Historian kirjoitus on voittajien historiaa.

        Tutkimalla voitettuja suuntia tarkkaan, voidaan nähdä mikä niistä oli oikea kirkko. Tätä ei teologiassa ole vielä tehty.


      • Anonyymi00057

        Mummonmuori ei ole lukenut kirkkohistoriaa:
        "”Se kirkko mikä tuli valtaan, luopui ja tappoi kristityt harhaoppisina. Juuri sitä minä yritän tässä kertoa.”

        Kannattaa perehtyä varsinkin katolisen kirkon julmaan historiaan, jossa eri munkkikunnat kilpailivat siitä, kuka puolustaa julmimmin katolisen kirkon puhtautta. Kerettiläisiä poltettiin roviolla, kuten kävi Jan Hussille.


      • Anonyymi00088

        Kirkko perustettiin rahvaan hallitsemiseksi, rahan keräämiseksi ja poliittisen vallan saamiseksi, ja mitä tekikään tämäkin valta ensimmäiseksi? Sääti lait, joista ankarimmista teroitettiin sitä, että valtaa ei saa vastustaa.


    • Anonyymi00058

      Jeesuksen opettama moraali ja etiikka on täydellistä, mutta ihminen ei pysty toimimaan sen mukaan ja siksi hän tarvitsee armon Jeesuksen ristintyönä ja hän saa omakseen Jeesuksen omistaman vanhurskauden.

      Voiko peremmin olla?
      Tapahtukoon sinun tahtosi maan päällä niin kuin taivaassa. Tämä on ristin siunaus

    • Anonyymi00059

      Kolmiyhteinen Jumala ei ole käden eikä ajatuksen muotoilema, vaan Jumalan itsensä ilmoittama asiakokonaisuus tuon puoleisesta luomakunnasta.
      On kaksi erilaista olemisen muotoa joka on luomiskunnan tuolla puolen transsendentaalinen olemus ja tämänpuoleinen olemus, kuten ihminen ja luomakunta.

      • Anonyymi00060

        Juu - kolminaisuusoppi - juutalaisten Baal-jumala muotoili Jeesuksen opettaman Israekin Jumalan kiroukseksi kirotuksi uhriksi, minkä Jahven määräyksen 5.Moos.23 Paavali toteutti, ja kolminaisuusopin mukaan tosi Jumala jäi helvettiin.


      • Anonyymi00061
        Anonyymi00060 kirjoitti:

        Juu - kolminaisuusoppi - juutalaisten Baal-jumala muotoili Jeesuksen opettaman Israekin Jumalan kiroukseksi kirotuksi uhriksi, minkä Jahven määräyksen 5.Moos.23 Paavali toteutti, ja kolminaisuusopin mukaan tosi Jumala jäi helvettiin.

        Kirjoitusvirhe koodissa 5.Moos.13. luku.


      • Anonyymi00062
        Anonyymi00060 kirjoitti:

        Juu - kolminaisuusoppi - juutalaisten Baal-jumala muotoili Jeesuksen opettaman Israekin Jumalan kiroukseksi kirotuksi uhriksi, minkä Jahven määräyksen 5.Moos.23 Paavali toteutti, ja kolminaisuusopin mukaan tosi Jumala jäi helvettiin.

        Juutalaiset tekivät kolminaisuusopilla jumalahuijauksen Jeesuksen nimeen, että saivat Israelin jumaluuden tilalle kuningas Salomon pahan Baal-jumalan, väittäen sitä Israelin jumalaksi.

        Varastivat samalla Israelilaisten identiteetinkin.

        Tällä huijauksella ja holokaustilla (kokonaan poltettu ihmisuhrilahja Baal-jumalalle, sana tulee VT:sta), juutalaiset saivat toisella maailmansodalla maa-alueensa YK päätöksellä Palestiinasta.


      • Anonyymi00063
        Anonyymi00062 kirjoitti:

        Juutalaiset tekivät kolminaisuusopilla jumalahuijauksen Jeesuksen nimeen, että saivat Israelin jumaluuden tilalle kuningas Salomon pahan Baal-jumalan, väittäen sitä Israelin jumalaksi.

        Varastivat samalla Israelilaisten identiteetinkin.

        Tällä huijauksella ja holokaustilla (kokonaan poltettu ihmisuhrilahja Baal-jumalalle, sana tulee VT:sta), juutalaiset saivat toisella maailmansodalla maa-alueensa YK päätöksellä Palestiinasta.

        noin käy kun ei osaa käyttää omia aivojaan.

        Jeesuksessa on täydellinen moraali, etiikka ja armo — ristin työn hankkima armo ja anteeksianto, jota mikään ei voi ylittää. Tämä tekee taivaallisen todeksi, ja Jeesus on tullut luomakunnan tuolta puolen tähän maailmaan taivaasta sovittamaan synnit; tätä ei voi ylittää. Te voitte tehdä ihan mitä vaan, mutta tähän ei kukaan pysty — tämä on taivaassa jo päätetty.


      • Tässä maailmassa koemme ja näemme vain aineellisen maailman. Oikeasti on olemassa myös henkimaailma. Jumalan maailmassa aineellinen maailma ja henkimaailma ovat yhdessä. Se on kokonainen, todellinen maailma.

        Ihmisessäkin molemmat maailmat ovat yhdessä, mutta henkimaailma ja Jumalan maailma ovat ikäänkuin verhon takana. Saamme niistä vain välähdyksiä uskonnollisissa kokemuksissa. Kuollessa siirrymme henkimaailmaan. Ylösnousemuksessa Jumalan maailmaan.

        Oikea käsitys näistä ja kolminaisuudesta hämärtyi luopumuksessa ja on annettu takaisin ja selkeytetty modernissa ilmoituksessa. Evankeliumin täyteys oli jo Mormonin kirjassa. Sen opetus riittää evankeliumin ymmärtämiseen. Loppu on sitten hääjuhlaa.


      • Anonyymi00064
        santtunen2 kirjoitti:

        Tässä maailmassa koemme ja näemme vain aineellisen maailman. Oikeasti on olemassa myös henkimaailma. Jumalan maailmassa aineellinen maailma ja henkimaailma ovat yhdessä. Se on kokonainen, todellinen maailma.

        Ihmisessäkin molemmat maailmat ovat yhdessä, mutta henkimaailma ja Jumalan maailma ovat ikäänkuin verhon takana. Saamme niistä vain välähdyksiä uskonnollisissa kokemuksissa. Kuollessa siirrymme henkimaailmaan. Ylösnousemuksessa Jumalan maailmaan.

        Oikea käsitys näistä ja kolminaisuudesta hämärtyi luopumuksessa ja on annettu takaisin ja selkeytetty modernissa ilmoituksessa. Evankeliumin täyteys oli jo Mormonin kirjassa. Sen opetus riittää evankeliumin ymmärtämiseen. Loppu on sitten hääjuhlaa.

        Ei ole mitään aineellista maailma tieteen mukaan, sinun aistisi luovut aivojen koodaamana kuvitelman materiasta. Etkö tiedä tieteestä edes tätä perusasiaa?


      • Anonyymi00065
        Anonyymi00064 kirjoitti:

        Ei ole mitään aineellista maailma tieteen mukaan, sinun aistisi luovut aivojen koodaamana kuvitelman materiasta. Etkö tiedä tieteestä edes tätä perusasiaa?

        Aloita - lisäystä - selvitämään tätä vaikka tekoälyllä nyt ensin.


      • Anonyymi00066
        santtunen2 kirjoitti:

        Tässä maailmassa koemme ja näemme vain aineellisen maailman. Oikeasti on olemassa myös henkimaailma. Jumalan maailmassa aineellinen maailma ja henkimaailma ovat yhdessä. Se on kokonainen, todellinen maailma.

        Ihmisessäkin molemmat maailmat ovat yhdessä, mutta henkimaailma ja Jumalan maailma ovat ikäänkuin verhon takana. Saamme niistä vain välähdyksiä uskonnollisissa kokemuksissa. Kuollessa siirrymme henkimaailmaan. Ylösnousemuksessa Jumalan maailmaan.

        Oikea käsitys näistä ja kolminaisuudesta hämärtyi luopumuksessa ja on annettu takaisin ja selkeytetty modernissa ilmoituksessa. Evankeliumin täyteys oli jo Mormonin kirjassa. Sen opetus riittää evankeliumin ymmärtämiseen. Loppu on sitten hääjuhlaa.

        Ongelma on se, että RAAMATUSSA EI OLE JUMALAA, SE ON TARINAN SAATANA, JOKA VARASTAA USKOJANSA SIELUN.


      • Anonyymi00067
        Anonyymi00066 kirjoitti:

        Ongelma on se, että RAAMATUSSA EI OLE JUMALAA, SE ON TARINAN SAATANA, JOKA VARASTAA USKOJANSA SIELUN.

        Ja ihan kaikki - mormonitkin - 45.000 eri seurakunnalla maailmassa - kuuluvat juutalaisperustalta tähän samaan.


    • ”santtunen2” 2026-06-01 11:37:41 kirjoitti: ”Ei tunne, koska oikeat kristityt leimattiin gnostilaisiksi ym harhaoppisiksi mutta itse pääkirkko oikeasti muuttui harhaoppiseksi…”

      Ei se ihan noinkaan mennyt. Kun tästä ”oikeaoppisuudesta” syntyi kovasti riitaa. Oli mm.
      Areiolaisuus, missä Jeesuksen katsottiin olevan Jumalan ensimmäinen luomus.
      Donatismi, jossa vastustettiin lujasti yleistä pyhyyttä kirkossa, sillä kirkossa ei olisi saanut olla syntisiä ihmisiä. He p pitivät yhteisöään ainoana oikeana ja pyhänä – ei muita.
      Makedonios opetti, että Pyhä Henki ei ollut Jumalan persoona, vaan ainoastaan Jumalan voima. Jne.

      Vuonna 325 jKr kokoontui 150 piispaa, joista 36 oli joko puoliareiolaista ja makedoniolaista piispaa. Tavoitteena oli ratkaista nämä kiistat.

      Huomatkaa, että paikallaolijat olivat silloisia korkeaoppineita teologeja. He keskustelivat filosofian avulla mm. ongelmallista kysymystä Jeesuksen olemuksesta. Tuolloin päädyttiin julistamaa osa harhaoppisiksi ja laadittiin Apostolinen uskontunnustus. Tämän tarkoituksena oli siis selkeyttää kristinoppia. Sitten Konstantinopolissa 381 hyväksyttiin Pyhää Henkeä koskeva jakso.

      Kristinuskosta haluttiin tehdä siis mahdollisimman yhtenäistä.

      ”Anonyymi00057” 2026-06-01 11:53:35 kirjoitti:
      ”Kannattaa perehtyä varsinkin katolisen kirkon julmaan historiaan, jossa eri munkkikunnat kilpailivat siitä, kuka puolustaa julmimmin katolisen kirkon puhtautta. Kerettiläisiä poltettiin roviolla, kuten kävi Jan Hussille2

      Tämä on jo myöhempää historiaa, eli kun varsinainen katolinen kirkko oli syntynyt, ortodoksit olivat aikaa sitten eronneet omaksi suunnakseen.

      Jälleen oli kyse tästä ”oikea” oppisuudesta. Riitaa on siis jatkuvat ollut juuri siitä, kenen opit niitä kaikkein ”oikeampia” ovat ja kenen vääriä, välillä se on saanut aika rajut mittasuhteet.
      Samoin oli suomessa 1580–1700-luvulla, kun ns. ”puhdasoppisuus” rantautui suomeen.

      ”santtunen2 ”2026-06-02 11:30:42 kirjoitteli sitten oman näkeyksensä:
      ”Evankeliumin täyteys oli jo Mormonin kirjassa. Sen opetus riittää evankeliumin ymmärtämiseen.”

      Hänen mielestään vasta 1830 syntyi ”oikea” kristinusko eli mormonismi. Heitä tosin ei lasketa yleisesti kristittyihin, koska heillä ei ole kolminaisuusoppi eivätkä he usko uskontunnustuksiinkaan.

      Aina kun aletaan riidellä siitä, kenenkä näkemykset ovat juuri niitä ”oikeita”, alkaa nämä valtataistelut.
      Mutta kukapa sen osaisi määritellä?

      • Anonyymi00069

        Kunhan nyt ensin ymmärtäisit edes kristinuskon alkeet . 😆


      • Anonyymi00070
        Anonyymi00069 kirjoitti:

        Kunhan nyt ensin ymmärtäisit edes kristinuskon alkeet . 😆

        Kun luet Mäkipellon kirjat Sensuroitu Raamattu ja Jumalan synty, niin ymmärrät paremmin kristinuskon alkutaipaleen


      • Anonyymi00071
        Anonyymi00070 kirjoitti:

        Kun luet Mäkipellon kirjat Sensuroitu Raamattu ja Jumalan synty, niin ymmärrät paremmin kristinuskon alkutaipaleen

        Tuo Mäkipellon kirja on osoitus epäuskosta ja historian väärentämisestä, mutta sellainenhan kelpaa tämän päivän liberaalikristitylle. Kirjoittajien tarkoitus oli vain saada kuuluisuutta ja siihen kelpaa tahallinen väärinymmärtäminen ja halu, väheksyä Jumalan sanaa.

        "Mutta kukapa sen osaisi määritellä?"

        Kyllä Raamattu määrittelee itse itsensä ja useinhan nämä "uskontunnustukset" aiheuttavat enemmän riitoja kuin sopua ja keskinäistä yhteyttä. Jo tuossa vuoden 325 kirkolliskokouksessa oli osanottajilla niin paljon eri käsityksiä Jeesuksesta ja seurakunnan käytänteistä, että heidän keksimälleen opille ei voi antaa kovin suurta merkitystä. Sama tilanne on KAIKKIEN KIRKKOJEN opinkappaleissa. Lutherinkin opetus oli niin sekavaa, että siitä löytyy tukea kaikenlaisille tulkinnoille.

        Jumala on salattu jumala ja siksi Hänen sanansakin jää useimmille salaisuudeksi. Paavalikin tunnusti:
        1. Kor 13
        " Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista.
        Mutta kun tulee se, mikä täydellistä on, katoaa se, mikä on vajavaista. "


      • Anonyymi00073
        Anonyymi00071 kirjoitti:

        Tuo Mäkipellon kirja on osoitus epäuskosta ja historian väärentämisestä, mutta sellainenhan kelpaa tämän päivän liberaalikristitylle. Kirjoittajien tarkoitus oli vain saada kuuluisuutta ja siihen kelpaa tahallinen väärinymmärtäminen ja halu, väheksyä Jumalan sanaa.

        "Mutta kukapa sen osaisi määritellä?"

        Kyllä Raamattu määrittelee itse itsensä ja useinhan nämä "uskontunnustukset" aiheuttavat enemmän riitoja kuin sopua ja keskinäistä yhteyttä. Jo tuossa vuoden 325 kirkolliskokouksessa oli osanottajilla niin paljon eri käsityksiä Jeesuksesta ja seurakunnan käytänteistä, että heidän keksimälleen opille ei voi antaa kovin suurta merkitystä. Sama tilanne on KAIKKIEN KIRKKOJEN opinkappaleissa. Lutherinkin opetus oli niin sekavaa, että siitä löytyy tukea kaikenlaisille tulkinnoille.

        Jumala on salattu jumala ja siksi Hänen sanansakin jää useimmille salaisuudeksi. Paavalikin tunnusti:
        1. Kor 13
        " Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista.
        Mutta kun tulee se, mikä täydellistä on, katoaa se, mikä on vajavaista. "

        Edelleenkin myös arkeologisin todistein on todistettu, että kristinuskon jumaluus on Baal-jumala, muinainen pahuus, Raamatun Saatana, Raamatusta.


      • Anonyymi00074
        Anonyymi00073 kirjoitti:

        Edelleenkin myös arkeologisin todistein on todistettu, että kristinuskon jumaluus on Baal-jumala, muinainen pahuus, Raamatun Saatana, Raamatusta.

        Ja typerää perustella yhtään mitään Raamatusta huijauksen luonutta Paavalia kopioimalla.


      • Anonyymi00082
        Anonyymi00073 kirjoitti:

        Edelleenkin myös arkeologisin todistein on todistettu, että kristinuskon jumaluus on Baal-jumala, muinainen pahuus, Raamatun Saatana, Raamatusta.

        Miksihän tuo pelle jaksaa viikosta toiseen kopioida tuota samaa valhetta: "Edelleenkin myös arkeologisin todistein on todistettu, että kristinuskon jumaluus on Baal-jumala, muinainen pahuus"

        Hän taitaa olla saatanan ystävä.


    • Anonyymi00072

      Mummomuorille, vuodelta 325 - kolminaisuusopin luomisen teologisesta ongelmasta.

      Se oli se, kun Raamattu kumoaa ylösnousemuksen, ja oli kehitettävä tunnustus, joka vastasi ideaa, että Jeesus jäikin kirottuna helvettiin - Athanasioksen uskontunnustus.

      Totta kai kirkkoisät tiesivät Raamatun totuuden tuolloin, sen mukaan Raamattuun on juuri aineisto koottu.

      • Anonyymi00075

        Ja täysin ymmärrettävää, että ne olivat juuri harhaoppisia, jotka juutalaisen luomalla jumalahuijauksella yrittivät jopa opillisesti tehdä pahuudesta pyhyyttä.


      • Anonyymi00076
        Anonyymi00075 kirjoitti:

        Ja täysin ymmärrettävää, että ne olivat juuri harhaoppisia, jotka juutalaisen luomalla jumalahuijauksella yrittivät jopa opillisesti tehdä pahuudesta pyhyyttä.

        Ja lisäyksenä - yrittäkää nyt edes perehtyä Jeesuksen kylväjävertaukseen.


      • Anonyymi00077
        Anonyymi00075 kirjoitti:

        Ja täysin ymmärrettävää, että ne olivat juuri harhaoppisia, jotka juutalaisen luomalla jumalahuijauksella yrittivät jopa opillisesti tehdä pahuudesta pyhyyttä.

        Ja koko jumalahuijaus tarinassa lähtee liikkeelle perisyntivalheesta, uskoa väitteeseen, että Luoja, JUMALA olisi petollinen - sellainen henkilö, joka uskoo tämän, on tarinan mukaan jo "luonnostaan vihattava". Tällainen henkilö uskoo Saatanaan.


      • Anonyymi00078
        Anonyymi00077 kirjoitti:

        Ja koko jumalahuijaus tarinassa lähtee liikkeelle perisyntivalheesta, uskoa väitteeseen, että Luoja, JUMALA olisi petollinen - sellainen henkilö, joka uskoo tämän, on tarinan mukaan jo "luonnostaan vihattava". Tällainen henkilö uskoo Saatanaan.

        Ja tästä uskomisesta eteenpäin uskoja on jo menettänyt koko Raamatun jatkopelin, ja päätyy sinne pelkäämäänsä helvettiin. Hyttysten siivilöinnillä ei ole niin yhtään mitään merkitystä.


      • Anonyymi00079
        Anonyymi00078 kirjoitti:

        Ja tästä uskomisesta eteenpäin uskoja on jo menettänyt koko Raamatun jatkopelin, ja päätyy sinne pelkäämäänsä helvettiin. Hyttysten siivilöinnillä ei ole niin yhtään mitään merkitystä.

        Lopun kaiken - se tarinan totuus on hyvin yksinkertainen.

        Kuten Jeesus sanoo (sanooko, vai kirjoitettu sanomaan?!) oppilailleen, näiden kysyessä loppuaan, että oletteko jo löytäneet alun? Loppu on siellä missä on alku.


      • Anonyymi00080
        Anonyymi00079 kirjoitti:

        Lopun kaiken - se tarinan totuus on hyvin yksinkertainen.

        Kuten Jeesus sanoo (sanooko, vai kirjoitettu sanomaan?!) oppilailleen, näiden kysyessä loppuaan, että oletteko jo löytäneet alun? Loppu on siellä missä on alku.

        Onko tuo siitä kuuluisasta satukirjasta " Keisarin uudet vaatteet"?


      • Anonyymi00081
        Anonyymi00079 kirjoitti:

        Lopun kaiken - se tarinan totuus on hyvin yksinkertainen.

        Kuten Jeesus sanoo (sanooko, vai kirjoitettu sanomaan?!) oppilailleen, näiden kysyessä loppuaan, että oletteko jo löytäneet alun? Loppu on siellä missä on alku.

        Ja jatko kuului jotenkin niin, että autuas se, joka seisoo alussa, hän tietää lopun, eikä maista kuolemaa.


      • Anonyymi00083
        Anonyymi00080 kirjoitti:

        Onko tuo siitä kuuluisasta satukirjasta " Keisarin uudet vaatteet"?

        Ei, vaan Raamatun filosofiasta liittyen luomiskertomuksen tarinaan ajan sitomisesta materiaan ihmeiden teon suojaamiseksi, kun ihminen ei erota hyvää tietoa ja pahaa tietoa, vaan luulee Saatanaa Jumalaksi, minkä myös tiede todistaa.


      • Anonyymi00084
        Anonyymi00083 kirjoitti:

        Ei, vaan Raamatun filosofiasta liittyen luomiskertomuksen tarinaan ajan sitomisesta materiaan ihmeiden teon suojaamiseksi, kun ihminen ei erota hyvää tietoa ja pahaa tietoa, vaan luulee Saatanaa Jumalaksi, minkä myös tiede todistaa.

        Tieto on evankeliumissa, joka on Jeesuksen lyhyiden 114 opetuslauseen kokoelma, ja löytyi vasta 1945 Nag Hammadin autiomaasta sinetöidystä saviruukusta, ja olisi kirjoitettu ennen Raamatun evankeliumeita - on Jeesuksen kaksoisveljen Tuomaksen ylösmerkitsemänä.


    • ”Anonyymi00084” 2026-06-03 12:49:40 kirjoitti.
      ”…olisi kirjoitettu ennen Raamatun evankeliumeita - on Jeesuksen kaksoisveljen Tuomaksen ylösmerkitsemänä.”

      Tuo evankeliumi, joka löydettiin vuonna 1945, oli koptinkielinen ja sitä ajoitettu n. vuoteen 350. Aiemmin oli löytynyt 1898 lyhyitä katkelmia, jotka olivat kreikankielisiä ja ajoitettu noin vuoteen 200.

      Vaikka tuossa kirjoitetuksessa esitetään, että kyseessä olisi ollut ”epäilevä” Tuomas, eli yksi Jeesuksen opetuslapsista, joka olisi saanut jotain salaista opetusta Häneltä, niin melkoisella varmuudella kirjoittaja on aivan joku muu.

      Nämä kertovat vain siitä, että varhaiskristityt todellakin kirjoittivat ylös Jeesuksen lauseiden kokoelmia. Jotkut gnostilaiset ovat käyttäneet Tuomaan evankeliumia, vaikkei se varsinaisesti olekaan gnostilainen.

      ”Anonyymi000712 2026-06-03 11:37:29 kirjoittaa:
      ”Kyllä Raamattu määrittelee itse itsensä ja useinhan nämä "uskontunnustukset" aiheuttavat enemmän riitoja kuin sopua ja keskinäistä yhteyttä.”

      Tuo on vähän sellainen väite, että joku kirjoituskokoelma ”määrittelisi itse itsensä”, johtaa vain kehäpäätelmiin.

      ”…oli osanottajilla niin paljon eri käsityksiä Jeesuksesta ja seurakunnan käytänteistä, että heidän keksimälleen opille ei voi antaa kovin suurta merkitystä.”

      Toki voi, koska tuolloin päätettiin mitkä ovat kristinuskon keskeiset opit.

      Aina kun aletaan riidellä siitä, kenenkä näkemykset ovat juuri niitä ”oikeita”, alkaa nämä valtataistelut.
      Mutta kukapa sen osaisi määritellä?

      • Anonyymi00085

        ”Kyllä Raamattu määrittelee itse itsensä ja useinhan nämä "uskontunnustukset" aiheuttavat enemmän riitoja kuin sopua ja keskinäistä yhteyttä.”

        Jumalan Sana Raamattu selittää itse itsensä ja kaikki mitä Pyhä Henki tuo meille julki niin tulee sopia Jumalan kirjoitettuun Sanaan.

        Täytyy vaan luottaa siihen että Jumala on riittävän taitava luomaan kirjan joka sisältää kaiken tässä ajassa tarvittavan mitä ihminen tarvitsee pelastuakseen tästä nurjasta ihmiskunnasta Jumalan uudestaan luomaan maailmaan. Amen


      • Anonyymi00085 kirjoitti:

        ”Kyllä Raamattu määrittelee itse itsensä ja useinhan nämä "uskontunnustukset" aiheuttavat enemmän riitoja kuin sopua ja keskinäistä yhteyttä.”

        Jumalan Sana Raamattu selittää itse itsensä ja kaikki mitä Pyhä Henki tuo meille julki niin tulee sopia Jumalan kirjoitettuun Sanaan.

        Täytyy vaan luottaa siihen että Jumala on riittävän taitava luomaan kirjan joka sisältää kaiken tässä ajassa tarvittavan mitä ihminen tarvitsee pelastuakseen tästä nurjasta ihmiskunnasta Jumalan uudestaan luomaan maailmaan. Amen

        Kannattaa uskoa jatkuvaan ilmoitukseen. Jumala on itse selkeästi kertonut miten Raamattu on tulkittava.

        Kaste on upotuskaste, eikä pieniä lapsia tarvitse kastaa ym selkeää.

        Kirkot eivät tee parannusta, vaikka nykyään tiedetään mikä on alkukirkon oppi, Jeesuksen ja apostolien oppi. Mieluummin uskovat vääriin traditioihinsa, ja tukahduttavat herätykset.


      • Anonyymi00086
        santtunen2 kirjoitti:

        Kannattaa uskoa jatkuvaan ilmoitukseen. Jumala on itse selkeästi kertonut miten Raamattu on tulkittava.

        Kaste on upotuskaste, eikä pieniä lapsia tarvitse kastaa ym selkeää.

        Kirkot eivät tee parannusta, vaikka nykyään tiedetään mikä on alkukirkon oppi, Jeesuksen ja apostolien oppi. Mieluummin uskovat vääriin traditioihinsa, ja tukahduttavat herätykset.

        Mormonien satuihin ei pidä uskoa

        Alkukirkon oppiin ei kuulunut endaumenttiseremoniat tai monijumaluus


      • Anonyymi00086 kirjoitti:

        Mormonien satuihin ei pidä uskoa

        Alkukirkon oppiin ei kuulunut endaumenttiseremoniat tai monijumaluus

        Jeesus opetti 40 päivää opetuslapsia ylösnousseena. Mitä tähän opetukseen sisältyi, on salattu maailmalta. Nyt se tiedetään, se on Kristuksen Kirkon saamissa ilmoituksissa. Samoin kaikki mitä Jumala haluaa ilmoittaa näiden viimeisten aikojen ihmisille.

        Tämä on hääjuhla, Sulhanen saapuu häihinsä, tulkaa juhlimaan! Mutta häävaatteet pitää olla, eli kasteelle pitää mennä ja kaidalla tiellä on pysyttävä.


      • Anonyymi00086 kirjoitti:

        Mormonien satuihin ei pidä uskoa

        Alkukirkon oppiin ei kuulunut endaumenttiseremoniat tai monijumaluus

        Endaumentti on voiman lahja Jumalalta, jonka saa temppelissä. Pyhä seremonia. Opetusta.

        On vain yksi Jumala tietyssä täsmällisessä mielessä, mutta korkeimmassa taivaassa kaikki ovat jumal'olentoja, jumalia, eli toisessa mielessä jumalia on lukemattomia.

        Yksi Ylijumala, Jumaluudessa Kolme Jumalaa, korkeimmassa taivaassa kaikki jumalia. Ilmoitus on tarkentunut Vanhasta Testamentissa Uuteen Testamenttiin ja Mormonin Kirjaan, ja sitten niistä moderniin ilmoitukseen.

        Vielä tulee lisääkin ilmoitusta asiasta joku päivä. Ja Jumala on asia, jota ihminen ei voi vielä kokonaan ymmärtää.


    • Anonyymi00087

      Moninaisuus.
      Moninaisuutta esiintyy koraanilaisilla islamilaisilla. Akat on alistettu 2......10 akkaa
      yhden ukon haaremiksi. Partaukko astuu sitten niitä voronperään tiineeksi. Jälkikasvua tule useita kymmeniä.
      Afriika tuottaa -, kun niitä EU ruokkii, lähivuosikymmeninä miljardeja. Öljyvaltioissa sheikin öljyrahoilla panevat.

      • Islam kuuluu uskonvapauden piiriin. Ei terrorismi kuitenkaan. Kristilliseltä kannalta ajateltuna muslimeilla on väärä käsitys Jumalasta, mutta yritys palvella samaa Abrahamin Jumalaa.

        Ei saa sanoa, että heillä on eri Jumala. Se on loukkaavaa ja uskonvapauden kieltämistä.


    • ”santtunen2” 2026-06-04 10:51:33 kirjoitti; ”…vaikka nykyään tiedetään mikä on alkukirkon oppi, Jeesuksen ja apostolien oppi.”

      No, nykyään tuntuu olevan muotia, että keksitään itse, mitä oletetaan alkukirkossa olleen. Enemmän näyttävät olevan romanttisia päiväunia kuin faktoihin perustuvia uusia suuntia.

      • Tottekai vääristelyjä on aina, mutta kyllä myös tiedetään, millainen se oppi oli. Se on vaan tabu teologeille myöntää se, koska silloin joutuisivat myöntämään samalla, että Kristuksen Kirkon, mormonien, oppi ja käytäntö parhaiten vastaa sitä.


      • Jeesus on Luoja
        Jeesus on Jumalan Poika
        Jeesus on Vanhan Testamentin Jahve
        Jeesus on Messias
        Jeesus sovitti synnit
        Jeesus nousi ylös
        Jeesus tulee takaisin Kuninkaana
        Tuhatvuotinen Valtakunta
        Viimeinen Tuomio, kaikki nousevat ylös. Kolme taivasta.
        Kaste upotuskaste.
        Ei lapsikastetta.
        Jatkuva ilmoitus.

        Se oli alkukirkon oppi. Se on mormonien oppi.


      • santtunen2 kirjoitti:

        Tottekai vääristelyjä on aina, mutta kyllä myös tiedetään, millainen se oppi oli. Se on vaan tabu teologeille myöntää se, koska silloin joutuisivat myöntämään samalla, että Kristuksen Kirkon, mormonien, oppi ja käytäntö parhaiten vastaa sitä.

        "...mutta kyllä myös tiedetään, millainen se oppi oli."

        Niitä oli monia, ja osa jopa kirjoitettiin johonkin muistiin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      74
      2170
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1442
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      133
      1420
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1102
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      977
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    Aihe