Copilot-tekoäly kertoo seuraavaa:
"Kreikan alkuteksti osoittaa selvästi, että Paavali viittaa ilmauksella “τὸν λόγον τῆς καταλλαγῆς” (“sovituksen sana”) juuri siihen sisältöön, jonka hän on samassa jakeessa (2 Kor. 5:19) juuri lausunut: “ὅτι Θεὸς ἦν ἐν Χριστῷ κόσμον καταλλάσσων ἑαυτῷ, μὴ λογιζόμενος αὐτοῖς τὰ παραπτώματα αὐτῶν” — eli Jumalan Kristuksessa toteuttamaan maailman sovitukseen ja rikkomusten pois lukemiseen. Tämä on myös lähteissä todettu suoraan.
Miten alkuteksti osoittaa tämän?
1. Kreikan rakenne: kausaalinen “ὡς ὅτι” + välitön toisto
Jakeen rakenne on:
ὡς ὅτι Θεὸς ἦν ἐν Χριστῷ κόσμον καταλλάσσων ἑαυτῷ …
καὶ θέμενος ἐν ἡμῖν τὸν λόγον τῆς καταλλαγῆς
Rakenne ὡς ὅτι … καὶ … liittää kaksi lausetta sisällöllisesti yhteen:
Jumala sovitti maailman Kristuksessa
ja tämän saman sovituksen sanan hän antoi meille.
Kreikan καί ei aloita uutta aihetta, vaan jatkaa samaa sisältöä.
2. Substantiivin toisto samalla juurella
Paavali käyttää kahta muotoa samasta juuresta:
καταλλάσσων (sovittaen)
τῆς καταλλαγῆς (sovitus)
Tämä on tyypillinen paavalilainen tapa osoittaa, että jälkimmäinen termi määrittää edellä sanotun sisällön.
Toisin sanoen: “sovituksen sana” = se sovitus, jonka hän juuri kuvasi.
3. Ei mitään muuta “sovituksen sanaa” kontekstissa (eli ASIAYHTEYDESSÄ; NÄIN tätä sanaa käytetään)!!!
Jakeessa 19 ei ole mitään muuta mahdollista referenttiä.
Ainoa sisältö, jonka Paavali on juuri lausunut, on:
Jumala oli Kristuksessa
sovitti maailman
ei lukenut rikkomuksia
Tämä on siis ainoa asia, johon “sovituksen sana” voi kieliopillisesti viitata.
4. Paavalin argumentin logiikka (vv. 18–20)
Koko jakso 5:18–20 rakentuu näin:
Jumala sovitti (v. 18–19)
Jumala antoi tämän sovituksen viran (v. 18)
Jumala uskoi meille tämän sovituksen sanan (v. 19)
Siksi me kehotamme: suostukaa sovintoon (v. 20)
Jos “sovituksen sana” olisi jokin muu kuin juuri kuvattu sovitus, argumentti hajoaisi.
📌 Yhteenveto
Kreikan kielioppi, sanajärjestys, sanajuuren toisto ja kontekstin eheys osoittavat, että:
“Sovituksen sana” = juuri se sanoma, jonka Paavali on samassa jakeessa lausunut: Jumalan Kristuksessa toteuttama maailman sovitus ja rikkomusten pois lukeminen.
Tämä ei ole tulkinnallinen valinta vaan tekstin sisäinen viesti.
Kor. 5:20 ei sisälly siihen, mitä Paavali kutsuu jakeessa 19 “sovituksen sanaksi”, vaan seuraa siitä loogisesti ja retorisesti. Jakeessa 20 Paavali kuvaa sovituksen sanan julistamisen vaikutusta ja tehtävää, EI SEN SISÄLTÖÄ.
Miksi jakeen 20 kehotus EI voi olla osa “sovituksen sanaa”?
A. Kreikan syntaksi erottaa ne selvästi
Jakeessa 19 on substantiivilauseke:
τὸν λόγον τῆς καταλλαγῆς = sovituksen sana (sisältö)
Jakeessa 20 on imperatiivi:
καταλλάγητε τῷ Θεῷ = suostukaa sovintoon Jumalan kanssa
IMPERATIIVI EI VOI OLLA OSA SUBSTANTIIVILAUSEKKEEN SISÄLTÖÄ.
Se on julistuksen soveltava puoli, ei itse sanoma.
B. Paavalin argumentin rakenne (vv. 18–20)
Jumala sovitti (v. 18–19)
Jumala antoi sovituksen viran (v. 18)
Jumala uskoi meille sovituksen sanan (v. 19)
Siksi me kehotamme (v. 20)
Kohdat 1–3 ovat objektiivinen ilmoitus.
Kohta 4 on subjektiivinen kutsu.
Ne eivät ole sama asia.
C. Paavali ei koskaan sisällytä kehotusta itse evankeliumin sisältöön
Paavalille evankeliumi = Jumalan teko Kristuksessa
Jumalan teosta luonnollisesti seuraava kutsu niille, jotka eivät ole tästä kuulleet.
Tämä sama rakenne näkyy esim. Room. 1:1–5, 1. Kor. 15:1–5, Gal. 1:11–12.
Jakeen 20 kehotus ei kuulu “sovituksen sanaan”.
“Sovituksen sana” (2. Kor. 5:19) = Jumalan Kristuksessa toteuttama sovitus.
OLE HYVÄ, SINÄ SUURI RAAMATUN SITEERAAJA JA TUNTIJA
Usko Toivoselle
23
212
Vastaukset 23
- Anonyymi00001
Ei-helluntailainen kommentti:
Sovitus ei implikoi automaattisesti pelastusta kaikille, vaan Raamattu edellyttää uskoa, uskon vanhurskautta. - Anonyymi00002
2Kor.5:19 Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse kanssansa, ja ei lukenut heille heidän syntiänsä, ja on meissä sovintosaarnan säätänyt. Biblia (1776) Ps.32:2. Room.3:24-25. 4:8. Kol.1:20.
- Anonyymi00003
Umpisokea on umpisokea, ei hän voi millään nähdä !
Sen ap on monen monta kertaa näyttänyt omalla kohdallaan todeksi.
Ja tätähän se sitten on, koko touhu:
Matt. 6:23 Mutta jos silmäsi on viallinen, niin koko ruumiisi on pimeä. Jos siis se valo, joka sinussa on, on pimeyttä, kuinka suuri onkaan pimeys!- Anonyymi00010
Jatka Nellie sovituksen sanan raiskaamista. Siinä sinä olet etevä. Et oikein missään muussa. Etkö loppujen lopuksi oikein siinäkään. Sun kommentit nyt vain sattuu täydellisessä irrallisuudessaan olemaan niin naurettavia.
- Anonyymi00004
Tässä voimme lähteä liikkeelle Herran Jeesuksen kysymyksestä:
24 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Minä myös teen teille yhden kysymyksen; jos te minulle siihen vastaatte, niin minäkin sanon teille, millä vallalla minä näitä teen.
25 Mistä Johanneksen kaste oli? Taivaastako vai ihmisistä?" ( Matt 21)
Kysyn siis, mistä tekoäly on? Taivaastako vai ihmisistä?
Koetahan vastata ensiksi tähän.
Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.
Usko Toivonen- Anonyymi00006
Usko toivonen, uskontosi mukaan kaikki, mitä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan lahjoitetaan kirkon jäsenille kirkkosi viranhaltijoiden toimittamien sakramentin avulla.
- Anonyymi00011
Voi Usko, Usko-pieni.
Tekoäly on mestari eri kielten kieliopeissa.
Menepäs nyt kiltisti lukemaan tuo teksti tarkemmin, niin ehkä sulle avautuu, kuinka surkuhupaisan hahmon sinä olet itsestäsi ASIAYHTEYS-jorinoillasi tehnyt.
Jos joku ihminen on milloinkaan käyttänyt SITÄ sanaa yhtä päin prinkkalaa kuin sinä, haluaisin kuulla sellaisesta "nerosta"!
😂😂😂😂😂 - Anonyymi00017
Anonyymi00011 kirjoitti:
Voi Usko, Usko-pieni.
Tekoäly on mestari eri kielten kieliopeissa.
Menepäs nyt kiltisti lukemaan tuo teksti tarkemmin, niin ehkä sulle avautuu, kuinka surkuhupaisan hahmon sinä olet itsestäsi ASIAYHTEYS-jorinoillasi tehnyt.
Jos joku ihminen on milloinkaan käyttänyt SITÄ sanaa yhtä päin prinkkalaa kuin sinä, haluaisin kuulla sellaisesta "nerosta"!
😂😂😂😂😂Et vastannut kysymykseen.
Mistä tekoäly on ihmisistäkö?
Vai onko tekoäly taivaasta?
Usko Toivonen
- Anonyymi00007
Jeesuksesta on sanottu: "hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien." Jeesus on siis syntien sovitus.
Johannes todistaa: kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi,..
Hän (Jeesus) tuli omiensa tykö, ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.
Ensinnäkin sovitus, Jeesus, pitää ottaa vastaan. Toiseksi, kaikki eivät ottaneet sovitusta, Jeesusta vastaan. Vain ne, jotka ovat ottaneet Jeesuksen vastaan, ovat Jumalan lapsia.- Anonyymi00009
" - - eikä ainoastaan meidän, vaan KOKO MAAILMAN SYNTIEN."
Eli MITÄÄN eroa ei ole "meidän" ja "maailman" välillä. - Anonyymi00023
Anonyymi00009 kirjoitti:
" - - eikä ainoastaan meidän, vaan KOKO MAAILMAN SYNTIEN."
Eli MITÄÄN eroa ei ole "meidän" ja "maailman" välillä.>>
Eli MITÄÄN eroa ei ole "meidän" ja "maailman" välillä. >>
Sittenhän "teidän" asianne ovat tosi huonosti.
15 Älkää rakastako maailmaa älkääkä sitä, mikä maailmassa on. Jos joku maailmaa rakastaa, niin Isän rakkaus ei ole hänessä.
16 Sillä kaikki, mikä maailmassa on, lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän korskeus, se ei ole Isästä, vaan maailmasta. ( 1Joh 2)
Usko Toivonen
- Anonyymi00008
Sana ilmoittaa Jeesuksen ystäväksi pääsemisen ehdolliseksi:
Te olette minun ystäväni, jos teette, mitä minä käsken teidän tehdä. Syntiset elävät synnissä, esimerkiksi aviorikoksessa. Huoruus on Jumalan tahtoa vastaan, ja näin avionrikkojat eivät ole Jeesuksen ystäviä.
Sanan mukaan syntiset ovat Jumalan vihollisia: avionrikkojat, ettekö tiedä, että maailman ystävyys on vihollisuutta Jumalaa vastaan? Joka siis tahtoo olla maailman ystävä, siitä tulee Jumalan vihollinen.
Jeesus on sovittanut koko maailman synnit, mutta siitä huolimatta vain pieni joukko ihmisiä on Jeesuksen ystäviä, ja suuri ihmismäärä elää Jumalan vihollisina: jos me silloin, kun vielä olimme Jumalan vihollisia, tulimme sovitetuiksi hänen kanssaan hänen Poikansa kuoleman kautta, paljoa ennemmin me pelastumme hänen elämänsä kautta nyt, kun olemme sovitetut;
Ani harva on toiminut niin kuin Sana kehottaa: Antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa. Ne, jotka elävät synnissä eivätkä ole kääntyneet Jumalan puoleen ovat Jeesuksen sovintouhrista huolimatta edelleen Jumalan vihollisia. Syntisten, synnissä elävien loppu, on järkyttävä.
Aabrahamista on todistettu:
"Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi", ja häntä sanottiin Jumalan ystäväksi.
Uskovat, uudesti syntyneet, ovat Jeesuksen ystäviä, eivät syntiset maailman ihmiset ole Jeesuksen ystäviä. - Anonyymi00012
Ap. t. 26:10
Niinkuin minä myös tein Jerusalemissa, ja salpasin monta pyhää vankihuoneisiin, kuin minä ylimmäisiltä papeilta olin saanut vallan; ja kuin he tapettiin, mielistyin minä heidän tuomioonsa.
Paavali oli valheveikko, keksi omia oppejaan, ettei olisi saatu kiinni osallisuudesta Juutalaisten Jumalanmiesten murhiin.
Room. 3:7
Mutta jos minun valheellisuuteni vain lisää Jumalan kirkkautta, kun sen ansiosta hänen totuutensa yhä korostuu, miksi minut sitten tuomitaan syntisenä?
Jesuiitat ottivat tuon periaatteen omaksi tunnuslauseekseen: Tarkoitus pyhittää keinot.- Anonyymi00014
Niin varmaan oli, siihen asti, kunnes kohtasi Jeesuksen.
- Anonyymi00018
Anonyymi00014 kirjoitti:
Lisään vielä, että ei ehkä sittenkään valehdellut, vaan vainosi koska ei ymmärtänyt asioita.
^^ Ja Raamatussa jae 26 kuuluu näin:
Ap. t. 26:10 ja niin minä teinkin Jerusalemissa. Paljon pyhiä minä suljin vankiloihin, saatuani ylipapeilta siihen valtuuden, ja kun heitä tapettiin, annoin minä ääneni sen puolesta. - Anonyymi00019
Anonyymi00014 kirjoitti:
Paavalissa oli Saatanan enkeli koko ajan kun hän toimi pastorina Korintossa.
Demoni viimeisteli tekonsa Roomassa. Paha äkkikuolema, ei siihen liittynyt mitään armoa. - Anonyymi00022
Anonyymi00019 kirjoitti:
Paavalissa oli Saatanan enkeli koko ajan kun hän toimi pastorina Korintossa.
Demoni viimeisteli tekonsa Roomassa. Paha äkkikuolema, ei siihen liittynyt mitään armoa.Paavalia ei saatu vastuuseen edes lukuisista Jumalanmiesten surmista, koska hän nautti miehittäjävallan suojeluksesta Mafiamiesten tapaan.
Ap. t. 22:29
Ne, joiden oli määrä kuulustella Paavalia, jättivät hänet heti rauhaan, ja komentaja pelästyi, kun havaitsi sidottaneensa Rooman kansalaisen.
- Anonyymi00013
Jeesuksen veli Jaakob varoittaakin yksin uskosta -mantran hokemisesta.
Jaak.2
24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.
25 Juuri tekojensa ansiosta portto Rahabkin osoittautui vanhurskaaksi, kun otti sanansaattajat luokseen ja auttoi heidät pois toista tietä.- Anonyymi00016
Mars ympärileikkauttamaan itsesi. Jaakob suuntaa sanansa 12 juutalaiselle sukukunnalle. Yritä päästä leikkauksen jälkeen jonkin sukukunnan jäseneksi.
- Anonyymi00020
Anonyymi00016 kirjoitti:
Mars ympärileikkauttamaan itsesi. Jaakob suuntaa sanansa 12 juutalaiselle sukukunnalle. Yritä päästä leikkauksen jälkeen jonkin sukukunnan jäseneksi.
Ympärileikkaus on edelleen voimassa Aabrahmin jälkeläisille Jumalan käskyn mukaisesti.
Se on ikuinen Jumalan tekemä liitto.
Jeesuskin ympärileikattiin ikuisen liiton jäseneksi 8pv. ikäisenä vauva. - Anonyymi00024
Anonyymi00020 kirjoitti:
Ympärileikkaus on edelleen voimassa Aabrahmin jälkeläisille Jumalan käskyn mukaisesti.
Se on ikuinen Jumalan tekemä liitto.
Jeesuskin ympärileikattiin ikuisen liiton jäseneksi 8pv. ikäisenä vauva.Onneksi siellä ei ollut yhtään helluntailaisia siihen aikaan. Nehän olisi tehnyt pojille sen ympärileikkauksen toiseen kertaan sillä perusteella, että eihän se 8 pv. ikäinen vauva saanut itse päättää, lähteekö ikuisen liiton jäseneksi Jumalan kanssa, vai ei.
- Anonyymi00015
Jeesus varoittaa tästä ajasta kun sanotaan, että lait ja käskyt on kumottu ja kuopattu
ja nyt vaan julistetaan sitä Jumalan valtakuntaa ja jokainen tunkeutuu sinne väkisin omilla uskonratkaisuillaan. - Anonyymi00021
En ymmärrä substanssia; en ymmärrä tätä käännettäkään. Mitä Pietari sanoo, ja Paavali: "Kirje (kirjain) kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi" — ymmärtäkää konteksti. Raamatun pitää kirkastaa Jeesusta ja Jumalaa; sieltä, kun katsoo asiat, asiat selvenevät. Ei tarvitse riidellä. Rakkaus ei riitele.
2 Pietari: 1:20 Ja tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä;
1:21 sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka melkein täysi-ikäinen hukkui?
Poliisin mukaan nuori oli lähes täysi-ikäinen. Ennen iltakuutta tulleen ilmoituksen mukaan ihminen oli joutunut mahdoll251171Anteeksi arkuuteni
Olen säälittävä, mitä tulee sinun kohtaamiseen. Tunnen vaan itseni todella epävarmaksi sun kanssa. Jos minun olisi pitän561140Perussuomalaisten kannatus nousi rytinällä Ylen tänään julkaisemassa tuoreimmassa gallup-kyselyssä.
https://yle.fi/a/74-20239449 Perussuomalaisilla hurja- ja ylivoimaisesti suurin nousu tässä uudessa Ylen gallupissa. Kyl519858- 50844
- 46755
- 37679
Muistatko Mikkelin panttivankidraaman?
Uusi draamasarja järkyttävästä tapauksesta on tulossa. Tositapahtumiin perustuva sarja ammentaa vuoden 1986 Mikkelin pan63633Tykkäätköhän vielä minusta?
Yhtä paljon, kuin minä sinusta? Haaveissa ollaan kahdestaan, rauhassa ja lähennytään fyysisesti ja tutustutaan syvemmin30626Vihervasemmistofeministinaisasianaiset
Tulevat tänne palstalle haukkumaan miehiä ja naljailemaan miehelle, kehuvat olevansa heitä parempia. Itse asuvat MIEHE182619- 53603