Ehtoollisen viini

Anonyymi-ap

Mehulitkujen käyttö ehtoollisella väkevän viinin korvikkeena on Jeesuksen veren pilkaamista.

Vain loppuun asti käynyt väkevä viini on Jeesuksen kärsimykset ja kuoleman loppuun asti kokenut ja ihmisen synnit pois pesevä Jeesuksen veri ehtoollisella.

Matt. 26:28

sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.

Mark. 14:24

Ja hän sanoi heille: "Tämä on minun vereni, liiton veri, joka vuodatetaan monen edestä.

Joh. 6:54

Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.

Joh. 6:55

Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.

Joh. 6:56

Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.

42

164

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001
      UUSI

Loppuun asti käynyt väkevä Ehtoollisen viini on se Jumalan Pojan kärsimyksen ja kuoleman malja, jonka Jeesus kärsi ja vuodatti sovintoverensä Golgatan ristilä.
      Sinun syntiesi vuoksi.

Matt. 20:22

Mutta Jeesus vastasi ja sanoi: "Te ette tiedä, mitä anotte. Voitteko juoda sen maljan, jonka minä olen juova?" He sanoivat hänelle: "Voimme".

• Anonyymi00002
      UUSI

Ehtoollisella pitäisi olla kunnon viinitarjoilu jotta kirkon suosio kasvaisi.

• Anonyymi00004
        UUSI

Paavalin Korintossa se taisi vähän lipsua siihen suuntaan...

1. Kor. 11:21

sillä syömään ruvettaessa kukin rientää ottamaan eteensä omat ruokansa, ja niin toinen on nälissään ja toinen juovuksissa.

• Anonyymi00003
      UUSI

Kossupaukku ja kunnon sianliha pihvi, on syytä ottaa käyttöön korvikkeiden sijaan

• Anonyymi00006
        UUSI

Nykyisin elintarvikehygienia on Suomessa hyvä, joten voit kyllä syödä sianlihaa ihan huoletta.

• Anonyymi00005
      UUSI

1. Moos. 14:18

Ja Melkisedek, Saalemin kuningas, toi leipää ja viiniä; hän oli Jumalan, Korkeimman, pappi.

• UUSI

Jeesus tuskin esittää vastalausetta vaikka vettä käytettäisiin, olemattomuuttaan kun ei pysty.

• Anonyymi00008
        UUSI

Pistät pään pensaaseen.

• Anonyymi00011
        UUSI

Sanoo vain, että ei muuttunut viiniksi vaikka piti.

Niinhän oikea viini tehdään, muutetaan vesi viiniksi.

Muu tapa epäraamatullista humpuukia, mennä Alkosta pyhää verta ostamaan.

• Anonyymi00014
        UUSI
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Sanoo vain, että ei muuttunut viiniksi vaikka piti.

Niinhän oikea viini tehdään, muutetaan vesi viiniksi.

Muu tapa epäraamatullista humpuukia, mennä Alkosta pyhää verta ostamaan.

Lopeta pyhien asioiden herjaaminen.

• UUSI
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Lopeta pyhien asioiden herjaaminen.

Kristinuskonharhassa ei ole pyhiä asioita, kyseessähän on jumalvalheeseen perustuva huijaus.

• Anonyymi00007
      UUSI

Vain oikea ihmisveri ja -liha on sopivaa.

• Anonyymi00009
      UUSI

Laki kymmenyksistä. Niitä ei saanut maksaa rahana.

5. Moos. 14:26

ja osta sillä rahalla kaikkea, mitä haluat, joko raavaita tai lampaita, viiniä tai väkijuomaa, kaikkea, mitä mielesi tekee, ja syö siellä Herran, sinun Jumalasi, edessä ja iloitse, sinä ja perheesi.

• Anonyymi00010
        UUSI

Matt. 11:19

Ihmisen Poika tuli, hän syö ja juo, ja he sanovat: 'Katso syömäriä ja viininjuojaa, publikaanien ja syntisten ystävää!' Ja viisaus on oikeaksi näytetty teoissansa."

• Anonyymi00012
      UUSI

Raamatussa hyvä viini tarkoittaa väkevätä, loppuun asti käynyttä viiniä.

Joh. 2:10

ja sanoi hänelle: "Jokainen panee ensin esille hyvän viinin ja sitten, kun juopuvat, huonomman. Sinä olet säästänyt hyvän viinin tähän asti."

Matt. 26:29

Ja minä sanon teille: tästedes minä en juo tätä viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena teidän kanssanne Isäni valtakunnassa."

• Anonyymi00013
      UUSI

Jos sinulle on tärkeintä että saat alkoholia, mene viettämään ehtoollistasi Alkon oven pieleen:

Jeesus on uusi viini, jota ei palnna vanhoihin viinileileihin. Hän ei ole mikään käymistuote!

Sitä paitsi, vaikka olisi 96 prosenntista alkoholia, ei se pese sinun syntejäsi pois. Se on silti vain vertauskuva.

Pitäisikö raittiit sulkea pois ehtoolliselta? Eikö Paavali kehoita raittiuteen?

Jotain on vialla, jos tekee mieli viinaa kirkossakin, jopa muistoaterialla, missä tärkeintä on symbolinen arvo, ei itse juoma.

Pitäisikö leivänkin olla vaikka suomalaista ruista, vai ehkä itämaista kiveä vasten paistettua ohutleipää, intialaista naan-leipää, vai kelpaako vaikka rranskanleipä, kuten sain kerran Englannissa Christian Fellowship- kokouksessa?

• Anonyymi00015
        UUSI

Jeesuksen verta eli väkevää ehtoollisen viiniä ei pidä muuttaa halvaksi tiivistemehuksi entisten juoppojen hyyssäämiseksi.

Jeesus on itse läsnä Ehtoollisessa väkevän viinin muodossa.

Väkevä viini: Tämä on minun vereni, joka vuodatetaan syntien anteksisaamisesi.

• Anonyymi00019
        UUSI

Ehtoollinen ja kaste konkreettista armoa, mitään vertauskuvaa ja symboolia.

• Anonyymi00020
        UUSI
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Ehtoollinen ja kaste konkreettista armoa, mitään vertauskuvaa ja symboolia.

Sekä kasteessa että Ehtoollisssa on Jeesus ja veren sovitus syntien anteeksi saaminen läsnä.

• Anonyymi00038
        UUSI
        Anonyymi00015 kirjoitti:

Jeesuksen verta eli väkevää ehtoollisen viiniä ei pidä muuttaa halvaksi tiivistemehuksi entisten juoppojen hyyssäämiseksi.

Jeesus on itse läsnä Ehtoollisessa väkevän viinin muodossa.

Väkevä viini: Tämä on minun vereni, joka vuodatetaan syntien anteksisaamisesi.

Onks nää nyt niitä dokaamisen laitimmaisia tekosyitä?

• Anonyymi00016
      UUSI

Jenkkilahkot jättää kokonaan pois opeetuksestaan ehtoollisen syntien anteeksisaamisen ja puhuvat pelkästä muistiharjoittelusta.

Antavat väärän ja kieron merkityksen ehtoolliselle. Ei siitä silloin mitään hyötyä ole.

• Anonyymi00017
        UUSI

Väkevän viinin eli Jeesuksen veren syrjäyttäminen tekee ehtoollisesta kelvottoman.

1. Kor. 11:27

Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.

• Anonyymi00018
      UUSI

Jeesuksen kuolema ja veren sovitus tulee konkretian muodossa ihmisen hyväksi sekä kasteessa että ehtoollisessa.

Mark. 10:39

"Voimme", he vastasivat. Silloin Jeesus sanoi heille: "Sen maljan, jonka minä juon, te vielä juottekin, ja sillä kasteella, jolla minut kastetaan, kastetaan myös teidät.

Room. 6:3

Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa.

• Anonyymi00021
      UUSI

Yleisin keino hävittää realistinen totuus on muuttaa se pelkäksi vertauskuvaksi, symbooliksi ja kuvakieleksi, muisteluksi, mielikuvaharjoitukseksi.

• Anonyymi00022
      UUSI

Jeesuksen verta ei kyllä myydä Alkossa pullotettuna.

Aika pilkkaa ajatella niin.

• Anonyymi00023
        UUSI

Jeesus on itse läsnä vasta Herran Pyhässä ehtoollisessa viinin ja leivän muodossa.

Joh. 6:55

Minun lihani on todellinen ruoka, minun vereni on todellinen juoma.

Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, pysyy minussa, ja minä pysyn hänessä.

• Anonyymi00024
      UUSI

Valtio myy Jeesuksen verta ja sitä voi ostaa jos ei vain ole nauttinut sitä liikaa etukäteen ja ikä riittää ostamiseen.

• Anonyymi00025
        UUSI

Viiniä siellä myydään.

Vasta ehtoollisessa Jeesus on läsnä ehtoollisen viinissä ja leivässä.

Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, pysyy minussa, ja minä pysyn hänessä.

Herran pyhä ehtoollinen, jossa itse Jeesus Kristus palvelee ehtoollisvieraita.

• Anonyymi00026
      UUSI

Saarn. 9:7

Syö siis leipäsi iloiten ja juo viinisi hyvillä mielin, sillä jo kauan sitten Jumala on hyväksynyt nuo tekosi.

Ei ehtoollisen väkevää viiniä tarvitse vaihtaa mihinkään mehukattiin. Jonkun entisen juopon takia.

• Anonyymi00027
      UUSI

Eikö Jeesuksen veri voisi olla myös kirkasta, josta ei halua viiniä lipittää, vaan ottaa kunnon tömön. Pääasia että on alkoholia, siitä täytyy pitää kiinni.

• Anonyymi00028
        UUSI

Jeesuksen veri on punaista. Jeesus oli ihminen.

• Anonyymi00029
        UUSI
        Anonyymi00028 kirjoitti:

Jeesuksen veri on punaista. Jeesus oli ihminen.

Tuskin veressä kuitenkaan oli alkoholia, koska ei tarina kerro että Jeesus olisi juonut siellä häissä sitä vahvasti väkevää viinä. Tai että vaikka oli viininjuojien ja syömäreiden seurassa että itse olisi juonut väkevää viiniä.

Hieman kornilta tuntuu ostaa Alkosta Jeesuksen verta.

• Anonyymi00030
        UUSI
        Anonyymi00029 kirjoitti:

Tuskin veressä kuitenkaan oli alkoholia, koska ei tarina kerro että Jeesus olisi juonut siellä häissä sitä vahvasti väkevää viinä. Tai että vaikka oli viininjuojien ja syömäreiden seurassa että itse olisi juonut väkevää viiniä.

Kyllä siellä juotiin alkoholia aika lailla, ei ne apostolit muuten nukkuneet yöllä puistoissa. Ne oli sammunnu. Jeesus kesti paremmin viinaa, ei nukkunut puistoissa.

Pietarin huitaisi miekalla yhtä miestä, mutta ei osunut kuin korvaan.

Matt. 11:19

Ihmisen Poika tuli syöden ja juoden, ja he sanovat: katso ihmistä, syömäriä ja viinan juomaria, Publikanein ja syntisten ystävää. Mutta viisaus vanhurskautetaan lapsiltansa.

Luuk. 7:34

Ihmisen Poika on tullut, syö ja juo, ja te sanotte: katso ihmistä, syömäriä ja viinan juomaria, Publikanien ja syntisten ystävää.

• Anonyymi00031
        UUSI
        Anonyymi00029 kirjoitti:

Alkosta ostetaan viiniä.

Ehtoollisessa kirkossa vasta siitä viinistä tulee Jeesuksen verta, koska Jeesus on siellä paikalla palvelemassa ehtoollisvieraitaan, sanoo sana.

• Anonyymi00032
        UUSI
        Anonyymi00031 kirjoitti:

Alkosta ostetaan viiniä.

Ehtoollisessa kirkossa vasta siitä viinistä tulee Jeesuksen verta, koska Jeesus on siellä paikalla palvelemassa ehtoollisvieraitaan, sanoo sana.

Alkuperäisessä ehtoollisessa, siis pääsiäisaterialla, juotiin juutalaisen tavan mukaan neljäkin viinimaljaa. Myös lapset osallistuivat pääsiäisjuhlaan.

Jos olisi ollut paljon prosentteja, koko toimitus olisi voinut päättyä kovaan humalaan. Onneksi sentään osattiin varoa liian voimakasta juomaa:

Kiddushin malja
        “Minä vien teidät pois…”
        Ensimmäinen malja, jolla juhla aloitetaan ja pyhitetään.

Vapautuksen malja (hepr. Kos ha-Ge'ulah)
        “Minä vapautan teidät…”
        Juodaan ennen ateriaa, usein yhteydessä Egyptistä vapautumisen kertomukseen.

Lunastuksen malja (hepr. Kos ha-Ge'ulah)
        “Minä lunastan teidät…”
        Juodaan aterian jälkeen; kristillisessä perinteessä tämä on usein yhdistetty Jeesuksen ehtoollismaljaan.

Ylistyksen malja (hepr. Kos ha-Hallel)
        “Minä otan teidät omakseni…”
        Juodaan Hallel-psalmien laulamisen jälkeen.

• Anonyymi00033
      UUSI

On hyvin mahdollista, että Jeesus kärsi alkoholismista, koska oli kipujen ja sairauksien ystävä, jotta voi muita auttaa.

Jeesus raitistui kun hänet kasteessa vihittiin ylipapin virkaan.

Koska Jeesus oli tavallinen ihminen, niin hänet piti kasteessa synnyttää vedestä ja Hengestä ikuisesti eläväksi, jotta pystyi fyysisessä ruumiissa nousemaan taivaaseen.

Luuk. 7:34

Ihmisen Poika on tullut, syö ja juo, ja te sanotte: katso ihmistä, syömäriä ja viinan juomaria, Publikanien ja syntisten ystävää.

Hepr. 1:5

Ei Jumala ole yhdellekään enkelille milloinkaan sanonut: -- Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin. Ei myöskään näin: -- Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani.

• Anonyymi00034
        UUSI

Jeesus tarkoitti itseään ihmisenä, kun hänen hyvä ystävänsä Nikodemus meni heti Jeesuksen kasteen jälkeen kysymään häneltä kasteen merkitykeltä ihmiselle.

Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. "

• Anonyymi00035
      UUSI

Kyllä siellä juotiin aika rankasti. Ei ne apostolit muuten nukkuneet puistoissa yöllä sammuneina. Pietarikin oli niin tuiterissa, että huitaisi yhtä miestä miekalla, mutta ei osunut kuin korvaan.
      Jeesus oli kevempaa tekoa ja pysyi järjissään koko ajan.

• Anonyymi00036
      UUSI

Laupiaaalla samarialaisella oli mukana pirtua, jolla hän desinfioi haavat.

Tislattuja viinoja osattiin tehdä paljon aikaisemmin kuin on aikaisemmin ajateltu.

5. Ms.14
      26 Ja osta sillä rahalla kaikkia, mitä sinun sielus himoitsee, joko se on nauta eli lammas, viina, väkevä juoma, taikka mitä ikänä sinun sielus himoitsee, ja syö se Herran sinun Jumalas edessä, ja ole iloinen, sinä ja sinun huonees.

26 Och du må köpa för penningarna vadhelst dig lyster fäkreatur eller småboskap, eller vin eller andra starka drycker eller vad du eljest kan åstunda; och så skall du hålla måltid där inför HERRENS, din Guds, ansikte och glädja dig med ditt husfolk.

26 And thou shalt bestow that money for whatsoever thy soul lusteth after, for oxen, or for sheep, or for wine, or for strong drink, or for whatsoever thy soul desireth: and thou shalt eat there before the Lord thy God, and thou shalt rejoice, thou, and thine household,[(desireth) : Heb. asketh of thee]

Aabram oli kotoisin Kaldean Uurista, mikä oli sen ajan kehityksen huipulla. Siellä oli luku- ja kirjoitustaito ja osattiin valmistaa hienoja viinejä, olutta ja väkeviä juomia.
      Myös ooppiumin käyttö oli yleistä koko antiikin ajan aikana.

• Anonyymi00037
        UUSI

On hyvin mahdollista, että Paavalikin käytti Kreikan Korintossa ooppiumia, koska puhui täysin järjettömiä molotuksia.

1. Kor. 14:19

Jotta voisin opettaa muitakin, haluan seurakunnassa silti puhua mieluummin viisi ymmärrettävää sanaa kuin tuhansia hurmoskielen sanoja.

1. Kor. 14:9

Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.

• Anonyymi00040
        UUSI
        Anonyymi00037 kirjoitti:

On hyvin mahdollista, että Paavalikin käytti Kreikan Korintossa ooppiumia, koska puhui täysin järjettömiä molotuksia.

1. Kor. 14:19

Jotta voisin opettaa muitakin, haluan seurakunnassa silti puhua mieluummin viisi ymmärrettävää sanaa kuin tuhansia hurmoskielen sanoja.

Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.

1. Kor. 14:23

Jos nyt koko seurakunta kokoontuisi yhteen ja kaikki siellä puhuisivat kielillä ja sinne tulisi opetuksesta tai uskosta osattomia, eivätkö he sanoisi teidän olevan järjiltänne?

• Anonyymi00039
      UUSI

Helluntailaisuus on väkevä lopun ajan eksytys mihin ei pidä sotkeentua.

Nehän puuhuu pelkästä riisutusta versiosta, joka on yhtä tyhjän kanssa,

hellarit puhuu "mehuehtoollisesta" ja pelkästä "vesikasteesta".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Missä kokoomuksen naiset?

Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa
      Maailman menoa
      4
      3118
    2. Finland is now Petter place

Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.
      Maailman menoa
      9
      2148
    3. Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita

HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.
      Maailman menoa
      115
      1766
    4. Huomasitko? Tidjan Ban tyttöystävä paljastui - Tuttu kohutusta rakkausrealitystä

Ban tyttöystävä on Kolmiodraama-realityn Heidi Kytö. Ba ja Kytö kertoivat maaliskuussa 2026 somessa, että he ovat seurus
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1096
    5. Vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden kasteesta.

Nykyaikana on niin paljon tietoa saatavilla että vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden myös kristillisestä kasteesta. R
      Kaste
      450
      992
    6. Alkuperäinen Jeesuksen antama kastekäsky on Matteuksen evankeliumissa

Matt.28:16-20 16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän menn
      Kaste
      129
      986
    7. Pistä joku tunniste vuosien takaa

Meidän välillä. Naiselta pyydän.
      Ikävä
      35
      774
    8. Pidätkö vielä elämäsi

Rakkautena minua
      Ikävä
      53
      733
    9. Mietin tässä yhtä kysymystä

Pysyisitkö minun kävelytahdissa mukana?
      Ikävä
      67
      701
    10. Toivon että kuulut elämääni

Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.
      Ikävä
      30
      665
    Aihe