Puolusmenot on jaettava pidemmälle ajanjaksolle.
On kokoomuksen ja kaikkien etu, että kaikilla on säädyllinen elintaso.
Puolustusmenojen taso muodostuu liian korkeaksi lyhyellä aikavälillä.
Toki menoihin on laskettava kaikki vähääkään aiaan liittyvät kustannukset:
- varusmiehten päivärahat, ruua.. sekä matkat kokota koulutuspaikkakunnalle.
- Prosentuaalista ei saa nostaa nykyisestä
Mopo on karkaamassa Orpolta.
17
173
Vastaukset
- Anonyymi00001
Oiskohan se aika laittaa PV kulukuurille?
Saataisi fyrkat kansalliseen hyvinvointiin!- Anonyymi00015
Suomen miljoonan miehen kansanarmeija sotii ammattisotilaita lukuunottamatta Naton halvimmilla sotilailla pelkällä päivärahalla. Iltapäivälehdissä oli aiemmin jopa juttua että sotaan joutuneet saattavat saada jopa lykkäystä lainoihin 🤣
Jopa ukrainalaiset ja venäläiset sotilaat saavat useamman tuhannen euron palkkaa sotilaina ja lisää erikoishommista. Toivottavasti Naton halvimpia sotilaita ei haluta uhrata jonkin konfliktin varjolla.
- Anonyymi00002
Orpon kokoomuksen tahto nostaa puolustusmenot puolella 15 miljardiin euroln vuodessa on vain näiden yksi tekosyy ajaa hyvinvointivaltio alas.
- Anonyymi00003
Ei se ole mikään ”tekosyy” vaan kansallinen puolustuskyky on keskeinen asia. Toisaalta Venäjän agressiivisuus ja sotakiima voi myös romahtaa koska tahansa ja silloin voimme tarkistaa satsauksen määrää!
- Anonyymi00004
Anonyymi00003 kirjoitti:
Ei se ole mikään ”tekosyy” vaan kansallinen puolustuskyky on keskeinen asia. Toisaalta Venäjän agressiivisuus ja sotakiima voi myös romahtaa koska tahansa ja silloin voimme tarkistaa satsauksen määrää!
eikun silloin keksitään uusi uhka jotta rahan virtaus jenkkilään jatkuu, pelko täytyy pitää yllä nato suomessa eihän muuten se raha liiku mihinkään. Naton sota kiima ei tule loppumaan niin kauan kun meidän herra on yhdysvallat
- Anonyymi00005
Jos kokoomus haluaa nostaa puolustusmenot 15 miljardikn euroon eli puolella, sitä rahoittamaan tarvitaan puolustusvero, jona toimii ehdotettu varallisuusvero, jossa miljoonan euron ylittävää varallisuutta (poislukien kotina toimiva asunto) verotetaan. Varakkaillahan nimenomaan on kiinteää omaisuutta, jota Venäjältä suojellaan, joten heidän tulee osallistua Suomen puolustustalkoisiin maksukyvyn mukaisella osuudella.
- Anonyymi00006
Anonyymi00005 kirjoitti:
Jos kokoomus haluaa nostaa puolustusmenot 15 miljardikn euroon eli puolella, sitä rahoittamaan tarvitaan puolustusvero, jona toimii ehdotettu varallisuusvero, jossa miljoonan euron ylittävää varallisuutta (poislukien kotina toimiva asunto) verotetaan. Varakkaillahan nimenomaan on kiinteää omaisuutta, jota Venäjältä suojellaan, joten heidän tulee osallistua Suomen puolustustalkoisiin maksukyvyn mukaisella osuudella.
Kannatettava idea, mutta puolustusveron eli varallisuusveron tulee koskea yli 100 000 euron varallisuutta jossa ei huomioitu kotina toimivaa asuntoa
STT
SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta ehdottaa varallisuuteen perustuvan puolustusveron käyttöönottoa.
Elorannan mukaan 1–2 promillen varallisuusvero yli 100 000 euron varallisuudesta olisi oikeudenmukainen tapa kerätä varoja Suomen puolustuskyvyn kasvattamiseen ja Ukrainan tukemiseen.
– Leikkauksia ja heikennyksiä on perusteltu julkisen talouden tasapainotuksella. Nyt vyön kiristystä samalle joukolle tullaan pian perustelemaan puolustusmenojen kasvattamisella, Eloranta sanoi SAK:n edustajistossa pitämässään puheessa.
Tavallista palkansaajaa varallisuusvero ei Elorannan mukaan juuri koskettaisi, koska hän rajaisi sen ulkopuolelle perheen asunnon, auton ja kesämökin.
– Iso osa Suomen puolustuksen lujuutta on vahva puolustustahto. Se syntyy tunteesta, että olemme oikeasti samassa veneessä, emmekä kumollaan olevassa velkalaivassa, josta yläkannen väki vei pelastusveneet ja pöytähopeat mukanaan.
SAK:n johtajan mukaan veron odotettu tuotto olisi noin sata miljoonaa euroa per veropromille. - Anonyymi00013
Anonyymi00006 kirjoitti:
Kannatettava idea, mutta puolustusveron eli varallisuusveron tulee koskea yli 100 000 euron varallisuutta jossa ei huomioitu kotina toimivaa asuntoa
STT
SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta ehdottaa varallisuuteen perustuvan puolustusveron käyttöönottoa.
Elorannan mukaan 1–2 promillen varallisuusvero yli 100 000 euron varallisuudesta olisi oikeudenmukainen tapa kerätä varoja Suomen puolustuskyvyn kasvattamiseen ja Ukrainan tukemiseen.
– Leikkauksia ja heikennyksiä on perusteltu julkisen talouden tasapainotuksella. Nyt vyön kiristystä samalle joukolle tullaan pian perustelemaan puolustusmenojen kasvattamisella, Eloranta sanoi SAK:n edustajistossa pitämässään puheessa.
Tavallista palkansaajaa varallisuusvero ei Elorannan mukaan juuri koskettaisi, koska hän rajaisi sen ulkopuolelle perheen asunnon, auton ja kesämökin.
– Iso osa Suomen puolustuksen lujuutta on vahva puolustustahto. Se syntyy tunteesta, että olemme oikeasti samassa veneessä, emmekä kumollaan olevassa velkalaivassa, josta yläkannen väki vei pelastusveneet ja pöytähopeat mukanaan.
SAK:n johtajan mukaan veron odotettu tuotto olisi noin sata miljoonaa euroa per veropromille.Varallisuutta se asunto on yhtä lailla kuin arvopaperitkin.
- Anonyymi00007
Meillä on naapurimaa joka laittaa budjetistaan 40% sotaleikkeihin käy sotaa Ukrainassa ja latelee maastamme posketonta natsipropagandaa medioissaan samaan tapaan kuin Ukrainasta ennen sinne hyökkäämistään .
Puolustukseen käytettävät menomme ovat suorassa suhteessa tuon sotakiimaisen naapurimme sotamenoihin tällä hetkellä .
Tosin tuo Euroopan pohjoiskoreaksi nimetty diktatuuri saattaa kaatua hetkenä minä hyvänsä ja sitten katsellaan uudelleen mikä on tarpeen puolustukseen satsaamiseen - Anonyymi00008
Saahan sitä rahaa tunkea vaikka kankkulan kaivoon jos kansa niin äänestää. No kai alunperin oli tarkoitus että puolustusmenot laskevat kun saadaan synergiaetuja natolta. Toisin kuitenkin kävi. Nyt kun kansalta viedään kaikki palvelut niin se vaikuttaa myös puolustustahtoon. Köyhiltä puuttuu motivaatio ja rikkailta uskallus. Mutta onneksi maasta pääsee pois ja sitä suosittelenkin nuorille ja fiksuille. Ne vähän tyhmemmät saavat jäädä tänne hikoilemaan.
- Anonyymi00009
Se on todella epärehellistä. Kokoomus kannattaa järjetöntä puolustusmenojen lisäystä eli 15 miljardia lisää ja 10 miljardin säästöjä ja 5 miljardin veron kevennyksiä rikkaille.
Samalla kertovat olevansa opettajien ja sairaanhoitajien puolue ja kannattavansa hyvinvointivaltiota.
Kokoomus on paras valehtelijapuolue.- Anonyymi00014
Silti köyhät äänestää kokkareita taas kun lupailevat kaikenlaista. Peruvat ne sitten kun pääsevät valtaan. Aina samaa porukkaa koijataan.
- Anonyymi00017
Huvittavaa sinälläänkin, että kitisevät veroista ja jakavat keskenään vinkkejä siitä millä keinoilla maksaa mahdollisimman vähän veroja. Suunnilleen oman lapsen ensimmäistä kesätyöpaikkaa varten lapselle perustetaan holdingyhtiö ja lapsen palkka kierrätetään sen kautta leikkien lapsen olevan konsulttipalveluita myyvä konsultti. Juuri tuolla kikkailulla onnistuu lääkäri saamaan pienemmän veroprosentin kuin lähihoitaja. Pääomatuloista ei puolestaan makseta kunnallisveroja.
- Anonyymi00010
Mä kyllä luotan että noilla rahoilla mua ei tarvita siinä hässäkässä. Mutta liputan joo että taistelkaa. En kyl ite oo menossa näillä näkymin. Sori.
Hinnasta kun aletaan sopia ja saadaan työelämään järkeviä sääntöjä työntekijöille ja noin muuten, niin alan olemaan myötämielisempi. - Anonyymi00011
Jos et muista niin liityttiin vastikään Natoon. Ei se mitään hyväntekeväisyyttä ole.
- Anonyymi00012
Naton menojen sanottiin olevan 40-50 miljoonaa euroa vuodessa ja nyt se onkin 7 500 miljoonaa euroa vuodessa jos tuo 15 000 miljoonan euron kokoomuslähtöinen puolustusbudjetti toteutuu.
Valtiotieteen tohtori Pauli Järvenpää arvioi omassa teoksen luvussaan, että puolustusliiton jäsenyys maksaisi Suomelle vuodessa 45–50 miljoonaa euroa. - Anonyymi00016
Jotkut liittyi siihen kuvitellen että köyhillä voidaan maksattaaa koko paska. Toiset taas tiesi että rikkaat ei halua mukaan talkoisiin, mutta liitytään silti.
Niin miksi varusmiehille ei lopuksi pakkomyydä eurolla Suomesta maata, niin he voi konkreettisesti puolustaa omaa maataan. Nythän monilla ei ole mitään omistusta ja silti odotetaan jotain puolustamista. Venäläisille on kyllä maata myyty ihan innoissaan vuosien saatossa rahan kiilto silmissä, mutta suomalainen vaan istuu ylihinnoitellussa vuokrakämpässään vankina ja maksaa 3/4 palkastaan vuokraa. Häneltä odotetaan maanpuolustukseen innokkuutta...
Niinkö. Ihan oikeesti nyt.
Tukia leikataan työttömiltä, jotka on reserviläisiä.. Millä eväillä he ylläpitävät kuntoa ja syövät? Ihan rehellisesti nyt?
Miksi reserviläisille ei myönnetä ilmaista kuntosalikäyntiä ja ilmaiset uimahallit yms. Voisi innostaa vähän kunnon kohotukseenkin. Ja kävisikö niissä sittenkään kovinkaan moni, kuten kirjastossakaan. Tajuatte varmasti.
Mitään innostavaa ei ole reserviläisiä kohtaan järjestetty. Ei myönnetä konkreettisesti omaa maata puolustettavaksi, on se kämänen vuokrakämppä, joka muistuttaa vankilaa, kun ostovoima on sellainen että eväätkään ei ole kummoiset, niin voiko parantaa jotain oikeesti isänmaallisesti?
Ainakin isommat tuet reserviläisille. Tonnin lisä siihen tuntuvasti. Muilta voi leikata toki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1791766
- 108987
- 94874
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa19693- 52674
ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42578Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m166531Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45518Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä25497Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;193466