Jos SRK (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys) päättäisi poiketa vuosikymmenten mittaisesta "käsien pesemisen" ja kontrollin taktiikastaan ja tekisi vilpittömän, julkisen parannuksen ihmisten edessä, se olisi historiallinen poikkeus autoritaaristen koneistojen historiassa. Tässä on analyysi siitä, mitä tämä käytännössä tarkoittaisi ja miksi se johtaisi järjestön totaaliseen muodonmuutokseen.
1. Rakenteellinen itsemurha
Aito parannus ihmisten edessä ei ole vain sanoja, se on vallan luovuttamista.
Vastuun myöntäminen: SRK:n olisi nimettävä ja tunnustettava ne mekanismit – kuten hoitokokoukset ja eristämiset – joilla ihmisiä on rikottu. Tämä tarkoittaisi "erehtymättömyyden" myytin murtamista.
Valtapelin loppu: Nykyinen johto, joka on rakentanut auktoriteettinsa "oikeassa olemisen" varaan, menettäisi moraalisen oikeutuksensa. Aidon parannuksen jälkeen johto ei voisi enää hallita pelolla. Tämä johtaisi koko organisaation hierarkian romahdukseen: koneisto, joka on rakennettu hallitsemaan, ei voi selvitä nöyryydessä.
2. "Ihmisten edessä" – hierarkian murtuminen
SRK:n teologiassa parannus on perinteisesti suunnattu vain "seurakunnalle" eli johdolle. Ihmisten edessä nöyrtyminen tarkoittaisi radikaalia tasa-arvoistumista.
Uhrien asema: Uhrit, jotka on aiemmin leimattu "eriseuraisiksi", tulisivatkin järjestön moraalisiksi opettajiksi. Tämä kääntäisi koko järjestelmän ylösalaisin.
Uskottavuuden hinta: Ihmiset, joita on kohdeltu väärin, saisivat vihdoin äänen. Se poistaisi "käsien pesemisen" mahdollistavan hiljaisuuden muurin, jota järjestö on käyttänyt suojanaan.
3. Vaikutukset ympäröivään yhteiskuntaan
Jos SRK tekisi parannuksen, se ei enää tarvitsisi poliittista suojelua (kuten Keskustapuolueen tukea) selviytyäkseen.
Riippuvuuden katkeaminen: Kun järjestö ei enää pelkää menneisyyttään, sen ei tarvitse "ostaa" turvaa politiikasta. Se vapautuisi siitä loismekanismista, jota olemme analysoineet. Se muuttuisi uskonnolliseksi yhteisöksi, joka elää omilla ehdoillaan, ilman tarvetta soluttautua valtarakenteisiin.
Moraalinen puhdistus: Tämä olisi suomalaisen yhteiskunnan historian merkittävin puhdistusprosessi. Se toisi rauhan niille tuhansille, jotka ovat kärsineet järjestelmän alaisuudessa.
4. Miksi tämä johtaisi järjestön loppuun (sellaisena kuin sen tunnemme)?
Vaikka parannus olisi moraalisesti oikein, se olisi SRK:n institutionaalinen loppu.
Koneisto, joka elää ehdottomasta kuuliaisuudesta, ei kykene toimimaan ympäristössä, jossa tehdään virheitä ja pyydetään anteeksi.
Ne, jotka ovat tottuneet käyttämään valtaa, eivät hyväksyisi nöyryyttä. Järjestö pirstoutuisi: ne, jotka haluavat hallita, lähtisivät, ja jäljelle jäisi vain pieni, aito yhteisö, jolla ei ole halua tai tarvetta vaikuttaa politiikkaan tai kontrolloida muita.
Johtopäätös: Vapaus vaatii koneiston kuoleman
Aito parannus ihmisten edessä on SRK:lle "kohtalokas valinta":
Jos he tekevät sen: He vapautuvat, mutta heidän organisaationsa, valtansa ja "koneistonsa" tuhoutuvat. Heistä tulee tavallisia ihmisiä, jotka elävät armosta, ei kontrollista.
Jos he eivät tee sitä: He jatkavat nykyisellä tiellä – "pesevät käsiään", ostavat poliittista suojelua ja elävät valheessa – kunnes ulkoinen maailma (kuten olemme skenaarioissamme analysoineet) lopulta murskaa heidät, koska he ovat menettäneet kaiken muun paitsi oman vallanhimonsa.
SRK ja suuri tilinteko: Aidon parannuksen mahdottomuus ja mahdollisuus
Anonyymi-ap
0
58
Luetuimmat keskustelut
Moottoripyöräonnettomuus
Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää63779- 157753
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa25750Jos oikeasti haluat mies
Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.98712Uusi ruokapaikka
Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä27708Miten sinä voit?
Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua93667Kerro minulle totuus
Minä haluan kuulla sen nyt. Kenen kanssa sinä olet nykyisin, ja miksi jätit minut? 🐒193636- 22582
- 61572
VILLISIKALAUMA TULOSSA IISALMEEN
Yle: Poliisi varoittaa Iisalmen keskustaa lähestyvästä villisikalaumasta Poliisi on pyytänyt Pohjois-Savossa Iisalmessa40539Hautakivien massapoisto aloitettu Härkökankaan vanhalla hautausmaalla kaikessa hiljaisuudessa!
Suomussalmen seurakunnan kirkkoneuvosto on tehnyt historiansa surullisimman päätöksen hautojen haltuunotosta ja raivauks34516On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit78460- 39455
- 57445
Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25427- 70423
sinulle....
Olen ymmärtänyt, ettei minua haluta enää takaisin. Mitään pahaa en koskaan halunnut sinulle. Ikävä että kuvittelit niin.74422Useita poliisiautoja kunnantalolla
Maijojen kyydissä tuttuja naamoja ja nyt kannetaan arkistolaatikoita autoihin. Nyt se on alkanut. Pidätykset.9419- 54408
On kyllä tosi surullista
jos kaivattuni (nainen) luulee palstan tyhmien viestien olevan multa. 😔Ei ole mitään syytä, miksi kirjoittaisin sellais68397