Eräs äiti valitteli lehtijutussa, ettei hänen lapsensa oppinut suomea päiväkodissa. Ollaanko päiväkodeissa tuppisuita, vai käytetäänkö niissä jotain vierasta kieltä?
Eikö päiväkodeissa puhuta enää suomea?
35
222
Vastaukset
- Anonyymi00001
Monessa tarhassa nykyään vain mölinää ja älämölöä huutaen.
"...vain mölinää ja älämölöä huutaen."
Tämä valitettavasti totta.
Ilmiö johtuu siitä, että nykyään päiväkodit ja myös lapsiryhmät ovat suuria - nykyisin jopa ylisuuria. Lapsi saa muiden lasten tai aikuisten huomiota vain, jos hän huutaa asiaansa julki reippaammin kuin muut. Niinpä nykypäivän tarhalapset oppivat kommunikoimaan huutaen. Sama meno jatkuu peruskoulu ala-asteella. Niinpä lapsiryhmät niin uimahalleissa, kaupoissa kuin urheilukentällä huutavat kuin sireenit ja kaiken aikaan.
Meillä on kohta työikäisenä sellainen kantasuomainen työväki , joka huutaa niin työssä kuin vapaa-aikana. Eikä kaikista voi tulla kapiaisisia, kuten Jussista ja Sebusta tiedämme.
Sellaista se on, ei edes naurata.
Moktar- Anonyymi00012
" Meillä on kohta työikäisenä sellainen kantasuomainen työväki "
Niin, kehitysmaalaiset huutavatkin mölisten yleensä tai lähes aina ihan jossain muualla kun työmailla. - Anonyymi00032
"Ilmiö johtuu siitä, että nykyään päiväkodit ja myös lapsiryhmät ovat suuria - nykyisin jopa ylisuuria. "
Ei johdu, höpöttelet taas mitä sattuu mutulla.
Lapset toimivat esimerkin mukaan ja yleensä se esimerkki on omat vanhemmat. Kehitysmaalaisten kohdalla vanhemmat siis tietysti ovat kehitysmaalaisia ja varmasti jokainen tietää ettei kehitysmaalaisia tarvita kuin yksi puhumaan puhelimeen niin saadaan älytön määrä mölinää, älämölinää ja älämölöä aikaiseksi. Kännisiä persuja tarvitaan ainakin 5-7 jotta saadaan aikaan sama määrä meteliä ja siks toiseen vain toinen näistä ärsyttää suunnattomasti, kumpikohan.
- Anonyymi00002
Juopottelun ja siveettömän käytöksen vuoksi myös trolli potkittiin pois kapiaisen virasta. Mansikka jäi piirongin laatikkoon piiloon ja trolli erakkona kaupungin vuokrayksiöön keksimään satuja maahanmuuton ja islamisaation ihanuudesta.
"Juopottelun ja siveettömän käytöksen vuoksi ..."
Mitä sinä nyt horiset. Parolan panssariprikaatissa tuo oli ylennysperuste.
https://www.hs.fi/suomi/art-2000012063883.html
Huutonaurua vartti. ;)- Anonyymi00033
"Juopottelun ja siveettömän käytöksen vuoksi myös trolli potkittiin pois kapiaisen virasta "
Ei pumppuluumu ole kapiainen. Moktarilla sama ammatti kuin monilla " kavereillaan "
- Anonyymi00004
Moktar puhuu dysfasiaa.
kapiaisisia - Anonyymi00008
Huutonauru- tuo mielenterveyspotilaan hätähuuto.
- Anonyymi00011
Moktarilla on vaikeaa. Ymmärtäkäämme se.
Anonyymi00011 kirjoitti:
Moktarilla on vaikeaa. Ymmärtäkäämme se.
Älä nyt noin sano.
Tämähän on helppoa kuin heinänteko. ;)- Anonyymi00013
Kyllä sen huomaa.
- Anonyymi00028
Tehkää siitä huoli-ilmoitus. Todellisuudentajua ei ole ja horisee omiaan.
- Anonyymi00014
Moktar ei osaa kirjoittaa.
- Anonyymi00015
Laske kirjoitusvirheet:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15468908/maahanmuuttosanasto---nakokohtia-kielen-muuntumiseen#comment-142863191"Laske kirjoitusvirheet..."
Tulevien sukupolvien kielentutkijat saavat ottaa kantaa siihen.
Itse uskon, että teksti säilyvät bittiavaruuden uumenissa ja tulevat kielentukijat pitävät niitä kalevalaisten runojen luokkaa olevana aarteena.
Ystävällisin terveisin, Moktar. ;)- Anonyymi00022
Moktar.Gubta kirjoitti:
"Laske kirjoitusvirheet..."
Tulevien sukupolvien kielentutkijat saavat ottaa kantaa siihen.
Itse uskon, että teksti säilyvät bittiavaruuden uumenissa ja tulevat kielentukijat pitävät niitä kalevalaisten runojen luokkaa olevana aarteena.
Ystävällisin terveisin, Moktar. ;)"Itse uskon, että teksti säilyvät"
Yritä nyt edes vähän... - Anonyymi00023
Anonyymi00022 kirjoitti:
"Itse uskon, että teksti säilyvät"
Yritä nyt edes vähän...kielentukijat
Hohhohhoo!
- Anonyymi00016
lapset kamppailevat kahden kielen välillä, englannin ja suomen, mutta taitaa englanti voittaa kun suomea ei kannata puhua maailmalla
Vaimo kanssa sitä suomea tulee väkisinkin vähän puhuttua, vaikka oltaisiinkin ulkomailla. Olen kyllä ihan samaa mieltä, että aina se ei kannata.
Ystävällisin terveisin, Moktar. ;)- Anonyymi00018
Moktar.Gubta kirjoitti:
Vaimo kanssa sitä suomea tulee väkisinkin vähän puhuttua, vaikka oltaisiinkin ulkomailla. Olen kyllä ihan samaa mieltä, että aina se ei kannata.
Ystävällisin terveisin, Moktar. ;)"Vaimo kanssa sitä suomea tulee väkisinkin vähän puhuttua, vaikka oltaisiinkin ulkomailla"
Kremlin kupeesta ulkomaille lähdet Tatjanan kanssa yleensä kaiketi Kiinaan ? Anonyymi00018 kirjoitti:
"Vaimo kanssa sitä suomea tulee väkisinkin vähän puhuttua, vaikka oltaisiinkin ulkomailla"
Kremlin kupeesta ulkomaille lähdet Tatjanan kanssa yleensä kaiketi Kiinaan ?"...yleensä kaiketi Kiinaan ?"
Miksi juuri Kiinaan?
Monet venäläiset tapasivat lomailla ennen Krimillä. Aurinko siellä paistaa, siellä voi puhua venäjään ja Sevastopolin torilta voi ostaa mainiota kvassia. Tosin nykyään sinne ei pääse enää Moskovasta julkisilla kulkuneuvoilla ja uusi siltakin taitaa olla suljettu yksityishenkilöiltä. Maayhteys on taas hieman hankala niiden pienten lentolaitteiden vuoksi.
Kyllä minä taidan matkailla vaimokullan kanssa tänä kesänä vain Suonenjoella. Mahdollisesti käväisemme Kuopion torilla syömässä lörtsyt.
Parhain terveisin, Moktar. ;)- Anonyymi00034
Moktar.Gubta kirjoitti:
"...yleensä kaiketi Kiinaan ?"
Miksi juuri Kiinaan?
Monet venäläiset tapasivat lomailla ennen Krimillä. Aurinko siellä paistaa, siellä voi puhua venäjään ja Sevastopolin torilta voi ostaa mainiota kvassia. Tosin nykyään sinne ei pääse enää Moskovasta julkisilla kulkuneuvoilla ja uusi siltakin taitaa olla suljettu yksityishenkilöiltä. Maayhteys on taas hieman hankala niiden pienten lentolaitteiden vuoksi.
Kyllä minä taidan matkailla vaimokullan kanssa tänä kesänä vain Suonenjoella. Mahdollisesti käväisemme Kuopion torilla syömässä lörtsyt.
Parhain terveisin, Moktar. ;)"Kyllä minä taidan matkailla vaimokullan kanssa tänä kesänä vain Suonenjoella. Mahdollisesti käväisemme Kuopion torilla syömässä lörtsyt. "
Raja on edelleen kiinni ja tulee olemaan koko kesän.
- Anonyymi00017
Pääkaupunkiseudun lähiöiden päiväkodeissa on jo sellaisia, missä ei ole yhtään kantasuomalaista lasta…
Kun menemme tästä 15 vuotta eteenpäin, niin voimme vaan kuvitella kuinka paljon islamisaatio on edennyt täällä pääkaupunkiseudulla…
Silloinhan nämä nykyiset päiväkotien lapset ovat äänestysikäisiä…
ALLAAAAAH AKBAR! - Anonyymi00019
Näin se menee
Pk seudun väestön kasvusta 80 % on maahanmuuttajia- Anonyymi00020
90% haitallista sellaista, loput vain melkein.
- Anonyymi00030
Kyllä se minusta ainakin tuntomerkkien perusteella sopii hyvin maahanmuuttajaksi kehitysmaasta. Ihan samalla tavalla hyödytön ja päinvastoin haitallinen tapaus kuin kehitysmaalaisetkin.
- Anonyymi00025
Eikä syödä enää sianlihaa
- Anonyymi00027
Somali on nykyään päiväkotien pääkieli. Mustat käkkäräpäät ovat valloittaneen paikat.
- Anonyymi00029
Ku annetaan. Maassa maan tavalla tai maasta pois pitää olla pääsääntö. Nuo ei ole edes millään tavalla hädän alaisia. Pureutuneet vain tänne nauttimaan elatuksesta. K.o. nainen vielä kouluttaa pentunsa suomalaisten varoilla englanninkielisiin maihin valmiiksi ja ilmaiseksi.
- Anonyymi00031
Näin se islamisaatio, mitä ei ole olemassa etenee päiväkodeissakin…
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad911487- 541033
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että384877- 156859
- 56733
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän124727- 51668
- 57641
Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä38635- 76632