Harkitsemme mieheni kanssa muuttoa Albaniaan muutamaksi vuodeksi. Onko kukaan palstalaisista koskaan asunut pienen lapsen (sylivauvan) ja pienen koululaisen äitinä Albaniassa tai jossain Albaniaan verrattavassa maassa? Lähinnä tarkoitan siis verrattavuudella elintasoa, asuntojen tasoa, terveydenhuoltoa ja mahdollisesti myös islamin uskontoa?
Kotimme sijaitsisi Tiranassa, melko siistillä ja hyvämaineisella alueella omakotitalossa. Minun ei olisi tarkoitus mennä töihin, mutta työkokemuksetkin olisivat tervetulleita tietoja. Miehelläni on tiedossa työpaikka.
Kaikki elämän makuiset kokemukset olisivat kullan arvoisia, eikä välttämättä tarvitse olla kyse Albaniasta, vaan esimerkiksi eläminen Turkissa tai joissain balkanin maissa on aika pitkälti vastaavaa... Ja HUOM! _kokemukset_, eivät asiantuntemattomien typerät mielipiteet!
Äitinä ja naisena balkanilla?
21
7472
Vastaukset
- naimisissa albanialaisen ka...
Miksi haluat albaniaan asumaan? Elintaso siellä on todella huono (kun vertaa suomeen). Osaatko kieltä? Ja esim hygienia siellä minun mielestäni huonoa...
Ihmisinä albanialaiset ovat ystävällisiä ja kuulemani mukaan siellä ei tuo islamin usko...miten sen nyt sanoisi,,,no mieheni ei esim tiedä miksi muslimit eivät syö sianlihaa eikä itse noudata mitään noista...
itse en koskaan lähtisi albaniaan asumaan. Lomalle kyllä mut pysyvästi en ikinä.
Oletko koskaan asunut missään ulkomailla?- joku jostain
Hei!
Muutto Albaniaan on sellainen kokeilu, ½ vuoden korkeintaan kahden vuoden pituinen. Pysyvästi siis emme mekään muuttaisi. Meidän tekee mieli kokea myös mieheni kulttuuri lähemmin ja antaa kielikylpy oikein kunnolla minulle ja lapsillemme. Miehelläni ja meillä muillakin on myös ikävä sukua, Suomessa kun ollaan oltu vuosia.
Meillä on siis suku Tiranassa ja siellä on myös meitä odottamassa suhteellisen mukava omakotitalo, suvun perintöä,jossa on kaikki mukavuudet: lämmöneristävyys nyt ei ole mitään huippua, mutta esimerkiksi lämmin vesi juoksee, sähköt toimii ja keittiö ja kylpyhuone ovat suhteellisen moderneja. Kotielämä siis toimisi meidän kohdalla ihan hyvin, varsinkin kun tukijoukkoja on ympärillä useampia, mutta lähinnä pelottaa sellaiset asiat jos joku sairastuu vakavasti, varsinkin kun joukossa on sylivauva. Millaista Albaniassa on terveydenhuolto?
Osaan kyllä kieltä ja olen tosiaan ollut albanialaisen miehen kanssa jo vuosia yhdessä ja meillä on kaksi lasta. Uskonto ei meilläkään näy arjessa, eikä miestäni oikein uskovaiseksi voi millään tavoin luonnehtia, mutta tuolla islamilaiselle elämällä tarkoitin lähinnä sellaista, että millaista on länsimaalaisen naisen liikkua yksin Albaniassa esimerkiksi kauppaan mennessä? Ihmisten asenteen mietityttävät... Vaikka oma mies onkin tuttu ja hänen tapansa tuntee ja uskonnollisuus sitä sun tätä, niin kovasti länsimaalaistunut mieheni ei ehkä ole ihan sama juttu kuin albanialaiset Albaniassa yleensä (mieheni on asunut ulkomailla jo yli 15 vuotta). Minä olen asunut Kreikassa jonkin aikaa. - Taasen
joku jostain kirjoitti:
Hei!
Muutto Albaniaan on sellainen kokeilu, ½ vuoden korkeintaan kahden vuoden pituinen. Pysyvästi siis emme mekään muuttaisi. Meidän tekee mieli kokea myös mieheni kulttuuri lähemmin ja antaa kielikylpy oikein kunnolla minulle ja lapsillemme. Miehelläni ja meillä muillakin on myös ikävä sukua, Suomessa kun ollaan oltu vuosia.
Meillä on siis suku Tiranassa ja siellä on myös meitä odottamassa suhteellisen mukava omakotitalo, suvun perintöä,jossa on kaikki mukavuudet: lämmöneristävyys nyt ei ole mitään huippua, mutta esimerkiksi lämmin vesi juoksee, sähköt toimii ja keittiö ja kylpyhuone ovat suhteellisen moderneja. Kotielämä siis toimisi meidän kohdalla ihan hyvin, varsinkin kun tukijoukkoja on ympärillä useampia, mutta lähinnä pelottaa sellaiset asiat jos joku sairastuu vakavasti, varsinkin kun joukossa on sylivauva. Millaista Albaniassa on terveydenhuolto?
Osaan kyllä kieltä ja olen tosiaan ollut albanialaisen miehen kanssa jo vuosia yhdessä ja meillä on kaksi lasta. Uskonto ei meilläkään näy arjessa, eikä miestäni oikein uskovaiseksi voi millään tavoin luonnehtia, mutta tuolla islamilaiselle elämällä tarkoitin lähinnä sellaista, että millaista on länsimaalaisen naisen liikkua yksin Albaniassa esimerkiksi kauppaan mennessä? Ihmisten asenteen mietityttävät... Vaikka oma mies onkin tuttu ja hänen tapansa tuntee ja uskonnollisuus sitä sun tätä, niin kovasti länsimaalaistunut mieheni ei ehkä ole ihan sama juttu kuin albanialaiset Albaniassa yleensä (mieheni on asunut ulkomailla jo yli 15 vuotta). Minä olen asunut Kreikassa jonkin aikaa.No terveydenhuollon takia itse odottaisin kauemmin, etten lähtisi sylivauvan kanssa (rokotuksista kannattaa huolehtia) (ihan aikuisillekin, seuraavaa kerrotaan sisäasiainministeriön sivuilla www.formin.fi, "Terveydenhuolto
Albaniassa julkisen terveydenhoidon taso ei ole länsimaisella tasolla ja sairaaloiden varustelutaso on matala.
Albaniaan matkustavien on syytä tarkistaa tilanne esimerkiksi lähimmästä terveyskeskuksesta tarvittavien rokotteiden suhteen. Tällä hetkellä on suositeltavaa, että jäykkäkouristus-, kurkkumätä-, polio-sekä hepatiitti A ja B -rokotteet ovat voimassa.
Vesijohtovesi ei ole juomakelpoista.
Matkavakuutus on syytä olla voimassa."
siellä on niin erilainen bakteerikanta että jo sen takia omastakin puolesta hirvittäisi. Toisaalta sitten taas koulun kannalta ehdottomasti suomeen, ettei niin kauaa odota.
On minunkin mieheni talossa albaniassa sähköt ja juoksevat vedet, mutta lämmitys siellä on todella kallista. (talvi aika)
Mitä olen mieheni kanssa jutellut niin se naistenkin kohtelu riippuu siitä missä asuu, esim varmasti Tiranassa voi yksin kulkea, mut pienemmissä kaupungeissa / maaseudulla ei voi liikkua, ovat "vanhan aikaisempia" siellä. - ...,,
joku jostain kirjoitti:
Hei!
Osaan kyllä kieltä ja olen tosiaan ollut albanialaisen miehen kanssa jo vuosia yhdessä ja meillä on kaksi lasta. Uskonto ei meilläkään näy arjessa, eikä miestäni oikein uskovaiseksi voi millään tavoin luonnehtia, mutta tuolla islamilaiselle elämällä tarkoitin lähinnä sellaista, että millaista on länsimaalaisen naisen liikkua yksin Albaniassa esimerkiksi kauppaan mennessä? Ihmisten asenteen mietityttävät... Vaikka oma mies onkin tuttu ja hänen tapansa tuntee ja uskonnollisuus sitä sun tätä, niin kovasti länsimaalaistunut mieheni ei ehkä ole ihan sama juttu kuin albanialaiset Albaniassa yleensä (mieheni on asunut ulkomailla jo yli 15 vuotta). Minä olen asunut Kreikassa jonkin aikaa."Millaista Albaniassa on terveydenhuolto?"
Oletko tyhmä vai naivi? Vai sekä että?
Toivottavasti lähdet nopeasti, jää yksi yhteiskunnan elättiperhe vähemmän elätettäväksi yhteiskunnalle. - Korrik
joku jostain kirjoitti:
Hei!
Osaan kyllä kieltä ja olen tosiaan ollut albanialaisen miehen kanssa jo vuosia yhdessä ja meillä on kaksi lasta. Uskonto ei meilläkään näy arjessa, eikä miestäni oikein uskovaiseksi voi millään tavoin luonnehtia, mutta tuolla islamilaiselle elämällä tarkoitin lähinnä sellaista, että millaista on länsimaalaisen naisen liikkua yksin Albaniassa esimerkiksi kauppaan mennessä? Ihmisten asenteen mietityttävät... Vaikka oma mies onkin tuttu ja hänen tapansa tuntee ja uskonnollisuus sitä sun tätä, niin kovasti länsimaalaistunut mieheni ei ehkä ole ihan sama juttu kuin albanialaiset Albaniassa yleensä (mieheni on asunut ulkomailla jo yli 15 vuotta). Minä olen asunut Kreikassa jonkin aikaa.Hei!
Minullakin on albanialainen mies ja sinuna kylla muuttaisin. Terveydenhuolto ei tietenkaan ole Suomen tasolla, mutta kylla sielta apua saa, jos sattuu sairastumaan. Kokemusta on! Vesijohtovetta ei kannata juoda (vaikka monet albanialaiset niin tekevatkin), ulkona syodessa on oltava tarkkana (mielellaan ei majoneesia ym.) ja esimerkiksi jatskia ei kannata ostaa suoraan kadulta. Samat jutut patevat monissa etelanmaissa. Perusjarjella paasee jo pitkalle.
Yleisesti ottaen Tiranassa asiat ovat paremmin kuin muualla maassa. Mieheni perheella on myos omakotitalo Tiranassa ja kaikki mukavuudet loytyvat. Talvisin voi olla hyvinkin kylma, mutta kylla yleensa edes jonkinlainen lammitys loytyy. Syyta on kyllakin pukeutua lampimasti.
Lansimaisena naisena voit liikkua kadulla yksiksesi, koska niin tekevat albanialaiset naisetkin. Ei yksikseen liikkuviin naisiin kiinniteta mitaan erityista huomiota. Tiranassa ja muissakin suuremmissa kaupungeissa nakee minihameisia ja hyvinkin lansimaalaisesti pukeutuneita naisia. Yha useammat albanialaiset naiset kayvat nykyisin myos ansiotyossa.
Itse olisin valmis muuttamaan pysyvasti Albaniaan vaikka heti. Olemme kuitenkin paattaneet odottaa, silla tyotilanne on viela huono niin kuin palkkatasokin. En usko, etta katuisit paatostasi muuttaa Albaniaan, mutta muista, etta monet asiat toimivat siella todella erilailla kuin Suomessa. Paljon pitkaa pinnaa muutto vaatisi. - joku jostain
Korrik kirjoitti:
Hei!
Minullakin on albanialainen mies ja sinuna kylla muuttaisin. Terveydenhuolto ei tietenkaan ole Suomen tasolla, mutta kylla sielta apua saa, jos sattuu sairastumaan. Kokemusta on! Vesijohtovetta ei kannata juoda (vaikka monet albanialaiset niin tekevatkin), ulkona syodessa on oltava tarkkana (mielellaan ei majoneesia ym.) ja esimerkiksi jatskia ei kannata ostaa suoraan kadulta. Samat jutut patevat monissa etelanmaissa. Perusjarjella paasee jo pitkalle.
Yleisesti ottaen Tiranassa asiat ovat paremmin kuin muualla maassa. Mieheni perheella on myos omakotitalo Tiranassa ja kaikki mukavuudet loytyvat. Talvisin voi olla hyvinkin kylma, mutta kylla yleensa edes jonkinlainen lammitys loytyy. Syyta on kyllakin pukeutua lampimasti.
Lansimaisena naisena voit liikkua kadulla yksiksesi, koska niin tekevat albanialaiset naisetkin. Ei yksikseen liikkuviin naisiin kiinniteta mitaan erityista huomiota. Tiranassa ja muissakin suuremmissa kaupungeissa nakee minihameisia ja hyvinkin lansimaalaisesti pukeutuneita naisia. Yha useammat albanialaiset naiset kayvat nykyisin myos ansiotyossa.
Itse olisin valmis muuttamaan pysyvasti Albaniaan vaikka heti. Olemme kuitenkin paattaneet odottaa, silla tyotilanne on viela huono niin kuin palkkatasokin. En usko, etta katuisit paatostasi muuttaa Albaniaan, mutta muista, etta monet asiat toimivat siella todella erilailla kuin Suomessa. Paljon pitkaa pinnaa muutto vaatisi.Minäkin luulen, että tuskin katuisin muuttoa, koska väliaikainenhan se olisi (ainakin tällä tietoa) ja kotosuomeen pääsisi halutessaan takaisin. Seikkailuna otettavissa. ;o)
Toimeentulo, kotiinpaluu ja terveydenhuolto on tarkoitus turvata - milläpäs muullakaan kuin -säästöillä. Rahaa on tarkoitus pitää sen verran tallessa jatkuvasti, että takaisin pääsee vaikka seuraavalla lennolla, jos jotain tapahtuu (levottomuuksia maassa, vakava sairastapaus perheessä tms.) ja matkavakuutuksetkin olemme ajatelleet pitää voimassa. Jäämme myös kirjoille Suomeen ja muuttoa voi luonnehtia enemmänkin piiiiitkäksi matkaksi...
Eniten minua huolestuttaa nuorin lapsemme, joka muuton aikoihin tulee olemaan 4-5kk ikäinen, joten rokotusohjelma ei ole vielä päätöksessä, tosin en tiedä miten paljon sitä on mahdollista nopeuttaa...
Muuten luulen meidän pärjäävän varsin hyvin: olemme moneen sopeutuvaisia ihmisiä ja minulla on jo kokemusta asumisesta vähemmän tasokkaassa paikassa/asunnossa Kreikasta. Samoin se luo todella paljon turvaa, että mieheni kotitalo odottaa meitä ja monet sukulaiset valmiina ojentamaan auttavat kätensä.
Vesijohtoveden juomattomuus, kypsentämättömien ruokien syömättömyys, majoneesit, jäätelöt yms. ovat normaalia "arkipäivää" monilta lomamatkoiltamme, joten niitä osaan välttää jo aivan ajattelemattakin. Kuten sanoit, perusjärjellä pääsee jo pitkälle Albaniankin kaltaisessa maassa...
Minä olen myös käsittänyt, että Tiranassa asiat ovat kuitenkin suhteellisen hyvin. Sähkö nyt saattaa päivisin joskus tunnin, pari lakkoilla ja asunnoissa voi olla talvisin hyvin kylmä, mutta muuten asiat toimivat kuitenkin suhteellisen hyvin, jos omaa itse kärsivällisyyttä ja joustavuutta. ;o) Ja johan sinne Albaniaan lomamatkojakin Suomesta järjestetään, joten eiköhän sekin maa nosta tasoaan pikku hiljaa... Eiköhän me oteta ja lähdetä. :o) - Korrik
joku jostain kirjoitti:
Minäkin luulen, että tuskin katuisin muuttoa, koska väliaikainenhan se olisi (ainakin tällä tietoa) ja kotosuomeen pääsisi halutessaan takaisin. Seikkailuna otettavissa. ;o)
Toimeentulo, kotiinpaluu ja terveydenhuolto on tarkoitus turvata - milläpäs muullakaan kuin -säästöillä. Rahaa on tarkoitus pitää sen verran tallessa jatkuvasti, että takaisin pääsee vaikka seuraavalla lennolla, jos jotain tapahtuu (levottomuuksia maassa, vakava sairastapaus perheessä tms.) ja matkavakuutuksetkin olemme ajatelleet pitää voimassa. Jäämme myös kirjoille Suomeen ja muuttoa voi luonnehtia enemmänkin piiiiitkäksi matkaksi...
Eniten minua huolestuttaa nuorin lapsemme, joka muuton aikoihin tulee olemaan 4-5kk ikäinen, joten rokotusohjelma ei ole vielä päätöksessä, tosin en tiedä miten paljon sitä on mahdollista nopeuttaa...
Muuten luulen meidän pärjäävän varsin hyvin: olemme moneen sopeutuvaisia ihmisiä ja minulla on jo kokemusta asumisesta vähemmän tasokkaassa paikassa/asunnossa Kreikasta. Samoin se luo todella paljon turvaa, että mieheni kotitalo odottaa meitä ja monet sukulaiset valmiina ojentamaan auttavat kätensä.
Vesijohtoveden juomattomuus, kypsentämättömien ruokien syömättömyys, majoneesit, jäätelöt yms. ovat normaalia "arkipäivää" monilta lomamatkoiltamme, joten niitä osaan välttää jo aivan ajattelemattakin. Kuten sanoit, perusjärjellä pääsee jo pitkälle Albaniankin kaltaisessa maassa...
Minä olen myös käsittänyt, että Tiranassa asiat ovat kuitenkin suhteellisen hyvin. Sähkö nyt saattaa päivisin joskus tunnin, pari lakkoilla ja asunnoissa voi olla talvisin hyvin kylmä, mutta muuten asiat toimivat kuitenkin suhteellisen hyvin, jos omaa itse kärsivällisyyttä ja joustavuutta. ;o) Ja johan sinne Albaniaan lomamatkojakin Suomesta järjestetään, joten eiköhän sekin maa nosta tasoaan pikku hiljaa... Eiköhän me oteta ja lähdetä. :o)Kirjoituksistasi paatellen olet miettinyt asiaa perinpohjaisesti ja omaat maasta realistisen kuvan. Ymmarran huolesi lapsistasi, aivan luonnollista. Ota ennen muuttoa selvaa rokotuksista ym. Tiedat itse paremmin, silla minulla ei viela lapsia ole. Jos joku teista sattuisi sairastumaan vakavasti (mita en tietenkaan toivo), paras vaihtoehto on silloin todellakin lahtea maasta. Pienempiin vaivoihin saa kylla sairaaloista apua ja laakkeita apteekeista.
Itsekin olen asunut pari vuotta Kreikassa melko vaatimattomissa asunnoissa. Albaniassa hygienia ei julkisissa paikoissa ole kovinkaan kehuttava, mutta kodeistaan albanialaiset kylla pitavat hyvaa huolta. On yleista, etta sahkot katkeilevat, mutta Tiranassa tilanne on kuitenkin melko hyva.
Tiranassa toimii ulkomaisia yrityksia ja kuulemani perusteella ulkomaalaisen voisi olla mahdollista tyollistya, jos omaa koulutusta ja kielitaitoa. Albanian kieltakin olisi toki hyva osata. Palkka ei tietenkaan ylla samaan kuin esimerkiksi Suomessa, mutta kylla silla Albaniassa toimeen tulee.
On kiva, etta joku muukin on kiinnostunut muuttamaan asumaan Albaniaan. Luulin olevani ainoa. Sukunne on varmasti innoissaan tulostanne ja olet oikeassa, etta auttavia kasia on luvassa, jopa ehka liiankin kanssa. :) Toivotan teille kaikkea hyvaa ja antoisia hetkia Albaniassa.
- akak
On todella oikea päätös lähteä sinne lämpimään miehen kotimaahan. Lapsennekin saavat kasvaa suvun huolenpidon ympäröimänä eikä jengeissä kuten täällä herkästi käy. Ruokakin on varmaan parempaa. Kyllä te pärjäätte.
Voisitte ottaa muutkin naiset, jotka elätte suhteessa ulkomaalaisen kanssa, oppia tämän henkilön päätöksestä. - Kosovossa ja Albaniassa asu...
toivottavasti en sinua loukkaa, mutta mietin kirjoitustasi luettuani, että tiedätkö mitä olet haaveilemassa?
Olen itse asunut sekä Kosovossa että Albaniassa ja voin sanoa, että olen todella kova luonteeltani, mutta toisin kävi ko. maissa. Kaikki asiat olivat todella huonosti kuin meillä 40-50-luvulla. Kaupungien viemäröinti oli todella olemassa, mutta vessaa ei voinut käyttää, kun kaikki "paska" jäi rööreihin, eikä likakaivoja ilmeisesti olleenkaan puhdistettu kuten meillä. Hygieenitaso on todella alhainen. Itse olen ollut vuoden ikäisen lapsen kanssa kummassakin maassa ja ristin käteni, että hän ei sairastunut mihinkään. Itse sairastuin gambylon-bakteeriin (en tiedä kirjoitinko oikein?), joka on lääkärin mukaan eläinten ulosteessa viihtyvä bakteeri ja sain sen Albaaniassa ruokailun kautta sillä en ollut eläimien kanssa missään tekemisissä. Oireet olivat kauheat - vatsa sekaisin, kuume ja oksentelu - mitään ei voinut syödä, sillä kaikki tuli heti ulos. Sairasti kolme kuukautta Suomeen tulon jälkeen ja saa koko loppu elämäni varoa raakaa lihaa ettei uusiutuisi.
Albaaniaan et sa mitään vakuutusta, koska elintaso siellä on niin huono.
Olin tuolloin nuori ja pelkäämätön, mutta en mistään hinnasta lähtisi enää. Toisaalta harhakuva siitä mitä on elää perheen turvassa on todella harhaa. Asemasi albaanialaisessa perheessä riippuu siitä, oletko esikoisen vaimo vai muun pojan vaimo. Lähempänä "orjaa" olet kuitenkin, jos ei perheesi ole yhteiskunnallisessa arvoasteikossa todella korkealla.
Tuo uskonto-asia on minusta kiinnostava, sillä suurin osa tapaamimistani Kosovon albaaneista ja Albanian albaanialaisista eivät ole muslimeja uskonnollisessa merkityksessä, heillä saattaa olla joitain islamilaisia tapoja, mutta ei uskonnollisuutta.
HArkitse todella ennen kuin lähdet, sillä kaikki ei ole kultaa mikä kimaltaa.- joku jossain
Voitko kertoa tarkemmin koska asuit Albaniassa? Onko siitä useita vuosia aikaa vai oliko se ihan äskettäin? Asuitko Tiranassa vai jossain pienemmässä kaupungissa vai maaseudulla? Entä oletko käynyt maassa muuttosi jälkeen?
Albaniahan kuitenkin muuttuu jatkuvasti... Tiranakin näyttää tänä päivänä erilaiselta, kuin esimerkiksi 6 vuotta sitten. Samoin Sarandë ja Dürres, joihin rakennetaan kauhealla tohinalla moderneja hotelleja, teitä kunnostetaan ja kaikin puolin pintaa silotellaan turisteja varten...
Pinnan siloittelua tuo toki kuitenkin on - kyllähän minä sen ymmärrän ja eniten juuri pelkäänkin hygieniatasoa ja sairaanhoitoa - ne eivät juuri parane hotelleja pykäämällä... Matkavakuutukset olemme kyllä saaneet ennenkin ja pakkohan niitä on myöntää kun Finnmatkatkin tekee maahan rantalomatkoja. :oO Harva suomalainen lähtee matkalle ilman vakuutusta.
En ole todellakaan varma siitä mistä unelmoin, vaan pikemmin _erittäin_ epävarma. Minulla ei ole henkilökohtaista kokemusta Albaniassa asumisesta, joten luonnollisesti ajatus muutosta pelottaa, mutta myös kiinnostaa, koska takaisin Suomeen pääsee halutessaan. Mieheni suku on hyvin moderni ja moni asuu ulkomailla mieheni sisaruksista, joten mitään perheen sisäistä arvoasteikkoa en usko koskaan tulevani kohtaamaan - suvussa on myös muita monikulttuurisia pareja, joten minä en ole mikään kulmakunnan kummastus. Anoppi ja appi ovat kuolleet, joten vanha sukupolvi vanhoine "hyvine" tapoineen on poissa suvustamme kokonaan. Yhteiskunnallisessa arvoasteikossa sukumme ei liene erityisen korkealla - kai sitä keskitasoa, mutta hyvin toimeentulevia kaikki ovat. Uskonnollisia he eivät ole myöskään lainkaan, uskonnollisuus ja islam minua kiinnosti maassa vain näin yleisellä tasolla. - Korrik
En ajatellut enaa kirjoittaa tahan ketjuun, mutta nyt oli kylla ihan pakko, vaikka "joku jossain" hyvin viestiisi vastasikin eika kylla todellakaan vaikuta silta, etta han luulisi, etta kaikki mika kimaltaa on kultaa. Tiedatko, etta tilanne Albaniassa kohenee, vaikkakin hitaasti. Itse olen kylla vessassa voinut kayda, joskus kylla on ollut vain reika lattiassa, mutta hyvin on homma silti hoitunut.
Koskaan en ole Albaniassa sairastunut, vaikka syonyt olen monessakin paikassa. Onnea on ollut varmaankin matkassa mukana, mutta aivan hyvin voi sairastua muuallakin niin kuin minulle tapahtui eraassa toisessa etelanmaassa. Hengenlahto oli silloin lahella.
Oletko kenties naimisissa albaanin kanssa vai olitko toissa tuolloin kun asuit Kosovossa ja Albaniassa? Onko sinulla kokemusta asumisesta albanialaisessa perheessa vai mihin perustat "tietosi" orjana olemisesta? Miehellani on kaksi veljea ja kylla meita vaimoja ihan samalla tavalla kohdellaan ja kunnioituksella. Appi ja anoppi ovat elossa ja voimissaan.
Albaniassa olot riippuvat paljolti siita, missa siella asut ja minkalaisessa asunnossa. "Joku jossain" ei ole menossa johonkin kylaan vaan Tiranaan ja omakotitaloon asumaan.
Minullakin ovat hihat palaneet useaankin otteeseen ollessani Albaniassa, mutta muuttaisin sinne heti, jos vain voisin. Ei kaiken tarvitse olla taydellista ja jarjen kaytto on suotavaa. Elamaa se siellakin vain on. - Kosovossa ja Albaniassa asu...
joku jossain kirjoitti:
Voitko kertoa tarkemmin koska asuit Albaniassa? Onko siitä useita vuosia aikaa vai oliko se ihan äskettäin? Asuitko Tiranassa vai jossain pienemmässä kaupungissa vai maaseudulla? Entä oletko käynyt maassa muuttosi jälkeen?
Albaniahan kuitenkin muuttuu jatkuvasti... Tiranakin näyttää tänä päivänä erilaiselta, kuin esimerkiksi 6 vuotta sitten. Samoin Sarandë ja Dürres, joihin rakennetaan kauhealla tohinalla moderneja hotelleja, teitä kunnostetaan ja kaikin puolin pintaa silotellaan turisteja varten...
Pinnan siloittelua tuo toki kuitenkin on - kyllähän minä sen ymmärrän ja eniten juuri pelkäänkin hygieniatasoa ja sairaanhoitoa - ne eivät juuri parane hotelleja pykäämällä... Matkavakuutukset olemme kyllä saaneet ennenkin ja pakkohan niitä on myöntää kun Finnmatkatkin tekee maahan rantalomatkoja. :oO Harva suomalainen lähtee matkalle ilman vakuutusta.
En ole todellakaan varma siitä mistä unelmoin, vaan pikemmin _erittäin_ epävarma. Minulla ei ole henkilökohtaista kokemusta Albaniassa asumisesta, joten luonnollisesti ajatus muutosta pelottaa, mutta myös kiinnostaa, koska takaisin Suomeen pääsee halutessaan. Mieheni suku on hyvin moderni ja moni asuu ulkomailla mieheni sisaruksista, joten mitään perheen sisäistä arvoasteikkoa en usko koskaan tulevani kohtaamaan - suvussa on myös muita monikulttuurisia pareja, joten minä en ole mikään kulmakunnan kummastus. Anoppi ja appi ovat kuolleet, joten vanha sukupolvi vanhoine "hyvine" tapoineen on poissa suvustamme kokonaan. Yhteiskunnallisessa arvoasteikossa sukumme ei liene erityisen korkealla - kai sitä keskitasoa, mutta hyvin toimeentulevia kaikki ovat. Uskonnollisia he eivät ole myöskään lainkaan, uskonnollisuus ja islam minua kiinnosti maassa vain näin yleisellä tasolla.Asuin kummassakin sekä Kosovossa että Albaniassa kolme vuotta sitten. Olen käynnyt kummassakin maassa vuodesta 1989 lähtien (pois sulkien Kosovon sota-aika). Minulla on sukulaisia kummassakin maassa todella paljon (puhun sadoista henkilöistä). Toki meistä jokainen tietää, että kehitystä tapahtuu, mutta kehityksen vauhti on etanan vauhtia. Taloja rakennetaan ja teitä, mutta mieheni on rakennuspuolen erikoisasiantuntija (saanut koulutuksen Suomessa) ja hänkin toteaa samat asiat. Jos tilanne kummassakin maassa olisi huippu hyvä tai edes siedettävä, niin miksi ihmiset haluavat sieltä pois? Yhtälö on aika erikoinen. Toki minäkin vierailen siellä vuosittain ja unelmoin anoppilaan rakennettavaksi kauppapuutarhan, mutta se on unelma ja realiteetit on todella tunnustettava sekä Albaniassa että Kosovossa. Ja voin sanoa, että tunnen kummatkin maat joka puolelta, en vain kaupungeista vaan myös maalta. Olemme jopa miettineet kesäpaikan ostamista Albaniasta läheltä Tiranaa, mutta me odottelemme tilanteen kehitystä.
Yritin viime vuonna saada vakuutusta suomesta sekä Albaniaan että Kosovoon eikä Eurooppalainen matkavakuutus myöntänyt sitä meille. Turva loppuu Montenegron rajalle, Kreikan rajalle ja Bulgarian rajalle.
Toivotan sinulle onnea ja menestystä. Selvitä kuitenkin asia miehesi kanssa, onko hän valmis palaamaan Suomeen, sillä toisen ihmisen sisimpiä ajatuksia ja haaveita on vaikea tietää. Toivottavasti takaportti on teidän kummankin toive.
Minulla on onnea osata albaniaa, joten en ole ulkopuolinen myöskään kielen kanssa. Voin kertoa sinulle olen todella ollut jo 16 vuotta ulkomaalaisen kanssa avioliitossa ja työskentelen myös päivittäin Suomessa asuvien ulkomaalaisten kanssa ja selvittelen heidän "ongelmiaan". - Kosovossa ja ...
Korrik kirjoitti:
En ajatellut enaa kirjoittaa tahan ketjuun, mutta nyt oli kylla ihan pakko, vaikka "joku jossain" hyvin viestiisi vastasikin eika kylla todellakaan vaikuta silta, etta han luulisi, etta kaikki mika kimaltaa on kultaa. Tiedatko, etta tilanne Albaniassa kohenee, vaikkakin hitaasti. Itse olen kylla vessassa voinut kayda, joskus kylla on ollut vain reika lattiassa, mutta hyvin on homma silti hoitunut.
Koskaan en ole Albaniassa sairastunut, vaikka syonyt olen monessakin paikassa. Onnea on ollut varmaankin matkassa mukana, mutta aivan hyvin voi sairastua muuallakin niin kuin minulle tapahtui eraassa toisessa etelanmaassa. Hengenlahto oli silloin lahella.
Oletko kenties naimisissa albaanin kanssa vai olitko toissa tuolloin kun asuit Kosovossa ja Albaniassa? Onko sinulla kokemusta asumisesta albanialaisessa perheessa vai mihin perustat "tietosi" orjana olemisesta? Miehellani on kaksi veljea ja kylla meita vaimoja ihan samalla tavalla kohdellaan ja kunnioituksella. Appi ja anoppi ovat elossa ja voimissaan.
Albaniassa olot riippuvat paljolti siita, missa siella asut ja minkalaisessa asunnossa. "Joku jossain" ei ole menossa johonkin kylaan vaan Tiranaan ja omakotitaloon asumaan.
Minullakin ovat hihat palaneet useaankin otteeseen ollessani Albaniassa, mutta muuttaisin sinne heti, jos vain voisin. Ei kaiken tarvitse olla taydellista ja jarjen kaytto on suotavaa. Elamaa se siellakin vain on.Anteeksi, jos sain sinut tuohtumaan. tarkoitus ei ollut. Asiat ovat hyvin erilaiset riippuen siitä mistä vinkkelistä katsoo. Minä pidän kummastakin maasta omanlaisen tunnelman vuoksi, mutta järki on parasta ottaa käteen jo siinä vaiheessa, kun suunnittelee asioita. Olen itse oppinut valmistelemaan asioita tekemällä listan hvistä ja huonoista puolista ja jos siinä ei ole realiteetti niin milloin silloin. Muutto toiseen maahan on ISO asia isoilla kirjaimilla. Itselleni toiseen maahan muutto voisi onnistua ainoastaan silloin, jos tietäisin että minulla on työpaikka ja myös koti sellainen, että siellä viihtyy ja mahdollisuuksien mukaan pääsisi käymään kotona mahdollisimman usein jos olisi tarve. Suurin osa minun henkilökohtaisista sekä ulkomaalaisista että suomalaisista pitävät esim. suomalaista terveydenhuolto hyvänä ja käyvät yksityisesti esim. synnyttämässä Suomessa vaikka asuvat muualla maailmalla.
Olen albaanin kanssa naimisissa ja olen jo 46-vuotias enkä mikään eilisen teeren poika, joka haihattuu unelmiin. olen asunnut elämäni aikana 10 maassa sekä Euroopassa, Afrikassa että Aasiassa. Joten mulla on perspektiiviä katsoa asioita eri näkökulmista ja myös arvioida maiden kehittymistä. - Öznur
Kosovossa ja ... kirjoitti:
Anteeksi, jos sain sinut tuohtumaan. tarkoitus ei ollut. Asiat ovat hyvin erilaiset riippuen siitä mistä vinkkelistä katsoo. Minä pidän kummastakin maasta omanlaisen tunnelman vuoksi, mutta järki on parasta ottaa käteen jo siinä vaiheessa, kun suunnittelee asioita. Olen itse oppinut valmistelemaan asioita tekemällä listan hvistä ja huonoista puolista ja jos siinä ei ole realiteetti niin milloin silloin. Muutto toiseen maahan on ISO asia isoilla kirjaimilla. Itselleni toiseen maahan muutto voisi onnistua ainoastaan silloin, jos tietäisin että minulla on työpaikka ja myös koti sellainen, että siellä viihtyy ja mahdollisuuksien mukaan pääsisi käymään kotona mahdollisimman usein jos olisi tarve. Suurin osa minun henkilökohtaisista sekä ulkomaalaisista että suomalaisista pitävät esim. suomalaista terveydenhuolto hyvänä ja käyvät yksityisesti esim. synnyttämässä Suomessa vaikka asuvat muualla maailmalla.
Olen albaanin kanssa naimisissa ja olen jo 46-vuotias enkä mikään eilisen teeren poika, joka haihattuu unelmiin. olen asunnut elämäni aikana 10 maassa sekä Euroopassa, Afrikassa että Aasiassa. Joten mulla on perspektiiviä katsoa asioita eri näkökulmista ja myös arvioida maiden kehittymistä.Ensinnäkin anteeksi että sekaannun näin keskusteluunne. Itse olen asunut muutaman vuoden Turkissa, ja olen huomannut paljon samoja asioista esim. hygieeniatasosta kuin sinä. Eniten minua Suomeen tottuneena vaivasi yhteiskunnan tietynlainen järjestäytymättömyys, joka toisinaan teki niinkin arkipäiväiset jutut kuin laskunmaksun tai pelkän kadulla kävelyn todella vaikeaksi. Olen kuitenkin sitä mieltä, että vaikka itse mieluummin asun jatkossa Suomessa ja vain lomailen Turkissa, voi juttu muille ehkä toimia toisella lailla. Itse olen ehkä asennoitunut vähän liikaakin siihen, että asiat kaikkialla toimisivat Suomen tapaan unohtaen sen, että ehkä sillä toisellakin tavalla voisi tulla toimeen. Hieman erilaisella asenteella ja pitkäpinnaisuudella asiat saattaisivatkin olla jollain toisella hyvinkin toisella lailla. Tunnenkin muutaman Turkissa asuvan suomalaisen, joita nämä asiat eivät samalla lailla vaivaa, ja jotka ovat hyvinkin tyytyväisiä elämäänsä Turkissa. Järki kannattaa tietysti aina ottaa käteen ja miettiä etukäteen myös niitä maan huonoja puolia. Toisille kuitenkin myös nuo huonot puolet ovat voitettavissa ja asumisesta maassa voi niistä huolimatta tulla hyvinkin onnistunutta. Olemme kuitenkin kaikki niin erilaisia erilaisine tarpeinemme. Se mikä sopii toiselle, ei ehkä sovi toiselle ja päinvastoin.
- joku jostain
Kosovossa ja Albaniassa asu... kirjoitti:
Asuin kummassakin sekä Kosovossa että Albaniassa kolme vuotta sitten. Olen käynnyt kummassakin maassa vuodesta 1989 lähtien (pois sulkien Kosovon sota-aika). Minulla on sukulaisia kummassakin maassa todella paljon (puhun sadoista henkilöistä). Toki meistä jokainen tietää, että kehitystä tapahtuu, mutta kehityksen vauhti on etanan vauhtia. Taloja rakennetaan ja teitä, mutta mieheni on rakennuspuolen erikoisasiantuntija (saanut koulutuksen Suomessa) ja hänkin toteaa samat asiat. Jos tilanne kummassakin maassa olisi huippu hyvä tai edes siedettävä, niin miksi ihmiset haluavat sieltä pois? Yhtälö on aika erikoinen. Toki minäkin vierailen siellä vuosittain ja unelmoin anoppilaan rakennettavaksi kauppapuutarhan, mutta se on unelma ja realiteetit on todella tunnustettava sekä Albaniassa että Kosovossa. Ja voin sanoa, että tunnen kummatkin maat joka puolelta, en vain kaupungeista vaan myös maalta. Olemme jopa miettineet kesäpaikan ostamista Albaniasta läheltä Tiranaa, mutta me odottelemme tilanteen kehitystä.
Yritin viime vuonna saada vakuutusta suomesta sekä Albaniaan että Kosovoon eikä Eurooppalainen matkavakuutus myöntänyt sitä meille. Turva loppuu Montenegron rajalle, Kreikan rajalle ja Bulgarian rajalle.
Toivotan sinulle onnea ja menestystä. Selvitä kuitenkin asia miehesi kanssa, onko hän valmis palaamaan Suomeen, sillä toisen ihmisen sisimpiä ajatuksia ja haaveita on vaikea tietää. Toivottavasti takaportti on teidän kummankin toive.
Minulla on onnea osata albaniaa, joten en ole ulkopuolinen myöskään kielen kanssa. Voin kertoa sinulle olen todella ollut jo 16 vuotta ulkomaalaisen kanssa avioliitossa ja työskentelen myös päivittäin Suomessa asuvien ulkomaalaisten kanssa ja selvittelen heidän "ongelmiaan".Hei ja kiitos kommenteistasi... Siitä huolimatta, ettemme välttämättä ole kaikesta samaa mieltä, ovat kokemuksesi minulle kuitenkin kullan arvoisia, koska minulla ei niitä henkilökohtaisesti ole. :o)
Haluan vielä vahvistaa, etten ole lähdössä Albaniaan ajatellen, että siellä kaikki on hyvin kuin missä tahansa ihanassa etelä-euroopan lomakohteessa, homma pelaa ja kaikki sujuu sukkelaan. Ei suinkaan, kaikkea muuta... Albania on Albania ja vielä kaukana minkäänlaisesta paratiisista, VAIKKA kehitystä tapahtuukin. Kannatan ehdottomasti varovaista otetta elämään ja erityisesti niiden huonojen puolien punnitsemista suhteessa omaan sietokykyyn ja joustavuuteen.
Kuitenkin uskon siihen, että minä pystyisi olemaan Albaniassa aivan onnellinen ja jos en olisi, niin mitäpä silläkään lopulta olisi väliä? Olen 100% varma, että mieheni on valmis palaamaan Suomeen heti jos minä en tunne oloani kotoisaksi. Olemme olleet vuosikausia yhdessä, eikä hän edes lähtisi maahan ilman minun 100% suostumustani - perhe ja yhdessäolo ovat meille molemmille tärkeimpiä asioita maailmassa. Emme ole myöskään aikeissa ajaa taloutta tiukoille, vaan säästöt jäävät tilille Suomeen paluuta varten ja miehelleni on tiedossa työpaikka kansainvälisessä yrityksessä, jossa palkka on parempi kuin Albaniassa yleensä. Palkka ei toki yllä Suomen tasolle, mutta mitä luultavammin takaa suhteellisen mukavan elämän Albanian mittakaavassa. Mieheni on itseasiassa myös rakennusalan ammattilainen ja Suomessa koulutettu (hauska sattuma).
Kysyit sarkastiseen sävyyn miksi ihmiset haluavat maasta pois? Minusta vastaus on yksiselitteinen: elintaso, palkkaus, työ. Nämä eivät ole Albaniassa muun Euroopan tasolla ja luonnollisesti ihmiset etsivät elämälleen aina sitä optimaalista parasta mitä tavoitella voi. Me taas olemme sen optimaalisen parhaan jo elämässämme saavuttaneet, mutta nyt tahtoisimme elämällemme myös jotain muuta lisäarvoa ja tämän luulemme saavuttavamme kokemalla todellista elämää myös mieheni kotimaassa Albaniassa. Kun lisäarvoon kyllästymme, voimme taas palata takaisin tänne yltäkylläisyyden keskelle. ;o) Tämä on meillä se huomioitava seikka, joka monilta muilta Albaniassa puuttuu: asuinmaan valinnanvapaus. - Korrik
Kosovossa ja ... kirjoitti:
Anteeksi, jos sain sinut tuohtumaan. tarkoitus ei ollut. Asiat ovat hyvin erilaiset riippuen siitä mistä vinkkelistä katsoo. Minä pidän kummastakin maasta omanlaisen tunnelman vuoksi, mutta järki on parasta ottaa käteen jo siinä vaiheessa, kun suunnittelee asioita. Olen itse oppinut valmistelemaan asioita tekemällä listan hvistä ja huonoista puolista ja jos siinä ei ole realiteetti niin milloin silloin. Muutto toiseen maahan on ISO asia isoilla kirjaimilla. Itselleni toiseen maahan muutto voisi onnistua ainoastaan silloin, jos tietäisin että minulla on työpaikka ja myös koti sellainen, että siellä viihtyy ja mahdollisuuksien mukaan pääsisi käymään kotona mahdollisimman usein jos olisi tarve. Suurin osa minun henkilökohtaisista sekä ulkomaalaisista että suomalaisista pitävät esim. suomalaista terveydenhuolto hyvänä ja käyvät yksityisesti esim. synnyttämässä Suomessa vaikka asuvat muualla maailmalla.
Olen albaanin kanssa naimisissa ja olen jo 46-vuotias enkä mikään eilisen teeren poika, joka haihattuu unelmiin. olen asunnut elämäni aikana 10 maassa sekä Euroopassa, Afrikassa että Aasiassa. Joten mulla on perspektiiviä katsoa asioita eri näkökulmista ja myös arvioida maiden kehittymistä.Puhut toki asiaa, mutta en minakaan mikaan teini enaa ole, joka haihattuu unelmiin. Jarki minulla ja miehellani on kylla paassa ja siksi emme ole muuttaneet viela Albaniaan. (Emme asu Suomessa). Koti meilla siella on, mutta kuten jo aikaisemmissa viesteissani totesin, tyotilanne ja palkat ovat surkeat. Parempi meilla on nyt taalla, missa olemme.
En mina kylla Albaniassa synnyttaisi, se on aivan varma ja terveydenhuolto on siella mita on. Kylla mina realiteetit tiedan, mutta onko sinulla tullut mieleen, etta ihmiset voivat olla erilaisia ja et myoskaan tunne sukuamme, joten et voi tietaa, miten he minua kohtelevat. Viittaan siis orjana olemiseen.
Jokainen tehkoon elamassaan niin kuin haluaa ja kantakoon tekonsa seuraukset. - Kosovossa ja ....
joku jostain kirjoitti:
Hei ja kiitos kommenteistasi... Siitä huolimatta, ettemme välttämättä ole kaikesta samaa mieltä, ovat kokemuksesi minulle kuitenkin kullan arvoisia, koska minulla ei niitä henkilökohtaisesti ole. :o)
Haluan vielä vahvistaa, etten ole lähdössä Albaniaan ajatellen, että siellä kaikki on hyvin kuin missä tahansa ihanassa etelä-euroopan lomakohteessa, homma pelaa ja kaikki sujuu sukkelaan. Ei suinkaan, kaikkea muuta... Albania on Albania ja vielä kaukana minkäänlaisesta paratiisista, VAIKKA kehitystä tapahtuukin. Kannatan ehdottomasti varovaista otetta elämään ja erityisesti niiden huonojen puolien punnitsemista suhteessa omaan sietokykyyn ja joustavuuteen.
Kuitenkin uskon siihen, että minä pystyisi olemaan Albaniassa aivan onnellinen ja jos en olisi, niin mitäpä silläkään lopulta olisi väliä? Olen 100% varma, että mieheni on valmis palaamaan Suomeen heti jos minä en tunne oloani kotoisaksi. Olemme olleet vuosikausia yhdessä, eikä hän edes lähtisi maahan ilman minun 100% suostumustani - perhe ja yhdessäolo ovat meille molemmille tärkeimpiä asioita maailmassa. Emme ole myöskään aikeissa ajaa taloutta tiukoille, vaan säästöt jäävät tilille Suomeen paluuta varten ja miehelleni on tiedossa työpaikka kansainvälisessä yrityksessä, jossa palkka on parempi kuin Albaniassa yleensä. Palkka ei toki yllä Suomen tasolle, mutta mitä luultavammin takaa suhteellisen mukavan elämän Albanian mittakaavassa. Mieheni on itseasiassa myös rakennusalan ammattilainen ja Suomessa koulutettu (hauska sattuma).
Kysyit sarkastiseen sävyyn miksi ihmiset haluavat maasta pois? Minusta vastaus on yksiselitteinen: elintaso, palkkaus, työ. Nämä eivät ole Albaniassa muun Euroopan tasolla ja luonnollisesti ihmiset etsivät elämälleen aina sitä optimaalista parasta mitä tavoitella voi. Me taas olemme sen optimaalisen parhaan jo elämässämme saavuttaneet, mutta nyt tahtoisimme elämällemme myös jotain muuta lisäarvoa ja tämän luulemme saavuttavamme kokemalla todellista elämää myös mieheni kotimaassa Albaniassa. Kun lisäarvoon kyllästymme, voimme taas palata takaisin tänne yltäkylläisyyden keskelle. ;o) Tämä on meillä se huomioitava seikka, joka monilta muilta Albaniassa puuttuu: asuinmaan valinnanvapaus.Hei!
Uskon, että olet terveellä pohjalla lähdössä matkaan ja suhteenne on lujalla pohjalla. Ole onnellinen siitä, sillä yksinkertaisesti kaikilla ei ole sellaista. Toki minulla itselläni on todella hyvä avioliitto ja tunne olevani tasa-arvoinen.
Voin olla sarkastinen tuon muuttojen kanssa. Mieheni suvusta moni on ulkomailla ja vuosi sitten menimme läpi Euroopan Italian kautta Albaniaan ja matkalla törmäsimme Italiassa asuviin albaaneihin. Heidän kanssa keskusteltuani, jäin miettimään juuri tuota Albanian yhteiskunnan kehitystä suhteessa suomalaiseen yhteiskuntaan. Olen mukana poliittisessa toiminnassa Suomessa ja yritän sen kautta omilla mielipiteilläni herätellä ihmisiä miettimään meidän yhteiskunnan kehitystä nyky-yhteiskunnassa. Maamme on menossa huonompaan suuntaan suhteessa palkat, asumiskustannukset, ruokamenot sekä terveyspalvelut. Meidäthän halutaan samalle tasolle, kun koko Eurooppa on. Mummoni, joka kuoli vuonna 1987, oli myös näkijä, sanoi kuolinvuoteellaan, että meidän sukupolvella ei ole vielä hätää, mutta seuraavalla sukupolvella on nälänhätä. On kauhea ajatella asiaa lasten kannalta, mutta valitettavasti olemme tiellä, jolta ei ole paluuta. Omaehtoinen talous loppuu suomesta pikku hiljaa ja joudumme tosten armoille. Nämä ovat tosiasioita, jotka ovat jo näkyvissä.
Onnea ja menestystä elämässäsi. Toivottavasti löydät paikkasi minne sitten menetkin. - Kosovossa ja ....
Öznur kirjoitti:
Ensinnäkin anteeksi että sekaannun näin keskusteluunne. Itse olen asunut muutaman vuoden Turkissa, ja olen huomannut paljon samoja asioista esim. hygieeniatasosta kuin sinä. Eniten minua Suomeen tottuneena vaivasi yhteiskunnan tietynlainen järjestäytymättömyys, joka toisinaan teki niinkin arkipäiväiset jutut kuin laskunmaksun tai pelkän kadulla kävelyn todella vaikeaksi. Olen kuitenkin sitä mieltä, että vaikka itse mieluummin asun jatkossa Suomessa ja vain lomailen Turkissa, voi juttu muille ehkä toimia toisella lailla. Itse olen ehkä asennoitunut vähän liikaakin siihen, että asiat kaikkialla toimisivat Suomen tapaan unohtaen sen, että ehkä sillä toisellakin tavalla voisi tulla toimeen. Hieman erilaisella asenteella ja pitkäpinnaisuudella asiat saattaisivatkin olla jollain toisella hyvinkin toisella lailla. Tunnenkin muutaman Turkissa asuvan suomalaisen, joita nämä asiat eivät samalla lailla vaivaa, ja jotka ovat hyvinkin tyytyväisiä elämäänsä Turkissa. Järki kannattaa tietysti aina ottaa käteen ja miettiä etukäteen myös niitä maan huonoja puolia. Toisille kuitenkin myös nuo huonot puolet ovat voitettavissa ja asumisesta maassa voi niistä huolimatta tulla hyvinkin onnistunutta. Olemme kuitenkin kaikki niin erilaisia erilaisine tarpeinemme. Se mikä sopii toiselle, ei ehkä sovi toiselle ja päinvastoin.
Olen kanssasi samaa mieltä, että mikä sopii toiselle ei välttämättä sovi toiselle. Itse vietän Suomessa vapaani mökillä, johon ei tule sähköä ja vettä ja on ulkovessa. Se on minun valintani, mutta kuitenkin se kestää vain hetken ja sieltä pääsee aina pois. Joten nauttikaamme elämästämme sellaisena kuin haluamme jokainen meistä!
- Kosovossa ja ...
Korrik kirjoitti:
Puhut toki asiaa, mutta en minakaan mikaan teini enaa ole, joka haihattuu unelmiin. Jarki minulla ja miehellani on kylla paassa ja siksi emme ole muuttaneet viela Albaniaan. (Emme asu Suomessa). Koti meilla siella on, mutta kuten jo aikaisemmissa viesteissani totesin, tyotilanne ja palkat ovat surkeat. Parempi meilla on nyt taalla, missa olemme.
En mina kylla Albaniassa synnyttaisi, se on aivan varma ja terveydenhuolto on siella mita on. Kylla mina realiteetit tiedan, mutta onko sinulla tullut mieleen, etta ihmiset voivat olla erilaisia ja et myoskaan tunne sukuamme, joten et voi tietaa, miten he minua kohtelevat. Viittaan siis orjana olemiseen.
Jokainen tehkoon elamassaan niin kuin haluaa ja kantakoon tekonsa seuraukset.Olen samaa mieltä kanssasi. Annetaan kaikkien kukkien kukkia ja sitä rataa. On vain muistettava se, että pitää portit auki, eikä sulje niitä lähtiessä niin on helpompi palata.
- Anonyymi
Kosovossa ja Albaniassa asu... kirjoitti:
Asuin kummassakin sekä Kosovossa että Albaniassa kolme vuotta sitten. Olen käynnyt kummassakin maassa vuodesta 1989 lähtien (pois sulkien Kosovon sota-aika). Minulla on sukulaisia kummassakin maassa todella paljon (puhun sadoista henkilöistä). Toki meistä jokainen tietää, että kehitystä tapahtuu, mutta kehityksen vauhti on etanan vauhtia. Taloja rakennetaan ja teitä, mutta mieheni on rakennuspuolen erikoisasiantuntija (saanut koulutuksen Suomessa) ja hänkin toteaa samat asiat. Jos tilanne kummassakin maassa olisi huippu hyvä tai edes siedettävä, niin miksi ihmiset haluavat sieltä pois? Yhtälö on aika erikoinen. Toki minäkin vierailen siellä vuosittain ja unelmoin anoppilaan rakennettavaksi kauppapuutarhan, mutta se on unelma ja realiteetit on todella tunnustettava sekä Albaniassa että Kosovossa. Ja voin sanoa, että tunnen kummatkin maat joka puolelta, en vain kaupungeista vaan myös maalta. Olemme jopa miettineet kesäpaikan ostamista Albaniasta läheltä Tiranaa, mutta me odottelemme tilanteen kehitystä.
Minulla on onnea osata albaniaa, joten en ole ulkopuolinen myöskään kielen kanssa. Voin kertoa sinulle olen todella ollut jo 16 vuotta ulkomaalaisen kanssa avioliitossa ja työskentelen myös päivittäin Suomessa asuvien ulkomaalaisten kanssa ja selvittelen heidän "ongelmiaan".Muutto Albaniaan Suomesta on viisas teko Espanjakin on hyvä. Suomessa esim. eläkkeet työttömyysturva ja palkat on hintatasoon nähden jääny jälkeen. Eläke n. 1000-1200 euroa itselläni tulee olee n. 900 euroo. Oma kämppä yhtiövastike 350 euroo sähkö vakuutus puhelin ruoka vaatteet lääkkeet mahdolliset lääkäri kustannukset. Olis kiva myös liikkua bussilippukin pitää hankkia nää menot kun laskee yhteen ei siitä paljoa yli jää. Nyt joku vatipaa kirjoittaa olisi pitänyt säästää kun oli vielä töissä joo 4 lasta koulutettu elätetty ei siinä paljo säästetä. Suomi on vain rikkaille. Lähtö on edessä päin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muutto Albaniaan Suomesta on viisas teko Espanjakin on hyvä. Suomessa esim. eläkkeet työttömyysturva ja palkat on hintatasoon nähden jääny jälkeen. Eläke n. 1000-1200 euroa itselläni tulee olee n. 900 euroo. Oma kämppä yhtiövastike 350 euroo sähkö vakuutus puhelin ruoka vaatteet lääkkeet mahdolliset lääkäri kustannukset. Olis kiva myös liikkua bussilippukin pitää hankkia nää menot kun laskee yhteen ei siitä paljoa yli jää. Nyt joku vatipaa kirjoittaa olisi pitänyt säästää kun oli vielä töissä joo 4 lasta koulutettu elätetty ei siinä paljo säästetä. Suomi on vain rikkaille. Lähtö on edessä päin
Muutan halvempaan maahan jää rahaa muuhunkin kuin vain välttämättömiin menoihin
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1438481- 796482
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1524963Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1064918Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1473822Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa823617Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän73593Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2703563Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631413259Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503165