Veljillä sama oppi

Anonyymi-ap

On se ihmeellistä kun mormoneilla, sapatisteilla ja jehovalaisilla on samanlainen uskovienkaste kuin helluntailaisilla.
Voiko tätä järjellä selittää muuten että kyseessä on käännynnäiskaste.
Kristittyjen Raamattu puhuu - Yksi kaste.

43

128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00002

      Veljet lupauksen lapsia

      Galatalaiskirje 4:28

      Ja te, veljet, olette lupauksen lapsia, niinkuin Iisak oli.

    • Anonyymi00003

      Mieleen ja tunteisiin vaikuttavat pelastusvarmuuslupaukset.
      Näillä kaikilla veljillä.

      • Anonyymi00030

        >>>>Mieleen ja tunteisiin vaikuttavat pelastusvarmuuslupaukset.
        Näillä kaikilla veljillä.<<<
        -----------
        Kun Jumala antaa " pelastus varmuuden " se on Jumalan teko.

        ”Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti, sen, joka on meidän perintömme vakuutena, hänen omaisuutensa lunastamiseksi — hänen kirkkautensa kiitokseksi.”
        ‭‭Efesolaiskirje‬ ‭1‬:‭13‬-‭14‬ ‭FB38‬‬

        ”Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka.”
        ‭‭Efesolaiskirje‬ ‭4‬:‭30‬ ‭FB38‬‬

        ”Mutta se, joka lujittaa meidät yhdessä teidän kanssanne Kristukseen ja joka on voidellut meidät, on Jumala, joka myös on painanut meihin sinettinsä ja antanut Hengen vakuudeksi meidän sydämiimme.”
        ‭‭2. Korinttilaiskirje‬ ‭1‬:‭21‬-‭22‬ ‭FB38‬‬

        ”Sillä niillä, jotka elävät lihan mukaan, on lihan mieli, mutta niillä, jotka elävät Hengen mukaan, on Hengen mieli. Sillä lihan mieli on kuolema, mutta hengen mieli on elämä ja rauha;

        sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan. Jotka lihan vallassa ovat, ne eivät voi olla Jumalalle otolliset. Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu.

        Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.”
        ‭‭Roomalaiskirje‬ ‭8‬:‭5‬-‭9‬ ‭FB38‬‬
        ------------
        Mene Jumalalle valittamaan "pelastus varmuudesta" , Hänen teoistaan jos luulet Häntä voimakkaampi olevasi? Mutta se valittaminen voi olla vaarallista, sillä Jumala ei salli itseänsä pilkata.

        ”Pilkkaajille hänkin on pilkallinen, mutta nöyrille hän antaa armon.”
        ‭‭Sananlaskut‬ ‭3‬:‭34‬ ‭FB38‬‬

        ‭‭Psalmit‬ ‭18‬:‭26‬-‭27‬ ‭FB38‬‬
        ”Hurskasta kohtaan sinä olet hurskas, nuhteetonta kohtaan nuhteeton; puhdasta kohtaan sinä olet puhdas, mutta kieroa kohtaan nurja.”

        ‭‭Galatalaiskirje‬ ‭6‬:‭7‬ ‭FB38‬‬
        ”Älkää eksykö, Jumala ei salli itseänsä pilkata; sillä mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää.”

        ‭‭Psalmit‬ ‭62‬:‭13‬ ‭FB38‬‬‭‭
        ”Ja sinun, Herra, on armo; sillä sinä maksat kullekin hänen tekojensa mukaan.”


    • Anonyymi00004

      Uususkonnollisten esikuva on peräisin v. 1844.
      Ensimmäinen uususkonnollinen lahko perustettiin Taivaaseen Nousukalluon tapahtuminen jälkeen.

      Filippiläiskirje 3:17
      Olkaa minun seuraajiani, VELJET, ja katselkaa niitä, jotka näin vaeltavat, niinkuin me olemme teille ESIKUVANA.

    • Anonyymi00005

      Hindut kastautuvat Gangesissa saadakseen synnit anteeksi.

    • Anonyymi00006

      Mutta tämän minä sanon, VELJET, ettei syntinen liha ja mehuveri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta.

    • Anonyymi00007

      Oikeana helluntaina ei tehty yhtään uudestikastetta.
      Oikeana helluntaina ei puhuttu myöskään siansaksaa.

      Kuinka kauan kesti 3000 mukaanlukien perhekunnat kastaminen oikeana helluntaina !?

      • Anonyymi00011

        Raamatun ilmoituksen mukaan kastettuja oli tuo n. 3000.
        Ei enempää, eikä vähempää.

        Siis ne, jotka ottivat vastaan evankeliumin saarnan ja kääntyivät Herran puoleen.
        Eli uskoon tulleet. Heidät kastettiin.

        Uskovien määrä kasvoi pian jo n. viiteen tuhanteen, evankeliumin kuulemisen kautta.
        Uskohan tulee kuulemisesta ja kuuleminen Kristuksen sanan kautta.

        26 Teille ensiksi Jumala on herättänyt Poikansa ja lähettänyt hänet siunaamaan teitä, kun käännytte itsekukin pois pahuudestanne."
        1 Mutta kun he puhuivat kansalle, astuivat papit ja pyhäkön vartioston päällikkö ja saddukeukset heidän eteensä,
        2 närkästyneinä siitä, että he opettivat kansaa ja julistivat Jeesuksessa ylösnousemusta kuolleista.
        3 Ja he kävivät heihin käsiksi ja panivat heidät vankeuteen seuraavaan päivään asti, sillä oli jo ehtoo.
        4 Mutta monet niistä, jotka olivat kuulleet sanan, uskoivat, ja miesten luku nousi noin viiteentuhanteen. ( Apt 3:26; Apt 4:1-4)

        Kaste tapahtui sujuvasti mahdollisesti Jerusalemin suurissa puhdistusaltaissa, jotka oli tehty suurten ihmismäärien sujuvaa puhdistautimista varten uppoutumalla vateen.

        "Kuvissa yksi monista temppelialueen lähellä olevista pienistä puhdistautumisaltaista. Keskikaide erottaa altaaseen menevät niistä, jotka nousevat altaasta pois. Altaaseen upottautuvat saastaiset, mutta sieltä nousevat puhtaat - altaan kautta mennään kuin "kuolemasta elämään", kuin "orjuudesta vapauteen".

        Tekstilainaus tästä kirjoituksesta, missä myös kuvitus.

        https://juhosblog.blogspot.com/2011/09/kuohuva-betesdan-allas.html

        Pelastuksen evankeliumin ja sydämenuskon puolesta.

        Usko Toivonen


      • Anonyymi00013
        Anonyymi00011 kirjoitti:

        Raamatun ilmoituksen mukaan kastettuja oli tuo n. 3000.
        Ei enempää, eikä vähempää.

        Siis ne, jotka ottivat vastaan evankeliumin saarnan ja kääntyivät Herran puoleen.
        Eli uskoon tulleet. Heidät kastettiin.

        Uskovien määrä kasvoi pian jo n. viiteen tuhanteen, evankeliumin kuulemisen kautta.
        Uskohan tulee kuulemisesta ja kuuleminen Kristuksen sanan kautta.

        26 Teille ensiksi Jumala on herättänyt Poikansa ja lähettänyt hänet siunaamaan teitä, kun käännytte itsekukin pois pahuudestanne."
        1 Mutta kun he puhuivat kansalle, astuivat papit ja pyhäkön vartioston päällikkö ja saddukeukset heidän eteensä,
        2 närkästyneinä siitä, että he opettivat kansaa ja julistivat Jeesuksessa ylösnousemusta kuolleista.
        3 Ja he kävivät heihin käsiksi ja panivat heidät vankeuteen seuraavaan päivään asti, sillä oli jo ehtoo.
        4 Mutta monet niistä, jotka olivat kuulleet sanan, uskoivat, ja miesten luku nousi noin viiteentuhanteen. ( Apt 3:26; Apt 4:1-4)

        Kaste tapahtui sujuvasti mahdollisesti Jerusalemin suurissa puhdistusaltaissa, jotka oli tehty suurten ihmismäärien sujuvaa puhdistautimista varten uppoutumalla vateen.

        "Kuvissa yksi monista temppelialueen lähellä olevista pienistä puhdistautumisaltaista. Keskikaide erottaa altaaseen menevät niistä, jotka nousevat altaasta pois. Altaaseen upottautuvat saastaiset, mutta sieltä nousevat puhtaat - altaan kautta mennään kuin "kuolemasta elämään", kuin "orjuudesta vapauteen".

        Tekstilainaus tästä kirjoituksesta, missä myös kuvitus.

        https://juhosblog.blogspot.com/2011/09/kuohuva-betesdan-allas.html

        Pelastuksen evankeliumin ja sydämenuskon puolesta.

        Usko Toivonen

        Todella harvat ovat tulleet seurakunnassa uskoon julistetun "sanan" jälkeen.


      • Anonyymi00015

        Niin kauan että viimeinenkin tuli kastetuksi!

        Raamatun voi lukea läpi teologiavaihteella n 84 tunnissa.

        Eikö ole ihmeellistä !


      • Anonyymi00026
        Anonyymi00011 kirjoitti:

        Raamatun ilmoituksen mukaan kastettuja oli tuo n. 3000.
        Ei enempää, eikä vähempää.

        Siis ne, jotka ottivat vastaan evankeliumin saarnan ja kääntyivät Herran puoleen.
        Eli uskoon tulleet. Heidät kastettiin.

        Uskovien määrä kasvoi pian jo n. viiteen tuhanteen, evankeliumin kuulemisen kautta.
        Uskohan tulee kuulemisesta ja kuuleminen Kristuksen sanan kautta.

        26 Teille ensiksi Jumala on herättänyt Poikansa ja lähettänyt hänet siunaamaan teitä, kun käännytte itsekukin pois pahuudestanne."
        1 Mutta kun he puhuivat kansalle, astuivat papit ja pyhäkön vartioston päällikkö ja saddukeukset heidän eteensä,
        2 närkästyneinä siitä, että he opettivat kansaa ja julistivat Jeesuksessa ylösnousemusta kuolleista.
        3 Ja he kävivät heihin käsiksi ja panivat heidät vankeuteen seuraavaan päivään asti, sillä oli jo ehtoo.
        4 Mutta monet niistä, jotka olivat kuulleet sanan, uskoivat, ja miesten luku nousi noin viiteentuhanteen. ( Apt 3:26; Apt 4:1-4)

        Kaste tapahtui sujuvasti mahdollisesti Jerusalemin suurissa puhdistusaltaissa, jotka oli tehty suurten ihmismäärien sujuvaa puhdistautimista varten uppoutumalla vateen.

        "Kuvissa yksi monista temppelialueen lähellä olevista pienistä puhdistautumisaltaista. Keskikaide erottaa altaaseen menevät niistä, jotka nousevat altaasta pois. Altaaseen upottautuvat saastaiset, mutta sieltä nousevat puhtaat - altaan kautta mennään kuin "kuolemasta elämään", kuin "orjuudesta vapauteen".

        Tekstilainaus tästä kirjoituksesta, missä myös kuvitus.

        https://juhosblog.blogspot.com/2011/09/kuohuva-betesdan-allas.html

        Pelastuksen evankeliumin ja sydämenuskon puolesta.

        Usko Toivonen

        Pahaa harhaoppia.

        Kristus pesee uskoontulevan uudestisyntymässä ja silloin se vanha katoaa ja uusi luomus syntyy, eikä missään ulkoisessa vesikasteessa.

        Ei voi uudestisyntyä, jos vanha ei ensin kadonnut.

        2. Kor. 5:17 Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.

        Eli milloin ihmnisestä tulee se uusi luomus ?

        1) Ulkoisessa ihmisen suorittamassa vesikasteessa ?

        Vai?

        2)Herran suorittamassa Henki kasteessa ?

        6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
        7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.


    • Anonyymi00008

      Valtiokirkot ovat porttokirkkoja.
      Luterilainen, katolinen, ortodoksi...

      • Anonyymi00012

        Pentecostalismin perustivat portot ja homppelit.


    • Anonyymi00009

      Luul.17:20-21 Ja Pharisealaiset kysyivät häneltä: koska Jumalan valtakunta olis tuleva? Vastasi hän heitä: ei Jumalan valtakunta tule niin, että se taidettaisiin nähdä. Ei myös heidän pidä sanoman: katso, tässä, katso siellä, sillä katso, Jumalan valtakunta on teidän keskellänne. Biblia (1776)

    • Anonyymi00010

      Puolueita on neljä.
      Kristus, Pietari, Paavali ja Apollos.

      Apollos oli anababtisti, kahdesti kastettu. Eräs kirjoitus kertoo että hän kokee paljon vainoa, vihastuu ja ei tahdo antaa kaikkea kokemaansa anteeksi.
      Myös Pietari oli kastamisen suhteen neuvokas ja kastoi esim mielellään Pyhän Hengen saamisen jälkeenkin sekä kastoi mm. Laivasta Välimereen upottamalla. Pietarille kaste oli tärkeä eikä muotoseikat.

      Kristus ja Paavali eivät salli kuin yhden kasteen. Itse en ole kasteen filosofiaan perehtynyt. Eräs kirkolliskokous päätti että oikea kaste edellyttää kastettavalta Kreikan kielen osaamista. Se tuntuu viittaavan että ensin Pyhän Hengen lahja tai usko ja vasta sitten kaste on oikea. Johtaa anababtismiin tuo kirkolliskokous.

    • Anonyymi00014

      Siis kaikilla muilla paitsi kirkolla on samanlainen kastekäsitys eli uskovien upotuskaste. Eli kirkko ja kirkkoon liittyvät liikkeet ovat niitä, jotka poikkeaa yhtenäisestä kristikunnan linjasta ja opettaa muunlaista kasteoppia.

      Ja jos ap:n tietämys on sitä luokkaa, että hän nimeää esim. jehovalaiset kristityiksi, niin ei kannattaisi paljon opettaa muita.

    • Anonyymi00016

      Riivaajahenget eivät hyväksy uskovien kastetta,
      taistelevat sitä vastaan ja kauhistuvat kun joku
      uskoon tullut uskova menee raamatulliselle
      yhdelle kasteelle; upotuskaseelle ja hautaa
      vanhan ihmisensä vainajan kasteen hauttaan
      sekä nousee uutena ihmisenä uuteen elämään
      Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta.

      Tätä riivaajahenget kauhistuvat,
      Siksi tällä palstalla vastustetaan ja jopa herjataan
      uskovien kastetta. Mutta vastustus on turhaa eikä
      uskovien kastamisia lopeteta näiden herjojen tähden.

      Mvh J - K

      • Anonyymi00017

        Voi tuota sinun umpisokeuttasi.

        Kaikki ulkoiset toimitukset kuuluivat lakiliittoon ja lakiliiton jäsenille.

        Lakiliitossa ihminen siis kastoi ulkoisesti vedellä.

        Mutta uudessa liitossa Herra itse kastaa uudestisyntyvän sisäisesti Pyhällä Hengellä.

        Siis se on se Yksi Kaste, eikä mitään toista lakkautettua tarvita.

        Milloin tämä viimein menee perille?

        Eikä tämä ole mistään riivaajahengistä kotoisin, vaan Pyhän Hengen avaama totuus.

        Ole hyvä ihminen varovainen ja lakkaa tuollaisten syytösten suoltaminen, sillä nythän sinä käytännössä sanot Pyhää Henkeä riivaajahengeksi.


      • Anonyymi00018
        Anonyymi00017 kirjoitti:

        Voi tuota sinun umpisokeuttasi.

        Kaikki ulkoiset toimitukset kuuluivat lakiliittoon ja lakiliiton jäsenille.

        Lakiliitossa ihminen siis kastoi ulkoisesti vedellä.

        Mutta uudessa liitossa Herra itse kastaa uudestisyntyvän sisäisesti Pyhällä Hengellä.

        Siis se on se Yksi Kaste, eikä mitään toista lakkautettua tarvita.

        Milloin tämä viimein menee perille?

        Eikä tämä ole mistään riivaajahengistä kotoisin, vaan Pyhän Hengen avaama totuus.

        Ole hyvä ihminen varovainen ja lakkaa tuollaisten syytösten suoltaminen, sillä nythän sinä käytännössä sanot Pyhää Henkeä riivaajahengeksi.

        Älähän nyt! Apostolit kastoivat kolmetuhatta uskoon tullutta
        ihmistä helluntaipäivänä Apt 2:41. Tätä käytäntöä ei ole peruttu
        vaan Paavali kertoo vesikasteesta ja sen merkityksestä
        roomalaiskirjeessä.


      • Anonyymi00021
        Anonyymi00018 kirjoitti:

        Älähän nyt! Apostolit kastoivat kolmetuhatta uskoon tullutta
        ihmistä helluntaipäivänä Apt 2:41. Tätä käytäntöä ei ole peruttu
        vaan Paavali kertoo vesikasteesta ja sen merkityksestä
        roomalaiskirjeessä.

        Keitä he kastoivatkaan ?

        Lakiliiton juutalaisia !

        1 Ja kun helluntaipäivä oli tullut, olivat he kaikki yhdessä koolla.
        2 Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat.
        3 Ja he näkivät ikäänkuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekunkin päälle.
        4 Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.
        !!!
        5 Ja Jerusalemissa asui juutalaisia, jumalaapelkääväisiä miehiä, kaikkinaisista kansoista, mitä taivaan alla on.
        !!!

        Yhtään pakanaa ei siinä joukossa ollut.

        Ja ensimmäiset ja ainoat vedellä kastetut pakanat olivatvasta myöhemmin Korneliuksen huonekunta ja heidätkin Pietari kastoi laikiiton tottumuksesta turhaan .

        Eli vasta sitten sen kautta selvisi apostoleille se totuus, että pelastus koski myös pakanoita !

        Eli tämä asia vahvistaa sen, että yhtään pakanaa ei kastettu, ennen sitä Korneliuksen tapausta !

        Ja pakanoiden apostoli Paavali, jonka hänen omien sanojensa mukaan tuli olla esimerkillinen kaikessa toiminnassaan kirjoitti näin vedellä kastamisesta:

        1. Kor. 1:17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan

        Kastoi toki Paavali pari juutalaista, mutta nuo Paavalin sanat vetävät pohjan teidän vesikaste opiltanne, ihan samoin kuin kirkkokunta uskoviltakin heidän vesikaste touhuistaan .


      • Anonyymi00023
        Anonyymi00021 kirjoitti:

        Keitä he kastoivatkaan ?

        Lakiliiton juutalaisia !

        1 Ja kun helluntaipäivä oli tullut, olivat he kaikki yhdessä koolla.
        2 Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat.
        3 Ja he näkivät ikäänkuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekunkin päälle.
        4 Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.
        !!!
        5 Ja Jerusalemissa asui juutalaisia, jumalaapelkääväisiä miehiä, kaikkinaisista kansoista, mitä taivaan alla on.
        !!!

        Yhtään pakanaa ei siinä joukossa ollut.

        Ja ensimmäiset ja ainoat vedellä kastetut pakanat olivatvasta myöhemmin Korneliuksen huonekunta ja heidätkin Pietari kastoi laikiiton tottumuksesta turhaan .

        Eli vasta sitten sen kautta selvisi apostoleille se totuus, että pelastus koski myös pakanoita !

        Eli tämä asia vahvistaa sen, että yhtään pakanaa ei kastettu, ennen sitä Korneliuksen tapausta !

        Ja pakanoiden apostoli Paavali, jonka hänen omien sanojensa mukaan tuli olla esimerkillinen kaikessa toiminnassaan kirjoitti näin vedellä kastamisesta:

        1. Kor. 1:17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan

        Kastoi toki Paavali pari juutalaista, mutta nuo Paavalin sanat vetävät pohjan teidän vesikaste opiltanne, ihan samoin kuin kirkkokunta uskoviltakin heidän vesikaste touhuistaan .

        Niin ja Paavali oikein kiittää Jumalaa siitä, ettei hän ollut kastanut kuin nuo pari juutalaista.

        14 Minä KIITÄN Jumalaa, ETTEN OLE KASTANUT teistä ketään muita kuin Krispuksen ja Gaiuksen,

        15 niin ettei kukaan saata sanoa, että te olette minun nimeeni kastetut.
        16 Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan; sitten en tiedä, olenko ketään muuta kastanut.
        17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan-ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.


      • Anonyymi00025
        Anonyymi00018 kirjoitti:

        Älähän nyt! Apostolit kastoivat kolmetuhatta uskoon tullutta
        ihmistä helluntaipäivänä Apt 2:41. Tätä käytäntöä ei ole peruttu
        vaan Paavali kertoo vesikasteesta ja sen merkityksestä
        roomalaiskirjeessä.

        Roomalaiset olivat rakentaneet Jerusalemiin kymmenen kylpylää rituaalista puhdistumista varten. Näin kolmentuhannen uskoon tulleen kaste (baptizo) oli sujuvaa ja helposti toteutettavissa. Muutama viikko taaksepäin National Geographic- dokumenttissa näytety tiin esiin kaivettua kylpylää.


      • Anonyymi00027
        Anonyymi00021 kirjoitti:

        Keitä he kastoivatkaan ?

        Lakiliiton juutalaisia !

        1 Ja kun helluntaipäivä oli tullut, olivat he kaikki yhdessä koolla.
        2 Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat.
        3 Ja he näkivät ikäänkuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekunkin päälle.
        4 Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.
        !!!
        5 Ja Jerusalemissa asui juutalaisia, jumalaapelkääväisiä miehiä, kaikkinaisista kansoista, mitä taivaan alla on.
        !!!

        Yhtään pakanaa ei siinä joukossa ollut.

        Ja ensimmäiset ja ainoat vedellä kastetut pakanat olivatvasta myöhemmin Korneliuksen huonekunta ja heidätkin Pietari kastoi laikiiton tottumuksesta turhaan .

        Eli vasta sitten sen kautta selvisi apostoleille se totuus, että pelastus koski myös pakanoita !

        Eli tämä asia vahvistaa sen, että yhtään pakanaa ei kastettu, ennen sitä Korneliuksen tapausta !

        Ja pakanoiden apostoli Paavali, jonka hänen omien sanojensa mukaan tuli olla esimerkillinen kaikessa toiminnassaan kirjoitti näin vedellä kastamisesta:

        1. Kor. 1:17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan

        Kastoi toki Paavali pari juutalaista, mutta nuo Paavalin sanat vetävät pohjan teidän vesikaste opiltanne, ihan samoin kuin kirkkokunta uskoviltakin heidän vesikaste touhuistaan .

        Helluntaipäivänä uskoon tuli myös juutalaisuuteen kääntyneitä pakanoita.


      • Anonyymi00033
        Anonyymi00027 kirjoitti:

        Helluntaipäivänä uskoon tuli myös juutalaisuuteen kääntyneitä pakanoita.

        Vain VELJIÄ !

        Eli lakiliiton uskovia !

        Älä yritä kieroilla, sillä vesikaste oli lakiliiton ulkoinen kasta, eli kuten Johannes Kastaja sanoi, niin parannuksen kaste, ja se kaste kuuului vain ja ainoastaan lakiliiton jäsenille, ei pakanoille.

        Uudessa liitossa ei enää tehdä parannusta ulkoisen vesikasteen avulla, vaan uudesa liitossa kaikki lakiliiton aikaiset ulkoiset kuvat ja varjot toteutuvat sisäisesti !

        Uudessa liitossa parannusta tehdään siis Hengellisesti, eli tämän ohjeen mukaan:

        1. Joh. 1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

        Ja tässä vielä Johannes Kastaja kertoo eri liittojen kasteet:


        Matt. 3:11 Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.

        Mark. 1:8 Minä kastan teidät vedellä, mutta hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä."

        Luuk. 3:16 niin Johannes vastasi kaikille sanoen: "Minä kastan teidät vedellä, mutta on tuleva minua väkevämpi, jonka kengänpaulaakaan minä en ole kelvollinen päästämään; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.

        Huom. KOLME todistajaa !

        Kuten edellä JO olen kirjoittanut, niin 2 eri liittoa 2 eri kastetta 2 eri kastajaa !

        1) Lakiliitto / ULKOINEN vedellä kastaminen / lakiliiton profeetta, eli ihminen kastajana !

        2) Uusi liitto /SISÄINEN Pyhällä Hengellä kastaminen / kastajana itse Herra !

        Minä en ymmärrä sitä, että mikä tässä on niin kovin vaikeaa ymmärtää ?

        No, toki jos ja kun on kuunneltu ja omaksuttu ns. vanhinten perinnäissääntöjä, niin todella vaikeaa niistä on luopua, monille on mahdotonta edes tutkia / koetellaa niitä, ikävä kyllä !


      • Anonyymi00035
        Anonyymi00021 kirjoitti:

        Keitä he kastoivatkaan ?

        Lakiliiton juutalaisia !

        1 Ja kun helluntaipäivä oli tullut, olivat he kaikki yhdessä koolla.
        2 Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat.
        3 Ja he näkivät ikäänkuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekunkin päälle.
        4 Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.
        !!!
        5 Ja Jerusalemissa asui juutalaisia, jumalaapelkääväisiä miehiä, kaikkinaisista kansoista, mitä taivaan alla on.
        !!!

        Yhtään pakanaa ei siinä joukossa ollut.

        Ja ensimmäiset ja ainoat vedellä kastetut pakanat olivatvasta myöhemmin Korneliuksen huonekunta ja heidätkin Pietari kastoi laikiiton tottumuksesta turhaan .

        Eli vasta sitten sen kautta selvisi apostoleille se totuus, että pelastus koski myös pakanoita !

        Eli tämä asia vahvistaa sen, että yhtään pakanaa ei kastettu, ennen sitä Korneliuksen tapausta !

        Ja pakanoiden apostoli Paavali, jonka hänen omien sanojensa mukaan tuli olla esimerkillinen kaikessa toiminnassaan kirjoitti näin vedellä kastamisesta:

        1. Kor. 1:17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan

        Kastoi toki Paavali pari juutalaista, mutta nuo Paavalin sanat vetävät pohjan teidän vesikaste opiltanne, ihan samoin kuin kirkkokunta uskoviltakin heidän vesikaste touhuistaan .

        Vai että yksi sinun väärin tulkitsema jae kumoaa
        kymmenen muuta Raamatun jaetta?


      • Anonyymi00036
        Anonyymi00035 kirjoitti:

        Vai että yksi sinun väärin tulkitsema jae kumoaa
        kymmenen muuta Raamatun jaetta?

        Kuinka monta jaetta olen JO jakanut ?

        Voisitko edes sen tarkistaa ?


      • Anonyymi00037
        Anonyymi00035 kirjoitti:

        Vai että yksi sinun väärin tulkitsema jae kumoaa
        kymmenen muuta Raamatun jaetta?

        Ja kirjoittamani ei ole mitenkään ristiriidassa muun Raamatun ilmoituksen kanssa !

        Se sopii täysin siihen !

        Se vain on niin, että kun on omaksuttu vesikaste oppi, niin sen sanan "vesi" te itse lisäätte niihin kohtiin, missä sitä ei oikeasti edes ole:

        Siis tässä esimerkki:

        Mark. 16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

        Sinäkin siis automaattisesti lisäät tähän sanan VESI, vaikka sitä siinä ei todellakaan ole !

        Ja mikä siis olikaan se kaste, joka on pelastuksemme sinettinä ja vakuutena ???

        Vesi ?

        Vai Pyhä Henki ?

        13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,
        14 sen, joka on meidän perintömme vakuutena, hänen omaisuutensa lunastamiseksi-hänen kirkkautensa kiitokseksi.

        Ef. 4:30 Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka


      • Anonyymi00038
        Anonyymi00035 kirjoitti:

        Vai että yksi sinun väärin tulkitsema jae kumoaa
        kymmenen muuta Raamatun jaetta?

        Ja mitä jakeita minun kirjoittamani asiat kumoavat ?

        Näytätkö sen nyt toteen, kiitos !


    • Anonyymi00019

      Helluntailaiset ja luterilaiset!

      Rakastakaa toisianne.

      • Anonyymi00024

        Lähes kaikki luterilaiset ovat maailman ihmisiä. San kieltää rakastamasta maailmaa ja tekemästä yhteistyötä maailman, myös luterilaisten kanssa.


    • Anonyymi00020

      Yksi kaste, sama se milloin kastetaan se ei ole pelastuskysymys. Jumalan armo on se mikä ratkaisee oli kastettu tai ei.

      • Anonyymi00022

        Yksi Kaste !

        Kumman valitset ?

        1) Ihmisen suorittaman ulkoisen vedellä kastamisen ?

        Vai ?

        2) Herran suorittaman Pyhällä Hengellä kastamisen ?

        Ja kumpi on pelastuksemme sinettinä ja vakuutena ?

        1) Vesi ?

        Vai?

        2) Pyhä Henki ?

        13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,
        14 sen, joka on meidän perintömme vakuutena, hänen omaisuutensa lunastamiseksi-hänen kirkkautensa kiitokseksi.

        Ef. 4:30 Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka.

        Ja ns. "kasteen hauta asiasta" sen verran, että missä kasteessa vanha kuolee ja uusi tulee sijaan ?

        Ei voi uudestisyntyä, jos vanha ei ensin kadonnut.

        2. Kor. 5:17 Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.

        Eli milloin ihmnisestä tulee se uusi luomus ?

        1) Ulkoisessa ihmisen suorittamassa vesikasteessa ?

        Vai?

        2)Herran suorittamassa Henki kasteessa ?

        6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
        7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.


    • Anonyymi00028

      Sapatisteilla herjaava oppi.

    • Anonyymi00029

      >>>>>>On se ihmeellistä kun mormoneilla, sapatisteilla ja jehovalaisilla on samanlainen uskovienkaste kuin helluntailaisilla.
      Voiko tätä järjellä selittää muuten että kyseessä on käännynnäiskaste.
      Kristittyjen Raamattu puhuu - Yksi kaste.<<<<<<<
      ---------------------
      Eipä taida olla? Luehan Raamattua asiayhteyksineen , äläkä irtojakeilla puolustele omia käsityksiäsi.
      ---------------
      "Yksi kaste" asiayhteydessään tarkoittaa että kaste tapahtuu vain (yksikössä) kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen” ‭‭Matteus‬ ‭28‬:‭19‬ ‭FB38‬‬
      --------------
      Asiayhteys osoittaa että ( kristityllä) on vain yksi Herra., Herra Jeesus Kristus, yksi ruumis joka on Kristuksen srk., yksi Henki, Pyhä Henki, yksi usko tuohon yhteen Herraan, ja vain kaste tuohon yhteen Herraan.( Jeesukseen kristukseen) Muihin nimiin kristittyjä ei tule kastaa.

      ”ja pyrkien säilyttämään hengen yhteyden rauhan yhdyssiteellä: yksi ruumis ja yksi henki, niinkuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte; yksi Herra, yksi usko, yksi kaste; yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.”
      ‭‭Efesolaiskirje‬ ‭4‬:‭3‬-‭6‬ ‭FB38‬‬

      • Anonyymi00034

        Mutta sinullahan on jo 2 kastetta !

        Siis kun Herra itse kastaa uudestisyntyvän Pyhällä Hengellä !

        Mutta sitten sinä otat jo TOISEN kasteen, eli vesikasteen, jossa on eri suorittajakin, eli ihminen !

        Joten yritä nyt hyvä ihminen päättää se, että mikä on se YKSI kaste, joka tarvitaan ja joka on pelastuksemme sinettinä ja vakuutena !

        13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,
        14 sen, joka on meidän perintömme vakuutena, hänen omaisuutensa lunastamiseksi-hänen kirkkautensa kiitokseksi.

        Ef. 4:30 Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka.


    • Anonyymi00031

      >>>>Kristittyjen Raamattu puhuu - Yksi kaste.<<<<
      ---------------
      "Kristittyjen Raamattu..". Mikäli itse olet kristitty niin on Raamattu sinullekin Jumalan Sanaa. Ja opettele lukemaan sitä asiayhteyksineen ettet harhoja luule.

      Mitä tulee Mormonien harha oppiin , niin siitä on heidän oppinsa ilmoitusta heidän internet sivuillaan josta käy kyllä selville että se on jotain muuta kuin Raamatun Sanaan perustuvaa kristillisyyttä.
      ------------------
      Mormonien harha oppi----"sukututkimus"--
      "...Myöhempien aikojen pyhät uskovat, että perheiden liittäminen ikuisesti yhteen on mahdollista pyhien sinetöimisseremonioiden avulla, joita toimitetaan temppeleissä. Näitä temppeliseremonioita voidaan myös tehdä sijaistoimituksena kuolleille. .."

      Lähde:
      https://uutiset.jeesuksenkristuksenkirkko.org/artikkelit/sukututkimus

      "....Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsenille oman sukuhistorian selvittäminen on kuitenkin enemmän kuin vain satunnainen harrastus. Myöhempien aikojen pyhät uskovat, että perheet voivat olla yhdessä tämän elämän jälkeen. Siksi on välttämätöntä vahvistaa suhteita kaikkiin sukulaisiin, sekä eläviin että kuolleisiin.

      Myöhempien aikojen pyhät uskovat, että perheiden liittäminen ikuisesti yhteen on mahdollista pyhien sinetöimisseremonioiden avulla, joita toimitetaan temppeleissä. Näitä temppeliseremonioita voidaan myös tehdä sijaistoimituksena kuolleille. Tämän johdosta sukututkimus on mormoneille välttämätöntä valmistautumista temppelityöhön kuolleiden puolesta. Myöhempien aikojen pyhien uskonkäsityksen mukaan kuolleilla on vapaus valita, ottavatko he vastaan heidän puolestaan tehdyn työn vai torjuvatko he sen.

      Vuodesta 1894 lähtien Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko on omistanut aikaa ja voimavaroja sukututkimuksen kannalta tärkeiden asiakirjojen kokoamiseen ja tarjoamiseen muiden käyttöön. Yhteistyössä valtionarkistojen, kirkkojen ja kirjastojen kanssa kirkko on luonut maailman suurimman sukututkimusasiakirjojen kokoelman, jossa on tietoja yli kolmesta miljardista kuolleesta henkilöstä..."
      ----------

      • Anonyymi00032

        >>>>>Vuodesta 1894 lähtien Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko on omistanut aikaa ja voimavaroja sukututkimuksen kannalta tärkeiden asiakirjojen kokoamiseen ja tarjoamiseen muiden käyttöön. Yhteistyössä valtionarkistojen, kirkkojen ja kirjastojen kanssa kirkko on luonut maailman suurimman sukututkimusasiakirjojen kokoelman, jossa on tietoja yli kolmesta miljardista kuolleesta henkilöstä..."<<<<
        ------------
        Mormonien harha oppi---"...joka on elossa, toimii sijaisena jonkun kuolleen puolesta...."-- "..ne, jotka palvelevat temppelissä, käyttävät yksinkertaisia valkoisia vaatteita...."
        Lähde:
        https://www.churchofjesuschrist.org/welcome/temples-bind-us?lang=fin

        "....Työ edesmenneiden esivanhempien puolesta
        Me uskomme oikeudenmukaiseen ja armolliseen Jumalaan, joka ei halua kieltää yhdeltäkään lapsistaan iankaikkisuuden siunauksia sellaisten olosuhteiden vuoksi, joihin nämä eivät voi vaikuttaa.

        Temppelissä me toimitamme kasteita, endaumentteja ja sinetöimisiä niiden esivanhempien puolesta, joilla ei ollut tilaisuutta saada niitä toimituksia ennen kuolemaansa. Tässä työssä joku, joka on elossa, toimii sijaisena jonkun kuolleen puolesta.

        Näitä pyhiä seremonioita toimitetaan vain temppeleissä. Me uskomme, että esivanhempamme voivat päättää hyväksyä tai hylätä tämän uhrilahjan, joka on annettu rakkaudesta heitä kohtaan..."

        "...Mikä on temppeli?
        ....Temppelit ovat täynnä vertauskuvallisuutta. Esimerkiksi ne, jotka palvelevat temppelissä, käyttävät yksinkertaisia valkoisia vaatteita vertauskuvana puhtaudesta ja yhdenvertaisuudesta Jumalan edessä. Temppelit ovat pyhä, rauhallinen turvapaikka, jossa Jeesuksen Kristuksen seuraajat voivat luoda syvemmän yhteyden Häneen.

        Mikä tärkeintä, temppelit ovat paikkoja, joissa voimme solmia pyhiä liittoja Jumalan kanssa..."
        --------


    • Anonyymi00039

      Kai se nyt aivan sama herjataanko yhdellä vai kahdella kasteella. Pääasia että herjataan. Siitä tulee iloita.

      • Anonyymi00040

        Toimintasi on säälittävää.

        Sillä sinä itse omalla tavallasi nyt syyttelet / herjaat muita kirjoittajia näillä sanoillasi.

        Se näet ei ole herjaamista, jos asioista ja näkemyksistä keskustellaan.

        Vasta sitten kun oikeasti aletaan toista nimittelemään ja herjaamaan, siihen on syytä tapauskohtaisesti puuttua.

        Mutta sitähän sinä et tee, vaan syyttelet ihan yleisesti ja ilman kunnollista kohdistamista / tarkentamista.

        Joten voitko sinä itse korjata toimintaasi ?!

        Matt. 7:5 Sinä ulkokullattu, ota ensin malka omasta silmästäsi, ja sitten sinä näet ottaa rikan veljesi silmästä.

        Luuk. 6:42 Kuinka saatat sanoa veljellesi: 'Veljeni, annas, minä otan pois rikan, joka on silmässäsi', sinä, joka et näe malkaa omassa silmässäsi? Sinä ulkokullattu, ota ensin malka omasta silmästäsi, sitten sinä näet ottaa pois rikan, joka on veljesi silmässä.


      • Anonyymi00041
        Anonyymi00040 kirjoitti:

        Toimintasi on säälittävää.

        Sillä sinä itse omalla tavallasi nyt syyttelet / herjaat muita kirjoittajia näillä sanoillasi.

        Se näet ei ole herjaamista, jos asioista ja näkemyksistä keskustellaan.

        Vasta sitten kun oikeasti aletaan toista nimittelemään ja herjaamaan, siihen on syytä tapauskohtaisesti puuttua.

        Mutta sitähän sinä et tee, vaan syyttelet ihan yleisesti ja ilman kunnollista kohdistamista / tarkentamista.

        Joten voitko sinä itse korjata toimintaasi ?!

        Matt. 7:5 Sinä ulkokullattu, ota ensin malka omasta silmästäsi, ja sitten sinä näet ottaa rikan veljesi silmästä.

        Luuk. 6:42 Kuinka saatat sanoa veljellesi: 'Veljeni, annas, minä otan pois rikan, joka on silmässäsi', sinä, joka et näe malkaa omassa silmässäsi? Sinä ulkokullattu, ota ensin malka omasta silmästäsi, sitten sinä näet ottaa pois rikan, joka on veljesi silmässä.

        Eihän kukaan ole kenenkään herjaamiseen puuttunut, ei pitänyt sitä pahana, vaan uskoon kuuluvana osana. Eikö ole luetun ymmärtämistä?

        Ja oikein oikeus on todennut, että uskovat voivat toisiaan herjata homoudesta, Paavalista, laista tai mistä tahansa, niin esivalta ei puutu siihen. Vain jos lääkärikirjaa lukee väärinpäin, tulee sakot.

        Mitä itkemistä siinä muka sitten on jos herjaaminen nimenomaan kuuluu uskoon ja niin uskoa harjoitetaan.


      • Anonyymi00042
        Anonyymi00041 kirjoitti:

        Eihän kukaan ole kenenkään herjaamiseen puuttunut, ei pitänyt sitä pahana, vaan uskoon kuuluvana osana. Eikö ole luetun ymmärtämistä?

        Ja oikein oikeus on todennut, että uskovat voivat toisiaan herjata homoudesta, Paavalista, laista tai mistä tahansa, niin esivalta ei puutu siihen. Vain jos lääkärikirjaa lukee väärinpäin, tulee sakot.

        Mitä itkemistä siinä muka sitten on jos herjaaminen nimenomaan kuuluu uskoon ja niin uskoa harjoitetaan.

        Kuten JO edellä kirjoitin, niin olet selvästi umpisokea omalle toiminnallesi.

        Siis toistan:

        Matt. 7:5 Sinä ulkokullattu, ota ensin malka omasta silmästäsi, ja sitten sinä näet ottaa rikan veljesi silmästä.

        Luuk. 6:42 Kuinka saatat sanoa veljellesi: 'Veljeni, annas, minä otan pois rikan, joka on silmässäsi', sinä, joka et näe malkaa omassa silmässäsi? Sinä ulkokullattu, ota ensin malka omasta silmästäsi, sitten sinä näet ottaa pois rikan, joka on veljesi silmässä.


    • Anonyymi00043

      Eihän Paavalin herjaajilla eikä amerikan homojen herjaajilla ole mitään malkaa silmässä. Se on lain kirjaimen täyttämää uskonnollisuutta ja täysin hyväksyttävää aivan oikeuden päätöksen mukaan. Uskoa voi ja pitää harrastaa siten. Sille voi taputtaa karvaisia käsiään, että hyvä pojat, niin sitä pitää, kyllä vielä herätys tulee ja ainakin osa ihmisistä pelastuu.

      Jos sitä vastaa alkaa vänkäämään, niin sitten voi katsoa että onko mennyt se malka silmään.

    • Anonyymi00044

      Sillä tavalla sen malkan kyllä voi nähdä kun lakia noudatetaan Paavalia herjaamalla, kun kaiken pahan juuri on amerikan homot sekä muutoinkaan ei oikein mikään ole kovin hyvin, että ateistit saattavat ajatella että uskovat ovat niin pöhköpäitä ettei niitä tarvitse mistään herjata, vaan itse itsensä munaavat. Sellainen malka kyllä voi olla silmässä jos oikein tarkasti katsoo. Mutta helpottaa se ateistien työsarkaa eikä siten ole niin kovin paha malka, jos ollenkaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1125
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      938
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      77
      669
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      576
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe