Raamatussa on kaksi ristiriitaista kastekaavaa. Toinen ei voi olla oikea. Kumpi on alkuperäinen?
"Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" (Matt 28:19)
"Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen." (Ap.t 10:48)
Jae Matt 28:19 on kirkon myöhemmin tekemä lisäys. Sitä ei ole ollut aiemmin Raamatussa, joka tulee esille mm. Eusebiuksen kirjoista.
Apostolit kastoivat aina Ap.t 10:48 mukaan. Uudessa testamentissa on lukuisia esimerkkejä siitä.
Jeesuksen antama kastekäsky ei muuten löydy Matteuksen evankeliumista, koska se on kirkon oma lisäys, vaan Markuksen evankeliumista. Sen mukaan apostolit kastoivat.
Mark 16:15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
17 Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä,
Ap.t 2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
Luterilaisella kirkolla on väärä kastekaava
26
71
Vastaukset 26
- Anonyymi00001
Eusebioksen kirjoituksista saamme tietää, kumpi kastekäsky on alkuperäinen ja kumpi on kirkon tekemä myöhempi lisäys.
Eusebioksen on kirjoittanut Matteuksen evakeliumin lähestyskäskyn alkuperäisessä muodossa. Siinä ei ole käskyä kastaa Isä, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Luukaan evankeliumissa olevassa lähetyskäskyssä ei ole myöskään sitä.
Eusebius of Caesarea: Demonstratio Evangelica:
"Yhdellä sanalla ja äänellä Hän sanoi opetuslapsilleen: »Menkää ja tehkää kaikki kansat minun oppilaikseni, opettaen heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen teille käskenyt», (Matt. 28:19)
ja Hän liitti sanansa voiman tekoihin. Ja pian kreikkalaisten ja barbaarien jokainen kansa alettiin saattaa oppilaiksi, ja lait levisivät kaikkien kansojen keskuuteen…
Ja Hän sanoo heille: »Jumalan valtakunta otetaan teiltä pois ja annetaan kansalle, joka kantaa sen hedelmää». Ja kun Heidät hylättiin, Hän käski omia opetuslapsiaan: »Menkää ja tehkää kaikki kansat oppilaikseni minun nimessäni».
https://www.tertullian.org/fathers/eusebius_de_05_book3.htm
F. C. Conybeare on esittänyt, että Matteuksen 28:19:n kolminaisuuskaava ei ollut Matteuksen tekstille alkuperäinen.
Matt 28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen,
Toisin sanoen, lisättiinkö tekstissä "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimessä" lause myöhemmin (esimerkiksi ensimmäinen Nikeanin neuvosto, jKr 325)?
Matteuksen 28:19:n oikea lukeminen näyttää olevan Luukkaan 24:47:ssä:
Luuk. 24:47 Ja parannus syntien anteeksiantamiseksi julistettaisiin hänen nimessään kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.
https://hermeneutics.stackexchange.com/questions/12794/was-the-text-of-matthew-2819-changed- Anonyymi00335
Tämän voisit sanoa sille roskapostihyökkääjälle, jonka taidat löytää pelistä.
- Anonyymi00738
Totta! Samaa satua väärästä kaavasta päivästä toiseen
- Anonyymi00008
Oikea kristillinen kaste on upotuskaste.
Ortodoksit kastava upottamalla, koska he puhuvat kreikkaa ja tajuavat, mitä sanat tarkoittavat. Kreikan sana BAPTIZO merkitsee upottamista veteen. Kreikkalaiset käyttivät sitä sanaa myös uponneista laivoista.
to dip repeatedly, to immerse, to submerge (of vessels sunk)
https://www.blueletterbible.org/lexicon/g907/kjv/tr/0-1/
Johannes Kastaja kastoi siinä kohtaa Jordanjoessa, missä oli runsaasti vettä, jotta kastettava voitiin upottaa.
Joh 3:23 Myös Johannes kastoi edelleen; hän oli Ainonissa, Salimin lähellä, missä oli runsaasti vettä, ja ihmisiä tuli sinne kastettaviksi.- Anonyymi00739
Oikea kaste on valelukaste ja pirskotus
- Anonyymi00339
Kaikkien noita kirja lukeneen pitäisi jo tässä hetkessä ymmärtää, että noita tekstejä ollaan käännetty ja väännetty monista kielistä ristiin rastiin ja alkuperäiset ovat niin vanhaa kieltä ettei kukaan voi olla varma mitä niissä ihan tarkasti tarkoitetaan. Lisäksi eri maissa ja maanosissa ja hallintojen aikana tekstejä ollaan muokattu ja väännetty ties mihinkä suuntaan ja historiaa kirjoitettu uudelleen siihen aikaan joidenkin päättäjien mieleen sopiviksi jne...
Eli jokainen löytää itselleen mieleisen tekstin ja tukinnan ja itsekin niitä tulkitaan omaan mieleen sopivaksi.
Onnea ja menestystä asiasta vääntämiseen, jos kerran teillä on siihen aikaa ja tarmoa. - Anonyymi00389
Katsekin on syynättävissä joka päivä.
- Anonyymi00462
Selvästi uudesti kastajan juttuja.
- Anonyymi00737
Paavali oli uudestikasta. Hän oli anabaptisti:
Ap.t 19:3 "Millä kasteella teidät sitten on kastettu?" kysyi Paavali. He vastasivat: "Johanneksen kasteella."
4 Silloin Paavali sanoi: "Johannes tosin kastoi vedellä parannukseen, mutta hän kehotti ihmisiä uskomaan toiseen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, Jeesukseen."
5 Tämän kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen, - Anonyymi00741
Anonyymi00737 kirjoitti:
Paavali oli uudestikasta. Hän oli anabaptisti:
Ap.t 19:3 "Millä kasteella teidät sitten on kastettu?" kysyi Paavali. He vastasivat: "Johanneksen kasteella."
4 Silloin Paavali sanoi: "Johannes tosin kastoi vedellä parannukseen, mutta hän kehotti ihmisiä uskomaan toiseen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, Jeesukseen."
5 Tämän kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen,Ei ollut uudestikastaja hän ei kastanut uudesti
- Anonyymi00753
Anonyymi00741 kirjoitti:
Ei ollut uudestikastaja hän ei kastanut uudesti
Paavali kastoi uudesti. Raamatussa ei kielletä missään kastamasta uudesti. Yksi kaste tarkoittaa yhtä ainoaa oikeaa kasteoppia, ei kasteiden enimmäismäärää.
- Anonyymi00497
Niin, että luonnostaan vihattavat aloittavat taas alusta, jotka eivät Lutherin sanoin Paavalin opista ole edes armoa ansainnneet. Kaste edelleenkin on Pedon merkki, millä sidotaan tulivuorijumalan vihaoppiin, ja mennään raamatun mukaan helvettiin.
- Anonyymi00517
Ensin pitää uskoa sitten voidaan kastaa. Järjestys on tämä.
- Anonyymi00550
Olet joka tapauksesta isästä Perkeleestä, Jeesuksen sanoin, teet kuinka päin tahansa. Ei mitään väliä
- Anonyymi00611
Anonyymi00550 kirjoitti:
Olet joka tapauksesta isästä Perkeleestä, Jeesuksen sanoin, teet kuinka päin tahansa. Ei mitään väliä
Hyvä oppi loppuu raamatussa siihen kohtaan, kun Jeesus sanoo juutalaisten fariseusten vainoavan häntä, päästäkseen tappamaan hänet.
- Anonyymi00736
Anonyymi00611 kirjoitti:
Hyvä oppi loppuu raamatussa siihen kohtaan, kun Jeesus sanoo juutalaisten fariseusten vainoavan häntä, päästäkseen tappamaan hänet.
"Luterilaisella kirkolla on väärä kastekaava"
Mitään tarkkaa kaavaa ei UT anna meille noudatettavaksi, mutta lut kirkolla on väärä KOHDE, jota se kastaa.
UT:n mukaan kaste kuuluu VAIN USKOVALLE:
"Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu."!
"Jos koko sydämestäsi uskot, niin se sinulle tapahtukoon."!
Jännää, miten nämä kastekeskustelut katkaistaan aina, kun tuo hozaa-pelle ilmestyy palstalle vihansa ja tuskansa kanssa. - Anonyymi00742
Anonyymi00736 kirjoitti:
Mitään tarkkaa kaavaa ei UT anna meille noudatettavaksi, mutta lut kirkolla on väärä KOHDE, jota se kastaa.
Jännää, miten nämä kastekeskustelut katkaistaan aina, kun tuo hozaa-pelle ilmestyy palstalle vihansa ja tuskansa kanssa.Jeesus antaa tarkan kastekaavan
Uudestikastaja-inttäjäeksyttäjä näin raamatussa kitisee tuskaansa jälleen kerran - Anonyymi00748
Anonyymi00736 kirjoitti:
Jännää, miten nämä kastekeskustelut katkaistaan aina, kun tuo hozaa-pelle ilmestyy palstalle vihansa ja tuskansa kanssa.Apostolien tapa oli kastaa lapset. Tuo hellaripedonoita ei sitä tajua
- Anonyymi00752
Anonyymi00736 kirjoitti:
Jännää, miten nämä kastekeskustelut katkaistaan aina, kun tuo hozaa-pelle ilmestyy palstalle vihansa ja tuskansa kanssa."Mitään tarkkaa kaavaa ei UT anna meille noudatettavaksi"
Kyllä antaa. Se on tässä:
Ap.t 8:36 Kulkiessaan tietä he tulivat veden ääreen. Hoviherra sanoi: "Katso, tässä on vettä. Mikä estää kastamasta minua?"
37 Mutta Filippos sanoi: "Jos sinä uskot kaikesta sydämestäsi, se tapahtukoon. Hän vastasi ja sanoi: "Uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."
38 Hän käski pysäyttää vaunut, ja he astuivat kumpikin veteen, sekä Filippos että hoviherra, ja hän kastoi hänet.
Ap.t 2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
- Anonyymi00665
Kaikki yhteisöt päättävät omista yhteisöllisistä tavoista ja toimista. Kaste on yksi niistä. Sen tarkoitus on ottaa uusi jäsen osaksi yhteisöä. Kasteilla voi olla muissa tilaisuuksissa toisia merkityksiä. Näissä Raamatun siteerauksissa ja kirjoituksissa ei ole nähtävissä mitään pyhää, eikä sitä ole maallisessa vastauksessanikaan. Pitää kuitenkin muistaa kunnioittaa toisten erilaisia tapoja, vaikka niihin ei itse haluasikaan osallistua. Niiden merkitys on asianomaisten.
- Anonyymi00696
Kirkolla ei ole kastetta, on vain vauvan päälaen valelua jäsenen hankkimista silmälläpitäen.
- Anonyymi00740
Kummeilla ei ole oikeutta pyytää lapsen puolesta kastetta eikä tunnustaa myöskään lapsen puolesta uskoa. Kummijärjestelmä todellisuudessa todistaa, että luterilainen kaste ei ole kristillinen kaste vaan sen väärennös.
- Anonyymi00743
Se on apostolinen kaste
- Anonyymi00744
Jälleen kerran on uudestikastajien sadut kumottu. Hozaa!!!!
- Anonyymi00754
Eusebioksen kirjoituksista saamme tietää, kumpi kastekäsky on alkuperäinen ja kumpi on kirkon tekemä myöhempi lisäys.
Eusebioksen on kirjoittanut Matteuksen evakeliumin lähestyskäskyn alkuperäisessä muodossa. Siinä ei ole käskyä kastaa Isä, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Luukaan evankeliumissa olevassa lähetyskäskyssä ei ole myöskään sitä.
Eusebius of Caesarea: Demonstratio Evangelica:
"Yhdellä sanalla ja äänellä Hän sanoi opetuslapsilleen: »Menkää ja tehkää kaikki kansat minun oppilaikseni, opettaen heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen teille käskenyt», (Matt. 28:19)
ja Hän liitti sanansa voiman tekoihin. Ja pian kreikkalaisten ja barbaarien jokainen kansa alettiin saattaa oppilaiksi, ja lait levisivät kaikkien kansojen keskuuteen…
Ja Hän sanoo heille: »Jumalan valtakunta otetaan teiltä pois ja annetaan kansalle, joka kantaa sen hedelmää». Ja kun Heidät hylättiin, Hän käski omia opetuslapsiaan: »Menkää ja tehkää kaikki kansat oppilaikseni minun nimessäni».
https://www.tertullian.org/fathers/eusebius_de_05_book3.htm- Anonyymi00755
F. C. Conybeare on esittänyt, että Matteuksen 28:19:n kolminaisuuskaava ei ollut Matteuksen tekstille alkuperäinen.
Matt 28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen,
Toisin sanoen, lisättiinkö tekstissä "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimessä" lause myöhemmin (esimerkiksi ensimmäinen Nikeanin neuvosto, jKr 325)?
Matteuksen 28:19:n oikea lukeminen näyttää olevan Luukkaan 24:47:ssä:
Luuk. 24:47 Ja parannus syntien anteeksiantamiseksi julistettaisiin hänen nimessään kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.
https://hermeneutics.stackexchange.com/questions/12794/was-the-text-of-matthew-2819-changed
Ketjusta on poistettu 729 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1761520
En ehkä onnistu siinä
Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.58725Muistakaa pojat tämä.
Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.88718Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin
Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset203578- 48536
- 126536
Pahoin pelkään nainen
että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus50518- 37516
Viesti jonka haluaisit lähettää...
hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä15500- 25483