Säästäminen

Anonyymi-ap

ja kuluttamisen harkinta.
Minulle säästäminen oli tavoitteellista. Harkittu kuluttaminen on elämäntapa.
Olen elänyt kaksi säästämiskautta.
Ensimmäinen oli opiskeluni 4 vuotta. Ei ollut mitään opintoraha tai -tuki järjestelmää.
Normaaliehtoinen pankkilaina oli ainoa mahdollisuus omarahoitteisuuden lisäksi.
Opiskelun 4kk:n kesälomien, ja 2:n viikon joululomien aikana oli saatava säästöön mahdollisimman paljon.
Ne olivat todellisia säästämisen kausia. Jouduin ottamaan vain yhden 1000mk lainan. Sekin siirtokarjalaisten opintolainarahaston matalakorkoisen. Takaisinmaksu 3 vuotta valmistumisen jälkeen.
Asuntolainojen lyhentäminen oli kai pakkosäästämistä joka aiheutti kahden, alle kouluikäisen lapsen perheelle todelliset niukkuuden vuodet.
Tuon jälkeen on kulutuksemme ollut harkittua.
Säästöä syntyy ilman tavoitteellista säästämistä. Ei ole tunnetta minkään tarpeellisen puuttumisesta ja kuitenkin voi toteuttaa kohtuullisia mielitekojaan.

31

204

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Sitä voi ihminen kuluttaa koko elämänsä sen verran kun välttämättä tarvitsee.
      Ei ole mitään syytä törsätä tuli hännän alla kaikkea minkä ansaitsee töissä.
      Ihan hyvin voi laittaa säästöön 5 tai 10 % netosta ennalta sovittuun
      tarkoitukseen tai säästää vain määrittelemättömään kohteeseen.
      Kyllä rahoille tarvetta löytyy kun kodinkone laukeaa tai auto tarvitsee
      pikku remonttia tai jopa uudet renkaat kesäloman rillutteluun.
      On aina hyvä olla kohtuusumman verran jemmarahaa yllätysmenoihin.
      Näin ei kuukauden muuttuva menokehys heiluta budjettia yhtään.

      • Anonyymi00002

        Säästäminen on kyllä ihan kivaa. Tässäkin on ylärajat, että mitä kannattaa säästää. Se summa on 15 000€. Itsellä on ylärajoilla nuo lukemat, joten joutuu kuluttamaan liikoja.

        Mb_76


      • Anonyymi00003
        Anonyymi00002 kirjoitti:

        Säästäminen on kyllä ihan kivaa. Tässäkin on ylärajat, että mitä kannattaa säästää. Se summa on 15 000€. Itsellä on ylärajoilla nuo lukemat, joten joutuu kuluttamaan liikoja.

        Mb_76

        Eli enää ei tarvitse säästää ollenkaan, vaan riittää pelkkä säästöjen ylläpito. 10 000€ voi olla s-tilillä ja tämä on kohtuuden rajoissa. Eli helpompia aikoja kohdin mennään.

        Mb_76


      • Anonyymi00004

        Kyllä arvostan teitä. Itsellä samanlaista järkevää rahankäyttöä. Tulot pienet mutta elän onnellisesti. En edes laske rahoja tai edes tiedä miten paljon sitä on. Sen teidän että pärjään. Joskus on ollut tilanne että olen miettinyt vaikka moottoripyörän hankkimista ja tarkistanut tilin saldoa. Jos se ei ole riittänyt ostoon niin en ole ostanut. Osamaksuja tai velkoja en halua. Ne kurjistavat elämää niin paljon.


    • Anonyymi00005

      Eräällä tuttavallani on mahdollisuus yhteen sijoitussäästämisen muotoon.
      Hänellä on sijoitusasunto hyvällä paikalla ja itse asuu syrjemmällä omistamassaan kaksiossa.
      Hän on laskenut sijoituasunnon tuoton vuokra - hoitovastike.
      Tuosta erotuksesta hän vähentää oman asuntonsa hoitovastikkeen ja sijoittaa kuukausittain erotuksen yhteen rahastoon. Asia hoituu automaattissti niin kauan kuin summat ovat vakioita.
      Ei kertonut minkä perusteinen rahasto on kyseessä.
      Idea on siinä, että pörssin liikkeistä tietämätön pelaa varman päälle.
      Kun kurssit ovat alhaalla saa vakiosummalla enemmän osuuksia ja päin vastaisessa tilanteessa vähemmän osuuksia.
      Kertoi valitsemansa ratkaisun tuottaneen pitemmällä tähtäyksellä, verot huomioiden noin 7%.
      Ei mikään jättituotto mutta riskitön ja vakaa. Helppo laskea tuotto korkoa korolle periaatteella.

    • Anonyymi00006

      Oma säästäminen tulee vähän niin kuin itsestään järkevän rahankäytön "sivutuotteena".
      En nyt juurikaan käytä mihinkään ylimääräiseen ja turhaan rahaa. Toki joskus hemmottelen itseäni ja jotain harrastuksiakin on, mutta nekin pidän rahan puolesta kohtuullisuuden rajoissa ja harrastuksissa tosiaan niiden mielekkyyden lisäksi hinta on toinen määräävä tekijä.
      Eli hinta-laatusuhde on oltava kohdillaan toisin sanoen. Ja tuo itsensähemmottelu on lähinnä joskus harvakseltaan jotain herkkua tai vastaavaa. Tavoitteenani joka kuukaudelle on pitää menot tuloja pienempinä ja onnistun siinä ihan hyvin.
      Joinakin kuukausina tuloista(eli palkasta) jää noin satanen ylitse, joskus jopa 500€.
      Ja olen tyytyväinen elämääni, en myöskään koe, että jotain puuttuisi.

      • Anonyymi00014

        Rehellisesti sanoen: Kaikille sopiva toimintamalli! Jos on tollkua ja kantti pitää!


    • Anonyymi00007

      Miltähän luvulta aloittaja noita juttuja oikeen satuilee kun pitäisi elää nykypäivää elikä tilanne nyt.Paskat housussa kuitenkin aloittajalla nykypäivänä ihme ettei ryyppäämistä ylistä.

      • Anonyymi00008

        Ihan nykyajassa taaperretaan. Säästön tehostamiseksi siirryin 5%:n sijasta
        säästämään 10 %:a tuloista jolloin kertymää tulee ihan mukavasti
        huolimatta siitä, että välillä tulee napsaistua pikku hankintoihin apua.
        Saldo on kuitenkin koko ajan vuositasolla nousemaan päin.
        Jos rahoittaa jonkin isomman hankkeen, niin lovi säästöissä on kuitenkin
        kurottu umpeen kohtuullisessa ajassa ja taas tili alkaa paisua.


      • Anonyymi00009

        Oman talouden hoitaminen on nykyään mahdollista lyhyemmällä tähtäyksellä ja vähemmällä ponnistelulla koska tietoisuus suojaverkkojen olemassa olosta rauhoittaa. Ja laiskistuttaa!
        Jotain nykypäivänäkin hyödyllistä voisi niukempien vuosien kokemuksista poimia.
        Ajattelin tänään alkuillasta ryypätä.
        Ostin sushivalikoiman ja varasin sen kaveriksi alkon myyjän mielestä sopivaa valkoviiniä.
        Neljässä viikossa en vielä ole tottunut tähän leskimiehen elämään.

        Noiden menneiden vuosien satuilut mahdollistivat omaehtoisen vetäytymisen vakituisesta työstä 52 vuotisena ja siirtymisen työttömyyseläkkeelle 57v ikäisenä.
        Ennen vaimoni vakavaa sairastumista vaja 2 vuotta sitten, ehdimme toteuttamaan mielitekoamme, matkustelua.
        Metallin sekatyömies 83v

        On se vaan ikävä kun ei ole muuta valittamisen aihetta kuin puoli vuotta sitten höylätty eturauhanen.

        Nykypäivänä on paljon paremmat mahdollisuudet suunnitella tulevaisuuttaan kuin silloin muinoin! Turha valittaa jos ei käytä mahdollisuutta hyväkseen.

        Lienee menneisyyden painolastia koska minusta on mukava nähdä ympärilläni elämässään onnistuneita ja tyytyväisiä ihmisiä.


      • Anonyymi00010

        Lue ja ymmärrä viimeisen virkkeen sisältö!


    • Anonyymi00011

      Onko aloitus tarkoitettu toimeentulotukiasiakkaille säästä säästä.Valtio voisi säästää leikkaamalla tukiaisia.

      • Anonyymi00012

        Kaikille vaihtoehdoksi suunnitella omaa elämäänsä eteen päin tiedossa olevien resurssien puitteissa eikä pelkästään jäädä hetkessä eläen vinkumaan surkeuttaan avustusten varaan.


      • Anonyymi00013
        Anonyymi00012 kirjoitti:

        Kaikille vaihtoehdoksi suunnitella omaa elämäänsä eteen päin tiedossa olevien resurssien puitteissa eikä pelkästään jäädä hetkessä eläen vinkumaan surkeuttaan avustusten varaan.

        Lisäys. Kannustaa tukiloisia omilla toimillaan suunnittelemaan elämäänsä ja parantamaan tilannettaan.


      • Anonyymi00015
        Anonyymi00013 kirjoitti:

        Lisäys. Kannustaa tukiloisia omilla toimillaan suunnittelemaan elämäänsä ja parantamaan tilannettaan.

        Tulevaisuuden yhteiskunnassa on niin runsaasti elätettäviä, että tukia täytyy
        selkeästi madaltaa jotta ne riittävät kaikille halukkaille.
        Pitää vain asennoitua siihen että vuosi vuodelta menee yhä heikommin
        ja tukien vinkujien lahko paisuu räjähdysmäisesti.


      • Anonyymi00017

        Valtio voisi säästää leikkaamalla yhteiskunnan maksamia yritystukia!


    • Anonyymi00016

      Mahtaa vituttaa Kokoomuslaisia kun poistetaan yhteiskunnan maksamat yritystuet ja sitten alkavat nämä loiset vinkumaan kuinka on epäreilua!!!

      • Anonyymi00018

        Yritystukiin kuuluu muun muassa palkkatuki. Miksi työttömät vastustavat palkkatukia? Ai niin, työttömyys on elämän parasta aikaa, kuten täällä on monesti kerrottu.


      • Anonyymi00019

        Ovatko sinua pahempia loisia?Eivät ainankaan vingu yhtä paljon.


    • Anonyymi00020

      Jos yrittää hengissä selvitä, pystyy ehkä säästämään vuodessa noin 60 euroa.

      • Anonyymi00021

        Viranomaiset suosittavat sitä varautumista eli säästä 5% tai jopa 10 % tuloista.
        Olen suosinut tuota jälkimmäistä vaihtoehtoa ja ihan mukava potti kertyy eli
        noin kuukauden ansiot jäävät sivuun vuoden aikana. On helppo tehdä hankintoja
        kun on valmiiksi säästetty rempparaha tai kodinkoneraha jemmarahalaariin.
        Kesälomalle on aina riittävä vararahasto olemassa ja voi jopa herkutella eli
        jättää ne mauttomat makaroonit kauppoihin ja keskittyä vaihteluun.


      • Anonyymi00022
        Anonyymi00021 kirjoitti:

        Viranomaiset suosittavat sitä varautumista eli säästä 5% tai jopa 10 % tuloista.
        Olen suosinut tuota jälkimmäistä vaihtoehtoa ja ihan mukava potti kertyy eli
        noin kuukauden ansiot jäävät sivuun vuoden aikana. On helppo tehdä hankintoja
        kun on valmiiksi säästetty rempparaha tai kodinkoneraha jemmarahalaariin.
        Kesälomalle on aina riittävä vararahasto olemassa ja voi jopa herkutella eli
        jättää ne mauttomat makaroonit kauppoihin ja keskittyä vaihteluun.

        Moni ajattelee niin lyhytnäköisesti, että vietetään sitä vapaa-aikaa pelkästään
        kesälomarahojen turvin ja sitten ulistaan että missä lomaltapaluurahat viipyy.
        Mutta kun varautuu etukäteen menoihin niin ei ole hätää ja hermokin lepää .


      • Anonyymi00023

        On sekin jotain. Harjoittelee, niin säästyy kohta monin verroin. 10 prosenttia on jo aika paljon.


      • Anonyymi00027
        Anonyymi00023 kirjoitti:

        On sekin jotain. Harjoittelee, niin säästyy kohta monin verroin. 10 prosenttia on jo aika paljon.

        On toki totta että 10% on paljon, mutta se antaa samalla myös enemmän pelivaraa.
        Tarkoitus ei ole yltiöpäisesti säästää vaan muodostaa muhkea potti, mitä voi sitten
        hyödyntää erilaisiin tarpeisiin. Jemmarahassa ei ole korkoa eikä osamaksulisää.
        Takaisinmaksusta voi sopia ihan mielensä mukaan eli ylivertaiset lainaehdot.
        Hankinnoista selviää helposti kertamaksulla kun ei pelaa luoton kanssa.


    • Anonyymi00024

      Jahas toimeentulotukiasiakkaat onkin säästäjiä ni sitten vähennetään seuraavassa kuussa. Ei köyhillä mitään rahoja ole mistä säästää mitään.Siirtykää köyhyyspalstalta yhteiskuntapalstalle.

      • Anonyymi00026

        Elläkeläisella 💩 verkkareissa


      • Anonyymi00028

        Jos pystyy maksamaan summan x per kk osamaksuja niin pystyy myös säästämään.


      • Anonyymi00029
        Anonyymi00026 kirjoitti:

        Elläkeläisella 💩 verkkareissa

        Eipä ole vielä näkynyt, mutta säästöjä kuitenkin kertyy kohtuuvauhtia.


      • Anonyymi00030
        Anonyymi00026 kirjoitti:

        Elläkeläisella 💩 verkkareissa

        Moni eläkeläinenhän elää hyvin säntillisesti niin miksi mukamas kakit housuissa ne kakit on kylläkin pitkäaikaisnotkujien housusuissa kun ei ole muuta varaa syödä kuin makaronia.


      • Anonyymi00031
        Anonyymi00030 kirjoitti:

        Moni eläkeläinenhän elää hyvin säntillisesti niin miksi mukamas kakit housuissa ne kakit on kylläkin pitkäaikaisnotkujien housusuissa kun ei ole muuta varaa syödä kuin makaronia.

        Itse olen eläkkeellä ja minulla on viikko rytmi jota noudatan. Maanantaisin on työtoimintaa ja juttuseuraa. Perjantaisin on taas keskusteluryhmä ja tämä on henkireikä. Ohjelmaa on hyvä kehitellä eläkkeelläkin.

        Mb_76


      • Anonyymi00032
        UUSI
        Anonyymi00029 kirjoitti:

        Eipä ole vielä näkynyt, mutta säästöjä kuitenkin kertyy kohtuuvauhtia.

        Eihän tuo tuhlureitten sukupolvi voi ymmärtää säästämisen ideaa lainkaan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      129
      1300
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      118
      1127
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      97
      934
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      113
      857
    5. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      273
      814
    6. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      715
    7. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      19
      701
    8. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      52
      699
    9. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      28
      637
    10. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      49
      599
    Aihe