Luukkaan evankeliumi selkokielellä 2021 ja sieltä Luuk. 15:30 kertoo tuhlaajapojasta ja että tämä oli tuhlannut rahansa naisiin, mutta kaikki muut käännökset puhuvat portoista. Eikö tässä ole huomattava ero? Mielenkiintoni asiaa kohtaan heräsi kun kertomus luettiin sunnuntaina eli tänään 21.6.26 TV :n jumalanpalveluksessa
Vastaukset 6
- Anonyymi00001
Menikö rahat viinaan ja naisiin vai tuhlasiko.
- Anonyymi00002
VT kertoo vieraasta naisesta kuten tiedätte.
- Anonyymi00003
Tuota, täytyy lukea koko luku. Että ymmärtää asian asiayhteydessä.
Ja onhan naisella ja portolla ero. Kaikki naiset eivät ole porttoja, ja kaikki portot eivät ole naisia. Miten ymmärrät, kun luet koko Luukaksen 15. luvun?- Anonyymi00005
Tämä yksi selkokielinen Luukkaan käännös puhuu kyllä naisista, mutta muissa käännöksissä puhutaan kyllä portoista ja huorista. Portot olivat silloin monesti pakon sanelemana kyseisessä "ammatissa". Esimerkiksi silloin kun mies hylkäsi vaimonsa, tämä jäi aivan puille paljaille koska nykyistä avioliitto -juridiikkaa ei tunnettu.
- Anonyymi00006
Tuhlaajapoika -kertomus kertoo Jumalan, Isän, rakkaudesta. Mitä syntiä poika teki, se ei ole kertomuksen tärkein asia.
- Anonyymi00004
Mikään ei ole siis muuttunut tuhansien vuosien kuluessa, vaikka ihminen muka kehittynyt ja sivistynyt. Samalla tavalla laitetaan rahalla haisemaan.
Sivistys näkyy vain siinä, että tappaminen helpompaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL
Martina on kasvattanut fiksun tyttären.368848- 100842
- 76630
- 50625
- 65605
Mä olen tosi
Ylpeä sinusta 🫂 Ajatuksissani pyydän sulle paljon suojelusta ja varjelusta. Sinua rakastettaan ja susta välitetään. Mui38599- 30576
Orpo pelästyi, kun asiat tulivat ilmi ? Hallitus ei enää tuekaan Garden hanketta
Pääministerinä Orpo on vastuussa hallituksensa päätöksenteosta. Hallitus päätti avokätisestä tuesta hankkeelle, joka ei133556Omituiset kuntayhtymän vieraat festareilla
Mitähän Pekka Iivari teki kuntayhtymän vieraana festareilla? Harvemmin tällaiset tilaisuudet ovat ns. avec- tyyppisiä ei48547En minä tule koskaan ottamaan sinuun yhteyttä
Että siinä ole vaan rauhassa ilman minua koko loppuelämäsi ajan.25540