Yhä useammat hautaustoimistot palvelevat uskonnottoman vainajan uskonnottoman hautauksen järjestämisessä. Hautaustoimistojen liiton seminaari 2026 keväällä oli järjestetty teemana juuri uskonnottomien hautausten järjestämisasia, koska sellaiset yleistyvät.
Myös Pro-Seremoniat auttaa, neuvoo, palvelee.
Kannattaa laatia hautaustahto, jotta epätietoiset läheiset eivät tietämättään syyllisty hautaustoimilain rikkomiseen. Vainajan katsomusta tulee lain mukaan kunnioittaa.
Uskonnottomien vainajien uskonnottomat hautajaiset
17
82
Vastaukset 17
- Anonyymi00001
Jos lähiomaisia ei ole tai he ovat täysin kädettömiä tai epäluotettavia, hautauksen toimeenpanon voi säätää lakiteitse hautaustestamentilla (ja testamentilla). Tieto myös omakantaan, jossa tieto, minne kuolemasta pitää ilmoittaa.
- Anonyymi00002
Pro-Seremoniat auttaa tekemään henkilön elämää ja katsomustackunnioittavat hautajaiset.
No, siis vainaja elämästä ennen hänen kuolemaansa on kysymys. - Anonyymi00003
Hyvä, että hautaustoimistoissa asia hiljalleen osataan huomioida. Hautatoimi ylipäätään on ongelmallinen. Siinä olisi syytä vihdoin huomioida vainajien yhdenvertainen kohtelu. Hautatoimen pitäisi olla jokaiselle yhdenvertainen ja katsmuksellisesti neutraali – jokaista vainajaa kohdeltaisiin juuri yhdenvertaisesti ja samalla tavalla.
Parhain ratkaisu on muuttaa nykyiset kirkolliset saattotilat katsomuksellisesti neutraaleiksi ja kunnioittaa tätä. Jokainen vainaja saa yhdenvertaisen saattohetken näissä tiloissa eikä kukaan saattoväestä päädy tilanteeseen, jossa toimitaan hänen yksityistä katsomustaan vastaan tai hän joutuisi osallistumaan tilaisuuteen, joka ei ole hänen oman katsomuksensa mukainen. Juuri yhdenvertainen ja katsomuksellisesti neutraali saattohetki kunnioittaa jokaisen henkilön, niin vainajan kuin saattoväkeen kuuluvienkin, vakaumusta eikä ota kantaa mihinkään katsomukseen ja pysyy neutraalina. Sen lisäksi kenenkään vakaumus ei tule ilmi, koska se kuuluu yksityissuojan piiriin. Kenenkään ei pitäisi tahallisesti tai tahattomasti joutua sellaiseen tilanteeseen, että hänen vakaumuksensa paljastuisi.
Vakaumus, kuten uskonnollinen vakaumus esim. on sellainen asia, joka kuuluu yksityisyyden suojan alle eikä ole julkinen. Siten juuri tämän suojan alle kuuluu oikeus harjoittaa uskontoa omalla ajallaan ja omissa tiloissa.
Yst.terv. Meingott- Anonyymi00005
Minulle henkilökohtaisesti on aivan sama miten minun ruumistani kohdellaan ja mitä sille tehdään kun olen kuollut, en loukkaannu siitä mitenkään ja toivottavasti ei kukaan muukaan joka jälkeen jää.
- Anonyymi00010
Anonyymi00005 kirjoitti:
Minulle henkilökohtaisesti on aivan sama miten minun ruumistani kohdellaan ja mitä sille tehdään kun olen kuollut, en loukkaannu siitä mitenkään ja toivottavasti ei kukaan muukaan joka jälkeen jää.
Joo, onhan se vainajalle ihan samantekevää, kun ei mistään ole tietoinen.
Mutta, toisaalta, jos vainaja on ollut uskonnoton, niin onhan luonnollista (toivottavasti...), että jälkeen jääneet huomioivat sen kun järjestävät hautajaiset.
Eikö vaan?
Uskonnollisten hautajaisten järjestäminen vainajalle, joka eläessään oli uskonnoton, on äärimmäisen halventava teko!
Jotkut papit kuitenkin suostuvat sellaiseen, kun oman seurakunnan 'mukava väki' sitä vaatiia, ettei vain loukkaisi hyvin maksavia jäseniään...
- Anonyymi00004
Miten hautausbisnes ja uskonto liittyvät toisiinsa?
Laki määrää, että vainaja on haudattava ja sen voi toimittaa polttona ja uurana hautauksena, arkkuhautauksena tai tuhkan sirotteluna lailliseen ja hyväksyttyyn paikkaan. Uskonnolla ei tuossa ole sinänsä mitään tekemistä, tapana on vain, että kirkolla on ne hautausmaat ja uurnalehdot ym. ja kun ruumista ei saa haudata ihan minne vaan, niin kirkko tekee sillä liiketoimintaa.
Tietenkin kirkko maksusta mielellään hautaa kenet vaan kunhan saa siitä kohtuullista suuremman korvauksen.- Anonyymi00006
Monilla lahkoilla om omat kokoustilat käytetävissä. Muilla on esim työväentaloja muisteluksiin .
- Anonyymi00007
Anonyymi00006 kirjoitti:
Monilla lahkoilla om omat kokoustilat käytetävissä. Muilla on esim työväentaloja muisteluksiin .
Paikkoja, jonne vainajan ruumiin voisi viedä ennen uhkausta, ei oke yhtä hyvin kuin muistotilaisuuden paikkoja.
- Anonyymi00008
maasta olet tullut ja maaksi jälleen tuleva
- Anonyymi00009
Minä haluan tuhkauksen. Tuhkan voi haudata vainjan tai omaisen omalle maalle, kunhan ei merkkaa sitä haudaksi. Ihan sama mihin menee.
Ehkä olis kiva, että satojen vuosien päästä joku arkeologi tutkii luustosta terveydentilaa. Nykyäänhän ei tervarista mitään tutkimuksia saa. Olishn se kiva, että edes joskus tutkitaan.- Anonyymi00011
Tuhkaa ei kannata haudataan uurnassa niin, että tulisi hautapaikka. Joten sirottelu luontoon tai nurmikolle on parempi.
Pienenä yksityiskohtana mainittakoon, että vainaja ei (enää) omista mitään.
- Anonyymi00012
Uskonnoton hautajaistilaisuus tuo merkitystä surutyöhön muistamalla vainajan elämää ja huomioimalla vainajan toiveet. Näin Pro-Seremoniain toiminnanjohtaja Laura Mäntysalo artikkelissaan Vapaa Ajattelijassa 2/2026.
https://vapaa-ajattelijat.fi/blog/lehti/uskonnoton-hautajaistilaisuus-tuo-merkitysta-surutyohon-muistamalla-vainajan-elamaa-ja-huomioimalla-vainajan-toiveet - Anonyymi00013
Ilman uskoa hautaan ilman pappia
Eihän tätä vainajaa tarvii kunnioittaa
On yleistä. Ei millään tavalla.
Sekajäte. Sieluton paskakasa
Home olkoon kanssasi
Mutta minä kunnioitan kuitenkin
Myös yhtä rääväsuita ateisteja
He ovat ihmisiä - Anonyymi00014
Vapaa ajattelija ry. Sieluton seurakunta.
- Anonyymi00015
Haluan hautapaikaksi 200 m syvän porakaivon. Sinne mahtuu useamman sukupolven uurnat samaan pinoon
Ja ainakin ensimmäisten haudattavien sukupolvien ajan viimeiselle matkalle saa vauhdikkaan lähdön kun uurnan pudottaa sinne.- Anonyymi00017
Mielenkiintoinen ajatus
- Anonyymi00016
rakkaus jos hylkii elämässä
Ei vaimoa ei miestä
Ala ateistiksi
Siksi
Luonnon laki
Ateisti ovat 99.9 % narsisteja
Joita pitää kunnioittaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa751749- 241226
Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as341122Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu135933Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.189836- 64704
- 77642
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo192629On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit79608- 49581
Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä
Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,32528- 55517
- 57502
- 36484
Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25457Kai sä mies ymmärrät..
..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast28432- 33423
- 40417
- 17417
- 82398