Käteinen säilyy

Anonyymi-ap

Käteinen säilyy yhteiskunnassa useista painavista syistä:Huoltovarmuus ja kriisivalmius: Digitaaliset järjestelmät, korttimaksut ja verkkopankit ovat haavoittuvia sähkökatkoille, tietoliikennehäiriöille ja kyberhyökkäyksille. Käteinen toimii kriittisenä varajärjestelmänä, ja viranomaiset suosittelevat pitämään pientä määrää käteistä kotivara-tarpeisiin. Eikä kukaan voi kysellä kenelle ja kenen käteisellä ostan esim ruokaa.

40

138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Olen vuosikausia pitänyt lompakossa pieniä määriä käteistä, sillä olen
      muutaman kerran törmännyt tilanteisiin, missä joko
      kassajärjestelmä tai pankkiliittymä on ollut häiriötilassa.
      Ihmisiltä jää ostokset kauppaan, mutta minä poika makselen käteisellä.

    • Anonyymi00002

      Käteinen on kuningas!

    • Anonyymi00003

      Ei käteisen tarvi myöskään olla mikään varajärjestelmä. Sillä on paljon ja kauaskantoisia hyötyjä yksilötasolle muutenkin kuin vain huoltovarmuus.

      Siksi mm. juuri näitä tumpeloliikkeita jotka luopuu kokonaan käteisestä on syytä suorastaan boikotoida.

    • näin se ON..käteinen ON kuningas..muutamaan kertaan todettu ja muualla maailmassa tiedetään.. ei tuu paniikkia..

      taksikuskit ja bussikuskit tykkää näistä toimiiko vai toimi masiinoista,... NOOOTTTT..

    • Anonyymi00004

      Käteisen käyttöä ei voi seurata.
      On tilanteita joissa käteisellä maksaminen ilman kuittia, saattaa olla molempien, tai ainakin toisen osapuolen etu!
      Pienessä mittakavassa, mutta useissa vuosissa laskettavan ajanjakson mittaan, käteisen siirroilla pystyy ennakoimaan mm. perintäveroa.

      Kerran on sattunut, että marketin kassajärjestelmän muutoksen yhteydessä muuttui myös "korttikone". En viitsinyt jäädä pitemmäksi ajaksi tupeksimaan vaan maksoin ostokseni käteisellä.
      Kerran lipsahti suoramaksun puolelle eikä kassanhoitaja ymmärtäny ollenkaan tyytymättömyyttä selittäessäni, että haluan mksaa kaiken kortin korottomalla maksuaikaominosuudella.
      Kun on kokenut todellista puutetta ja täysellistä pakkopaastoa, on oppinut arvostamaan pieniäkin hyötyjä jotka vosien ja vuosikymmenten saatossa kumuloituvat ilma lisävaivaa. On ilmaista rahaa!

      • Anonyymi00005

        Koroton se on käteinenkin ja sitä riittää ihan mukavasti.


    • Anonyymi00006

      Käteinen on köyhän ja huijarin maksuväline.

      • Anonyymi00007

        Vielä köyhemmät l.rahattomat kadehtivat kun jollain on massia päällä.


      • Anonyymi00008
        Anonyymi00007 kirjoitti:

        Vielä köyhemmät l.rahattomat kadehtivat kun jollain on massia päällä.

        Käteinen on merkki luottotietojen puutteesta. Ja koitapas ostaa käteisellä jotain isompaa, esim. auto.


      • Anonyymi00010
        Anonyymi00008 kirjoitti:

        Käteinen on merkki luottotietojen puutteesta. Ja koitapas ostaa käteisellä jotain isompaa, esim. auto.

        Eikö tilisiirtokin ole tavallaan käteistä.
        Kuka raahaisi tehdasuuden auton hintaa mukanaan seteleinä?


      • Anonyymi00011
        Anonyymi00008 kirjoitti:

        Käteinen on merkki luottotietojen puutteesta. Ja koitapas ostaa käteisellä jotain isompaa, esim. auto.

        Ei köyhät mitään autoja osta käteiselläkään kun ei rahoja.


      • Anonyymi00012
        Anonyymi00010 kirjoitti:

        Eikö tilisiirtokin ole tavallaan käteistä.
        Kuka raahaisi tehdasuuden auton hintaa mukanaan seteleinä?

        Ei tilisiirto ole käteistä. Korvataanpa keskustelun aloituskommentista sana käteinen tilisiirrolla:

        "Tilisiirto säilyy yhteiskunnassa useista painavista syistä:Huoltovarmuus ja kriisivalmius: Digitaaliset järjestelmät, korttimaksut ja verkkopankit ovat haavoittuvia sähkökatkoille, tietoliikennehäiriöille ja kyberhyökkäyksille. Tilisiirto toimii kriittisenä varajärjestelmänä, ja viranomaiset suosittelevat pitämään pientä määrää tilisiirtoja kotivara-tarpeisiin. Eikä kukaan voi kysellä kenelle ja kenen tilisiirrolla ostan esim ruokaa."


      • Anonyymi00013
        Anonyymi00012 kirjoitti:

        Ei tilisiirto ole käteistä. Korvataanpa keskustelun aloituskommentista sana käteinen tilisiirrolla:

        "Tilisiirto säilyy yhteiskunnassa useista painavista syistä:Huoltovarmuus ja kriisivalmius: Digitaaliset järjestelmät, korttimaksut ja verkkopankit ovat haavoittuvia sähkökatkoille, tietoliikennehäiriöille ja kyberhyökkäyksille. Tilisiirto toimii kriittisenä varajärjestelmänä, ja viranomaiset suosittelevat pitämään pientä määrää tilisiirtoja kotivara-tarpeisiin. Eikä kukaan voi kysellä kenelle ja kenen tilisiirrolla ostan esim ruokaa."

        Olenkohan ymmärtänyt väärin? Pieni määrä tilisiirtoja kotivara tarpeisiin?
        Minulle tilisiirto merkitsee sitä, että maksan jonkun tavaran tai palvelun siirtämällä pankkitililtäNI sähköisenä tapahtumana sovitun summan saajan pankkitiliLLE.

        Minulle rahallinen kotivara merkitsee käteistä, käsin kosketeltavaa rahaa.


      • Anonyymi00014
        Anonyymi00012 kirjoitti:

        Ei tilisiirto ole käteistä. Korvataanpa keskustelun aloituskommentista sana käteinen tilisiirrolla:

        "Tilisiirto säilyy yhteiskunnassa useista painavista syistä:Huoltovarmuus ja kriisivalmius: Digitaaliset järjestelmät, korttimaksut ja verkkopankit ovat haavoittuvia sähkökatkoille, tietoliikennehäiriöille ja kyberhyökkäyksille. Tilisiirto toimii kriittisenä varajärjestelmänä, ja viranomaiset suosittelevat pitämään pientä määrää tilisiirtoja kotivara-tarpeisiin. Eikä kukaan voi kysellä kenelle ja kenen tilisiirrolla ostan esim ruokaa."

        Tilisiirto tehdään pankin sivuilla eikä käteinen raha ole mikään tilisiirto.


      • Anonyymi00015

        Korvaisin tuon "huijari" ilmaisun turhan verotuksen välttelyllä.
        Esimerkiksi kun ostin puolitutulta , alan pientä yritystä pyörittävältä hepulta uuden PHILIPS töllön niin hintaneuvottelua auttoi se, kun mainitsin, etten tarvitse kuittia. Vain takuutodistuksen. Pääsimme helpolla molempia tyydyttävään ratkaisuun.


      • Anonyymi00017
        Anonyymi00012 kirjoitti:

        Ei tilisiirto ole käteistä. Korvataanpa keskustelun aloituskommentista sana käteinen tilisiirrolla:

        "Tilisiirto säilyy yhteiskunnassa useista painavista syistä:Huoltovarmuus ja kriisivalmius: Digitaaliset järjestelmät, korttimaksut ja verkkopankit ovat haavoittuvia sähkökatkoille, tietoliikennehäiriöille ja kyberhyökkäyksille. Tilisiirto toimii kriittisenä varajärjestelmänä, ja viranomaiset suosittelevat pitämään pientä määrää tilisiirtoja kotivara-tarpeisiin. Eikä kukaan voi kysellä kenelle ja kenen tilisiirrolla ostan esim ruokaa."

        Kun tilisiirto toteutuu kaupan tekemisen ajankohtana niin tuloshan on sama kuin käteisen rahan siirrossa.
        Vaihtaessani viimeeksi autoa hyväksyi myyjä käteiskaupan alennuksen maksun tapahtuessa todistetusti kuvaamallani tavalla. Myyjä varmisti toteutuneen.


      • Anonyymi00018
        Anonyymi00017 kirjoitti:

        Kun tilisiirto toteutuu kaupan tekemisen ajankohtana niin tuloshan on sama kuin käteisen rahan siirrossa.
        Vaihtaessani viimeeksi autoa hyväksyi myyjä käteiskaupan alennuksen maksun tapahtuessa todistetusti kuvaamallani tavalla. Myyjä varmisti toteutuneen.

        Myyjäliikkeen konttoristinainen mulkoili minua epäluuloisesti vielä todettuaan siirron tapahtuneeksi.


    • Anonyymi00009

      kaikki fangilaan ei siellä käteistä tarvi vaan maksukortti

    • Anonyymi00016

      Käteisen käyttäminen on logistisesti älytöntä!!

      • Anonyymi00021

        ööö sano se bussi tai taksikuskeille..ilmaisia matkoja kun koneet ei toimi.. ööö


      • Anonyymi00023
        Anonyymi00021 kirjoitti:

        ööö sano se bussi tai taksikuskeille..ilmaisia matkoja kun koneet ei toimi.. ööö

        böö ajattele sen käsittelyketjua alusta loppuun , , böö


      • Anonyymi00032
        Anonyymi00021 kirjoitti:

        ööö sano se bussi tai taksikuskeille..ilmaisia matkoja kun koneet ei toimi.. ööö

        Tarkoitan käteisen rahan, varsinkin setelien kulkua. Välikäsiä ja vaiheita on lukuisasti ottomatilta lompakkoon. Lompakosta kaupan kassaan. Kassasta konttoriin laskentaan ja kirjaus. Konttorista pankkiin jossa laskenta ja säilytys arvoittain. Ottomatin panostus ja ruletti jatkuu.


    • Anonyymi00019

      Mulla on aina käteistä. Rahani on kotona kassakaapissa. Kelan takia niitä ei tilillä voi pitää.

      • Anonyymi00020

        Mutta Kevan asiakas voi pitää rahaa kahdella tilillä ja lisäksi jemmarahaa kotonaan.
        Kyllä on loistava tilanne kun on aina mistä ottaa valuuttaa tarpeeseen.


      • Anonyymi00022
        Anonyymi00020 kirjoitti:

        Mutta Kevan asiakas voi pitää rahaa kahdella tilillä ja lisäksi jemmarahaa kotonaan.
        Kyllä on loistava tilanne kun on aina mistä ottaa valuuttaa tarpeeseen.

        Keva onkin erinomainen yhteistyökumppani ja toimii täsmällisesti.


      • Anonyymi00024
        Anonyymi00022 kirjoitti:

        Keva onkin erinomainen yhteistyökumppani ja toimii täsmällisesti.

        Kuten myös eläkevakuutusyhtiö!


    • Anonyymi00025

      Ennen EMUaikaa olisivat automatkat Euroopassa olleet tuskallisia ilman korttia.
      Olisi pitänyt arvioida paljonko mitäkin rahaa tarvitsee. Matkashekeillä voi hoitaa osan.
      4-henkisen perheen kuukauden reisu 8:ssa maassa olisi ollut rahan vekslaamisten kanssa tuskallista. On otettava myös huomioon rahojen vaihtamisten kustannukset. Suuntaan ja toiseen. Lisäksi valuuttojen eri tasoinen riittävyys olisi vaikuttanut reitti- ja oleilukestojen valintoihin.
      Kortti on täysin ylivoimainen joka suhteessa.

    • Anonyymi00026

      "Ruskeat" kuoret.
      Minulla on aina valmiina, määräsummalla ja lasten nimillä varustetut ruskeat kuoret.
      Silloin kun heidän isänsä, poikamme tulee käymään tai sitten koko lössi, niin annan kuoret isukille jonka kanssa sovin heti alkuun, ettei puhu tenaville kuorista mitään!
      Kuoret on tarkoitettu tenavien harrastusten kustannuksiin tai / ja muihin henkilökohtaisiin tarpeisiin.

      Menehtymiseensä saakka vaimoni hoiti kaikki muistamiset. Lahjoista kortteihin.
      En ole pystynyt jatkamaan tuota traditiota. Kun pahoitteli pojallemme tuota etten muista joulu- enkä muitakaan lahjoja niin poikamme sanoi kuorien riittävän hyvin.

    • Anonyymi00027

      Mitenkä tuo nyt liittyy köyhyyteen mitä teet niin ajatusmaailmasi on kalkkeutunut ja alkoholi on ollut ongelmasi koko elämän.Holistinen käytös.

      • Anonyymi00028

        Mitenkä kommenttisi liittyy aloitukseen jota olet kommentoinut?


      • Anonyymi00029

        Käteistä käyttävät lähinnä köyhät.


      • Anonyymi00030
        Anonyymi00029 kirjoitti:

        Käteistä käyttävät lähinnä köyhät.

        Ei vaivaa köyhyys kun käteisen lisäksi on tukenani pari maksukykyistä luottokorttia.


      • Anonyymi00031
        Anonyymi00030 kirjoitti:

        Ei vaivaa köyhyys kun käteisen lisäksi on tukenani pari maksukykyistä luottokorttia.

        Ai niin - niitäkin on prepaideina.


      • Anonyymi00033

        Jos tarkoitat ylläolevaa niin aloitus koski käteisen käyttämistä.


      • Anonyymi00037
        Anonyymi00029 kirjoitti:

        Käteistä käyttävät lähinnä köyhät.

        Kaljakuppiloissa, joiden asiakaskunta on "monenlaista", suosituin maksutapa on käteinen.


    • Anonyymi00034

      Väite "köyhä nukkuu paljon" pitää usein paikkansa. Pienituloisuus ja pitkittynyt stressi kuormittavat mieltä ja kehoa, jolloin runsas nukkuminen tai vetäytyminen voi toimia sekä fysiologisena palautumiskeinona että psyykkisenä suojamekanismona.Nukkumiseen ja köyhyyteen liittyy useita syy-seuraussuhteita:Stressi ja uupumus: Taloudelliset huolet aiheuttavat kroonista stressiä, joka kuluttaa kehon energiavarastoja. Runsas unentarve on kehon tapa yrittää palautua ja selviytyä jatkuvasta kuormitustilasta.

      • Anonyymi00035

        Ja pari kaljaa saa taas kehon energiavarastot kukoistamaan.


    • Anonyymi00036

      Alunperin raha on pankkitilillä digitaalisessa muodossa. Ihmettelen kun jotkut muuttaa sen käteiseksi pankkiautomaatilla. Sen jälkeen menevät kauppaan jossa kauppa muuttaa käteisen takaisin digitaaliseksi kaupan pankkitilille. Miksi ei pysytä koko ajan digitaalisessa rahassa. Viimeistään sitten kun digieuro tulee pitäisi käteisestä luopua.

    • Anonyymi00038

      Ihmettelen kun ihmiset ostaa velaksi ruokaa eli luottokortilla kun heti voi myös voi maksaa. Jos rahaa haluaa sivuun laittaa niin nostaa käteistä.

      • Anonyymi00039

        Kyse on periaatteesta. Kaikki kortin korottomalla maksuajalla.
        Jos ei kaikkea niin mihin sen rajan vetäisi ja millä perusteella?
        Sama koskee korkokantaa. Hyöty vaihtelee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      587
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe