että jos olisi havainnut oireita aikaisemmin läheinen ei olisi kuollut ?
Vastaukset 12
- Anonyymi00001
Siinä mielessä virheellinen ajatusprosessi että kaikki kuolee joskus.
- Anonyymi00004
Ei katoista tarvitse tappaa ?
- Anonyymi00002
Kaikenlaiset tunteet, myös syyllisyyden tunteet, ovat hyvin tavallisia läheisen kuoleman jälkeen.
- Anonyymi00003
Jos jää tunne, että on edesauttanut läheisensä kuolemaa, kun ei ole
huomannut oireita, jotka johtivat kuolemaan ja samalla tuominnut itsensä
yksinäisyyteen ?- Anonyymi00005
Miten olisi ollut mahdollista huomata oireet, joita se läheinen itsekään ei huomannut? Ei mitenkään!
- Anonyymi00009
Anonyymi00005 kirjoitti:
Miten olisi ollut mahdollista huomata oireet, joita se läheinen itsekään ei huomannut? Ei mitenkään!
Joskus ihmiset eivät kerro oireistaan. He toivovat itse, että se olisi vaan jotain, mikä menee ohi.
- Anonyymi00010
Anonyymi00009 kirjoitti:
Joskus ihmiset eivät kerro oireistaan. He toivovat itse, että se olisi vaan jotain, mikä menee ohi.
Silloin vielä vähemmän on mitään aihetta syytellä itseään, ettei muka olisi huomannut mitään toisen oireita. Jos se toinen ei ole kertonut mitään, eihän toinen voi tietää.
Taitaa olla täysin normaalia, että ihmiset käyvät itsesyytöksiä läpi läheisen kuoleman jälkeen, juurikin tuo, että olisinko voinut tehdä jotain, jne.
Sama, jos läheinen sairastuu vakavasti, tulee esim. mt-ongelmia, tai jos läheinen ajautuu rikoksen tielle, omaiset/läheiset saattavat ajatella, teinkö jotain väärin, olisinko voinut auttaa, tms.
Kaikki nuo kuuluu ihmisyyteen, suurin osa tuntee syvällisesti.
Usein noista tunteista pääsee ajan myötä irti, vaikka on toki ihmisiä, joita ne jäävät painamaan.
- Anonyymi00006
Läheinen itse ei puhunut paljon oloistaan koskaan.
Ei koskaan valittanut mistään.
Monesti kyselin onko kaikki hyvin.
Hän sanoi "ei täs mitään".
Sitten hän menehtyi äkillisesti.
Jäi ihan hirvittävä syyllisyys ja itsesyytös,
miksi en tarttunut asiaan,
joku epäilys iti minussa
onko kaikki todellakin ookoo,
Tuntuu hirveältä menettää läheinen
jos toisin toimien hän voisi olla vielä elossa.
Hän menetti elämänsä aivan liian aikaisin
ja minä jäin aivan yksin suruni kanssa.
En jaksaisi elää enää
tätä tyhjää elämää,
mutta kuolen toivottavasti pian,
olen jo yli 70 v.
ja mennyt huonoon kuntoon surusta
yksin jäätyäni.
Läheiseni oli minua nuorempi.
En olisi millään osannut kuvitella,
että hänen elämänsä päättyy kuin leikaten.
Ja minun.
Ei ole mitään enää
enkä haluakaan kuin pois.- Anonyymi00007
Älä syytä itseäsi. Et sinä ole lääkäri.
- Anonyymi00008
Otan osaa suruusi.
Vaikka nyt on surun aika, voit vähitellen alkaa etsiä tietä ulos surusta. Löydät sen varmasti.
Ostat pienen kukkakimpun, viet haudalle, juttelet siinä läheisellesi ja lähdet hiukan valoisammin mielin eteen päin. - Anonyymi00011
Eihän sinun tarvi jäädä yksin surusi kanssa. miksi et hae apua? Ohan muitakin sinun ikäsiä. On harrastusmahdollisuuksia. Kuolema kuuluu elämään ja ei se tarkoita että pitää lopettaa oma eläminen kuin toinen menehtyy.
- Anonyymi00012
Jos puoliso, kumppani, läheinen, omainen kuolee, toki tulee suru, ja saa tullakin.
Mutta se edesmennyt ihminen ihan varmasti haluaisi, että toisella elämä jatkuisi kaikesta huolimatta. Niin kuin tarkoitus toki olisikin.
Joillakin suru voi käydä ylivoimaiseksi, mutta viimeistään silloin olisi hyvä päästä keskustelemaan jonnekin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 67778
- 113752
- 37706
- 130657
En haluaisi sanoa tätä
Mutta olet sokea sille, mitä sinulla jo on! Jos minä olisin sinä, pyrkisin tekemään kaikkeni kohentaakseni nykyistä pari40599- 67589
Vasemmiston aloite
Pyhäjärvellä, ihan hyvä aloite. Toteutus ja puhdistus pitäisi alkaa ihan omasta pesästä. Näkeehän tuon sokeakin mitä ja58493- 27475
Koska Sofia kertoo totuuden, että ovat eroneet miljonääri miehen kanssa?
Eikö olisi hänelle itselleen helpotus, kun voisi kertoa totuuden. Miksi salata asiaa ja pitkittää sitä harmaan tulevaisu142469Onko suhtautuminen kaivattusi
Fyysiseen vetovoimaan muuttunut? Jos, mihin suuntaan? Tunnetko enemmän vai vähemmän vetoa häneen fyysisesti kuin silloin35468- 41432
- 68420
Näyttää siltä ettet edes sinä.
Kukaan ei uskalla kohdata aitoa ja syvää sielun rakkautta. Hyvin harvat vain. Ihmisten on turha tavoitella sitä oikeaa30408Maajussille morsian: Farmiviikon voittajat ja häviäjät - Itkua ja pettymystä ei salattu
Maajussille morsian -suosikkisarjassa farmiviikolla selviää, onko ilmassa "sitä jotakin". Rakkauden etsintä on täynnä i0405Hei, alettaisko oleen yhdessä?
Miltä tuntuisi jos joku ihminen josta tykkäät sanoisi haluavansa yhteen asumaan? Ajattelisitko menettäväsi vapauden, pys65388Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi
Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks58387- 35383
- 29374
- 23367
Muistelen lämmöllä
Se oli vaikein päätös, jonka olen joutunut tekemään. En pidä valehtelusta, mutta näin sait päätöksen asioille. Rakasti27364