Vaikea otsikko? Kyllä vaan. Suomen sähköverkko on myyty ja ulkomaalaiset omistajat kahmivat rahamme. Se on totuus. Kiva kiva katainen jyrki kokoomus pääasiassa myi verkkomme ja nyt sähkönhinta vain nousee ja nousee ja perusmaksut nousee jne jne. Eli pien sähköntuotanto käyttöön. Pieniä omia voimalaitoksia sinne tänne ja omat sähköverkot niille.
Vastaukset 6
- Anonyymi00001
"Caruna-kaupat pähkinänkuoressa
Sähköverkot ovat luonnollinen monopoli, eli palvelu, jota sen luonteen vuoksi asiakkaat eivät voi kilpailuttaa. Ei ole tarkoituksenmukaista tai kannattavaa rakentaa kahta rinnakkaista sähköverkkoa, joiden välillä kansalaiset voisivat valita.
Luonnollisten monopolien pitäisi lähtökohtaisesti olla julkisessa omistuksessa. Luonnollista monopolia ei pitäisi luovuttaa tahoille, jotka pyrkivät käyttämään monopoliasemaansa maksimaalisen voiton tavoitteluun.
Carunan yhteydessä näin tehtiin. Fortumin omistamat sähköverkot myytiin yhtiölle, jonka taustalla operoivat ulkomaiset pääomasijoittajat.
Erityisesti vastuun Caruna-kaupasta kantavat Fortumin omistajaohjauksesta vastannut ministeri Pekka Haavisto (vihr.) ja energia-asioista vastannut ministeri Jan Vapaavuori (kok.). Myös silloinen pääministeri Jyrki Katainen (kok.) tuki ja puolusti voimakkaasti kauppaa.
Silloinen kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki (vas.) ainoana ministerinä vastusti kauppaa. Hän esitti talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa, ettei Fortumin strategista tehtävää muuteta ja näin myynnille anneta lupaa. Arhinmäki jäi kuitenkin yksin, kun muut puolueet jyräsivät läpi ministeri Haaviston esityksen.
Monopoliaseman hyväksikäyttö kävi pian ilmi, kun Caruna teki roimat hinnankorotukset sähkön siirtohintoihin. Lisäksi on käynyt ilmi, että yritys kiertää veroja käyttäen hyväkseen verotuksen porsaanreikiä." - Anonyymi00002
Ok boomer
- Anonyymi00003
Katainen pääministerinä (kok.) tuki kauppaa voimakkaasti, koska Carunan myynti ulkomaalaisille sijoitusyhtiöille oli Fantastinen kauppa.
- Anonyymi00004
Olet pian itse boomer. Ole vastuulllinen ja yritä edes ymmärtää näitä todellisia asioita mitkä koksee myös sinua. Et oikein ymmärrä nyt on selvä asia. Kasvat,kehityt ja ymmärrät lopulta lapsukainen.
- Anonyymi00005
Anonyymi00004 kirjoitti:
Olet pian itse boomer. Ole vastuulllinen ja yritä edes ymmärtää näitä todellisia asioita mitkä koksee myös sinua. Et oikein ymmärrä nyt on selvä asia. Kasvat,kehityt ja ymmärrät lopulta lapsukainen.
Olen yrittäjä, olen hoitanut asiani lakien sääntöjen mukaan, vuosikymmenet ja maksanut veroni kunnolla. Mutta sen verran on yrityselämä tuonut näkökulmaa tähän asiaan että, näin heti missä mennään. asia on näin että sähkön hinta tulee nousemaan ja rajusti. Ja näin kävi .
- Anonyymi00006
Anonyymi00004 kirjoitti:
Aina kun näet tai luet kuulet sanan Fantastinen ,siinä on jotain koiruutta mukana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 107730
- 39685
Poliisin potkija
Kukahan oman elämänsä sankari oli potkaissut poliisia? Iltalehdessä oli juttua.18642Sinä mies olisit
ollut se kenet haluan. Edelleen pidän sinua kaikkein ihanimpana ja tärkeimpänä. Kukaan muu ei ole niinkuin sinä. Mutta s32619Miksi jätit minut
Epätietoisuuteen? Tiedän että pelkäsit mitä siitä seuraa jos asiat tulevat mutta silti. Miksen merkinnyt tarpeeksi?38557Kun et ota yhteyttä, tarkoittaako se
Että olet menny elämässä eteenpäin ja et myös toivo minulta naiselta viestiä enää?63526Tykkäisitköhän todellisuudessa jutella
Minun kanssa kahdestaan, vai onko tämä palstailu enemmän sinun juttu minun suhteen?50519- 34515
- 63491
- 68489