http://apokryfikirjat.com/
1. 1. Moshe otti Tooran vastaan Siinailta, ja jatkoi sen Joshualle, ja Joshua vanhimmille, ja vanhimmat profeetoille, ja profeetat suuren Sanhedrinin miehille. He sanoivat kolme asiaa; olkaa kärsivälliset tuomissa, nostattakaa monia oppilaita, ja tehkää aitaus Tooralle.
2. Shimon HaTsadik oli viimeinen suuresta Sanhedrinista. Hänellä oli tapana sanoa, maailma pysyy kolmen asian kautta - Tooran kautta, ja palvelutyön kautta, ja hyvien tekojen kautta.
3. Antignos, Sochosta, otti vastaan Shimon HaTsadikilta. Hänellä oli tapana sanoa, älkää olko kuin palvelijat, jotka palvelevat suurempaa saadakseen palkan. Vaan olkaa kuin palvelijat, jotka palvelevat suurempaa, etteivät saisi palkkaa, ja olkoon taivaan kunnioitus yllänne.
4. Yosei ben Yoezer, Tsredasta, ja Yosei ben Yochanan, Jerusalemista, ottivat vastaan heiltä. Yosei ben Yoezer, Tsredasta sanoi, olkoon kotisi viisaiden kokoushuone, pyöri heidän jalkojensa tomussa ja ja juo heidän sanojaan janoiten.
5. Yosei ben Yochanan, Jerusalemista, sanoi, olkoon kotisi laajalti avoinna, ja olkoon köyhät perheenjäseniäsi, äläkä keskustele liikaa vaimon kanssa. Tämä on sanottu omasta vaimosta, ja vielä enemmän toisen miehen vaimosta. Tästä viisaat ovat sanoneet, että jokainen, joka keskustelee liikaa vaimon kanssa, aiheuttaa sisimmälleen pahaa, tekee turhaksi Tooran sanoja itseltään, ja lopulta perii Gehinnomin.
6. Yehoshua ben Prachia ja arbelilainen Nittai ottivat vastaan heiltä. Yehoshua ben Prachia sanoi, että tee itsellesi opettaja ja hanki itsellesi ystävä, ja tuomitse jokainen ihminen ansioiden mukaisesti.
7. Arbelilainen Nittai sanoi, pysy kaukana pahasta naapurista, äläkä ystävysty pahantekijän kanssa, äläkä ikävöi taivaallista kostoa.
8. Yehuda ben Tabbai ja Shimn ben Shatach ottivat vastaan heiltä. Yehuda ben Tabbai sanoi, että älä käyttäydy sisimmässäsi kuin asianajaja, kun syytetyt seisovat edessäsi, olkoon he silmissäsi kuin pahantekijöitä. Ja kun he lähtevät edestäsi, tuomion hyväksyttyään, pidä heitä molempia syyttöminä.
9. Shimon ben Shatach sanoi, että tutki todistajat laajalti, ja ole varovainen sanoissasi, etteivät, etteivät he niistä oppisi valhetta.
10. Shemayah ja Avtalion ottivat vastaan heiltä. Shemayah sanoi, että rakasta työntekoa, inhoa valtaa, äläkä ylikorosta vallanpitäjiä.
11. Avtalion sanoi, että olkaa varovaisia sanoissanne. Sillä te voitte aiheuttaa omasta maasta pois karkottamisen [galut] ja tulla karkoitetuksi pahojen vesien paikkaan [harhaoppeihin]. Ja ne oppilaat, jotka tulevat perässänne, juovat ja kuolevat, ja taivaan nimi tulee häpäistyksi.
12. Hillel ja Shammai ottivat vastaan heiltä. Hillel sanoi, olkaa Aaronin oppilaita, rakasta rauhaa ja tavoittele rauhaa, rakasta luomakuntaa ja vedä sitä Tooran puoleen.
13. Hänellä oli tapana sanoa; mainetta hakeva menettää nimensä. Joka ei lisää tuntemustaan [Tooran] vähentää sitä, joka ei sitä opeta, ansaitsee kuolemaa, ja joka käyttää sen kruunua omaksi hyödykseen, menehtyy.
14. Hänellä oli tapana sanoa; jos en ole itseäni varten, kuka on minua varten? Ja jos olen vain itseäni varten, mikä minä olen? Ja ellei nyt, milloin?
15. Shammai sanoi; tee Toorasi opiskelusta pysyvää. Puhu vähän ja tee paljon. Ja ota jokainen ihminen vastaan iloisin kasvoin.
16. Rabban Gamaliel sanoi; tee itsellesi opettaja, ja vapaudu epäilyksestä, äläkä anna kymmenyksiä arvaamalla, vaikka antaisit yli vaaditun.
17. Shimon, hänen poikansa sanoi; kaikki päiväni minä kasvoin viisaiden keskuudessa, enkä löytänyt ruumiille mitään parempaa kuin hiljaisuus. Selitys [midrash] ei ole tärkeää, vaan teko. Ja joka liioittelee sanoissa, aiheuttaa synnin.
18. Rabban Shimon ben Gamaliel sanoi; maailma pysyy kolmen asian kautta - oikeudella, totuudella ja rauhalla, kuten kirjoitettu on, "totuutta ja rauhan oikeuttaa noudattakaa porteillanne" (Sak.8:16).
Luku 2. 1. Rebbi [Yehuda HaNasi] sanoi; mikä on suora tie, ihmisen valittavaksi? Kaikki, mikä tuo kauneutta tekijälleen, ja joka on kaunista ihmisille. Ole varovainen pienen käskyn kuin suurenkin käskyn kanssa, sillä sinä et tiedä käskyjen palkkaa. mieti menetystä käskyn toteuttamisessa sen lakkaa vastaan, ja synnin tekemisen hyötyä sen aiheuttamaa menetystä vastaan.
Ajattele näitä kolmea asiaa, etkä eksy - tiedä, mitä on ylläsi; silmä, joka näkee, korva, joka kuulee, ja kaikki sinun tekosi kirjoitetaan kirjaan.
Pirkei Avot -Isien sanonnat
Anonyymi-ap
2
<50
Vastaukset 2
- Anonyymi00001
*Kohta 5. Yosei ben Yochanan, Jerusalemista, sanoi, olkoon kotisi laajalti avoinna, ja olkoon köyhät perheenjäseniäsi, äläkä keskustele liikaa vaimon kanssa. Tämä on sanottu omasta vaimosta, ja vielä enemmän toisen miehen vaimosta. Tästä viisaat ovat sanoneet, että jokainen, joka keskustelee liikaa vaimon kanssa, aiheuttaa sisimmälleen pahaa, tekee turhaksi Tooran sanoja itseltään, ja lopulta perii Gehinnomin
* Liika keskustelu?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä mieltä olet?
Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo2092229Muistakaa pojat tämä.
Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.1621467Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin
Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset2271091- 71937
- 55930
- 58928
Pahoin pelkään nainen
että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus72841- 93797
Hyvinvointitalo, mitä sanoo Korkein hallinto-oikeus . Mikä on kansalaisten oikeusturva?!
Onpa mielenkiintoisessa vaiheessa Pyhäjärven hyvinvointitalon kohalo; Saako rakentaa, vai eikö? Kaupungin tekninen johta120731Martina avaa suhdettaan
IL 22.7: Martina avaa suhdettaan nuoreen Muhikseen. Nyt on jo vakavaa, on käyty syömässä Itä-Helsingissä. Onkohan muutt200717