Kerro kokemuksia. Millaisia vaikutuksia köyhyydellä on sosiaaliseen elämääsi ja ihmissuhteisiisi? Miten taloudellisen tilanteen paraneminen muuttaisi ihmissuhteitasi?
Vastaukset 60
- Anonyymi00001
Sosiaaliset suhteeni muotoutuivat paremman talouden vuosina eikä nukkuuteen suistumiseni ole vakuttanut niihin.
Uusia suhteita on syntynyt kun ulkoinen haittatekijä, työ, ei ole ollut haittana 25:een vuoteen. - Anonyymi00002
Vaikuttaa isosti. Jäin työttömäksi vuosi sitten ja uutterasta yrityksestä huolimatta en ole saanut töitä. Paikkakunnallani on alueen surkein työllisyystilanne. En käy enää missään. En kutsu enää kavereita kylään koska ei ole varaa enää ostaa pullaa saati sitten kuluttaa kahvia. En käy ulkona syömässä enkä yhtään missään. Rappeudun ja erakoidun kotona. Minusta tuntuu eettä lapsetkin ovat ottaneet etäisyyttä. Elävät toisilla paikkakunnilla kuin minä. Minulla ei ole varaa junaan heidän luokseen. Ajattelevat varmaan sitten että eivät ole velvollisia sitten käymään minunkaan luonani. Joka ikinen penni on laskettava paperilla ja kaikki menot merkettava tarkkaan että jokaiselle laskulle jää rahaa. Laskuthan eivät loppuneen siihen kun menetin työpaikkani. Luojalle kiitos että ansiosidonnaisesta jota on nyt leikattu kohtuuttoman paljon menee myös veroja 25 %. Voin maksaa edes puolet veloistani pois. Ja huom. En saa toimeentulotukea.
- Anonyymi00003
tuosta jäi siis pois että saan nyt ansiosidonnaisen kovan verotuksen vuoksi veronpalautusta
- Anonyymi00004
Oletko harkinnut kotiseuturakkaudesta tinkimistä?
- Anonyymi00005
Kun pitkäaikaiset kaverit ovat rahattomia niin alkaa se ruinaus eli
"tarjoo pullakahvit", "vie minut sinne tai tänne" "vippaa parikybää"
Yhteyttä otetaan vain silloin kun tarvitaan palveluja tai rahaa.
Minä taas en kaipaa yhtään lisää elätettäviä. Minulla ei ole rahapuuta.
Pakko on siis kivettää itsensä ja vältellä yhteydenpitoa.
Elämä siis muuttuu sen verran että sosiaaliset suhteet ylläpidetään
niihin henkilöihin, jotka ovat samanlaisessa taloudellisessa asemassa.- Anonyymi00006
Hyvän kaverin tunnistaa siitä, että hän ei katoa elämästäsi, vaikka rahatilanteesi muuttuisi huonommaksi.
Jos ollaan kaveria vain rahallisen hyödyn takia, niin ei ne ole todellisia kavereita vaan hyväksikäyttäjiä. Sellaiset saavat kadotakin. - Anonyymi00007
Minun vanhat hyvät kaverini eivät koskaan pyytäneet minulta mitään. Hehän olivat hyviä kavereitani. Jossakin tilanteessa kävin hakemassa kavereille Aperitapullon. Kerran heput olivat varoissaan je he tarjosivat minulle hörppyä kossupullostaan ( mikä uhraus ). Kieltäydyin vedoten olevani liikkeellä ajoneuvolla. En sanonut, että fillarilla.
Kerran, yksi tuohon piiriin kuulumaton kaverini, heitteli yöllä hiekkaan ikkunamme. Asuimme silloin kyläpubin yläkerrassa ja pubbero oli juuri mennyt kiinni.
Kaveri tiesi minun kettävän pontikkaa ja pyysi putelia. Oli alhaalla jonkun kaverinsa kanssa. Laskin narun kanssa 0.7 litraisen pullon 3:s luokan ponua.
Ko.heppu oli valmis lähtemään auttamaan olipa kyse mistä tahansa hommasta.
Nuo vanhat, hyvät kaverini olivat nuoruusvuosien rötöstelykavereitani.
Intti-iän jälkeen valintamme eriyityivät mutta kaveruuutemme säilyi.
Tuoni kutsui heput ennen aikojaan.
- Anonyymi00008
Minua hyljeksitään. En päässyt edes isän 80v synttäreille.
- Anonyymi00009
Nyt on ollut niin, että on ollut ananas-chilikastiketta. Ja se onkin ollut hyvää. Kun käy alelaareilla hakemassa elintarviketta, niin näkee ihmisiä. Ja samalla itsensä.
Jos olisi taloudellista tilannetta, voisi olla enemmän ulkona ja paikka, jossa ihmisiä voisi olla. - Anonyymi00010
Liebe kennt keine jare!
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump teki sen taas. Trump ja Fifan puheenjohtaja Gianni Infantino ojensivat MM-pokaalin Espanjan kapteenille Rodrille.
Sen jälkeen koko maailma toivoi, että kaksikko poistuisi mestarien tieltä, jotta juhlat pääsisivät alkamaan. Trump päätti toisin.
Trumpin köyhyys jalkapallossa ei estänyt häntä juhlimasta. 8 miljardin ja USA:n presidentiksi saavutus poisti jalkapalloköyhyyden yhdessäjuhlimisen tieltä.- Anonyymi00011
Mene hoitoon.
- Anonyymi00012
Aikoinaan se sosiaalinen elämä rajoittui lähinnä työelämään, josta ei kavereita jäänyt sellaisia joiden kanssa töiden loputtua olisin tekemisissä kun kaikki oli mua nuorempia. Nyt pieneläkeläisenä sosiaalinen elämä rajoittuu lähinnä lapsen perheeseen ja yksin reissaamiseen silloin kun on saanut säästettyä pikku reissuun.
Naamakirjassa jokunen kaveri on, mutta ei ns elävässä elämässä sellaisia jonka kanssa tapailtaisi vaikka kahvilla tms. Kukaan ei pidä yhteyttä jos ei ole vailla jotain ja jos itse yritän ottaa yhteyttä niin ei heillä ole aikaa, siispä ei tupata kun ei tykätä. Eläkeläisten kerhot yms yhtä tyhjän kanssa, paremmin aikani kuluu ilman niitä joissa piiri pieni pyörii.
Kieltämättä joskus olisi kiva jonkun kanssa höpötellä jotain joutavia vaikka kävelyllä, mutta ei kukaan halua vanhan köyhän akan kaveriksi sinnekään lähteä.
Reissuilla joskus tapaa mukavia ihmisiä jotka tulee juttusille, varsinkin risteilyillä.- Anonyymi00043
Köyhä nainen saa helposti seuraa mutta köyhä mies ei
- Anonyymi00049
Anonyymi00043 kirjoitti:
Köyhä nainen saa helposti seuraa mutta köyhä mies ei
Niinhän sitä luulis. Satunnaista juttelu seuraa esim jollain matkalla kyllä mutta siihen se jääkin, ainakin jo tällaisella köyhällä eläkeläismummolla.
- Anonyymi00013
Ei ole mitään suhteita. Aika yksin saan olla.
- Anonyymi00014
Ei pysty tekemään oikein mitään ilman rahaa. Sosiaaliset suhteet kuihtuu. Ja paremmin toimeentulevien kanssa tuntuu että on riesa. Välillä tuntuu etteivät he ymmärrä tai edes usko etten voi osallistua moniinkaan kekkereihin tai muihin sosiaalisiin menoihin rahan puutteen vuoksi. Silloin kun osallistun tunnen itseni siipeilijäksi varsinkin jos joku biffaa jotain kuten vaikka oluet tai matkalipun.
- Anonyymi00015
Tunnen itseni koko ajan syylliseksi. Syylliseksi siihen etten ole onnistunut "ottamaan vastuuta toimeentulostani". Syylliseksi etten pysty kustantamaan asioita jotka vaikuttavat ihmissuhteisiin. Synttärilahjat, valmistuslahjat, erilaiset merkkipäivät tarkoittavat julkista nöyryytystä kun ei ole varaa antaa hienoja lahjoja. Olen jättänyt kekkereitä väliin myös koska ei ole ollut juhlavaatteita. Tunnen jatkuvaa syyllisyyttä kaikesta. Siitä että joudun turvautumaan muiden apuun. Ja siitä että joudun välillä pitkittämään pienten lainojen takaisin maksua. Siitä että köyhyys asettaa minut asemaan jossa tuntee olevansa perässä vedettävä riesa kaikille. Alkaa vaikuttaa siltä ettei tämä ole vain väliaikaista vaan pysyvä dynamiikka minun ja muiden välillä. Köyhä on ihminen joka vain ottaa mutta ei voi koskaan antaa mitään takaisin.
- Anonyymi00017
Taloudellisesta tilanteesta riippumatta, en ole koskaan ostanut mitään lahjoja kenellekään.
Aivan avioliittomme alussa vaimoni esitti mielipiteensä periaatteestani mutta tyytyi vastukseeni, etten voi tietää mitä hän tarvitsee ja milloin.
Myöhemmin sama oli lastemme suhteen vastassa. Sanoin lasten tarvitsevan jotain todellisuudessa kalenterin villitsemänä. Kohtuulliset tarpeet tyydytetään silloin kun ne ovat ajankohtaisia
Sama koskee syntymäpäiviä. Kenelläkään meistä ei ole ansiota omaan syntymäänsä joten mitä juhlimista siinä on tuloksella? Aikaansaajia voisi onnitella kos tntuu tarpeelliselta.
En ole myöskään lähetellyt onnittelukortteja.
Vaimoni hoiti lahjukset ja kortitukset.
- Anonyymi00016
Piinaa ei yleensä tunnusteta julkisesti tunnetuksi.
- Anonyymi00018
Vääjäämättä se kaveripiiri alkaa muotoutua tuloluokittain eli
herrat käyvät pelaamassa golfia ja tekevät tiheästi etelänmatkoja.
Muut käyttävät vähemmän rahaa huvitteluun ja sitten on vielä
köyhien ryhmä mikä kärmistelee vain kotosalla tai käy puistoissa
kävelemässä tai "vain" kirjastossa lukemassa kalliit aamulehdet. - Anonyymi00019
On paljon ihmisiä jotka tarkkailevat minua etsien todisteita etten ole oikeasti köyhä.
Ihmiset näyttävät epäilevän että valehtelen taloudellisesta tilanteestani. Minulle esitetään kysymyksiä joissa rivien väliin on aseteltu piikkejä esimerkiksi merkkivaatteesta tai uudesta halvasta puhelimesta jonka olen hankkinut. Kun sisko teki itsemurhan hautajaisissa täti alkoi piikitellä kun minulla oli "kalliit" nahkakengät. Tuijotti merkitsevästi kulmiaan kohotellen että kuinkas se nyt noin muka köyhä voi tuollaiset kengät ostaa. Olin ostanut ne 70% alesta ja maksoivat 45€. Olen joskus lainannut tädiltä pieniä summia rahaa. Hän yrittää luoda mielikuvaa että käytän häntä hyväksi taloudellisesti. Siksi hänkin jatkuvasti tarkkailee minua etsien todisteita siitä etten muka ole oikeasti köyhä.
Tällaista jatkuvaa piikkiä tulee koko ajan. Tuntuu että olen velvollinen selittelemään miten olen pystynyt hankkimaan uuden halvan luurin, jonkun helkutin merkkitopin torilta tai yhden sushiannoksen kerran kuussa, jos muka olen oikeasti köyhä.
Olen alkanut tarkkailemaan myös itse itseäni etten vahingossa näytä liian hyvin toimeentulevalta jos käyn ruokajakelusta hakemassa ruokakassin. Ei voi olla kirppikseltä käytettynä ostettu Helly Hansenin takki päällä silloin.- Anonyymi00020
Aivan, on valittava resuinen takki uskottavan imagon aikaansaamiseksi.
- Anonyymi00021
Anonyymi00020 kirjoitti:
Aivan, on valittava resuinen takki uskottavan imagon aikaansaamiseksi.
Minua katsotaan pitkään koska aina samat kuteet päällä. Harvoin varaa ostaa uutta. Mutta sen yhden kerran kun löydän jostain hyvästä alesta tai second handista jotain arvokkaampaa heti tulee kuittailua. Kyräilyä ja epäilyä etten olekaan köyhä. Joskus onnistuin puolen vuoden palkkatukityön säästöillä ostamaan vähän kalliimman puhelimen jotta saa päivityksiä ja tietoturvaa pidemmäksi aikaa, heti alkoi supina tietyssä piireissä. Et voi olla köyhä jos sulla on iPhone.
- Anonyymi00044
Mulla on tilanne päinvastainen. Olen hyvin toimeentuleva mutta nyt on pukeuduttava köyhästi koska lähes kaikki tuttavani ovat joutuneet työttömiksi ja alkaneet enenevissä määrin pyytämään vippejä eikä takaisinmaksusta ole takeita. ainoa keino oli pukeutua halpavaatteisiin ja käydä Lidl kaupassa. Minulla on auto jopa kaksikin mutta kävelen Lidl kotiin että naapurit ja tuttavat näkevät kun heiluttelen Lidl kassia kädessäni. Kun kävelen ylimpään kerrokseen niin horjahdan naapurin ovikelloa päin jotta näkevät varm,asti köyhän kauppakassin kun kerään porkkanat lattialta. Kotona tietysti sisäfilepihvit mutta niitäkään oikein uskalla tehdä kun pihvintuoksu kerää naapurit oven taakse nuuskimaan
- Anonyymi00022
Meillä tämä köyhyys on ollut sosiaalista toimintaa ja ulospäin suuntautumista lisäävää. Eli siinä mielessä hyvin positiivista!
Olemme verkostoituneet erilaisiin ryhmiin ja yhdistyksiin, on ollut kimppakyydit ym. ym. Näin on säästynyt paljon kustannuksissa. Ihan esimerkkinä, me liityttiin pariinkin yhdistykseen perhejäsenenä, jolloin päästiin lasten ollessa pieniä monille retkille huvipuistoihin ja kylpylöihin, jolloin kustannukset olivat minimaaliset, kun monet yritykset sponssasivat näitä yhdistyksiä. Oli kyllä niin sosiaalista toimintaa ja paljon tuli lapsille kavereita.
Lasten kuljetuksissa harrastuksiin oli kimppakyydit, ratsastukset ja soittotunnit ym. Tästä oli monenlaista hyötyä, kun jaettiin toisten perheiden kanssa kustannuksia, kukaan ei siivestänyt ja oli sosiaalista toimintaa, kun sovittiin vuoroja.
Olimme vaimoni kanssa kansalaisopiston kursseilla, ne ei paljoa maksaneet, mutta tosi kivaa sosiaalista toimintaa, eikä jääty kotiin nyhjäämään. Vaimoni teki kansalaisopiston kurssilla kansallispukuja ja minä olin historiapiirissä, jossa kirjoitimme kolmen vuoden aikana tietokirjan.
Olemme käyttäneet paljon kirjastojen palveluja, joten siinäkin on ollut sosiaalista toimintaa, aina siellä kirjastolla jonkun toisen tapaa vaikka lukusalissa ja tulee keskusteluja.
Yhdistyksissä toimiminen on ollut oikein mukavaa, vuosikokoukset on mukavia ja tapaa paljon muita ihmisiä.
Olemme olleet mukana seurakunnan toiminnassa, vaikka ei kovin uskossa ollakaan, mutta diakonien kanssa on mukava olla auttamassa toisia vähävaraisia ja olemme käyneet koko perheen voimin laulamassa kauneimpia joululauluja kirkossa.
Monia hankintoja ollaan tehty muiden perheiden kanssa, mm. wc-paperia on hankittu porukalla suoraan tehtaalta, siinäkin sellaista sosiaalista toimintaa ja säästetään rahaa porukalla.
Taloudellisen tilanteen paraneminen saattaisi muuttaa tietysti tilannetta huonompaan suuntaan. Jotain aktiviteetteja saattaisi jäädä pois ja sitten jäisi niitä ihmissuhteita pois.- Anonyymi00023
Olipa mielikuvituksellinen provoripuli taas satusedältä vai tädiltä kun ei uskalla olettaa sukupuolta. Melkein kaikki lukijat varmaan uskoivat.
Joskus 70- luvulla varmasti joku tautinen taistolaispellelauma ajatteli noin. Nykyisinhän tuollaisella mielisairaudella varustettuja lahoaivoja on vain Kontulan Anna ja varmaan joku Gustafssonin Jukka. - Anonyymi00025
Anonyymi00023 kirjoitti:
Olipa mielikuvituksellinen provoripuli taas satusedältä vai tädiltä kun ei uskalla olettaa sukupuolta. Melkein kaikki lukijat varmaan uskoivat.
Joskus 70- luvulla varmasti joku tautinen taistolaispellelauma ajatteli noin. Nykyisinhän tuollaisella mielisairaudella varustettuja lahoaivoja on vain Kontulan Anna ja varmaan joku Gustafssonin Jukka.Kyllä tämä on ihan todellisesta elämästä! Eli ei mitään mielikuvitusta!
Eikä me mitään taistolaisia olla, ei sinne päinkään.
Ja mikä tuossa ei ole mukamas uskottavaa, kysyn vaan?
Olisin voinut kirjoittaa lisääkin tästä meidän elämästämme, kuten omatoimisista matkoistamme ulkomaille, niissäkin on ollut sosiaalista toimintaa. Eihän köyhä muuten pysty matkustamaan, jos ei tee sitä omatoimisesti ja mahdollisimman edullisesti. Eli tässäkin köyhä voi käyttää järkeä!
Otan ihan esimerkin, kun nuorin tyttäremme halusi valaita bongaamaan, niin oli suorastaan kutkuttavan hauskaa ensin alkaa miettimään, että miten sen pystyy toteuttamaan mahdollisimman edullisesti ja missä on sellainen paikka maailmalla, jossa se onnistuu edullisemmin. Paikaksi valikoitui Islanti, lennot sinne netistä kilpailuttamalla ihan taskurahalla ja majoitus entiseen jenkkien tukikohtaan Keflavikiin, joka on Reykjavikin lähellä ja sinne bussit suhaa nonstop meiningillä. Ja valaita pääsi bongaamaan valkaten useammasta retkestä. Kaikkineen retkelle ei tullut hintaa paljoakaan, kun itse viitsi vähän nähdä vaivaa! Siinä tapasi uusia ihmisiä ja oli mielenkiintoinen piristävä matka!
Oletko jotenkin kateellinen, kun me ei tässä köyhyydessä vaivuta epätoivoon ja olla apaattisina käpertyneinä kurjuuteen. Me kuule nautitaan elämästä ja harrastetaan, matkustellaan ja ollaan ulospäin suuntautuneita! - Anonyymi00026
Anonyymi00025 kirjoitti:
Kyllä tämä on ihan todellisesta elämästä! Eli ei mitään mielikuvitusta!
Eikä me mitään taistolaisia olla, ei sinne päinkään.
Ja mikä tuossa ei ole mukamas uskottavaa, kysyn vaan?
Olisin voinut kirjoittaa lisääkin tästä meidän elämästämme, kuten omatoimisista matkoistamme ulkomaille, niissäkin on ollut sosiaalista toimintaa. Eihän köyhä muuten pysty matkustamaan, jos ei tee sitä omatoimisesti ja mahdollisimman edullisesti. Eli tässäkin köyhä voi käyttää järkeä!
Otan ihan esimerkin, kun nuorin tyttäremme halusi valaita bongaamaan, niin oli suorastaan kutkuttavan hauskaa ensin alkaa miettimään, että miten sen pystyy toteuttamaan mahdollisimman edullisesti ja missä on sellainen paikka maailmalla, jossa se onnistuu edullisemmin. Paikaksi valikoitui Islanti, lennot sinne netistä kilpailuttamalla ihan taskurahalla ja majoitus entiseen jenkkien tukikohtaan Keflavikiin, joka on Reykjavikin lähellä ja sinne bussit suhaa nonstop meiningillä. Ja valaita pääsi bongaamaan valkaten useammasta retkestä. Kaikkineen retkelle ei tullut hintaa paljoakaan, kun itse viitsi vähän nähdä vaivaa! Siinä tapasi uusia ihmisiä ja oli mielenkiintoinen piristävä matka!
Oletko jotenkin kateellinen, kun me ei tässä köyhyydessä vaivuta epätoivoon ja olla apaattisina käpertyneinä kurjuuteen. Me kuule nautitaan elämästä ja harrastetaan, matkustellaan ja ollaan ulospäin suuntautuneita!Ei mitään trolllaamista ihan oi -kees- ti.
"Taloudellisen tilanteen paraneminen saattaisi muuttaa tietysti tilannetta huonompaan suuntaan. Jotain aktiviteetteja saattaisi jäädä pois ja sitten jäisi niitä ihmissuhteita pois."
Melkein naurattaisi ellet olisi niin ärsyttävä. - Anonyymi00028
Anonyymi00026 kirjoitti:
Ei mitään trolllaamista ihan oi -kees- ti.
"Taloudellisen tilanteen paraneminen saattaisi muuttaa tietysti tilannetta huonompaan suuntaan. Jotain aktiviteetteja saattaisi jäädä pois ja sitten jäisi niitä ihmissuhteita pois."
Melkein naurattaisi ellet olisi niin ärsyttävä.No näin se vaan on, että monella jää töiden vuoksi paljon aktiviteettejä pois, eli kun taloudellinen tilanne paranee, niin jotain jää pois.
Paljon töitä, niin se vie ajat sosiaalisesta kanssakäymisistä ja vaikuttaa myös ulospäin suuntautumiseen. Monet tämän toteavat, kun puhutaan ns. ruuhkavuosista, siinä jää kaverit ja sukulaiset vähille. - Anonyymi00033
Anonyymi00028 kirjoitti:
No näin se vaan on, että monella jää töiden vuoksi paljon aktiviteettejä pois, eli kun taloudellinen tilanne paranee, niin jotain jää pois.
Paljon töitä, niin se vie ajat sosiaalisesta kanssakäymisistä ja vaikuttaa myös ulospäin suuntautumiseen. Monet tämän toteavat, kun puhutaan ns. ruuhkavuosista, siinä jää kaverit ja sukulaiset vähille.Onko kiva peukuttaa omia viestejä?
- Anonyymi00058
Anonyymi00023 kirjoitti:
Joskus 70- luvulla varmasti joku tautinen taistolaispellelauma ajatteli noin. Nykyisinhän tuollaisella mielisairaudella varustettuja lahoaivoja on vain Kontulan Anna ja varmaan joku Gustafssonin Jukka.Hänhän on tyytyväinen köyhä. Tuntee kehuskelusta. Vielä jaksaa!
- Anonyymi00024
Eniten ärsyttää se että köyhää pidetään epäaikuisena. Minua tyhmemmät mutta paremmin toimeentulevat luulevat olevansa aikuisia ja näkevät köyhyyden aiheuttamat ongelmat epäkypsyyden merkkinä.
Köyhään suhtaudutaan kuin lapseen. Ja sitten se joku epäkypsä lapsellinen tyhmä vajakki luulee olevansa se kypsä aikuinen.
Nämä lapsi- vanhempi roolipelit ovat köyhälle jokapäiväinen riesa. Tai no ainakin silloin kun erehtyy olemaan ihmisten kanssa tekemisissä. - Anonyymi00027
Noloa oli viikko sitten tapahtumassa kun tapailunainen sanoi että tarjoaa minulle loneroa terassilla. Sanoin että on minulla rahaa kuten olikin mutta se halusi tarjota. Tosin olen kylläs ille tarjonnut useasti vuosien aikana.
- Anonyymi00029
Tarjosiko muutakin mitä ei voi tässä perheohjelmassa sanoa.
- Anonyymi00030
Palkkatöissä Mehtonen päljä
- Anonyymi00031
Pöljät
- Anonyymi00032
Palkkatöissä
- Anonyymi00034
Köyhänä joutuu olemaan aina se paska ihminen joka ei pysty osallistumaan milloin mihinkin kustannuksiin.
Huvätuloisena voi patsastella kaikkialla hyvänä ihmisenä kun on varaa vipata vitonen köyhälle ilman että se hetkauttaa omaa taloutta mihinkään suuntaan. Sädekehän siitä saa kuitenkin aina päänsä päälle. Ja marttyyrin kruunun vielä siihen sädekehänkin päälle.- Anonyymi00035
Ja kun köyhä ilmoittaa ettei pysty osallistumaan kuluihin, tai muulla tavoin joutuu paljastamaan muille että on varaton, oletetaan hänen rypevän itsesäälissä ja kerjäävän myötätuntoa. Tai peräti rivien välistä toivovan että muiden pitäisi antaa rahaa.
Köyhistä on ihmeellisiä käsityksiä ihmisillä. - Anonyymi00036
Ja hahhah! Mikä ihmeen juttu se on, että köyhä ei muka pysty osallistumaan siihen ja siihen. Tekosyitä sanon minä!
Köyhälle löytyy niin paljon aktiviteettejä, että aika ei edes riitä ja on sosiaalista toimintaa ja verkostoituu hyvin. On niin paljon ilmaista tai hyvin vähällä rahalla tapahtuvaa toimintaa, joihin köyhä pääsee mukaan, että on vain itsestä kiinni ja lähtee mukaan.
Tuolla jo edellä olen luetellut, että mm. yhdistyksiin liittymällä pääsee mukaan sosiaaliseen toimintaan, on tarjolla konsertteja, kylpylöitä, matkoja, teatteria ja vaikka mitä toimintaa, eikä taatusti ole rahasta kiinni! - Anonyymi00037
Anonyymi00036 kirjoitti:
Ja hahhah! Mikä ihmeen juttu se on, että köyhä ei muka pysty osallistumaan siihen ja siihen. Tekosyitä sanon minä!
Köyhälle löytyy niin paljon aktiviteettejä, että aika ei edes riitä ja on sosiaalista toimintaa ja verkostoituu hyvin. On niin paljon ilmaista tai hyvin vähällä rahalla tapahtuvaa toimintaa, joihin köyhä pääsee mukaan, että on vain itsestä kiinni ja lähtee mukaan.
Tuolla jo edellä olen luetellut, että mm. yhdistyksiin liittymällä pääsee mukaan sosiaaliseen toimintaan, on tarjolla konsertteja, kylpylöitä, matkoja, teatteria ja vaikka mitä toimintaa, eikä taatusti ole rahasta kiinni!Joo, parissa teatterissa on käyty ja konsertissa ja kustannukset 0 €,
Kannattaa siis olla mukana yhdistyksissä. Noiden hyöty on n. 200 €, - Anonyymi00038
Anonyymi00036 kirjoitti:
Tuolla jo edellä olen luetellut, että mm. yhdistyksiin liittymällä pääsee mukaan sosiaaliseen toimintaan, on tarjolla konsertteja, kylpylöitä, matkoja, teatteria ja vaikka mitä toimintaa, eikä taatusti ole rahasta kiinni!Puhuttiin taloudellisiin kuluihin osallistumisesta, ei aktiviteetteihin osallistumisesta.
Mutta senhän trolli jo totesikin. - Anonyymi00039
Anonyymi00038 kirjoitti:
Puhuttiin taloudellisiin kuluihin osallistumisesta, ei aktiviteetteihin osallistumisesta.
Mutta senhän trolli jo totesikin.Kyllä köyhä pystyy osallistumaan kuluihin juuri näiden yhdistysten kautta. Eli vastavuoroisesti köyhä voi tarjota ystävilleen hyvinkin laadukkaat aktiviteetit tai tilaisuudet, viemällä tuttavat näihin ilmaisiin tai yhdistysten tarjoamiin tilaisuuksiin. Tai jopa ulkomaille sponssatulle matkalle. Köyhä voi käyttää järkeään!
Ihan esimerkkinä, ei meillä ollut varaa viedä lapsiamme kalliilla huvipuistoihin tai kylpylöihin, joten me mentiin koko perheen voimin yhdistysten järjestämille retkille ja otettiin mukaan lasten kavereitakin, että hekin pääsivät mukaan. Eli me pystyttiin tarjoamaan vielä tuttavaperheiden lapsille aktiviteetteja, eikä me siten siivestetty, jos he tarjosivat meidän lapsille jonkun retken (no, aika harvoin sitten meidän lapset pääsi vastaaville muiden perheiden mukana!).
On me joskus tarjottu ilmaisilla lipuilla teatteri-iltoja myös tuttaville, me köyhät, harvoin vain meille on sitten vastaavaa kyllä tarjottu. Oopperassakin käytiin porukalla, kun me saatiin liput pankin kautta ilmaiseksi...
- Anonyymi00040
Treffeillä se toinen osapuoli maksaa
- Anonyymi00042
Ihmiskunta on tuhottava!
- Anonyymi00045
Minä en ole köyhä mutta olen kutsunut napurin köyhän lesken ilokseni istumaan ruokapöytääni ja hyvin on ruoka maistunut..ja juoma. Ollaan yhdessä kontattu makuuhuoneeseen ympärikännissä keskiyön jälkeen
- Anonyymi00046
Ei vaikuta kun ei ole mitään sosiaalisia suhteita. Juuri sen vuoksihan me olemme työttömiä.
- Anonyymi00047
Voihan työttömälläkin olla hyvinkin vilkasta sosiaalista kanssakäymistä. Työttömällä on aikaa olla mukana erilaisissa yhdistyksissä ja monenlaisissa toimikunnissa. Työttömyys on mahdollisuus!
Olin itse työttömänä aikoinaan pidemmän aikaa ja se oli minulla todella aktiivista aikaa, oli aikaa ystäville ja matkustelin paljon, harrastin mm. kilpatanssia. Kävin niin aktiivisesti kirjastossakin, että lopulta seurustelin kirjastonhoitajan kanssa, seurustelimme kolme vuotta ja olimme kihloissakin. Osallistuimme yhdessä jopa yhteen yliopiston tutkimukseenkin, joka oli aivan huikea kokemus.
En minä ainakaan kokenut työttömyyttä miksikään ongelmaksi sosiaalisissa suhteissa, päinvastoin se toi paljon etuja, kun oli aikaa. - Anonyymi00050
Anonyymi00047 kirjoitti:
Voihan työttömälläkin olla hyvinkin vilkasta sosiaalista kanssakäymistä. Työttömällä on aikaa olla mukana erilaisissa yhdistyksissä ja monenlaisissa toimikunnissa. Työttömyys on mahdollisuus!
Olin itse työttömänä aikoinaan pidemmän aikaa ja se oli minulla todella aktiivista aikaa, oli aikaa ystäville ja matkustelin paljon, harrastin mm. kilpatanssia. Kävin niin aktiivisesti kirjastossakin, että lopulta seurustelin kirjastonhoitajan kanssa, seurustelimme kolme vuotta ja olimme kihloissakin. Osallistuimme yhdessä jopa yhteen yliopiston tutkimukseenkin, joka oli aivan huikea kokemus.
En minä ainakaan kokenut työttömyyttä miksikään ongelmaksi sosiaalisissa suhteissa, päinvastoin se toi paljon etuja, kun oli aikaa.Nykyäänhän ei työttömänä voi ees vapaaehtoistöitä tehdä kun jo rokotetaan korvauksista.
- Anonyymi00052
Anonyymi00050 kirjoitti:
Nykyäänhän ei työttömänä voi ees vapaaehtoistöitä tehdä kun jo rokotetaan korvauksista.
Eihän se ole vapaaehtoistyötä, jos siitä kovauksen saa. Vapaaehtoistyö on palkatonta.
- Anonyymi00053
Anonyymi00050 kirjoitti:
Nykyäänhän ei työttömänä voi ees vapaaehtoistöitä tehdä kun jo rokotetaan korvauksista.
Ja hahhah, miten muka rokotetaan vapaaehtoistyö korvauksista!! Nyt kuule faktaa pöytään tuohon väitteeseesi!!
Nimittäin juuri muutama päivä sitten on päivitetty tähän liittyvä, että työtön voi tehdä palkatonta vapaaehtoistyötä!
https://valtioneuvosto.fi/-/1410877/tyoministeri-marttinen-korostaa-tyoton-voi-tehda-vapaaehtois-ja-talkootyota - Anonyymi00055
Anonyymi00052 kirjoitti:
Eihän se ole vapaaehtoistyötä, jos siitä kovauksen saa. Vapaaehtoistyö on palkatonta.
Vapaaehtoistöistä ei makseta korvauksia, mutta työtön saa työttömyyskorvauksia ja sen takia myös ne vapaaehtoistyöt on kieltolistalla koska vapaaehtoistyötä tehdessäsi et niinä päivinä ole työmarkkinoiden käytettävissä. Näin minulle selvitettiin ihan työvoimatoimistossa silloin kun itse olin työttömänä.
- Anonyymi00051
Työttömänä on hyvin aikaa norkua baarissa, kapakassa tai vaikka yökerhossa. Tilannetta hankaloittaa rahan puute, kovinkaan montaa juomaa ei viitsi tilata. Oma taskumatti(0,5litraa) auttaa asiaan paljon. Tilanne helpottuu huomattavasti jos on nainen: Jos et nyt mikään lahtivalas ole, niin juomia kyllä tarjotaan pyytämättäkin.
- Anonyymi00054
Työttömyys ei mitenkään korreloi notkumista baareissa tai muissakaan kippoloissa. Ja rahan puute ei haittaa sosiaalisia suhteita mitenkään, koska on erittäin paljon sellaista toimintaa, joihin ei rahaa tarvita, kuten mm. yhdistystoiminta ja monet vapaaehtoistyöt.
Otan ihan esimerkiksi yhden työttömän kaverini, joka on vapaaehtoisena erilaisissa tapahtumissa, kuten konserteissa ja ralleissa ohjaamassa parkkipaikoille autoja ym. opastuksissa, näissä on ruokailu järjestetty keittolounas tms. Tämä toiminta ei haittaa mitenkään sitä, että hän on tavoitettavissa työnhakijana, eikä häneltä leikata mitään tukia. - Anonyymi00056
Anonyymi00054 kirjoitti:
Työttömyys ei mitenkään korreloi notkumista baareissa tai muissakaan kippoloissa. Ja rahan puute ei haittaa sosiaalisia suhteita mitenkään, koska on erittäin paljon sellaista toimintaa, joihin ei rahaa tarvita, kuten mm. yhdistystoiminta ja monet vapaaehtoistyöt.
Otan ihan esimerkiksi yhden työttömän kaverini, joka on vapaaehtoisena erilaisissa tapahtumissa, kuten konserteissa ja ralleissa ohjaamassa parkkipaikoille autoja ym. opastuksissa, näissä on ruokailu järjestetty keittolounas tms. Tämä toiminta ei haittaa mitenkään sitä, että hän on tavoitettavissa työnhakijana, eikä häneltä leikata mitään tukia.Vai pitääkö työttömän olla kotona puhelin kourassa ja lähtötelineissä, jos
joku työnantaja vaikka sattuu soittamaan kesken päivän työvoimapulassa. - Anonyymi00057
Anonyymi00054 kirjoitti:
Otan ihan esimerkiksi yhden työttömän kaverini, joka on vapaaehtoisena erilaisissa tapahtumissa, kuten konserteissa ja ralleissa ohjaamassa parkkipaikoille autoja ym. opastuksissa, näissä on ruokailu järjestetty keittolounas tms. Tämä toiminta ei haittaa mitenkään sitä, että hän on tavoitettavissa työnhakijana, eikä häneltä leikata mitään tukia."Työttömyys ei mitenkään korreloi notkumista baareissa tai muissakaan kippoloissa. Ja rahan puute ei haittaa sosiaalisia suhteita mitenkään"
No niinhän minä kirjoitinkin, eli yhtä hyvin työtön voi elää normaalia elämää ja käydä kippoloissa, konserteissa, tai vaikka ralleissa; kunhan vaan ottaa hyvät pohjat ja tilavan taskumatin. Työläisellä menee tapahtumaan satanen, joku rikas insinööri tuhlaa 300. Työtön selviää 30-40 eurolla, kunhan vaan vähän järkeä käyttää eikä ajele takseilla ja juo liikaa ravintololuita.
Toki työttömissä niitäkin joilla rahat ei riitä mihinkään, ja päivät kuluvat munia rapsutellessa kalja kädessä sohvalla. - Anonyymi00061
Anonyymi00057 kirjoitti:
"Työttömyys ei mitenkään korreloi notkumista baareissa tai muissakaan kippoloissa. Ja rahan puute ei haittaa sosiaalisia suhteita mitenkään"
No niinhän minä kirjoitinkin, eli yhtä hyvin työtön voi elää normaalia elämää ja käydä kippoloissa, konserteissa, tai vaikka ralleissa; kunhan vaan ottaa hyvät pohjat ja tilavan taskumatin. Työläisellä menee tapahtumaan satanen, joku rikas insinööri tuhlaa 300. Työtön selviää 30-40 eurolla, kunhan vaan vähän järkeä käyttää eikä ajele takseilla ja juo liikaa ravintololuita.
Toki työttömissä niitäkin joilla rahat ei riitä mihinkään, ja päivät kuluvat munia rapsutellessa kalja kädessä sohvalla.Eniten ärsyttää just noi rikkaat insinöörit, oikein isomahaiset öykkärit hienoineen juomineen. Satalappusia isketään tiskiin, kun konjakkia tilataan - todennäköisesti vielä jonkuun muun piikkiin!
- Anonyymi00059
Tapasin kaverin niin palpatti ukrainasta 3 h
sitten menin kotiin niin mieheni palpatti ukrainasta 2h.
päiväkodista tullut lapsemme hoki ukraina ukraina ukraina! - Anonyymi00060
Ei minulla ole suhteita. Ei kavereita. Olen aina yksin.
- Anonyymi00062
Kannattaisi ehkä lähteä mukaan toimintaan, vaikka liityt johonkin yhdistykseen tai lähdet kansalaisopiston kurssille. Et ole yksin sen jälkeen!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tässä ovat Elämäni biisi vieraat lauantai 19.9. - Yksi vieras on kohuttu TTK-juontajaehdokas
Elämäni biisi vieraslista on harvinaisen mielenkiintoinen lauantaina. Mukana myös kohuttu TTK-juontajaehdokas, josta ei211361- 671305
Mies joka on oikeasti kiinnostunut
Ja näkee sut pitkäaikaisena kumppanina, siirtää vaikka vuoria selvittääkseen asiat eikä ota pienintäkään riskiä menettää1331251- 1081245
Kunnanhallitus
Miten käy täällä vuosia tuomioita jakaneelle valittajalle, hovioikeus hylännyt kaikki syytteet.671059- 109999
Rauha, sopiiko
Ei häiritä enää toisiamme. Annetaan molemmille rauha unohtaa, pyydän tätä todella. Kiitos. Miehelle.94967Miesten (epä)viehättävyydestä kysymys
Mieltä askarruttava asia, liki dilemma. Palstallahan jotkut miesoletetut usein toteavat, että kaikki naiset tavoittelev182933- 89886
- 45871
Ei siitä pääse yli, eikä ympäri!
Pakko se on myöntää ja tunnustaa. Olisin halunnut p*nna sinua sydämeni kyllyydestä. Itseäni vanhemmalle naiselle66801Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi
Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....50696- 43666
- 58663
- 70646
- 98628
Humppila korvasi johtajia tekoälyllä
https://yle.fi/a/74-20215155 Humppilassa on lakkautettu teknisen ja hallintojohtajan virat. Säästöä tuli hetkessä 15087628Perhoseni (miehelle)
Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r123612- 67586
- 52574