Kasteet Apostolien teoissa

Anonyymi-ap

Kasteesta

Apostolien teot 2:1-4
Pyhä Henki vuodatetaan
Kun sitten koitti helluntaipäivä, he olivat kaikki yhdessä koolla. Yhtäkkiä kuului taivaalta kohahdus, kuin olisi käynyt raju tuulenpuuska, ja se täytti koko sen talon, jossa he olivat. He näkivät tulenlieskoja, kuin kieliä, jotka jakautuivat ja laskeutuivat itse kunkin päälle. He tulivat täyteen Pyhää Henkeä ja alkoivat puhua eri kielillä sitä mitä Henki antoi heille puhuttavaksi.

2:41 Ne, jotka ottivat hänen sanomansa vastaan, kastettiin, ja uskovien joukkoon tuli sinä päivänä lisää noin kolmetuhatta henkeä.

Seuraavat kolme mainittua kastetapahtumaa tapahtui Filippoksen toimesta ja ne tapahtuivat Samariassa missä hän kastoi miehiä ja naisia ja myöhemmin kasteen otti myös noita Simon. Etiopialaisen hovimiehen Filippos kastoi Jerusalemista Gazaan menevän tien varrella. Kyseessä oli ensimmäinen maininta pakanan ottamasta kasteesta.

8:12:13 Mutta kun ihmiset kääntyivät uskomaan Filipposta, joka julisti hyvää sanomaa Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksesta Kristuksesta, he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset. Jopa Simon itse uskoi, ja hänet kastettiin. Hän pysytteli sitten Filippoksen seurassa, ja nähdessään ne suuret ihmeet ja voimateot, joita Filippos teki, hän oli hämmästyksestä suunniltaan.

8;38 Hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat, Filippos ja hoviherra, astuivat veteen, ja Filippos kastoi hänet.

8:14-16 Kun Jerusalemissa olevat apostolit kuulivat samarialaisten ottaneen vastaan Jumalan sanan, he lähettivät Pietarin ja Johanneksen heidän luokseen. Perille tultuaan nämä rukoilivat Samarian uskovien puolesta, että he saisivat Pyhän Hengen. Henki näet ei ollut vielä laskeutunut kehenkään heistä; heidät oli ainoastaan kastettu Herran Jeesuksen nimeen. Pietari ja Johannes panivat kätensä heidän päälle ja he saivat Pyhän Hengen

Ananias kastaa Saul Tarsolaisen Damaskon tien tapahtumien jälkeen ja samassa yhteydessä Saul saa näkönsä takaisin.

9:17-18 Ananias lähti. Hän meni sisälle taloon, pani kätensä Saulin päälle ja sanoi: »Saul, veljeni! Herra on lähettänyt minut – Jeesus, joka ilmestyi sinulle, kun olit matkalla tänne. Hän lähetti minut, jotta saisit näkösi takaisin ja täyttyisit Pyhästä Hengestä.» Samassa oli kuin suomut olisivat pudonneet Saulin silmistä, ja hän näki jälleen. Hän nousi jalkeille, ja hänet kastettiin.

Luvussa 22;12-16 Paavali kertoo omakohtaisesti tapahtumasta
»Siellä oli Ananias, hurskas ja lakia noudattava mies, jota kaikki kaupungin juutalaiset pitivät arvossa. Hän tuli luokseni ja sanoi: ’Saul, veljeni, palautukoon näkösi!’ Samassa näköni palasi ja näin hänet. Hän sanoi: ’Isiemme Jumala on valinnut sinut tuntemaan tahtonsa, näkemään Vanhurskaan ja kuulemaan hänen oman äänensä. Sinusta tulee hänen todistajansa, sinä kerrot kaikille ihmisille, mitä olet nähnyt ja kuullut. Älä vitkastele. Huuda avuksi hänen nimeään, nouse ja anna kastaa itsesi, anna pestä syntisi pois.’

Pietari kastaa pakanoita
Pietari kastaa Cornelius nimisen sadanpäämiehen joka palveli Italian kohirtissa. Hän kohtasi näyn kautta enkelin joka kehoitti häntä kutsumaan paikalle Simon Pietarin.
10:24 Sitä seuraavana päivänä hän tuli Kesareaan. Cornelius oli kutsunut koolle sukulaisensa ja lähimmät ystävänsä ja odotti tulijoita.
10:44 Pietarin vielä puhuessa laskeutui Pyhä Henki kaikkiin, jotka olivat hänen sanojaan kuulemassa.
10:47-48 »Kuka voi estää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niin kuin mekin?» Hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. He pyysivät sitten häntä jäämään sinne vielä muutamaksi päiväksi.

Filipissä Paavali kastoi Lydia nimisen naisen ja koko perhekunnan myöhemmin Paavali kastoi myös vanginvartijan ja hänen perhekuntansa.
16:15 ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin. Hän sanoi sitten meille: »Jos kerran pidätte minua Herraan uskovana, tulkaa kotiini ja jääkää vieraikseni.» Hän vaatimalla vaati meitä tulemaan.
16:33 Heti paikalla, keskellä yötä, vanginvartija otti heidät hoiviinsa ja pesi ruoskaniskujen haavat, ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin heti.

Paavali matkusti Ateenan kautta Korintiin missä hän kastoi synagogan esimiehen ja koko perhekunnan sekä muita Korintilaisia.
18:8 Kuitenkin synagogan esimies Crispus tuli uskoon, ja myös koko hänen perhekuntansa uskoi Herraan. Monet muutkin korinttilaiset, jotka kuuntelivat Paavalia, tulivat uskoon, ja heidät kastettiin.
19:4-5 Silloin Paavali sanoi: »Johannes tosin kastoi vedellä parannukseen, mutta hän kehotti ihmisiä uskomaan toiseen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, Jeesukseen.» Tämän kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen,

Näistä eri tapahtumista voimme todeta ettei ole mitään merkitystä missä vaiheessa vesikaste otetaan Apostolit kastoivat kokonaisia perhekuntia joihin kuului myös lapset ja orjat. Pyhän Hengen kaste tulee Jumalalta Jeesuksen ja Pyhän Hengen kautta. Se ei ole ihmisen teoista tai iästä kiinni. Siinä ei tarvita ihmisiä välimiehenä.

.

1

<50

Vastaukset 1

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Mutta jos Paavali on suurin valehtelija ja murhamies maan päällä, niin miten me otamme sitten jossain kasteessa hänestä esimerkkiä.

Eihän sellainen käy mitenkään päinsä.

Tai jos käy, niin täytyy ensin kitkeä pois kaikki harhaoppiset Paavalin herjaajat että ihmiset voivat uskoa Paavaliin ja siihen mitä Paavali kirjoittaa.

Ensin tulee tehdä Paavalin kunnianpalutus ja sitten vasta alkaa ihmisiä kastamaan kuten Paavali.

Joskin jos Paavalin jutut ovat totta, niin hän sanoi ettei häntä ole lähetetty kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei käy sääliksi sitä miestä

Sitä saa mitä tilaa.
      Ikävä
      165
      1414
    2. En ehkä onnistu siinä

Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.
      Ikävä
      58
      705
    3. Muistakaa pojat tämä.

Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.
      Ikävä
      87
      657
    4. Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin

Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset
      Ikävä
      203
      548
    5. Oletko päättänyt

Että luovutat minun suhteeni
      Ikävä
      48
      506
    6. Kirjoita kolme sanaa

mistä kaivattusi voisi sinut tunnistaa.
      Suhteet
      37
      496
    7. Mies,oletko koskaan...

Käyttänyt maksullista naista?
      Ikävä
      112
      473
    8. Viesti jonka haluaisit lähettää...

hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä
      Ikävä
      15
      470
    9. toivottavasti kohta jo kohdataan

😍😍😍😍😍 sinua olen odottanut varmasti koko elämäni
      Ikävä
      25
      463
    10. Mitä mieltä olet?

Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo
      Ikävä
      50
      434
    Aihe